Anoniem: 742407

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe processor en moederbord om mijn pc een update te geven.

In verband met mijn werk heb ik de beschikking nodig over een pc met 16gb-32gb RAM en een processor die het aankan om hier goed mee te kunnen werken.

Nu ben ik al in overleg met een bedrijf dat componenten verkoopt en waar ik vaak mijn spullen haal.

Ik wil echter graag wat onafhankelijk advies van mensen die er verstand van hebben. Met alle respect, ik heb er niet mega veel verstand van.

Huidige componenten:
AMD Athlon II X4 640 3.00GHz AM3 Box
Cooler Master Voeding Elite Power 400W
Gigabyte Mini Tower GZ-M2 mATX No PSU (zwart)
MSI 880GM-E41 AMD 880G, SATA300 RAID, HDMI
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223C 22x/22x/12x SATA Bulk (zwart)
Seagate Harddisk 2.5" 500GB, SATA300, 16MB, ST3500411SV
Samsung SSD 500 gb
Kingston 2x8GB, DDR3, 1333MHz, CL9, HyperX Fury

Het volgende advieseren ze voor mij:

MSI ATX Moederbord B250 PC Mate
Intel Kaby Lake Core i5 7600K 3.80GHz 6MB Box
Corsair 2x8GB, DDR4, 2133MHz, CL13, Vengeance LPX (2x)

Hij had het ook duidelijk over een 1151 socket ipv een 1150 socket...

Ik kan mijn geheugen terug inwisselen dat ik nu heb aagezien ik die 2 weken teurg heb aangeschaft.

Budget: circa 300-500 euro

Het is voor mij vooral van belang dat ik weet of er verder nog iets is waar ik op moet letten. En of jullie hier ideeen/meningen over hebben over de keuzes. Eventueel advies voor alternatieven etc.

ALvast bedankt

Met vriendelijke groet

Luuk

Anoniem: 660294

Met welke software werk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Anoniem: 660294

Momenteel heb ik windows 7 home premium.

Maar dit kan eventueel aangepast worden ofc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
ACB bedoelt met wat voor programma's je werkt, als je vanuit je werk 16-32GB RAM nodig hebt. ;). Word gaat namelijk nog prima met 4Gb.

Voorstel van bedrijf is sowieso maar mwah. Processor kan je nog over discussieren, maar er is geen reden om 2133Mhz erin te stoppen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 14-08-2017 13:18 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruuk
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10-2024
MSI ATX Moederbord B250 met een 7600k, je kunt beter de 7600 nemen,het bord is niet geschikt om te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah ok. Ik werk met monkersolver. een poker solver programma dat veel rekenkracht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi allemaal.

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe processor en moederbord alleen ik kom er niet helemaal uit.

Er is te veel te vinden hierover en ik heb er te weinig verstand van.

My keuze voor de processor is:
A: AMD Ryzen 7 1700X
B: AMD Ryzen 1800X

Is dit wat?

Ik twijfel nog tussen beide en moet in elk geval een passend moederbord zien te vinden. ALleen ik zie dat er echt zoveel keuze is. Ik heb 64gb RAM werkgeheugen nodig. Ik weet niet precies waar ik verder nog op moet letten en wat goede keuzes zijn. Het moet in elk geval strak werken.

Hopelijk hebben jullie wat ideeen/tips.

Alvast bedankt

Cheers

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door, die helpt je op weg om in elk geval de meeste bomen in 't bos weg te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe wissel je in 3 weken van Intel naar AMD? Aanschaf nieuwe processor + moederbord

Iets zegt me dat je een keuze maakt (of denkt te maken) maar die keuzes nergens beargumenteert (voor ons); het is dan lastig om dit soort open-vragen-topics tot een nuttige afloop te laten komen.

Oftewel; beargumenteer een waarom je nu een Ryzen wil, waarom precies die modellen etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Collega van me vertelde hierover en ik heb er goede reviews over gelezen.

Verder heb ik er zelf weinig verstand van.

Vandaar mijn vragen hier.

En inderdaad. ik zat aan intel te denken. maar nu aan amd.

Verder sta ik nog steeds open voor beide en is er nog geen enkele beslissing genomen.

Alleen neig ik nu meer naar amd ryzen. thats all. geen kwade bedoelingen @MAX3400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 742407 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:29:
Collega van me vertelde hierover en ik heb er goede reviews over gelezen.

Verder heb ik er zelf weinig verstand van.
Maar hier wringt, voor mij, de schoen een beetje: je krijgt advies van een ander, leest zelf al reviews (goed!!) en maakt dan een keuze. Tot zover niks aan de hand.

Dan stel je dat je 64GB RAM nodig hebt. 3 weken geleden was het nog 16GB RAM.

3 weken geleden is jou een moederbord "aangepraat"; nu kom je er zelf een beetje achter dat je niet voldoende kennis hebt (gelezen / snapt) van moederborden. Dat kan.

Maar de ommezwaai van A naar B en dergelijke is mij zo groot, dat ik meer bang ben dat je iets gaat/wil kopen wat je helemaal niet nodig gaat hebben.

Oftewel; licht ons nu eens tot in detail in wat je precies met een PC wil doen. Welke software, welke requirements zitten daaraan, etc. etc. etc. Misschien dat we er dan met zijn allen achterkomen dat het ook kan met een PC die de helft kost. Of, maar dat lees ik ook nergens; is jouw budget hoog zat om een PC aan te schaffen die voor 50% van de tijd niets staat te doen (en je dus 50% van je budget in de vuilnisbak gooit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier heb ik me dan inderdaad in vergist.

het gaat me meer RAM kosten in elk geval.

Kort gezegd:
software voor online poker. pot limit omaha solver die veel rekenkracht nodig heeft en waarbij ik regelmatig 64gb ram nodig ga hebben. En processor met minimaal 8 cores/16 threads voor de benodigde snelheid.

500gb ssd zojuist aangeschaft voor opslag en werking van de harde schijf.

verder aan te schaffen:
- grafische kaart
- koeler cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

En waarop baseer je dat die software al die hardware vereist?

Wat is de exacte naam van de software? Heb je een link naar de systeemeisen?

En waarom geen Ryzen 1700? Ook 8c/16t inclusief CPU koeler ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik voel een gespannen sfeer hangen.

niet echt de bedoeling ofc

ik zoek het wel op een andere manier uit.

het zijn nou eenmaal vereisten om normaal die software te draaien. ik kan er niet veel meer van maken.

anyway toch bedankt

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 742407 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:55:
Kort gezegd:
software voor online poker. pot limit omaha solver die veel rekenkracht nodig heeft en waarbij ik regelmatig 64gb ram nodig ga hebben. En processor met minimaal 8 cores/16 threads voor de benodigde snelheid.
Oke. Maar dat systeem heb je nu nog niet. En met enige nuance, als ik Google op "pot limit omaha solver", kom ik allerlei wazige sites/programma's tegen die al op een oudere i5-4xxx serie draaien met 4GB RAM tot wat exotischer spul.

Dus, wederom de subtiele vraag; welke system requirements staan er nou op papier voor jouw applicaties?
500gb ssd zojuist aangeschaft voor opslag en werking van de harde schijf.
Ah, 500GB SSD. In navolging van mijn bovenstaande reply. Wat voor SSD en waarom die?

Als ik een applicatie heb die daadwerkelijk 16 threads misbruikt en 64GB RAM kan volzetten, neem ik aan dat je een PCIe x4 SSD hebt aangeschaft om voldoende IOPS te voorzien zodat data van/naar RAM rap genoeg kan worden aangeleverd?
verder aan te schaffen:
- grafische kaart
Mooi. En waarom? Ik lees nergens (wederom, ik val in herhaling) requirements. Ik beheer meerdere ESX-clusters. Zitten bakken met cores & RAM in; veelvoud van jouw nieuwe PC. GPU? Nope, niet nodig. Dus? Wat voor GPU heb je nodig? Profiteert de software van OpenGL? Zo ja, hoeveel stream processors is dan wenselijk?
ik voel een gespannen sfeer hangen.
Ik niet. Tenminste, niet anders dan dat een kind de Intertoys in loopt, niet weet hoeveel iets kost, niet weet waarom 'ie iets wil maar gewoon met 38 verschillende dozen bij papa aankomt en 38x vraagt of ie gekocht kunnen worden.
het zijn nou eenmaal vereisten om normaal die software te draaien. ik kan er niet veel meer van maken.
Uit nieuwsgierigheid heb ik GoT even doorgespit. Je wil MonkerSolver gebruiken; een 64-bit Java applicatie met mogelijkerwijs allerlei realtime berekening preflop en andere meuk.

Grappig is; daar zijn dedicated forums voor en tenzij je alleen preflop wil gaan berekenen, zie ik systemen langskomen van mensen die al meerdere posts hebben op die andere forums: tot wel 32 cores, machines tot 512GB RAM, NVME-ramdisks etc.

Als die laatste zin je weinig zegt, denk ik dat ook dit topic weinig toekomst heeft. Ryzen 1800X ondersteunt (momenteel) maximaal 64GB RAM. Om deze hoeveelheid netjes aan te sturen en 0 rekenfouten te krijgen, adviseer ik je dus om 64GB ECC erin te zetten. Het is desondanks effectiever (toekomstgerichter) om op basis van andere posts, waarschijnlijk een (dual-) Xeon aan te schaffen, 64GB per socket in 2x 32GB aan te schaffen en tenminste 1 Intel 750 NVME in te zetten als "startsysteem".

Doe ermee wat je wil; het is info die ik vond maar mogelijk heb ik het mis en hoor ik het graag wat ik dan fout heb en wat ik aan mijn suggesties kan/moet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
damn:)

thanks voor je post!.

niet zo gemakkelijk als het dus klinkt. denk doe wat upgraden en komt goed.

ik ga het es rustig doorlezen en uitzoeken.

bedankt iig.

fijne dag cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MAX3400 ik heb er natuurlijk niet op gelet bij de aanschaf van mijn SSD.

ik heb gewoon een samsung v nand ssd 850 evo 500gb gekocht. dacht dat moet goed zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 742407 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:06:
ik ga het es rustig doorlezen en uitzoeken.
Nog 1 tip: MonkerSolver kost $499 dus ik neem aan dat de fabrikant ook wel een beetje support wil verlenen. Om info daar op te vragen, stel eens de simpele vraag als volgt (ik weet iets van poker maar niet alles):

Hallo,

ik gebruik MonkerSolver en loop nu vaker tegen tafels aan waar elke speler na de flop eigenlijk doorspeelt tot aan het eind van de ronde. Hierdoor loopt het aantal variabelen voor de berekening met elke getrokken kaart op. Mijn systeem loopt soms vast of is niet snel genoeg met de optimale berekening bij 6 spelers.

Welke systeem-eisen zouden jullie adviseren als ik 1 tafel wil spelen met 6 spelers en tegelijkertijd 2 andere tafels voor een vriend wil berekenen. Kom ik dan uit met een Ryzen 1800X en 64GB of is daar meer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou voor een Threadripper gaan liefst een 1950X met 64GB per kant en dan nog een hoop m2 ssd's, of nog beter, wachten op de Epyc's met 32c/64t :+

@MAX3400 Ha R7 dat ECC ondersteund :o ik weet dat het er bij inzit maar wist niet dat dat ook werkte in een am4 socket.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 29-08-2017 18:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kanmoet natuurlijk gewoon verder in Aanschaf nieuwe processor + moederbord. Merge.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 29-08-2017 18:24 ]

Pagina: 1