Eens in de zoveel jaar mag ik mijzelf eens verwennen met een nieuwe config. Goed om je weer eens te verdiepen in de hardware die er in de afgelopen tijd op de markt is gekomen, waar je allemaal op moet letten en overal tips & tricks te lezen.
Wel hoezee, vreugde, dat moment is daar! En dus ben ik druk aan het klikken geslagen met onderstaande config als resultaat. Waar hoop ik op van jullie? Een sanity check graag
ik wil nogal eens doorschieten in mijn 'duurder is beter', of compleet overdimensioneren 'want je weet maar nooit'.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor werk gebruik ik regelmatig virtual machines. Momenteel werk ik met 16Gb geheugen, waarvan een VM er zo 8 opslokt. Dan blijft er niet zoveel over, helemaal niet als ik een tweede VM nodig heb.
Daarnaast is gamen voor mij echt ontspanning, al ga ik daar geen godsvermogen aan uitgeven, het moet wel leuk blijven
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik zo rond de €1000, maar het is niet erg als ik daar onderbouwd overheen ga.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, de videokaart is al een aantal maanden in gebruik:
Gigabyte GeForce GTX 1060 WindForce OC 6GB
Ook neem ik een tweetal 256Gb SSD HDD's mee als opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, ongeveer dit
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het huidige systeem zit een AsRock Extreme 3 Gen 3 moederbord. Daar ben ik wel redelijk op afgeknapt. Altijd Asus fan geweest, maar heb al van verschillende kanten begrepen dat MSI en Gigabyte echt wel kwaliteit leveren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige kast (Lian-Li PC60) komt nog uit de tijd dat je een grote kast moest hebben en die volschroeven met alles wat er maar in paste. Die tijden zijn nogal veranderd, nu mik ik echt op een compacter systeem. Geen CD-Rom, geen HDD's, wel mooi klein en licht.
Ga je overklokken?
Niet heel waarschijnlijk, die tijden zijn geweest en waarschijnlijk is het voor wat ik wil ook nergens voor nodig. Doe mij dan maar een stabiel en stil systeem
Wat verwacht je van ons?
Zoals aangegeven een sanity check. Ik heb mijn best gedaan om de hele configuratie van alle kanten te bekijken en specs te vergelijken, volgens mij moet het fysiek en technisch passen. Als jullie daar twijfels bij hebben, hoor ik dat graag, dan graaf ik nog een beetje dieper!
Wel hoezee, vreugde, dat moment is daar! En dus ben ik druk aan het klikken geslagen met onderstaande config als resultaat. Waar hoop ik op van jullie? Een sanity check graag
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor werk gebruik ik regelmatig virtual machines. Momenteel werk ik met 16Gb geheugen, waarvan een VM er zo 8 opslokt. Dan blijft er niet zoveel over, helemaal niet als ik een tweede VM nodig heb.
Daarnaast is gamen voor mij echt ontspanning, al ga ik daar geen godsvermogen aan uitgeven, het moet wel leuk blijven
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik zo rond de €1000, maar het is niet erg als ik daar onderbouwd overheen ga.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, de videokaart is al een aantal maanden in gebruik:
Gigabyte GeForce GTX 1060 WindForce OC 6GB
Ook neem ik een tweetal 256Gb SSD HDD's mee als opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, ongeveer dit
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-7600K Boxed | € 229,84 | € 229,84 |
| 1 | Gigabyte GA-Z270M-D3H | € 123,95 | € 123,95 |
| 1 | Noctua NH-D14 | € 68,50 | € 68,50 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 | € 281,- | € 281,- |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Samsung 960 Pro 512GB | € 309,- | € 309,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.102,24 | |
- Ik denk dat een i5 volstaat voor wat ik er mee wil. Dan maar geen hyperthreading, zoveel heel CPU intensieve processen ga ik niet draaien.
- Het moederbord is het enige µATX bord waar alles op en aan zit, heel veel keuze is er niet op dat vlak.
- Aftermarket koeler, zo stil mogelijk. Wat betreft de hoogte moet het volgens de specs passen, maar het is wel een enorm ding.

- De 32Gb geheugen hakt er redelijk in qua budget, is het wellicht verstandig om te zien of de geheugenprijzen binnenkort weer wat dalen?
- Corsair is kwalitatief goed spul, 550W is ook ruimschoots voldoende lijkt me en volledig modulair want geen overbodige kabels.
- En dan de M.2, verschil tussen 256 en 512Gb is 'maar' 70 euro, doe eens gek
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Cooltek U3 Zilver | € 91,99 | € 91,99 |
| 1 | Cooltek UMX3 Zilver | € 128,01 | € 128,01 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het huidige systeem zit een AsRock Extreme 3 Gen 3 moederbord. Daar ben ik wel redelijk op afgeknapt. Altijd Asus fan geweest, maar heb al van verschillende kanten begrepen dat MSI en Gigabyte echt wel kwaliteit leveren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige kast (Lian-Li PC60) komt nog uit de tijd dat je een grote kast moest hebben en die volschroeven met alles wat er maar in paste. Die tijden zijn nogal veranderd, nu mik ik echt op een compacter systeem. Geen CD-Rom, geen HDD's, wel mooi klein en licht.
Ga je overklokken?
Niet heel waarschijnlijk, die tijden zijn geweest en waarschijnlijk is het voor wat ik wil ook nergens voor nodig. Doe mij dan maar een stabiel en stil systeem
Wat verwacht je van ons?
Zoals aangegeven een sanity check. Ik heb mijn best gedaan om de hele configuratie van alle kanten te bekijken en specs te vergelijken, volgens mij moet het fysiek en technisch passen. Als jullie daar twijfels bij hebben, hoor ik dat graag, dan graaf ik nog een beetje dieper!
[ Voor 7% gewijzigd door Kaastosti op 31-07-2017 20:35 ]
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.