Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Woning volledig voorzien van WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maikvitesse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:09
Lang, lang, geleden was er in mijn wijk maar 1 WiFi netwerk en die was van mij. (die goeie ouwe tijd :) )
Tegenwoordig word mijn woning figuurlijk omvergeblazen door alle 2.4 en 5GHz netwerken.

Jammer genoeg sproeit mijn WNDR4500 zijn WiFi signaal door al die verstoringen niet meer het volledige huis door. Om deze reden ben ik het huis volledig gaan bekabelen en ben DD-WRT routers gaan plaatsen die fungeren als access points. Allemaal hetzelfde SSID/Wachtwoord maar verschillende kanalen 1, 6 en 11.

Dit bevalt, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Het gebeurd me te vaak dat bij het overschakelen van access point ik een filmpje opnieuw moet starten of de website opnieuw moet laden etc.

Nu ben ik gaan zoeken naar oplossingen maar ik kom er totaal niet uit. Ik heb een aantal vragen:

- Wanneer ik een vierde acces point ga installeren kan ik dan kanaal 1, 6 of 11 dubbel gebruiken?

- Zorgt een WiFi mesh systeem voor naadloze overschakeling of niet? Ik zat zelf te denken aan een TP Link Deco M5 systeem met als backhaul de bekabeling die in elke kamer ligt. Maar ik kom er maar niet achter of dit een goede oplossing is.

- Is het beter om een WiFi mesh systeem te gebruiken of is een oplossing van Ubiquiti in de vorm van de UAP-AC-LITE een betere oplossing?

- Is er nog een andere mogelijkheid om dit te bewerkstelligen? (De WNDR4500 vervangen voor een Netgear Nighthawk X10 en hopen dat ik in mijn hele huis kan internetten)

Heb me dagen lang suf gezocht maar kan geen duidelijke conclusies trekken.
Vandaar dat ik mijn vragen hier stel!

Just Play

Beste antwoord (via maikvitesse op 01-08-2017 16:11)

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Optie 1:
Ubiquiti is ook van prima Pro kwaliteit. AP's doen ook een prima handover.

Let wel op.
De (mulit) 3/5 in-een-pack zijn zonder voeding, daar goan ze ervan uit dat je een POE switch gebruikt..
Management kan via software installeren of de dongle (software op een stickie) kopen.

Optie 2:
Vermits je dd-wrt te flashen is naar openWRT
openWRT mesh mode gebruiken

Alle reacties

Verwijderd

Voor als je echt een "handover" wilt tussen de AP's, zal niet makkelijk gaan. Dan moet je echt richting professioneel spul kijken. Zoals Aruba.

Ze zijn tegen "redelijke" prijzen op Marktplaats te krijgen. Nadeel: Toch nog duur, maar wel super professioneel (en een beetje overkil voor thuis).

• maikvitesse
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:29:
Voor als je echt een "handover" wilt tussen de AP's, zal niet makkelijk gaan. Dan moet je echt richting professioneel spul kijken. Zoals Aruba.

Ze zijn tegen "redelijke" prijzen op Marktplaats te krijgen. Nadeel: Toch nog duur, maar wel super professioneel (en een beetje overkil voor thuis).
Inderdaad een beetje overkill.
Het lijkt me niet onmogelijk om met netwerkoplossingen voor de algemene consument een handover te realiseren. Of is dat het wel denk je?

Just Play

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
Ik heb zelf 3 ubiquitis in huis hangen en eigelijk nooit gezever met haperen als ik van AP wissel.
Heb er ook 10 in een loods opgehangen en krijg vanuit daar ook nooit negatieve berichten

Acties:
  • Beste antwoord

• kwakzalver
Optie 1:
Ubiquiti is ook van prima Pro kwaliteit. AP's doen ook een prima handover.

Let wel op.
De (mulit) 3/5 in-een-pack zijn zonder voeding, daar goan ze ervan uit dat je een POE switch gebruikt..
Management kan via software installeren of de dongle (software op een stickie) kopen.

Optie 2:
Vermits je dd-wrt te flashen is naar openWRT
openWRT mesh mode gebruiken

• maikvitesse
Wannial schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:44:
Ik heb zelf 3 ubiquitis in huis hangen.....
kwakzalver schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:49:
Optie 1:
Ubiquiti is ook van prima Pro kwaliteit.......
Kijk dit is veel belovend! Ik neig nu dan meer naar een systeem van Ubiquiti.
Is hier een centrale unit voor benodigd? aangezien je het over een management systeem hebt.

De openWRT mesh mode kende ik nog niet. dat ga ik eens uitpluizen!

Just Play

• kwakzalver
Optie 3:
Wat je zelf al aangeeft; wellicht is één router met EXTERNE antennes afdoende.
Dit afhankelijk van de bouw van je huis/appartement/kot...
De router op de juiste plek zetten en de antennes in de juiste richting plaatsen.

Wat betreft Ubnt:

Zou zeggen
1 Security Gateway
Een aantal UniFi AP AC naar smaak

Optie: Als je een pack koopt, dan gelijk een POE switch, hoef je niet met voedingen te klooien.
Optie: de Cloud Key <-- je management software op een stickie.(te benaderen managen op je android of apple smartphone)

[ Voor 102% gewijzigd door kwakzalver op 01-08-2017 16:02 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19

Felyrion

goodgoan!

Even als toevoeging op Ubiquiti, als je handover wil realiseren moet je wel een servertje draaien waarop de controller software draait. Ik heb zelf ook meerdere Unifi AP's hangen en heb er persoonlijk geen klachten over.

Een meer gedetaiileerd verhaal over Ubiquiti handover methode (s):
https://help.ubnt.com/hc/...st-Roaming#fast%20roaming with unifi

en aanvullend:
https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ik zou Mesh een beetje mijden. Zeker als je kabels hebt liggen, dan kun je beter met bekabelde AP's gaan werken. Het heeft dan ook geen zin om Mesh devices bekabeld aan te sluiten, omdat deze niet beter presteren dan bekabelde AP's zonder deze Mesh technieken als je mesh toch niet gebruikt. En je betaald dan dus wel extra voor het Mesh labeltje.

Met UniFi gaan hand-overs over het algemeen prima. Alleen als ik een VoIP/video gesprek voer kan het soms zijn dat ik even moet reconnecten maar met websites en (niet live) video's heb ik nooit problemen. (Alleen als ik ga roamen, en dus als ik rondloop.)

Het leuke van UniFi is, zeker als je een controller altijd hebt aanstaan(bijvoorbeeld een cloudkey), dat je heel goed kan volgen hoe en waarmee een client verbonden is. (Welk AP, welke band en welk kanaal). Dit is vooral handig bij troubleshooting en het tweaken van de settings.

[ Voor 5% gewijzigd door Qlimaxxx op 01-08-2017 15:57 ]

• maikvitesse
kwakzalver schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:54:
Optie 3:
Wat je zelf al aangeeft; wellicht is één router met EXTERNE antennes afdoende.....
Nooit bij stil gestaan maar klinkt nogal logisch inderdaad. Heb namelijk een vrij kleine woning
Felyrion schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:55:
Even als toevoeging op Ubiquiti.......
Ah kijk, dus toch een centrale unit.
Zou dit op een raspberry pi kunnen?
Bedankt voor de site's die je gestuurd hebt, interessant materiaal!
Qlimaxxx schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:55:
Ik zou Mesh een beetje mijden.........
Dit gevoel had ik zelf ook, maar kon het niet duidelijk uitleggen.
Mesh is volgens mij vooral handig als je geen bekabeling hebt liggen.
Ik heb dat wel dus dan zou een systeem zoals Ubiquinti beter passen als ik het goed begrijp.

Het klinkt wel echt als een super systeem moet ik zeggen dat Ubiquinti.

Bedankt voor de informatie allen!
1 vraag heb ik nog wel, over dat vierde acces point of je een kanaal dubbel kan gebruiken. Niet dat ik dat als oplossing zie, maar voor het verreiken van mijn kennis

Just Play

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maikvitesse schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:03:
[...]

Ah kijk, dus toch een centrale unit.
Zou dit op een raspberry pi kunnen?
Bedankt voor de site's die je gestuurd hebt, interessant materiaal!
Jep, dat kan zeker op een Raspberry PI :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• maikvitesse
DennusB schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:04:
[...]

Jep, dat kan zeker op een Raspberry PI :)
Lache, weer een beetje aanklooien met een Raspberry.
Ik geloof dat ik eruit ben :*)

Just Play

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19

Felyrion

goodgoan!

maikvitesse schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Lache, weer een beetje aanklooien met een Raspberry.
Ik geloof dat ik eruit ben :*)
Zie bijvoorbeeld deze guide:
http://www.lowefamily.com...roller-5-on-raspberry-pi/

Dit heb ik werkend gehad op een pi 3, leek prima te werken.Nu draai ik het anders omdat ik nu ook een aantal netwerken van kennisen en mn ouders op de controller heb.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• kwakzalver
maikvitesse schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:03:
[...]
1 vraag heb ik nog wel, over dat vierde acces point of je een kanaal dubbel kan gebruiken. Niet dat ik dat als oplossing zie, maar voor het verreiken van mijn kennis
Het kan elkaar flink storen waarbij het netwerkverkeer gestoord wordt en/of niet meer meer weet waar het heen moet.
Wat je doet is de AP's op kanalen 1,6,11 concentreren en de 2 AP's met hetzelfde kanaal zover mogelijk uit elkaar zetten om interferentie/ruis te voorkomen. (Gebeurt het dan zet je het vermogen van betreffende AP's omlaag)

Raspberri

• maikvitesse
Felyrion schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:11:
[...]

Zie bijvoorbeeld deze guide:
http://www.lowefamily.com...roller-5-on-raspberry-pi/

Dit heb ik werkend gehad op een pi 3, leek prima te werken.Nu draai ik het anders omdat ik nu ook een aantal netwerken van kennisen en mn ouders op de controller heb.
Nice, ziet er uit als een leuk project.
Altijd vervelend wanneer je een aantal dagen moet wachten terwijl je eigenlijk meteen aan de slag wilt :9

EDIT:
Heb je meerdere netwerken op één controller?

[ Voor 4% gewijzigd door maikvitesse op 01-08-2017 16:13 ]

Just Play

• kwakzalver
maikvitesse schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:13:

EDIT:
Heb je meerdere netwerken op één controller?
Ja dat is mogelijk met Ubnt;
Verschillende netwerken met verschillende restricties.
Koop er een ticketprinter bij en je kan 'internet-vouchers' verkopen....

[ Voor 41% gewijzigd door kwakzalver op 01-08-2017 16:20 ]

• maikvitesse
kwakzalver schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

Het kan elkaar flink storen waarbij het netwerkverkeer gestoord wordt en/of niet meer meer weet waar het heen moet...
Zoiets dacht ik al. Ik werd op het verkeerde been gezet door dit topic.

Hier staat de volgende regel:
Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hiervoor moet bij iedere router hetzelfde SSID worden ingesteld, hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier.

Just Play

• maikvitesse
kwakzalver schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

Ja dat is mogelijk met Ubnt; koop er een ticketprinter bij en je kan 'internet-vouchers' verkopen....
Het word steeds mooier. handig voor gasten die om de wifi-code vragen ;)

Just Play

• kwakzalver
maikvitesse schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:20:
[...]

Het word steeds mooier. handig voor gasten die om de wifi-code vragen ;)
Kan je zelfs mailen of via QR code tonen via je smartphone....
Pagina: 1