gastje01 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:56:
Gewoon puur uit interesse, hoeveel levert dit nu echt op? Onder de streep? Ik lees nergens dat er SSDs in de Synology's geplaatst zijn. Wanneer je netwerk niet meer de bottleneck is, waar loop je tegen de grens van je Synology aan? Ik snap dat dit te maken heeft met type bestanden/protocollen/overhead etc, maar het is nogal een (flinke) investering om van 116 MB/s naar zeg 170 MB/s te gaan.
Heeft hier iemand praktijk ervaring mee?
Alleen ervaring met 4x4TB 7200RPM in RAID + 2x480GB SSD in RAID1 als read/write cache:
Up en downloaden gaat met 400-450MB/s, maar downloaden met 970MB/s als het uit de cache komt.
Ik verwacht dus ook zo'n 400MB/s zonder cache, write waarschijnlijk rond de 250-300MB/s en misschien nog iets minder met de Atom CPU's van de TS (Mijn VM heeft ongeveer 1,38x multithreaded en 2,72x single threaded de performance van de NAS-en van de TS).
De grootste beperkende factor zullen de spinning disks zijn (ik haal met NVMe zo'n 1,36GB/s op XPenology zolang het niet over het fysieke netwerk hoeft, anders is het ook 970MB/s) en daarna de software RAID.
dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:06:
Maar wat is dan de toegevoegde waarde tov nog een Gigabit switch? Want geen van de apparaten die je hebt ondersteunt 10GbE, dus je gaat op geen enkele link erop vooruit aangezien je voor alles link aggregation zult moeten gebruiken
Wil je 10GbE zinnig inzetten, dan moeten de apparaten die je op een switch aan gaat sluiten dat ook aankunnen
Hier sta ik ook op punt dat te doen. Wat ik heb:
- router met SFP+ slot en 10GBASE-SR SFP+ module
- server met 10GbE-kaart met 10GBASE-SR SFP+
- mogelijk in toekomst nog toepassingen die >1Gbps over LAG ondersteunen
Om vooralsnog onduidelijke redenen willen de router en server niet rechtstreeks met elkaar praten over glas, maar via een switch gaat het prima. Ik ben dan ook van plan afhankelijk van budget ofwel een
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20 danwel een
pricewatch: D-Link DGS-1510-28P te kopen en server en router via 10GBASE-SR erop aan te sluiten. Evt LAG-zooi kan op de (vele) 1Gbps-poorten. IMHO redelijk overkill, maar voor vergelijkbare prijs zijn geen kleinere te vinden zonder/met PoE.
Als je geen managed switch nodig hebt dan heeft Asus ook nog een goedkope 8 poorts gigabit switch met twee 10Gbit RJ45 poorten (XG-U2008). Ik zit er al een tijdje over te denken om die tussen de meterkast en zolder te proppen, aangezien ik eigenlijk alleen VLANs in de meterkast en op zolder nodig heb, maar niet er tussen in en een tweede kabel naar zolder niet te doen is. (Op zolder staan alle servers aan een managed 10Gbit switch, maar de meterkast is het centrale punt naar alle andere ruimtes een managed gigabit switch.) Eventueel kan ik dan hetzelfde doen naar kantoor en mijn "desktop" ook op 10Gbit zetten.
Zowel OSX als Synology doen volgens mij geen multichannel. Ook staat bij Synology SMB3 volgens mij niet standaard aan, maar moet je met de hand het maximum protocol naar SMB3 zetten.
[
Voor 80% gewijzigd door
|sWORDs| op 08-08-2017 13:16
]