Daar komt ie dan, een ervaring van een consument.
Producten
- Elektronica (TV's, PCs, PC-onderdelen zoals videokaarten en harde schijven, routers, powerbanks, etc, etc).
- Restaurants
- Accomodatie (hotels, airBNB, vakantiehuisjes)
- Games
Waarom?
Dat verschilt per product. Bij elektronica doorgaans om het product te vinden dat het beste bij mijn wensen aansluit. Reviews behandelen vaak de vele verschillende mogelijkheden van bijv. een TV. Daarnaast ook om een product met een goede prijs-kwaliteit verhouding te vinden: prijs kan ik zelf natuurlijk vinden, voor kwaliteit ga ik dan af op reviews. Bij restaurants: prijs-kwaliteitverhouding bepalen. Bij accomodatie: voornamelijk om wat ik kan verwachten. Hotels laten zelf natuurlijk altijd een foto vanuit de mooiste kamer zien, maar daarop zie je misschien niet dat er een stinkende drukke weg onderdoor loopt. Om dat soort ongewenste verrassingen te voorkomen zijn reviews nuttig. Bij airBNB is het voornamelijk om de betrouwbaarheid van de verhuurder en de veiligheid van de directe omgeving van het huis vast te stellen.
Bloggers/vlogges, waarom?
Nee, die aanbevelingen gebruik ik niet. Ik lees zelden blogs, kijk nooit vlogs, maar zou er ook niet snel naartoe gaan voor een review. Sommigen krijgen (direct of indirect) een vergoeding voor hun review van de producenten, dat komt de betrouwbaarheid natuurlijk sowieso al niet ten goede. Daarnaast is het letterlijk één mening, terwijl andere mensen een andere mening kunnen hebben: ik krijg dan graag een overzicht van de verschillende meningen om een zo objectief mogelijk beeld te vormen.
Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja waarom?
Ja, dat hangt voornamelijk samen met de plek waar ik de review vind en de motivatie van degene die de review plaatst. Op Tweakers schat ik (user)reviews doorgaans als betrouwbaar in (redactionele reviews al helemaal). Users zetten een review op Tweakers omdat ze hun enthousiasme over elektronica delen met andere users - en die anderen dan ook graag zowel goede producten willen aanbevelen, alswel slechte producten afraden. Bovendien hebben de meeste Tweakers die de moeite nemen een uitgebreide review te schrijven voldoende verstand van zaken, en zijn er veel objectieve elementen in deze reviews (een bekende benchmark draaien om de lees/schrijfsnelheid van een harde schijf te meten bijv). Wat ik minder vertrouw zijn bijv. restaurantreviews op sites als iens.nl. Allereerst zullen er best restaurants tussen zitten die familie, vrienden, etc mobiliseren om regelmatig positieve reviews te schrijven (of dat zelf doen), wat natuurlijk de onafhankelijkheid niet ten goede komt. Daarnaast is de ervaring in een restaurant wel héél erg persoonlijk en vind ik veel reviewers niet voldoende kennis van zaken hebben om een goed oordeel te geven: als je in een restaurant komt dat haute cuisine serveert moet je niet gek staan te kijken als de porties niet zo groot zijn als bij je lokale grillrestaurant. Bij games speelt smaak ook een erg grote rol, maar daar kun je, door voldoende reviews te lezen, vaak nog wel bepalen wat je er zélf van zou vinden. Een individuele review is dan mogelijk niet zo 'betrouwbaar', maar een hele serie wel.
Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?
- Bron (waar staat de review)
- Motivatie van de reviewer (is er een, al dan niet financieel, belang?)
- Hoe objectiever en gedetailleerder een reviewer probeert te zijn, hoe betrouwbaarder het op mij overkomt. Een "Het eten was vies" review negeer ik, een "De kip was nog rood van binnen" niet.
- Safety in numbers: als veel mensen zeggen dat de bouwkwaliteit van een stuk elektronica niet in orde is, is het waarschijnlijk niet in orde. Als er één iemand dat zegt, heeft hij misschien gewoon pech gehad of is hij gewoon niet voorzichtig met zijn spullen.
- Specifiek bij sites met accounts, zoals Tweakers: hoe lang is iemand al lid? Hoe actief is iemand? Iemand met 100 reviews van totaal ongerelateerde producten/fabrikanten is betrouwbaarder dan iemand met éé review die net lid is, of met 10 reviews van producten van één fabrikant.
Ik ben zeer benieuwd hoe jullie deze ervaringen gaan consolideren tot één conclusie, dat lijkt mij met zulke open vragen érg lastig...
[
Voor 3% gewijzigd door
casparvl op 21-06-2016 17:15
]