Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
Ik zoek een?
HDD voor storage (van films, documenten etc.). Ik heb meer opslagruimte nodig en ben dus op zoek naar een nieuwe HDD. Voor nu komt hij nog in mijn desktop, maar mogelijk koop ik later een NAS, hier ben ik nog niet over uit. Nu heb ik al wat gegoogeld maar ben nog niet echt een eenduidig antwoord tegen gekomen. Ik heb namelijk veel gelezen over de WD red serie, deze beschikt echter schijnbaar over TLER wat niet handig is wanneer je geen RAID gebruikt omdat er data corrupt kan raken. In mijn desktop gebruik ik geen RAID. Mocht ik een NAS gaan kopen dan weet ik ook nog niet of ik hier wel RAID wil toepassen. Maar ik had ook weer gelezen dat je TLER uit kon schakelen, als dit kan dan kan ik dat dus doen voor nu, en mocht ik later toch besluiten om RAID te gaan gebruiken dan kan ik het weer aan zetten. Hebben jullie misschien nog andere suggesties?

Wat is je budget?
Ik zag dat de WD red 4TB rond de 150,- kost, dit wil ik wel betalen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb nu al 6 jaar een WD 1TB HDD en heb er nooit problemen mee gehad, andere merken heb ik niet echt ervaring mee. WD bevalt mij dus wel tot nu toe, maar sta wel open voor andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De HDD komt er dus puur voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Eerste comment hier legt alles prima uit. nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
Super bedankt, ben weer wat wijzer geworden. Zoals ik het heb begrepen zijn de Greens gemerged met de Blue lijn (te herkennen door een Z op het einde van de productcode). Deze blue's draaien dus op 5400 rpm en hebben headparking op 7 sec staan. Dit is schijnbaar met een tootlje te wijzigen naar max 300 sec. Blue heeft ook geen TLER, maar wat ik had begrepen was dat TLER eigelijk risico's met zich mee brengt. Bepaalde RAID setup's hebben TLER wel nodig anders wordt de HDD eruit gegooid (dit zijn hardware RAID's en zogenaamde microsoft fakeraid). Maar de software RAID die bijvoorbeeld synology gebruikt heeft hier geen last van en dan heb je dus geen TLER nodig.

Al met al kan ik dus het beste voor een Blue gaan..? Deze kan ik mooi voor nu in mijn desktop gebruiken. Mocht ik later een Synology NAS kopen dan kan ik hem daar zonder problemen in stoppen, zelfs als ik RAID zou willen gaan gebruiken omdat TLER er niet toe doet. Het enige belangrijke is dus headparking aanpassen?

Op de site van synology heb ik ook even gekeken in de compatibiliteitslijst en daar staan de oude greens ook gewoon in.

Mocht ik het bij het foute eind hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Een Blue (vroeger Green) is inderdaad de beste oplossing voor desktops en echte RAIDS. Voor opslag heeft 7200 rpm geen meerwaarde, dus dan wegen de voordelen van 5400 rpm zwaarder. Headparking op 7 seconden is in een NAS niet zo handig, omdat hij hierdoor zeker met meerdere gebruikers vrij vaak aan en uit moet wat natuurlijk de levensduur verminderd. In een desktop is dit een kleiner probleem, maar 7 seconden is natuurlijk sowieso erg kort, dus ik gok dat je dat hiervoor ook beter aan kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
De blue (green) is toch juist niet voor echte RAIDS omdat de blue's geen TLER hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je erop wil gamen lijkt me de pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB dan een veel betere keuze. Niet enkel om de 7200rpm maar de 210MB/s seq snelheid indicatie. Ik heb geen ervaring met deze schijf dus kan er niet veel over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
Ik ben niet van plan erop te gamen, de schijf is puur voor data opslag zoals films/muziek/foto's etc. Ik ben wel van plan de schijf te gebruiken om direct op te downloaden en de downloads uit te laten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindCtrller
Schopje. Crap, vandaag nieuwe WD Blue 4TB EZRZ binnen gekregen. Bij deze schijven die de green lijn hebben vervangen kun je schijnbaar WDIDLE3 niet gebruiken om head parking minder agressief in te stellen :( Voor nu is dat geen probleem omdat hij in mijn desktop komt. Maar mocht ik een NAS gaan kopen dan is dat dus wel een probleem had ik begrepen? Weet er iemand een oplossing? Of schijf retour sturen en een Red kopen? (heb dan wel weer "last" van TLER...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Goh, dat is wel echt vervelend. Ook tenenkrommend om de reacties van WD in een forumtopic te lezen.

Synology systemen hebben hier een command voor, zie [Synology] Vraag en antwoord - deel 3. Misschien kun je daar ook navragen of dit met de nieuwe schijven nog steeds naar behoren werkt.
Pagina: 1