Foto's opslaan in iCloud drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:02
Mijn vraag:

Ik ben er reeds achter gekomen wanneer je je foto's automatisch upload naar je icloud en je deze dan op je telefoon verwijderd ze dus ook van je icloud verwijderd worden.

Wel heb ik ontdekt dat als je je foto's naar je icloud Drive zet en je deze dan verwijderd op je telefoon dat ze dan WEL in je icloud drive blijven staan.

Mijn vraag is tot hoeveel GB kan je kwijt in de icloud drive en heeft het zin om daarvoor extra icloud storage bij apple te kopen?

Zitten er verder nog haken en ogen aan deze methoden?

En is het ook mogelijk om in 1x al je fotos naar je icloud drive te zetten ipv van 1 voor 1?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Iphone 7 en een windows computer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Helaas niks er is weinig info hierover beschikbaar helaas.
...

Beste antwoord (via Inhumanous op 10-08-2017 16:17)

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:09
Photo Library is geen opslag maar, zoals al eerder aangehaald, een synchronisatie tool. Alle foto's op jouw iPhone worden hierheen gesynchroniseerd, zodat je (mocht je andere Apple producten hebben/gaan kopen) die afbeeldingen hier ook op kan zien, zonder moeilijk te doen met kabels en overzetten.

Jij wil graag foto's extern opslaan, en van je telefoon kunnen verwijderen. Hier is Photo Library niet de juiste keuze voor omdat, zoals je zelf al aangeeft, zodra je een foto van je iPhone verwijderd, deze ook uit je Photo Library wordt gegooid.

De meest simpele manier om de boel te bewaren is je telefoon aan te sluiten op je windows pc, de foto's importeren, en vervolgens de boel van je telefoon (en dus ook uit je Photo Library) te flikkeren. Dan hoef je niet moeilijk te doen met extra opslag kopen, optimalisatie of stuk voor stuk overzetten/verwijderen.

Overigens, je hebt het over screenshots etc van whatsapp groepen. Binnen whatsapp zijn ook verschillende functies die het automatisch downloaden, automatisch bewaren en andere zaken beheren. Je kan ook alle media uit een bepaalde groep met een aantal simpele handelingen snel verwijderen, scheelt je een hoop opslag op je telefoon.

Alle reacties

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:58
De opslag van je iCloud Drive is hetzelfde als al je overige iCloud opslag; 5GB (gratis) of 50GB tot 1TB (betaald).

Zie ook:
https://support.apple.com/en-us/HT201104

[ Voor 17% gewijzigd door ro3lie op 10-08-2017 15:14 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:10:
Mijn vraag is tot hoeveel GB kan je kwijt in de icloud drive en heeft het zin om daarvoor extra icloud storage bij apple te kopen?
Totdat je iCloud drive vol zit natuurlijk :) Dus afhankelijk van je abonnement.

Maar als je gebruik maakt van iCloud Photo Library en ze los opslaat op iCloud drive, dan staan je fotos wel 2x bij Apple, en gaat het dus 2x zo snel.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Inhumanous
JackBol schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Totdat je iCloud drive vol zit natuurlijk :) Dus afhankelijk van je abonnement.

Maar als je gebruik maakt van iCloud Photo Library en ze los opslaat op iCloud drive, dan staan je fotos wel 2x bij Apple, en gaat het dus 2x zo snel.
Ja het punt is dan dat als mijn telefoon geheugen vol drijgt te raken ik de photos van me telefoon verwijder (dan zijn ze toch ook van de normale icloud af? En blijven ze staan op me drive)

Zoals ik het nu bekijk is het enige nadeel dat ik elke foto per stuk naar me icloud drive moet verplaatsen of is er een mogelijkheid ze allemaal in 1x te verplaatsen naar me idrive? Als ik alle fotos selecteer staat er niet verplaatsen naar idrive bij

[ Voor 18% gewijzigd door Inhumanous op 10-08-2017 15:28 ]

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:44
Is het niet veel handiger om dit bv door stack te laten doen? iCloud is een sync geen backup.

edit: optimaliseer opslag aanvinken in iCloud fotobibliotheek geen optie?

[ Voor 29% gewijzigd door Wouter36 op 10-08-2017 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

Ja het punt is dan dat als mijn telefoon geheugen vol drijgt te raken ik de photos van me telefoon verwijder (dan zijn ze toch ook van de normale icloud af? En blijven ze staan op me drive)
Kijk even of je "Optimize iPhone Storage" aangevinkt hebt in Settings --> Photos & Camera.
iOS zal dan zelf de full size fotos van je telefoon af gooien en alleen een thumbnail achterlaten. Wanneer je de foto dan wil zien, zal hij opnieuw uit de icloud gedownload worden.

Het hele idee van iCloud Photos is dat je zelf nooit meer fotos weg hoeft te gooien om opslag vrij te maken.
Zoals ik het nu bekijk is het enige nadeel dat ik elke foto per stuk naar me icloud drive moet verplaatsen of is er een mogelijkheid ze allemaal in 1x te verplaatsen naar me idrive? Als ik alle fotos selecteer staat er niet verplaatsen naar idrive bij
Als het optimaliseren van je telefoongeheugen het doel is, zou ik je fotos lekker in iCloud Photo laten staan en niet met iCloud Drive aan de gang gaan.

• Inhumanous
Wouter36 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:31:
Is het niet veel handiger om dit bv door stack te laten doen? iCloud is een sync geen backup.
Stack nog nooit van gehoord?

Ik had het fijn gevonden als ik alles gewoon bij apple zelf had gehouden. Maar blijkbaar is de icloud idd niet de plek om als digitale opslag te dienen.

Is stack een app? En is er een mogelijkheid om automatisch fotos te uploaden naar daar?

• Inhumanous
JackBol schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

[...]

Als het optimaliseren van je telefoongeheugen het doel is, zou ik je fotos lekker in iCloud Photo laten staan en niet met iCloud Drive aan de gang gaan.
Ik wil gewoon 1x in de 6maanden oid al mijn fotos van me telefoon wissen maar ze altijd nog ergens voor de zekerheid in de cloud hebben hangen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:53:
[...]

Ik wil gewoon 1x in de 6maanden oid al mijn fotos van me telefoon wissen
Waarom?

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 10-08-2017 15:56 ]

• Inhumanous
Omdat ik geen zin heb om bepaalde screenshots of onzin fotos die via whatsapp krijg apart te selecteren en verwijderen. En andere we leuke fotos wil ik altijd toegang tot hebben ook als me telefoon kapot gaat of als ik over een aantal jaar foto's van vroeger wil trug kjjken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:59:
[...]

Omdat ik geen zin heb om bepaalde screenshots of onzin fotos die via whatsapp krijg apart te selecteren en verwijderen.
Maar die zal je toch individueel moeten verwijderen, wanneer je een selectie van je fotos in de icloud drive wilt kopieren?
En andere we leuke fotos wil ik altijd toegang tot hebben ook als me telefoon kapot gaat of als ik over een aantal jaar foto's van vroeger wil trug kjjken.
Daar is die iCloud Photo voor bedoeld.

Kijk nou even of Optimize iPhone Storage je helpt.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:44
Is stack een app? En is er een mogelijkheid om automatisch fotos te uploaden naar daar?
https://www.transip.nl/stack/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:09
Photo Library is geen opslag maar, zoals al eerder aangehaald, een synchronisatie tool. Alle foto's op jouw iPhone worden hierheen gesynchroniseerd, zodat je (mocht je andere Apple producten hebben/gaan kopen) die afbeeldingen hier ook op kan zien, zonder moeilijk te doen met kabels en overzetten.

Jij wil graag foto's extern opslaan, en van je telefoon kunnen verwijderen. Hier is Photo Library niet de juiste keuze voor omdat, zoals je zelf al aangeeft, zodra je een foto van je iPhone verwijderd, deze ook uit je Photo Library wordt gegooid.

De meest simpele manier om de boel te bewaren is je telefoon aan te sluiten op je windows pc, de foto's importeren, en vervolgens de boel van je telefoon (en dus ook uit je Photo Library) te flikkeren. Dan hoef je niet moeilijk te doen met extra opslag kopen, optimalisatie of stuk voor stuk overzetten/verwijderen.

Overigens, je hebt het over screenshots etc van whatsapp groepen. Binnen whatsapp zijn ook verschillende functies die het automatisch downloaden, automatisch bewaren en andere zaken beheren. Je kan ook alle media uit een bepaalde groep met een aantal simpele handelingen snel verwijderen, scheelt je een hoop opslag op je telefoon.

• Inhumanous
evjatar schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:17:

Helemaal correct de reden dat ik mijn fotos toch graag in de cloud wil hebben en niet alleen op mijn pc is omdat ik niet vaak in de buurt ben van een pc en eigenlijk alles via mijn telefoon doe. Mocht ik dan een foto van 6 maanden geleden willen bekijken of doorsturen kan ik via de cloud hem makkelijk op me telefoon terug zoeken.

Het liefst hou ik alles bij 1 en apple is opzich ook niet duur kwa opslag imo. Icloud drive zou kunnen functioneren als een cloud opslag van apple alleen het enige nadeel is dat je niet in 1x al je foto's kunt selecteren en dan kan verplaatsen naar je icloud drive, als ik over een aantal maanden meer als 800+ foto's op mijn telefoon heb is het dus geen doen om ze 1 voor 1 naar me icloud drive te zetten.

Ik denk dat ik stack of dropbox is een tijdje ga proberen, helaas is dropbox 9,99 per maand voor 1TB die ik nooit vol ga maken.

Voor de rest bedankt voor de info en het meedenken

• Inhumanous
Overgens heb ik zelf een oplossing gevonden. Zoals je al zei even op de computer ze downloaden van mijn icloud photo libary dan het mapje kopieeren en plakken naar mijn icloud drive op de pc. Klein beetje omslachtig maar als ik dit maar 1x in de 6-12maanden hoeft te doen is het niet zoon ramp en hoef ik geen gebruik te maken van externe cloud opslag.

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:59
Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:43:
Overgens heb ik zelf een oplossing gevonden. Zoals je al zei even op de computer ze downloaden van mijn icloud photo libary dan het mapje kopieeren en plakken naar mijn icloud drive op de pc. Klein beetje omslachtig maar als ik dit maar 1x in de 6-12maanden hoeft te doen is het niet zoon ramp en hoef ik geen gebruik te maken van externe cloud opslag.
Je gaat de foto's uit iCloud downloaden naar je PC en dan uploaden naar iCloud? Ik snap niet helemaal wat je daar mee wilt bereiken? Gooi de foto's die je niet wilt zien weg en zoals als eerder gemeld zet ' optimaliseer iCloud opslag' aan en je bespaart ook nog opslag capaciteit op je iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
ZiSE schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:50:
[...]

Je gaat de foto's uit iCloud downloaden naar je PC en dan uploaden naar iCloud? Ik snap niet helemaal wat je daar mee wilt bereiken? Gooi de foto's die je niet wilt zien weg en zoals als eerder gemeld zet ' optimaliseer iCloud opslag' aan en je bespaart ook nog opslag capaciteit op je iPhone.
Lees icloud photo gallery & icloud drive zijn 2 totaal verschillende dingen.

Zoals een andere slimme tweaker hier al opmerkte:

"Jij wil graag foto's extern opslaan, en van je telefoon kunnen verwijderen. Hier is Photo Library niet de juiste keuze voor omdat, zoals je zelf al aangeeft, zodra je een foto van je iPhone verwijderd, deze ook uit je Photo Library wordt gegooid. "

[ Voor 23% gewijzigd door Inhumanous op 11-08-2017 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inhumanous schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 01:25:
[...]

Lees icloud photo gallery & icloud drive zijn 2 totaal verschillende dingen.

Zoals een andere slimme tweaker hier al opmerkte:

"Jij wil graag foto's extern opslaan, en van je telefoon kunnen verwijderen. Hier is Photo Library niet de juiste keuze voor omdat, zoals je zelf al aangeeft, zodra je een foto van je iPhone verwijderd, deze ook uit je Photo Library wordt gegooid. "
2 verschillende dingen, één opslag, die 5GB wordt verdeeld over beiden, dus 3GB voor je icloud-drive is 2GB resterend voor cloud-stream

Zoals al eerder genoemd is een externe partij zoals Stack een aanrader.
( geen idee hoe het met de activeringscode gaat tegenwoordig )

Ik gebruik beiden, de fotos gaan één op één naar Stack als backup
( moet alleen nog een manier vinden om vanuit de stack/owncloud-app, fotos (terug) in de fotostream te krijgen )
Via de webpagina van icloud verwijder ik overbodige foto's, de stack.owncloud app gebruik ik om oudere foto's te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-11-2017
Inhumanous schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:10:
Mijn vraag:

En is het ook mogelijk om in 1x al je fotos naar je icloud drive te zetten ipv van 1 voor 1?
evjatar schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:17:

Ook ik draai op Windows 10 en zat met dezelfde vraag nu ik zowel mijn iPhone als iPad op iCloud Fotobibliotheek wil gaan draaien. Ik wil op al mijn iDevices en in de iCloud (via www.icloud.com) exact dezelfde foto's hebben, maar ik wil óók een lokale backup op mijn PC kunnen maken van de gehele iCloud Fotobliotheek.

Inderdaad, voorheen back-uppte ik mijn fotos van de iPhone en iPad op mijn PC via een USB kabel en dan laten importeren in Windows door de foto-app of whatever app je gebruikt. Alleen.... als je gebruik maakt van de iCloud Fotobibliotheek-optie 'Optimaliseer iPhone/iPad-opslag' in de Foto's en Camera instellingen in iOS, dan creert iOS thumbnails van je foto's op je iDevice als het ruimte moet besparen op je iDevice.

(Dit één van de voordelen van iCloud Fotobibliotheek. Werkt echt briljant... want ik had op mijn iPad nog maar 5 GB vrij om een Fotobibliotheek van 6.000 foto's in te passen die ik met mijn iPhone had gemaakt... maar doordat iOS dan thumbnails creert lokaal op je iPad, koste het mij letterlijk bijna GEEN ruimte op mijn iPad! Alleen wat summiere MB's voor de thumbnails!)

Anyway, het backuppen.... omdat er nu thumbnails op mijn iPad staan ipv de originele fullversions van mijn foto's.... werkt het backuppen via een USB kabeltje niet meer. Want.... er staan geen full sized foto's meer op je iDevice om over te zetten! Dus.... wat je dan moet doen is dit:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jxBthm/i_Cloud_Foto_Bibliotheek.png

Klik op [iCloud-foto's] (zie screenshot) in Verkenner en dan zie je linksboven de knop [Foto's en video's downloaden] en via die weg kun je al je bestaande foto's uit de iCloud fotobibliotheek downloaden lokaal op je PC (in de map: D:\Mijn afbeeldingen\iCloud Photos\Downloads). Als je nieuwe foto's maakt op je iPhone of iPad, worden die nieuwe foto's automatisch toegevoegd aan die Downloads map. Die map is dus een lokale download map en heeft géén sync functionaliteit. Je originele foto's staan dus zowel in de cloud zelf (o.a. bereikbaar via https://www.icloud.com/#photos) ALS in de Downloads map lokaal op je PC.

iCloud Fotobibliotheek is op die wijze dus niet alleen een sync service, maar óók een backup service.

A great system! 8)

(En ja, iCloud Drive staat hier helemaal los van. Maar dat heb je ook niet nodig als je iCloud Fotobibliotheek gebruikt... deze zorgt netjes voor alles in de background)

[ Voor 4% gewijzigd door Grover op 17-11-2017 18:10 ]

Pagina: 1