Deel je ervaringen over online reviews met ACM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 784607

Topicstarter
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil graag meer weten over de wereld van online reviews en aanbevelingen door bloggers en vloggers in Nederland. Daarom roepen we consumenten en bedrijven op hun ervaringen te delen, zie het ACM en ConsuWijzer nieuwsbericht hierover.

We hebben de volgende vragen:
  • Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom?
  • Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom?
  • Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom?
  • Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?
Bekijk de vragen specifiek voor bedrijven op de ACM website.

Je kan vanaf vandaag tot en met 8 juli 2016 reageren. We kijken uit naar je reactie!

Groeten,
ACM-Projectteam online reviews en aanbevelingen

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/BF9SgSznlU5PBlqW3vpqcoLi/medium.png

[ Voor 9% gewijzigd door zeef op 21-06-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:02
Gepost met toestemming van Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben forum moderator en gebruik de pricewatch op dezelfde manier als enige ander consument, en reageer ook als zodanig.
Voor de duidelijkheid: ik neem aan dat gewoon hier kan worden geantwoord/-discusieerd. Ik zie de vragen nl. ook op ACM.nl staan.

Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom?
"Bijna alles" dat meer dan een tientje of wat kost, zegmaar dat ik niet in de supermarkt of in de HEMA koop. Natuurlijk elektronica etc., maar ook bijv. financiële diensten, vakantiebestemmingen, kledingwinkels, noem maar op. Al is de aanwezigheid en kwaliteit reviews heel verschillend.

Waarom: praktijkervaringen met winkel en product en professionele reviews van producten kunnen me helpen de juiste keuzes te maken - en vaak ook laten nadenken over aspecten waar ik nog niet aan dacht.

Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom?
In beginsel geen. Ik vertrouw het belang van een blog niet. Hooguit incidenteel als ik er via Google op uit kom en het er interessant uit ziet - en om grote patronen te zien. Een dozijn mensen (met langgebruikte account, zie later) op een forum of review site vertrouw ik eerder dan een losse blog.

Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom?
Ja. Een blogger kan stiekem een marketing uiting zijn van de leverancier, vloggers die regelmatig posten kunnen belangen hebben: gratis spullen krijgen dus niet kritisch zijn, een reviewer kan juist gal spuwen om iets gedaan te krijgen van een leverancier, etc.

Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?
Op sites als Tweakers: kijk naar de geschiedenis van de reviewer (1 hit and run-post, of duizenden?) en naar de inhoud (zinvolle kritiek?). Forumposts: ik interpreteer trends (1 klacht of ophemeling zegt weinig, vele zegt meer). Individuele blogs, etc.: in beginsel niet en alleen als een review doordacht overkomt en niet als bijverdienste van de reviewer.
Daarom vertrouw ik primair op sites zoals Tweakers (zeg ik met het gevaar dat het als reclame over komt), omdat daar de netheid / echtheid van reviews enigszins wordt bewaakt. En dat vul ik soms aan met blogs etc. maar dan neem ik het met een korreltje zout (wel kan het op een patroon duiden als bijv. verschillende onafhankelijk van elkaar postende blogs iets schrijven).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• casparvl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Daar komt ie dan, een ervaring van een consument.

Producten
- Elektronica (TV's, PCs, PC-onderdelen zoals videokaarten en harde schijven, routers, powerbanks, etc, etc).
- Restaurants
- Accomodatie (hotels, airBNB, vakantiehuisjes)
- Games

Waarom?
Dat verschilt per product. Bij elektronica doorgaans om het product te vinden dat het beste bij mijn wensen aansluit. Reviews behandelen vaak de vele verschillende mogelijkheden van bijv. een TV. Daarnaast ook om een product met een goede prijs-kwaliteit verhouding te vinden: prijs kan ik zelf natuurlijk vinden, voor kwaliteit ga ik dan af op reviews. Bij restaurants: prijs-kwaliteitverhouding bepalen. Bij accomodatie: voornamelijk om wat ik kan verwachten. Hotels laten zelf natuurlijk altijd een foto vanuit de mooiste kamer zien, maar daarop zie je misschien niet dat er een stinkende drukke weg onderdoor loopt. Om dat soort ongewenste verrassingen te voorkomen zijn reviews nuttig. Bij airBNB is het voornamelijk om de betrouwbaarheid van de verhuurder en de veiligheid van de directe omgeving van het huis vast te stellen.

Bloggers/vlogges, waarom?
Nee, die aanbevelingen gebruik ik niet. Ik lees zelden blogs, kijk nooit vlogs, maar zou er ook niet snel naartoe gaan voor een review. Sommigen krijgen (direct of indirect) een vergoeding voor hun review van de producenten, dat komt de betrouwbaarheid natuurlijk sowieso al niet ten goede. Daarnaast is het letterlijk één mening, terwijl andere mensen een andere mening kunnen hebben: ik krijg dan graag een overzicht van de verschillende meningen om een zo objectief mogelijk beeld te vormen.

Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja waarom?
Ja, dat hangt voornamelijk samen met de plek waar ik de review vind en de motivatie van degene die de review plaatst. Op Tweakers schat ik (user)reviews doorgaans als betrouwbaar in (redactionele reviews al helemaal). Users zetten een review op Tweakers omdat ze hun enthousiasme over elektronica delen met andere users - en die anderen dan ook graag zowel goede producten willen aanbevelen, alswel slechte producten afraden. Bovendien hebben de meeste Tweakers die de moeite nemen een uitgebreide review te schrijven voldoende verstand van zaken, en zijn er veel objectieve elementen in deze reviews (een bekende benchmark draaien om de lees/schrijfsnelheid van een harde schijf te meten bijv). Wat ik minder vertrouw zijn bijv. restaurantreviews op sites als iens.nl. Allereerst zullen er best restaurants tussen zitten die familie, vrienden, etc mobiliseren om regelmatig positieve reviews te schrijven (of dat zelf doen), wat natuurlijk de onafhankelijkheid niet ten goede komt. Daarnaast is de ervaring in een restaurant wel héél erg persoonlijk en vind ik veel reviewers niet voldoende kennis van zaken hebben om een goed oordeel te geven: als je in een restaurant komt dat haute cuisine serveert moet je niet gek staan te kijken als de porties niet zo groot zijn als bij je lokale grillrestaurant. Bij games speelt smaak ook een erg grote rol, maar daar kun je, door voldoende reviews te lezen, vaak nog wel bepalen wat je er zélf van zou vinden. Een individuele review is dan mogelijk niet zo 'betrouwbaar', maar een hele serie wel.

- Bron (waar staat de review)
- Motivatie van de reviewer (is er een, al dan niet financieel, belang?)
- Hoe objectiever en gedetailleerder een reviewer probeert te zijn, hoe betrouwbaarder het op mij overkomt. Een "Het eten was vies" review negeer ik, een "De kip was nog rood van binnen" niet.
- Safety in numbers: als veel mensen zeggen dat de bouwkwaliteit van een stuk elektronica niet in orde is, is het waarschijnlijk niet in orde. Als er één iemand dat zegt, heeft hij misschien gewoon pech gehad of is hij gewoon niet voorzichtig met zijn spullen.
- Specifiek bij sites met accounts, zoals Tweakers: hoe lang is iemand al lid? Hoe actief is iemand? Iemand met 100 reviews van totaal ongerelateerde producten/fabrikanten is betrouwbaarder dan iemand met éé review die net lid is, of met 10 reviews van producten van één fabrikant.

Ik ben zeer benieuwd hoe jullie deze ervaringen gaan consolideren tot één conclusie, dat lijkt mij met zulke open vragen érg lastig...

[ Voor 3% gewijzigd door casparvl op 21-06-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 23:34
Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom?
Electronica (computer componenten, home cinema, koelkast, wasmachine, etc)

Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom?
Niet (wij van wc-eend adviseren wc-eend)

Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom?
Ik zou niet een aanschaf doen op basis van maar 1 positieve review, de punten uit die ene, neem ik aan en zoek vervolgens naar meerdere ervaringen, ook op andere websites.

Kijken hoe lang de betreffende reviewer actief is op een bepaalde website, 'hit and run' zoals FJK al aanhaalde, is niet erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:18
Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews?
Vrijwel alles met enige waarde, een kabeltje van 5 euro is niet de moeite maar een broodbakmachine van 100 euro zeker wel.
Reviews geven doorgaans het beste beeld over het gebruik van een product, veelal ook op langere termijn, ipv enkel de feiten op papier.

Zelden, blogs en vlogs kosten mij teveel tijd om door te spitten. Bij hardware gebruik ik het nagenoeg nooit (veel praten weinig zeggen), voor software lees ik meer blogs doordat het zeer beperkt op vergelijkingssites te vinden is.

Ja, maar met een beetje gezond verstand is daar vrij makkelijk doorheen te prikken.

Afhankelijk van de website, inschatting of het sponsoring is en gezond verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:59:

Voor de duidelijkheid: ik neem aan dat gewoon hier kan worden geantwoord/-discusieerd. Ik zie de vragen nl. ook op ACM.nl
Beste FJK, natuurlijk kun je hier op het forum reageren en discussiëren over onze oproep. Dank voor je bijdrage!

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 21-06-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waar kan ik fake revieuws melden, ik zie een aantal grote Nederlandse spelers die vaak meer dan 80% van de reviews zelf genereren dan wel laten genereren. Niet alleen handmatig maar vaak zelfs geautomatiseerd.

Er wordt gedaan alsof dit reviews zijn van mensen die het product gebruikt en gekocht hebben.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Meldingen 'onreine' productreviews

Hier kunnen dubieuze reviews gemeld worden. Graag zelfs!

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Al betreft dat alleen reviews op deze site, niet daarbuiten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-03 11:11

Voor alles, op levensmiddelen, kleding, na. Waarom? Omdat je kennelijk reclame mag maken in Nederland met statements als "WAST AL UW VLEKKEN SCHOON*" om dan bij het *-tje te lezen dat met alle vlekken een theevlek bedoeld word. Dus de enige praktische informatie die ik kan halen of een product goed werkt is via reviews.

Voor geen enkele. Ik denk te weten dat bloggers/vloggers producten pluggen/promoten in opdracht van een bedrijf. Nee, niet allemaal. Maar zodra de populariteit van een blogger/vlogger groot genoeg is zal een bedrijf hem of haar proberen te overtuigen om een product te pluggen.

Van bloggers/vloggers sowieso. In principe twijfel ik wel eens aan reviews, maar ik lees er ook meer dan 10 (indien mogelijk) voordat ik een keuze maak. Hierdoor zie je vaak wel welke reviews door bedrijven zelf zijn geplaatst.

Muah, een beetje zie vorige antwoord. Daarnaast proberen sites als vergelijk, kieskeurig en Tweakers reviews te moderaten... gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djwice schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:04:
Waar kan ik fake revieuws melden, ik zie een aantal grote Nederlandse spelers die vaak meer dan 80% van de reviews zelf genereren dan wel laten genereren. Niet alleen handmatig maar vaak zelfs geautomatiseerd.

Er wordt gedaan alsof dit reviews zijn van mensen die het product gebruikt en gekocht hebben.
Beste Djwice,
Op dit forum vragen we naar ervaringen, maar als je concrete aanwijzingen hebt over bedrijven die reviews (laten) genereren dan kun je een melding doen op ConsuWijzer.nl, ons consumentenloket. Kijk onder "hoe dien ik een klacht in" dan vind je ons telefoonnummer en e-mailformulier voor meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Eigenlijk alles wat geld kost. Althans niet om dingen < 10 euro zegmaar en wat niet onder de categorie electronica valt. Levensmiddelen etc niet maar als ik en usbstick zoek van €10 ja dan kijk ik zeker even naar reviews. Hoofdreden: zo veel mogelijk "waar voor je geld"! Diensten eigenlijk hetzelfde, waarom zou je meer betalen voor hetzelfde/een vergelijkbaar resultaat.

Een goede review is een goede review, of die nou op tweakers staat, in de krant of van een blogger komt. Soms kan het wel prettig zijn om een video te kijken en dan is heeft een vlogger natuurlijk wel een pluspunt :)

Ja, maar het hangt erg af van de site. Zeker reviews waar eigenlijk geen uitleg bij staat (of die echt heel erg afwijken van de rest) zijn in mijn ogen minder betrouwbaar. Een review van 2 kantjes compleet met foto's en/of video's heeft al snel een puntje voor op de rest.

Hm, ja dat is toch meer "gevoel". Je kan het nooit 100% zeker weten natuurlijk. Wie weet zijn er mensen die het een sport vinden om een gigantisch uitgebreide review te schrijven voor iets wat ze helemaal niet hebben. Maar kijk vooral ook naar het gemiddelde. Een product met 1 review met 5 sterren kan "onbetrouwbaarder" zijn dan een product met 100 reviews en een gemiddelde van 4 sterren.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:16
Anoniem: 784607 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:33:

We hebben de volgende vragen:
  • Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom?
  • [i]zo goed als alle producten/diensten, van zowel de winkel/aanbieder als het product/dienst, van vakanties tot harde schijven, van verzekeringen tot schoenen, van een restaurant tot een autoband. Waarom ? om geen miskoop te doen, het beste product voor mijn doeleinden te vinden.[/i]
  • Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom?
  • [i]niet, ik volg geen bloggers/vloggers, daar komt bij dat het niet altijd duidelijk is of ze gesponsord worden door een fabrikant/winkel[/i]
  • Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom?
  • [i]Ja, soms is het gewoon duidelijk dat reviews zijn geplaatst door ( bekenden/medewerkers van ) de winkel of producent zelf, dit zijn vooral reviews op sites als kieskeurig/trustpilot. naar mij gevoel komt het op tweakers ook voor, maar een flink stuk minder.[/i]
  • Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?
  • [i]op tweakers kijk ik meestal bij zeer positieve reviews naar registratiedatum en aantal posts van de reviewer. dit zegt natuurlijk niet altijd wat, maar als de 8 100% positieve reviews van nieuwe gebruikers zonder historie komen, en de 4 reviews met kritiek van gebruikers zijn die al jaren lid zijn en regelmatig posten dan is 1+1 bij mij 2.[/i]
[afbeelding]
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 12:24
Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews?
Vooral voor alles waar een stekker aan zit of van een batterij/accu is voorzien. Daarnaast ook voor veel aankopen met een waarde boven de 20euro
Waarom?
Niet alles wat een hoog prijskaartje heeft is altijd even geschikt, ik koop liefst dat waar ik het langst mee kan doen en het meeste aan heb. De extra informatie die je uit een review haalt kan daarin enorm helpen.

Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers?
Geen
Waarom?
Geen idee eigenlijk

Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen?
Erg vaak
Zo ja, waarom?
Op een of andere manier worden vaak reviews gechreven die absoluut afwijken van de andere reviews van hetzelfde product. Ook de schrijfstijl is vaak erg gericht op het overhalen van mensen om het artikel te kopen.

Lastig. Ik probeer zoveel mogelijk info te halen van bekende review sites waar veel reviews staan (ook van andere producten).
Ook zoek ik voor mijn aankoop zoveel mogelijk negatieve reviews op van het product wat ik wil kopen, dat een product goed is is fijn maar ik wil het liefst weten wat de nadelen en eventuele zwakke punten van iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Elektronica en elektrische apparaten, omdat je hier zoveel keuze in heb en de verschillen in specs vaak miniem zijn.

Geen, allemaal video's kijken is erg tijdrovend en ook blogs zijn vaak erg door een gekleurde bril.

Altijd, want iedereen is enthousiast over een product dat ze net gekocht hebben.

Ik lees meerdere reviews, maar ik kijk ook vooral met de negatieve punten, als deze repeterend zijn in reviews stel ik mijzelf de vraag of dat acceptabel voor mij is, zo niet kijk ik verder naar een vergelijkbaar product.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Vooral eletronica (varierend van mobiele telefoons tot de keukenmachine die ik pas gekocht heb

Waarom: ervaringen, betere kijk op het product (vaak niet fysiek te zien voor aanschaf)

Geen. Waarom? Geen vertrouwen daarin. Met enkele uitzonderingen

Ja. Omdat ik van 'de andere kant' weet hoe ver bedrijven gaan in het laten schrijven van reviews. Ook op gerenommeerde sites zoals deze.

Niet. Door de informatie hoop ik toch zelf een beeld te kunnen vormen van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste forumbezoekers,

Dank jullie wel voor jullie reacties op onze vragen. Ze geven ons meer inzicht in hoe consumenten reviews en aanbevelingen gebruiken en ervaren. Al zijn jullie misschien niet helemaal de gemiddelde consument!

Waar we verder nog benieuwd naar waren: wat zijn jullie ervaringen met het schrijven van reviews? Reageren bedrijven als je een kritische review hebt geschreven? en zo ja, hoe?

En wat zijn jullie ervaringen met bedrijven je vragen een review te schrijven nadat je iets hebt gekocht ? Welke incentives gebruiken bedrijven zoal om reviews te krijgen? En sturen ze daarbij aan op eerlijke, informatieve of vooral positieve reviews?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 784607 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:36:
Beste forumbezoekers,

Dank jullie wel voor jullie reacties op onze vragen. Ze geven ons meer inzicht in hoe consumenten reviews en aanbevelingen gebruiken en ervaren. Al zijn jullie misschien niet helemaal de gemiddelde consument!

Waar we verder nog benieuwd naar waren: wat zijn jullie ervaringen met het schrijven van reviews? Reageren bedrijven als je een kritische review hebt geschreven? en zo ja, hoe?

En wat zijn jullie ervaringen met bedrijven je vragen een review te schrijven nadat je iets hebt gekocht ? Welke incentives gebruiken bedrijven zoal om reviews te krijgen? En sturen ze daarbij aan op eerlijke, informatieve of vooral positieve reviews?
Heb enige tijd geleden 50 euro shoptegoed gewonnen met een review bij een zeer groot postorderbedrijf. Hier werd gekeken of bepaalde aspecten benoemd waren in die review. Ik was toevallig positief maar dat was niet de reden om te winnen werd me gemeld.

Bij mijn wasdroger werd destijds een gratis artikel aangeboden (iets simpels als een waszakje ofzo met een waarde van ongeveer 8 euro) voor het plaatsen van een review (ongeacht of deze wel of niet positief was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie. Het postorderbedrijf bekeek of je bepaalde aspecten benoemd had. Bedoel je dat ze vooral uitgebreide reviews wilden belonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 784607 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:33:
Met name elektronica, dan vooral PC hardware en smartphones, software/games, maar bijvoorbeeld ook shopreviews.
Weinig tot geen eigenlijk, weinig inhoud en diepgang vaak in zulke reviews en heel vaak ook nog eens gesponsord en niet objectief.
Bijna altijd. :p Komt omdat ik nogal eens wat onzin in reviews zie, overigens niet altijd bewust vaak genoeg weet de reviewer gewoon niet beter en zit die er simpelweg naast.
Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?[
Zorgen dat je je beter inleest dan de reviewer al is dat helaas niet altijd even goed te doen.

Daar zit overigens ook het pijnpunt denk ik. Hoe gaan jullie als ACM bepalen als een review betrouwbaar is of niet? Ga je over elk ding mensen inhuren om te controleren hoe betrouwbaar een review is? Lijkt mij vrij onmogelijk want er zijn misschien wel meer verschillende producten dan mensen in Nederland. :p

Zelfs de redactie van Tweakers publiceert wel eens een slechte review of artikel waar geen hout van klopt, onbetrouwbaar is en/of waar totaal verkeerde metingen worden gedaan en daardoor op een totaal verkeerde conclusie uitkomen.

Daarom vraag ik mij af hoe jullie gaan bepalen of iets betrouwbaar is of niet, dit is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Veel reviews zullen op het eerste gezicht gewoon betrouwbaar ogen en voor veel moet je hele diepgaande kennis hebben wil je zien of een review wel echt klopt en daarmee betrouwbaar is. Ga je hier dus niet een schijnveiligheid mee creëren?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APlant641
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik ben persoonlijk erg inconsistent met het betrekken van reviews in mijn keuze. Vaak koop ik zaken puur op aanraden van vrienden/familie, voor overige zaken probeer ik toch vaak reviews te raadplegen, wat ik vaak simpelweg vergeet bij aankopen die haast hebben. Dit betreft voornamelijk electronica. Als ik ergens op zoek ben naar een plek om te eten kijk ik redelijk consistent op sites als TripAdvisor en Google's eigen review platform.

Bloggers absoluut nooit. Ik heb weinig vertrouwen in de onpartijdigheid van bloggers.
Echter, ervan uitgaande dat grotere YouTube kanalen als LinusTechTips en JayzTwoCents etc. onder vloggers beschouwd worden, vaak. Hierbij is het een kwestie van vertrouwen wat ik in dergelijke lui heb opgebouwd. Enerzijds ben ik me er van bewust dat veel van de gereviewde producten worden gesponsord in de zin van het product gratis verkrijgen, anderzijds heb ik ook het gevoel dat dergelijke kanalen niet groot zijn geworden door hun publiek voor te liegen. Daarnaast ga ik een kanaal wat met regelmaat videokaarten reviewt, niet bezoeken voor een review van een wasmachine; als een of andere knol een bepaald product reviewt waar deze naar mijn mening geen expertise in heeft, laat ik deze achterwege.

Dit betreft dan ook enkel electronica; voor overige zaken als restaurants laat ik zowel bloggers en vloggers achterwege.

Reviews op sites als TripAdvisor en Google's eigen platform neem ik over het algemeen met een korrel zout. Ik ben me bewust van het feit dat ik hier kwetsbaar ben voor valse reviews. Dit heeft twee redenen, allereerst het feit dat bedrijven zelf achter reviews (zowel positief als negatief) kunnen zitten, maar ook dat reviews van zaken als restaurants toch echt momentopnamen zijn. Daarnaast heb ik hier het gevoel dat vaak alleen de negatieve kant wordt uitgelicht: als alles goed is, is er minder reden om een review te plaatsen dan als het eten koud en laat is.

Hier op Tweakers speelt het gevoel van hoeveel tijd iemand in een review heeft gestoken. "Reviews" waar enkel sterren zijn gegeven voor een aantal categorieën vind ik persoonlijk niets waard, omdat deze mijns inziens geen informatie toevoegen.

Dit hangt weer af van de categorie, voor restaurants ga ik nooit puur uit van reviews. Als ik de plek er leuk uit vind zien en er zitten genoeg mensen, dan zal ik er toch heen gaan. Reviews voor restaurants zijn in die zin bij mij dan ook vrijwel nooit doorslaggevend.

In het geval van Tweakers reviewers is voor mij het belangrijkste hoe uitgebreid de review is. Daarnaast is een naam die ik herken leuk, maar niet doorslaggevend.

Op YouTube is het een kwestie van vertrouwen en aanzien. Iemand die ik nooit volg zal voor mij minder doorslaggevend zijn dan iemand waarvan ik al jaar en dag video's bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 784607 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 17:01:
Dank voor je reactie. Het postorderbedrijf bekeek of je bepaalde aspecten benoemd had. Bedoel je dat ze vooral uitgebreide reviews wilden belonen?
Een goede review bevat meer dan alleen een omschrijving van een product. Wat gewaardeerd werd is mijn omschrijving van mijn gebruiks ervaring. Van het uitpakken van het product tot het in gebruik nemen en het gebruik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe gaan jullie als ACM bepalen als een review betrouwbaar is of niet? Ga je over elk ding mensen inhuren om te controleren hoe betrouwbaar een review is?

Dank je voor je antwoorden! Voor wat betreft je opmerking: met twijfel aan de betrouwbaarheid bedoelen we in deze vraag vooral je wel eens twijfelt of een review wel een echte ervaring van een echte consument is. En of je wel eens twijfelt of een review platform positieve, kritische en negatieve reviews evenveel aandacht geeft.
Pagina: 1