2 x Nas op 1 router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment heb ik in mijn netwerk de Apple Extreme router en daaraan de Synologie D213 met 2x2 TB WD red in RAID1 staan.
Voor een thuisnetwerk met muziek en foto's genoeg merk ik. (wellicht in de toekomst ophogen)

Nu is mijn vriendin fotograaf. Binnenkort een nieuwe Macbook pro en wil hierbij gelijk de dingen goed back-uppen. Nu is de 2x2 TB niet voldoende blijkt ;-)

Ik kan 2 dingen doen (lijkt mij)
1. de huidige NAS verhogen en de schijven vervangen door 2x 8TB bijvoorbeeld. Dan blijft er voor werk en prive 8TB over. Vraag is dan alleen even hoe ik mijn info van een 2TB schijf naar een * tb schijf krijg. Dat moet ik nog even opzoeken.
2. Werk en prive gescheiden houden en een 2e NAS kopen (D216play 2x6TB oid) En daar alle foto's en back up op laten draaien.

Het is niet zo dat geld geen rol speelt maar wil het eigenlijk goed regelen. Vraag is ook even of de apple extreme 2 x NAS kan behelsen. Er is nog een LAN poort over dus lijkt mij wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

1. dat gaat prima, immers verschillend ip adres, kwestie van naar juiste nas gaan als je naar een film wil kijken of als je een foto wil bewerken.

2. je werkdata en je backup op dezelfde nas is misschien minder wenselijk. Eigenlijk, het is niet wensenlijk. Vraag is of je niet beter een nas in je eigen thuisnetwerk kan zetten met alle data en dat je oude nas dan bij vrienden, familie kan neerzetten voor off-site backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je LAN poorten te kort komt schaf je een grotere switch aan, da's geen probleem. :)

Verder wat @Verwijderd zegt, gewoon 2 verschillende IP adressen en een eigen naam geven. Connect je naar \\privenas en \\werknas

Een NAS is voor een computer niets meer of minder dan een andere computer. Dus of je nu je bestanden op je PC zet en die benaderd via \\mijnpc\sharenaam of op je NAS via \\mijnnas\sharenaam maakt geen biet uit.

Maar als je toch wat geld te besteden hebt, zorg voor backups en zet er 1 buiten de deur. (Sowieso, zorg voor backups...)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Even een wedervraag (@Verwijderd Britta)
Als ik dan voor 2 verschillende NAS ga, bedoel je dan dat het wenselijk is om bv de foto's te plaatsen op 1 NAS en een back up op een andere NAS? Daar heb ik dan niet genoeg ruimte voor qua TB. Ik zorg dan wel een NAS met RAID1. Daarmee hoop ik voldoende back up te hebben. Sowieso hebben we afgesproken dat voltooide/afgeronde opdrachten op de NAS gaan. Lopende opdrachten houdt ze tijdelijk op de Macbook. En als back up het fotokaartje apart per opdracht. Zeker bij bruiloften kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Moet ook weer niet doorslaan. Portretten etc kan in het ergste geval ng wel een keer over...
@unezra 1 buiten de deur. Hoe zie jij dat? via een cloud oplossing? Of kleinere schijven met gedeelten van je back up ergens anders bewaren?

Alvast bedankt voor jullie hulp

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Om het gemakkelijk te houden koop een 2e nas.
Deze instellen en je bent klaar.

Raid 1 heeft niks, dus totaal niks met backup te maken.
Raid is 1 kopie, en voor een goede backup heb je 3 kopieën nodig.

Fotokaartje zijn zeer slecht om iets op te bewaren.

Ga eens googlelen en hier op het forum , en zoek hoe een backup werkt.
Zeer zeker tav je fotografie, lijkt me zeer belangrijk.
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44

Backup kost veel geld, en veel tijd, en dan zul je niet snel in de problemen komen, wel hoe je nu werkt.

[ Voor 93% gewijzigd door jan99999 op 10-08-2017 13:03 ]

• unezra

unezra

@Verwijderd Idealiter sla je je backups buiten de deur op. Het klinkt misschien wat overdreven, maar je huis kan afbranden of je NAS gejat en dan heb je een probleem. :)

Als ik het zo even snel bekijk en je wilt de zaken scheiden en er niet te veel gepruts aan hebben, zorg voor een NAS die kan backuppen naar een dienst als CrashPlan of BackBlaze. Dat zijn (commerciële) cloud backup oplossingen.

Maar als zakelijk en privé scheiden niet je allerhoogste prioriteit heeft, zet alle data op 1 grotere nas, zorg voor zgn. snapshots op die NAS (en zet uiteraard je disks in RAID1 of beter.) en backup dus naar de cloud.

Je kunt ook een NAS fysiek buiten de deur plaatsen, bij familie, vrienden of in een zogenaamd datacenter. Ik vraag me alleen af of dat voor jullie de beste oplossing is. :) (Het vergt wat technische know-how en die moet je hebben *en* het leuk vinden daar echt iets mee te doen. Absoluut niet onaardig bedoeld, maar ik gok dat jij en je vriendin niet heel diep in de ICT techniek zitten en dan klinkt het als een beter plan het voor jullie zelf zo eenvoudig mogelijk te houden.)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd In jouw situatie zou ik echt geen 2de NAS kopen, zie daar het nut niet echt van in.

Twee nieuwe schijven moet een prima oplossing zijn, maak voor je vriendin een nieuwe user aan, reserveer 2x de HDD capaciteit van haar nieuwe macbook voor een TimeMachine backup en je bent klaar.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Verwijderd

Raid is nooit, maar dan ook nooit een backup, het is en redundancy oplossing (je kan gelijk doorwerken als een schijf hardwarematig stuk gaat). Het beschermt je niet tegen het kapot gaan van je raid controler (bij hardwarematige raid) of beschadiging van je raid config (bij softwarematige raid). Of wanneer je simpelweg een bestand verwijderd, of je een encryptievirus krijgt.

mijn oplossing zou zijn:
-thuis een nas met daarop al je zaken, ook je opdrachten waaraan je werkt. (kan raid 1 zijn wil je kunnen gelijk kunnen doorwerken als een van de schijven overlijdt. Als je dat niet nodig hebt kan je ook gewoon wachten todat je backup is gestored.
- buitenhuis een nas, hoeft niet in raid die backups bijhoudt.

Je kan ook je laptop gebruiken om je werk op te slaan en je nas voor backup doeleinde. Maar nas voor zowel productie als backup is niet aan te raden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 13:07 ]

• unezra

unezra

Persoonlijk zou ik ALTIJD ook voor RAID gaan. Het is inderdaad geen backup, maar het helpt wel tegen andere calamiteiten. Een NAS met RAID en snapshots vind ik de basis. Die backup je vervolgens (met retentie) buiten de deur.

Ik zou dus inderdaad gaan voor 1 NAS thuis met alle data (en daar dus ook echt ALLE data op zetten, dus niets tijdelijk op je PC, laptop of een kaartje, tenzij je die data onderweg nodig hebt), die periodiek (1x per dag, meerdere keren per dag) backupt naar een cloud dienst als eerder genoemde.

Je kunt zelf wat in elkaar fabrieken met een 2e NAS buiten de deur, maar da's vooral leuk en interessant als die techniek je interesse heeft. Heeft het dat niet, lekker kiezen voor een commerciële backup oplossing en het geld dat je anders aan een 2e NAS zou besteden, besteden aan een paar jaar zo'n backupdienst afnemen.

Verwijderd

@unezra ik ben het met je eens dat als het even kan, ik altijd voor raid zou gaan. Maar als ik financieel moet kiezen, zou ik eerder voor backup gaan dan raid. Soms is het beter om te weten dat alle data veilig is, dan dat je er snel bij kan. En of dit nas is of online dienst is weer een andere discussie.

• unezra

unezra

@Verwijderd Daar ben ik het 100% mee eens. :)
Beter een goede backup dan geen RAID, dan RAID + snapshots en geen backup.

(Het is natuurlijk de goden verzoeken dat ik het zelf privé precies verkeerd doe. Ik heb de oplossing letterlijk praktisch liggen maar op de eoa manier is het er nog niet van gekomen. Op kantoor heb ik het uiteraard wel zoals het hoort, maar dan met nog wat extra lagen zekerheid er tussen.)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens in dit topic: [Synology] Backup strategieën en tools

Mijn advies:
- 1 NAS met voldoende capaciteit
- schijdt je data prive/zakelijk met behulp van folders of tagging
- kies een redundancy / filesysteem dat past bij jouw gebruik. Kan een RAID zijn, of een btrfs of welke functionaliteit er door de Synology dan ook wordt aangeboden
- kies een online-dienst voor je backup buitenshuis die past bij jouw gebruik en datavolume (een paar zijn er al genoemd, verder veel suggesties in bovengenoemd topic).
- test je backup en restore-proces regelmatig

Bepaal wat je belangrijk vindt:
- redundancy
- onbeperkt versiebeheer (altijd een bestand kunnen terughalen, ongeacht het moment waarop het veranderd is)
- snelheid (zowel het maken van een backup als het terughalen van (een volledige) backup
- volume
- etc.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Financieel gezien met veel data (>3-4TB) is de "oude" Synology inzetten als offsite backup het slimste. Je zou die ook als JBOD losse disks kunnen draaien (2x2TB) voor backup doeleinden. Grote voordeel is dat je er geen omkijken meer naar hebt.

Afhankelijk van de datagroei (met RAW kan dit best hard gaan) is een pricewatch: Synology DiskStation DS416play of product: Synology DiskStation DS916+ b.v. een leuk model. Nadeel van 2 bay is dat hij met raid 1 meteen vol zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2017 13:36 ]

• unezra

unezra

@Tortelli JBOD? Dat vind ik een van de meest smerige oplossingen die er zijn. Als je dan toch met enkele disks gaat werken, verdeel dan je data logisch over 2x 1 disk. JBOD is alleen nuttig als je de data kwijt mag raken *en* je hebt een groot aaneengesloten volume nodig. Meestal heb je aan enkele disks meer dan voldoende en het heeft niet de nadelen van JBOD.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik bedoelde ook de data te verdelen over de 2 schijven, en de raid 1 eraf te halen zodat je meer volume beschikbaar hebt ;). Losse disks it is!.

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2017 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Zie zo snel wat verschillende opties volgens mij. Moet het even rustig bekijken en in laten werken.

Ik zie dat ik dingen ook verkeer beschreef volgens mij. Ik zie het ook niet als back-up. Maar als een storage plaats voor afgewikkelde shoots. Het is dus eigenlijk echt een opslag om dat niet op je computer allemaal te bewaren. Niet verliezen is zeer wenselijk en willen graag alles bewaren wat geproduceerd is. Maar het is niet het einde van de wereld, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik kom er nog op terug!
Pagina: 1