DTS-HD / Dolby TrueHD van AndroidTV via TV naar Receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 20:25
Ik heb een Arcam Solo 5.1 surround receiver (welke Dolby TrueHD en DTS-HD ondersteunt), een NVIDIA Shield TV (welke dat ook doet), en sindskort een LG B6 OLED55 TV.
Ik kijk mijn media middels Kodi op de NVIDIA Shield TV.

Nu was mijn Shield altijd verbonden aan mijn Receiver, en mijn Receiver aan mijn Sony Bravia HD TV. Dit werkte naar behoren, ook alle Dolby signalen. Maar sinds mijn Receiver geen 4K ondersteunt, moet ik de Shield direct aansluiten op mijn TV voor 4K/60Hz signaal.

Ik heb nu de TV op mijn receiver aangesloten middels TOSLINK/Optisch, en mijn TV zet nu netjes DTS/Dolby Digital naar mijn receiver door. Echter ondersteunt Toslink dus geen TrueHD/HD surround.

Ik dacht een goede oplossing te hebben met dit kastje: https://www.startech.com/...plitter-4k-60hz~ST122HD20

Maar helaas biedt dit ook geen soelaas.

Is er een manier dat ik 4K/60Hz op m'n TV krijg, en gewoon deftig surround op m'n receiver?
Steeds meer materiaal wordt alleen aangeboden in TrueHD, bijvoorbeeld Amazon series, en deze kan ik nu alleen nog maar bekijken in 2.0 downsampling (middels KodI).

Graag jullie advies!

Pickle Rick!

Beste antwoord (via astute op 16-08-2017 12:52)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:01
de HD-formaten vereisen een HDMI-verbinding; toslink / coax gaat hiervoor niet werken. Via ARC gaat dat ook dus niet goed werken omdat je tv geen passthrough hiervan wil doen. Kort gezegd ga je hier dus geen oplossing voor vinden met de huidige hardware.
Wat je eventueel kan doen, maar dat gaat op de Shield niet lukken, is met 2x HDMI out werken. Op een pc kan je er een 2e videokaart bij prikken, die je vervolgens dedicated voor alleen audio-output gebruikt waarbij je dan dus in Kodi daarop je audio laat uitsturen. Het is ook geen ideale situatie, maar dan heb je wel volledige ondersteuning van alle formaten.
Zou je de HD-audioformaten los laten en dus maximaal voor DTS zou kiezen, dan kan je een audio extractor gebruiken (wel even zoeken naar 1 voor 4k/60Hz) en dan dus met optisch naar je receiver toe gaan.
Uiteindelijk is de enige echt goede oplossing de receiver vervangen voor 1 die wel 4k/60Hz doet, maar dat vergt nogal een investering.

iRacing Profiel

Alle reacties

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zit er op je TV eventueel een ARC HDMI (Audio Return Channel) uitgang op? Weet niet of dat eventueel werkt om dan de audio vanuit je tv via hdmi weer door te sturen naar receiver.

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus07 op 14-08-2017 08:40 ]

• astute
Paulus07 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:39:
Zit er op je TV eventueel een ARC HDMI (Audio Return Channel) uitgang op?
Hi Paulus, ja er zit op de TV een ARC HDMI uitgang, echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik deze moet configureren voor mijn set-up.

Het is mij nog niet gelukt.

Volgens documentatie online ondersteunt ARC enkel dezelfde audio formaten als de optische uitgang. Dus geen DTS HD MA etc. Maar ik kan hier geen sluitende informatie over vinden.

Verder gooit ook vaak CEC roet in het eten. Doordat ik de Receiver aansluit op de TV, en deze een signaal ontvangt, wil de receiver dit ook nog wel eens terug sturen naar de TV en de aandacht opeisen.

Pickle Rick!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12 20:58
HDMI splitter tussen Shield en TV zetten?
Alleen weet ik niet hoe het gaat werken als je een 2.0 en 1.4 HDMI poort gaat mixen.
Ik kan me voorstellen dat de laagste standaard dan leidend wordt.
En of je problemen krijgt om het geluid synchroon te krijgen.

Wel die Chinese splitters, bedoel ik dan. Niet de officiële.

• astute
Ik heb nog geen Chinese splitter gevonden welke 4K/60Hz betrouwbaar doet. Heb er wel al een paar op de plank liggen. Die kwaliteitssplitter van Startech zou het moeten doen, die heeft ook nog een switch waarmee je kan aangeven welke EDID hij moet opnemen (die van de TV dus).

Pickle Rick!

Acties:
  • Beste antwoord

• kroegtijger
de HD-formaten vereisen een HDMI-verbinding; toslink / coax gaat hiervoor niet werken. Via ARC gaat dat ook dus niet goed werken omdat je tv geen passthrough hiervan wil doen. Kort gezegd ga je hier dus geen oplossing voor vinden met de huidige hardware.
Wat je eventueel kan doen, maar dat gaat op de Shield niet lukken, is met 2x HDMI out werken. Op een pc kan je er een 2e videokaart bij prikken, die je vervolgens dedicated voor alleen audio-output gebruikt waarbij je dan dus in Kodi daarop je audio laat uitsturen. Het is ook geen ideale situatie, maar dan heb je wel volledige ondersteuning van alle formaten.
Zou je de HD-audioformaten los laten en dus maximaal voor DTS zou kiezen, dan kan je een audio extractor gebruiken (wel even zoeken naar 1 voor 4k/60Hz) en dan dus met optisch naar je receiver toe gaan.
Uiteindelijk is de enige echt goede oplossing de receiver vervangen voor 1 die wel 4k/60Hz doet, maar dat vergt nogal een investering.

iRacing Profiel

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is helaas vaak wel het nadeel van surround-receivers van duurdere merken. Een (soms) betere kwaliteit van de onderdelen, maar ook inleveren op de functies. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ze niet gewoon voor HDMI 2.x en 4k passthrough kiezen, als de standaardmerken (Marantz, Denon, Sony, Pioneer, Onkyo, etc) dit wel bieden. Dit zijn voor de filmfan nu juist belangrijke dingen en daarvoor koop je immers een surroundreceiver.

Als je je receiver niet wilt vervangen, blijven er niet veel opties over.
Normale Android mediaspelers met een dual HDMI-uitgang zijn er volgens mij nog niet. Ik ben ze in elk geval nog niet tegengekomen. De tweede video-uitgang is in dat geval eigenlijk altijd de optische en die mist HD audio, zoals TrueHD. Geen oplossing dus voor jou. Ik heb even bij WD Mede8er en HDI Dune, Popcorn Hour en AC Ryan gekeken, maar ook bij die mediaspelers kom ik geen dual HDMI out tegen.

Wat er dan overblijft zijn blu-rayspelers met DLNA functionaliteit en 2 HDMI outputs (die zijn er wel), maar daarop is naast Netflix en YouTube meestal geen Kodi te installeren. Schiet dus niet op.

Dan wordt het toch een HDMI-splitter. Die zie je vaak zat gebruikt worden bij televisie-testen, zodat 1 bron direct en 1-op-1 te vergelijken is tussen verschillende televisies. Ervan uitgaande dat die wel HDMI 2.x ondersteunen, is dat je beste en waarschijnlijk goedkoopste / gemakkelijkste oplossing. Wees je overigens wel bewust van het verschil tussen een splitter en een switch. https://sewelldirect.com/...litters-switches-matrixes Een splitter gebruik je om van 1 apparaat naar 2 of meer andere apparaten te sturen. Dus bijv. je blu-rayspeler naar 2 tv's. Een switch doet het omgekeerde. Deze gebruik je om meerdere apparaten op 1 hdmi-ingang aan te sluiten. Dus bijv. een Xbox en mediaspeler op 1 hdmi-ingang van je tv. Een hdmi-matrix kan het allebei. Jij hebt in dit geval dus een splitter (of matrix) nodig. Zoek er dus één met ondersteuning voor 4k passthrough, HDMI 2.x en HDCP 2.2, inclusief HD audio. Sewell heeft bijv. verschillende opties en in de pricewatch kom ik ze tegen van Aten en Startech.

Ik las op avforums dat het aangesloten apparaat (bijv. je receiver) het uit de splitter afkomstige signaal zou kunnen downgraden naar het signaal dat hij begrijpt, waardoor ineens alle signalen geen TrueHD meer hebben. https://www.avforums.com/...4k-true-hd-audio.2077998/ Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar lees je dus goed in. In dat topic worden overigens allerlei opties genoemd. (o.a. Kinps, Neet). Verder vond ik KanexPro.

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 71% gewijzigd door Jorgen op 14-08-2017 16:48 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kroegtijger
Jorgen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:59:
Dat is helaas vaak wel het nadeel van surround-receivers van duurdere merken. Een (soms) betere kwaliteit van de onderdelen, maar ook inleveren op de functies. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ze niet gewoon voor HDMI 2.x en 4k passthrough kiezen, als de standaardmerken (Marantz, Denon, Sony, Pioneer, Onkyo, etc) dit wel bieden. Dit zijn voor de filmfan nu juist belangrijke dingen en daarvoor koop je immers een surroundreceiver.

Als je je receiver niet wilt vervangen, blijven er niet veel opties over.
Normale Android mediaspelers met een dual HDMI-uitgang zijn er volgens mij nog niet. Ik ben ze in elk geval nog niet tegengekomen. De tweede video-uitgang is in dat geval eigenlijk altijd de optische en die mist HD audio, zoals TrueHD. Geen oplossing dus voor jou. Ik heb even bij WD Mede8er en HDI Dune, Popcorn Hour en AC Ryan gekeken, maar ook bij die mediaspelers kom ik geen dual HDMI out tegen.
Naar aanleiding hiervan bedacht ik me plots dat als je geen 2x HDMI output hebt, en het je alleen om audio gaat, je het ook kan oplossen met een simpele HDMI-splitter zoals https://www.allekabels.nl...plitter-met-3d-en-4k.html

1x HDMI naar je TV, daar geluid uit zetten en source op HDMI 2 plaatsen, 1x HDMI naar je receiver, die op HDMI 1 op je TV zit. TV zet je vervolgens op input van HDMI 2. Zie hier beeld rechtstreeks op 4k60Hz en HD-audio support.

Praktisch is het naar mijn idee allerminst, ,maar het zou moeten werken volgens mij. De vraag is alleen of beeld en geluid synchroon lopen; dat is afhankelijk van de snelheid waarmee je receiver het geluid verwerkt, en of er geen delays voor het verwerken van het beeld aan zijn toegevoegd. (je receiver denkt immers dat je beeld ook daarover loopt). Vaak kan je dat wel weer corrigeren via je receiver of op de source.

Eenzelfde opzet dus als dat je hieronder beschrijft volgens mij?
Wat er dan overblijft zijn blu-rayspelers met DLNA functionaliteit en 2 HDMI outputs (die zijn er wel), maar daarop is naast Netflix en YouTube meestal geen Kodi te installeren. Schiet dus niet op.

Dan wordt het toch een HDMI-splitter. Die zie je vaak zat gebruikt worden bij televisie-testen, zodat 1 bron direct en 1-op-1 te vergelijken is tussen verschillende televisies. Ervan uitgaande dat die wel HDMI 2.x ondersteunen, is dat je beste en waarschijnlijk goedkoopste / gemakkelijkste oplossing. Wees je overigens wel bewust van het verschil tussen een splitter en een switch. https://sewelldirect.com/...litters-switches-matrixes Een splitter gebruik je om van 1 apparaat naar 2 of meer andere apparaten te sturen. Dus bijv. je blu-rayspeler naar 2 tv's. Een switch doet het omgekeerde. Deze gebruik je om meerdere apparaten op 1 hdmi-ingang aan te sluiten. Dus bijv. een Xbox en mediaspeler op 1 hdmi-ingang van je tv. Een hdmi-matrix kan het allebei. Jij hebt in dit geval dus een splitter (of matrix) nodig. Zoek er dus één met ondersteuning voor 4k passthrough, HDMI 2.x en HDCP 2.2, inclusief HD audio. Sewell heeft bijv. verschillende opties en in de pricewatch kom ik ze tegen van Aten en Startech.

Ik las op avforums dat het aangesloten apparaat (bijv. je receiver) het uit de splitter afkomstige signaal zou kunnen downgraden naar het signaal dat hij begrijpt, waardoor ineens alle signalen geen TrueHD meer hebben. https://www.avforums.com/...4k-true-hd-audio.2077998/ Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, maar lees je dus goed in. In dat topic worden overigens allerlei opties genoemd. (o.a. Kinps, Neet). Verder vond ik KanexPro.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Vaak kan je het wel via een knappe HDMI matrix oplossen, maar een goede matrix kost nogal wat... 4k60Hz en van een beetje knappe kwaliteit en je bent al gauw 2x een nieuwe receiver kwijt... Dat schiet niet op dan. Maar vermoedelijk dat de bron automatisch terugschakelt op het moment dat de receiver wordt gedetecteerd. Als je dat kan voorkomen, dan is het probleem opgelost, maar ik heb nog nooit een splitter met EDID-mogelijkheid gezien

--edit--
Even gezocht, en toch nog gevonden: http://www.hdtvsupply.com/1x2-hdmi-2-0-splitter-edid.html
Deze zou het moeten kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door kroegtijger op 14-08-2017 19:34 ]

iRacing Profiel

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:05
@kroegtijger Helaas werkt dat niet. Bij HDMI wordt beeld en geluid niet apart doorgegeven, maar wordt het geluid in de horizontale en verticale blanking van het beeld gecodeerd. Als de receiver niet overweg kan met de hogere bitrate van UHD-video kan hij daar ook nooit de HD-audio gegevens uit halen.

• kroegtijger
hcQd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:44:
@kroegtijger Helaas werkt dat niet. Bij HDMI wordt beeld en geluid niet apart doorgegeven, maar wordt het geluid in de horizontale en verticale blanking van het beeld gecodeerd. Als de receiver niet overweg kan met de hogere bitrate van UHD-video kan hij daar ook nooit de HD-audio gegevens uit halen.
Over een matrix moet dat wel kunnen. Input op 4k60Hz, output1 op 4k6Hz output2 op 1080p. Daarom een matrix met EDID control die je zelf kan instellen. Dat doet precies wat je zoekt daarin.

iRacing Profiel

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het blijft daarom erg jammer dat dure merken zoveel steken laten vallen bij AV-receivers. Dan kan de kwaliteit soms mogelijk beter zijn dan van een gangbaar receivermerk, zoals Pioneer, Sony, Marantz, Onkyo of Denon, maar de mogelijkheden en opties van die merken zijn veel groter. Atmos, 4k passthrough, 3d, HDMI 2.x, True HD en DTS HDMA vind je veel eerder bij een gangbaar merk, dan bij zijn duurdere tegenhangers. Ik vind dat echt een gemis en een heel rare keuze.

Edit: In dit topic: HDMI Matrix zet PS4 aan als ik tv wil kijken wordt ook een HDMI-matrix genoemd: https://www.amazon.co.uk/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Weliswaar heeft de topicstarter enige problemen, maar ze zijn er dus wel een stuk goedkoper. Zie dat @kroegtijger nu ook een goedkoper voorbeeld gevonden heeft.

@astute Beste idee is waarschijnlijk je precieze situatie voorleggen aan de fabriaknt van de splitter / matrix, danwel aan de verkopende winkel en kijken of je wensen kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door Jorgen op 15-08-2017 03:54 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kroegtijger
Jorgen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:24:
Het blijft daar erg jammer dat dure merken zoveel steken laten vallen bij AV-receivers. Dan kan de kwaliteit soms mogelijk beter zijn dan van een gangbaar receivermerk, zoals Pioneer, Sony, Marantz, Onkyo of Denon, maar de mogelijkheden en opties van die merken zijn veel groter. Atmos, 4k passthrough, 3d, HDMI 2.x, True HD en DTS HDMA vind je veel eerder bij een gangbaar merk, dan bij zijn duurdere tegenhangers. Ik vind dat echt een gemis en een heel rare keuze.

Edit: In dit topic: HDMI Matrix zet PS4 aan als ik tv wil kijken wordt ook een HDMI-matrix genoemd: https://www.amazon.co.uk/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Weliswaar heeft de topicstarter enige problemen, maar ze zijn er dus wel een stuk goedkoper. Zie dat @kroegtijger nu ook een goedkoper voorbeeld gevonden heeft.
Dat betreft een splitter met EDID control. EDID is het systeem waarmee onder meer de handshake van beeld word gedaan. Je kan met deze dus uitgang 1 op 4k 60hz zetten en uitgang 2 op 1080p zonder dat het elkaar in de weg zit. Maar goed, wel prijzig voor een splittertje...
@astute Beste idee is waarschijnlijk je precieze situatie voorleggen aan de fabriaknt van de splitter / matrix, danwel aan de verkopende winkel en kijken of je wensen kunnen.

iRacing Profiel

• astute
@kroegtijger volgens mij kan je alleen de EDID instellen voor beide uitgangen op die splitter. Wat betekent dat ik dus alsnog een te groot signaal aan m'n receiver ga voeren.

Dit is de handleiding: https://view.officeapps.l...dtvsupply.com/SFX/1x2.doc

Oftewel, dit zou het probleem niet oplossen.
Wel heb ik dezelfde splitter waarnaar jij linkte een stuk goedkoper gevonden op Lazada, voor zo'n 35 euro.

Overigens heb ik al deze splitter, die alleen van de HDMI out1 (het scherm) de EDID overneemt:
https://www.startech.com/...plitter-4k-60hz~ST122HD20

Pickle Rick!

Pagina: 1