RC Boot: Van 3s 1300mAh batterij naar 2200mAh?

Pagina: 1
Acties:

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-11 17:42
Wellicht een beetje offtopic maar om helemaal een profiel aan te maken op het modelbouwforum voor een kleine vraag leek mij ook weer wat overdreven. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :+

Ik heb sinds gisteren een klein RC bootje met een 3s 1300mAh batterij van 11.1v. Nu ben ik benieuwd of ik die ook kan upgraden voor een 2200mAh batterij.
Qua ruimte in de boot lukt dat in ieder geval wel.

Het enige verschil tussen de batterijen is het formaat en natuurlijk de hogere mAh waarde, toch? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Het gaat me er niet om dat de boot sneller gaat (if any, gaat deze langzamer omdat de batterij zwaarder is) maar dat ik er wat langer mee kan doorvaren dan de 6 min. die er nu voor staan.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb deze vraag even afgesplitst van Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2 want om een boot nou een drone te noemen gaat me een beetje ver :P . Bij gebrek aan beter subforum (suggesties mogen via TR) een nieuw topic in AZ van gemaakt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:36

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Sup4rdurt schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:31:
Wellicht een beetje offtopic maar om helemaal een profiel aan te maken op het modelbouwforum voor een kleine vraag leek mij ook weer wat overdreven. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :+

Ik heb sinds gisteren een klein RC bootje met een 3s 1300mAh batterij van 11.1v. Nu ben ik benieuwd of ik die ook kan upgraden voor een 2200mAh batterij.

Het enige verschil tussen de batterijen is het formaat en natuurlijk de hogere mAh waarde, toch? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Het gaat me er niet om dat de boot sneller gaat (if any, gaat deze langzamer omdat de batterij zwaarder is) maar dat ik er wat langer mee kan doorvaren dan de 6 min. die er nu voor staan.
Zolang het voltage binnen het bereik van je onderdelen valt zou het geen probleem moeten zijn.

Bij drones geeft zo'n flink verschil in vermogen relatief wei ig winst door de toename in gewicht. Tevens veranderen de vluchtkarakteristieken nogal door se verplaatsing van het zwaartepunt. Heb je daar al naar gekeken? Het zou jammer zijn als je boot kopje onder gaat.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:41

Rmg

Sup4rdurt schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:31:

Je moet ook rekening houden met de discharge rate, maar aangezien deze voor beide batterijen 30C is zal dat wel loslopen deze keer ;) Aantal cellen en (dus) het voltage klopt. Je kan deze gewoon in je boot hangen.

• Sup4rdurt
naitsoezn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:49:
[mbr]Ik heb deze vraag even afgesplitst van Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2 want om een boot nou een drone te noemen gaat me een beetje ver :P . Bij gebrek aan beter subforum (suggesties mogen via TR) een nieuw topic in AZ van gemaakt.[/]
't ging me meer om de batterij ipv de boot zelf maar oké, dit werkt ook :)
Sumerechny schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:56:
[...]

Zolang het voltage binnen het bereik van je onderdelen valt zou het geen probleem moeten zijn.

Bij drones geeft zo'n flink verschil in vermogen relatief wei ig winst door de toename in gewicht. Tevens veranderen de vluchtkarakteristieken nogal door se verplaatsing van het zwaartepunt. Heb je daar al naar gekeken? Het zou jammer zijn als je boot kopje onder gaat.
Ja, dat ga ik natuurlijk nog wel eerst in veilig water testen. Ik wou alleen even zekerheid hebben dat ik niet direct de motor aan gort help door iets over het hoofd te zien. Ben redelijk nieuw in het RC wereldje en ondanks dat ik me wel heb ingelezen, wou ik het toch graag bevestigd zien van mede-Tweakers die er iets meer in thuis zijn (het accu gedeelte dan).

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:56

Dhrax

Prog Lord

Geen enkel probleem ;)

Er vanuit gaande dat dit ook een 3S pack is met meer capaciteit. De C waarde is wel iets om in de gaten te houden, deze moet wel aansluiten bij de behoefte van je motor en ESC.

[ Voor 128% gewijzigd door Dhrax op 04-08-2017 16:09 ]

• Sup4rdurt
Dhrax schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:06:
Geen enkel probleem ;)

Er vanuit gaande dat dit ook een 3S pack is met meer capaciteit. De C waarde is wel iets om in de gaten te houden, deze moet wel aansluiten bij de behoefte van je motor en ESC.
Ja, ik zie net dat de URL niet echt de juiste packs laat zien maar het zijn dus deze:

RC-Plus Sportsline 30C-50C 3S 11.1V 1300mAh
RC-Plus Sportsline 30C-50C 3S 11.1V 2200mAh

Ik zie ook dat zwaardere batterijen ook echt daadwerkelijk in gewicht zwaarder zijn (!) Wel iets om rekening mee te houden dus.

Thanks voor de info!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:56

Dhrax

Prog Lord

Sup4rdurt schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:14:
[...]
Ja, ik zie net dat de URL niet echt de juiste packs laat zien maar het zijn dus deze:

RC-Plus Sportsline 30C-50C 3S 11.1V 1300mAh
RC-Plus Sportsline 30C-50C 3S 11.1V 2200mAh

Ik zie ook dat zwaardere batterijen ook echt daadwerkelijk in gewicht zwaarder zijn (!) Wel iets om rekening mee te houden dus.

Thanks voor de info!
Zijn prima packs ;)

Meer capaciteit betekend inderdaad ook meer gewicht, echter weegt dit niet op tegen het plezier van de extra vaartijd die je hiermee gaat krijgen. Qua top zal het wellicht iets trager zijn, maar je vaart toch niet continue vol gas vooruit, ga je in de praktijk dus weinig van merken.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:40
Zolang je maar 3S blijft gebruiken en een beetje oplet dat je genoeg stroom uit de accu mag trekken (aantal C) kun je veilig een accu met meer capaciteit gebruiken.

Dat zie je bijvoorbeeld bij accu-boormachines ook. Metabo levert zijn 18volt accus bijvoorbeeld in 1.5Ah, 2Ah, 3Ah en 4Ah. Hoe meer capaciteit, hoe langer je hem kunt gebruiken.

Let wel op dat gewoon een paar accu's bij kopen en opgeladen meenemen gewoon altijd fijn is. En desnoods nog een goede acculader die je op de autoaccu kunt aansluiten zodat je je net leeg-gevaren accus kunt opladen terwijl je aan het varen bent met een andere.

Ik heb zelf een acculader waar je 4 accus tegelijkertijd aan kunt laden.

Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://hobbyking.com/media/catalog/product/cache/1/image/565x414/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/legacy/catalog/quattro-1_1__5.jpg

https://hobbyking.com/en_...olymer-multi-charger.html

Zie bijvoorbeeld vliegtuig in mijn icoon links. Daar zitten 3 aparte lipo's in. Een ander vliegtuig zitten er 4 in. Handig om alles in 1x te kunnen laden.

[ Voor 19% gewijzigd door FragDaddy op 04-08-2017 22:25 ]

Have a wheelie good weekend!

Pagina: 1