@
hansheem Als je overal wilt kunnen (verder) kijken, zul je moeten beschikken over 4 dingen:
- Een apparaat met een scherm -> tv, laptop, telefoon, enz
- Hardware waarop de afspeelsoftware draait -> smart tv, laptop, dedicated mediaspeler, enz
- De afspeelsoftware -> Netflix, Plex, Kodi, Videoland, VLC
- Toegang tot de media -> streaming app, ingebouwde of externe HDD, usb-sticks, NAS, enz
Het allereenvoudigste is een smart tv met de Netflix en Videoland apps. Dan heb je al ontzettend veel content. Omdat je waarschijnlijk niet overal in huis nieuwe televisies gaat neerzetten, zul je dus moeten kijken welke apps en streamingdiensten door jouw tv ondersteund worden. Helemaal mooi zou het zijn als je apparaat ook Kodi of Plex ondersteunt, dan kan je ook alle media die je in huis hebt opgeslagen eenvoudig afspelen. Waarschijnlijk kom je echter tot de conclusie dat je niet alles kunt zien wat je wilt zien.
Simpelste optie: laptop met Netflix, Videoland, Kodi, enz. via HDMI aan je tv verbinden.
Iets uitgebreider: streamen naar een chromecast die je op je tv aansluit. Dit doe je ook weer vanaf je laptop, telefoon of tablet.
Wat mij betreft is het gebruik van een mediaspeler de betere oplossing. Die heb je in honderd soorten en maten, variërend van kant-en-klaar van bijv. HDI Dune, AC Ryan PlayON en Western Digital Mede8er; tot boxjes met daarop Android, iOS, of Amazon Fire en zelfs Windows en Linux. Deze vergen iets meer installatie-werk aan het begin, maar zijn dan wel de uitgebreidste optie, waarmee je waarschijnlijk alles kunt doen en zien wat je wilt.
Overigens, Netflix onthoudt sowieso waar je gebleven bent met kijken, ongeacht de kijkplek of het gebruikte afspeelapparaat. Ik heb geen ervaring met de andere apps die je noemt, maar ik verwacht dat die dat ook zullen doen. Dan zit je nog met je eigen opgeslagen media content. Daarvoor wil je een gebruiksvriendelijk platform dat onthoudt waar je bent gebleven en wat elke vorm van audio en video kan afspelen. De meest gekozen afspeelsoftware (als men niet voor een kant-en-klare mediaspeler kiest) is Kodi of Plex. Zelf heb ik alleen met Kodi ervaring.
Je koopt dan bijv. een mediaspeler met Android en installeert daarop Kodi, Videoland, Netflix, en de rest. Dat kan op een dure mediaspeler, maar dit hoeft helemaal niet perse duur te worden. De mediaspeler krijgt zijn content d.m.v. voornoemde streaming apps en door je usb-stick, externe HDD of NAS erop aan te sluiten.
Bij de aankoop van een mediaspeler zijn een paar dingen van belang:
- Hoe wil je hem aansluiten op je tv of receiver -> HDMI, optisch, analoog
- Welk OS (besturingssysteem) draait erop en daarmee ook welke content store -> Zijn jouw apps beschikbaar op iTunes, Google Play, Amazon app store, of de Windows store
- Welke geluidscodecs wil je horen? (Stereo, 5.1 dolby surround, of wellicht zelfs dolby atmos, enz)
- Welke resolutie is je tv (full hd, 4k, enz)
- Koop er één van een goed merk, met goede ondersteuning. Goedkoop is helaas vaak duurkoop. De allerduurste heb je ook echt niet nodig.
Stel een lijstje met eisen en wensen op en neem een kijkje in dit topic op het Kodi forum:
START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated July 2017) Dit is écht hét startpunt voor elke aankoop van een mediaspeler waarop je Kodi wil draaien.
Lees ook de informatie die ik hier heb geschreven:
Jorgen in "[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic"
Een goede, fijne mediaspeler kost tussen de € 100 en € 150. Goedkoper kan, maar dan moet je geluk hebben qua ondersteuning en mogelijkheden. Duurder kan ook, maar is wat mij betreft niet perse nodig. Betrouwbare merken zijn bijv. Xiaomi, WeTek, Minix, Eminent, nVidia, Apple, Roku en Amazon. Voor kant-en-klare mediaspelers de merken die ik eerder noemde: HDI Dune, AC Ryan PlayON en Western Digital Mede8er.
Nogmaals lees de topics die ik hierboven gelinkt heb en kijk waar je gerichte vragen over hebt. Met deze informatie weet je in elk geval welke dingen je moet vermijden of welke spelers je wel met een gerust hart kunt kopen.
Als voorbeeld mijn eigen setup:
NAS (Synology DS413) verbonden met mijn netwerk.
In de slaapkamer een Minix Neo X8-H Plus uit 2014, verbonden met mijn smart-loze televisie.
In de woonkamer een Minix Neo U9-H uit 2017, verbonden met mijn smart televisie en receiver
Als ik Netflix of Kodi kijk, kan ik op de andere televisie verder kijken waar ik gebleven was en wordt onthouden wat ik reeds gezien heb.
Succes!