Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virtual machines / Medium gaming - Stabiel, snel en compact

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 08:32

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Eens in de zoveel jaar mag ik mijzelf eens verwennen met een nieuwe config. Goed om je weer eens te verdiepen in de hardware die er in de afgelopen tijd op de markt is gekomen, waar je allemaal op moet letten en overal tips & tricks te lezen.

Wel hoezee, vreugde, dat moment is daar! En dus ben ik druk aan het klikken geslagen met onderstaande config als resultaat. Waar hoop ik op van jullie? Een sanity check graag :) ik wil nogal eens doorschieten in mijn 'duurder is beter', of compleet overdimensioneren 'want je weet maar nooit'.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor werk gebruik ik regelmatig virtual machines. Momenteel werk ik met 16Gb geheugen, waarvan een VM er zo 8 opslokt. Dan blijft er niet zoveel over, helemaal niet als ik een tweede VM nodig heb.

Daarnaast is gamen voor mij echt ontspanning, al ga ik daar geen godsvermogen aan uitgeven, het moet wel leuk blijven O-)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik zo rond de €1000, maar het is niet erg als ik daar onderbouwd overheen ga.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, de videokaart is al een aantal maanden in gebruik:
Gigabyte GeForce GTX 1060 WindForce OC 6GB
Ook neem ik een tweetal 256Gb SSD HDD's mee als opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, ongeveer dit ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 229,84€ 229,84
1Gigabyte GA-Z270M-D3H€ 123,95€ 123,95
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 281,-€ 281,-
1Corsair RM550x Zwart€ 89,95€ 89,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 309,-€ 309,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,24
  • Ik denk dat een i5 volstaat voor wat ik er mee wil. Dan maar geen hyperthreading, zoveel heel CPU intensieve processen ga ik niet draaien.
  • Het moederbord is het enige µATX bord waar alles op en aan zit, heel veel keuze is er niet op dat vlak.
  • Aftermarket koeler, zo stil mogelijk. Wat betreft de hoogte moet het volgens de specs passen, maar het is wel een enorm ding. :X
  • De 32Gb geheugen hakt er redelijk in qua budget, is het wellicht verstandig om te zien of de geheugenprijzen binnenkort weer wat dalen?
  • Corsair is kwalitatief goed spul, 550W is ook ruimschoots voldoende lijkt me en volledig modulair want geen overbodige kabels.
  • En dan de M.2, verschil tussen 256 en 512Gb is 'maar' 70 euro, doe eens gek ;)
Met daarbij een compacte(re) kast... ik kom op één van deze twee uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooltek U3 Zilver€ 91,99€ 91,99
1Cooltek UMX3 Zilver€ 128,01€ 128,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het huidige systeem zit een AsRock Extreme 3 Gen 3 moederbord. Daar ben ik wel redelijk op afgeknapt. Altijd Asus fan geweest, maar heb al van verschillende kanten begrepen dat MSI en Gigabyte echt wel kwaliteit leveren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige kast (Lian-Li PC60) komt nog uit de tijd dat je een grote kast moest hebben en die volschroeven met alles wat er maar in paste. Die tijden zijn nogal veranderd, nu mik ik echt op een compacter systeem. Geen CD-Rom, geen HDD's, wel mooi klein en licht.

Ga je overklokken?
Niet heel waarschijnlijk, die tijden zijn geweest en waarschijnlijk is het voor wat ik wil ook nergens voor nodig. Doe mij dan maar een stabiel en stil systeem :)

Wat verwacht je van ons?
Zoals aangegeven een sanity check. Ik heb mijn best gedaan om de hele configuratie van alle kanten te bekijken en specs te vergelijken, volgens mij moet het fysiek en technisch passen. Als jullie daar twijfels bij hebben, hoor ik dat graag, dan graaf ik nog een beetje dieper!

[ Voor 7% gewijzigd door Kaastosti op 31-07-2017 20:35 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb een jaar of anderhalf geleden de zelfde vraag gesteld. Qua cpu kreeg ik de tip om naar een Xeon E5 te kijken. Is goedkoper dan de i7, geen GPU, wel meer power en meer threads. Qua kosten weet ik ff niet.
Memoryprijzen vallen niet te voorspellen maarals je nu al VM's met 16G draait zou ik zeker boor 32G gaan.
Of je VM's voor weinig in de cloud draaien, is wellicht nog makkelijker schalen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je niet gaat overclocken is een -K versie ook niet nodig. Deze is duurder en je bent een ander z170/z270 moederbord nodig. Wel standaard wat hogere clocks.

Een andere optie is AMD Ryzen, (1600x voor 239 met 6 cores /12ht of een 1600) meer cores en 'HT' dan Intel voor hetzelfde geld of minder. Veel bang for buck op dat vlak (per clocktick iets langzamer) en allemaal overklokbaar mocht je dat later willen proberen. Ik weet niet of je dan speciale virtualisatie eigenschappen mist ofzo als die al aanwezig zijn op de Intels.

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 31-07-2017 21:04 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Een xeon kan, je hebt echter een C232 of C236 chipset nodig voor ze.
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed
pricewatch: ASRock E3V5 WS
pricewatch: ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC
Voorbeelden. Natuurlijk gewoon te vinden in de pricewatch wanneer gefilterd wordt op chipsets C232 of C236.
Deze xeons supporten echter niet hoger dan DDR4 2133.
Wel hebben ze 8 threads versus 4 voor de i5.

Een andere optie is AMD Ryzen.
Een R5 1600X heeft 12 threads op 3.6GHz. TWAALF! Hij kost min of meer hetzelfde als een 7600K. Een 1600 kan ook voor wat minder geld. Lagere clockspeed, geen andere verschillen.
Die ramkit in je huidige wenslijst is geschikt voor Ryzen. Tip en Tricks lezen voor RAM als het gaat om Ryzen is aangeraden. Er is echter geen wetenschap bij, gewoon een aantal dingen die je moet weten.
Ryzen processors werken met alle moederborden met socket AM4.
De singlecore van de gelinkte xeon en de Ryzen 1600X is trouwens zo goed als hetzelfde. Intel's instructies per kloktik zijn net een tikje hoger, maar de kloksnelheid van de 1600X is net een tikje hoger. Cancelt elkaar uit.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Een aantal opmerkingen:
Je gaat niet overclocken, maar neemt wel een dure K-processor, duur Z270-moederbord en een van de grootste en duurste luchtkoelers die er te krijgen is.

Voeding is goed, maar zoveel vermogen is niet nodig, dus die kan goedkoper.

En wat zijn de eisen die je stelt aan een moederbord?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 209,-€ 209,-
1ASRock AB350M Pro4€ 85,35€ 85,35
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 281,-€ 281,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 231,-€ 231,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 867,30

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@White Feather Heb je ook een onderbouwing, waarom je een AMD Ryzen machine adviseert? Lijstjes plempen kan iedereen, immers. :Y

@Kaastosti Een i7 heeft echter dan weer wel hogere clockspeeds tov de i5. Nu weet ik even niet hoeveel het in prijs verschilt tov de gekozen i5, maar tussen K en non K varianten van de i7 7700 scheelt dat bijvoorbeeld ook maar een paar tientjes.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2017 21:25 ]

• White Feather
CH40S schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:21:
@White Feather Heb je ook een onderbouwing, waarom je een AMD Ryzen machine adviseert? Lijstjes plempen kan iedereen, immers. :Y
In games is een Ryzen gelijk aan die 7600K, want de gpu (1060) is hier toch de beperkende factor (en ik zie niets over een toekomstige 1080p 144hz bijvoorbeeld met een zwaardere kaart). Dan heb je dus een Ryzen met zijn 6 cores en 12 threads, die aanzienlijk beter is dan een 7600K met maar 4 cores. Die zou al op zijn top zitten, met moderne MP games als BF1 of streaming van gameplay. Die is dus minder toekomstvast.

Met een Ryzen hoef je je VM's niet te sluiten als je gaat gamen omdat je genoeg cores hebt om die in de achtergrond door te laten draaien.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

VM's niet te sluiten? Een VM heeft meer nodig dan CPU power hé. Bijvoorbeeld RAM. Dat ga je echt wel merken qua performance. ;)

• White Feather
CH40S schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:45:
VM's niet te sluiten? Een VM heeft meer nodig dan CPU power hé. Bijvoorbeeld RAM. Dat ga je echt wel merken qua performance. ;)
Er staat 32 GB in het lijstje, dus daar kom je een heel eind mee 😃

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou in elk geval nooit een VM open laten staan als ik ga gamen. Dat vreet gewoon teveel resources weg, al heeft een CPU een miljoen cores en heb ik een petabyte aan RAM. :) ;) Maar goed, dat is offtopic. :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2017 21:50 ]

• White Feather
CH40S schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:48:
Ik zou in elk geval nooit een VM open laten staan als ik ga gamen. Dat vreet gewoon teveel resources weg, al heeft een CPU een miljoen cores en heb ik een petabyte aan RAM. :) ;) Maar goed, dat is offtopic. :)
Cpu-power, Ram en diskperformance is aanwezig, dus impact op je gaming is waarschijnlijk nihil.

@Kaastosti Je kunt ook nog een gewone Sata ssd nemen, cijfertjes lijken leuk, maar in de praktijk heeft een nvme m2 ssd vaak weinig extra waarde.

https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dank voor alle feedback!! Ik ga een dappere poging doen nog wat keuzes te onderbouwen :)

De K-versie is inderdaad niet nodig, maar het scheelt €17,- ten opzichte van de gewone 7600 en heeft iets hogere kloksnelheden... voor dat verschil dacht ik die dan maar gewoon mee te pakken.

Ryzen is een veel gehoorde optie. Toch lees ik dat er wel flink wat dingen zijn om rekening mee te houden (zoals youridv1 al zegt, het geheugen bijvoorbeeld)... en dat er nog wat kinderziektes in zitten. Dat weerhoudt me er nog van om nu voor Ryzen te kiezen, Intel lijkt op dat vlak de spullen wat beter voor elkaar te hebben en heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee.

Dat 'ie in games beter zou presteren is niet de conclusie die ik trek als ik de reviews lees. Het hangt er momenteel maar net aan welke game je test. Wellicht dat dat in de nabije toekomst anders wordt als meer games effectief gebruik gaan maken van meer cores.

De koeler is vooral ingegeven door het feit dat ik de boel goed wil laten koelen met minimaal geluid. Nu heb ik op mijn i5-2500K een Scythe Mygen 3 zitten. Ook een bakbeest, maar daardoor ook weinig toeren en dus stil. Dit leek me een mooie vernieuwing... dacht al dat dit redelijk overkill zou zijn. Maar om dan maar meteen terug te gaan naar een stock koeler is wel een heel flinke stap.

Voeding kan inderdaad met minder af, al ben ik niet zo happig op de Seasonic, daar heb ik er al twee van versleten in mijn server. Daarnaast is 'ie niet modulair, dus ongebruikte kabels in een toch al compacte setup. En nu ik er over nadenk heb ik in mijn huidige systeem een Corsair 520W zitten, die kan natuurlijk prima mee!

Voor die VM's is vooral de RAM nu bottleneck, dus die 32GB moet er komen :P Niet per se deze bankjes, hoeft ook niet het goedkoopste, dit was een random guess.

Dat artikel van hardware.info had ik inderdaad ook gelezen :) Ben nog erg aan het twijfelen of ik inderdaad daardoor de M.2 laat zitten. Dat kan natuurlijk op een later moment ook nog, dan ga ik gewoon door met de SSD's die ik er nu in heb zitten en die ook echt snel (genoeg) zijn. Scheelt weer in de initiële aanschafprijs, minder schrikken ;)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
als je geen ryzen wil zou ik voor de xeon of een i7 gaan vanwege de threads, maar als jij 4 genoeg vindt dan is dat natuurlijk prima.

De xeon combo is waarschijnlijk niet duurder dan je huidige lijstje. De processor is 30 euro duurder, het moederbord dezelfde prijs en een 2133 32GB kitje is minstens 30 euro goedkoper dan een 3000 32GB kitje. Je levert in feite overclocking in voor Hyperthreading.

[ Voor 50% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 22:20 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
voor wat het waard is, draai ik een Ryzen 1600@3.6Ghz zonder problemen icm Team Group Nighthawk 2x16GB (3000)@2933 op een MSI B350M mobo

Als je VM's gebruikt zou ik persoonlijk toch liever een 6C/12T processor willen hebben dan een 4C/4T, maar Ryzen support is nog in ontwikkeling, dus snap dat je dan liever voor de zekerheid van intel kiest.

Star Citizen Referral Code

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik lees vooral dat je maar één VM draait nu; heb je dan ook zo veel cores nodig? Natuurlijk kun je het aantal VM's vergroten en je CPU opschalen naar meer cores maar dan gaat of de prijs hard omhoog, of de single-core performance hard achteruit (of beiden), en veel dingen zijn nog altijd single core (en je moet een VM ook niet teveel geven als het niet nodig is, geeft weer eigen issues).

In dat opzicht kun je dus beter minder cores tegen hogere kloksnelheid nemen dan voor zo veel mogelijk cores gaan. De E5-1230 v6 of 1240 v6 zijn misschien leuke opties? Gaan net als de i5 in je topicstart tot 2400 MHz DDR4.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:34
Voor wat het waard is. Ik heb een i7 7700k en heb ook meestal iets van 3 - 4 VM's draaien. (ook al heb ik ook nog een x-aantal test servertjes in de cloud en 2 pizzadozen thuis staan, Met gamen zet ik ze meestal wel uit (misschien gewenning, omdat mijn vorige pc dat niet trok). Het is niet dat de VM's continue hun ram en cpu op 100% hebben draaien (meestal staan ze qua resources redelijk uit hun neus te eten).

Opmerkingen m.b.t VM's:
- zet je storage van de VM's naar een aparte disk/ssd
- Waar moeten je VM's aan voldoen (wat zijn je wensen? hoge cpu load, veel ram, snelle storage?)
- Deel je VM(s) goed in qua resource gebruik. Wat zijn de specs, wat heb je nodig. Stomweg een VM aanmaken met 12GB ram, 100GB disk en 2 cores kan ook overkill zijn.
- mag ik vragen wat voor VMs je wilt gaan draaien (wat komt er op te draaien)?
- Welke virtualisatie software gebruik je. Kijk hier vooral naar de feature verschillen van intel t.o.v. AMD en trek daar je conclusie uit voor welke cpu je wil gaan.

Anderzijds: zou je ook kunnen denken aan een aparte PC/server puur voor je VM's.

Misschien dus iets meer voor jezelf uitzoeken wat je met de VM(s) wil doen en waar je nu tegen aan loopt qua resources.

RAM:
je hebt 4 sloten op het moederbord zitten. Je kan er dus ook eerst 16GB in zetten en later nog wat bijkopen.

SSD:
ik snap hier de keuze niet helemaal van. De m2/nvme worden meestal gebruikt voor grotere files verplaatsen. Voor normaal gebruik merk je het verschil alleen in je portomonee.
Voor dat bedrag heb je ook een 1TB variant (prima als flinke storage voor je VM's ): pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB

Qua voeding heb je aan een 450W ook meer dan genoeg.
CPU tdp: 91W
GPU (gtx 1060): max 143 W (als ik het even snel zo zie)
randspullen: 20W
2x ssd: 15W ?
Dan zit je zo aan de 280 - 300W aan piek vermogen wat je heb
Voor voeding info zou je hier ook je vraag kunnen stellen. Ik denk dat je aan een 450W voeding meer dan genoeg hebt: (bezuinig niet op een goede voeding!)
Voeding advies en informatie topic - Deel 33

met de setup zou je kunnen spelen met lagere cpu > groter geheugen
andere koeler: pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B. Andere ssd: 525GB/ 1TB, andere voeding, etc

Voor wat je wil zou je prima onder de 1000 euro moeten zitten. met 900,- zou het ook wel moeten lukken
voorbeeldje:
andere voeding (450W), andere SSD, andere koeler, 7700k cpu en 16gb ram. Je kan dan altijd nog hetzelfde Ram setje erbij kopen. Een cpu koop je niet zomaar erbij
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 335,50€ 335,50
1Gigabyte GA-Z270M-D3H€ 123,95€ 123,95
1Scythe Mugen 5€ 44,90€ 44,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,18€ 79,18
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,05

M.b.t de Ryzen setups heb ik mij daar niet meer mee bezig gehouden, anders had ik die er ook graag voor je bij gezet

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heerlijk, inhoudelijke reacties die je aan het denken zetten :)

De VM's gebruik ik voornamelijk voor klanten die een VPN eisen voor toegang tot hun servers. Gevolg daarvan is in veel gevallen dat al het andere verkeer stopt... even iets online opzoeken is er niet meer bij. Dus heb ik daar een aparte W7 VM voor waarin ik voor die klanten de benodigde software heb zitten. Cisco, F5, Citrix etc. Die draaien dan in VirtualBox.

Natuurlijk kan ik die ook benaderen vanaf mijn laptop... maar dan zit ik met 1 schermpje. In bovenstaande config staan geen schermen, aangezien ik al 3x 24" heb staan. Zijn al wat oudere units, Samsung SyncMaster 2443BW, maar ze doen het prima. Dat werkt een stuk prettiger als je veel zooi op het scherm kwijt moet.

De Xeon is een optie als je niet gaat OC-en en toch HT zou willen gebruiken... maar dan zonder IGP. Dat houdt in dat ik een onboard video niet zou kunnen gebruiken. Dan moet ik nog even heel goed kijken of ik de videokaart 3x DVI kan laten ondersteunen. Nu gebruik ik voor de derde monitor namelijk wel de onboard video.

De keuze voor M.2 was meer 'omdat het kan'. Het zit er op, dus waarom niet meteen gebruiken van maken. Toegegeven, nog wel met de beleving dat dat weer een stapje sneller zou zijn dan bestaande SATA SSD's. Weer een illusie armer ;)

• Paul
Kaastosti schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:15:
Dan moet ik nog even heel goed kijken of ik de videokaart 3x DVI kan laten ondersteunen.
Geen probleem :) HDMI is DVI met wat extra...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Is het niet handiger om een processor met meer cores te pakken als je met VM's gaat werken.
Dan kan je namelijk 2 cores per VM aanzetten.

Ligt er denk ik weer aan welke applicaties je op VM draaid. Bijv Citrix is al een programma wat meer dan 20 jaar oud is of nouja een project die voorkomt uit de oude DOS omgeving als ik mij niet vergis of haal ik het nou door elkaar met een ander programma. Maar kan mij voorstellen dat je bij software wat nog op oudere engines werkt meer baat heb bij snellere en krachtigere cores.

[ Voor 12% gewijzigd door Glamourt op 01-08-2017 10:01 ]

• Paul
Glamourt schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:55:
Dan kan je namelijk 2 cores per VM aanzetten.
Dat kan toch wel; op het werk overscubscriben we processoren ongeveer 1:5 en die machines staan meer te doen dan die VPN-machine van Kaastosti.

Daarnaast, meer cores is niet automatisch beter, zeker niet in een VM. De scheduler moet namelijk beide cores tegelijkertijd vrij hebben om taken voor de VM uit te voeren, waardoor je VM dus mogelijk staat te wachten op resources terwijl het dat helemaal niet nodig heeft. Gewoon met 1 vCPU beginnen en pas uitbreiden als blijkt dat dat te weinig is.
Bijv Citrix is al een programma wat meer dan 20 jaar oud is of nouja een project die voorkomt uit de oude DOS omgeving als ik mij niet vergis of haal ik het nou door elkaar met een ander programma.
Dat hoop ik :P Ja, Citrix (het bedrijf, ik weet zo even niet welk product van dat bedrijf je bedoelt) is al vrij oud, maar dat is Microsoft ook. Is Windows 10 dan ook 20 jaar oud of een project dat voorkomt uit de oude DOS omgeving?
Maar kan mij voorstellen dat je bij software wat nog op oudere engines werkt meer baat heb bij snellere en krachtigere cores.
Nieuwere software vaak ook, multithreaded programmeren is gewoon lastig, en niet alle taken lenen zich er voor. Games zijn een bekend voorbeeld, zelfs de modernste games hebben over het algemeen meer aan snellere single threaded performance dan aan meer cores.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Glamourt
Dat hoop ik :P Ja, Citrix (het bedrijf, ik weet zo even niet welk product van dat bedrijf je bedoelt) is al vrij oud, maar dat is Microsoft ook. Is Windows 10 dan ook 20 jaar oud of een project dat voorkomt uit de oude DOS omgeving?
Haha daar heb je een punt. Al hebben ze een tijdje terug eem powershell toegevoegt die Linux based is?
Wat ik mij nog kan herinneren gebruikte ik het soms in combinatie om Cisco routers mee te configureren, maar vraag me niet meer hoe. Maar ga een beetje offtopic.
Nieuwere software vaak ook, multithreaded programmeren is gewoon lastig, en niet alle taken lenen zich er voor. Games zijn een bekend voorbeeld, zelfs de modernste games hebben over het algemeen meer aan snellere single threaded performance dan aan meer cores.
Dat ben ik nog aan het leren, maar het lijkt mij juist makkelijker, omdat je dan veel data kan cachen in je memmory of even aan de kant kan zetten, zodat je door het multitasken met meerdere cores je het weer kan aanspreken terwijl de kracht van andere cores worden benut voor om andere taken uit te laten voeren. Vroeger had je maar 4GB memmory daar kan je weinig in cachen dus dan was je meer depended op de snelle rekenkracht van een processor core.

[ Voor 4% gewijzigd door Glamourt op 01-08-2017 10:37 ]

• Paul
Glamourt schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:26:
Al hebben ze een tijdje terug eem powershell toegevoegt die Linux based is?
Wie? PowerShell is ontwikkeld door Microsoft in .Net, en Microsoft biedt in de Windows 10 Anniversary Update de mogelijkheid om een Ubuntu-based bash-shell ("Linux") te installeren.
Wat ik mij nog kan herinneren gebruikte ik het soms om Cisco routers mee te configureren
Ik vermoed dat dat eerder via telnet of HyperTerm is geweest (of met een3rd party programma)
Dat ben ik nog aan het leren, maar het lijkt mij juist makkelijker omdat je dan veel data kan cachen in je memmory en door het multitasken met meerdere cores kan je het aanspreken terwijl de kracht van andere cores worden benut voor andere werkzaamheden.
Hangt helemaal af van je werkzaamheden. Denk aan het bouwen van een huis, versus het vullen van pakken melk. Het heeft geen zin om aan het dak van het huis te beginnen als de muren nog niet staan (single threaded) maar je kunt makkelijk 3000 pakken melk tegelijk vullen (multi-threaded). Dit staat compleet los van hoeveel data je kunt cachen. Daarnaast vraag ik me af wat voor data je hebt dat je daar meer dan 4 GB tegelijk van in het geheugen moet hebben :) Je kunt in 4 GB ontzettend veel data cachen... Processoren hebben kilobytes tot megabytes (L1 -> L3) aan cache...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Citrix is wat dat betreft nog een apart geval, omdat je daarmee aanlogt bij een omgeving op weer een andere server. De belasting binnen mijn eigen VM is daar niet zo heel groot.

SAP HANA Studio (gebaseerd op Eclipse) vreet zonder te knipperen 2GB RAM weg. SAP Gui is vrij licht, dat zit tegen de 100Mb, geef het 150 dan is 'ie blij. Daarnaast nog wat praktische programma's, maar dat mag allemaal in het grote geheel der dingen geen naam hebben.

Natuurlijk moet het OS zelf ook nog fatsoenlijk blijven draaien. Met 4GB aan RAM kom je er niet, 6 of 8 heb je echt wel nodig. Vandaar de 32 totaal, dan heb je die ruimte en hoef je daar in binnen je VM op te beknibbelen.

CPU is natuurlijk een ander verhaal. Over het algemeen ben ik niet met werk _en_ games tegelijk bezig. Dus met 4 cores (en in het geval van een i5 4 threads) kom ik dan op zich weg. Pas als ik meerdere VMs tegelijk ga draaien zou dat een puntje kunnen worden.

• Glamourt
Wie? PowerShell is ontwikkeld door Microsoft in .Net, en Microsoft biedt in de Windows 10 Anniversary Update de mogelijkheid om een Ubuntu-based bash-shell ("Linux") te installeren.
Ja het is ontwikkeld door microsoft, ik zeg het verkeerd het heeft een onderliggende windows subsyteem om linux applicaties te runnen. Dus het is in dat opzicht gebasseerd op de linux kernel. Of nouja een stukje code daarvan. https://www.howtogeek.com...bash-shell-on-windows-10/
Ik vermoed dat dat eerder via telnet of HyperTerm is geweest (of met een3rd party programma)
Met hyperterm volgens mij in combinatie van de windows powershell waar we linux commands gebruikte.
Hangt helemaal af van je werkzaamheden. Denk aan het bouwen van een huis, versus het vullen van pakken melk. Het heeft geen zin om aan het dak van het huis te beginnen als de muren nog niet staan (single threaded) maar je kunt makkelijk 3000 pakken melk tegelijk vullen (multi-threaded). Dit staat compleet los van hoeveel data je kunt cachen. Daarnaast vraag ik me af wat voor data je hebt dat je daar meer dan 4 GB tegelijk van in het geheugen moet hebben :) Je kunt in 4 GB ontzettend veel data cachen... Processoren hebben kilobytes tot megabytes (L1 -> L3) aan cache...
Daar heb ik niks aan toe te voegen, ligt puur aan je werkzaamheden.

• Paul
Kaastosti schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:45:
Natuurlijk moet het OS zelf ook nog fatsoenlijk blijven draaien. Met 4GB aan RAM kom je er niet, 6 of 8 heb je echt wel nodig.
Bedoel je dan inclusief SAP HANA? Want voor alleen het OS ben ik het daar niet mee eens. De Windows 7 VDI's op mijn werk hebben 2 GB en dat draait uitstekend (in ieder geval vanuit geheugengebruik bezien :+ ) en daar draaien toch een hoop applicaties in (alleen niet allemaal tegelijk :P ). Mijn Windows 10 laptop met 8 GB gebruikt er momenteel 2,4 van (Outlook, Excel, RDP en Chrome), en een management server met eveneens 8 GB gebruikt er 5 (waarvan 2,5 GB voor Chrome).

"Nodig" is een rekbaar begrip :) Niet dat ik je ongelijk geef, ik zou tegenwoordig ook geen (fysieke) machines meer uitrollen met minder dan 8 GB ram...
Pas als ik meerdere VMs tegelijk ga draaien zou dat een puntje kunnen worden.
Je kunt CPU redelijk goed overcommitten (RAM daarentegen...), dus tenzij die VM's staan te stampen zou ik me daar niet direct zorgen over maken.
Glamourt schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:46:
Met hyperterm volgens mij in combinatie van de windows powershell waar we linux commands gebruikte.
...nou haal je wel heel veel door elkaar. HyperTerminal is een GUI-programma (meegeleverd met Windows tot aan XP) waarmee je seriele connecties op kunt zetten en heeft bij mijn weten geen PowerShell-integratie. Linux-commando's onder Windows kan pas een klein jaar, onder Windows 10 (tenzij je CygWIN of zo installeerde).

Wat je voor commando's intypte in HyperTerminal hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je die seriële verbinding mee maakte...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1