Feature request: Filter op motivatie shopreview

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 22:03
@zeef, @rens-br, of een andere mod.

Allereerst excuus dat ik dit topic omhoog gooi. Ik denk echter dat het omhoog gooien beter is dan een nieuw topic starten.

EDIT; Sorry, had dit beter in [ShR] Meldingen Shopreview kunnen gooien. Zag dit pas na het versturen van het bericht.

Is het misschien mogelijk om een filter op deze beoordelingen te zetten? Als ik nu naar een webshop kijk (www.game-card.net in dit geval) waar ik echt opzoek ben naar eerlijke reviews dan lees ik voornamelijk onzin (tegen beloning reviews).

Het is voor een echte tweaker die aan het zoeken is of de website betrouwbaar is, wel erg moeilijk zoeken nu.

[ Voor 10% gewijzigd door AlxRoelofs op 09-08-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Je hebt ook nog de variant "De webwinkel vroeg er om, maar ik krijg er geen beloning voor".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 21:57
AlxRoelofs schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:03:
@zeef, @rens-br, of een andere mod.

Allereerst excuus dat ik dit topic omhoog gooi. Ik denk echter dat het omhoog gooien beter is dan een nieuw topic starten.

EDIT; Sorry, had dit beter in [ShR] Meldingen Shopreview kunnen gooien. Zag dit pas na het versturen van het bericht.

Is het misschien mogelijk om een filter op deze beoordelingen te zetten? Als ik nu naar een webshop kijk (www.game-card.net in dit geval) waar ik echt opzoek ben naar eerlijke reviews dan lees ik voornamelijk onzin (tegen beloning reviews).

Het is voor een echte tweaker die aan het zoeken is of de website betrouwbaar is, wel erg moeilijk zoeken nu.
Elke review is ons even dierbaar. De scores worden ook berekend op het gemiddelde. Dus nee, we gaan geen filter bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
zeef schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:36:
[...]

Elke review is ons even dierbaar. De scores worden ook berekend op het gemiddelde. Dus nee, we gaan geen filter bouwen.
Ik accepteer je beslissing, maar ik snap niet hoe je zo een review dierbaar kan noemen; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213981/

Ik sla www.game-card.net in ieder geval over door dit soort reviews. Vraag me af of dat de bedoeling moet zijn van een website als www.tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
AlxRoelofs schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:47:
[...]

Ik accepteer je beslissing, maar ik snap niet hoe je zo een review dierbaar kan noemen; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213981/

Ik sla www.game-card.net in ieder geval over door dit soort reviews. Vraag me af of dat de bedoeling moet zijn van een website als www.tweakers.net.
Ben het met je eens dat er zo af en toe 'mindere kwaliteit' reviews tussen zitten. Het is beter om die individuele reviews aan te pakken; dan op basis van die sporadische fouten het hele systeem op z'n kop te zetten.

Anders gezegd: de bijvangst aan kwalitatief goede reviews die je daarmee overboord zet weegt niet op tegen het doel van het filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

zeef schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:36:
Dat het jullie even dierbaar is dat snap ik... maar of ze ook even waardevol zijn voor diegene die zich wil verdiepen in de waardering van een shop, dat betwijfel ik. En 'diegene' zijn de gebruikers, de klant. Ik vind het inderdaad een legitiem voorstel, zo'n filter. Reviews die zijn geplaatst vanwege een beloning kun je zeker als minder betrouwbaar bestempelen dan een review geplaatst uit eigen motivatie. Daar een filter op plaatsen lijkt mij niets dan redelijk. Sowieso, het is een filter, niks meer. Je censureert niks weg, je maakt vooraf geen onderscheid, je geeft enkel een optie die 'klant' als nuttig kan ervaren :)
zeef schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:50:
Anders gezegd: de bijvangst aan kwalitatief goede reviews die je daarmee overboord zet weegt niet op tegen het doel van het filter.
Je gooit niks overboord, je geeft een keuze. Net als bijvoorbeeld een filter van een besturingssysteem van een mobiele telefoon. Kies je als gebruiker bewust voor bijvoorbeeld iOS, dan sluit je alle telefoons met Android en Windows uit. Dat is een keuze, maar wil niet zeggen dat de telefoons met Android of Windows slecht zijn. De gebruiker in deze wil ze gewoon niet zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Han op 09-08-2017 12:58 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Het meest vervelende voor mij is dat dit soort websites afbreuk doen aan de goede naam van Tweakers. Op de website geven ze trots aan hoeveel positieve reviews ze hebben gekregen van Tweakers. Ze geven aan dat ze 4,5 sterren van de gebruikers van Tweakers krijgen. Alleen wanneer je eens op je gemak door de reviews heen bladert, zijn ze grotendeels zeer summier en tegen beloning. Dat geeft toch wel een aardig vertekend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/l2hyek60v/Schermafbeelding_2017-08-09_om_12.59.01.png

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
BeToBe schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:04:
Het meest vervelende voor mij is dat dit soort websites afbreuk doen aan de goede naam van Tweakers. Op de website geven ze trots aan hoeveel positieve reviews ze hebben gekregen van Tweakers. Ze geven aan dat ze 4,5 sterren van de gebruikers van Tweakers krijgen. Alleen wanneer je eens op je gemak door de reviews heen bladert, zijn ze grotendeels zeer summier en tegen beloning. Dat geeft toch wel een aardig vertekend beeld.

[afbeelding]
Welke shop is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Han schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Dat het jullie even dierbaar is dat snap ik... maar of ze ook even waardevol zijn voor diegene die zich wil verdiepen in de waardering van een shop, dat betwijfel ik. En 'diegene' zijn de gebruikers, de klant. Ik vind het inderdaad een legitiem voorstel, zo'n filter. Reviews die zijn geplaatst vanwege een beloning kun je zeker als minder betrouwbaar bestempelen dan een review geplaatst uit eigen motivatie. Daar een filter op plaatsen lijkt mij niets dan redelijk. Sowieso, het is een filter, niks meer. Je censureert niks weg, je maakt vooraf geen onderscheid, je geeft enkel een optie die 'klant' als nuttig kan ervaren :)
Over het algemeen ga je te kort door de bocht door alle (deels) beloonde reviews als minder te beoordelen. Wij borgen de inhoud door als eis te stellen dat de beloning voor alle reviews moet gelden, ongeacht de inhoud. Die inhoud is in de overgrote meerderheid van de gevallen ook gewoon in orde. Het voorbeeld dat hier wordt aangehaald is precies wat we niet willen, dus of die nou nog heel lang online staat, ik denk het niet. :+

Wat je niet moet doen is beleid maken op incidenten. Vooral niet als over het geheel genomen er geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
zeef schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:24:
[...]

Over het algemeen ga je te kort door de bocht door alle (deels) beloonde reviews als minder te beoordelen. Wij borgen de inhoud door als eis te stellen dat de beloning voor alle reviews moet gelden, ongeacht de inhoud. Die inhoud is in de overgrote meerderheid van de gevallen ook gewoon in orde. Het voorbeeld dat hier wordt aangehaald is precies wat we niet willen, dus of die nou nog heel lang online staat, ik denk het niet. :+

Wat je niet moet doen is beleid maken op incidenten. Vooral niet als over het geheel genomen er geen probleem is.
Maar hoe moet ik de beloonde reviews dan beoordelen? In mijn ogen schrijven deze leden (die overigens niets anders doen behalve overal 4 of 5 sterren op geven, wat al enigszins ongeloofwaardig is) deze review alleen omdat ze dan iets krijgen.

Ik geloof niet dat deze personen ook daadwerkelijk iets hebben gekocht (ondanks dat ze dit wel schrijven). Hierdoor wil ik dus niet kijken naar dit soort reacties; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213839/ maar juist naar dit soort reacties; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213761/

De review van edwin.w is voor mij daadwerkelijk informatief, terwijl ik bij die van Ultimate_N00b toch een ernstige twijfel heb of hij wel daadwerkelijk iets besteld heeft. Ik heb geen zin om een hele pagina met (in mijn ogen) onzin door te scrollen, voordat ik bij een review kom met de kwaliteit zoals die van edwin.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

De hierboven genoemde game-card

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
AlxRoelofs schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:48:
[...]

Maar hoe moet ik de beloonde reviews dan beoordelen? In mijn ogen schrijven deze leden (die overigens niets anders doen behalve overal 4 of 5 sterren op geven, wat al enigszins ongeloofwaardig is) deze review alleen omdat ze dan iets krijgen.

Ik geloof niet dat deze personen ook daadwerkelijk iets hebben gekocht (ondanks dat ze dit wel schrijven). Hierdoor wil ik dus niet kijken naar dit soort reacties; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213839/ maar juist naar dit soort reacties; https://tweakers.net/shopreview/permalink/213761/

De review van edwin.w is voor mij daadwerkelijk informatief, terwijl ik bij die van Ultimate_N00b toch een ernstige twijfel heb of hij wel daadwerkelijk iets besteld heeft. Ik heb geen zin om een hele pagina met (in mijn ogen) onzin door te scrollen, voordat ik bij een review kom met de kwaliteit zoals die van edwin.w.
Door het scrollen door de reviews zie je -ook bij deze shop- een wisselend beeld. Het is juist de bedoeling dat je op meer dan een bron afgaat en dat je bij de review ziet wat de achtergrond is. Juist door op een review af te gaan doe je jezelf tekort.

Precies aan die richtlijnen van de ACM voldoen we op deze manier. Sterker nog, we hebben actief meegewerkt aan de totstandkoming er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
zeef schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:59:
[...]

Door het scrollen door de reviews zie je -ook bij deze shop- een wisselend beeld. Het is juist de bedoeling dat je op meer dan een bron afgaat en dat je bij de review ziet wat de achtergrond is. Juist door op een review af te gaan doe je jezelf tekort.

Precies aan die richtlijnen van de ACM voldoen we op deze manier. Sterker nog, we hebben actief meegewerkt aan de totstandkoming er van.
Ik vind het vreemd dat je aangeeft dat ik ''op een review'' af ga. Ik kan je de linkjes geven van wel 50 reviews waarbij ik twijfel of de persoon wel daadwerkelijk iets heeft gekocht, maar dat vind ik overbodig. Kijk anders zelf even door de reviews heen.

Als iemand aangeeft dat hij een positieve review schrijft omdat hij daar een beloning voor ontvangt dan ga ik er automatisch vanuit dat hij dat heeft gedaan voor die beloning, en niet om informatief te zijn naar anderen. Als jij mij €50 geeft als ik schrijf dat ik een telefoon bij je gekocht hebt dan schrijf ik dat jij de beste bent van de hele wereld, dat terwijl ik niets bij je gekocht heb. Ik wil gewoon die €50. Zo'n beeld heb ik bij alle reviews waar staat dat het tegen beloning is. Of het terecht is? Weet ik niet. Maar is het dan wel terecht om te zeggen dat deze reviews ook informatief zijn?

Of ik de enige ben die deze reviews dus niet wilt zien door de ongeloofwaardigheid weet ik niet, wellicht zou je daar onderzoek naar moeten doen. Ik wil alleen aangeven dat www.tweakers.net informatief zou moeten zijn. Tweakers verliest door deze reviews zijn geloofwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik vind mijzelf juist niet te kort door de bocht gaan. En nogmaals, het is een extra, geen verplichting, geen standaard filter wat aan staat maar een filter wat gekozen kan worden als daar behoefte aan is. En die behoefte is er. Sterker nog, zo'n filter draagt bij aan de transparantie van Tweakers.net. Want reviews toestaan die tot stand komen door middel van beloning krijg ik persoonlijk kriebels van en zijn doorgaans minder kritisch dan reviews uit eigen beweging. De gebruikers een keuze geven om deze soorten reviews te kunnen scheiden draagt in mijn ogen bij aan een goed platform. Het niet willen doen omdat de kans bestaat dat goede reviews dan buiten beschouwing worden gelaten vind ik geen argument. Het is de keuze van de gebruiker, niks anders.

Het gehele concept van shop-reviews vind ik behoorlijk in waarde dalen wanneer deze grotendeels bestaat uit reviews die tot stand komen door beloning. Dat het zo is zoals het is, prima, maar waarom mag er geen keuze zijn ik welke reviews ik wil zien?

Jouw argument dat er goede reviews door de mand vallen vind ik weer te kort door de bocht. Er bestaan op andere websites ook filters zoals minimaal aantal reviews. Daar kun je het zelfde argument voor gebruiken; dan vallen ook reviews af die wellicht goed zijn. Maar het is een keuze, niks meer niks minder. Ze verdwijnen niet, zijn gewoon daar voor gebruikers die het wel willen zien/lezen, etc.

Overigens vind ik die richtlijnen van de ACM top, beoordelingen zonder enige onderbouwing zijn geen beoordelingen in mijn ogen, dus dat vind ik een goede vooruitgang.

[ Voor 25% gewijzigd door Han op 09-08-2017 14:16 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1