Toon posts:

Audioverbetering met een geluidskaart na aankoop DAC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 dagen geleden mijn DAC binnengekregen, M-Audio Transit Pro.
Ik speel FLAC muziek af en hoor op de rustige stukken van de muziek ruis.
Ook merk ik niet specifiek veel verbetering t.o.v zonder DAC, wel kan ik mijn headset eindelijk op een hoog volume draaien.
Maar puur omdat ik dus niet geheel tevreden ben met wat ik verwacht had, is er nog een optie om een interne geluidskaart aan te schaffen, of zelfs een nieuwe headset met een hogere impedance waarde.
Zelf niet bijzonder veel verstand van geluid, ik weet niet eens wat het belangrijkste is met Khz en bits en kbps als ik een nummer download.(Alleen dat de hoge waardes vaak meer kwaliteit bevatten.)

Mijn vraag
Is het slim om een geluidskaart als deze te kopen?
pricewatch: Asus Xonar Essence STX II 7.1
Of toch een nieuwe headset? met hogere ohms?

Mijn headset: Beyerdynamic mmx300
Moederbord: Z170 Premium
Mijn DAC: M-Audio Transit Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 05:08

Croga

The Unreasonable Man

Waarom denk je dat je geen ruis zou moeten horen?

- Je download muziek
- Je gebruikt FLAC

Wat doet je denken dat de muziek daadwerkelijk hoge kwaliteit is? Dat jij FLAC download wil niet zeggen dat het altijd FLAC geweest is. Er zijn nogsteeds veel sites die gewoon MP3s naar FLAC converteren en dan beweren dat het goede kwaliteit is terwijl het eigenlijk gewoon troep is.... Zeker sites waar je niet hoeft te betalen voor je downloads......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Die ruis kan sowieso gewoon in de muziek zitten, en juist doordat je hogere kwaliteit hardware gebruikt kan je deze details beter horen. Eerst maar eens vergelijken met andere koptelefoons en de interne geluidskaart van je pc.

Dat je niet veel verbetering hoort kan ook zijn omdat je simpelweg niet vatbaar bent hiervoor, of de DAC is gewoon van dezelfde baggerkwaliteit als je pc. Zal mij niet verbazen dat het ook gewoon een delta sigma is.

Wellicht beter apparatuur eerst te beluisteren eer je zoveel geld uitgeeft...

Verder heb je een 32 Ohm koptelefoon, niet bepaald lastig aan te sturen. Enige reden dat je specifiek die DAC gekozen hebt? Welk probleem probeerde je nu op te lossen hiermee?

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:07
Genereer of download anders eerst even een wav file met complete stilte en speel die eens af op hetzelfde volume als dat je normaal je muziek luistert. Hoor je dan geen ruis meer dan zit het simpelweg in de opnames, waar je best wel een grote kans op hebt want de meeste audio apparatuur hebben een best lage noise floor. In theorie zou die asus kaart minder ruis hebben met een signal to noise ratio van 124dB vs de 112 dB van je m-audio, in de praktijk ga je dit never nooit niet merken.

Een CD heeft met 16 bit een maximum van 96.33 dB aan signal to noise level (bron). Dat houd dus in dat het zachtste geluid dat theoretisch op een CD opname kan al 5x harder (elke 3 db is een verdubbeling in volume) is dan wat jou geluidskaart theoretisch zonder ruis weer kan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Wat een conclusies toch weer en een matige kwaliteit replies (op laatste na). Soms zou je een min één willen kunnen geven.

Ik zou idd wel even beginnen met hoe het ruis niveau is zonder muziek aan. En verder heeft het ruis niveau niet alleen met het type dac maar met de gain structure te maken. Hoe staan de volumes ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
Ik heb zelf een Auzentech geluidskaart in combinatie met verschillende koptelefoons en vind het best wel groot verschil soms met mijn moederbord MSI 970 gaming met name dynamische is groot bas heeft meer punch en treble is meer sprankelende.

Wat betreft 24 bit 192 kHz zou ik geen aandacht aan besteden want je kan als mens nooit 192000 khz horen volwassenen kunnen tot 18000khz horen met geluk en 24 bit audio is volgens mij 120 DB dynamische bereik compleet onzin natuurlijk want wie gaat er nou 120 DB luisteren

Ik heb wel USB dac versterker puur voor laptop en vanwege geluidskaart hoge output impedance heeft wat met gevoelige oordopjes slechte communicatie is

Maar allerbelangrijkste met goede audio is toch echt mastering je kan zo hoge kwaliteit opnemen maar als mastering bagger is heb je niks aan Google maar op loudness war

[ Voor 23% gewijzigd door Amdwarrior op 07-08-2017 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
Even wat rechtzetten hoor ;)
Sleepkever schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:40:
..(elke 3 db is een verdubbeling in volume)..
De toename van 3dB vraagt een verdubbeling van het vermogen, maar geeft geen verdubbeling in volume.
Voor de mens ligt het gevoelsmatige '2x zo hard' op een toename van 10dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Jag schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:02:
Wat een conclusies toch weer en een matige kwaliteit replies (op laatste na). Soms zou je een min één willen kunnen geven.

Ik zou idd wel even beginnen met hoe het ruis niveau is zonder muziek aan. En verder heeft het ruis niveau niet alleen met het type dac maar met de gain structure te maken. Hoe staan de volumes ingesteld?
Maandag zeker? :X

Er worden aannames gedaan, geen conclusies getrokken. Dat heeft vooral te maken met het gebrek aan informatie van zowel TS als M-Audio.

Wat je aangeeft is inderdaad een goede start. Begin bij het begin en controleer zonder muziek of ruis waarneembaar is. Daarnaast helpt het om het volume van de bron (PC) hoog te zetten en de rest te regelen met de volumeknop op de DAC. Wat Amdwarrior aangeeft is ook van toepassing; je kan nog zo'n hoge kwaliteit FLAC hebben, een slechte master zal er niet beter van klinken..

Aan TS:
  • Wat waren je specifieke verwachtingen van de DAC (welk issue probeer je op te lossen)?
  • Is ruis waarneembaar zonder muziek?
  • Staat het volume via de PC op max?
  • Welk(e) nummer(s) gebruik je als referentie?
  • Heb je Spotify? > Probeer de playlist "Songs To Test Headphones With" als referentiemateriaal
Het beantwoorden van deze vragen zal een constructievere bijdrage leveren in de discussie/oplossing :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:43
SNR waarden hoef je ook niet al teveel op te letten. (Onboard) geluidskaarten berekenen dat door de uitgang in het geheel dicht te zetten. Logisch dan dat elke kaart van 3 euro op papier een SNR heeft van 120dB. Vergelijk het met een tv die goede zwartwaardes heeft als je 'm helemaal uitzet :X

Gain structure is het eerste waar ik naar zou kijken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid van mijn pc staat op maximaal, want dat geluid is beperkt.
Om een luidere volume te krijgen verhoog ik verder het volume met de DAC.
Zonder muziek hoor ik geen ruis, ik weet niet of dit wel of geen geluid maakt op jullie pc, maar bij mij wel.
http://www.filedropper.com/silent
Ik gebruik het Kendrick Lamar album Damn als referentie, flac cd.
Het geluid in mijn headset is niet echt vol, en de bass is heel zacht.
Ik vind het geluid erg gebrekkig voor de equipment dat ik heb.
Mijn streven is niet perse op audiofiel hoogte maar ik heb het idee dat zelfs mijn bose quietcomfort 35 zonder dac nog veel beter is dan dit wat ik uit mijn pc kan halen met de beyerdynamic en dac.
Ik heb op internet gelezen en youtube reviews gezien dat de m-audio transit pro heel goed is dus was overtuigd om hem aan te schaffen.

*ik gebruik de dac trouwens met usb naar pc, niet met 5v power supply, reden daarvoor was omdat ik geen power supply erbij kreeg.*

Zou een geluidskaart uberhaupt helpen?
Is mijn koptelefoon niet goed genoeg?
Wat is slim om te doen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Amdwarrior schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 01:16:
Ik heb zelf een Auzentech geluidskaart in combinatie met verschillende koptelefoons en vind het best wel groot verschil soms met mijn moederbord MSI 970 gaming met name dynamische is groot bas heeft meer punch en treble is meer sprankelende.

Wat betreft 24 bit 192 kHz zou ik geen aandacht aan besteden want je kan als mens nooit 192000 khz horen volwassenen kunnen tot 18000khz horen met geluk en 24 bit audio is volgens mij 120 DB dynamische bereik compleet onzin natuurlijk want wie gaat er nou 120 DB luisteren

Ik heb wel USB dac versterker puur voor laptop en vanwege geluidskaart hoge output impedance heeft wat met gevoelige oordopjes slechte communicatie is

Maar allerbelangrijkste met goede audio is toch echt mastering je kan zo hoge kwaliteit opnemen maar als mastering bagger is heb je niks aan Google maar op loudness war
Op 192 kHz gesamplede muziek betekent dat je 96 kHz aan tonen kunt produceren, niet 192 kHz!

Nog steeds zit je dan ruim boven het hoorbare spectrum, dus dat doet geen afbreuk aan de rest van je verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Ik heb het geluidsfragment beluisterd met m'n Hifime Sabre 9018 DAC + Shure SRH-840, zowel met de WMP als Foobar v1.3.16 + Wasapi en beide geven hetzelfde geknetter; het lijkt erop dat dit fragment gewoon ruk is, ook aangezien de spectrummeter van Foobar aangeeft dat er (hard) geluid aanwezig is.

Daarnaast heb ik het nummer "BLOOD." van Kendrick Lamar via Spotify Premium beluisterd en ik kan je mededelen dat het "authentieke" geknetter van een plaat in verwerkt zit. Ofwel expres om de charme van een plaat te recreëren, of omdat het van een plaat opgenomen is. Het nummer "DNA." klinkt alsof deze te hard gemasterd is (clipping), kwalitatief kan ik het echt niet noemen.

Ik kan je naast de eerder genoemde Spotify playlist ook het album "Touch" van Yello aanbevelen. Dat is kwaliteit waarmee je veel beter kunt testen.

Een geluidskaart heeft ook een DAC, en hoeft zeker niet beter of slechter te presteren. Nu heb ik dezelfde geluidskaart als jij naar vraagt, maar met de stock OPAMPS vond ik het om te janken.

Ik zou dus beginnen met betere muziek te beluisteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:27:
Ik gebruik het Kendrick Lamar album Damn als referentie, flac cd.
Om nu een rap/hiphopalbum als referentie te gebruiken? Ik ken het bewuste album niet, maar hiphopmuziek bevat doorgaans een hoop samples en vintageapparatuur (drumcomputers, samplers e.d. en die willen nog wel eens wat ruis genereren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
PageFault schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:36:
[...]

Op 192 kHz gesamplede muziek betekent dat je 96 kHz aan tonen kunt produceren, niet 192 kHz!

Nog steeds zit je dan ruim boven het hoorbare spectrum, dus dat doet geen afbreuk aan de rest van je verhaal :)
owja per oor bedoelen ze toch neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

warp schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Om nu een rap/hiphopalbum als referentie te gebruiken? Ik ken het bewuste album niet, maar hiphopmuziek bevat doorgaans een hoop samples en vintageapparatuur (drumcomputers, samplers e.d. en die willen nog wel eens wat ruis genereren).
Precies dat. Ik heb net het album eens opgezocht. Niet bepaald mijn muzieksmaak, maar toch eens wat door de nummers gebladerd: Er zijn een hele hoop nummers waar bewust een hele lading ruis in geintroduceerd wordt.

Heb je al veel muziek geluisterd met je Beyerdynamic headphone? Wellicht verwacht je maar bass, maar is de headphone neutraler dan je verwacht?

Of staan er 'muziekverbeterende' opties aan in windows?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Amdwarrior schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:45:
[...]
owja per oor bedoelen ze toch neem ik aan
Nee hoor, om het signaal correct te kunnen reconstrueren moet je minimaal 2 keer zo snel samplen als de frequenties die je wilt weergeven, zie ook:

Wikipedia: Nyquist rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10 19:03
Jouw "Silent.wav", hoe heb je die gemaakt? Of heb je die gewoon ergens van internet geplukt? Open dat eens met Audacity oid., het is gewoon geen stilte.

Advies: wat bovenstaande posts zeggen, zoek eerst eens een goede bron om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
Ik heb deze test cd https://www.muziekweb.nl/...-Discs/Denon-hifi-test-cd
Altijd handig.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds last van ruis bij ook andere nummers
Hier hoor ik ook ruis: Silent Wav file

Ik heb in de settings van de DAC de hoogste settings aangestuurd, is dit slim ?
op de foto staat gehighlight wat ik actief heb staan.
DAC Settings

(Ook zie ik op de DAC dat er een direct stream digital mogelijkheid is, is dit digital naar analoog in andere woorden? of gebeurt er iets anders als ik de dac op die waarde van 64 of 128 khz zet?)
DSD

Ik probeer er niet alleen achter te komen of de ruis weg kan, maar ook of mijn headset gewoon niet geschikt is voor hoge kwaliteit muziek, of ik misschien dit kan verbeteren met een nieuwe headset of geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dat silence.wav bestand bevat ruis, dus logisch dat je ruis hoort.
En die eerdere, silent.wav, zit ook vol met rommel.

[ Voor 28% gewijzigd door ShittyOldMan op 11-08-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet alleen niet op welke manier geluid compleet wordt uitgeschakeld, of hij dat doet als er niks wordt afgespeeld, of wanneer er geen geluid hoort uit te komen. Als het tweede het geval is, dan doet een echt stille WAV niks.

Simpele methode overigens: Speel je wav file af, verlaag het volume in Windows. Blijft ruis constant? Dan is het de DAC, gaat ruis ook naar beneden? Dan is het wat je afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nieuwe problemen ondervonden, de DAC gaat heel soms zomaar uit, niet qua power, want hij heeft wel aan stroom te hebben. Mijn geluid valt zomaar weg, Ik doe de dac aan en uit en het geluid is er weer.

Ook sommige games werken niet tot ik de DAC eerst uit doe, dan werkt de game weer, en kan ik de DAC aandoen, omdat het programma al geladen is. Er is dus iets duidelijks wat niet werkt, klinkt als een patroon. Misschien levert mijn computer te weinig stroom naar usb van dac? Of is het product kapot? I have no clue.

Ik hoor bij dit nummer op de achtergrond ook best wel wat ruis. (geen rap.)
http://www.filedropper.com/06ojosdeciudad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je ook een andere headset geprobeerd? Collega heeft dezelfde Transit Pro 3 op z'n laptop, maar met volumeknop in het midden op de Transit kan je geluid in Windows niet voorbij ~70 gooien, dan staat hij bizar hard. Heb daar vaak wat geluisterd (hij is dubstep fan), maar heb nooit rare ruis gehoord.

Even discussie apart dat ik ook bar weinig 'mooier' geluid hoor dan thuis met mijn X-fi's (heb er 3), al moet ik eerlijk zijn dat ik geen audiofiel ben en ik vaak geen idee heb welk verschil ik zou moeten horen.

Ik had trouwens met mijn X-fi Surround (usb) initieel hetzelfde probleem dat hij at-random 'stopte', moest hij ook uit en aan om weer door te gaan. Heb hem toen van een USB3 naar USB2 slot gedaan en sinds dien werkt het normaal.

Ergste geval heb ik nog wel een Soundblaster Z liggen (pci-e), mag je van mij best een keer lenen om te testen

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10 14:58
@Verwijderd kun je niet tijdelijk een 5v voeding aansluiten? Dan kun je dat iig uitsluiten als oorzaak. Kun je gewoon usb voeding (liefst 2amp) voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blissard schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:14:
@Verwijderd kun je niet tijdelijk een 5v voeding aansluiten? Dan kun je dat iig uitsluiten als oorzaak. Kun je gewoon usb voeding (liefst 2amp) voor gebruiken.
De DAC doet het niet meer, staat een rode streep door op teamspeak.
stond iets van invalid achter, geen idee wat er mee aan de hand is maar ik denk dat hij gewoon defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:05:
Heb je ook een andere headset geprobeerd? Collega heeft dezelfde Transit Pro 3 op z'n laptop, maar met volumeknop in het midden op de Transit kan je geluid in Windows niet voorbij ~70 gooien, dan staat hij bizar hard. Heb daar vaak wat geluisterd (hij is dubstep fan), maar heb nooit rare ruis gehoord.

Even discussie apart dat ik ook bar weinig 'mooier' geluid hoor dan thuis met mijn X-fi's (heb er 3), al moet ik eerlijk zijn dat ik geen audiofiel ben en ik vaak geen idee heb welk verschil ik zou moeten horen.

Ik had trouwens met mijn X-fi Surround (usb) initieel hetzelfde probleem dat hij at-random 'stopte', moest hij ook uit en aan om weer door te gaan. Heb hem toen van een USB3 naar USB2 slot gedaan en sinds dien werkt het normaal.

Ergste geval heb ik nog wel een Soundblaster Z liggen (pci-e), mag je van mij best een keer lenen om te testen
Ik ben van plan een andere dac of bass versterker te kopen, weet jij een goede tot 300 euro? of 400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Bass versterker?
Waarom denk je dat het nodig is om er 400e aan uit te geven? Je zoekt gewoon een koptelefoon versterker toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:55:
Bass versterker?
Waarom denk je dat het nodig is om er 400e aan uit te geven? Je zoekt gewoon een koptelefoon versterker toch?
Ja maar wil geen goedkope zooi wat net als dit ook zo snel kapot gaat of onzuiverheden etc wil ik allemaal vermijden, ik ben iemand die liever 1x goed koopt en daarna voorlopig niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Die vorige heb je net gekocht toch? Die was toch ook 200e + ? Kan je die niet voor garantie insturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:59:
[...]

Ja maar wil geen goedkope zooi wat net als dit ook zo snel kapot gaat of onzuiverheden etc wil ik allemaal vermijden, ik ben iemand die liever 1x goed koopt en daarna voorlopig niet meer
Rustig aan, je gaat op deze manier een heleboel geld weggooien, zonde.

De kans dat de ruis uit die dac komt is vrij klein, je moet er eerst achter zien te komen waarom het nu niet meer werkt, vanaf daar verder.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Je moet het zelf weten hoor, maar ik vind dat je maar makkelijk met geld strooit zonder echt te weten waar het aan ligt. Het is niet zo dat als een product niet doet wat je wilt, je het oplost met een ander product wat 2x zoveel kost.

Het lijkt me verstandig eerst eens de oorzaak te achterhalen. De genoemde silent bestanden hier, geven voor diverse tweakers (en ook voor mij) ook ruis, dus die bestanden zijn gewoon geen goede referentie.

Wil je testen of een echt stil .wav bestand je ook ruis geeft, dan kun je eens het programma "Audacity" downloaden. Daar kun je dan muziek opnemen (zonder muziek af te spelen). Als je het goed doet krijg je dan een volledig stil bestand (exporteren naar .wav). Bij mij geeft dat iig geen ruis.

Net zoals enkele andere tweakers, denk ik dat de oorzaak gewoon in de bestanden zit en niet in de hardware. Daarnaast (maar dat weet ik niet zeker) dacht ik dat een hoofdtelefoon met hoge impedantie ook minder ruis geeft, maar dat kan ook fabel zijn. Ik heb zo geen bron.

Mijn ervaring is in elk geval dat ik met simpele in ears (RHA MA750) nog nooit last van ruis heb gehad bij kwalitatief goede audiobestanden, of dat nou 192kbps MP3's van 5mb zijn of 192khz/24bit FLAC bestanden van 300mb. Je kunt overigens niet zien aan de bestandsgrootte of het kwalitatief goed is, want ik heb bestanden van 200mb die ruis vertonen en bestanden van eenzelfde grootte die geen ruis vertonen.

Wat ik heb begrepen is dat geluidskaarten tegenwoordig allemaal goed zijn. Of die geluidskaart nou €400,- kost of €50,-. Ik kan me niet voorstellen dat het audio gedeelte in m'n HTC10 in die eerste prijscategorie hoort. M'n geluidskaart in de pc (Soundblaster X-Fi á €60) heeft ook nooit ruis gegeven bij goede bestanden.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 12-08-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:28:
Je moet het zelf weten hoor, maar ik vind dat je maar makkelijk met geld strooit zonder echt te weten waar het aan ligt. Het is niet zo dat als een product niet doet wat je wilt, je het oplost met een ander product wat 2x zoveel kost.

Het lijkt me verstandig eerst eens de oorzaak te achterhalen. De genoemde silent bestanden hier, geven voor diverse tweakers (en ook voor mij) ook ruis, dus die bestanden zijn gewoon geen goede referentie.

Wil je testen of een echt stil .wav bestand je ook ruis geeft, dan kun je eens het programma "Audacity" downloaden. Daar kun je dan muziek opnemen (zonder muziek af te spelen). Als je het goed doet krijg je dan een volledig stil bestand (exporteren naar .wav). Bij mij geeft dat iig geen ruis.

Net zoals enkele andere tweakers, denk ik dat de oorzaak gewoon in de bestanden zit en niet in de hardware. Daarnaast (maar dat weet ik niet zeker) dacht ik dat een hoofdtelefoon met hoge impedantie ook minder ruis geeft, maar dat kan ook fabel zijn. Ik heb zo geen bron.

Mijn ervaring is in elk geval dat ik met simpele in ears (RHA MA750) nog nooit last van ruis heb gehad bij kwalitatief goede audiobestanden, of dat nou 192kbps MP3's van 5mb zijn of 192khz/24bit FLAC bestanden van 300mb. Je kunt overigens niet zien aan de bestandsgrootte of het kwalitatief goed is, want ik heb bestanden van 200mb die ruis vertonen en bestanden van eenzelfde grootte die geen ruis vertonen.

Wat ik heb begrepen is dat geluidskaarten tegenwoordig allemaal goed zijn. Of die geluidskaart nou €400,- kost of €50,-. Ik kan me niet voorstellen dat het audio gedeelte in m'n HTC10 in die eerste prijscategorie hoort. M'n geluidskaart in de pc (Soundblaster X-Fi á €60) heeft ook nooit ruis gegeven bij goede bestanden.
Het product is al weg, en was van plan wel iets te kopen wat mijn geluid kwalitatief verbeterd, ik heb ook de Bose Quietcomfort 35 en de Audio technica CKR9 en CKR10, maar gewoon niet tevreden.. De bass in een dr dre koptelefoon zoek ik met de zuiverheid van een sennheiser, vandaar dat ik een versterker/dac zoek voor de Beyerdynamic die ik heb.

Ik kan nu wel testen of ik ruis hoor zonder geluid, zonder dac. Misschien is het dan wel mijn headset, maar als dat zo is, ligt het dan aan de impedance of de signal to noise ratio is..
En wat voor een koptelefoon (zonder microfoon) ik dan zou moeten aanschaffen, ik bewandel een pad waarbij ik waarschijnlijk zoals jullie zeggen teveel geld ga uitgeven.
Ik heb alleen een onboard geluidskaart, en de meeste van jullie geven aan er in iedergeval een uberhaupt te hebben misschien is dus dat wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

Testen doe je ook om te kijken of er uberhaubt een probleem is, heb je dan geen ruis dan is het goed en hoef je niets te doen :)

Heb je de Beyerdynamic ook wel eens horen klinken zoals je het wél wil? Misschien is dat gewoon niet jouw geluid. Dat kun je met een software equalizer nog wel enigszins compenseren maar misschien is je basis gewoon verkeerd voor jou en dan zal een versterker/dac daar weinig verandering in brengen.

Welke je wel moet hebben? Ga naar een winkel en ga luisteren. Alles klinkt anders en smaak is een belangrijke factor.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:12:
Testen doe je ook om te kijken of er uberhaubt een probleem is, heb je dan geen ruis dan is het goed en hoef je niets te doen :)

Heb je de Beyerdynamic ook wel eens horen klinken zoals je het wél wil? Misschien is dat gewoon niet jouw geluid. Dat kun je met een software equalizer nog wel enigszins compenseren maar misschien is je basis gewoon verkeerd voor jou en dan zal een versterker/dac daar weinig verandering in brengen.

Welke je wel moet hebben? Ga naar een winkel en ga luisteren. Alles klinkt anders en smaak is een belangrijke factor.
https://ufile.io/dboh1
Ik hoor in dit wav bestandje inderdaad niks, maar moet er wel bij zeggen dat mijn beyerdynamic een redelijk lage maximum volume heeft, dus kan dit niet volop op de proef stellen.

De beyerdynamic klinkt wel meer als dolby surround met een dac dan zonder, maar dan klinkt het geluid ook kwalitatief wel voldoende.
Ik gebruik aimp voor muziek dat ik gedownload heb, voor de equalizer en extra settings die erin zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zonder DAC klinkt het gewoon enorm digitaal denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Maak het nou niet moeilijker dan het al is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb trouwens net een Beyer DT770, heel waarschijnlijk hetzelfde maar dan zonder mic en 80 Ohm, die weliswaar een behoorlijk hogere stand op mn iPhone nodig heeft dan bijv de Sennheiser HD25 maar echt wel behoorlijk hard gaat. Een snel vergelijk met een Meridian Explorer en GrahamSlee Solo kan ik ook wel proberen later, die laatste combi is in ieder geval erg lekker :)

De eerste ervaring met mijn mobiel doet me denken dat er óf toch een tweede digitale volume regeling lager staat óf dat je misschien ongezond hard wil luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja maar mensen hebben gewoon gehoord dat je een dac nodig hebt. Denk vaak zelfs zonder te realiseren wat een dac doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In principe zet een dac toch alleen een digitaal signaal om naar een analoog signaal.
Verbetering komt er niet bij kijken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

in theorie is de DAC in een moederbord ook al prima, in praktijk zijn de meningen daarover verdeeld en kiezen mensen toch liever een externe.
Als je geen duidelijke problemen hebt (ik kon het bij mijn PC horen als ik mijn muis bewoog, en bij mijn laptop veranderde het ruisniveau als ik de behuizing aanraakte) kom je een inderdaad wel een heel eind tegenwoordig.

Hoe langer ik dingen probeer hoe minder het ertoe lijkt te doen, maar toch blijft bijvoorbeeld een Schiit Multibit DAC wel op mijn wenslijstje staan om eens te proberen en klinkt mijn buizenversterker toch echt anders dan de vorige hybride versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door mr.paaJ op 14-08-2017 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja externe dac kan wel nuttig zijn om storingen op te lossen zoals het horen van muis of harde schif activiteit. Maar waar het idee dat het geluid beter wordt van een andere DAC vandaan komt, is mij een raadsel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Mja, ik heb eens een RME 8 kanaals d/a converter ergens tussen moeten hangen (ouder model onder de steinberg/nuendo vlag), dat kon ik AB vergelijken met de monitor controller (=input/output schakel device voor actieve speakers), dat verschil was mij helaas net even te groot om blij van te worden. En dat was geen 'betere 3d staging in de ruimte' en 'm'n vrouw kwam binnen en hoorde het ook' gedoe, gewoon analoge filters die werkzaam zijn in het hoorbare bereik (met name het laag, het laatste dat je zou verwachten). Vergeleken is dus audio analoog uit de audio interface met een gelijktijdige digitale output via de RME omgezet naar analoog. Of er moet iets heel geks gebeuren op de analoge inputs van de monitor controller (of in de aes naar adat conversie), dat heb ik niet kunnen uitsluiten, maar heb daar niet direct een reden voor.

Overigens had ik de Avid interface al eens eerder getest, daar kan ik makkelijk 20x doorheen met adda conversie zonder problemen, ik ga er van uit dat het 'm in de RME zit.

Ik moet het allemaal nog eens onderzoeken als ik tijd heb, die apparatuur is gewoon in gebruik namelijk, maar tot die tijd ben ik wat voorzichtiger in mijn beweringen.

Oja, en een dac met usb is gewoon een externe geluidskaart B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja maar dat klinkt veel minder hip :p

Ik weet niet precies wat je gehoord hebt. Ik wil ook zeker niet beweren dat dacs geen hoorbare artefacten kunnen veroorzaken. Want ze maken ruis en hebben een low pass filter. Maar dat probleem is ook wel een beetje iets uit het verleden. En gecontroleerde tests geven geen hoorbare verschillen tussen dacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Net even in mijn laptop gestoken maar echt voldoende volume op stand 25% en prima geluid. Klinkt al zo prima dat ik helemaal geen zin heb om een vergelijk te gaan maken. :D

MacbookPro met Tidal-app en Soundcloud site als muziek app. Tidal/Soundcloud voluit, regeling via macOS mixer.

Misschien dat de equaliser (instellingen) die je gebruikt het volume verlaagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Voor optimaal geluid wil je ten minste bit perfect afspelen, dus geen EQ, volume regeling etc. dat doe je met de voorversterker.
Die Transit pro van M-Audio is best een prijzig DACje voor zo'n simpele converter, komt vast door de DSD hype?
Wil je echt een DAC die muziek produceert ga dan eens luisteren naar een R2R gebaseerde DAC, al die Delta/Sigma DACs vind ik maar niets al worden ze wel steeds iets beter, er gaat niets boven een puur 16bit ladder DAC.
Helaas ben je afhankelijk van de studio's, als die een Sigma Delta ADC gebruiken dan kan een R2R dit later niet meer reconstrueren.
Heb zelf Tidal en Qobuz en zijn prima streaming diensten (hifi streaming dan) maar helaas bieden zij vaak de remasters aan of de laatst uitgebrachte albums en de oude masters voor de tijd dat Sigma Delta nog niet op de markt was zijn het mooist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:34
Ik heb ook even getest met mijn Beyerdynamic MMX300, ik dacht de game versie van de DT 770M. Op het stukje dat TS eerst gepost had, gekraak langs alle kanten. Op het 2de stukje, absoluut niets te horen. Ook even getest op mijn surround systeem, en hetzelfde resultaat.

Mijn headset is aangesloten op een SB X-Fi Go! Pro, en dit met de 3,5mm jack. Surround systeem (Marantz SR4600 met Elac BS U5 set) is via S/Pdif aangesloten op een Asus Xonar D2X.

Het geluid van mijn headset kan ik niet op max zetten zonder mijn gehoor te beschadigen. Mijn muziek komt van iTunes (nu bijvoorbeeld een bestand met 256 kbps op 44,100 kHz), en ik vind die zuiver klinken op zowel headset als surround systeem.

Dus als je een goedkope aansluiting op je pc wil voor een headset, ga voor die X-Fi Go (of iets soortgelijks).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

OCTiMod schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 19:43:
Voor optimaal geluid wil je ten minste bit perfect afspelen, dus geen EQ, volume regeling etc. dat doe je met de voorversterker.
Die Transit pro van M-Audio is best een prijzig DACje voor zo'n simpele converter, komt vast door de DSD hype?
Wil je echt een DAC die muziek produceert ga dan eens luisteren naar een R2R gebaseerde DAC, al die Delta/Sigma DACs vind ik maar niets al worden ze wel steeds iets beter, er gaat niets boven een puur 16bit ladder DAC.
Helaas ben je afhankelijk van de studio's, als die een Sigma Delta ADC gebruiken dan kan een R2R dit later niet meer reconstrueren.
Heb zelf Tidal en Qobuz en zijn prima streaming diensten (hifi streaming dan) maar helaas bieden zij vaak de remasters aan of de laatst uitgebrachte albums en de oude masters voor de tijd dat Sigma Delta nog niet op de markt was zijn het mooist.
Misschien is een onderbouwing van dit verhaal meer op z'n plek dan een advies van de expert perspectief aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Jag schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:49:
[...]

Misschien is een onderbouwing van dit verhaal meer op z'n plek dan een advies van de expert perspectief aan te nemen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar er is zoveel te vinden op het internet over de verschillende type DACs.
Het was meer mijn bedoeling om TS de goede richting in te sturen.
Het onderbouwen van de verschillen kan nogal en lange post worden waar de meeste niet op zitten te wachten.

Om even simpel uit te leggen is Sigma Delta een modulator (schakelaar) en men vond als je maar snel genoeg schakelt op een hele hoge frequentie dat je daarmee de juiste spanning kan vormen.
Echter al dat schakelen brengt ook een hoop rommel mee.
R2R is een ladder van weerstanden waar door het inzetten van weerstanden de juiste spanning maakt verglijkbaar met een volume knop.

Hieronder een audio signaal uit een sigma delta (blauw) en R2R (geel) DAC
http://imgur.com/a/qHAa9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zo, dat zijn wel twee heel verschillende signalen :), ben benieuwd hoe die tot stand zijn gekomen.

Verder lijkt het me sterk dat het probleem van de TS ligt aan het type DAC. Hij hoort ruis, maar de samples die hij postte hoorden anderen ook ruis. En verder gaat het vooral ook niet hard genoeg geloof ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
OCTiMod schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar er is zoveel te vinden op het internet over de verschillende type DACs.
Het was meer mijn bedoeling om TS de goede richting in te sturen.
Het onderbouwen van de verschillen kan nogal en lange post worden waar de meeste niet op zitten te wachten.

Om even simpel uit te leggen is Sigma Delta een modulator (schakelaar) en men vond als je maar snel genoeg schakelt op een hele hoge frequentie dat je daarmee de juiste spanning kan vormen.
Echter al dat schakelen brengt ook een hoop rommel mee.
Volgens mij zijn meeste audio DACs tegenwoordig wel op multi-bit sigma delta overgegaan. Die schakelt inderdaad nog steeds op een behoorlijk hoge frequentie (al voor standaard CMOS is het allemaal redelijk traag nog steeds). Maar ze worden er juist op geoptimaliseerd dat hun schakelgedrag zo min mogelijk distortie in de audio band genereert. Dit in tegenstelling tot een R2R DAC die je nooit 16-bit nauwkeurig krijgt.
Om het nog niet te hebben over het nogal lastige analoge filter wat je nodig hebt om images te onderdrukken bij een Nyquist DAC op 44kHz. Terwijl een sigma-delta veel eenvoudiger de images te onderdrukken is, gezien het lastige door digitale filters is gedaan.

En ik zou voorzichtig zijn met teveel Googlen naar sigma-delta vs R2R voor audio, ik heb dat net even gedaan, en hoewel vermakelijk, is het vooral heel veel aantoonbare onzin.
R2R is een ladder van weerstanden waar door het inzetten van weerstanden de juiste spanning maakt verglijkbaar met een volume knop.
Onjuist, de weerstanden zitten er altijd bij een R2R DAC, enkel de takken worden verbonden met of negatieve referentie, of positieve referentie.
Hieronder een audio signaal uit een sigma delta (blauw) en R2R (geel) DAC
http://imgur.com/a/qHAa9
En wat gebeurd er als je hetzelfde signaal op hun ingangen zet? En welk signaal zou er dan beter moeten uit zien. Wat is uberhaupt tijds basis van de onderste helft? (Ik neem aan dat die getallen bij het bovenste scherm horen).

Op wat leveranciers die leuke audiofiele sprookjes bedenken is er geen bedrijf wat geen sigma-delta DACs gebruikt (en ADCs) voor audio. Die halen simpelweg een performance waar een Nyquist DAC nooit bij in de buurt komt op audio gebied. (Overigens ontwerp ik zelf oa Nyquist ADCs/DACs als werk, maar ik besef me prima wat hun beperkingen zijn, en dat sigma-delta architecturen voor audio gebied er rondjes omheen rennen).

Ook is het allemaal beetje ongerelateerd voor TS :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 16-08-2017 12:19 ]

Pagina: 1