De komende maanden zie ik het er nog niet van komen (net een nieuw huis waar genoeg in geklust moet worden), maar in de winter of het voorjaar wilde ik kijken of ik dit project kon oppakken.
Waarvoor dank. Hoewel ik bij deze wel het misverstand de wereld uit wil helpen dat ik persé iets zelf wil bouwen. Alternatieve oplossingen of het uiteindelijk gewoon niet doen, zijn ook nog opties.
RemcoDelft schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:02:
Wacht... Omdat jij een onvriendelijke motorrijder hebt meegemaakt wil je het leven van een willekeurige motorrijder riskeren met slecht-bevestigde lading? Jouw eerdere ervaring heeft werkelijk helemaal niets te maken met hetgeen je nu van plan bent, maar dat je dat aanhaalt zegt heel veel over jouw mentaliteit.
Ik reageer op een zelfde manier op jou als hoe jij op mij reageert. Namelijk het over één kam scheren van een groep mensen. Voordat jij reageerde is het veiligheidsaspect al diverse keren aan de orde gekomen, en heb ik daar al diverse keren op gereageerd. Jij gaat er vervolgens toch nog op door, in de veronderstelling dat er hoe dan ook nooit iets goeds uit kan komen, met allerlei doemscenario's van dien.
Dat soort reacties heeft niemand iets aan, net zomin als aan mijn reacties over mijn diverse slechte ervaringen met motorrijders. Waarmee ik dus even een punt wil maken.
B-lex schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:26:
On-topic: Leuk projectje zo'n rek voor je klapkar. Met jou opleidingsachtergrond zou ik een leuk demontabel framepje uitwerken van metaal (hetzij alu of staal of rvs), even het dynamica boek afstoffen en wat berekening loslaten met een (stoot)factortje 4 om de Belgische snelwegen veilig over te kunnen.

Ik heb hier nog een hele stapel boeken liggen over statica, dynamica, constructieleer, sterkteleer en materiaalkunde. M'n kennis hierover is alleen wel een beetje roestig (

) geworden, dus ik moet er wel weer even in duiken, maar dat was ik sowieso wel van plan.
Maak daarna het kostenplaatje op en kijk of het nog rendabel is. Ik denk dat je uiteindelijk in de buurt komt van die 300/350 euro als je het zelf maakt. Daarom kan je dan alsnog kiezen om zo'n rek te kopen. Maar het ontwerpen en detailleren is natuurlijk ook al een leuk tijdverdrijf.
Inderdaad. En komt het kostentechnisch allemaal niet uit: ook prima

Foxl schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:45:
Binnen elk vakgebied kom je het tegen, buitenstanders die roepen "zo moeilijk kan het toch niet zijn". Een opmerking als "ik ben een noob in metaalbewerking, maar ik ga niet zomaar wat aanklooien" valt natuurlijk nogal vreemd. Tuurlijk, je kan vast een leuke constructie in elkaar hobbyen, maar omdat je geen kennis hebt van b.v. de materiaaleigenschappen kun je ook niet objectief oordelen of iets wel of niet goed in elkaar zit.
Bespaar je de moeite en het risico, koop gewoon een goedgekeurd product en zoek een andere hobby.
Ik mis vooral de praktische ervaring in metaalbewerking. De theoretische onderbouwing komt wel goed. Sterker nog, de mensen die dit soort producten ontwerpen voor bijvoorbeeld vouwwagenfabrikanten, zijn 9 van de 10 keer afgestudeerde IDE'ers. Nou gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik geen afgestudeerde (maar gesjeesde) IDE'er ben, maar al die technische (aan werktuigbouw en materiaalkunde gelieerde) vakken heb ik allemaal gewoon gehaald.
dennisvalk schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:17:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wellicht is dit ook iets om rekening mee te houden: als je een fietsendragen op de vouwwagen monteert, kun je niet op de vakantiebestemming de fietsen op de auto meenemen als je bijvoorbeeld ergens anders wilt gaan fietsen in de omgeving.
Het idee was om fietsdakdragers te gebruiken, en die op de imperiaal te monteren. Die zouden dan -indien noodzakelijk- ook weer op de dakdragers en dakrails op de auto kunnen
Zo'n dakdrager voor op je achterklep heb ik overwogen, maar is niet handig: tijdens de reis wil je ook gewoon spullen uit je achterbak kunnen halen zonder veel moeite.
Soggy schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:32:
Waarom nog vasthouden aan de constructie op de vouwwagen? Ga gewoon voor een set dakdragers met fietsbevestiging voor die ene keer per jaar. Schaf die tweedehands aan een je bent voor een prikkie klaar (en het is ook nog eens veiliger). Neem het extra verbruik maar op de koop toe.
Omdat ik ook nog een dakkoffer hebt, zoals je in de TS Hebt kunnen lezen

jurianv schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:18:
Erg leuk vraagstuk! Maar ik denk dat ondanks dat het een statisch vraagstuk lijkt er veel dynamische invloeden zijn, waardoor een betrouwbare constructie maken nog niet zo makkelijk is en zeker niet voor dat geld. Eerder zijn al de trillingen aangehaald, maar wat te denken van ligt schommelende fietsen of een flinke drempel? Hoe je hierop gaat ontwerpen is erg belangrijk, want iets wat statisch ongelooflijk robuust lijkt, kan door trilling zomaar eens bezwijken. Daarnaast zou je over fail safe moeten nadenken, want wat als je bijvoorbeeld bent vergeten om een bout (door bijvoorbeeld een vlaag van verstandsverbijstering) juist aan te draaien?
Inderdaad, daar moet je rekening mee houden. Hoewel er met je vouwwagen an sich ook genoeg verkeerd kan gaan door user error. Keukentje vergeten te borgen. Keukenstaanders niet goed vastgedraaid. Neuswiel vergeten in te draaien. Dekzeil niet strak genoeg vastgemaakt. Enz.
Idem voor een standaard imperiaal overigens. Die zit ook maar gewoon met 4 bouten (met draaiknop erop) vastgedraaid aan het frame. Wat ik hiermee wil zeggen is dat hoe veilig je constructie ook is, je alleen iets aan die veiligheid hebt als je als gebruiker niet vergeetachtig of nalatig bent.
Het argument 'koop er gewoon eentje want dat is veilig' houdt daarom ook geen stand, want als ik vergeet de boel goed aan te draaien ontstaan er alsnog penibele situaties. En ben ik alsnog aansprakelijk voor wat er gebeurt.
mark-k schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:43:
Ik sluit mij bij de groep aan die zeggen dat het niet verstandig is om maar wat aan te gaan klooien als je er geen verstand van hebt. Volgens je eigen verhaal heb je nog nauwelijks iets in elkaar gezet zelf, kun je niks van metaalbewerking, en ik betwijfel dat je bij ID iets van sterkteberekeningen hebt gehad.
Zie bovenstaand. Sterkteberekeningen bij IDE zijn juist de vakken waar veel mensen bij die studie op afhaken. Die stoppen ze expres in de eerste 2 (van 5) studiejaren, om de mensen die het idee hadden dat ze bij IDE de hele dag alleen maar presentatietekeningetjes hoeven te maken, er al vlug uit te filteren.
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:52:
Het hele punt is dat je makkelijk >>10x kunt overdimensioneren. Het is geen race om een zo laag mogelijk gewicht te krijgen. Als je gewoon iets maakt dat makkelijk 1000en kilo's kan hebben dan blijft het echt wel heel, en als je overal >M12 voor gebruikt en geen pisbakijzeren troep koopt dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Maak het gewoon sterk genoeg. En dan nog iets sterker. Klaar

Dat vind ik een goede insteek

Als ik kijk naar hoe gammel sommige standaardproducten op dit gebied eruit zien (en misschien zelfs wel zijn), dan vermoed ik dat je met het inwinnen van de juiste info, het gebruik van de juiste materialen, het inzetten van een goede dosis common sense, het correct toepassen van de verschillende montagetechnieken (of het nou lassen, bouten, klinknagelen of verven is), en het betrachten van genoeg geduld, er iets te maken is dat qua constructie niet onderdoet voor het kant-en-klare product.
vso schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:07:
@
Pelle wij zijn voor een flexibele oplossing gegaan via een hulpkogel ? deze kan je in diverse vormen kopen en zijn makkelijker te bevestigen. daarop een 3 fiets/ fietsendrager .. fietsendragers kan je ook voorzien van disselbak dus dan houd je meerdere opties over.
Geniaal, die kende ik nog niet. Zal eens kijken of dat een optie is. Daar zou dan inderdaad de Spinder die ik zonder vouwwagen al op m'n trekhaak heb, op kunnen monteren. Ik vermoed alleen wel dat de ruimte om de achterbak dan nog open te doen, te klein wordt. Maar dat is vrij eenvoudig te checken natuurlijk

-tom-562 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:35:
Ik vind dit topic wek echt weer typisch weer de Tweakers kant op gaan, iemand stelt een relatief simpele vraag, en er wordt weer meteen vanuit extreme situaties uitgegaan en gedaan alsof hier de volgende generatie space shuttle ontworpen moet worden

Ik heb verder niet op iedereen gereageerd, maar dank voor alle goedbedoelde adviezen. Top dat er wordt meegedacht. En interessant om over die verschillende lasmethoden te lezen; het stond sowieso al een tijdje op mijn bucketlist om zelf eens écht te lassen. Dus wellicht dat ik eens op zoek ga naar een cursusje in de buurt