Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 20:54
Hallo Tweakers,
Ik hoop hier de juiste mensen te vinden die me op het goede pad kunnen sturen in de wereld van de fotocamera's. Voor mij zijn er te veel types en specificaties om te bepalen wat ik nu juist nodig heb. Half september vertrek ik op reis (dat is het moment wanneer ik het meest foto's maak) en zou graag tegen dan in het bezit zijn van een flinke verbetering. Momenteel maak ik mijn foto's met een Nikon P520 en een GoPro 4 Silver. De camera heeft een groot zoombereik (42x) maar schiet enkel plaatjes in jpg en begint hier en daar te mankeren.

Ik zoek een?
Camera om betere foto's te maken. Niet dat dit enkel en alleen aan de camera ligt maar ik zou graag meer met instellingen kunnen spelen om zo mijn eerste stappen te nemen in fotografie. Mijn voorkeur gaat uit naar foto's van natuurlandschappen en ik kan het ook niet laten om mooie bloemen/insecten te fotograferen. Ik wil ook leren omgaan met RAW bestanden en de software om die aan te passen. Een ander belangrijk punt is de grootte van de camera (en lenzen indien nodig). Het zou nog relatief praktisch moeten blijven aangezien ik graag hike op reis en de rugzak al snel vol zit en/of reeds genoeg weegt. Ik denk dat het belangrijk is om er nog eens op te wijzen dat ik mijn eerste stappen wil nemen in fotografie, maar zeker geen ambities heb om dit zeer ver door te trekken. Zoals de meesten ontbreek ik daar toch tijd voor.

Wat is je budget?
Ik had gehoopt om deze upgrade te bereiken voor minder dan 1000 euro. Tijdens mijn eigen zoektocht merkte ik echter dat dit bedrag snel overstegen wordt. Misschien laat ik me te snel verleiden door betere specs en kom ik te snel en onnodig voor mijn wensen in een hogere categorie terecht. Vandaar ook mijn post hier. 1500 euro is de maximale bovengrens, maar ik zou er blij van worden als jullie hier een camera aanraden voor de helft van de prijs.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Reisfotografie voor hoofdzakelijk natuur. Grootse landschappen, bloemen, planten, insecten. Ik hoop ooit een mooie foto te maken van de milky way.

Wat heb je zelf al gevonden?
Sony A6000
Sony A6300
Fujifilm X-T10
Nikon D3300
Sony Cyber-shot DSC-RX10 III

Welke vragen heb je hier nog over?
Ook de 2ehands markt interesseert me. Ik geloof dat daar goeie zaken te doen zijn, maar ik zou ook wel een kat in een zak kunnen kopen door mijn gebrek aan kennis. Hoeveel lenzen zou ik nodig hebben om elke foto te willen maken die ik wil? Overdrijf ik ?
Alle informatie is meer dan welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door dentitten op 07-08-2017 11:46 . Reden: Regels van het forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
dentitten schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:31:
Ik zoek een?
[i]Camera om betere foto's te maken.
Dan kunnen ze je beter van advies voorzien in Foto & Video Hardware. Je topic is dus die kant op geschoven.
Groeten,
Tom
Dit doen we niet op het forum. :P Check Het algemeen beleid #groeten nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik heb onlangs een Sony RX100 M3 gekocht en hier zeer tevreden over. Voldoende instelmogelijkheden, goede kwaliteit en ook een zoeker! (Kan erg handig zijn op zonnige dagen)

Kijk hier ook zeker naar zou ik zeggen! Compact, voldoende ligt en ruim binnen je budget! (Let wel: mits je aan een maximale zoom van 24-70mm genoeg hebt)

[ Voor 12% gewijzigd door -Sander- op 07-08-2017 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben met gelijkaardige eisen begonnen met een Panasonic GX1 in het micro four thirds systeem. Ondertussen is de GX1 al erg oud maar het systeem bevalt mij nog erg goed. Wat mij betreft is het het beste compromis tussen draagbaarheid en kwaliteit. Door de kleinere sensor vallen de lenzen compact uit maar je blijft het voordeel hebben van verwisselbare lenzen en een betere kwaliteit dan de kleine sensors van compactcamera's.

Momenteel draag ik op een wandeltocht een klein zakje bij met de camera, twee lenzen en een paar filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
-Sander- schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:53:
Ik heb onlangs een Sony RX100 M3 gekocht en hier zeer tevreden over. Voldoende instelmogelijkheden, goede kwaliteit en ook een zoeker! (Kan erg handig zijn op zonnige dagen)

Kijk hier ook zeker naar zou ik zeggen! Compact, voldoende ligt en ruim binnen je budget! (Let wel: mits je aan een maximale zoom van 24-70mm genoeg hebt)
Bedankt voor de tip. Lijkt me een zeer interessant toestel maar ik vrees dat ik zoom zou missen. Hoe fotografeer je een vogel in een boom 10 meter verder? Trek je de foto en crop je de die in naverwerking ? Wat als ik bigfoot zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 00:10
Admiral Freebee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:57:
Ik ben met gelijkaardige eisen begonnen met een Panasonic GX1 in het micro four thirds systeem. Ondertussen is de GX1 al erg oud maar het systeem bevalt mij nog erg goed. Wat mij betreft is het het beste compromis tussen draagbaarheid en kwaliteit. Door de kleinere sensor vallen de lenzen compact uit maar je blijft het voordeel hebben van verwisselbare lenzen en een betere kwaliteit dan de kleine sensors van compactcamera's.

Momenteel draag ik op een wandeltocht een klein zakje bij met de camera, twee lenzen en een paar filters.
Agreed! Micro Four Thirds is een mooi compact systeem en als Canon DSLR gebruiker heb ik misschien toch een klein beetje staan vloeken toen ik afgelopen week aan het wandelen was in Zwarte Woud.

Als ik jouw eisen zo zie, kan ik daar dit uit halen (correct me if I'm wrong):
  • Vooral foto, misschien een incidenteel videotje
  • Landschappen
  • Bloemetjes en bijtjes
  • Vakantiekiekjes
T grote nadeel van elk verwiselbare lenssysteem is keuze, heel veel keuze. Hier zou je eens naar kunnen kijken:

Body's (beide rond de €500)Lenzen (this is where it gets interesting):
Kan hier wel een lijst gaan neerdonderen, maar dan kan je net zo goed in de pricewatch kijken. Waar ik aan zat te denken met jouw wensen zijn een macrolens en een wide-angle zoom. En een kitlensje kan daarnaast ook geen kwaad.
Omdat ik de kwaadste niet ben (PW linkjes): Macro, Wide angle zoom, Kitlens, Telelens

Daarnaast zijn er ook vanuit de fabrikant samengestelde kits van lenzen en body's, zijn qua prijs meestal erg gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

dentitten schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor de tip. Lijkt me een zeer interessant toestel maar ik vrees dat ik zoom zou missen. Hoe fotografeer je een vogel in een boom 10 meter verder? Trek je de foto en crop je de die in naverwerking ? Wat als ik bigfoot zie?
Dan zou ik in jouw geval lekker voor een OMD E-M10 M2 gaan met evt een 14-140 lens, of 2 losse lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

@dentitten Adobe Lightroom is redelijk vriendelijke software die op een non-destructive manier je foto's (in RAW en JPG) laat bewerken. Non-destructive betekent dat je foto's in de library gekopieerd worden, en je bewerkingen/history apart opslaat binnen Lightroom. Tevreden of je bewerkingen? Dan exporteren naar JPG terwijl je RAW onaangetast blijft.

Zoals ik het kan begrijpen hoef je niet volledig professioneel te worden maar wil je wel het beste eruit halen. Volgens mij kun je prima onder de 1000 euro terecht. De opties die je opnoemt bieden dat al. Zo'n A6000 met een 16-50 lensje is prima; groothoek tot lichte tele en de camera heeft een goede autofocus en is ook compact.
Een Fuji X-T10 + 18-55/2.8-4 lens krijg je wel voor 899 en is daarmee ook echt een uitstekende keuze: hij is compact, de lens ook, daarbij is de lens een stop lichtsterker dan de rest op zowel groothoek en licht tele, en de camera produceert fantastische JPG's. Je moet wat wennen aan alle knopjes zoeken, maar het werkt best intuitief. Focus is ook dikke prima.

Je geeft verder niet aan of je zulke extreme zoomals je Nikon nodig hebt, want dan wordt het allemaal minder compact. Zo'n 50-230 lensje is redelijk compact (wel wat zwaarder), maar ook niet echt lichtsterk en beduidend minder goeie optiek dan die 18-55 bijvoorbeeld.
Als je dan 2 lenzen wilt, dan zul je over de 1000 euro uitkomen ben ik bang.

Bij Sony zou je dan uitkomen op deze: pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart
Ook hier geldt dan dat de lenzen niet echt lichtsterk zijn (de fuji + 18-55 als standaard kit is de betere keuze), maar voor jouw gebruik misschien goed genoeg. Natuur = stilleven en dan is lichtsterkte wellicht iets minder van belang (aangezien je toch hoger diafragmawaardes wilt = grote scherptediepte). Er zit stabilisatie op en het zal absoluut beter zijn dan je Nikon en je zit ruim onder de 1000 euro.

Milkyway foto's ...hoe lichtsterker hoe beter (hoe duurder en hoe dikker/zwaarder). Daarnaast heb je ook een camera nodig die op hoge isowaardes kan werken en dan zo clean mogelijk zijn qua ruis. ISO 6400 of zelfs 12800. Dus ik denk dat dat wat moeilijker te integreren is voor onder de 1000 euro ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 07-08-2017 12:11 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij elk systeem met een grotere sensor moet je investeren in grote(re) en meestal ook dure lenzen als je wat meer telebereik wil. Je kan ook geen enorm bereik uit één lens krijgen zoals bij een compactcamera. Het vereist dus dat je op een andere manier foto's neemt.

Ik heb stiekem naast mijn m43 camera nog een bridge camera met een groot zoombereik. Deze neem ik enkel mee als ik ook verwacht dit bereik nodig ga hebben wat in de praktijk erg zelden is. Als je op safari gaat of een vogelfanaat bent dan kan dit natuurlijk anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Alvast bedankt voor de interessante reacties. Ik zie termen voorbij komen die ik nog eens opnieuw moet Googlen voor ik alles begrijp.

@Micktator
Een video is inderdaad niet het belangrijkste. Ik merk dat ik er zeer zelden in slaag om een video te maken die ik later opnieuw wil bekijken. Ik vermoed dat elke moderne camera wel degelijk kan filmen in Full HD kwaliteit. Lijkt me voldoende.

Aan de reacties merk ik dat voor 'elke' foto een andere lens nodig kan zijn. Ik vrees dat ik dan snel over mijn budget en gewenst gewicht zal zitten (die macro en wide angle zijn precies niet goedkoop). Aan de andere kant heb ik het voordeel dat wanneer ik er plezier aan beleef ik niet zo snel begrensd word.

Het lijkt me dat een 15-55 lens als standaard kan beschouwd worden ? Hoe groot moet ik me het percentage fotos voorstellen die je maakt met deze lens als je ook andere lenzen beschikbaar hebt ? Is een extra lens een must of een leuke meerwaarde ?

Relevante randinformatie: ik ben geen vogelliefhebber. Ik hou meer van wijdse uitzichten waarbij zowel het relief en de lucht-wolken-zonlicht de foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles over brandpunt afstanden en dergelijke kan hier vinden:

[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
@dentitten , en dit is dus dat punt van keuzes wat ik aanstipte. Je kan met de standaard kitlenzen van MFT (14-42mm bij Olympus, 12-32 bij Panasonic, equivalent aan 28-84mm en 24-64mm) ook prima landschappen schieten. Zelf heb ik op Canon APS-C een 18-135 lens (29-216mm equivalent) en daar kan je prima landschappen mee schieten. Alleen begin ik te merken dat het voor mij niet wijd genoeg is, dus neig ik naar een wide-angle zoom.

Maar de beste manier om daar achter te komen is door een kitlens te nemen, en kijken of je daar tevreden genoeg mee bent of niet. Zo ben ik met dank aan mijn lange kitlens er achter gekomen dat ik niet heel meer millimeters nodig heb, maar dat ik wel wijder wil. Ook merkte ik dat ik portretten van mensen schieten wel leuk vind, dus dat verantwoordde de aankoop van een 50mm f/1.8.

Maar dat allemaal gaan uitvinden voordat je op vakantie gaat in september is wat krap. Dan is een (dubbel-)kit met body misschien een betere en vooral goedkopere optie, die je altijd nog kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45
Mijn Panasonic GM5 is erg compact en heeft een panorama-stand voor landschappen. Je verliest wel wat resolutie daardoor maar als je een compactcamera komt is het resultaat meer dan prima, ook met de kitlens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AzmgWAEQRQhO9hMqEXZPCCDC/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gTEO1gFuWW3zZbh6fvjGnh5d/thumb.jpg

je zou kunnen zien of de opvolger (GX80) ook een panoramastand heeft

[ Voor 15% gewijzigd door euchromatic op 07-08-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-08 15:10
Ik heb in 2012 als beginnend fotograaf voor hetzelfde dilemma gestaan en heb toen een Nikon D5100 met 18-105mm gekocht. Met deze lens liep ik eigenlijk nooit tegen beperkingen aan. Later is daar nog een 35mm 1.8 bijgekomen maar die is eigenlijk zelden gebruikt.

Nu 5 jaar later vond ik de camera en de lensen toch te groot om altijd mee te zeulen op vakantie en heb ik besloten om hem te verkopen en in te ruilen voor een Canon G7x mark 2. Voornaamste reden was dat ik altijd een volle rugzak bij had met cameratas erin en hier wel klaar mee was.

Mijn keuze is op de Canon komen te vallen omdat deze een vergelijkbare zoom heeft als de 18-105mm lens en erg lichtsterk is. Daarnaast is de camera natuurlijk erg compact en stop je die gemakkelijk in je jaszak of een kleiner vakje van je rugzak! Ik kan je deze camera zeker aanraden maar uiteraard lever je hier wel op in ten opzichte van een losse camerabody met losse lens in specifieke gevallen.

Zolang het puur om vakantiefoto's gaat en je gebaat bent bij mobiliteit is een premium compactcamera zeker aan te raden!

Naast de Canon G7x mk2 is ook de Sony Rx100 III een uitstekende premium compactcamera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Herkenbaar, sinds ik de Canon Powershot G7X heb, raak ik m'n DSLR nog heel weinig aan. Voor echt nachtfotografie, supersnelle actie of wild op 600mm gebruik ik die nog. Voor de rest ligt die alleen stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Zoals beloofd ben ik nog volop aan het bijlezen. Door jullie reacties en reviews als deze begin ik te denken aan een compacte 1" sensor camera. Reizen en uitstapjes zal het moment blijven wanneer ik de meeste foto's maak. Dan lijkt een compact toestel toch veel voordelen te hebben. Een toestel met meerdere lenzen begint me minder interessant te worden.

Halfweg de review dacht ik van de Panasonic Lumix LX 15 : dit wordt hem. Tot ik de praktijk foto's zag. Moet ik mij zorgen maken over de overbelichting van de foto's (zie brievenbus en boom) getrokken door dit toestel ? Of gaat dit eerder over een vergelijking van settings ?

Bij het vergelijken van de foto's viel het toestel met het meeste zoombereik (10x ) (Panasonic Lumix TZ100) meteen af. Maar daar begin ik ook van terug te krabbelen. Ik denk toch dat ik voor natuurshots toch wel wat zoom kan gebruiken.

Dan kom ik uit bij toestellen zoals de Panasonic Lumix DMC-FZ1000...

Is dit de strijd die iedereen heeft doorlopen ? Of ben ik de enige eeuwige twijfelaar ?

By the way : Ik link nu hoofdzakelijk Panasonic. Maar dit is eerder toeval dan een eis. Integendeel... Ik ben helemaal niet merk gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
dentitten schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:39:

Halfweg de review dacht ik van de Panasonic Lumix LX 15 : dit wordt hem. Tot ik de praktijk foto's zag. Moet ik mij zorgen maken over de overbelichting van de foto's (zie brievenbus en boom) getrokken door dit toestel ? Of gaat dit eerder over een vergelijking van settings ?
Die overbelichting is de schuld van de reviewer; Bij de brievenbus: De LX15 is geschoten op 1/2000;F/1.4/ISO125. Bijvoorbeeld de TZ100 is geschoten op 1/1600;F/2.8;ISO125

Oftewel, de TZ100 heeft een diafragma stand waardoor er 4x minder licht binnenkomt (2 stops). De sluitertijd is wel iets omhoog gegaan, maar ongeveer maar voor 1/3 stop. Dus de LX15 is gewoon bijna 2 stops overbelicht. Dus daar moet je je niet al te druk om maken. Foutje van de redactie (ken gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Bedankt allemaal voor de reacties ! Jullie hebben me de weg gewezen naar de eindstreep. Eigenlijk verschillende wegen gewezen en ik ben uiteindelijk een in geslagen. Achteraf bekeken heb ik draagcomfort zeer belangrijk geacht. Dat heeft me doen afstappen van alles groter dan een compact camera. Ook het eindeloze aanbod in lenzen heeft me afgeschrikt (in size and price). Uiteindelijk kwam ik terecht bij modellen als de Sony RX100 III, Canon G7X II en de Panasonic TZ100. Ik wou niet afwijken van een sensor kleiner dan 1". Geen idee of dit in praktijk uiteindelijk echt zal uitmaken voor mijn beperkt kunnen maar dat was toch het gevoel dat ik gevolgd heb. Uit vrees om een te beperkte zoom te hebben, heb ik uiteindelijk wat in lichtsterkte ingeboet door de TZ100 te kiezen. Ik heb, ook al is het maar de top van de ijsberg, wat nieuwe zaken bij geleerd en hoop dat ik kan genieten van de aankoop in plaats van me te beklagen toch niet 'groter' gegaan te hebben. Time will tell. History showed me tweakers are helpful. Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Top, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee!
Pagina: 1