Op zoek naar een lichtere notebook/ultrabook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Toen ik aan mijn studie begon heb ik de toenmalige high-end notebook van het Twentse notebookproject gekocht, de Lenovo Thinkpad W540. Deze laptop heeft me de afgelopen drie jaar prima gediend, maar eigenlijk sluit het niet helemaal aan op mijn wensen.

De laptop is eigenlijk te groot voor wat ik ermee doe. Ik draai geen zware programma's en gamen is toch al ondoenlijk vanwege de zwakke Quadro-kaart en het feit dat Nvidia Optimus en Linux niet zo'n heel lekkere combinatie is. De laptop is dus eigenlijk veel zwaarder dan nodig en heeft een niet al te beste accuduur (ik haal de 4 uur niet meer), ondanks de grote accu die erin zit. Daarom ben ik op zoek naar iets nieuws, en dan iets wat beter aansluit bij mijn wensen. Mijn eisen zijn als volgt:
  • Ongeveer rond de 14"
  • Schermresolutie van minimaal 1080p, liefst hoger
  • Geen TN-paneel. IPS of VA is dus een eis. Graag mat.
  • Lange accuduur
  • Goede bouwkwaliteit, geen dun goedkoop plastic
  • SSD
  • Licht en dun
Ik heb geen vast budget, maar €1000 is wel de bovengrens.

Dit is niet mijn primaire machine. Ik heb een desktop die ik thuis gebruik. De laptop is in feite alleen voor op de uni, vandaar dat het model wat ik nu heb (de W540) eigenlijk veel te zwaar is voor dat doel.

De W540 die ik nu heb heeft een godsgruwelijk slecht TN-paneel. De kijkhoek is zo slecht dat zelfs als je er recht tegenaan kijkt, het contrast niet over het hele scherm goed is: je ziet altijd geïnverteerde tinten. Dit wil ik niet weer, vandaar mijn eis voor een IPS- (of VA-) paneel.

Ik ga Linux draaien op de laptop. Meestal is dat geen probleem qua compatibiliteit, maar ik vermeld het er maar bij ;)

Wat ik al heb gevonden

Het notebookproject van dit jaar biedt de Lenovo Thinkpad T470 aan als ultrabook, voor €837,32. Dit ding ziet er interessant uit en lijkt op het eerste oog aan mijn eisen te voldoen (ik moet nog reviews lezen over dat apparaat).

Ik kwam ook goede ervaringen tegen met de Xiaomi Mi Notebook Air. Ook deze lijkt te voldoen aan mijn eisen. De metalen body spreekt mij aan. Hij is echter niet te koop in Nederland, en ik weet niet of ik het wel zo'n goed idee vind om hem uit China te bestellen, ook in verband met garantie e.d.

Is die ultrabook van het notebookproject een dermate goede deal dat dit de beste keus is? Of kan ik beter voor iets anders gaan, zoals de Xiaomi? Of zelfs nog iets anders?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Compizfox Laptops uit China zou ik niet doen. Je zegt het zelf al....in verband met de garantie (verwerking).....

Zelf zou ik een Asus kiezen omdat die bekend staan om de solide bouw en de goede accu's. Ook de IPS schermen van Asus zijn prima.

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:48:
@Compizfox Laptops uit China zou ik niet doen. Je zegt het zelf al....in verband met de garantie (verwerking).....
Hmm, ik ben toch wel aan het twijfelen... Ik heb me wat meer ingelezen over de Xiaomi Air en ik ben er toch wel enthousiast over geworden. Ik ben wel te spreken over het unibody-design en qua prijs is die uiteraard een stuk gunstiger dan de alternatieven.

Ik zag dat er ook een topic over is hier op GoT: Mi Notebook Air
Zelf zou ik een Asus kiezen omdat die bekend staan om de solide bouw en de goede accu's. Ook de IPS schermen van Asus zijn prima.

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T
Bedankt voor de tip, ik zal hem in overweging nemen. Denk je dat deze laptop een betere deal is dan de T470 die ik via het notebookproject voor €837,32 kan krijgen? Zo ja, waarom? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel97
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 22:22
Misschien wat te goedkoop voor je, maar ik zag de volgende laptop voorbijkomen pricewatch: HP Pavilion 14-al110nd

Veel waar voor je geld lijkt me? Zit er aan te denken deze zelf aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Compizfox Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zelf niet kapot ben van Lenovo ten opzichte van Asus. Ik heb beide merken wel eens bekeken en 'gevoeld' bij Mediamarkt, en daarbij voelde de Asus eigenlijk meteen goed aan, daar waar ik mijn twijfels dan weer had bij de Lenovo qua degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:18:
@Compizfox Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zelf niet kapot ben van Lenovo ten opzichte van Asus. Ik heb beide merken wel eens bekeken en 'gevoeld' bij Mediamarkt, en daarbij voelde de Asus eigenlijk meteen goed aan, daar waar ik mijn twijfels dan weer had bij de Lenovo qua degelijkheid.
De ThinkPad serie van Lenovo (zakelijke serie) is dan wel een stuk degelijker dan de gemiddelde IdeaPad. Ik denk niet dat je ooit een ThinkPad bij de Mediamarkt zult zien staan.

Ik zou fijn voor de ThinkPad gaan. Maar misschien ben ik biased, ik heb een T460. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Camiel97 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:08:
Misschien wat te goedkoop voor je, maar ik zag de volgende laptop voorbijkomen pricewatch: HP Pavilion 14-al110nd

Veel waar voor je geld lijkt me? Zit er aan te denken deze zelf aan te schaffen.
Bedankt voor de tip. Nog een optie erbij... :P Er zijn echter niet echt reviews over te vinden.

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:18:
Xander schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:25:
[...]

De ThinkPad serie van Lenovo (zakelijke serie) is dan wel een stuk degelijker dan de gemiddelde IdeaPad. Ik denk niet dat je ooit een ThinkPad bij de Mediamarkt zult zien staan.

Ik zou fijn voor de ThinkPad gaan. Maar misschien ben ik biased, ik heb een T460. ;)
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga mee met @Xander: een ThinkPad is toch wel wat anders dan het consumentenspul van Lenovo. In dat opzicht ben vrees ik ook niet voor de bouwkwaliteit van de T470; dat zit wel goed. Het is alleen geen metalen unibody.

Om eerlijk te zijn ben ik momenteel het meest enthousiast over de Xiaomi Air, ondanks dat je hem uit China moet halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 12-07-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43

Yucon

*broem*

Ik heb een T450 gehad. Dat was het eerste model na de afslanking, en daarbij viel op dat hij in de dagelijkse omgang echt heel erg licht en hanteerbaar is. Zo te zien heeft hij ongeveer dezelfde body als zo'n T470.

En echt een geweldig keyboard.

[ Voor 60% gewijzigd door Yucon op 12-07-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:20
Kijk eens naar de asus ux serie, er loopt ook een topic van op tweakers. [Ervaringen] ASUS UX310UA en UX410UA Top laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Het is overigens een Cube Thinker geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Misschien leuk om te vertellen waarom je voor die laptop hebt gekozen?

Ik dacht overigens dat je 'per' se een mat (lees: non touch-screen) scherm zocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Faraz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:46:
[...]
Misschien leuk om te vertellen waarom je voor die laptop hebt gekozen?
Zeker. De meeste discussie over de laptop is te vinden in Mi Notebook Air.

Het scherm van de Cube Thinker heeft me overgehaald eigenlijk. Het scherm is hetzelfde als die in de Microsoft Surface Book: een heel mooi 3000x2000 IPS touchscreen. Het touchscreen is wat mij betreft meer een gimmick, want het scherm kan niet 360° omgeklapt worden, maar het paneel zelf is echt prachtig. Je zult geen enkele andere laptop in deze pricerange (~€500) vinden met een dergelijk mooi scherm.

De laptop heeft dezelfde CPU als de (nieuwe versie van de) Xiaomi Air 12.5 (de Intel M3-7Y30), maar is groter (13.5"), heeft 8 GB RAM en een 256 GB SSD. Bovendien is hij goedkoper. De enige minpunten zijn dat de accuduur van de Cube Thinker iets slechter is* en dat hij geen backlit toetsenbord heeft.

* Er zijn niet veel betrouwbare cijfers over te vinden en de capaciteit van de accu die reviewers vermelden is soms tegenstrijdig: volgens de ene review is het 18 Wh, volgens de andere is het 36 Wh. Mijn laptop geeft aan dat hij een accu van 50 Wh heeft. Op een volle accu is de verwachte accuduur >6 uur met de backlight op ~60%, maar ik heb nog niet uitgebreid getest of dat klopt.
Ik dacht overigens dat je 'per' se een mat (lees: non touch-screen) scherm zocht?
Niet per se ;) Gezien hoe goed dit scherm is kan ik er prima mee leven dat hij glossy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Compizfox schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Zeker. De meeste discussie over de laptop is te vinden in Mi Notebook Air.

Het scherm van de Cube Thinker heeft me overgehaald eigenlijk. Het scherm is hetzelfde als die in de Microsoft Surface Book: een heel mooi 3000x2000 IPS touchscreen. Het touchscreen is wat mij betreft meer een gimmick, want het scherm kan niet 360° omgeklapt worden, maar het paneel zelf is echt prachtig. Je zult geen enkele andere laptop in deze pricerange (~€500) vinden met een dergelijk mooi scherm.

De laptop heeft dezelfde CPU als de (nieuwe versie van de) Xiaomi Air 12.5 (de Intel M3-7Y30), maar is groter (13.5"), heeft 8 GB RAM en een 256 GB SSD. Bovendien is hij goedkoper. De enige minpunten zijn dat de accuduur van de Cube Thinker iets slechter is* en dat hij geen backlit toetsenbord heeft.

* Er zijn niet veel betrouwbare cijfers over te vinden en de capaciteit van de accu die reviewers vermelden is soms tegenstrijdig: volgens de ene review is het 18 Wh, volgens de andere is het 36 Wh. Mijn laptop geeft aan dat hij een accu van 50 Wh heeft. Op een volle accu is de verwachte accuduur zo'n 6 uur, maar ik heb nog niet uitgebreid getest of dat klopt.

[...]

Niet per se ;) Gezien hoe goed dit scherm is kan ik er prima mee leven dat hij glossy is.
De enige argumenten om deze laptop niet te kopen zouden zijn:
  1. Onduidelijkheden over de accu(duur)
    Glossy scherm (met name touchscreens zijn vaak iets te glossy, niet waar?)
    Garantie/service
Hoe kijk jij daar tegenaan?

*edit: en welke SSD zit erin? en hoe (snel) is deze? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Voor die prijs zou ik zonder twijfel de T470 pakken. Het is niet de meest slanke of lichte 14" laptop, maar hij is erg stevig, goed toetsenbord, heeft alle aansluitingen die je je kunt wensen, is upgradebaar qua RAM en opslag en heeft 3 jaar onsite garantie.

Hier een review, wordt zeer goed beoordeeld:
https://www.notebookcheck...book-Review.198130.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Faraz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:33:
[...]
De enige argumenten om deze laptop niet te kopen zouden zijn:
  1. Onduidelijkheden over de accu(duur)
    Glossy scherm (met name touchscreens zijn vaak iets te glossy, niet waar?)
    Garantie/service
Hoe kijk jij daar tegenaan?

*edit: en welke SSD zit erin? en hoe (snel) is deze? :)
Als een glossy scherm goed is uitgevoerd (dus fully laminated/optically bonded, dus zonder air gap) dan heb ik er geen problemen mee :). Het is meer dat veel laptops in het lagere/consumenten- segment dikwijls glossy schermen hebben waarbij dat meestal niet het geval is. Laptops in het zakelijke segment hebben bijna altijd matte schermen, tenzij ze een touchscreen hebben.

Ik weet niet welke SSD erin zit. Het merk/model dat hij aangeeft is "SATA SSD", dus daar schiet je niet veel mee op. Het enige wat ik weet is dat het een 256 GB M.2 SSD is.

Benchmark van de SSD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n5mBkCozRH10ZRfrpPFNIYTU/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 31-07-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Compizfox schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Als een glossy scherm goed is uitgevoerd (dus fully laminated/optically bonded, dus zonder air gap) dan heb ik er geen problemen mee :). Het is meer dat veel laptops in het lagere/consumenten- segment dikwijls glossy schermen hebben waarbij dat meestal niet het geval is.

Ik weet niet welke SSD erin zit. Het merk/model dat hij aangeeft is "SATA SSD", dus daar schiet je niet veel mee op. Het enige wat ik weet is dat het een 256 GB M.2 SSD is.

Benchmark van de SSD:

[afbeelding]
Dank voor je snelle reactie.
Helaas ontbreken de write gegevens bij je benchmark screenshot, maar die zullen vast ook prima zijn.

Hoe weet je of het een fully laminated/opticallybonded (dus zonder air gap) scherm betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Faraz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Dank voor je snelle reactie.
Helaas ontbreken de write gegevens bij je benchmark screenshot, maar die zullen vast ook prima zijn.
Ja, het programma (gnome-disk-utility) gaf een waarschuwing voor het backuppen van data bij de write benchmark dus die heb ik maar niet uitgevoerd. Het was me niet duidelijk of die m'n data nou wel/niet intact zou laten.
Hoe weet je of het een fully laminated/opticallybonded (dus zonder air gap) scherm betreft?
Nou, ten eerste, er zit een glasplaat die het scherm tot aan de randen bedekt, net zoals je bij telefoons ziet.

Om te bepalen of er een air gap tussen het LCD-paneel en de glasplaat zit, moet je gewoon goed kijken, voornamelijk vanaf extreme kijkhoeken. Meestal kun je dan wel zien of er een 'gap' tussen het paneel en het glas zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Compizfox schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:29:
[...]

Ja, het programma (gnome-disk-utility) gaf een waarschuwing voor het backuppen van data bij de write benchmark dus die heb ik maar niet uitgevoerd. Het was me niet duidelijk of die m'n data nou wel/niet intact zou laten.

[...]

Nou, ten eerste, er zit een glasplaat die het scherm tot aan de randen bedekt, net zoals je bij telefoons ziet.

Om te bepalen of er een air gap tussen het LCD-paneel en de glasplaat zit, moet je gewoon goed kijken, voornamelijk vanaf extreme kijkhoeken. Meestal kun je dan wel zien of er een 'gap' tussen het paneel en het glas zit of niet.
Aha. Dat wordt dan lastig als je het wilt weten vóórdat je een online bestelling bij een (Chinese) winkel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Faraz schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:03:
[...]

Aha. Dat wordt dan lastig als je het wilt weten vóórdat je een online bestelling bij een (Chinese) winkel doet.
Als er geen reviews van zouden zijn te vinden, wel ja ;)

Pagina: 1