Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw Ryzen systeem, geen POST, geen BEEPS

Pagina: 1
Acties:

• Streaker64
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 11:45
Dag allen,

Vandaag mijn nieuwe systeem ontvangen en in elkaar gezet, maar tot mijn spijt krijg ik geen post. Wel draaien alle fans, ik lijk geen USB power te hebben. Alles meerdere keren buiten de kast getest, ram in verschillende configuraties. BIOS moet per de website van ASRock geen probleem zijn. Voor de zekerheid de CMOS gerest, maar zonder resultaat. CPU seating nog niet getest, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ik dit het meest spannend vond. ;)

Ik heb onvoldoende kennis om nu verder te diagnosticeren. Dus wellicht dat de specs direct wat zegt. Dank voor jullie hulp.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1ASRock A320M-DGS€ 51,95€ 51,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 338,40€ 338,40
1Fractal Design Define Mini C€ 78,65€ 78,65
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair TX550M V2€ 72,-€ 72,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,42

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe lang heb je gewacht op de POST? Kan een paar minuutjes duren de eerste keer. Staat dit geheugen in de QVL van je moederbord? Monitor op de videokaart aangesloten en niet stiekem op de dummy poorten* van het moederbord?

*Bij Ryzen's doen die poorten helemaal niets.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Streaker64
Geheugen staat in de QVL, monitor met verschillende kabels aangesloten gehad op de videokaart, 5 minuten gewacht op POST.

Merk nu op dat de USB poorten wel spanning geven, maar enkel bij het aanprikken. Als ik mijn verlichte toetsenbord aansluit dan licht hij even op en valt uit. Ik weet niet of dit een indicatie is dat de MOBO de schuldige is?

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alle (stroom)kabels op het moederbord aangesloten?
Al met 1 RAM reepje getest?
Videokaart goed vastgeklikt? (Dit heb ik zelf een keer met een Ryzen build gehad waardoor ik geen beeld kreeg :+ )

Verwijderd

6 pins voeding op de videokaart aangesloten?

• Streaker64
Beiden gedaan, meerdere keren wel te verstaan. Geen resultaat.

• stefanschoemake
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 15:27
Ik heb dit probleem ook gehad toen ik mijn nieuwe systeem heb gebouwd. Met een gigabyte moederbord en een rx580. Dit bleek uiteindelijk mijn voeding te zijn. De grijze draad vanuit de voeding moet minimaal 3v geven, die gaf bij mij slechts 0,3v.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:01
Zit er iets van diagnostics op het moederbord? In de vorm van piepjes of ledjes? Je zou zonder geheugen kunnen starten om te kijken of je moederbord dan een error geeft. Heb je de spacers gebruikt om het moederbord vast te zetten? Je kan de build ook even los uit de kast testen om te kijken of er kortsluiting is in de kast.

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 15:19
8 pins CPU kabel wordt vaak over het hoofd gezien. Check?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:06
Heb je de mogelijkheid om de bios te upgraden? Heb wel vaker berichten gelezen dat Ryzen 5 support op oudere versies toch een probleem bleek te zijn.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
nelizmastr schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:42:
Hoe lang heb je gewacht op de POST? Kan een paar minuutjes duren de eerste keer. Staat dit geheugen in de QVL van je moederbord? Monitor op de videokaart aangesloten en niet stiekem op de dummy poorten* van het moederbord?

*Bij Ryzen's doen die poorten helemaal niets.
Het advies van een paar minuutjes wachten op de eerste keer posten is onzin (even voor de lezers die later eens in dit topic zouden belanden). Dit kan gerust eens een keer 10 seconden duren (cmos reset, of verkeerde instellingen/overclock > automatische reset + 2e of 3e reboot/initialisatie), maar in de meeste gevallen hoor je binnen 5 seconden beeld te zien :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

ToFast schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 06:50:
[...]

Het advies van een paar minuutjes wachten op de eerste keer posten is onzin (even voor de lezers die later eens in dit topic zouden belanden). Dit kan gerust eens een keer 10 seconden duren (cmos reset, of verkeerde instellingen/overclock > automatische reset + 2e of 3e reboot/initialisatie), maar in de meeste gevallen hoor je binnen 5 seconden beeld te zien :)
Is geen onzin. Je hebt duidelijk wenig Ryzen topics gevolgd de afgelopen maanden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

In All-in-1 Gaming PC - laatste check ook problemen met een vergelijkbare setup. @Permutor hoe is het afgelopen?

• Streaker64
Super bedankt voor alle tips.

Ik heb alvast voorzichtig geïnformeerd bij Megekko wat zij er van vonden (supersnelle helpdesk via de mail BTW en vriendelijk) aangezien de PC een cadeau is en dat het nogal jammer is dat ik een defecte pc dit weekend ga geven.

Zij gaven meteen aan dat ze denken dat het moederbord niet de juiste bios heeft, ondanks dat de website van ASrock dit tegenspreekt.

Ik heb de PC 10 minuten laten draaien om te kijken of hij post en dit gebeurde niet.
Spijtig genoeg zit er op mijn mobo geen diagnostische output, ook geen pc speaker. Wat erg jammer is, zou toch minimaal ergens aanwezig moeten zijn.

Enfin, alle bekabeling klopt, alles zit zoals het moet zitten voor zover ik kan zien. Vanavond ga ik de CPU toch controleren en met een multimeter de voeding doormeten. Ik heb nog via via een videokaart op de kop getikt om te testen of dat het probleem is. Andere alternatieve hardware heb ik helaas niet om te testen. Dan kan ik nog breadboarden om eventuele kortsluiting uit te sluiten.

Als dat niets oplevert gaat in ieder geval het moederbord RMA om het bios te flashen.

Ik laat het weten als ik niets ontdek. Als er nog andere tips zijn hoor ik het ook graag. Wederom dank.

Verwijderd

Post voor de gein eens wat duidelijke foto's waarop ook te zien is hoe alles is aangesloten (zowel achterkant als binnenkant van de pc). Het kan natuurlijk altijd dat er nog iets over het hoofd wordt gezien.

Probeer het ook eens met maar 1 geheugenreepje en zonder de SSD aangesloten.

Ook nergens een afstandsbusje te veel of te weinig zitten onder het moederbord?

• Streaker64
Ok, eureka! Ik ben aan het breadboarden met enkel 1 reepje ram en videokaart en hij POST. Vervolgens stap voor stap van alles erbij geprikt. Wat blijkt zodra ik mijn front panel headers plaats, POST hij net met de power button.

De manual van het mobo zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M2jz4eeR4dQvEcRkMQCTxUZy/thumb.jpg

Qua case pins heb ik:

HDLED 2pins
Power led+ --> naar PLED+
Power led- ---> naar PLED-
ResetSw 2pins ---> naar laatste 2 onderaan
PowerSw 2 pins ---> naar laatste 2 bovenaan (kan ook vertikaal op 3 rij)

En dan houd ik hoe dan ook een GND header vrij. En wat ik ook probeer blijft de PC op een soort power-on stand bevroren.

PC Speaker heb ik inmiddels wel weten aan te sluiten, maar daar krijg ik geen beeps bij. Logisch ook, wat het is enkel iets met de case bedrading. Nu daar nog een oplossing voor vinden. XD

• Streaker64
Ok, ik praat in mijzelf. Voor nu krijg ik het functioneel door de reset pin niet aan te sluiten, good enough for me aangezien ik zelden de reset knop gebruik.

Helaas als ik de reset pin niet aansluit POST hij wel, maar krijg ik de melding

"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Vreemd genoeg doet mijn keyboard het precies dan niet, wel op het moment van posten.

Never mind, het werkt. Ik moet niet meer met mijn duffe kop te snel op het forum klimmen.

In ieder geval was de conclusie dus een mogelijk defecte reset button header of reset button. Als ik ooit zin heb ga ik het eens controleren. Zo simpel kan het zijn. Dank voor de hulp!

[ Voor 72% gewijzigd door Streaker64 op 11-08-2017 22:51 ]

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Streaker64: laten we hopen dat het blijft werken.
Zo breadborden zoals jij gedaan hebt, heb ik ook gedaan. Kreeg het niet werkend.
En inderdaad ook nooit een enkel geluidje uit de speaker.

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Goed nieuws.
Het probleem zat dus in (kennelijk) niet compatible geheugen.
(Kleine historie: Compatible geheugen was besteld maar na 3 weken niet gearriveerd. Met ander DDR4 geheugen uit een werkende machine getest en dat werkte dus niet. De bestelling is geannuleerd en ander DDR4 geheugen besteld).
De verkoper had de spullen getest, verklaarde het OK, en stuurde het weer op.
Na terugontvangen te hebben e.e.a. breadboard uitgelegd met geheugen van de compatibility list, en het startte op. De eerste boot duurde wel opmerkelijk lang. Daarna veel korter.
E.e.a. is nu ingebouwd in de kast en werkt naar behoren.

Ik merk wel op dat er nog steeds geen geluid uit de speaker komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Permutor op 01-09-2017 08:10 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1