10gbit switches or thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xieem
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-02-2023
Geachte heren van Tweakers,

Ik had een vraag betreffende 10gbit switches voor thuisgebruik.

Welke modellen zijn aan te raden en welke switches kunnen gebruikt worden in combinatie met een TL-SG2216. Het zou voornamelijk zijn om de volle capaciteit te benutten van mijn beide Synology nassen die momenteel in bonding staan. De switch zou dus LAG moeten ondersteunen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Hoeveel 10Gb poorten ben je nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je opstelling niet? Als ik naar Synology Link Aggregation + TL-SG2216 switch kijk, heb je maximaal 2x 1Gbit per NAS en je hebt al een 16x 1Gb switch.
in combinatie met een TL-SG2216
Dan nog; al zou je een 10Gbit switch aanschaffen, hoe denk je dan dat je hogere snelheden gaat halen als je die weer aansluit op je SG2216? Want in het andere topic waren we er al achter dat LAG niet op de 2216 werkt; als een "protocol" op 1 schakel in de keten niet werkt, heeft het weinig nut om 2 schakels toe te voegen die het wel kunnen.

Oftewel; vul je startpost eens aan want je doet nu een schot voor de boeg terwijl de actuele infra-beschrijving 0 houvast/validiteit geeft om 10Gbit apparatuur naar binnen te gaan schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 07-08-2017 22:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xieem
@MAX3400

Excuses voor de korte omschrijving:

Op dit moment heb ik inderdaad een TL-SG2216 switch.

De aperatuur hierop aangesloten is alsvolgt:

DS1817+ (4xgbit in bonding - LAG)
DS2415+ (4xgbit in bonding - LAG)
MacMini (2xGbit in bonding - dit via gbit ethernet usb + gbit network)
iMac op gbit
Ubuntu desktop op gbit

Dus 12 poorten gebruikt

De Synologies doen dienst als fileserver voor mijn KMO en voor editing van videos. Maar ik heb naar mijn gevoel het idee dat het iets sneller kan. Ik max nu de boel op ongeveer 116mb/s.

Mijn idee was om de Synologies & de mac mini op een 10gbit switch te koppelen en de TP-link te koppelen met de 10gbit switch voor het resterende gedeelte.

Ik zou dus opteren voor 12/16 ports.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar wat is dan de toegevoegde waarde tov nog een Gigabit switch? Want geen van de apparaten die je hebt ondersteunt 10GbE, dus je gaat op geen enkele link erop vooruit aangezien je voor alles link aggregation zult moeten gebruiken :o

Wil je 10GbE zinnig inzetten, dan moeten de apparaten die je op een switch aan gaat sluiten dat ook aankunnen :o

Hier sta ik ook op punt dat te doen. Wat ik heb:
- router met SFP+ slot en 10GBASE-SR SFP+ module
- server met 10GbE-kaart met 10GBASE-SR SFP+
- mogelijk in toekomst nog toepassingen die >1Gbps over LAG ondersteunen

Om vooralsnog onduidelijke redenen willen de router en server niet rechtstreeks met elkaar praten over glas, maar via een switch gaat het prima. Ik ben dan ook van plan afhankelijk van budget ofwel een pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20 danwel een pricewatch: D-Link DGS-1510-28P te kopen en server en router via 10GBASE-SR erop aan te sluiten. Evt LAG-zooi kan op de (vele) 1Gbps-poorten. IMHO redelijk overkill, maar voor vergelijkbare prijs zijn geen kleinere te vinden zonder/met PoE.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
xieem schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:03:
[...]

De Synologies doen dienst als fileserver voor mijn KMO en voor editing van videos. Maar ik heb naar mijn gevoel het idee dat het iets sneller kan. Ik max nu de boel op ongeveer 116mb/s.

[...]
(Er vanuit gaan dat je NAS HDDs bevat:) wat je daar ziet is waarschijnlijk gelijk aan disk speed van je HDDs. Snellere switch gaat dat niet oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 08-08-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xieem
@Whatson

Vandaar dat ik even pols voor het nut ervan. Als dit de boel rechthoudt dan spaart het mij 1200eur uit. Zoveel te beter denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
116mbyte/s is ongeveer 1 gbit wat overeenkomt met lacp aangezien je daarbij ook rekening moet houden met welke hashing je gebruikt (src/dst ip, mac etc)

Meerdere links wil niet zeggen meer capaciteit als er geen onderscheidende zaken in het verkeer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
xieem schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:22:
@Whatson

Vandaar dat ik even pols voor het nut ervan. Als dit de boel rechthoudt dan spaart het mij 1200eur uit. Zoveel te beter denk ik dan.
Voor een 7200rpm schijf ligt sequential read/write tussen 80-160MB/s
Dus tenzij je alles overzet op SSDs (als je NAS deze SATA snelheden aankan) heeft 10Gbit niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04
dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:06:
Want geen van de apparaten die je hebt ondersteunt 10GbE
Dat is niet helemaal juist, hij heeft 2 apparaten die dat evt wel aan kunnen. Hij kan in de DS1817+ een 10Gb pcie adapter plaatsen en een Mac Mini ondersteunt 10Gb via Thunderbolt. pcie adapter kost hem 100-150 piek extra en een Thunderbolt 10GB netwerk adapter iets van 400 piek.
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:24:
116mbyte/s is ongeveer 1 gbit wat overeenkomt met lacp aangezien je daarbij ook rekening moet houden met welke hashing je gebruikt (src/dst ip, mac etc)
En dat geeft precies aan dat 10Gb voor hem wellicht wel nut zou kunnen hebben omdat hij dan niets met lacp van doen heeft.

Of je het vanuit financieel oogpunt moet willen is wat anders, maar het kan dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xieem
@Whatson

Snelheden met normale WD Reds. Bedankt voor de toelichting alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

4X een 1Gbps in LAG is lekker om naar 4 eindstations op volle 1Gbps per station te streamen, maar dat is dan ook alles, zelfs al hangt er een WS aan met 10Gbps dan nog is het een 1 Gbps end to end. Wanneer leren mensen nu eens dat met bonding en LAG end to end de snelheden niet opgeteld kunnen worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien is het een idee om wat duurdere switch met 1GBit in te zetten en daarbij de mogelijkheid tot 10GBe SFP+. Dan haal je sowieso meer snelheid op je passthrough en routing snelheid op je netwerk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pimlie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:55:
[...]

Dat is niet helemaal juist, hij heeft 2 apparaten die dat evt wel aan kunnen. Hij kan in de DS1817+ een 10Gb pcie adapter plaatsen en een Mac Mini ondersteunt 10Gb via Thunderbolt. pcie adapter kost hem 100-150 piek extra en een Thunderbolt 10GB netwerk adapter iets van 400 piek.
...en in de desktop PC kun je ook een 10GbE adapter prikken. Maar ik lees nergens dat TS dat van plan is voor al deze apparaten, hij heeft het alleen over de switch...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Gewoon puur uit interesse, hoeveel levert dit nu echt op? Onder de streep? Ik lees nergens dat er SSDs in de Synology's geplaatst zijn. Wanneer je netwerk niet meer de bottleneck is, waar loop je tegen de grens van je Synology aan? Ik snap dat dit te maken heeft met type bestanden/protocollen/overhead etc, maar het is nogal een (flinke) investering om van 116 MB/s naar zeg 170 MB/s te gaan.

Heeft hier iemand praktijk ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xieem
@gastje01

inderdaad er zijn op dit moment nog geen SSDs in de Synology's geplaatst maar dat staat op de planning in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
An.
dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:40:
[...]

...en in de desktop PC kun je ook een 10GbE adapter prikken. Maar ik lees nergens dat TS dat van plan is voor al deze apparaten, hij heeft het alleen over de switch...
Apparaten naar 10Gb upgraden lijkt mij een logische stap. Inclusief het vervangen van opslag die deze snelheden niet aankan. Dit kan redelijk kostbaar worden, maar ik weet niet wat TS er voor over heeft. Voor de meeste mensen zal het aantrekkelijker zijn om een paar jaar te wachten tot 10Gb (meer) mainstream is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
voor 10gb moet je ook je netwerk kabels upgraden naar cat6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

widodepido schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:53:
voor 10gb moet je ook je netwerk kabels upgraden naar cat6a.
Absoluut niet! De industrie-standaard voor goede kabels is: 45m over Cat5e, 55m over Cat6 en 100m over Cat6a voor 10Gbit.

Jij doet nu dus de aanname dat @xieem kabels van meer dan 55m per stuk gebruikt op elk segment.

NAS -> 55_ meter -> switch -> 55_meter -> switch -> 55_meter -> NAS

Lijkt me een aanname die wel valide is maar zeer onnodig voor een thuissituatie.
Gravit0n schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Niet iedereen beheert netwerken voor de kost, dat helpt al niet echt. :P
Eens maar dat was topicstarter in zijn vorige topic ook al uitgelegd... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 08-08-2017 10:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wim-Bart schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 04:13:
Wanneer leren mensen nu eens dat met bonding en LAG end to end de snelheden niet opgeteld kunnen worden.
Niet iedereen beheert netwerken voor de kost, dat helpt al niet echt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
YouTube: Quadruple Your Network Speed for $100 with SMB 3.0 Multichannel!
Dus je 116 is te laag , dan werkt je bounding niet.
Kijk op bovenstaande links ook bij linus, deze heeft meer films over,
network en 10gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04
xieem schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:57:
@gastje01
inderdaad er zijn op dit moment nog geen SSDs in de Synology's geplaatst maar dat staat op de planning in de toekomst.
Maar dat is helemaal niet nodig om 10Gb nuttig te laten zijn. Of spreek je elke disk in je Synology apart aan? Neem aan dat je gewoon 1 grote raid set hebt draaien over alle disks?

Wat @_-= Erikje =-_ bedoelde is waarschijnlijk dat de harddisk in je mac mini de limiterende factor is. Daar zit waarschijnlijk maar 1 harddisk in dus de snelheid van die bepaalt hoe snel je kan kopieren van of naar de synology en dus of 10Gb nut gaat hebben of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 15-09 14:23
pimlie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:11:
[...]

Wat @_-= Erikje =-_ bedoelde is waarschijnlijk dat de harddisk in je mac mini de limiterende factor is. Daar zit waarschijnlijk maar 1 harddisk in dus de snelheid van die bepaalt hoe snel je kan kopieren van of naar de synology en dus of 10Gb nut gaat hebben of niet.
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

gastje01 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:56:
Gewoon puur uit interesse, hoeveel levert dit nu echt op? Onder de streep? Ik lees nergens dat er SSDs in de Synology's geplaatst zijn. Wanneer je netwerk niet meer de bottleneck is, waar loop je tegen de grens van je Synology aan? Ik snap dat dit te maken heeft met type bestanden/protocollen/overhead etc, maar het is nogal een (flinke) investering om van 116 MB/s naar zeg 170 MB/s te gaan.

Heeft hier iemand praktijk ervaring mee?
Alleen ervaring met 4x4TB 7200RPM in RAID + 2x480GB SSD in RAID1 als read/write cache:
Up en downloaden gaat met 400-450MB/s, maar downloaden met 970MB/s als het uit de cache komt.

Ik verwacht dus ook zo'n 400MB/s zonder cache, write waarschijnlijk rond de 250-300MB/s en misschien nog iets minder met de Atom CPU's van de TS (Mijn VM heeft ongeveer 1,38x multithreaded en 2,72x single threaded de performance van de NAS-en van de TS).

De grootste beperkende factor zullen de spinning disks zijn (ik haal met NVMe zo'n 1,36GB/s op XPenology zolang het niet over het fysieke netwerk hoeft, anders is het ook 970MB/s) en daarna de software RAID.
dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 00:06:
Maar wat is dan de toegevoegde waarde tov nog een Gigabit switch? Want geen van de apparaten die je hebt ondersteunt 10GbE, dus je gaat op geen enkele link erop vooruit aangezien je voor alles link aggregation zult moeten gebruiken :o

Wil je 10GbE zinnig inzetten, dan moeten de apparaten die je op een switch aan gaat sluiten dat ook aankunnen :o

Hier sta ik ook op punt dat te doen. Wat ik heb:
- router met SFP+ slot en 10GBASE-SR SFP+ module
- server met 10GbE-kaart met 10GBASE-SR SFP+
- mogelijk in toekomst nog toepassingen die >1Gbps over LAG ondersteunen

Om vooralsnog onduidelijke redenen willen de router en server niet rechtstreeks met elkaar praten over glas, maar via een switch gaat het prima. Ik ben dan ook van plan afhankelijk van budget ofwel een pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20 danwel een pricewatch: D-Link DGS-1510-28P te kopen en server en router via 10GBASE-SR erop aan te sluiten. Evt LAG-zooi kan op de (vele) 1Gbps-poorten. IMHO redelijk overkill, maar voor vergelijkbare prijs zijn geen kleinere te vinden zonder/met PoE.
Als je geen managed switch nodig hebt dan heeft Asus ook nog een goedkope 8 poorts gigabit switch met twee 10Gbit RJ45 poorten (XG-U2008). Ik zit er al een tijdje over te denken om die tussen de meterkast en zolder te proppen, aangezien ik eigenlijk alleen VLANs in de meterkast en op zolder nodig heb, maar niet er tussen in en een tweede kabel naar zolder niet te doen is. (Op zolder staan alle servers aan een managed 10Gbit switch, maar de meterkast is het centrale punt naar alle andere ruimtes een managed gigabit switch.) Eventueel kan ik dan hetzelfde doen naar kantoor en mijn "desktop" ook op 10Gbit zetten.
jan99999 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:08:
YouTube: Quadruple Your Network Speed for $100 with SMB 3.0 Multichannel!
Dus je 116 is te laag , dan werkt je bounding niet.
Kijk op bovenstaande links ook bij linus, deze heeft meer films over,
network en 10gbit.
Zowel OSX als Synology doen volgens mij geen multichannel. Ook staat bij Synology SMB3 volgens mij niet standaard aan, maar moet je met de hand het maximum protocol naar SMB3 zetten.

[ Voor 80% gewijzigd door |sWORDs| op 08-08-2017 13:16 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

|sWORDs| schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:35:
[...]

Als je geen managed switch nodig hebt dan heeft Asus ook nog een goedkope 8 poorts gigabit switch met twee 10Gbit RJ45 poorten (XG-U2008).
Goedkope? Die is daadwerkelijk duurder dan de non-PoE D-Link die ik noemde :o

pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20 EUR 208
pricewatch: Asus XG-U2008 EUR 259

Komt bij dat de Asus 10GBASE-T gebruikt, waar de D-Link twee SFP+ biedt. 10GBASE-T adapters zijn stukken duurder dan SFP+ modules voor 10GBASE-SR, en mijn ervaringen met Cat6 dermate secuur te knijpen dat 10GbE goed werkt zijn slechter dan gewoon glas met LC te nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dion_b schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Goedkope? Die is daadwerkelijk duurder dan de non-PoE D-Link die ik noemde :o

pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20 EUR 208
pricewatch: Asus XG-U2008 EUR 259

Komt bij dat de Asus 10GBASE-T gebruikt, waar de D-Link twee SFP+ biedt. 10GBASE-T adapters zijn stukken duurder dan SFP+ modules voor 10GBASE-SR, en mijn ervaringen met Cat6 dermate secuur te knijpen dat 10GbE goed werkt zijn slechter dan gewoon glas met LC te nemen.
Als je glas wil dan moet je natuurlijk niet naar BASE-T kijken, maar dat knijpen valt wel mee met de juiste apparatuur. Ik gebruik Draka CAT7 met Hirose TM31 pluggen en een Hirose HT601 tang, altijd in één keer raak (aanbevolen 24-26 AWG, maar 23-27 werkt prima). De Asus was trouwens voor zo'n 198 euro te krijgen (nog steeds $199.99 op Amazon met rebate).

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 08-08-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat de meeste 10G switches (met meer dan 2x 10G poorten) vaak behoorlijk wat geluid maken wegens de actieve koeling.

Dit is een oplossing daarvoor:
https://www.uptimed.nl/pr...witches-ubiquiti-es-16-xg

Mooie van die switch is ook de combo tussen SFP+ en 10G over RJ45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:33
Heb je al geprobeerd te spelen met netwerk settings? specifiek je MTU size (jumbo frames) kan nog mogelijk een voordeel bieden, zolang je zorgt dat het aan alle kanten goed staat. Gebruik je de verbinding ook voor internet, of is deze dedicated voor je storage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 15:55
Had zelf 2x dezelfde TP-Links als die jij hebt. Vervangen door 2x TP-Link T1700G-28TQ (Silent, 24x gbit + 4x 10Gbit). Interface is iets verbeterd ten opzichte van de SG-2216. SFP+ en kabels bij Uptimed.nl gekocht, wat Mellanox-kaartjes via eBay (zo'n 35,- p.s.).

Werkt prima, en het is merkbaar sneller. Houd er rekening mee dat je stroomverbruik omhoog zal gaan met fiber en eigenlijk is het vaak niet echt nodig (in mijn geval dus -eigenlijk- ook niet, maar het is wel tof voor iSCSI bijvoorbeeld).

[ Voor 3% gewijzigd door netmeester op 08-08-2017 16:21 . Reden: 'Silent' + poorten toegevoegd ]

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
xieem schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:57:
@gastje01

Doe voor de gein eens een test met je huidige setup:
speedtest met 2 x gb bounding
zelfde met 3 x en de 4 heb je al
Dan kan je zelf bepalen of je netwerk de beperkende factor is of je huidge hd's in je nas.
misschien kom je er dan achter dat je de euro's beter kan investeren in ssd's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
arnowijnhoven schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:20:Houd er rekening mee dat je stroomverbruik omhoog zal gaan met fiber
Hoe dat zit met 10G SFP+ vs 1G koper weet ik niet, maar voor 10G klopt dit in ieder geval niet!

10G over glas is veel zuiniger dan 10G over koper! En daarnaast zijn er nog andere voordelen zoals lagere latency, langere afstanden, toekomstbestendig (OM3 kabel is goed tot 100G!) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
rc5proxy schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:09:
[...]

Doe voor de gein eens een test met je huidige setup:
speedtest met 2 x gb bounding
zelfde met 3 x en de 4 heb je al
Dan kan je zelf bepalen of je netwerk de beperkende factor is of je huidge hd's in je nas.
misschien kom je er dan achter dat je de euro's beter kan investeren in ssd's ?
tuurlijk, geweldige test |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou ook gewoon met ssh de disk performance op de NAS testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 15:55
Navi schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Hoe dat zit met 10G SFP+ vs 1G koper weet ik niet, maar voor 10G klopt dit in ieder geval niet!

10G over glas is veel zuiniger dan 10G over koper! En daarnaast zijn er nog andere voordelen zoals lagere latency, langere afstanden, toekomstbestendig (OM3 kabel is goed tot 100G!) etc.
Excuus, ik bedoelde passive Twinax copper (dus geen 10GBaseT) vs fiber. Had altijd begrepen dat SFP+ met fiber wat extra stroom kost ivm conversie naar licht en dus op korte afstanden iets minder zuinig zou zijn dan passive Twinax.

[ Voor 20% gewijzigd door netmeester op 09-08-2017 07:15 ]

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De macs kan je met thunderbolt aan elkaar koppelen en voor videoediting zou ik een externe thunderbolt schijf kopen. uiteindelijk wil je waarschijnlijk die snelheid vooral voor het editen. Kijk ook eens naar je hele workflow en hoe je die kan optimaliseren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegene 10 Gbps wilt hebben:

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-infinity/

Ik weet niet wat ie gaat kosten, maar hij kan het wel.

Aha... gevonden: een kleine 1400 euro ex BTW.

https://www.ip-sa.com.pl/ubiquiti/ER-8-XG

Is ook bedoeld voor grote ISP's, of datacenters. Niet voor privé gebruikt. Ach, als je geld zat hebt, kan je het wel leuk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:44:
Voor diegene 10 Gbps wilt hebben:

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-infinity/

Ik weet niet wat ie gaat kosten, maar hij kan het wel.

Aha... gevonden: een kleine 1400 euro ex BTW.

https://www.ip-sa.com.pl/ubiquiti/ER-8-XG

Is ook bedoeld voor grote ISP's, of datacenters. Niet voor privé gebruikt. Ach, als je geld zat hebt, kan je het wel leuk maken.
Dat zijn geen switchpoorten, maar routingpoorten. Daar zou je thuis alleen iets aan hebben met 10Gbit WAN of 4+ 10Gbit netwerksegmenten die je moet routeren. Pro routers zijn niet zoals consumenten routers (ingebouwde switch), bridgen over de CPU is iets wat je eigenlijk ten alle tijden wil voorkomen.
Als je dat thuis al wil dan zal dat virtueel zijn, dan kun je beter voor een 10Gbit switch en een virtuele router gaan (zo doe ik het hier ook).

Grote ISP's en datacenters gebruiken trouwens apparatuur in een hele andere prijsklasse dan dit (zelfs tweakers.net gebruikt al 60 10Gbit poorten op 24 poorts Arista switches van zo'n 12K per stuk, alhoewel ze voor een stuk minder nieuw op Ebay te krijgen zijn).

[ Voor 35% gewijzigd door |sWORDs| op 10-08-2017 10:40 ]

Pagina: 1