Keuze uit 2 laptops. Is het de extra €600 waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-08-2024
Hallo Tweakers,

Ik was opzoek naar een laptop voor mijn HBO-ICT opleiding die in september start via de pricewatch op Tweakers. Uiteindelijk kwam ik op deze twee laptops (zie de link)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/870019;753459/

Ik ben van plan om de laptop te gebruiken voor m'n opleiding (ik ga waarschijnlijk de kant van het web development of software development op), daarnaast zal ik 'm gebruiken voor Photoshop en het af en toe spelen van lichte games(bijv. Super Meat Boy). Die laatste twee doe ik momenteel op een pc met een i5, 4gb werkgeheugen en een intel hd graphics card en dat werkt prima, dus bovenstaande laptops zouden dat zeker moeten kunnen :) .

Het verschil tussen de 2 laptops is: betere grafische kaart, iets snellere CPU, meer RAM, 512gb ssd ipv 256 gb ssd + 1tb hdd en hij is 200 gram lichter en een grotere batterij, maar is dit de extra €600 waard? Voor de rest is het scherm van beide hetzelfde en zijn ze beide van stevig materiaal gemaakt.

Voor €600 kun je namelijk ook andere leuke dingen kopen. Bovendien is studeren ook niet gratis :)

Zouden jullie je advies kunnen geven of die extra €600 het voor de Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T waard is t.o.v. de Asus ZenBook UX510UX-CN188T en waarom het dit WEL of NIET waard is. Ik twijfel er zelf namelijk nogal over.

Alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Het is overigens de bedoeling dat ik tenminste 4 jaar kan doen met de laptop, aangezien dat de tijdsduur van de opleiding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klaasy99 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:03:
Het is overigens de bedoeling...
Dat je niet 2 posts achter elkaar maakt, volgens de forum-regels.

En ik snap echt niet hoe je binnen 36 uur je eigen oude topic niet meer kan terugvinden en maar een nieuwe start; de huidige vraagstelling kan best in Laptop HBO ICT HAN, 512 gb ssd noodzakelijk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Kon m'n topic wel terugvinden hoor. Wist alleen die regel niet, had misschien beter de Forum regels kunnen lezen. I'm sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou denk ik voor een zo klein mogelijke laptop gaan, liever nog 14" dan een van deze. Naast je laptop zeul je ook nog stroom, muis, muismat, papier etc mee en dan merk je het snel. Als je echt gaat werken sluit je waarschijnlijk toch een extra (en groter) scherm aan. Als het dan toch een van deze moet worden zou ik dus toch voor de dure gaan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Mm Oké. De school beveelt overigens een 15 inch aan, maar het verschil tussen 14 en 15 inch is bijna niks. Als we er mee werken op school lijkt het me niet dat je 'm op een groter scherm aansluit, want dan heeft iedereen 2 tafeltjes nodig :). Op school werk je gewoon met het scherm vd laptop, thuis kan ik 'm idd op een groter scherm aansluiten, maar het grootste deel van een doordeweekse dag zit je op school en in de trein.
Waarom zou jij toch voor de duurdere gaan ipv de goedkopere ? :) Voor die 200 gram lichter of vanwege de iets betere specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet naar welke school je gaat, maar de UT heeft een hoop werkplekken met een los scherm en een kabel zodat je die kan aansluiten op je laptop. Misschien is dit op meerdere instellingen wel zo.
De betere specs zijn natuurlijk mooi, maar het formaat en gewicht zijn m.i. niet te onderschatten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Aha, ik ga naar de han en ga daar HBO-ICT studeren(ga waarschijnlijk de kant van het web development of software development op). Ik ben er een paar keer geweest en daar hebben ze bij mijn weten geen losse schermen waar je je laptop op kan aansluiten. Iedereen werktte gewoon op z'n eigen laptop zonder een los scherm o.i.d.
Voor de rest zijn beide laptops 15,6 inch, dus ongeveer even groot en de duurdere weegt maar 200 gram lichter. Ik betwijfel of je die 200 gram minder in je rugzak voelt :)
Ik heb voor de rest geen ervaring met het dragen van een laptop in een rugzak, misschien weet jij er meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica