Laptop HBO ICT HAN, 512 gb ssd noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-08-2024
Dag Tweakers,

in september hoop ik de studie HBO-ICT te gaan volgen aan de HAN.
Daarvoor heb ik een laptop nodig met de volgende specificaties volgens de school:

processor: i7 (staat niet bij welke generatie)
wekgeheugen: 8GB (minimaal)
harddisk: minimaal 250GB opslag. 512-grootte SSD harde schijf
scherm: 15" aanbevolen
aansluitingen; Hdmi, sdcardreader (eventueel extern via usb) en ethernet aansluiting (eventueel extern via usb)
videokaart: 512mb vram, 2gb vram aanbevolen.

Mijn vraag is of er volgens mensen die zelf ook ICT studeren/studie hebben gevolgd aan de han of een andere hogeschool, of een 512 gb ssd noodzakelijk is. Er zijn namelijk laptops die aan alle eisen van de school vodoen, licht zijn en een goede accu hebben met een ssd van 256 gb en 1tb hdd, maar volgens de school heb je een 512gb ssd nodig.
Laptops met 256 g ssd + 1tb hdd zijn net een paar honderd euro goedkoper dan onderstaande laptop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De laptop voldoet aan alle eisen van de school + goede accu+ niet te zwaar: pricewatch: Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T

andere laptops die aan eisen van de school voldoen op de 512 gb ssd na: categorie: Laptops

Zijn er mensen die een ICT opleiding volgen/hebben gevolg en kunnen zei mij vertellen of een 512gb ssd noodzakelijk is of dat een 256gb ssd + 1tb hhd ook goed is?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Als ik het rijtje zo zie:
https://www.han.nl/opleid...00055837eb900000002fb2256
Dan vermoed ik dat 250gb minimaal is en 512gb SSD aanbevolen. Denk dat het sterk afhankelijk is welk profiel je voor gaat kiezen. Ik heb deze opleiding met een 13" i5 en 256GB SATA gedaan.

Aanbevolen zal wel afgevallen zijn, heb je al geprobeerd te bellen?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 16:26

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Enkele jaren geleden heb ik de applicatieontwikkelaar opleiding gevolgd op het Nova College, hier was een laptop met 50 GB aan opslag al voldoende geweest.

Afgelopen periode heb ik gestudeerd aan de hogeschool van Amsterdam. (technische informatica). Hier was de minimale eis ook 512 GB, hier heb ik echter nooit gebruik van gemaakt. Als je je laptop 'schoon' houd en er geen films / vakantie foto's op opslaat zou je naar mijn mening zat hebben aan 256 GB

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Denk dat t allemaal wel meevalt. Ik doe nu ICT studie en ga naar t 3de jaar. Ik doe t met een 120gb HDD i5 uit 2de generatie en 4gb ram. Ik had het met 60gb HDD ook wel gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Bedankt voor alle antwoorden! Ben van plan om het profiel 'web development' te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 09:56
Ik volg de studie HBO-ICT op de HAN en begin in september aan het 2e jaars semester alleen heb ik tot nu toe in mijn ervaring zeker nog geen 512GB ssd nodig gehad.

Als jij al zegt dat je web development wilt gaan doen dan hoef je geen virtuele machines te gaan draaien, wat je bij de (BISM) kant wel krijgt. Als ik terug kijk op het eerste jaar ga je het makkelijk redden met een 250gb SSD.
Het zwaarste programma wat je in het eerste jaar gaat krijgen is SQL server 2016 waarbij je lekker query's mag gaan schrijven en een database goed moet maken met conversie scripts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zorg dat je een laptop neemt met een USB 3.0 of e-sata aansluiting, kan je later altijd nog een externe schijf aansluiten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Camo bedankt voor het delen van je ervaring! Altijd handig om het van iemand te horen die op dezelfde school zit en dezelfde opleiding doet! Denk je ook dat je het 4 jaar redt met een 256 gb ssd als je web development gaat doen, of is dat te weinig?

Slim. Ik heb sowieso al een USB 3.0 nodig voor een externe muis en een externe schijf voor backups (is ook verplicht door de school😀) maar een externe schijf is inderdaad handig als ik later geheugen tekort kom, hoewel 256gb ssd en 1tb hdd voor 4 jaar zou genoeg moeten zijn 😉

[ Voor 30% gewijzigd door Klaasy99 op 02-08-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Ik zet te denken om deze te kopen: pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Misschien is de dagaanbieding van iBood vandaag wat voor je?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bob-B190 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:49:
[...]Misschien is de dagaanbieding van iBood vandaag wat voor je?
Mooie prijs. Q: kan daar een 2e harde schijf in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Is zeker een mooie prijs, maar hij heeft een Intel HD graphics Card en die hebben geen vram als ik het goed heb. En de school vereist een video kaart met vram 🤔

Daarnaast eist de school een 15" laptop en deze is 13,3". Last op internet dat programmeren fijner is op een 15' laptop dan een 13". Geen flauw idee of het waar is, want ik heb het nog nooit geprobeerd 😀

[ Voor 38% gewijzigd door Klaasy99 op 03-08-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
En die andere HP laptop die ik stuurde heeft een gtx 1050 met 2gb vram, wat volgens de school genoeg is 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Ik heb geen idee hoe het zit met de volgende jaren aangezien ik niet de development kant op ga maar als je een externe schijf zou hebben en daar elke keer de data/ zooi van de afgelopen vakken opzet zodat je de SSD opruimt moet je dat volgens mij prima redden.

Wat ik zelf een goede keuze vind die ik gemaakt heb is dat ik voor een ultrabook ben gegaan 1,4kg/ 13.3 inch met een mat IPS scherm. Ideaal ook met reizen in de trein. (pricewatch: Asus Zenbook UX303UA-R4051T
Heb er alleen zelf nog meer RAM ingezet en een 500GB SSD omdat ik dat nodig had met de virtuele machines bij mijn vorige opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn ervaring is dat je een videokaart alleen nodig hebt in zeer specifieke gevallen. Intel HD moet voor al het programmeerwerk en beheer bij alle HBO-ICT wel volstaan.

W.b.t. schermgrote is het een beetje eigen voorkeur. Zolang je resolutie gelijk is (bijv. 1920x1080) past er exact hetzelfde op het scherm, het is alleen kleiner. Vaak komen Ultrabooks van 13-14" met de schaling op 125 of 150%, waardoor er dan wel minder op het scherm past. Je kunt de schaling echter gewoon naar 100% halen en die zie je precies hetzelfde als op een 15".

[ Voor 52% gewijzigd door Kaalus op 03-08-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Camo, bedankt voor het doorsturen van de zenbook. Volgens Tweakers was de laagste prijs er van €1200 en dat is dezelfde als de hp die ik stuurde en die heeft meer geheugen en een betere videokaart en meer ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Klaasy99 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:57:
Camo, bedankt voor het doorsturen van de zenbook. Volgens Tweakers was de laagste prijs er van €1200 en dat is dezelfde als de hp die ik stuurde en die heeft meer geheugen en een betere videokaart en meer ram
Alleen die Pavilion is grotendeels (helemaal?) van plastic waar die Zenbook van metaal is. Wel zo prettig als je er 4 jaar mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Kaalus schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:59:
[...]

Alleen die Pavilion is grotendeels (helemaal?) van plastic waar die Zenbook van metaal is. Wel zo prettig als je er 4 jaar mee wilt doen.
Het was ook meer om een idee te geven wat ik heb gehaald, maar het grote voordeel is dat de zenbook niet van plastic is terwijl zo'n consumenten HP notebook dat wel vaak is en aangezien ik dagelijks een uur met het openbaar vervoer moet is een stevige laptop wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Camo schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Het was ook meer om een idee te geven wat ik heb gehaald, maar het grote voordeel is dat de zenbook niet van plastic is terwijl zo'n consumenten HP notebook dat wel vaak is en aangezien ik dagelijks een uur met het openbaar vervoer moet is een stevige laptop wel zo handig.
Exact wat ik bedoel. Heb tijdens mijn studie een hoop Pavilions en Acers kapot zien gaan, vaak al na een jaar. Leuk voor thuis, niet echt opgewassen tegen een studentenleven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Oké, bedankt voor de tip
Wel vreemd dat coolblue op hun website de hp pavilion bij de categorie zeer stevig zet 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Zijn overigens alle laptops van de asus zenbook reeks (grotendeels) van metaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:15
Ik heb geen aandelen bij ze, maar zag wel een mooie aanbieding voorbijkomen. Het is een 13", maar verder voldoet het aan je eisen denk ik.

http://www.ibood.com/nl/nl/

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 09:58

The Inquisitor

Greetings weaklings

Klaasy99 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:51:

Daarnaast eist de school een 15" laptop en deze is 13,3". Last op internet dat programmeren fijner is op een 15' laptop dan een 13". Geen flauw idee of het waar is, want ik heb het nog nooit geprobeerd 😀
School zegt zoveel onzin. Ik heb geprogrammeerd met een Surface Pro (10") en zelfs dat lukte. Ik had geen zin om te sjouwen, dus het was een lekker lichtgewicht dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Bedankt voor je tip The Inquisitor. Dan laat ik het aantal inch achterwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
pricewatch: Asus ZenBook Pro BX510UX-CN261R

Wat denken jullie van deze? Voldoet aan alle eisen op ethernet poort na, maar dat kan via USB. 2kg is opzich best te tillen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Weet iemand trouwens uit ervaring of de batterij van die asus zenbook een beetje goed is. In het lokaal op school kun je wel opladen, maar daar buiten volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 09:58

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ga er voor de zekerhied maar van uit dat je nergens kunt opladen, vaak is dat slecht geregeld op scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Klaasy99 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:37:
pricewatch: Asus ZenBook Pro BX510UX-CN261R

Wat denken jullie van deze? Voldoet aan alle eisen op ethernet poort na, maar dat kan via USB. 2kg is opzich best te tillen toch?
Kan je eventueel nog 100 euro mee besparen door de Home versie te nemen althans dat is het enige verschil volgens mij.
pricewatch: Asus ZenBook UX510UX-CN188T (Qwerty)

Opladen is altijd wel een gedoe zijn alleen stopcontacten aan de zijkanten van de lokalen en raad is waar iedereen wilt zitten. Maar ik red vaak makkelijk een halve dag op de batterij ligt een beetje aan wat de werkzaamheden zijn..

[ Voor 15% gewijzigd door Camo op 03-08-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Oké, bedankt voor de review. Ik lees daar dat de batterij aardig goed is. Ik weet niet hoeveel stopcontacten er zijn in de lokalen daar, maar als ik 'm de avond van tevoren goed oplaad zou ik er de dag mee moeten doorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Camo bedankt voor het doorsturen. Bespaart me inderdaad 100 euro en alleen de Windows is het verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Hallo ik heb nog een vraag

Ik ben uiteindelijk op deze 2 latops gekomen

https://tweakers.net/pricewatch/compare/870019;753459/

Het verschil tussen de 2 laptops is: betere grafische kaart, iets snellere CPU, meer RAM, 512gb ssd ipv 256 gb ssd + 1tb hdd en hij is 200 gram lichter en een grotere batterij, maar is dit de extra €600 waard? Voor de rest is het scherm van beide hetzelfde en zijn ze beide van stevig materiaal gemaakt.

Voor €600 kun je namelijk ook andere leuke dingen kopen. Bovendien is studeren ook niet gratis :)

Zouden jullie je advies kunnen geven of die extra €600 het voor de Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T waard is t.o.v. de Asus ZenBook UX510UX-CN188T en waarom het dit WEL of NIET waard is. Ik twijfel er zelf namelijk nogal over.

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Onzin om die dure te halen, maar je kunt ook nog veel goedkoper dan die tweede laptop.
Neem er gewoon een met Intel onboard video, zonder de adapter maak je immers niet eens gebruik van de Nvidia chip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Post Verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

€849.- scheelt bijna 250 euries extra...
pricewatch: Asus ZenBook UX510UX-DM102T

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Bedankt voor de antwoorden.
unfor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:38:
Onzin om die dure te halen, maar je kunt ook nog veel goedkoper dan die tweede laptop.
Neem er gewoon een met Intel onboard video, zonder de adapter maak je immers niet eens gebruik van de Nvidia chip.
Is een intel onbard video voldoende als je de kant van web development of software development op gaat op een HBO-ICT opleiding. De school beveelt namelijk een videokaart met 2gbvram of meer aan. En intel onboard video kaarten hebben geen vram, als ik het goed heb. :) Zo niet, verbeter me dan ;)

Iemand die toevallig web development of software development doet/heeft gedaan en hier meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Ik kan mij niet voorstellen dat het een issue zou zijn. Zoals ik eerder schreef, als jij niet zit aangesloten zit op de adapter maakt een laptop gebruik van de Intel HD.

[ Voor 50% gewijzigd door unfor op 04-08-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Is dat ook het geval als je de Nvida videokaart instelt als 'standaard' videokaart in het Nvida graphics control panel ipv de Intel HD?
unfor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:38:
Ik kan mij niet voorstellen dat het een issue zou zijn. Zoals ik eerder schreef, als jij niet zit aangesloten zit op de adapter maakt een laptop gebruik van de Intel HD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Klaasy99 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 22:02:
Bedankt voor de antwoorden.

[...]

Is een intel onbard video voldoende als je de kant van web development of software development op gaat op een HBO-ICT opleiding. De school beveelt namelijk een videokaart met 2gbvram of meer aan. En intel onboard video kaarten hebben geen vram, als ik het goed heb. :) Zo niet, verbeter me dan ;)

Iemand die toevallig web development of software development doet/heeft gedaan en hier meer over weet?
Meer dan voldoende, je hebt eigenlijk nooit 3d spul waar je echt een kaart voor nodig hebt. Alleen als je voor TI Kiest heb je kans dat je wat moet renderen maar meestal heeft de school dan ook wel wat. Niet de moeite om in je eigen laptop te investeren dus, tenzij je zelf wilt gamen.

En een Intel HD heeft ook VRAM, beetje afhankelijk van de versies of dat een stuk dedicated is of alles van het gewone geheugen. Zonder VRAM heb je namelijk geen beeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Oké, bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg! Dat helpt me weer een stap verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantendoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-08 19:55

Plantendoos

Startende ITér

Voor zover ik weet met een informatica opleiding is het zo dat het eerste jaar vooral oriëntatie is.
Ik verwacht dat je VM's zal moeten draaien, hiervoor is een SSD van 256Gb> wel handig, anders is het geen werken, dit wil in eerste instantie prima met een i5, 8GB aan ram is wel het minimum.

Over de scherm grote kan ik adviseren toch wel een 15,6 Inch te nemen in verband met de werk ruimte die het met zich meeneemt.

Ik zou persoonlijk een systeem aanschaffen met daarin een 256GB 2.5 inch AHCI based SSD, en in het m.2 slot een 256GB NVME(of AHCI) drive te plaatsen die op de V&A koopt, scheelt je met de nieuw prijs een bak en zo heb je toch 512GB.
Heb je daarna de ruimte niet meer nodig kan je hem weer verkopen.

Bij het GPU aspect heb je geen dedicated nodig, alleen met design eventueel, zou lekker voor iets met een nieuwe IRIS gpu in de cpu gaan.
Deze gebruiken het ram geheugen wat al in de laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Dag Plantendoos,

Bedankt voor je reactie. Op de school waar ik ga studeren is het eerste halfjaar oriëntatie, daarna kun je kiezen of je de management of de development kant op gaat. Zelf ben ik van plan om de development kant op te gaan en om uiteindelijk het profiel web development te kiezen. (bij die richting draai je toch niet zovee/geen VM's als ik het goed heb?)

Ik was inderdaad al van plan om een laptop met een scherm van 15,6 inch te nemen met een i7 en 8gb ram, aangezien de school dat aanbeveelt.

Zelf zat ik te denken om deze laptop te kopen: pricewatch: Asus ZenBook UX510UX-CN188T (Qwerty)

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Plantendoos schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:50:
Voor zover ik weet met een informatica opleiding is het zo dat het eerste jaar vooral oriëntatie is.
Ik verwacht dat je VM's zal moeten draaien, hiervoor is een SSD van 256Gb> wel handig, anders is het geen werken, dit wil in eerste instantie prima met een i5, 8GB aan ram is wel het minimum.

Over de scherm grote kan ik adviseren toch wel een 15,6 Inch te nemen in verband met de werk ruimte die het met zich meeneemt.

Ik zou persoonlijk een systeem aanschaffen met daarin een 256GB 2.5 inch AHCI based SSD, en in het m.2 slot een 256GB NVME(of AHCI) drive te plaatsen die op de V&A koopt, scheelt je met de nieuw prijs een bak en zo heb je toch 512GB.
Heb je daarna de ruimte niet meer nodig kan je hem weer verkopen.

Bij het GPU aspect heb je geen dedicated nodig, alleen met design eventueel, zou lekker voor iets met een nieuwe IRIS gpu in de cpu gaan.
Deze gebruiken het ram geheugen wat al in de laptop zit.
Qua oriëntatie zal hij geen VM's hoeven te draaien in het eerste jaar omdat hij voor de development richting kiest en als hij zich toch bedenkt dan hoef je in het eerste jaar alleen een linux en server 2012 core installatie op het zelfde moment te kunnen runnen om via Putty met bestands rechten te experimenteren.

Kan eventueel morgen wel aan een derde jaars vragen wat hij voor laptop heeft als web dev student op de HAN.

[ Voor 3% gewijzigd door Camo op 07-08-2017 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Hij valt waarschijnlijk boven je budget, maar als er één laptop is die imho perfect is: Dell XPS 15 :) dat ding heeft alle specs die je wil hebben, mét goede accuduur. Zonder lomp te zijn of te zwaar. En door een alu body overleeft hij het studentenleven ook. De dedicated videokaart is genoeg mocht je toch ooit een simpel spelletje willen doen.

Anders zou ik voor een ultrabook gaan, inderdaad. Mijn ervaring is dat iedereen met een Alienware-kermisattractie deze na het 2e jaar inruilen voor een wat neutralere en vooral lichtere notebook. GPU's heb je eigenlijk niet nodig (omdat er ook altijd medestudenten zijn zonder dedicated GPU, en als je al een LANgame gaat spelen wil je dat zij ook mee kunnen doen).

Echte eisen waar je op wil letten (mijn ervaring)
- 1080p display of hoger. Werkruimte! Alles met 720p per direct skippen. Ik kan best overweg met 1080p op 13", al werkt 1080p op 15" wel iets fijner.
- Laag gewicht. Denk ook aan de adapter, die sleep je ook mee.
- Goede bouwkwaliteit. De €600 huis-tuin-en-keukenlaptops overleven de 4 jaar niet.
- SSD. Must-have! HDD's zijn echt te traag en kunnen niet tegen stootjes, ik zou ze niet willen. 256GB should be enough, er bestaan ook (micro)SD kaartjes die die opslag kunnen verdubbelen mocht de toekomst anders blijken. 512GB is wel 'safe' voor de toekomst.
- 16GB RAM zou heel mooi zijn. Vooral de optie om er naar te upgraden. 8GB is waarschijnlijk genoeg voor de nabije toekomst, maar mocht er ooit wat aan virtualisatie aankomen...
Klaasy99 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:47:
Zelf ben ik van plan om de development kant op te gaan en om uiteindelijk het profiel web development te kiezen. (bij die richting draai je toch niet zovee/geen VM's als ik het goed heb?)
Heb ik zelf ook gedaan. Ik ben mijn studie doorgekomen op een 13" ultrabook met i5 4200u zonder problemen op gebied van performance (en heb nu een XPS15 van m'n werk).

Overigens werk ik nu als webdeveloper aan projecten in .NET en als je daar verschillende webservers laat draaien dan is een beetje performance en een slootje RAM wel welkom. Maar in het ergste geval moet je wat langer wachten, laten we het probleem niet groter maken dan het is hoor :P een ultrabook CPU en 8GB RAM zorgen nog steeds voor een werkbare situatie als webdev.
Blijft het PHP in wat frameworks, Node/Angular, Java en wellicht wat Android apps bijvoorbeeld? Dat wil allemaal prima met een ultrabook processor en 8GB RAM.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 08-08-2017 00:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die specs zijn een beetje gaar. Tenzij je stevig 3D games gaat programmeren heb je helemaal niks aan die lijst. Sure, je compiler zal 10% sneller draaien, maar in de meeste gevallen ga je nooit genoeg code uitpoepen om daad werkelijk van de profiteren ;-) Je hebt veel meer aan een mobiele laptop dan aan een bakbeest van 5 kilo elke dag mee nemen.
johnkeates schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:45:
Elke keer dat deze vraag langs komt lijken mensen voornamelijk gefascineerd te zijn door bepaalde specs, en niet door praktische voorwaarden. Het is een stuk makkelijker een ding te kiezen als de al heel veel weg kan strepen. Standaard filter voor deze vraag: categorie: Laptops

Dat zijn laptops die:

- niet ouder dan 1-4-2016, een beetje recente hardware/firmware gezien hij nog een tijdje mee moet
- een goed scherm hebben, want je gaat er veel geconcentreerd naar kijken
- niet te zwaar zijn, je moet er veel mee rondlopen (dus 1.5Kg en minder)
- niet te groot zijn (anders heb je straks een tas nodig die zelf zo groot en zwaar is dat je meer een 'verplaatsbare computer unit' hebt dan een laptop)

en dan nog basis filters als: QWERTY, 5Ghz ondersteuning (zodat je in elk geval een beetje bruikbare netwerkkaart moet krijgen van de OEM) ne geen netbook-OS zodat er standaard in elk geval minder kans op een eMMC is.

Je hebt dan nog steeds iets van 80 modellen, maar dat maakt de keuze al een stuk beperkter waardoor je minder rotzooi voor je neus krijgt.

Volgende stappen zijn:

- kiezen op bouwkwaliteit (bijv. via merk + marktsegment)
- kiezen op CPU (bijv. geen AMD, geen Intel i3, maar alles daar boven wel)
- kiezen op poorten (bijv. Minimaal USB-C met meerdere modes)
- kiezen op geheugen (slotted / on-board, grootte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Bedankt voor alle uitgebreide reacties!

En hier komt alweer de volgende vraag :)
Ik heb nu de dell xps 15 met de asus zenbook vergeleken:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/753459;750801/

De vraag is: Is het extra geld voor de dell xps 15 het waard t.o.v. de asus zenbook?

De dell heeft een stuk betere videokaart, het dubbele aan ram (het ram van de asus is wel uitbreidbaar naar 16gb), een 512 gb ssd ipv een 256 gb ssd, hij weeg 200 gram lichter en ik vermoed dat de accu van de dell groter is (volgens reviews heeft de asus overigens ook een prima accu duur :) )

Zoals jullie al weten ga ik de laptop dus voor m'n ICT opleiding gebruiken richting de development kant. Daarnaast zal ik 'm gebruiken voor Photoshop en het af en toe spelen van een lichte game (zoals Super Meat Boy). De laatste 2 doe ik op het moment op een pc met een i5, 4gb ram en een intel intergrated graphics card en dat werk prima, dus dat zou het ook op beide laptops moeten doen :)

Maar is het extra geld voor de dell het waard? Ik moet namelijk ook nog een externe schijf voor backups kopen, een rugzak voor m'n laptop, een usb ethernetkaart aangezien beide laptops geen ethernet poort hebben en je die wel nodig hebt voor download op school. Daarnaast moet ik ook nog boeken kopen en heb je een introductieweek op school die ook nog eens geld kost :)

Zouden jullie mij kunnen overtuigen/helpen waarom de dell het extra geld WEL of NIET waar is t.ov. de asus zenbook?

Alvast bedankt!

Ik heb later ook nog deze gevonden heeft wel een 512 gb ssd, maar wel weer een intel hd graphics, weegt wel lekker licht (maar 1,5 kg) en is jammer genoeg een inc kleiner (14 inch) t.o.v. de asus: pricewatch: Acer Travelmate X349-G2-M-71Y1

Iemand ervaring met de bouwkwaliteit van de acer travelmate serie?
Ik weet dat de bouwkwaliteit van de Asus zenbook serie en de dell xps series stevig is, iemand die toevallig weet of dat ook zo is bij de acer travel mate serie? :)

Ik zie nu op bol.com dat ie van aluminum is, dus stevig I guess, de 8gb ram daar in tegen is helaas niet uit te breiden :(

Hierbij de nieuwe vergelijkingslink: https://tweakers.net/pric...are/753459;750801;714007/

Welke van de 3 kan ik het best nemen. Ik denk zelf de asus, wat denken jullie ? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Klaasy99 op 08-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Iemand ervaring met de bouwkwaliteit en baterij duur van deze laptop/serie ?

pricewatch: Acer Aspire A715-71G-76Z5

Volgens coolblue is de batterijduur 7uur en de bouwkwaliteit zeer stevig. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar die kwalificaties zijn bij coolblue, aangezien ik daar nog nooit een laptop heb gekocht, vandaar dat ik het hier vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 11:10

Gmount

Ecorunner lid

Wat je ook kunt overwegen, hoe ver moet je reizen? je wilt echt niet iedere dag een paar kilo aan laptop + adapter meenemen als je wat langer moet reizen. Daarnaast kun je bedenken wat je gaat doen met je desktop. Wil je je schoolwerk daar wel op niet of doen?
Ikzelf heb een lichte ultrabook voor school en een krachtige desktop thuis. Op die manier kan ik thuis prettig werken, denk aan ergonomie van je setup en multitasking. En ik zit op school nooit zonder laptop omdat ik geen zin had om hem mee te slepen en dacht hem niet nodig te hebben.

Bij de zenbook en acer aspire kun je waarschijnlijk de hdd eruit halen en in een externe behuizing stoppen om als backup schijf te gebruiken. En dan kun je een er een ssd voor terugstoppen.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Qua reizen zit ik 30min in de trein en 5min lopen, valt wel mee dus 😀.
Ik ga een ICT opleiding doen en aan de eisen van de school te zien heb je wel een krachtige laptop nodig. Bovendien is 2 kilo + adapter niet extreem zwaar toch?. Ik zag ook laptops van 3,5 of 4 kg voorbij komen.
Ben wel van plan om m'n schoolwerk gewoon op m'n laptop te doen aangezien je veel in groepjes werkt op school op je laptop en dan moet je thuis weer overzetten op een desktop, dus niet heel handig. Werk liever gewoon op 1 device, aangezien je volgens de school best veel opdrachten in groepjes moet doen op school aangezien iedereen ergens anders vandaan komt :)

Dat van die hhd eruit halen bij de zenbook en aspire wist ik niet, bedankt voor de tip! Kan ik dan mooi vervangen voor en extra ssd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In het forum noemde iemand SQL Server. Ik weet niet of je daar echt mee aan de gang gaat, maar SQL Server vreet geheugen. En bijna alle laptops (alle xxxU series) hebben slechts 2 cores. Een xxxHQ heeft 4 cores. Ga je met SQL Server aan de slag, dan is een laptop met meer geheugen te prefereren en een grote SSD. Het hangt allemaal vanaf hoe zwaar jij op je laptop wilt spelen. Op een dual core met minder geheugen en zo zal het ook werken.

De eis voor een discrete videokaart snap ik niet. Noch Visual Studio, noch SQL Server doen daar veel mee. Wat ik een beetje tegenstrijdig vind: SQL Server is iets wat bij de backend hoort. Dat hoort ook bij web development, maar een grafische kaart hoort juist bij front end development. Ik vermoed dat de school je een laptop aanbeveelt waar je alles op je eigen systeem kan doen. En vandaar dat de eisen hoog zijn.

Je kunt nu starten met een laptop met 256SSD, De genoemde Asus heeft volgens mij mogelijkheid tot plaatsing van een 2e SSD. Als je het nodig hebt, kun je dat alsnog later doen. Grote SSDs en veel geheugen direct bij de aanschaf nemen, kost je meestal meer dan later (zelf) toevoegen.

PS. waarom wil je de Asus Zenbook PRO? De review van tweakers spreekt over een matig scherm, als gaat het hier over UX501 Pro, niet de 550 Pro: reviews: Asus Zenbook Pro: forse meerprijs voor matig scherm. Over de 550 heeft tweakers ook een mening: reviews: ZenBook Pro en VivoBook Pro: de een wat meer pro dan de ander

[ Voor 19% gewijzigd door kdekker op 11-08-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
kdekker schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:38:
In het forum noemde iemand SQL Server. Ik weet niet of je daar echt mee aan de gang gaat, maar SQL Server vreet geheugen. En bijna alle laptops (alle xxxU series) hebben slechts 2 cores. Een xxxHQ heeft 4 cores. Ga je met SQL Server aan de slag, dan is een laptop met meer geheugen te prefereren en een grote SSD. Het hangt allemaal vanaf hoe zwaar jij op je laptop wilt spelen. Op een dual core met minder geheugen en zo zal het ook werken.

De eis voor een discrete videokaart snap ik niet. Noch Visual Studio, noch SQL Server doen daar veel mee. Wat ik een beetje tegenstrijdig vind: SQL Server is iets wat bij de backend hoort. Dat hoort ook bij web development, maar een grafische kaart hoort juist bij front end development. Ik vermoed dat de school je een laptop aanbeveelt waar je alles op je eigen systeem kan doen. En vandaar dat de eisen hoog zijn.

Je kunt nu starten met een laptop met 256SSD, De genoemde Asus heeft volgens mij mogelijkheid tot plaatsing van een 2e SSD. Als je het nodig hebt, kun je dat alsnog later doen. Grote SSDs en veel geheugen direct bij de aanschaf nemen, kost je meestal meer dan later (zelf) toevoegen.

PS. waarom wil je de Asus Zenbook PRO? De review van tweakers spreekt over een matig scherm, als gaat het hier over UX501 Pro, niet de 550 Pro: reviews: Asus Zenbook Pro: forse meerprijs voor matig scherm. Over de 550 heeft tweakers ook een mening: reviews: ZenBook Pro en VivoBook Pro: de een wat meer pro dan de ander
In het eerste halfjaar ga ik iig met SQL server aan de gang, aangezien ik dan alle vakken kreeg. Ik ben van plan om de development kant op te gaan en dan het profiel webdevelopment te kiezen, geen flauw idee of je dan ook nog verdergaat met SQL server.

Bedankt voor het doorsturen van de review van de UX501 Pro, had ik nog niet gezien had alleen naar het specifieke model gekeken die ik linkte en daar was geen review van :)

Zit nu te denken om deze te kopen, heeft betere specs voor lagere prijs pricewatch: Acer Aspire A715-71G-76Z5

Volgens coolblue heeft ie daarnaast ook een goede batterij en valt ie onder de categorie zeer stevig. Hij weegt dan wel net ietsjes meer t.ov. de asus, maar die 5 min naar school lopen overleef ik wel met een paar gram meer op m'n rug :P (de rest van de tijd zit ik in de trein qua reizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Klaasy99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:17:
Iemand ervaring met de bouwkwaliteit en baterij duur van deze laptop/serie ?

pricewatch: Acer Aspire A715-71G-76Z5

Volgens coolblue is de batterijduur 7uur en de bouwkwaliteit zeer stevig. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar die kwalificaties zijn bij coolblue, aangezien ik daar nog nooit een laptop heb gekocht, vandaar dat ik het hier vraag :)
Acer had (of heeft?) geen al te beste reputatie. Mijn eigen ervaring met Acer is nul. In de familie is ooit een Acer geweest, die het vele jaren volhield.

Je andere vraag over een XPS: in veel reviews eindigt de XPS erg hoog, maar ik heb geen ervaring met het apparaat. Ik zoek zelf ook een laptop (voor thuisgebruik) en vind daar een XPS te duur. Die trend van al maar dunner maakt typen geen genot (is slechts mijn mening). Een iets dikkere en zwaardere laptop oogt wel minder sexy, maar scheelt je wel zo een paar honderd euro (en koelt wellicht beter). De XPS is wel met een HQ CPU te vinden. Dan zit de prijs wel zo rond de 1500 euro.

Mijn ervaringen mijn coolblue zijn prima, maar ik heb er nog nooit een laptop gekocht. Het is nu eenmaal zo dat laptop boeren waar je een laptop kunt 'voelen' steeds dunner gezaaid worden, omdat de uiteindelijke koop op internet plaatsvindt. De prijs is dus dat je iets op de gok moet kopen en je op reviews af moet gaan. Lenovo heeft ook best leuk spul (T570), zeker als je in de prijsklasse van de XPS gaat zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
kdekker schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:25:
[...]

Acer had (of heeft?) geen al te beste reputatie. Mijn eigen ervaring met Acer is nul. In de familie is ooit een Acer geweest, die het vele jaren volhield.

Je andere vraag over een XPS: in veel reviews eindigt de XPS erg hoog, maar ik heb geen ervaring met het apparaat. Ik zoek zelf ook een laptop (voor thuisgebruik) en vind daar een XPS te duur. Die trend van al maar dunner maakt typen geen genot (is slechts mijn mening). Een iets dikkere en zwaardere laptop oogt wel minder sexy, maar scheelt je wel zo een paar honderd euro (en koelt wellicht beter). De XPS is wel met een HQ CPU te vinden. Dan zit de prijs wel zo rond de 1500 euro.

Mijn ervaringen mijn coolblue zijn prima, maar ik heb er nog nooit een laptop gekocht. Het is nu eenmaal zo dat laptop boeren waar je een laptop kunt 'voelen' steeds dunner gezaaid worden, omdat de uiteindelijke koop op internet plaatsvindt. De prijs is dus dat je iets op de gok moet kopen en je op reviews af moet gaan. Lenovo heeft ook best leuk spul (T570), zeker als je in de prijsklasse van de XPS gaat zoeken.
Oké bedankt, heb zelf ook nul ervaring met Acer. Ik weet niet hoeveel reputatie zegt, volgens een of andere Amerikaanse website die laptop merken rangschikt stond Acer op nummer 6, dus gemiddeld. Laptops waren oké tot goed en klantenservice was de beste. Ken wel iemand die een mbo ICT opleiding doet, waar ze een laptop via de school regelde, meen me te herinneren dat dat Acer laptops waren.

Vind zelf de XPS ook ietwat duur. Bedankt voor de tip over lenovo, zal er even naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:32
'@Klaasy99 kijk eens na een laptop onder de 15 inch, ik ben 2 hbo studies ict begonnen met 2 verschillende laptops. Een i7 klasbak 15 inch, en een i7 ultrabook. Uiteindelijk ben ik veel enthousiaster over de ultrabook omdat dat die laptop ligt is. Ik vind het veel prettiger om elke dag met een 13.3 inch ultrabook naar school te gaan. Neem dat wel mee in je besluit.

Zelf heb ik een asus zenbook

[ Voor 8% gewijzigd door Bakkertje_01 op 11-08-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Zolang je ontwikkelomgevingen (Die niet al te groot zijn) en servers (SQL server in de eerdere jaren) op de SSD kan zetten is het eigenlijk al genoeg. Ik heb zelf een 128GB SSD (naast een 750GB HDD) in m'n laptop zitten en kan er nog altijd prima mee af.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2017 22:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:55:
Zolang je ontwikkelomgevingen (Die niet al te groot zijn) en servers (SQL server in de eerdere jaren) op de SSD kan zetten is het eigenlijk al genoeg. Ik heb zelf een 128GB SSD (naast een 750GB HDD) in m'n laptop zitten en kan er nog altijd prima mee af.
Oké, en welke richting/profiel doe je? Ben zelf van plan om web development te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Bakkertje_01 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:50:
'@Klaasy99 kijk eens na een laptop onder de 15 inch, ik ben 2 hbo studies ict begonnen met 2 verschillende laptops. Een i7 klasbak 15 inch, en een i7 ultrabook. Uiteindelijk ben ik veel enthousiaster over de ultrabook omdat dat die laptop ligt is. Ik vind het veel prettiger om elke dag met een 13.3 inch ultrabook naar school te gaan. Neem dat wel mee in je besluit.

Zelf heb ik een asus zenbook
Er is nogal wat discussie of onder de 15inch nou te klein is of niet. De school beveelt 15 inch, maar op Tweakers is daar nogal wat discussie over of daaronder te klein is of niet.

De acer die ik doorstuurde is 2,3kg, dat is toch niet extreem zwaar?
En welke asus zenbook heb je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Klaasy99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:58:
[...]

Oké, en welke richting/profiel doe je? Ben zelf van plan om web development te gaan doen.
Profiel SD (Software Development), in theorie 3e jaars maar ik doe het komende half jaar eerst een deel van het 2e jaar over.

Zeker in het eerste jaar heb je genoeg aan een kleine SSD. Kijk je dus niet stuk op laptops met een minimale SSD grote, want fabrikanten vragen er in een kant en klare laptop de hoofdprijs voor.

Daarnaast kan je bij de meeste modellen de DVD/BR speler vervangen door een 2e schijf, je zal geen ODD nodig zijn tijdens je studie.
Klaasy99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:02:
[...]

Er is nogal wat discussie of onder de 15inch nou te klein is of niet. De school beveelt 15 inch, maar op Tweakers is daar nogal wat discussie over of daaronder te klein is of niet.
Dat is geheel aan jezelf, 17" is simpelweg te lomp dat kan ik je alvast verzekeren. Daarnaast is de scherm grote niet belangrijk voor de hoeveelheid werkruimte die je hebt, daar is de resolutie verantwoordelijk voor.
Ik heb zelf een oudere Asus N53SV van 2.7KG (3.3KG ofzo met adapter), ik kan niet zeggen dat ik bepaald vrolijk word van het gewicht.

Gelukkig hoef je niet al te vaak te verwisselen van klas, iig niet in Nijmegen.

Als je trouwens nog een laptop tas moet kopen; neem een rugzak. Je schouder(s) zullen me dankbaar zijn en het is veel makkelijker om ook boeken en ander gerei mee te kunnen nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:32
Klaasy99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:02:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen, maar persoonlijk heb ik genoeg aan een 13.3 inch, af en toe is het wel handig om wat extra scherm te hebben, maar so be it. Zelf heb ik een https://tweakers.net/pric...0ua-fc332t/specificaties/ tot zover is dit een goede laptop die ik eventueel nog kan uitbreiden met extra ram of een extra 2.5 inch HDD/SSD.

Ik heb dagen dat ik geen boeken mee hoef, dan vraag ik mij af en toe af of ik mijn laptop wel in mijn tas heb gedaan....

Stroomtechnisch is het ook wel heerlijk dat ik hem overdag bijna niet hoef op te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bakkertje_01 op 11-08-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
D4NG3R schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:06:
[...]

Profiel SD (Software Development), in theorie 3e jaars maar ik doe het komende half jaar eerst een deel van het 2e jaar over.

Zeker in het eerste jaar heb je genoeg aan een kleine SSD. Kijk je dus niet stuk op laptops met een minimale SSD grote, want fabrikanten vragen er in een kant en klare laptop de hoofdprijs voor.

Daarnaast kan je bij de meeste modellen de DVD/BR speler vervangen door een 2e schijf, je zal geen ODD nodig zijn tijdens je studie.

[...]

Dat is geheel aan jezelf, 17" is simpelweg te lomp dat kan ik je alvast verzekeren. Daarnaast is de scherm grote niet belangrijk voor de hoeveelheid werkruimte die je hebt, daar is de resolutie verantwoordelijk voor.

[...]

Ik heb zelf een oudere Asus N53SV van 2.7KG (3.3KG ofzo met adapter), ik kan niet zeggen dat ik bepaald vrolijk word van het gewicht.

Gelukkig hoef je niet al te vaak te verwisselen van klas, iig niet in Nijmegen.

Als je trouwens nog een laptop tas moet kopen; neem een rugzak. Je schouder(s) zullen me dankbaar zijn en het is veel makkelijker om ook boeken en ander gerei mee te kunnen nemen.
Bedankt voor je tips! Ik was sowieso niet van plan een 17inch te kopen, is inderdaad veel te lomp en te zwaar.

Ik ga zelf naar Arnhem. Geen flauw idee of je daar vaak van klas verwisselt, ik denk het niet aangezien je steeds in hetzelfde 'hoekje' van het gebouw is.

Nog bedankt voor de tip van de rugzak. Laptoptas leek mijzelf ook nogal onpraktisch en zwaar, dus zat zelf ook te denken aan een rugzak :)

[ Voor 44% gewijzigd door Klaasy99 op 12-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
https://tweakers.net/pric...are/876077;721289;667779/

Heb nu 3 laptops met elkaar vergeleken. De al eerder genoemde Acer met betere videokaart, maar een zwaar gewicht. Heb hier een Acer Swift en Hp envy aan toegevoegd. Hebben allebei een intel hd graphics 620, dus geen dedicated graphics card, maar wegen wel lekker licht. Daarnaast is het scherm van beide wel ietsjes kleiner, maar ik kan 'm via de hdmi poort aansluiten op het scherm wat ik op m'n kamer heb staan.

Denk dat de HP dan het beste is, aangezien die het dubbele aan ram heeft t.ov. de acer swift en de HP weeg maar 1,3 kg. HP heeft geen ethernet poort, maar dat kan via USB.

Nog een vraagje over de videokaart, volgende school heb je een videokaart met 16 bits kleuren en 512 mb vram nodig (aanbevolen wordt 2gb vram).
Nou hebben intel hd graphics card geen vram als ik het goed heb, gebruikt deze kaart dan de gewone ram of hoe zit dat precies? Als dat namelijk het geval is, is de HP de beste optie denk ik aangezien die 16gb ram is en lekker licht is. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit/ advies geven welke van de 3 ik het best kan kiezen? (prijs verschil tussen de 3 maakt me niet zoveel uit, kan ze alle 3 betalen :) )
Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Klaasy99 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:32:
Nog een vraagje over de videokaart, volgende school heb je een videokaart met 16 bits kleuren en 512 mb vram nodig (aanbevolen wordt 2gb vram).
Nou hebben intel hd graphics card geen vram als ik het goed heb, gebruikt deze kaart dan de gewone ram of hoe zit dat precies? Als dat namelijk het geval is, is de HP de beste optie denk ik aangezien die 16gb ram is en lekker licht is.
Hier hoef je oprecht geen aandacht aan te besteden bij laptops van zeg wat de laatste 10 jaar. (Vooral de 16 bit eis, wauw. _/-\o_ )

Waar de specifieke eis van 512MB aan VRAM vandaan komt vraag ik mij ook af, je gaat eigenlijk niks grafisch intens doen. Hooguit dat je een keer Photoshop of vergelijkbare opstart.

De videochip op de processor maakt gebruik van je gewone RAM als VRAM ja.
Kan iemand me uitleggen hoe dat zit/ advies geven welke van de 3 ik het best kan kiezen? (prijs verschil tussen de 3 maakt me niet zoveel uit, kan ze alle 3 betalen :) )
Alvast bedankt !
Wil je af en toe een modern spel kunnen spelen dan is de Acer Aspire ruimschoots de beste keuze. Wil je de meeste werkruimte, is de HP Envy de beste keuze. Al vraag ik mij af hoe prettig 3200x1800 is op een 13.3" scherm. De kans is groot dat je DPI scaling moet gaan gebruiken waardoor je effectief een stuk minder werkruimte overhoud.

De 14" Acer is op geen enkele manier bijzonder te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
D4NG3R schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Hier hoef je oprecht geen aandacht aan te besteden bij laptops van zeg wat de laatste 10 jaar. (Vooral de 16 bit eis, wauw. _/-\o_ )

Waar de specifieke eis van 512MB aan VRAM vandaan komt vraag ik mij ook af, je gaat eigenlijk niks grafisch intens doen. Hooguit dat je een keer Photoshop of vergelijkbare opstart.

De videochip op de processor maakt gebruik van je gewone RAM als VRAM ja.

[...]

Wil je af en toe een modern spel kunnen spelen dan is de Acer Aspire ruimschoots de beste keuze. Wil je de meeste werkruimte, is de HP Envy de beste keuze. Al vraag ik mij af hoe prettig 3200x1800 is op een 13.3" scherm. De kans is groot dat je DPI scaling moet gaan gebruiken waardoor je effectief een stuk minder werkruimte overhoud.

De 14" Acer is op geen enkele manier bijzonder te noemen.
Om die 16 bits eis moest ik inderdaad ook nogal lachen :)

512mb vram zou idd voor Photoshop o.i.d. kunnen zijn. Overigens Photoshop ik nu op een pc met een intel hd 530 een i5 en 4gb ram met een 256 gb ssd en dat werkt prima :)

Acer aspire is inderdaad de beste keuze qua specs, zit me alleen af te vragen of 2,2 kg inclusief adapter, muis, externe harde schijf voor backup en boeken draagbaar is (m'n rug moet nog langer mee dan vandaag :P ), van station naar de school en van station naar huis is 10 minuten loop dus valt mee. Geen flauw idee hoeveel je op school loopt. Hp weegt maar 1,3 kg, dus dat voel je volgens mij amper in je rugzak. 3200x1800 vond ik inderdaad ook al een vrij hoge resolutie voor een 13,3 inch scherm.

Bedankt overigens dat je mijn vermoeden of het vram/ram gedeelte met de intel inergrated graphics card kon bevestigen. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
Ik denk inderdaad ook dat het allemaal wel meevalt heb hier namelijk een HP Probook 450 G2 voor mijn studie.

Moest minimaal een harde schijf van 500GB en Intel i5 en 8GB enzo zijn, nou het had allemaal minder kunnen zijn. Natuurlijk is het fijn als het werkt en dat het niet continue vast loopt maar zolang je de laptop een beetje schoon houdt en ook alles daadwerkelijk gebruikt voor school zal het wel meevallen.

Wat ik trouwens nog steeds niet begreep is dat ik een harde schijf van 500GB moest hebben maar voor school slaan we alles op in de Onedrive (1TB) die we kregen.

Ik denk altijd zo, mocht het echt nodig zijn dan kan je altijd nog upgraden maar liever een laptop die niet zoveel weegt als een SSD met die opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
@Jordyz Ook bedankt voor je advies, dus ik kan beter voor de HP gaan, omdat gewicht belangrijker is dan power (om het zo te zeggen :D )
Heb overigens geen flauw idee of je op de HAN ook een ondrive van 1TB krijgt. Ik weet niet op welke school jij zit, maar dat is dan best handig. Alleen we raar dat je dan een hardeschijf van 500gb moest hebben. Op de HAN moet je minimaal 250 gb opslag hebben en een 512 gb ssd wordt aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Klaasy99 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:30:
@Jordyz Ook bedankt voor je advies, dus ik kan beter voor de HP gaan, omdat gewicht belangrijker is dan power (om het zo te zeggen :D )
Heb overigens geen flauw idee of je op de HAN ook een ondrive van 1TB krijgt. Ik weet niet op welke school jij zit, maar dat is dan best handig. Alleen we raar dat je dan een hardeschijf van 500gb moest hebben. Op de HAN moet je minimaal 250 gb opslag hebben en een 512 gb ssd wordt aanbevolen.
Ik weet dat HP Probook's over het algemeen beide hebben. Laptop is van goede bouwkwaliteit en stevig. Dat kan je beter hebben en later uitbreiden mocht dat nodig zijn.

Standaard zat er in deze laptop 4GB naar een maand kwam ik erachter dat ik toch wat meer nodig had, hup kaartje erbij en klaar.

Ik zit zelf niet op de HAN dus dat durf ik niet te zeggen of dat je Onedrive erbij krijgt. Meestal is het zo wanneer je een office licentie van school krijgt dat er ook Onedrive erbij zit. Mijn zusje op de havo krijgt dit namelijk ook.

Ik zou je zeker een HP Probook serie aanraden. Over het algemeen heb ik altijd goed ervaringen met HP gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Jordyz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Ik weet dat HP Probook's over het algemeen beide hebben. Laptop is van goede bouwkwaliteit en stevig. Dat kan je beter hebben en later uitbreiden mocht dat nodig zijn.

Standaard zat er in deze laptop 4GB naar een maand kwam ik erachter dat ik toch wat meer nodig had, hup kaartje erbij en klaar.

Ik zit zelf niet op de HAN dus dat durf ik niet te zeggen of dat je Onedrive erbij krijgt. Meestal is het zo wanneer je een office licentie van school krijgt dat er ook Onedrive erbij zit. Mijn zusje op de havo krijgt dit namelijk ook.

Ik zou je zeker een HP Probook serie aanraden. Over het algemeen heb ik altijd goed ervaringen met HP gehad :D
Bedankt voor het advies. Zat zelf te denken om deze te kopen: pricewatch: HP Envy 13-ab021nd
Heeft goede specs (op intel hd graphics na, maar is in principe goed genoeg voor een ICT opleiding) Weegt weinig (1,3 KG) en heeft goede bouwkwaliteit. Is wel wat duurder dan de HP Probook, maar hij valt nog steeds binnen m'n budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Klaasy99 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

Bedankt voor het advies. Zat zelf te denken om deze te kopen: pricewatch: HP Envy 13-ab021nd
Heeft goede specs (op intel hd graphics na, maar is in principe goed genoeg voor een ICT opleiding) Weegt weinig (1,3 KG) en heeft goede bouwkwaliteit. Is wel wat duurder dan de HP Probook, maar hij valt nog steeds binnen m'n budget :)
Mooie laptop om te zien en zeker niet zwaar. Het is een afweging die je moet maken maar dit is zeker geen verkeerde laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Dell XPS 15 9560-NGG9X

Alleen wel prijzig, maar dan werk je ook met volle QuadCore CPU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Hackus schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:57:
pricewatch: Dell XPS 15 9560-NGG9X

Alleen wel prijzig, maar dan werk je ook met volle QuadCore CPU.
Vind €600 extra wel wat veel voor alleen quad core cpu en gtx 1050. Zeker als je bedenkt dat de acer die ik eerder stuurde ook een quad core cpu heeft en een gtx 1050, maar die koste €1200. Goed die weegt dan 400 gram meer t.ov. de dell en heeft een 256 gb ssd + 1tb hdd en de dell heeft een 512 gb ssd.
Weet niet of dat de 600 euro extra waard is, daar kan ik namelijk ook m'n boeken, rugzak, externe schijf voor backups e.d. voor kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb die over het hoofd gezien, ben nu mobiel actief hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Hackus schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:17:
Heb die over het hoofd gezien, ben nu mobiel actief hier
Aha No problem. Dell is dan wel 400 gram lichter maar daar heb ik persoonlijk geen 600 euro voor over. Ik ga dan liever voor de hp als het gewicht betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Klaasy99 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:26:
[...]

Aha No problem. Dell is dan wel 400 gram lichter maar daar heb ik persoonlijk geen 600 euro voor over. Ik ga dan liever voor de hp als het gewicht betreft :)
Bedoel je deze nu ? pricewatch: HP Envy 13-ab021nd

Dat is wel heel wat mindere laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Hackus schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Bedoel je deze nu ? pricewatch: HP Envy 13-ab021nd

Dat is wel heel wat mindere laptop
Dat bedoel je mbt de videokaart? Voor een ict opleiding waar ze 8gb ram een i7(staat niet bij welke generatie en of het dual of quad core moet zijn) en min 250 gb opslag vereisen(512gb ssd aanbevolen) en een videokaart met 512mb vram is die laptop voldoende :)

Oké en hij is een stukje kleiner natuurlijk, maar ook een stukje lichter

[ Voor 15% gewijzigd door Klaasy99 op 12-08-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Klaasy99 Heb je al een antwoord gekregen op je vraag; '512 gb ssd noodzakelijk?' of heb je nog geen keuze kunnen maken?

Was ik gewoon benieuwd naar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:17:
@Klaasy99 Heb je al een antwoord gekregen op je vraag; '512 gb ssd noodzakelijk?' of heb je nog geen keuze kunnen maken?

Was ik gewoon benieuwd naar. :D
Volgens mensen hier op Tweakers die ook ICT studeren is een 256 gb ssd ook voldoende als je die opschoont. Daarnaast stond er waarschijnlijk een typfoutje op de site van de school en is het minimum 250gb opslag en een 512 gb ssd aanbevolen, maar niet verplicht/essentieel. :)

Zit nu te twijfelen tussen deze 2 https://tweakers.net/pricewatch/compare/876077;667779/
Acer is natuurlijk beter qua specs maar weegt meer (2,2 kg). De HP is wat kleiner en heeft een mindere videokaart, maar weegt slechts 1,3kg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Klaasy99 Ik zou voor de HP gaan, ondanks de specs van Acer. Ik heb namelijk tot dusverre nog nooit iets positiefs over Acer Aspire gehoord of gelezen. Dat zijn echt Budget laptops qua bouwkwaliteit en beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaasy99
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:22:
@Klaasy99 Ik zou voor de HP gaan, ondanks de specs van Acer. Ik heb namelijk tot dusverre nog nooit iets positiefs over Acer Aspire gehoord of gelezen. Dat zijn echt Budget laptops qua bouwkwaliteit en beeldscherm.
Oké, wist ik nog niet bedankt voor de tip!

[ Voor 31% gewijzigd door Klaasy99 op 12-08-2017 22:21 ]

Pagina: 1