PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Anders zou ik verder troubleshooten met je server en telefoon.
Betreft een groot mkv bestand (1,5GB). Ja gebruik de controller, het AP is helemaal up to date.hover23 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:13:
Welke bestanden probeer je te kopieren? Als het veel kleine bestanden zijn gaat de snelheid ook drastisch omlaag. Maak je ook gebruik van de Unifi controller? Zja upgrade deze dan ook even naar de laatste firmware versie. Anders eventueel je AP resetten en opnieuw koppelen met de controller en kijken of het probleem is verholpen.
Anders zou ik verder troubleshooten met je server en telefoon.
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Als je een ander bestand download (geen MKV) heb je dan dezelfde lage snelheid?
Verwijderd
GTA VI - All aboard the hype train!!
144 is het maximale voor 802.11n met 20Mhz bandbreedte en 2 streams. Aangezien je de AC Pro hebt en een S8+ zou je gewoon moeten kunnen wisselen naar 802.11ac over 5Ghz dan zal je in iedergeval al een verbetering zien.nooberke schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:03:
Wat mij sowieso al opvalt is dat je telefoon op de 2.4Ghz band lijkt te zitten gezien de 144Mbps, op 5Ghz AC gaat in ieder geval de mogelijke bandbreedte wat omhoog.
Waar kan ik geen verbinding maken met een DFS kanaal? Dat zou mijn Samsung S8+ toch gewoon moeten kunnen doen?
Nu op 300Mbps is de snelheid toch nog steeds erg laag?
Kanaal is overigens helemaal vrij, zitten geen netwerken op kanalen dicht bij mijn kanaal.
Ik had hiervoor een s6 edge die download ongeveer met 4MB/s dezelfde situatie/bestanden. Enige wat veranderd is, is de telefoon. Maar die doet het verder prima en disk snelheid is voldoende. Maar logisch nadenkend zou het in de telefoon moeten zitten toch?
EDIT: e.e.a. aangepast n.a.v. Dion_b zijn opmerkingen
[ Voor 46% gewijzigd door Operations op 09-08-2017 16:03 ]
wat doet iPerf?Operations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:47:
...Speedtest op de telefoon geeft: 15ms,48,6Mbps down en 30,36Mbps up...
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Je AP, is dat een UAP Pro of een UAP AC Pro?Operations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:05:
Wanneer ik op 5G ga zitten, geeft telefoon 300Mbps aan.
Als het een oude UAP Pro is (n-only) is 300Mbps inderdaad beste wat je kunt verwachten met 2 streams.
Bedenk dat dit de link rate is en niet je netto throughput. Als je overhead en error correction eraf haalt hou je maximaal 2/3 ervan over, dus 300Mbps link rate kan max ~200Mbps netto toestaan.
Dat is een interessante constatering, want het verschil in link rate is inderdaad ongeveer een factor 2. De bottleneck zit dus wel degelijk in de WiFi.Dan gaat het kopiëren ongeveer 2x zo hard 1,7Mb/s ongeveer.
Mbt die "1,7Mb/s" - haal je hier bits en Bytes misschien niet door elkaar? Harde schijfsnelheden en file transfers worden meestal in (Mega)Bytes per seconde weergegeven, netwerkbandbreedtes in (Mega)bits per seconde. Als het 1.7MBps is, dan hebben we het het over 13.6Mbps. Dat is natuurlijk nog steeds een stuk minder dan die theoretische 200Mbps, maar dan ben je appels met appels aan het vergelijken.
Zie je ook een verdubbeling van speedtestresultaten op de 5GHz tov 2.4GHz?
Euh, kanaal 44 is geen DFS-kanaal, dat zijn de kanalen vanaf 52.Ik zit dan op HT40 en kanaal 44 (dfs).
Probeer anders een ander programma of protocol. Wat gebeurt er als je met scp werkt bijvoorbeeld?Ik kopieer via een file Explorer direct van de Server. Ander mkv bestand maakt geen verschil.
Ik volg je 'via 2.4GHz' even niet, en de combo dat je op kanaal 100 115Mbps haalt maar je telefoon er niet mee wil verbinden.Wanneer ik kies voor kanaal 100 valt snelheid terug naar 115Mbps, via 2.4Ghz. Telefoon wil niet connecten op kanaal 100 tot 112.
Het zou kunnen dat je telefoon geen DFS ondersteunt. Dan zou het met geen enkel kanaal vanaf 52 kunnen verbinden...
Ja. En dat ligt niet puur aan de WiFi, want je haalt met speedtest een veel hogere bandbreedte. Toch zit het in een wisselwerking met de WiFi want verschil tussen 2.4GHz/20MHz en 5GHz/40MHz.Nu op 300Mbps is de snelheid toch nog steeds erg laag?
Dat laatste zal wel waar zijn, maar garandeert niet het eerste. Er zijn genoeg non-WiFi storingsbronnen die je niet in een netwerkoverzicht terug ziet maar wel fors impact kunnen hebben op je perfomance. Maar dat zou je wel in je speedtestresultaten terug moeten zien en dat zie je niet - het is schoon genoeg voor veel meer throughput dan je krijgt.Kanaal is overigens helemaal vrij, zitten geen netwerken op kanalen dicht bij mijn kanaal.
4Mbps is nog altijd erg weinig. Zie hierboven mbt bits en Bytes, bedoel je niet 4MBps (=36Mbps)?Ik had hiervoor een s6 edge die deed ongeveer 4Mb/s.
Klinkt erg waarschijnlijk, en gezien de speedtestresultaten vermoed ik bovendien dat het niet in de hardware of in de WiFi-stack zit, maar in de file transfer programmatuur.Enige wat veranderd is, is de telefoon. Maar die doet het verder prima en disk snelheid is voldoende. Maar logisch nadenkend zou het in de telefoon moeten zitten toch?
Oslik blyat! Oslik!
Het is geen AC model.dion_b schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:37:
[...]
Je AP, is dat een UAP Pro of een UAP AC Pro?
Als het een oude UAP Pro is (n-only) is 300Mbps inderdaad beste wat je kunt verwachten met 2 streams.
Bedenk dat dit de link rate is en niet je netto throughput. Als je overhead en error correction eraf haalt hou je maximaal 2/3 ervan over, dus 300Mbps link rate kan max ~200Mbps netto toestaan.
[...]
Dat is een interessante constatering, want het verschil in link rate is inderdaad ongeveer een factor 2. De bottleneck zit dus wel degelijk in de WiFi.
Mbt die "1,7Mb/s" - haal je hier bits en Bytes misschien niet door elkaar? Harde schijfsnelheden en file transfers worden meestal in (Mega)Bytes per seconde weergegeven, netwerkbandbreedtes in (Mega)bits per seconde. Als het 1.7MBps is, dan hebben we het het over 13.6Mbps. Dat is natuurlijk nog steeds een stuk minder dan die theoretische 200Mbps, maar dan ben je appels met appels aan het vergelijken.
Zie je ook een verdubbeling van speedtestresultaten op de 5GHz tov 2.4GHz?
[...]
Euh, kanaal 44 is geen DFS-kanaal, dat zijn de kanalen vanaf 52.
[...]
Probeer anders een ander programma of protocol. Wat gebeurt er als je met scp werkt bijvoorbeeld?
[...]
Ik volg je 'via 2.4GHz' even niet, en de combo dat je op kanaal 100 115Mbps haalt maar je telefoon er niet mee wil verbinden.
Het zou kunnen dat je telefoon geen DFS ondersteunt. Dan zou het met geen enkel kanaal vanaf 52 kunnen verbinden...
[...]
Ja. En dat ligt niet puur aan de WiFi, want je haalt met speedtest een veel hogere bandbreedte. Toch zit het in een wisselwerking met de WiFi want verschil tussen 2.4GHz/20MHz en 5GHz/40MHz.
[...]
Dat laatste zal wel waar zijn, maar garandeert niet het eerste. Er zijn genoeg non-WiFi storingsbronnen die je niet in een netwerkoverzicht terug ziet maar wel fors impact kunnen hebben op je perfomance. Maar dat zou je wel in je speedtestresultaten terug moeten zien en dat zie je niet - het is schoon genoeg voor veel meer throughput dan je krijgt.
[...]
4Mbps is nog altijd erg weinig. Zie hierboven mbt bits en Bytes, bedoel je niet 4MBps (=36Mbps)?
[...]
Klinkt erg waarschijnlijk, en gezien de speedtestresultaten vermoed ik bovendien dat het niet in de hardware of in de WiFi-stack zit, maar in de file transfer programmatuur.
Ik heb inderdaad Mb en MB door elkaar gehaald, ik heb dat bewuste bericht even wat aangepast. (kanaal 36 tot 52 is inderdaad geen DFS)
De S6 Edge die haalde hetzelfde bestand binnen met 4MB/s ongeveer, in dezelfde situatie als nu. Zoals ik al zei het enige verschil is de telefoon.
Ik zal even gaan testen met een ander programma.
Het gene waar ik het meest benieuwd naar ben is, waarom ik met mijn Samsung S8+ geen verbinding kan maken met het 5G netwerk op een DFS kanaal. Dat zou qua specs toch moeten kunnen?
Maar aangezien je dit zegt, maakt het qua snelheid dan toch ook niet uit of ik wel of niet op een DFS kanaal kom te zitten of wel?
"Als het een oude UAP Pro is (n-only) is 300Mbps inderdaad beste wat je kunt verwachten met 2 streams."
Goed idee, want aangezien de speedtestresultaten aardig in de buurt kwamen van die 4MBps zit het probleem niet puur in de WiFi maar ws ergens anders in software (veel te kleine pakketten in de file transfer app...?)Operations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:12:
[...]
Het is geen AC model.
Ik heb inderdaad Mb en MB door elkaar gehaald, ik heb dat bewuste bericht even wat aangepast. (kanaal 36 tot 52 is inderdaad geen DFS)
De S6 Edge die haalde hetzelfde bestand binnen met 4MB/s ongeveer, in dezelfde situatie als nu. Zoals ik al zei het enige verschil is de telefoon.
Ik zal even gaan testen met een ander programma.
Is dat ding ETSI DFS certified? Zo ja zou het volgens specs moeten kunnen. Zo nee hoeft dat dus niet te kunnen.Het gene waar ik het meest benieuwd naar ben is, waarom ik met mijn Samsung S8+ geen verbinding kan maken met het 5G netwerk op een DFS kanaal. Dat zou qua specs toch moeten kunnen?
Niet veel, maar het kan wat uitmaken:Maar aangezien je dit zegt, maakt het qua snelheid dan toch ook niet uit of ik wel of niet op een DFS kanaal kom te zitten of wel?
1) helaas ondersteunt de meerderheid van 5GHz consumentenAP's geen DFS. Dat betekent dat overgrote deel van drukte in de 5GHz-band in de 4 non-DFS kanalen zit. Daarboven in DFS-gebied heb je veel minder verstoring.
2) in de hoogste 5GHz-kanalen (100 en daarboven) is een hoger zendvermogen (1000mW ipv 200mW) toegestaan. Een mobile client device zal dat zeker niet benutten, een AP vaak wel. Dat kan je in de download een paar procent meer throughput geven.
Inderdaad. Maar de verschillen waar ik het over heb, hebben te maken met hoe snel je aan de 300Mbps link rate komt (vermogen) en hoeveel zendtijd je moet delen met buren (kanaal). Wederom, link rate != netto throughput."Als het een oude UAP Pro is (n-only) is 300Mbps inderdaad beste wat je kunt verwachten met 2 streams."
Maar over DFS... je zei dat je telefoon niet kon verbinden. Konden andere apparaten dat op zelfde moment wel?
Zo nee is het veel simpler en is er waarschijnlijk niets mis met je telefoon. Als je namelijk een DFS-kanaal wilt gebruiken moet je AP voordat het beacons mag zenden een minuut (of voor 120-128 zelfs 10 minuten) luisteren of er geen radarsignalen in het kanaal aanwezig zijn. Totdat die tijd afgelopen is kun je er dus niet mee verbinden. Als je in dat eerste minuut geprobeerd hebt te verbinden en erna niet meer, zou je kunnen denken dat je niets met DFS kunt. Overigens staat dit netjes bij de AP status in de UniFi control panel vermeld.
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 09-08-2017 20:32 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Hm en je server heeft geen load op de disk?? Je disk kan natuurlijk ook maar een bepaalde snelheid weg''schrijven''. Of bedoel je met server 1 of andere torrent site (aangezien je het over mkv's hebt, oftewel vermoedelijk illegaal verkrijgbare films)Operations schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:10:
Ik heb gisteravond het AP gereset en opnieuw geadopteerd, nu kan ik wel netjes verbinding met een DFS kanaal (112 en 116 getest). Snelheid blijft 300Mbps maar dat kan ook niet sneller zoals Dion_b al aangaf. Misschien binnenkort is vervangen voor een nieuwe AC pro. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer.
Nee RAID array doet verder niks. Nee is geen torrent of iets dergelijks gewoon een lokale eigen windows server.LopendeVogel schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:38:
[...]
Hm en je server heeft geen load op de disk?? Je disk kan natuurlijk ook maar een bepaalde snelheid weg''schrijven''. Of bedoel je met server 1 of andere torrent site (aangezien je het over mkv's hebt, oftewel vermoedelijk illegaal verkrijgbare films)
Ben nog zoekend naar een app die het sneller kopieert.
[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 10-08-2017 13:06 ]
op de zelfde telefoon.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Een UAP AC Pro is een prima AP, maar als je nu 1/20 haalt van wat de UAP Pro zou moeten kunnen - en ook een fractie van wat je via een simpele speedtest erop haalt, is het redelijk ondoelmatig uitgegeven geld om straks 1/20 van een hogere AC link rate te halenOperations schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:10:
Ik heb gisteravond het AP gereset en opnieuw geadopteerd, nu kan ik wel netjes verbinding met een DFS kanaal (112 en 116 getest). Snelheid blijft 300Mbps maar dat kan ook niet sneller zoals Dion_b al aangaf. Misschien binnenkort is vervangen voor een nieuwe AC pro. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer.
Ga nou eens met die software aan de slag. Probeer zoals gezegd SCP, dat is simpelste protocol wat er is qua instellingen. Op je 'server' (een willekeurige PC/Mac/wat dan ook - waarschijnlijk is het ook op je NAS beschikbaar) moet je een SSH server draaien, ongeacht welke, en op de telefoon een willkeurige SCP client, zoals bijv AndFTP.
Oslik blyat! Oslik!
Ga ik doen, ik gebruik nu ES file Explorer op de telefoon.laurens0619 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:43:
Begin inderdaad met iets als SCP maar nog beter iets wat geen encrypte doet (want anders, CPU bottleneck). Goed begin is vertellen welke software je nu gebruikt
Even google gebruikt en daar komt uit dat het een Samsung S8 (&SMB) probleem is:Operations schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Ga ik doen, ik gebruik nu ES file Explorer op de telefoon.
https://us.community.sams...y-slow-speeds/td-p/102969
Wat ik daar lees zou het via WebDav of FTP een stuk sneller moeten gaan. Klinkt als een SMB/S8 issueI have spent 1000 euros on a phone that can transfer files over SMB on a 800mbps link with the speed of 10mbps per minute. After a small research i found out this is a common problem with samsung phones. I am an IT pro and i would have never bought this phone if this was a known issue. My nexus 6p was transfering files over my smb network with 80mbps per second.
I dont expect samsung to fix this problem but i will do all in my power and networking to make that issue known to the public. Cheers.
[ Voor 121% gewijzigd door laurens0619 op 10-08-2017 14:46 ]
Oslik blyat! Oslik!
Eerste les is toch wel weer: Eerst googlen op het specifieke probleem in plaats van proberen het probleem te begrijpen

Wat slecht dat SMB/S8 z'n slechte combi is! Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan.
Mijn oudere S6 Edge heeft dit probleem niet, die verbind bij binnenkomst gewoon netjes op 867Mbps.