Beste mensen,
Naar aanleiding van een topic over energiebesparende maatregelen (Energiebesparende maatregelen, welke wel en welke niet?), ben ik me eens serieus gaan verdiepen in domotica. Het begon met willen weten welke maatregelen ik het best door kon voeren, via "eerst meten waar je stroomverbruikers zitten" ging het vrij rap naar domotica.
Nu investeer ik liever in 1x goed dan dat ik nu met allerlei lapmiddelen ga werken en ik zat al veel langer na te denken over een temperatuur regeling per kamer, met eenvoudig te plaatsen individuele radiatorkranen. (Zodat niet heel het leidingwerk om hoeft maar we gewoon per vertrek.)
Dus ben ik op zoek gegaan naar het (voor ons) ideale domotica systeem. We hebben de volgende wensen en eisen:
Inmiddels ben ik door de bomen compleet het bos kwijt. Tweakers gelezen, wat websites bekeken en telkens wanneer ik denk "Ja! Dit gaat 'm worden!" zie ik weer ergens een nadeel of kan het weer iets niet dat ik nu of in de toekomst wel prettig zou vinden. Vandaar dit topic.
Als ik het goed lees, is iets dat tenminste Z-Wave ondersteunt op dit moment het beste omdat open standaard en volop in ontwikkeling. Wat vandaag nog niet kan, kan morgen wel.
De volgende URL's buiten Tweakers heb ik goed doorgelezen:
Kortom: HELP!
Naar aanleiding van een topic over energiebesparende maatregelen (Energiebesparende maatregelen, welke wel en welke niet?), ben ik me eens serieus gaan verdiepen in domotica. Het begon met willen weten welke maatregelen ik het best door kon voeren, via "eerst meten waar je stroomverbruikers zitten" ging het vrij rap naar domotica.
Nu investeer ik liever in 1x goed dan dat ik nu met allerlei lapmiddelen ga werken en ik zat al veel langer na te denken over een temperatuur regeling per kamer, met eenvoudig te plaatsen individuele radiatorkranen. (Zodat niet heel het leidingwerk om hoeft maar we gewoon per vertrek.)
Dus ben ik op zoek gegaan naar het (voor ons) ideale domotica systeem. We hebben de volgende wensen en eisen:
- Géén cloud dienst (100% in huis draaiend, ik wil wel backups kunnen maken van de programmering)
- Eenvoudig in gebruik (zowel qua programmeren als qua bediening, al is het wel fijn als met wat priegelwerk meer geavanceerde dingen kunnen)
- Wandpaneel voor totale bediening (niet volledig afhankelijk van een app)
- Veilig
- Wandpaneel met thermostaat
- Losse afstandsbedieningen zijn leuk maar geen noodzaak, even naar een lichtschakelaar lopen is meer dan prima
- Deurschakelaars, eventueel later alarmsysteem
- Proximity detectie (zodat bijvoorbeeld een deel van de stroomverbruikers uit gaan zodra we van huis zijn)
- Rook en koolmonoxide melders
- Slimme thermostaatkranen zoals https://www.robbshop.nl/radiator-thermostaat-popp
- Temperatuur per zone in te stellen (eventueel met een klein draadloos paneel per ruimte maar via de radiatorkraan is ook fijn, scheelt weer een paneel aan de wand al is in de woonkamer een centraal paneel wel het fijnste, die moet dan wel 3 radiatoren in 1x kunnen aansturen)
- Gefaseerd in te voeren (dus niet meteen *alle* radiatorkranen hoeven te vervangen)
- Lichtpunten aan te sturen (eventueel per lamp maar ook per 230v outlet)
- Energiemeting totaal, per groep (DIN module) en op specifieke stopcontacten (met tussenstekker), desnoods alleen met slimme meter (moet ik die alleen nog wel even laten plaatsen)
- Energiemeting voor zonnepanelen
- Grafieken (ik wil over langere periodes kunnen zien wat er gebeurt en wat het stroomverbruik is)
- Eenvoudig uitbreidbaar (compatibiliteit met systemen van andere merken)
- Als mogelijk wandschakelaars in te passen in GIRA55 Standaard (hoeft zeker niet van GIRA zelf te zijn maar we willen al het ingebouwde schakelmateriaal uiteindelijk GIRA55 Standaard maken, er mag uiteraard best een los controlepaneel bij)
- IP cams? Leuk. Maar niet specifiek naar op zoek.
Inmiddels ben ik door de bomen compleet het bos kwijt. Tweakers gelezen, wat websites bekeken en telkens wanneer ik denk "Ja! Dit gaat 'm worden!" zie ik weer ergens een nadeel of kan het weer iets niet dat ik nu of in de toekomst wel prettig zou vinden. Vandaar dit topic.
Als ik het goed lees, is iets dat tenminste Z-Wave ondersteunt op dit moment het beste omdat open standaard en volop in ontwikkeling. Wat vandaag nog niet kan, kan morgen wel.
De volgende URL's buiten Tweakers heb ik goed doorgelezen:
- https://www.pulse-station.com/nl/best-domotica-systems-2017/
- https://www.robbshop.nl/basisstations/controllerkeuze
- https://www.robbshop.nl/b...ysteem-is-de-winnaar.html
Kortom: HELP!
Ná Scaoll. - Don’t Panic.