Optimale instellingen TP-Link extender i.c.m. ziggo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03-2024
Beste mensen,

Als gevolg van dit onstabiel internet vanuit de Ziggo router heb ik het volgende product aangeschaft: http://nl.tp-link.com/pro...t-18_TL-WPA4220T-KIT.html

Internet is hierdoor sneller geworden, echter nog onstabiel, de ene keer erg snel en de andere keer valt internet plots weg(vooral op mijn macbook is dit het geval). De PS4 disconnect bijvoorbeeld ook van de server. Ik ben hier allang mee bezig, maar ik ben ook geen professional op dit gebied. Vandaar dat ik maar een topic open.

Het volgende heb ik ingesteld in de Ziggo router en de TP-Link apparaten (met behulp van andere topics/forums), maar ik kan de ideale oplossing niet vinden:

De Ziggo-router/modem:
De Ziggo router heeft als IP Address 192.168.178.x De DHCP Server staat aan en staat als volgt ingesteld:
Lease Pool Start: 192.168.178.xx
Lease Pool End: 192.168.178.xx

De Wireless network van de router heb ik disabled, zowel die van 2.4G als die van 5G.

De TP-Link extenders:
Een van deze extenders hangt in de woonkamer en de tweede hangt op zolder.

Ik heb beide extenders een eigen IP Address gegeven, welke ik in het Ziggomoden/router ook bij Reservation heb ingevoerd. (Forward??)
Extender 1: 192.168.178.xxx
Extender 2: 192.168.178.xxx

Beide hebben een eigen SSID en wachtwoord. Ik moet dus schakelen tussen netwerken als ik op de begane grond ben of op zolder. Als security heb ik voor beide extenders WPA-PSK/WPA2-PSK gekozen. Daarnaast zitten beide extenders op kanaal 11.

Het voornamelijke probleem is onstabiel internet. Wat doe ik fout? Hoe kan ik mijn netwerk stabiel krijgen? En welke informatie missen jullie om mij eventueel te kunnen helpen?

Wellicht bestaan er al topics hierover(waarschijnlijk) echter kan ik niets vinden waarmee ik deze Wi-Fi extenders optimaal kan instellen, heb veel geprobeerd, maar het wil op een of andere manier niet werken....

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord (via Slaw190 op 10-08-2017 20:34)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:13:
Beste mensen,

Als gevolg van dit onstabiel internet vanuit de Ziggo router heb ik het volgende product aangeschaft: http://nl.tp-link.com/pro...t-18_TL-WPA4220T-KIT.html
2013 belt en wil z'n oude netwerkhardware terug :o

Dit is verouderde HomePlugAV 1.1 PLC apparatuur. Het wordt nu goedkoop gedumpt, maar je krijgt waar je voor betaalt. Het probleem is niet eens slechte performance, maar slechte stabiliteit cq hoge gevoeligheid voor verstoringen, omdat het alleen data verstuurt over de fase-nulpaar. M.i. geen goede keuze. Als je al kiest voor netwerk over het stroomnet waar ik geen fan van ben, neem dan HomePlugAV 2.0 of G.hn adapters met MiMo ("1200Mbps" of hoger). Die versturen data over zowel fase-nulpaar als aarde-nulpaar waardoor je twee kansen hebt om je data ongeschonden door te krijgen waardoor dat meestal - maar zeker niet altijd - goed werkt.
Internet is hierdoor sneller geworden, echter nog onstabiel, de ene keer erg snel en de andere keer valt internet plots weg(vooral op mijn macbook is dit het geval). De PS4 disconnect bijvoorbeeld ook van de server. Ik ben hier allang mee bezig, maar ik ben ook geen professional op dit gebied. Vandaar dat ik maar een topic open.
Begin eens te definieren wat "sneller" is en hoe de apparaten aangesloten zijn. Als je een desktop/laptop bedraad op de WPA4220 aansluit, welke snelheid haal je dan op de speedtestserver van Ziggo (https://ziggobeta.speedtestcustom.com/)? En is het dan stabiel?

Zo ja zit je probleem in de WiFi, zo nee in het PLC.
Het volgende heb ik ingesteld in de Ziggo router en de TP-Link apparaten (met behulp van andere topics/forums), maar ik kan de ideale oplossing niet vinden:

De Ziggo-router/modem:
De Ziggo router heeft als IP Address 192.168.178.1. De DHCP Server staat aan en staat als volgt ingesteld:
Lease Pool Start: 192.168.178.10
Lease Pool End: 192.168.178.255

De Wireless network van de router heb ik disabled, zowel die van 2.4G als die van 5G.
Waarom? Deze WiFi is in alle opzichten superieur aan die van de WPA4220, bovenal omdat het 5GHz ondersteunt en de WPA4220 niet (de EPC3928 is dan ook een marginaal recenter ontwerp dan de WPA4220...). Dat wil zeker niet zeggen dat het geweldig is, maar als je het vervangt, doe het dan met iets wat beter is :o

Wat echter wel kan: de EPC3928 staat op een plek dat signaaltechnisch niet zo handig is. Dan is een tweede AP op een andere plek wel een prima idee, maar dat is geen enkel reden om de AP in de EPC3928 uit te schakelen. Twee correct ingestelde AP's zijn beter dan één, drie zijn beter dan twee.
[q]
De TP-Link extenders:

Ik heb beide extenders een eigen IP Address gegeven, welke ik in het Ziggomoden/router ook bij Reservation heb ingevoerd. (Forward??)
Extender 1: 192.168.178.190
Extender 2: 192.168.178.192

Beide hebben een eigen SSID en wachtwoord. Ik moet dus schakelen tussen netwerken als ik op de begane grond ben of op zolder.
Brrr. Zo handmatig werken word je niet blij van. Geef beide dezelfde SSID en key. Mits security en encrpytion ook hetzelfde zijn zullen enigszins moderne clients (Android >=5.0, iOS >=8.2) automatisch roamen.
Als security heb ik voor beide extenders WPA-PSK/WPA2-PSK gekozen.
Minder verstandig. WPA-PSK staat toe dat de onveilige en bovenal trage TKIP encryptie gebruikt wordt. Alle clients sinds 2004 ondersteunen WPA2 en AES, du stel die ook als enige in.
Daarnaast zitten beide extenders op kanaal 11.
Het zijn geen "extenders", het zijn AP's. En door ze op zelfde kanaal te zetten storen ze elkaar. WiFi 101: stel verschillende AP's bij elkaar in de buurt altijd in op non-overlappende kanalen. Dat zijn 1, 6 of 11. Als je twee hebt, zet ze ver uit elkaar, dus op 1 en 11, tenzij een van die twee kanalen door buren of andere apparaten onbruikbaar gemaakt wordt.
Het voornamelijke probleem is onstabiel internet. Wat doe ik fout? Hoe kan ik mijn netwerk stabiel krijgen? En welke informatie missen jullie om mij eventueel te kunnen helpen?
Om te beginnen stoor je jezelf door beide AP's in zelfde kanaal te zetten. Verder kun je evengoed last hebben van verstoring op het PLC-stuk, dus test zoals gezegd bedraad op een van de WPA4220's.

Als dat goed gaat ligt het dus aan de WiFi. In dat geval moet je achterhalen of je last hebt van onvoldoende dekking of interferentie. Dat is vrij simpel te achterhalen: kijk wat je signaalsterkte (RSSI) is op moment dat je instabiliteit ervaart. >-65dBm en je hebt voldoende signaal voor een goede verbinding, dus je ervaart interferentei. <-75dBm en je hebt gewoon niet genoeg signaal. Ertussenin is twijfelgeval. Bovendien: demping is constant, interferentie verandert per definitie continu. Is het soms goed en soms niet? Dan vrijwel zeker interferentie.

Bij 2.4GHz ligt interferentie voor de hand. Oplossing is om naar 5GHz over te stappen. Helaas betekent dat andere AP's kopen, want die oude WPA4220 kan dat niet.

Als het bedraad niet goed gaat heb je problemen op het PLC-stuk. Dat is nagenoeg zelfde technologie met exact zelfde uitdagingen (demping en interferentie). De bronnen zijn alleen anders. Ook hier: demping is constant, interferentie verandert steeds. Als het überhaupt ooit werkt, moet je vooral naar interferentie kijken. Het lastige is dat een stroomnet nooit ontworpen is voor gegevensoverdracht en de apparaten die je erop aansluit houden daar ook nul rekening mee. Letterlijk ieder apparaat op een stroomnet kan interferentie veroorzaken. Computervoedingen, USB-laders en spaarlampen zijn de meest notoire storingsbronnen, maar het kunnen er nog veel meer zijn. Zorg in ieder geval ervoor dat je de PLC-adapters niet op verlengsnoeren maar direct in de muur inplugt. Verder kun je proberen om dingen op andere stopcontacten aan te sluiten en misschien zelfs de volgorde van apparaten te wijzigen (de computer bijv *wel* op een verlengsnoer aansluiten ipv direct in de muur) - maar als je al vindt waar het fout gaat is er vaak weinig wat je eraan kunt doen.

In dat geval twee opties:
1) vervang de verouderde AV 1.1 adapters door AV 2.0 MiMo adapters ("1200Mbps" of hoger). DIt heeft alleen zin als je stopcontacten van randaarde voorzien zijn. In dat geval kun je veel meer snelheid maar bovenal ook stabiliteit verwachten - maar dan ben je voor deze setup minstens EUR 120 kwijt en dan moet je ook nog AP's kopen (AV2.0 MiMo of G.hn met ingebouwde WiFi is nog duurder - goedkoopste set is EUR 100 van Ziggo, maar dat geeft je maar een AP, geen tweede ernaast).
2) stap af van dat halfbakken PLC en trek Ethernet of laat het trekken. Dan kun je gewoon fatsoenlijke bedrade AP's aansluiten. Zowel de moeite die dit kost als de prijs wordt schromelijk overschat. In de regel kun je via werkspot een professional vinden die dit voor je doet voor minder dan de prijs van een fatsoenlijke HomePlug AV 2.0 MiMo PLC adapter.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:13:
Beste mensen,

2013 belt en wil z'n oude netwerkhardware terug :o

Dit is verouderde HomePlugAV 1.1 PLC apparatuur. Het wordt nu goedkoop gedumpt, maar je krijgt waar je voor betaalt. Het probleem is niet eens slechte performance, maar slechte stabiliteit cq hoge gevoeligheid voor verstoringen, omdat het alleen data verstuurt over de fase-nulpaar. M.i. geen goede keuze. Als je al kiest voor netwerk over het stroomnet waar ik geen fan van ben, neem dan HomePlugAV 2.0 of G.hn adapters met MiMo ("1200Mbps" of hoger). Die versturen data over zowel fase-nulpaar als aarde-nulpaar waardoor je twee kansen hebt om je data ongeschonden door te krijgen waardoor dat meestal - maar zeker niet altijd - goed werkt.
Begin eens te definieren wat "sneller" is en hoe de apparaten aangesloten zijn. Als je een desktop/laptop bedraad op de WPA4220 aansluit, welke snelheid haal je dan op de speedtestserver van Ziggo (https://ziggobeta.speedtestcustom.com/)? En is het dan stabiel?

Zo ja zit je probleem in de WiFi, zo nee in het PLC.

De Ziggo-router/modem:
De Ziggo router heeft als IP Address 192.168.178.1. De DHCP Server staat aan en staat als volgt ingesteld:
Lease Pool Start: 192.168.178.10
Lease Pool End: 192.168.178.255

Waarom? Deze WiFi is in alle opzichten superieur aan die van de WPA4220, bovenal omdat het 5GHz ondersteunt en de WPA4220 niet (de EPC3928 is dan ook een marginaal recenter ontwerp dan de WPA4220...). Dat wil zeker niet zeggen dat het geweldig is, maar als je het vervangt, doe het dan met iets wat beter is :o

Wat echter wel kan: de EPC3928 staat op een plek dat signaaltechnisch niet zo handig is. Dan is een tweede AP op een andere plek wel een prima idee, maar dat is geen enkel reden om de AP in de EPC3928 uit te schakelen. Twee correct ingestelde AP's zijn beter dan één, drie zijn beter dan twee.
[q]
De TP-Link extenders:

Extender 1: 192.168.178.190
Extender 2: 192.168.178.192

Beide hebben een eigen SSID en wachtwoord. Ik moet dus schakelen tussen netwerken als ik op de begane grond ben of op zolder.
Brrr. Zo handmatig werken word je niet blij van. Geef beide dezelfde SSID en key. Mits security en encrpytion ook hetzelfde zijn zullen enigszins moderne clients (Android >=5.0, iOS >=8.2) automatisch roamen.
Als security heb ik voor beide extenders WPA-PSK/WPA2-PSK gekozen.
Minder verstandig. WPA-PSK staat toe dat de onveilige en bovenal trage TKIP encryptie gebruikt wordt. Alle clients sinds 2004 ondersteunen WPA2 en AES, du stel die ook als enige in.
Daarnaast zitten beide extenders op kanaal 11.
Het zijn geen "extenders", het zijn AP's. En door ze op zelfde kanaal te zetten storen ze elkaar. WiFi 101: stel verschillende AP's bij elkaar in de buurt altijd in op non-overlappende kanalen. Dat zijn 1, 6 of 11. Als je twee hebt, zet ze ver uit elkaar, dus op 1 en 11, tenzij een van die twee kanalen door buren of andere apparaten onbruikbaar gemaakt wordt.
Om te beginnen stoor je jezelf door beide AP's in zelfde kanaal te zetten. Verder kun je evengoed last hebben van verstoring op het PLC-stuk, dus test zoals gezegd bedraad op een van de WPA4220's.

Als dat goed gaat ligt het dus aan de WiFi. In dat geval moet je achterhalen of je last hebt van onvoldoende dekking of interferentie. Dat is vrij simpel te achterhalen: kijk wat je signaalsterkte (RSSI) is op moment dat je instabiliteit ervaart. >-65dBm en je hebt voldoende signaal voor een goede verbinding, dus je ervaart interferentei. <-75dBm en je hebt gewoon niet genoeg signaal. Ertussenin is twijfelgeval. Bovendien: demping is constant, interferentie verandert per definitie continu. Is het soms goed en soms niet? Dan vrijwel zeker interferentie.

Bij 2.4GHz ligt interferentie voor de hand. Oplossing is om naar 5GHz over te stappen. Helaas betekent dat andere AP's kopen, want die oude WPA4220 kan dat niet.

Als het bedraad niet goed gaat heb je problemen op het PLC-stuk. Dat is nagenoeg zelfde technologie met exact zelfde uitdagingen (demping en interferentie). De bronnen zijn alleen anders. Ook hier: demping is constant, interferentie verandert steeds. Als het überhaupt ooit werkt, moet je vooral naar interferentie kijken. Het lastige is dat een stroomnet nooit ontworpen is voor gegevensoverdracht en de apparaten die je erop aansluit houden daar ook nul rekening mee. Letterlijk ieder apparaat op een stroomnet kan interferentie veroorzaken. Computervoedingen, USB-laders en spaarlampen zijn de meest notoire storingsbronnen, maar het kunnen er nog veel meer zijn. Zorg in ieder geval ervoor dat je de PLC-adapters niet op verlengsnoeren maar direct in de muur inplugt. Verder kun je proberen om dingen op andere stopcontacten aan te sluiten en misschien zelfs de volgorde van apparaten te wijzigen (de computer bijv *wel* op een verlengsnoer aansluiten ipv direct in de muur) - maar als je al vindt waar het fout gaat is er vaak weinig wat je eraan kunt doen.

In dat geval twee opties:
1) vervang de verouderde AV 1.1 adapters door AV 2.0 MiMo adapters ("1200Mbps" of hoger). DIt heeft alleen zin als je stopcontacten van randaarde voorzien zijn. In dat geval kun je veel meer snelheid maar bovenal ook stabiliteit verwachten - maar dan ben je voor deze setup minstens EUR 120 kwijt en dan moet je ook nog AP's kopen (AV2.0 MiMo of G.hn met ingebouwde WiFi is nog duurder - goedkoopste set is EUR 100 van Ziggo, maar dat geeft je maar een AP, geen tweede ernaast).
2) stap af van dat halfbakken PLC en trek Ethernet of laat het trekken. Dan kun je gewoon fatsoenlijke bedrade AP's aansluiten. Zowel de moeite die dit kost als de prijs wordt schromelijk overschat. In de regel kun je via werkspot een professional vinden die dit voor je doet voor minder dan de prijs van een fatsoenlijke HomePlug AV 2.0 MiMo PLC adapter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
Dion_b, dank voor je antwoord. Waardeer de tijd die je hebt genomen voor je verhaal.

Wat ik van je begrijp is dus dat ik (relatief) verouderde apparatuur heb aangeschaft. Ik ga eens aan de slag met je tips, om te beginnen de bekabelde snelheden testen en de 2 AP's dezelfde SSID en beveiliging geven.

Ik heb vanalles aangepast in het modem van Ziggo en in de AP's van tp-link. Zijn die IP's etc. op zich niet perse verkeerd?
Raad je daarnaast aan om de AP 2.4 en 5 Ghz van Ziggo weer in te schakelen? Dat zou betekenen dat ik 4 AP's heb? Gaat dit niet botsen... (2 keer tp-link en 2 van ziggo)

Ik hoor het graag! Nogmaals bedankt voor je verhaal!!!

EDIT: Heb zojuist via jouw link een test gedaan op snelheid. Deze geeft bij download: 46,2 aan en bij upload 13,7. Dit is via mijn AP van tp-link.

[ Voor 10% gewijzigd door Slaw190 op 09-08-2017 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:29:
Dion_b, dank voor je antwoord. Waardeer de tijd die je hebt genomen voor je verhaal.

Wat ik van je begrijp is dus dat ik (relatief) verouderde apparatuur heb aangeschaft. Ik ga eens aan de slag met je tips, om te beginnen de bekabelde snelheden testen en de 2 AP's dezelfde SSID en beveiliging geven.

Ik heb vanalles aangepast in het modem van Ziggo en in de AP's van tp-link. Zijn die IP's etc. op zich niet perse verkeerd?
IP's zijn prima, maar hebben hier verder ook niets mee te maken. Als daar fouten in zaten zou je helemaal geen verbinding hebben op het apparaat in kwestie.
Raad je daarnaast aan om de AP 2.4 en 5 Ghz van Ziggo weer in te schakelen? Dat zou betekenen dat ik 4 AP's heb? Gaat dit niet botsen... (2 keer tp-link en 2 van ziggo)
Niet 4 AP's, maar 3 2.4GHz APs en 1 5GHz. Die 5GHz zal sowieso niet interferen met 2.4GHz. 3x 2.4GHz gaat prima op kanalen 1, 6 en 11. Maar kijk ook eens even naar m'n opmerking over RSSI, als je overal voldoende signaalsterkte hebt, heb je geen derde AP nodig in de 2.4GHz en kan de 2.4GHz AP van het Ziggo-apparaat uit blijven, maar de 5GHz heeft altijd zin als de overige AP's dat niet doen.
Ik hoor het graag! Nogmaals bedankt voor je verhaal!!!

EDIT: Heb zojuist via jouw link een test gedaan op snelheid. Deze geeft bij download: 46,2 aan en bij upload 13,7. Dit is via mijn AP van tp-link.
Bedraad of draadloos? Klinkt als bedraad. In dat geval zit je uitdaging vooral in de WiFi, althans, als dat nu even brak is als voorheen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Optimale instelling is: extender in de prullenbak :p AP eraan en gaan.

• Slaw190
Beste Dion_b,

Dank voor je antwoord.

Momenteel heb ik de twee externe AP's dezelfde SSID en beveiliging gegeven. Dit lijkt te werken. Bij wifi keuze heb ik nu 1 maal de SSID staan en deze kiest dus automatisch de sterkste verbinding. Heb er 1 op kanaal 11 staan en de andere op kanaal 6. Mijn netwerk lijkt stabiel. Op mijn macbook valt internet echter zeer zelfden nog wel een weg. Alle andere apparaten werken normaal. (kan aan macbook liggen)

Als ik de 5 Ghz van ziggo aanzet, moet ik deze dan ook dezelfde SSID en beveiliging geven als die van mijn externe AP's? Kan deze dan op kanaal 1?

Tot slot, de wifi test resultaten die ik je doorgaf zijn draadloze snelheden. Op mijn macbook haalde ik zojuist draadloos 48,5 Download en 13,3 upload. (Download tikte wel de 52mbps aan)
De Asus notebook van mijn vader behaald draadloos 54,4 mbps download en 15,5 mbps upload. (laptops beide op zelfde netwerk, op hetzelfde tijdstip)

Op dit moment is mijn netwerk prima. RSSI geeft aan: -48 tot -51. Zal bij onstabiel internet dit nogmaals checken.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 5% gewijzigd door Slaw190 op 10-08-2017 20:31 ]

• Slaw190
johnkeates schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:15:
Optimale instelling is: extender in de prullenbak :p AP eraan en gaan.
Het betreft dus geen extenders, de apparaten die ik heb aangeschaft zijn AP's. Verkeerd omschreven in mijn verhaal...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaw190 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:27:
Beste Dion_b,

Dank voor je antwoord.

Momenteel heb ik de twee externe AP's dezelfde SSID en beveiliging gegeven. Dit lijkt te werken. Bij wifi keuze heb ik nu 1 maal de SSID staan en deze kiest dus automatisch de sterkste verbinding. Heb er 1 op kanaal 11 staan en de andere op kanaal 6. Mijn netwerk lijkt stabiel. Op mijn macbook valt internet echter zeer zelfden nog wel een weg. Alle andere apparaten werken normaal. (kan aan macbook liggen)
Onwaarschijnlijk. MacBooks hebben de afgelopen ~8 jaar structureel zo'n beetje de beste WiFi client oplossingen die je kunt krijgen in hun formaatcategorie. Dat maakt ze niet heilig, maar als ik hoor van issues tussen een MacBook en een verouderde 2.4GHz-only AP dat ingebakken zit bij een stopcontact is de MacBook niet bepaald eerste die ik verdenk ;)
Als ik de 5 Ghz van ziggo aanzet, moet ik deze dan ook dezelfde SSID en beveiliging geven als die van mijn externe AP's?
Ja.
Kan deze dan op kanaal 1?
Kanaal 1 is een 2.4GHz-kanaal, dus nee. Welke heb je exact? Ik nam hierboven ergens aan dat het een EPC3928 betrof, maar dat was bij nader inzien uit een andere topic. Als het een EPC3928 is (of een EVW321), dan is het WiFi-n met max 40MHz. In dat geval ga je best op kanalen 132+136 zitten. Niet veel AP's kunnen daar werken, en WiFi-ac AP's kiezen die kanalen niet omdat je er niet netjes een 80MHz-blok kunt plaatsen, kortom, vrijwel nul kans op interferentie. Als het een TC7210 is of een CH7465LG diet het WiFi-ac en dus ook 80MHz kanalen. Dan is 100+104+108+112 het beste.
Tot slot, de wifi test resultaten die ik je doorgaf zijn draadloze snelheden. Op mijn macbook haalde ik zojuist draadloos 48,5 Download en 13,3 upload. (Download tikte wel de 52mbps aan)
De Asus notebook van mijn vader behaald draadloos 54,4 mbps download en 15,5 mbps upload. (laptops beide op zelfde netwerk, op hetzelfde tijdstip)
Ik denk dat je Mbps bedoelt ;) - in ieder geval geen slechte snelheden. Wel duidelijk dat je tegen de bottleneck van de PLC aan zit te hikken want bedraad haal je hetzelfde.

Slecht nieuws is dat op basis daarvan onduidelijk is waar de verstoring precies zit, want zowel op WiFi-n 2.4GHz als PLC zijn dit acceptabele (zij het niet spectaculaire) snelheden die stabiel zouden moeten zijn.
Slaw190 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:35:
[...]

Het betreft dus geen extenders, de apparaten die ik heb aangeschaft zijn AP's. Verkeerd omschreven in mijn verhaal...
De term "extender" heeft geen technische betekenis, het is puur een marketingterm die zelfs bij dezelfde merk vaak meerdere verschillende en soms tegenstrijdige betekenissen kan hebben. Dit kunnen prima "extenders" zijn. Maar dat kan een elastiekje ook zijn :') - daarom zou ik die term vermijden, het zegt simpelweg niets.

WiFI apparaten zijn:
- AP (breidt een bedraad netwerk draadloos uit)
- Repeater (vangt een draadloos netwerk draadloos op en zendt dezelfde pakketten weer draadloos uit)
- Wireless bridge (vangt een draadloos netwerk op en breidt het bedraad uit)
- Client (apparaat wat aan een AP verbindt, waarbij wireless bridges en sommige repeaters ook clients zijn)
- Station (ieder apparaat wat deelneemt aan WiFi netwerk, dus alle bovenstaande categorieen samen)

Andere termen dan deze zijn puur marketing en hebben geen vaste betekenis.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 10-08-2017 20:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Slaw190
Beste Dion_b,

Dank voor je snelle antwoord!!

Mijn ziggo modem betreft de Technicolor TC7210. Ik ga hiervan zometeen eens de 5Ghz wifi aanzetten en deze mee laten draaien in het netwerk.

Ik vermoed dat de instabiliteit te maken had met interfering dan, want ik had twee verschillende SSID's op hetzelfde kanaal. nu ik dit heb aangepast heb ik geen last meer van stabiliteitsproblemen (wel pas 1 volle dag getest)

Ik bedoelde inderdaad mbps en met de mbps die ik aangaf werkt internet erg snel. Ik heb met de instellingen van mijn macbook ook gespeeld, zoals locatie handmatig, DNS van google en MTU handmatig ingevoerd. Wellicht moet ik deze instellingen eens resetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry om de pedant uit te hangen, maar:
Ik bedoelde inderdaad mbps
Nee, dat bedoelde je niet. "mbps" is volgens SI "millibit per seconde" 1000mbps is 1bps. 48mbps is nog trager dan de manier waarop Voyager I na 40 jaar vanaf de rand van het zonnenstelsel communiceert :+

Jij hebt het over Megabits per seconde en dat kort je af met "Mbps".

Het verschil tussen bits en Bytes (waar jij waarschijnlijk op doelt) heeft niets met de M/m te maken en alles met de B/b.

Men roept vaak "niet zeuren - je snapt toch wel wat ik bedoel!", maar het gaat vaak zat mis. Vanmiddag nog iemand die het door elkaar haalde en daarom z'n probleem 8 keer erger maakte dan het daadwerkelijk was :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw190
Het werk goed nu, ik heb drie AP's. 1 x 5Ghz van Ziggo en 2 x 2.4Ghz van TP-Link.
Enige is als ik beneden zit en verbonden ben met bijvoorbeeld de 5 Ghz, mijn macbook dichtklap en 10 minuten later boven ga zitten, duurt het even voordat ik verbonden ben met de TP-link die boven aangesloten is. Soms schakel ik handmatig Wi-Fi uit en aan zodat hij direct opnieuw verbind met de TP-Link boven.

Btw, als ik een speedtest doe van Ziggo, terwijl ik verbonden ben met de 5 Ghz van ziggo, behaal ik een downloadsnelheid van 145-155 Mbps.

Maar internet is stabiel en snel. Geen interference meer tussen. Ik kan uren achterelkaar internetten zonder dat deze wegvalt. Hartelijk dank voor de hulp!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Slaw190 op 13-08-2017 16:24 ]

Pagina: 1