Ik zoek een nieuwe HDD voor mijn PC. Deze zal naast een SSD en een 2 TB HDD functioneren voor massa opslag en als downloadschijf.
Grootte: 6 of 8 TB.
Aansluiting: SATA
Systeem: Windows 8.1 64bit, MSI Z87-G45 mobo
Gebruik: PC draait dagelijks 2-6 uur en gaat daarna uit/ standby.
Gewenste eigenschappen: redelijk betrouwbaar, niet te lawaaiig.
Budget: tm 350 euro. Minder mag natuurlijk ook.
Uit het lezen van reviews, 5 jaar oude topics en Welke HDD voor storage in desktop of nas concludeer ik dat 7200 RPM schijven minder geschikt zijn ivm lawaaiiger stroomverbruik en niet-gebruikte snelheid. Jammer, want de WD GOLD klinkt mooi voor een redelijke prijs pricewatch: WD Gold, 6TB (Luxe schijf kost hetzelfde als n Red).Zogenaamde Surveillance HDD (WD Purple) lijkt ook niet de juiste keuze.
Vraag 1: Is de keuze voor een “archive HDD” onverstandig wegens de beperktere workload? Gaat dat wel goed als er download bestanden op schrijven en lezen? Wel een 8TB schijf voor de prijs van een 6 TB.
Bijvoorbeeld de pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB is de goedkoopste optie.
Vraag 2: een NAS schijf gebruiken? Biedt dit naast garantie, extra voordelen, bijv headparking? Is dat een handige optie met mijn gebruik? WD Red en HGST deskstar zijn dan opties:
pricewatch: WD Red WD60EFRX, 6TB
pricewatch: HGST Deskstar NAS (2017), 8TB
Vraag 3: of toch een gewone interne HDD? Dan is er eigenlijk maar één kandidaat? Dat lijkt me erg weinig, zie ik iets over het hoofd?
pricewatch: WD Blue WD60EZRZ, 6TB
Grootte: 6 of 8 TB.
Aansluiting: SATA
Systeem: Windows 8.1 64bit, MSI Z87-G45 mobo
Gebruik: PC draait dagelijks 2-6 uur en gaat daarna uit/ standby.
Gewenste eigenschappen: redelijk betrouwbaar, niet te lawaaiig.
Budget: tm 350 euro. Minder mag natuurlijk ook.
Uit het lezen van reviews, 5 jaar oude topics en Welke HDD voor storage in desktop of nas concludeer ik dat 7200 RPM schijven minder geschikt zijn ivm lawaaiiger stroomverbruik en niet-gebruikte snelheid. Jammer, want de WD GOLD klinkt mooi voor een redelijke prijs pricewatch: WD Gold, 6TB (Luxe schijf kost hetzelfde als n Red).Zogenaamde Surveillance HDD (WD Purple) lijkt ook niet de juiste keuze.
Vraag 1: Is de keuze voor een “archive HDD” onverstandig wegens de beperktere workload? Gaat dat wel goed als er download bestanden op schrijven en lezen? Wel een 8TB schijf voor de prijs van een 6 TB.
Bijvoorbeeld de pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB is de goedkoopste optie.
Vraag 2: een NAS schijf gebruiken? Biedt dit naast garantie, extra voordelen, bijv headparking? Is dat een handige optie met mijn gebruik? WD Red en HGST deskstar zijn dan opties:
pricewatch: WD Red WD60EFRX, 6TB
pricewatch: HGST Deskstar NAS (2017), 8TB
Vraag 3: of toch een gewone interne HDD? Dan is er eigenlijk maar één kandidaat? Dat lijkt me erg weinig, zie ik iets over het hoofd?
pricewatch: WD Blue WD60EZRZ, 6TB
[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 06-08-2017 00:51 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)