Advies bij kopen (studenten)laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieris
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-10-2017
Hoi,

In deze tijd een beetje een standaardvraag maar ik zou graag advies willen over de aanschaf van een nieuwe laptop.
Ik heb op het moment een 14" Acer Aspire V5: pricewatch: Acer Aspire V5-431P-987B4G50Mass . En die is een beetje aan zijn einde Hij wordt snel heet en begint wat trager te worden/begint het moeilijker te krijgen. Op zich kan hij nog wel een jaartje mee, ware het niet dat hij na een val niet meer dicht kan (ik ben over het algemeen zeer voorzichtig met mijn laptop, dit was echt een ongeluk). Tijd voor een nieuwe dus.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben een student die wat verder in haar studie is. Ik gebruik mijn laptop vooral voor de standaard dingen zoals essays schrijven, powerpoint, mailen, maar daarin wel intensief. Hij staat veel aan en ik doe veel tegelijk (maar geen zware dingen). Ik heb vaak veel tabbladen en grote pdfbestanden open tijdens het typen van essays.
Ik game niet en bewerk geen video's of foto's op mijn laptop. Wel heb ik op het moment zo'n 40gb aan foto's op mijn laptop staan. Ook kijk ik met enige regelmaat een film vanaf mijn laptop.

Wat is je budget?
Mijn huidige laptop was rond de €500 en heb ik meer dan vijf jaar mee gedaan. Omdat ik dat wederom van plan ben is €600 eraan uitgeven ook goed als dat een betere investering oplevert. Dus €500 a €600.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja! Ik heb mijn laptop eigenlijk standaard in m'n tas ziten. Ik ga ermee naar college/huis/mijn vriend/naar oppaswerk. Mijn huidige is 14" en ik zat nu aan eentje van 13,3" of 14" te denken. Zeker niet groter!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, ik heb op dit moment een Acer maar in mijn zoektocht las ik dat weinig mensen hier enthousiast over zijn. Lenovo hoor ik ook verschillende verhalen over, maar volgens mij ligt dat erg aan wel model(?). In ieder geval sta ik er helemaal open voor!
Wel heb ik lang zitten twijfelen over wel/geen SSD maar ik heb inmiddels het idee dat 256 SSD fijner is dan bijv. 1 TB HDD omdat de tijdswinst echt gunstig is. Met 128 SSD ben ik huiverig omdat bang ben ruimtegebrek te krijgen de komende jaren.
Ook kan ik slecht inschatten hoeveel winst/plezier een IPS scherm mij gaat geven. Maar dat ligt denk ik sowieso niet binnen mijn budget in combinatie met mijn andere wensen.
Ik twijfel vooral heel erg over wat zwaarder weegt bij verschillende laptops (betere processor of betere RAM etc.) en wat ik echt nodig heb.
Ikzelf kwam uit op de ASUS terwijl een vriend zei dat ik veel plezier van de Lenovo ga hebben:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/833423;904059/

Wat denken jullie en hebben jullie wellicht alternatieven of goede adviezen?

Super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-01-2024
van de 2 die je vergeleken hebt lijkt mij de asus het beste
ik denk dat je voor die prijs niet veel meer kunt verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jonas-ventje schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:58:
van de 2 die je vergeleken hebt lijkt mij de asus het beste
ik denk dat je voor die prijs niet veel meer kunt verwachten...
pricewatch: Asus VivoBook R301UA-R4217T

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
waarom die?
de processor heeft een heel slechte klokfrequentie en je kunt dan nog zeggen dat het een quad core is maar dat is het ook niet
en voor de rest is het ongeveer hetzelfde als de asus dus waarom een slechtere kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-04 08:47

Liveshort

Certified Crazy Person

jonas-ventje schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:10:
waarom die?
de processor heeft een heel slechte klokfrequentie en je kunt dan nog zeggen dat het een quad core is maar dat is het ook niet
en voor de rest is het ongeveer hetzelfde als de asus dus waarom een slechtere kopen?
Over het algemeen is een Intel processor in laptops een betere keus dan een AMD processor. Wellicht dat dat binnenkort gaat veranderen met Ryzen als dat naar laptops komt, maar daarvan is hier nog geen sprake. De AMD is nog van de oudere generatie en dus ook geen echte quadcore. Die processors zijn klok voor klok een stuk langzamer dan de intel tegenhangers. Precieze cijfers zou je even na moeten zoeken (zit nu even niet achter de pc), maar de kans is groot dat het performanceverschil niet groot is. Daar komt bij dat het productieprocede ouder is en de AMD waarschijnlijk wat meer energie zal verbruiken (accu eerder leeg) en dus wat warmer zal lopen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
maar de i3 processor die Switchie heeft doorgestuurd (ik denk ook elke i3 processor) heeft geen maximale klokfrequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

jonas-ventje schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:10:
waarom die?
http://cpu.userbenchmark....130-Quad-Core/3648vsm2420

Een hoger geclockte amd quad tegen een intel i5 quad.
Wat wilde je zeggen met de klokfrequentie...?

anyway, de i3 puur gekozen vanwege goede accuduur maar toch leuke cpu + igp
jonas-ventje schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:31:
maar de i3 processor die Switchie heeft doorgestuurd (ik denk ook elke i3 processor) heeft geen maximale klokfrequentie
Boeiend? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 05-08-2017 19:51 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ik vind het wel bizar dat de i3 wint...
maar ja je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik was laatst op zoek naar een laptop met min of meer dezelfde eisen, en ben uiteindelijk uitgekomen op een Cube Thinker.

13.5", prachtig 3000x2000 IPS-scherm, Intel M3-7Y30, 8 GB RAM, 256 GB SSD, voor zo'n €500. Enig nadeel is dat hij niet in Nederland te koop is, maar als je geen bezwaar hebt om de laptop te bestellen uit China kan ik je deze erg aanraden.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Moet het nieuw zijn? Voor dit budget kun je een mooie zakelijke laptop uit Vraag & Aanbod halen. Bijvoorbeeld V&A aangeboden: Dell Latitude E5450 Intel Core i7, 16GB RAM, 512GB SSD, NVIDI...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ja als je in china koopt is het idd een pak goedkoper, tweedehands zou ik nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieris
Hoi!
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Ik zal deze overwegen. Dankjewel!
Compizfox schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:57:
Ik was laatst op zoek naar een laptop met min of meer dezelfde eisen, en ben uiteindelijk uitgekomen op een Cube Thinker.

13.5", prachtig 3000x2000 IPS-scherm, Intel M3-7Y30, 8 GB RAM, 256 GB SSD, voor zo'n €500. Enig nadeel is dat hij niet in Nederland te koop is, maar als je geen bezwaar hebt om de laptop te bestellen uit China kan ik je deze erg aanraden.
Ik heb mijn twijfels bij een iets minder bekend merk / China, maar sowieso iets om over na te denken! Ik heb mijn telefoon wel in China besteld en dat duurde erg lang dus weet niet of ik ook die gok wil wagen aangezien ik vanaf september een half jaar in het buitenland zal studeren.
jonas-ventje schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:38:
ja als je in china koopt is het idd een pak goedkoper, tweedehands zou ik nooit doen.
Waarom raad je tweedehands af? Ik zag ook al bij de vraag/aanbod goede tweedehands laptops waarbij ik vooral de recent gekochte tweedehandse interessant vindt omdat die dan toch nog vrij nieuw zijn voor een realtief goede prijs. Raad je het af omdat het toch een te grote gok is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
nee een een hdd harde schijf bijvoorbeeld gaat ook niet eeuwig mee hé
een computer is niet gemaakt om eeuwig mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:11
jonas-ventje schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:02:
nee een een hdd harde schijf bijvoorbeeld gaat ook niet eeuwig mee hé
een computer is niet gemaakt om eeuwig mee te gaan.
Muah - ben het hier niet helemaal mee eens. Als student wil je m.i. een laptop die *degelijk* is, qua interne hardware, maar ook qua behuizing. De Dell Latitude's en Thinkpad T/X series staan bekend om hun zeer degelijke behuizingen, goede specs, uitbreidbare garantie en lange levensduur.

Daarnaast heeft de aangehaalde laptop een SSD; waar we allemaal van weten dat je er vreemde capriolen mee moet uithalen om de levensduur van een PC/laptop niet te halen.

Deze laptop is overgenomen vanuit een normale werksituatie (als we de ad mogen geloven - lijkt me niet onredelijk gezien de feedback verkoper), en de verkoper gebruikt het appraat waarschijnlijk te weinig ivm nieuwe werklaptop; echter is het nog een prima apparaat.

Ik sluit me aan bij Hans, liever de tweedehands, betere kwaliteit bouw en nog steeds vlotte hardware (het verschik tussen die i7 en de huidige situatie ga je in 90+% van de gevallen toch niet merken), dan een nieuwe, krachtigere, Acer bak waarvan het maar afwachten is hoe de bouwkwaliteit uitvalt.

edit- mocht je trouwnes nog wat rek in je budget hebben en een minder gebruikt en krachtiger zakelijk model willen hebben, dan is deze erg scherp geprijsd; V&A aangeboden: ZGAN: Lenovo ThinkPad T560 - i7 vPro / 16GB RAM / 256GB SSD

[ Voor 11% gewijzigd door eBait op 06-08-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
eBait schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Muah - ben het hier niet helemaal mee eens. Als student wil je m.i. een laptop die *degelijk* is, qua interne hardware, maar ook qua behuizing. De Dell Latitude's en Thinkpad T/X series staan bekend om hun zeer degelijke behuizingen, goede specs, uitbreidbare garantie en lange levensduur.

Daarnaast heeft de aangehaalde laptop een SSD; waar we allemaal van weten dat je er vreemde capriolen mee moet uithalen om de levensduur van een PC/laptop niet te halen.

Deze laptop is overgenomen vanuit een normale werksituatie (als we de ad mogen geloven - lijkt me niet onredelijk gezien de feedback verkoper), en de verkoper gebruikt het appraat waarschijnlijk te weinig ivm nieuwe werklaptop; echter is het nog een prima apparaat.

Ik sluit me aan bij Hans, liever de tweedehands, betere kwaliteit bouw en nog steeds vlotte hardware (het verschik tussen die i7 en de huidige situatie ga je in 90+% van de gevallen toch niet merken), dan een nieuwe, krachtigere, Acer bak waarvan het maar afwachten is hoe de bouwkwaliteit uitvalt.
je kunt nooit verwachten van tweedehands laptop dat hij even lang meegaat als een nieuwe
ten tweede is er ook wel een reden waarom hij de laptop weg doet hé
de garantieperiode is dan ook al voor een deel voorlopen en gratis terugsturen (denk ik) gaat dan ook niet, in elke andere webshop is het verplicht een aantal dagen/ weken gratis terug te sturen (allé in belgië toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

pieris schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:58:
[...]
Ik heb mijn twijfels bij een iets minder bekend merk / China, maar sowieso iets om over na te denken! Ik heb mijn telefoon wel in China besteld en dat duurde erg lang dus weet niet of ik ook die gok wil wagen aangezien ik vanaf september een half jaar in het buitenland zal studeren.
Snap ik, ik had zelf ook mijn twijfels maar heb er (tot nu toe ;)) zeker geen spijt van gehad. Ik had m'n laptop binnen twee weken binnen (besteld bij Gearbest, met de gratis verzendmethode).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:11
jonas-ventje schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

je kunt tooit verwachten van tweedehands laptop dat hij even lang meegaat dan een tweedehands
ten tweede is er ook wel een reden waarom hij de laptop weg doet hé
de garantieperiode is dan ook al voor een deel voorlopen en gratis terugsturen (denk ik) gaat dan ook niet, in elke andere webshop is het verplicht een aantal dagen/ weken gratis terug te sturen (allé in belgië toch)
Klopt. Je hebt 14 dagen herroepingsrecht in Nederland bij elke webshop. In die tijd mag je hem gratis terugsturen en krijg je het volledige aankoopbedrag retour. Daarna heb je minimaal 2 jaar wettelijke garantie op het apparaat, en (meestal) 6 maanden op de accu.

Desalniettemin is er een reden dat je op een consumentenlaptop in Amerika 1 jaar garantie krijgt (hier dus 2 omdat de EU dat verplicht heeft gesteld), en op een zakelijke laptop 3-5 jaar. Die reden is bouwkwaliteit.

Betreft de reden dat het apparaat verkocht wordt; die staat duidelijk in de ad, dat lijkt me een beetje een zoektocht naar een argument.

Een laptop uit China is inderdaad het andere uiterste. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot AliExpress fan (level A3 :+ ), maar als je als student zekerheid qua bouwkwaliteit en/of garantie wil hebben is het een gok, vooral door de toch iets mindere quality control en de verzending die soms te wensen over laat of extra douanekosten met zich mee brengt.

Komt het apparaat goed aan (liefst zonder extra douanekosten) en is de quality control goed geweest, dan heb je vaak wel een echt koopje te pakken.

Take your pick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
ten eerste wat je zegt over dat die reden erin staat: ze kunner er alles op zetten hé
uit china zou ik nu ook nog wel overwegen heb mijn gsm uit china (ook gearbest)
en aliexpress koop ik ook veel (vooral arduino)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 20:17
Ik lift even mee hier :)
Op zoek naar iets nieuws voor het buitenland en die Asus lijkt me geen verkeerde.
Alleen berichten over een "overactieve cpu fan", is ff iets om op te letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieris
Wederom bedankt voor het meedenken.
Ik vroeg me af als ik m'n budget iets opschroef, of ik dan niet beter voor de Acer met IPS scherm kan gaan. Zijn de specs daarvan uberhaupt iets beter en de meerprijs waard?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/728415;765045/

De Acer heeft minder geheugen, maar wel 5GHz ondersteuning (weet niet hoe belangrijk dat is) en dus een IPS scherm. De Asus heeft dan weer 8GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonas-ventje
die duurdere is niet veel meer waard.
geheugen is een van de belangrijkste dingen in een computer.
deze kun je desnoods wel nemen als je de prijs omhoog wilt doen
pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15IKB 80TV029HMH

ik heb ook gezocht of ik voor die prijs een quad core processor vind maar dat vind ik niet direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieris
jonas-ventje schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:49:
die duurdere is niet veel meer waard.
geheugen is een van de belangrijkste dingen in een computer.
deze kun je desnoods wel nemen als je de prijs omhoog wilt doen
pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15IKB 80TV029HMH

ik heb ook gezocht of ik voor die prijs een quad core processor vind maar dat vind ik niet direct
Dankjewel! Degene die jij hebt gevonden is 15,6" en dat is te groot voor mij. Maar desalniettemin bedankt voor het meedenken en meezoeken. Goed om te beseffen dat je meer aan geheugen dan aan IPSscherm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

pieris schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:41:
[...]
Goed om te beseffen dat je meer aan geheugen dan aan IPSscherm hebt.
Eh, dat is nog maar net de vraag. Dat hangt helemaal af van wat je met de laptop van plan bent, en hoeveel waarde je hecht aan elk aspect van de laptop.

Zelf zou ik meer waarde hechten aan een goed scherm dan aan een beetje meer geheugen. Maar dat is subjectief; sommige mensen vinden een TN-paneel geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieris
Dwazer schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 20:34:
Ik lift even mee hier :)
Op zoek naar iets nieuws voor het buitenland en die Asus lijkt me geen verkeerde.
Alleen berichten over een "overactieve cpu fan", is ff iets om op te letten...
Ik ben inmiddels voor deze gegaan:
http://www.ibood.com/nl/n...-ideapad-i5-8-gb-ram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt.

Een tweedehands zakelijke laptop is overigens echt wel de moeite waard.. Vooral omdat deze nog vaak on-site garantie hebben en tov de consumenten laptop robuuster zijn gebouwd.
Pagina: 1