Zuil luidsprekers als rear speaker gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-07 10:06
ik ga binnen kort 2 nieuwe luidsprekers aan schaffen ( teufel ultima 40 mk2 ), van. Nou is mijn vraag ik heb dus 2 zuil luidsprekers over de quadral quintas 505. Is het ook mogelijk om die b.v als surround speaker te gebruiken (achter). Dus 2 zuilen voor en 2 achter en dan 2 surround (boekenplank speakers ) die er nu staan aan het plafond te hangen ??

Of is het misschien ook een idee om deze mee aan te sluiten op de front speakers ?? 2 voor /2 achter ik heb er zelf echt geen verstand van daarom vraag ik het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:19
Surround is geen probleem, maar of je ook hoogtespeakers kunt aansluiten is afhankelijk van de receiver. Als de bedoeling is dat je atmos wil creëeren moet je receiver dat wel ondersteunen. Een aansluiting voor hoogtespeakers alleen (7.1, 9.1, 11.1) is niet voldoende. Hoogtespeakers bij de aansluiting van de frontspeakers doen zou ik niet doen. De receiver moet dan meer vermogen leveren op die kanalen en op deze manier krijg je niet eens het hoogte effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
LA-384 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:06:
Surround is geen probleem, maar of je ook hoogtespeakers kunt aansluiten is afhankelijk van de receiver. Als de bedoeling is dat je atmos wil creëeren moet je receiver dat wel ondersteunen. Een aansluiting voor hoogtespeakers alleen (7.1, 9.1, 11.1) is niet voldoende. Hoogtespeakers bij de aansluiting van de frontspeakers doen zou ik niet doen. De receiver moet dan meer vermogen leveren op die kanalen en op deze manier krijg je niet eens het hoogte effect.
ik heb een onkyo tx nr 636. dus 2 zuilen voor achter gebruiken kan prima. dat is mooi want voor verkoop leveren ze toch niet veel meer op.. hetwas/is de bedoeling om met de boekenplank speakers te gaan gebruiken voor atmos.. (mits dat mogelijk zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik draai zelf al jaren met zuilen voor en achter. Prima, en met multichannel muziek helemaal een genot.
Die receiver van jou ondersteunt Atmos dus dat zou moeten kunnen. Ik ga er vanuit dat je de extra speakers voor dan als height aan zou moeten sluiten, maar dat moet in je handleiding staan.

Echter vraag ik me af of de Teufels beter zullen klinken dan je huidige Quadrals. Vermoed van niet eerlijk gezegd, maar dat kun je zelf alleen ervaren door te horen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
The Eagle schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 19:33:
Ik draai zelf al jaren met zuilen voor en achter. Prima, en met multichannel muziek helemaal een genot.
Die receiver van jou ondersteunt Atmos dus dat zou moeten kunnen. Ik ga er vanuit dat je de extra speakers voor dan als height aan zou moeten sluiten, maar dat moet in je handleiding staan.

Echter vraag ik me af of de Teufels beter zullen klinken dan je huidige Quadrals. Vermoed van niet eerlijk gezegd, maar dat kun je zelf alleen ervaren door te horen :)
oke bedankt.. zijn misschien de Yamaha NS-555 dan beter dan de teufels ?? budget is rond de 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 15:04
Uit bovenstaande reactie lijkt of je de teufels niet eerst beluisterd hebt. Quadral heb ik als speakermerk hoger zitten dan Teufel. Advies om speakers eerst te gaan luisteren en ze niet alleen op de specs te kopen. Specs zeggen niks over hoe speakers klinken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Hulleman schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:58:
Uit bovenstaande reactie lijkt of je de teufels niet eerst beluisterd hebt. Quadral heb ik als speakermerk hoger zitten dan Teufel. Advies om speakers eerst te gaan luisteren en ze niet alleen op de specs te kopen. Specs zeggen niks over hoe speakers klinken.
klopt deze zijn niet beluisterd door mij. ik heb toentertijd de quadrals ook op goed geluk gekocht..en ben er zeer tevreden mee, maar de recensies van de teufels waren zeer goed, zowel hier op de site als elders. met dat in gedachten wu ik die aanschaffen.. de teufel kan ik helaas nergens in de buurt beluisteren , dus dat valt helaas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik je nou zeg dat uit schapen goed geluid komt, ga je dan ook twee schapen kopen? :P

Ergo: ga luisteren. Genoeg speakers van 250 per stuk te krijgen. Duik bij Correct in Rotterdam ff de koopjeskelder in, staat zat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

harley2009 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:11:
[...]
de teufel kan ik helaas nergens in de buurt beluisteren , dus dat valt helaas af.
Teufel kan je gewoon thuis beluisteren. Je mag ze namelijk acht weken op proef thuis gebruiken en als je het niets vindt stuur je ze gewoon terug. Voordeel hiervan is dat je niet alleen op je eigen set luistert (al is de meerwaarde van bijvoorbeeld een receiver discutabel) maar je luistert in je eigen akoestiek en die is wel belangrijk.

Verder kan je neerzetten wat je wilt. Als je alleen achter vloerstaanders wilt en voor melkpakjes kan dat ook. Het is een kwestie van goed instellen. Al lukt dat wel het beste met een receiver waarvan de crossover per kanaal in is te stellen.

Overigens heb ik de Topic Titel aangepast. De vorige dekte niet echt de lading en was te globaal.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 02-08-2017 22:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
ik ben v/h weekend een s rond gaan rijden en heb verschillende speakers gehoord.
ik heb de volgende speakers beluistert.

1) Ultimate 40 MK2
2) Yamaha NS F359 (gaat waarschijnlijk afvallen is te duur)
3) klipsch R 28F

ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de klipsch, vond ze mooie klinken en zagen er mooi robuust uit.. is toch wel iets waar ik van hou.

maar alle drie klonken ze goed in mij oren (ben geen audiofiel) maar puur op uiterlijk en van wat ik nu heb gehoord ga ik voor klipsch. en dan wil ik in de toekomst ook nog gaan kijken naar een center speaker van hetzelfde merk als de zuil speaker, heb alleen og maar van klipsch gekeken en zag daar dan de klipsch R 25C..

de 40 mk2 klonken ook zeer mooi, maar zoals ik al zei ben ik een beetje voor het robuuste gevallen van de klipsch

[ Voor 10% gewijzigd door harley2009 op 07-08-2017 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
ik heb de klipsch R 28F besteld zaterdag ophalen.. ik wil deze speakers bi amp aansluiten.. nou ben ik er niet zo in thuis, hoe kan ik dat het beste doen op een onkyo tx 636

ik heb even gekeken. op de front aansluiting doe je de woofer (lage toon) en op de (back or height) 7.1 of Bi amp) de tweeter....( hoge toon.)

en wordt zone 2 dan gebruikt voor de 7.1. ik heb nu 7.1 en zone 2 vrij maar als ik Bi amp doe vervallen dus back or height.

dan doe ik in de instellingen zone 2 op aan zetten voor 7.1 ??? klopt dat zo een beetje.

en ga je ook echt verschil merken als je het zo aansluit ??

[ Voor 56% gewijzigd door harley2009 op 15-08-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

"Nou ben ik er niet zo in thuis" of "ik heb er zelf geen verstand" van zijn kreten die je te vaak gebruikt. GoT is geen Helpdesk, we verwachten toch wel een vorm van enige eigen inzet en die mis ik. Lees de handleiding door en duik het menu van de receiver in. Als je er dan nog niet uit komt dan kan je terecht hulp vragen. Nu komt het over als gemak.

Speakers (passief) "bi-amp" aansluiten op een receiver is sowieso dubieus, maar dat is een andere discussie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
FeaR schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:42:
"Nou ben ik er niet zo in thuis" of "ik heb er zelf geen verstand" van zijn kreten die je te vaak gebruikt. GoT is geen Helpdesk, we verwachten toch wel een vorm van enige eigen inzet en die mis ik. Lees de handleiding door en duik het menu van de receiver in. Als je er dan nog niet uit komt dan kan je terecht hulp vragen. Nu komt het over als gemak.

Speakers (passief) "bi-amp" aansluiten op een receiver is sowieso dubieus, maar dat is een andere discussie.
heb het even aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

harley2009 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:33:
ik heb de klipsch R 28F besteld zaterdag ophalen.. ik wil deze speakers bi amp aansluiten.. nou ben ik er niet zo in thuis, hoe kan ik dat het beste doen op een onkyo tx 636
ik heb even gekeken. op de front aansluiting doe je de woofer (lage toon) en op de (back or height) 7.1 of Bi amp) de tweeter....( hoge toon.)
en wordt zone 2 dan gebruikt voor de 7.1. ik heb nu 7.1 en zone 2 vrij maar als ik Bi amp doe vervallen dus back or height.
dan doe ik in de instellingen zone 2 op aan zetten voor 7.1 ??? klopt dat zo een beetje.
De online manual zegt er dit over (had je eenvoudig zelf kunnen vinden):
"Het is mogelijk om luidsprekers die bi-ampen ondersteunen aan te sluiten om de kwaliteit van het bereik van lage en hoge tonen te verbeteren. Tot maximaal 5.2-kanaals zal worden afgespeeld met bi-ampen."

Maximaal 5.2 dus.
Geen 7.1 (or whatever)

Het aansluitschema ziet er volgens Onkyo dan als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C01pi0E.jpg?1
en ga je ook echt verschil merken als je het zo aansluit ??
Nee, daar ga je ook in stereo geen ene moer verschil van horen, voor een echte bi-amp (dat is dit niet) heb je compleet andere amplifiers nodig dan dit en ook dan is het nog steeds de vraag of je überhaupt enig verschil gaat horen.
Gebaseerd op eigen ervaringen met meerdere eindversterkers zeg ik nee!! :P

Vergeet dit pseudo "bi-ampen" liever, het raakt ook uit elektronisch oogpunt echt kant noch wal.
Het maakt je setup meteen een stuk eenvoudiger.

off-topic
Probeer net als iedereen op Tweakers je zinnen eens correct met hoofdletters te laten beginnen, dat leest voor iedereen wel zo prettig.
Als je hulpvaardigheid van anderen verwacht, geef dan vooral zelf het goede voorbeeld anders strandt je eigen topic al in het zicht van de haven. :Y
Pagina: 1