Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domotica: Welk systeem? (Verwarming, electra meten, etc.)

Pagina: 1
Acties:

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Beste mensen,

Naar aanleiding van een topic over energiebesparende maatregelen (Energiebesparende maatregelen, welke wel en welke niet?), ben ik me eens serieus gaan verdiepen in domotica. Het begon met willen weten welke maatregelen ik het best door kon voeren, via "eerst meten waar je stroomverbruikers zitten" ging het vrij rap naar domotica.

Nu investeer ik liever in 1x goed dan dat ik nu met allerlei lapmiddelen ga werken en ik zat al veel langer na te denken over een temperatuur regeling per kamer, met eenvoudig te plaatsen individuele radiatorkranen. (Zodat niet heel het leidingwerk om hoeft maar we gewoon per vertrek.)

Dus ben ik op zoek gegaan naar het (voor ons) ideale domotica systeem. We hebben de volgende wensen en eisen:
  • Géén cloud dienst (100% in huis draaiend, ik wil wel backups kunnen maken van de programmering)
  • Eenvoudig in gebruik (zowel qua programmeren als qua bediening, al is het wel fijn als met wat priegelwerk meer geavanceerde dingen kunnen)
  • Wandpaneel voor totale bediening (niet volledig afhankelijk van een app)
  • Veilig
  • Wandpaneel met thermostaat
  • Losse afstandsbedieningen zijn leuk maar geen noodzaak, even naar een lichtschakelaar lopen is meer dan prima
  • Deurschakelaars, eventueel later alarmsysteem
  • Proximity detectie (zodat bijvoorbeeld een deel van de stroomverbruikers uit gaan zodra we van huis zijn)
  • Rook en koolmonoxide melders
  • Slimme thermostaatkranen zoals https://www.robbshop.nl/radiator-thermostaat-popp
  • Temperatuur per zone in te stellen (eventueel met een klein draadloos paneel per ruimte maar via de radiatorkraan is ook fijn, scheelt weer een paneel aan de wand al is in de woonkamer een centraal paneel wel het fijnste, die moet dan wel 3 radiatoren in 1x kunnen aansturen)
  • Gefaseerd in te voeren (dus niet meteen *alle* radiatorkranen hoeven te vervangen)
  • Lichtpunten aan te sturen (eventueel per lamp maar ook per 230v outlet)
  • Energiemeting totaal, per groep (DIN module) en op specifieke stopcontacten (met tussenstekker), desnoods alleen met slimme meter (moet ik die alleen nog wel even laten plaatsen)
  • Energiemeting voor zonnepanelen
  • Grafieken (ik wil over langere periodes kunnen zien wat er gebeurt en wat het stroomverbruik is)
  • Eenvoudig uitbreidbaar (compatibiliteit met systemen van andere merken)
  • Als mogelijk wandschakelaars in te passen in GIRA55 Standaard (hoeft zeker niet van GIRA zelf te zijn maar we willen al het ingebouwde schakelmateriaal uiteindelijk GIRA55 Standaard maken, er mag uiteraard best een los controlepaneel bij)
  • IP cams? Leuk. Maar niet specifiek naar op zoek.
Een forse lijst en waarschijnlijk ben ik nog wat dingen vergeten ook.

Inmiddels ben ik door de bomen compleet het bos kwijt. Tweakers gelezen, wat websites bekeken en telkens wanneer ik denk "Ja! Dit gaat 'm worden!" zie ik weer ergens een nadeel of kan het weer iets niet dat ik nu of in de toekomst wel prettig zou vinden. Vandaar dit topic.

Als ik het goed lees, is iets dat tenminste Z-Wave ondersteunt op dit moment het beste omdat open standaard en volop in ontwikkeling. Wat vandaag nog niet kan, kan morgen wel.

De volgende URL's buiten Tweakers heb ik goed doorgelezen:De Homey ziet er interessant uit, maar volgens mij kan die weer niet samen werken met radiatorkranen. (Al vind ik de form-factor wat onzinnig. Zo'n LED bol als controller. Doe mij maar iets dat klein in een hoekje van de meterkast weg te werken is.) HomeWizard schijnt weer niet zo uitgebreid te zijn. Fibaro kan niet samenwerken met een slimme meter. Andere systemen zijn weer volkomen gesloten.

Kortom: HELP! :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 09:16
Als je het leuk vind zelf te pielen, dan is Domoticz zeker aan te raden (desnoods om mee te beginnen). Hier kan je eenvoudig zelf een controlepaneeltje bij maken (oude tablet met Dashticz bijvoorbeeld) en wel/niet via internet toegankelijk maken (veiligheid).

Combineer dan een Raspberry Pi of andere server/NAS met een RFXCom en/of Z-Wave stick, en je kan al een groot deel van het Domotica assortiment eenvoudig aansturen/uitlezen. Zo hou je je opties open en kan je de investering beperkt houden.

Je begint dan met bijvoorbeeld een aantal draadloze schakelmodules voor je grote verlichting en stopt een aantal schakelzenders achter je stopcontacten. Dit is uit te breiden met raamsensors, deursensors, temperatuursensors, enzovoort. Je kan dit gaanderweg scripten (werkt vrij simpel, maar kan ook geavanceerd) voor automatisering.

Ik raad je aan gewoon eens klein te beginnen, het is vaak zo dat je na een paar weken klooien veel beter weet wat je nu eigenlijk wilt. Ik zou als beginner/tweaker zeker niet een kant en klare oplossing kopen, een zelfbouw systeem is veel leuker en veel flexibeler en werkt net zo goed.

Je belangrijkste keuze is budget vs betrouwbaar; een 433 MHz systeem als KAKU is goedkoop en werkt prima, een systeem als Z-Wave is dubbel zo duur maar heeft terugkoppeling na een schakelmoment. Als je het niet perse wilt automatiseren kan je met KAKU heel ver komen, heb je meer budget kies dan Z-Wave modules.

[ Voor 12% gewijzigd door Edwin88 op 07-08-2017 07:50 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:58
unezra schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 07:38:
Beste mensen,

Naar aanleiding van een topic over energiebesparende maatregelen (Energiebesparende maatregelen, welke wel en welke niet?), ben ik me eens serieus gaan verdiepen in domotica. Het begon met willen weten welke maatregelen ik het best door kon voeren, via "eerst meten waar je stroomverbruikers zitten" ging het vrij rap naar domotica.

Nu investeer ik liever in 1x goed dan dat ik nu met allerlei lapmiddelen ga werken en ik zat al veel langer na te denken over een temperatuur regeling per kamer, met eenvoudig te plaatsen individuele radiatorkranen. (Zodat niet heel het leidingwerk om hoeft maar we gewoon per vertrek.)

Dus ben ik op zoek gegaan naar het (voor ons) ideale domotica systeem. We hebben de volgende wensen en eisen:
  • Géén cloud dienst (100% in huis draaiend, ik wil wel backups kunnen maken van de programmering)
  • Eenvoudig in gebruik (zowel qua programmeren als qua bediening, al is het wel fijn als met wat priegelwerk meer geavanceerde dingen kunnen)
  • Wandpaneel voor totale bediening (niet volledig afhankelijk van een app)
  • Veilig
  • Wandpaneel met thermostaat
  • Losse afstandsbedieningen zijn leuk maar geen noodzaak, even naar een lichtschakelaar lopen is meer dan prima
  • Deurschakelaars, eventueel later alarmsysteem
  • Proximity detectie (zodat bijvoorbeeld een deel van de stroomverbruikers uit gaan zodra we van huis zijn)
  • Rook en koolmonoxide melders
  • Slimme thermostaatkranen zoals https://www.robbshop.nl/radiator-thermostaat-popp
  • Temperatuur per zone in te stellen (eventueel met een klein draadloos paneel per ruimte maar via de radiatorkraan is ook fijn, scheelt weer een paneel aan de wand al is in de woonkamer een centraal paneel wel het fijnste, die moet dan wel 3 radiatoren in 1x kunnen aansturen)
  • Gefaseerd in te voeren (dus niet meteen *alle* radiatorkranen hoeven te vervangen)
  • Lichtpunten aan te sturen (eventueel per lamp maar ook per 230v outlet)
  • Energiemeting totaal, per groep (DIN module) en op specifieke stopcontacten (met tussenstekker), desnoods alleen met slimme meter (moet ik die alleen nog wel even laten plaatsen)
  • Energiemeting voor zonnepanelen
  • Grafieken (ik wil over langere periodes kunnen zien wat er gebeurt en wat het stroomverbruik is)
  • Eenvoudig uitbreidbaar (compatibiliteit met systemen van andere merken)
  • Als mogelijk wandschakelaars in te passen in GIRA55 Standaard (hoeft zeker niet van GIRA zelf te zijn maar we willen al het ingebouwde schakelmateriaal uiteindelijk GIRA55 Standaard maken, er mag uiteraard best een los controlepaneel bij)
  • IP cams? Leuk. Maar niet specifiek naar op zoek.
Een forse lijst en waarschijnlijk ben ik nog wat dingen vergeten ook.

Inmiddels ben ik door de bomen compleet het bos kwijt. Tweakers gelezen, wat websites bekeken en telkens wanneer ik denk "Ja! Dit gaat 'm worden!" zie ik weer ergens een nadeel of kan het weer iets niet dat ik nu of in de toekomst wel prettig zou vinden. Vandaar dit topic.

Als ik het goed lees, is iets dat tenminste Z-Wave ondersteunt op dit moment het beste omdat open standaard en volop in ontwikkeling. Wat vandaag nog niet kan, kan morgen wel.

De volgende URL's buiten Tweakers heb ik goed doorgelezen:De Homey ziet er interessant uit, maar volgens mij kan die weer niet samen werken met radiatorkranen. (Al vind ik de form-factor wat onzinnig. Zo'n LED bol als controller. Doe mij maar iets dat klein in een hoekje van de meterkast weg te werken is.) HomeWizard schijnt weer niet zo uitgebreid te zijn. Fibaro kan niet samenwerken met een slimme meter. Andere systemen zijn weer volkomen gesloten.

Kortom: HELP! :)
Ik heb gekozen voor Domoticz.
Ik gebruik deze met een Aeonlabz swzve stick.
Je kunt gefaseerd lampen en stekkers aanpassen naar zwave.
Er zijn scripts voor Sonos en onkyo e..d. maar ook voor buienradar. Er is presence dectection.
Ook is er integratie met een aantal omvoromers voor zonnepanelen en PVoutput.
Ik heb een aantal rookmelders van Fibaro en sindskort ook een CO melder in de zelfde soort behuizing.
Deze rookmelders kunnen in een groep werken en zodra er dan eentje afgaat gaat de rest mee af.
Ik heb dan zo ingesteld met een script dat alle verlichting, die ik kan schakelen, aangaat.
Ik heb ook mijn mechanische ventilatie geschakeld op basis van luchtvochtigheid in de badkamer of met een schakelaar in de keuken.
Dit doe ik nu nog met een combi van luchtvochtigheid met MySensors en gechakeld via KaKU maar dit gaat binnenkort ook zwave worden.
Luchtvochtigheid ga ik dan met een Sonoff th16 doen met een bijbehorende sensor.
Easyesp er op en simpel configureren. Ook weer ondersteund dus niet te moeilijk.
Energiemeting doe ik nu via een youless en lokaal met een slimme stekker of een greenwave stekkerblok (niet meer verkrijgbaar denk ik)
De sky is the limit maar ook de portomonee ben ik achter :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Deze al eens gelezen?

reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Ik gebruik overigens Home Assistant. Kan op een Raspberry Pi draaien, maar bij mij hobbelt het in een Linux VM (Ubuntu) mee op m'n thuisserver. Verlichting allemaal via Hue en heb ook twee Hue motion bewegingssensoren die ik in diverse regels als trigger gebruik samen met de ingebouwde lichtmeting van die sensoren. Ook heb ik nog een RFXCOM doorgemapt naar de VM om enkele KlikAanKlikUit wallplugs (wallplug als standby-killer tussen TV bijv. Bij halfuur geen beweging gaat het spul uit) te bedienen. Verder nog wat zelfgemaakte nodes o.b.v. ESP8266 (Itho ventilatie aansturing, CO2-sensor, uitlezen omvormer zonnepanelen).

In het verleden ook veel Z-Wave gehad, maar dat was duur en ook vaak wel klooien met parameters op de nodes om ze naar mijn wensen te laten functioneren, helemaal als je B-merk of C-merk spul pakte. Ben ik een beetje op teruggekomen. Ben nu meer van de KISS, ik woon er immers niet alleen en als een lamp aan zou moeten gaan, dan moet hij dat ook echt doen.

De config en automatiseringsregels van HASS is gewoon platte tekst (geschreven in YAML) en zijn dus eenvoudig te backuppen. Ik heb m'n config op Bitbucket staan, heb je ook gelijk versiebeheer :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2017 08:27 ]

• unezra

unezra

Topicstarter
@Edwin88 Ik denk dat ik meer iemand ben voor een redelijk kant-en-klaar systeem dat in de basis gewoon werkt en dat als ik echt freaky dingen wil doen, ik daar best een paar uur werk in wil stoppen.

Maar de basis moet gewoon goed zijn en werken. Ik wil niet uren hoeven prutsen om een lamp betrouwbaar aan- en uit te krijgen of mijn energiemeters uit te lezen.

Domoticz ziet er zeker interessant uit, maar het is precies datgene waarbij ik bang ben dat ik er niet blij mee ga zijn, iets waarbij je in grote mate zelf moet gaan zitten knutselen.

Vanwege de nieuw-factor zou ik ook liefst gaan voor een systeem dat redelijk modulair en uitwisselbaar is. Beginnen met een goede controller en wat basis sensoren, later eventueel uitbreiden of vervangen (inclusief complete controller).

Qua budget, ik heb wel een startbedrag in mijn hoofd maar voor mij is het onderdeel van een groter geheel. Ik betaal liever nu iets meer dat goed en betrouwbaar is, dan dat ik nu 100 EUR bespaar en zit met iets waar ik juist omdat het sub-optimaal werkt, teleurgesteld door raak.

@ThinkPad Die ga ik zeker vanavond even goed doorlezen. Ik heb afgelopen weekend heel erg veel voorbij zien komen en toen duizelde het omdat ik werkelijk iedere keer als ik dacht "hey, gaaf" weer een gemeen nadeel tegen kwam. :(

Wat je zegt over die lamp, dat heb ik dus ook. Als ik op een schakelaar druk om een lamp of een groep aan te zetten moet die groep gewoon aan gaan. Direct en zonder gedoe. Zelfde voor de thermostaat, als ik in de woonkamer de thermostaat voor die kamer een graad omhoog zet, wil ik dat het een graad warmer word. Ook wil ik dat het dusdanig eenvoudig is dat ik niet hoef na te denken hoe het ook alweer werkt. (Ik wil ook nadrukkelijk niet afhankelijk zijn van een app. Ontzettend gaaf als dat *ook* kan, maar dat is voor er bij. Primair wil ik de functies met een muurpaneel kunnen aansturen. Verwarming harder, zachter, lampen of groepen aan en uit, etc.)

Moet wel zeggen dat als er in de woonkamer of een andere plek een mooi controlepaneel kan komen te hangen waar ik wat zaken kan bedienen en waardes kan uitlezen (zoals bijvoorbeeld de opbrengst van de panelen of het actuele stroomverbruik), dat wel heel gaaf is.

Straks even verder lezen. :)

• tlpeter
Je hebt te veel eisen om voor een kant en klaar systeem te gaan :)
Ik noem nu even Domoticz om dat ik dat gebruik maar is zeker ook waar voor de meeste andere systemen is dat het wat werk is om in te stellen maar dat het daarna gewoon werkt.
Ik heb mijn pompen en verwarming van mijn aquarium ook via Domoticz draaien.
Ik zou dat niet doen als ik het niet zou vertrouwen.

Juist opensource is nodig om al de verschillende wensen te kunnen implementeren.
Bijvoorbeeld de Fibaro HC2 is mooi maar ook duur en je kunt bijvoorbeeld geen ESPeasy gebruiken.
Soms wil je Kaku kunnen gebruiken (goedkoper maar minder betrouwbaar) en soms wil je alleen waardes uitlezen zoals luchtvochtigheid wat dan weer met MySensors of ESPeasy makkelijk kan voor weinig geld.

Ik schat jou in als iemand die makkelijk de basis kan opzetten en dit dan prima kan onderhouden zonder in de problemen te komen.

Ook de zonnepanelen zul je niet met veel basissystemen kunnen aangezien dit meestal niet is geïntegreerd.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb sinds dit weekend een Homey staan. En moet zeggen dat het tot nu toe boven verwachting werkt (al is de spraakherkenning soms wat brak, maar dan gebruik ik gewoon de app).
Ik stuur onder andere aan : LG TV's, Denon versterkers, Philips Hue, KlikAanKlikUit, Nest, Kodi en heb er nog wat handige apps op draaien als Buienradar, Google Maps voor file informatie en zo. Draait niet in de cloud (draait lokaal op die LED Bol NodeJS voor de apps) en werkt tot nu toe erg fijn. Vooral de Flow Editor!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 09:16
Homey is niet veel meer dan een domoticz achtige bal waar wat hardware zit ingebouwde en fancy software omheen is geschreven. Heel leuk, maar moeilijk te customizen. Domoticz is simpel op te zetten, goed uit te breiden en bied alles wat de topic starter wilt. Ik zou daar mee beginnen, je kan altijd nog over naar andere controller hardware als het niet bevalt.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

iMars

Full time prutser

Mijn keuze zou zijn Home Assistant!

Paar jaar heb ik met Domoticz gewerkt en daar is niks mis mee.
Maar sinds een ruime half jaar heb ik daarnaast Home Assistant draaien en merk dat dat velen malen meer ondersteund dan Domoticz. Misschien niet van toepassing voor jou, maar een voorbeeld: Ik heb hyperion als ledverlichting achter mijn TV. Deze gebruik ik veel als indirect lichtbron in mijn woonkamer. Dit was via Domoticz alleen aan te sturen via scripts, het werkt, maar beperkt. Met Home Assistant is het een paar regels in de config en het wordt gezien als een "volwaardig" rgb-lamp incl de interface.

Daarnaast heeft Home-Assistant bijvoorbeeld ook een eigen (gratis) iPhone app

Koop hier mijn P1 reader :)

• unezra

unezra

Topicstarter
@tlpeter Het is absoluut geen probleem om het te onderhouden maar ik weet niet hoe veel zin ik daar in heb. :) Dat is het. Domotica is in essentie iets waarvan een aantal dingen het gewoon moeten doen en vrouwlief gaat er niet heel gelukkig van zijn als ze het licht in de woonkamer niet aan kan doen omdat ik ergens een tikfout in een script heb gemaakt.

Daarbij ben ik een beetje bang dat als ik een knutselproject ga gebruiken, ik in de situatie kom dat ik er op een dag geen plezier meer aan beleef en ik vooral een duur systeem heb dat ik niet echt gebruik.

Een beetje domotica gaat zo te zien heel rap richting 1000 EUR, inclusief een deel van de zaken die ik nu wil uitvoeren. Da's me te veel geld om even mee te experimenteren om te kijken of ik het wel leuk vind.

Aan de andere kant, het _is_ iets dat nu juist hard in ontwikkeling is en nog lang niet af, waardoor dat misschien wel de situatie is en ik ergens compromissen zal moeten sluiten.

@Edwin88 Zijn al die systemen niet een domoticz achtige bal, al dan niet in bal-vorm?

@iMars Ik zit er even doorheen te klikken maar ik vraag me af of dat niet te veel Python voor me is. As in, ik vind het helemaal niet erg om er op een gegeven moment wat dieper in te duiken om leuke extra dingen te ontsluiten maar in de basis wil ik een systeem dat ik in een halve dag onder de knie heb en kan gebruiken. Het ziet er ontzettend uitgebreid en flexibel uit, maar ik twijfel dus of ik daar gelukkig van ga worden. De leercurve lijkt me vrij steil.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

iMars

Full time prutser

unezra schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:06:

@iMars Ik zit er even doorheen te klikken maar ik vraag me af of dat niet te veel Python voor me is. As in, ik vind het helemaal niet erg om er op een gegeven moment wat dieper in te duiken om leuke extra dingen te ontsluiten maar in de basis wil ik een systeem dat ik in een halve dag onder de knie heb en kan gebruiken. Het ziet er ontzettend uitgebreid en flexibel uit, maar ik twijfel dus of ik daar gelukkig van ga worden. De leercurve lijkt me vrij steil.
Het mooie is, je hebt weinig tot geen ervaring nodig met Python ;) Als in: ik heb nog nooit iets met Python hoeven te doen voor HA. Alleen de configs goed zetten, dat is het enige aan configureren wat je doet. Tenzij je met complete automatiseringen wil gaan werken. Dat is even iets lastiger, maar nog steeds niet moeilijk. Plus eenmaal je automatisering klaar/compleet, hoef je er niks meer aan te doen. Daarnaast een hele grote community waar je om hulp kan vragen. Let wel, bijna alles is al voorgekauwd terug te vinden.

Veel devices kan je met z-wave bedienen. Maar ook goedkopere kaku en esp-schakelaars zijn goed gesupport.

Ik heb momenteel z-wave, OTGW, Philips Hue, paar cheap-ass netwerk camera's en wat esp-devices (schakelaars en sensors) er aan hangen. Werkt allemaal super.

Koop hier mijn P1 reader :)

• tlpeter
unezra schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:06:
@tlpeter Het is absoluut geen probleem om het te onderhouden maar ik weet niet hoe veel zin ik daar in heb. :) Dat is het. Domotica is in essentie iets waarvan een aantal dingen het gewoon moeten doen en vrouwlief gaat er niet heel gelukkig van zijn als ze het licht in de woonkamer niet aan kan doen omdat ik ergens een tikfout in een script heb gemaakt.

Daarbij ben ik een beetje bang dat als ik een knutselproject ga gebruiken, ik in de situatie kom dat ik er op een dag geen plezier meer aan beleef en ik vooral een duur systeem heb dat ik niet echt gebruik.

Een beetje domotica gaat zo te zien heel rap richting 1000 EUR, inclusief een deel van de zaken die ik nu wil uitvoeren. Da's me te veel geld om even mee te experimenteren om te kijken of ik het wel leuk vind.

Aan de andere kant, het _is_ iets dat nu juist hard in ontwikkeling is en nog lang niet af, waardoor dat misschien wel de situatie is en ik ergens compromissen zal moeten sluiten.

@Edwin88 Zijn al die systemen niet een domoticz achtige bal, al dan niet in bal-vorm?

Ik doe er niet zoveel aan hoor :)
Als het werkt blijf ik er verder vanaf een licht schakelen in een script is het simpelste wat er is :)
Pagina: 1