KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Hoi allen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een mooi systeem voor bij mij thuis maar op de een of andere manier kom ik er niet uit. Ik heb een aantal eisen die ik graag met mijn box wil maar ik kom er niet uit.

Eisen:
Android apps (horizon go, netflix, tintl, videoland)
Media van HDD afspelen (4K films o.a.)
Binnen mijn netwerk te benaderen (dus smart TV in de slaapkamer, woonkamer en desktop, die laatste om voornamelijk vanaf te kunnen "uploaden" naar de HDD)

Is dit mogelijk? Ik hoor verhalen dat ik dan een hele dure Android box moet kopen OF een NAS met KODI, maar ik ben totaal niet bekend met KODI en eigenlijk kan ik van de android boxen ook niets vinden dat naar meerdere TV's kan streamen.

Ik hoop weer eens op jullie onuitputtelijke expertise :D dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lees dit topic even, hier staan veel goede tips en links in
Beste 4K HDR Kodi Android box?

verder zijn er nog de algemene topics:
[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:52
Als je Kodi niet kent kan je 't op je PC installeren en alvast een beetje aanrommelen.
https://kodi.tv/download

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Je kunt Kodi ook gewoon op je windows PC of een Android device installeren om te proberen of het je bevalt. Je kunt dan afspelen vanaf je device, vanaf je netwerk of streamen.

Edit: too slow; wat hij zei dus

[ Voor 9% gewijzigd door schaduw op 03-08-2017 16:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@hansheem Als je overal wilt kunnen (verder) kijken, zul je moeten beschikken over 4 dingen:
  1. Een apparaat met een scherm -> tv, laptop, telefoon, enz
  2. Hardware waarop de afspeelsoftware draait -> smart tv, laptop, dedicated mediaspeler, enz
  3. De afspeelsoftware -> Netflix, Plex, Kodi, Videoland, VLC
  4. Toegang tot de media -> streaming app, ingebouwde of externe HDD, usb-sticks, NAS, enz
Het allereenvoudigste is een smart tv met de Netflix en Videoland apps. Dan heb je al ontzettend veel content. Omdat je waarschijnlijk niet overal in huis nieuwe televisies gaat neerzetten, zul je dus moeten kijken welke apps en streamingdiensten door jouw tv ondersteund worden. Helemaal mooi zou het zijn als je apparaat ook Kodi of Plex ondersteunt, dan kan je ook alle media die je in huis hebt opgeslagen eenvoudig afspelen. Waarschijnlijk kom je echter tot de conclusie dat je niet alles kunt zien wat je wilt zien.

Simpelste optie: laptop met Netflix, Videoland, Kodi, enz. via HDMI aan je tv verbinden.
Iets uitgebreider: streamen naar een chromecast die je op je tv aansluit. Dit doe je ook weer vanaf je laptop, telefoon of tablet.

Wat mij betreft is het gebruik van een mediaspeler de betere oplossing. Die heb je in honderd soorten en maten, variërend van kant-en-klaar van bijv. HDI Dune, AC Ryan PlayON en Western Digital Mede8er; tot boxjes met daarop Android, iOS, of Amazon Fire en zelfs Windows en Linux. Deze vergen iets meer installatie-werk aan het begin, maar zijn dan wel de uitgebreidste optie, waarmee je waarschijnlijk alles kunt doen en zien wat je wilt.

Overigens, Netflix onthoudt sowieso waar je gebleven bent met kijken, ongeacht de kijkplek of het gebruikte afspeelapparaat. Ik heb geen ervaring met de andere apps die je noemt, maar ik verwacht dat die dat ook zullen doen. Dan zit je nog met je eigen opgeslagen media content. Daarvoor wil je een gebruiksvriendelijk platform dat onthoudt waar je bent gebleven en wat elke vorm van audio en video kan afspelen. De meest gekozen afspeelsoftware (als men niet voor een kant-en-klare mediaspeler kiest) is Kodi of Plex. Zelf heb ik alleen met Kodi ervaring.

Je koopt dan bijv. een mediaspeler met Android en installeert daarop Kodi, Videoland, Netflix, en de rest. Dat kan op een dure mediaspeler, maar dit hoeft helemaal niet perse duur te worden. De mediaspeler krijgt zijn content d.m.v. voornoemde streaming apps en door je usb-stick, externe HDD of NAS erop aan te sluiten.

Bij de aankoop van een mediaspeler zijn een paar dingen van belang:
  1. Hoe wil je hem aansluiten op je tv of receiver -> HDMI, optisch, analoog
  2. Welk OS (besturingssysteem) draait erop en daarmee ook welke content store -> Zijn jouw apps beschikbaar op iTunes, Google Play, Amazon app store, of de Windows store
  3. Welke geluidscodecs wil je horen? (Stereo, 5.1 dolby surround, of wellicht zelfs dolby atmos, enz)
  4. Welke resolutie is je tv (full hd, 4k, enz)
  5. Koop er één van een goed merk, met goede ondersteuning. Goedkoop is helaas vaak duurkoop. De allerduurste heb je ook echt niet nodig.
Stel een lijstje met eisen en wensen op en neem een kijkje in dit topic op het Kodi forum:

START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated July 2017) Dit is écht hét startpunt voor elke aankoop van een mediaspeler waarop je Kodi wil draaien.
Lees ook de informatie die ik hier heb geschreven: Jorgen in "[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic"

Een goede, fijne mediaspeler kost tussen de € 100 en € 150. Goedkoper kan, maar dan moet je geluk hebben qua ondersteuning en mogelijkheden. Duurder kan ook, maar is wat mij betreft niet perse nodig. Betrouwbare merken zijn bijv. Xiaomi, WeTek, Minix, Eminent, nVidia, Apple, Roku en Amazon. Voor kant-en-klare mediaspelers de merken die ik eerder noemde: HDI Dune, AC Ryan PlayON en Western Digital Mede8er.

Nogmaals lees de topics die ik hierboven gelinkt heb en kijk waar je gerichte vragen over hebt. Met deze informatie weet je in elk geval welke dingen je moet vermijden of welke spelers je wel met een gerust hart kunt kopen.

Als voorbeeld mijn eigen setup:

NAS (Synology DS413) verbonden met mijn netwerk.
In de slaapkamer een Minix Neo X8-H Plus uit 2014, verbonden met mijn smart-loze televisie.
In de woonkamer een Minix Neo U9-H uit 2017, verbonden met mijn smart televisie en receiver

Als ik Netflix of Kodi kijk, kan ik op de andere televisie verder kijken waar ik gebleven was en wordt onthouden wat ik reeds gezien heb.

Succes!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hansheem schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:30:
Is dit mogelijk? Ik hoor verhalen dat ik dan een hele dure Android box moet kopen OF een NAS met KODI, maar ik ben totaal niet bekend met KODI en eigenlijk kan ik van de android boxen ook niets vinden dat naar meerdere TV's kan streamen.

Ik hoop weer eens op jullie onuitputtelijke expertise :D dankjewel!
De topic start is nogal kort door de bocht. Met een beetje moeite kun je uit allerhande topics op het forum waardevolle informatie halen waarmee veel van je vragen beantwoord kunnen worden. Door @Jorgen ben je ontzettend uitgebreid vooruitgeholpen dus zal ik het topic niet sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Dankjewel, ik kan hier inderdaad heel goed mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Eniment schijnt op het moment een hele goede kodi speler te hebben voor rond de 100 euro die echt heel veel codes ondersteundt https://nl.hardware.info/...m7680-review-puike-player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:33
Gandalf68 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:48:
Eniment schijnt op het moment een hele goede kodi speler te hebben voor rond de 100 euro die echt heel veel codes ondersteundt https://nl.hardware.info/...m7680-review-puike-player
Kan leuk zijn als je alleen tevreden ben met kodi. Had lieber dual-boot gezien met android os en libreElec.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zover ik kan inschatten, zijn ze terecht lovend over die Eminent, maar zo "over de top fantastisch" valt dan ook wel weer mee. Hij is niet slecht, dat zeker niet. Het is gewoon een goede mediaspeler, maar er zijn er meer die dat zijn. In de testresultaten zijn de recente spelers van Minix, WeTek en HiMedia niet meegenomen, maar staan er juist weer een hoop oudere modellen in. Goed vergelijken met wat er nog meer te krijgen is, is dan lastig.

Dat zelfde artikel hemelt de nVidia Shield ook op als de meest ultieme mediaspeler die "compromisloos" is. Dat is onjuist. Ook bij nVidia zijn er problemen met de audio-doorgifte. Soms zelfs nog meer dan bij andere mediaspelers.

Over de Eminent:

Voordelen:
LibreElec, dus specifiek ingesteld voor Kodi en daarmee betere audio passthrough en geen/minder problemen met de beeldrefreshrate.
S905X-H: revisie van de S905 soc en daarmee wederom betere audio passthrough
Nederlands merk, in Nederland te koop: recht op fatsoenlijke garantie
Behoorlijk voordelig

Nadelen:
Zwakker soc dan de S912-H (wellicht niet perse nodig)
Geen andere apps mogelijk, want hij draait alleen LibreElec en goede Netflix add-ons voor Kodi laten nog altijd op zich wachten
Mocht je Android weten te installeren op deze mediaspeler, zodat je meer apps kunt draaien, houd dan rekening met het feit dat je audio passthrough problemen kan gaan krijgen. Je zit voor een goede Kodi-ervaring met minder problemen dan op Android, dus wel min of meer vast aan LibreElec.

Mocht ik mijn Minix Neo X8-H Plus in de slaapkamer eens vervangen, dan is dit wel één van de mogelijkheden, naast de Minix U1, of eentje van WeTek. Grootste nadeel voor mij is dan wel het gemis van Netflix.

[ Voor 29% gewijzigd door Jorgen op 07-08-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Raspberry Pi's zijn ook populair, ik weet alleen niet hoe deze zich verhouden t.o.v. een gewone mediaspeler zoals een Dune of Minix. Volgens mij hebben de meeste ook ARM en LibreElec OS.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 11:13

cky

Jorgen schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 02:26:
@hansheem

Als voorbeeld mijn eigen setup:

NAS (Synology DS413) verbonden met mijn netwerk.
In de slaapkamer een Minix Neo X8-H Plus uit 2014, verbonden met mijn smart-loze televisie.
In de woonkamer een Minix Neo U9-H uit 2017, verbonden met mijn smart televisie en receiver

Als ik Netflix of Kodi kijk, kan ik op de andere televisie verder kijken waar ik gebleven was en wordt onthouden wat ik reeds gezien heb.

Succes!
Hoe heb je je NAS ingericht? MySQL? ik zou ook wel al mijn media centraal willen. En willen dat kodi van alle spelers onthoud wat er gekeken is en hoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@cky Ja, klopt. Ik draai een MySQL databse waar alle Kodi's hier in huis (laptop, mediaspelers) bij kunnen. Via de sources.xml en advancedsettings.xml weet Kodi waar hij moet kijken. Alle media wordt op 1 plek bewaard en gesynchroniseerd met de clients.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
cky schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:17:
[...]

Hoe heb je je NAS ingericht? MySQL? ik zou ook wel al mijn media centraal willen. En willen dat kodi van alle spelers onthoud wat er gekeken is en hoever.
Check de Kodi Wiki Manual over dit onderwerp: http://kodi.wiki/view/MySQL. Heb dit zelf op een Synology NAS draaien en vindt dit ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 11:13

cky

S1NN3D schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:04:
[...]

Check de Kodi Wiki Manual over dit onderwerp: http://kodi.wiki/view/MySQL. Heb dit zelf op een Synology NAS draaien en vindt dit ideaal.
Jorgen schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:43:
@cky Ja, klopt. Ik draai een MySQL databse waar alle Kodi's hier in huis (laptop, mediaspelers) bij kunnen. Via de sources.xml en advancedsettings.xml weet Kodi waar hij moet kijken. Alle media wordt op 1 plek bewaard en gesynchroniseerd met de clients.
klinkt inderdaad ideaal, wel best complex om in te stellen lijkt me... iemand ervaring met Emby?https://emby.media/emby-for-kodi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Niet zelf, maar van wat ik hoor is de integratie Emby - Kodi verre van ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
cky schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

[...]

klinkt inderdaad ideaal, wel best complex om in te stellen lijkt me... iemand ervaring met Emby?https://emby.media/emby-for-kodi.html
Instellen van MySQL voor Kodi is super-eenvoudig. Als je het eenmaal een keertje hebt gedaan merk je dat het helemaal niets voorstelt, zeker niet als je bijvoorbeeld tooltjes als HeidiSQL of PHPMyAdmin gebruikt voor het zetten van de rechten. Kodi regelt de rest verder zelf. In de praktijk blijkt dat de XML-files soms nog wel eens corrupt willen raken, waardoor settings verloren gaan. Kan uiteraard uit backup terug gehaald worden, maar is vrij onhandig. Een quick fix daarvoor is deze files als read-only zetten.

En ja, het werkt redelijk ideaal, echter zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden.
Voor de "gemiddelde" gebruiker:
- Je MOET overal dezelfde versie Kodi draaien, of in ieder geval gebruik maken van dezelfde database-versie (dus 17.2 en 17.3 is geen probleem, maar 16.x en 17 gaat niet samen). Bij een update dien je dus alle clients naar dezelfde versie bij te werken
- De PVR database kan je ook centraal laten wegschrijven, maar vereist daarmee dus wel dat je ook overal toegang tot de PVR-backend hebt om er gebruik van te kunnen maken.
- Afbeeldingen van content worden lokaal weggeschreven. Elke client zal dus afhankelijk zijn van de scraper die op de client ingericht staat om juist te functioneren

Voor de zakelijke / high-end gebruiker:
- DFS Namespacing in combinatie met diverse builds zoals LibreElec of OpenElec werkt niet. Dit heeft te maken met de manier waarop shares worden aangesproken. Verwijs dus naar de server, en niet naar de namespace. Als alternatief zou je wel met symbolic links een soort van namespacing kunnen maken. Dit is dus een OS-beperking, en niet zozeer van Kodi zelf
- Redirection van de Roaming Appdata-folder geeft problemen. Laat deze dus roaming staan en niet redirected
- Caching en AddOns worden in de roaming appdata folder weg geschreven; hierdoor kunnen profielen extreem groot worden met mogelijk lange aanlogtijden als gevolg.
- Deel geen roaming profiles tussen verschillende clients; de laatste client die afmeld zal het roaming profile overschrijven waardoor settings niet meer per client gelden.
- Synchronisatie van AddOns is niet zomaar mogelijk.

iRacing Profiel

Pagina: 1