Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:44

Roy

Hobbies?

Topicstarter
Situatie: huidig woonhuis (bouwjaar 2002) gaan we verbouwen. De schuine kap aan de achterzijde op de eerste verdieping gaan we vervangen door een plat dak. Hierdoor kunnen we een extra slaapkamer en badkamer realiseren.

De huidige CV- en wasruimte wordt dan de badkamer. In deze ruimte hangt op dit moment ook onze boiler van de zonnecollector, en de collector zelf zit op het schuine dak dat gaat verdwijnen. We zitten nu alleen met de overweging of we de zonnecollector moeten verplaatsen of verwijderen. Enkele gegevens:
  • Verplaatsen kost minimaal 600 euro (als alle beugels e.d. te hergebruiken zijn).
  • Daarnaast krijgen we in de badkamer te weinig ruimte voor een (ruime) halfopen inloopdouche (wat we graag willen), waardoor we voor een schuifwand moeten gaan die ongeveer 1800 euro kost (de douchewand kost ongeveer 1000).
  • Volgens ‘het internet’ besparen we tussen de 80 en 100 euro per jaar aan gaskosten door de zonnecollector.
Als we dus de zonnecollector verplaatsen zijn we zeker 600 euro kwijt, en als we de extra kosten voor de indeling van de badkamer erbij rekenen ongeveer 1400 euro extra kwijt (en wordt de badkamer een stuk onhandiger qua indeling). Maar dan houden we wel het ‘gratis warme water’ van de zonnecollector. Daarnaast vragen we ons af of een dergelijk systeem bij de verkoop van de woning (bijvoorbeeld over 5 jaar) een pluspunt is.
Daarentegen is er natuurlijk ook het risico dat de zonnecollector de verhuizing niet overleeft of langzaamaan aan het einde van z’n levensduur is (het is namelijk een Agpo Aquasol, die staan niet bekend om hun degelijkheid).

Dus nu de afweging om de (op dit moment) goed werkende techniek weggooien (of verkopen), of toch maar investeren? Iemand goede argumenten voor een van de opties?

Inderdaad...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:11
WVB >>> DED
Maar een zonnecollector is een beetje uit de gratie aan het rijken. De tendens is dat PV panelen meer elektriciteit kunnen opwekken voor warm water dan een collector. Ook is het systeem bij jou al 15 jaar oud.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoewel ik zonneboilers een warm hart toedraag zou ik in jouw geval het systeem verwijderen zodat je meer ruimte overhoudt in de badkamer en een douchewand kan kopen die je wilt.

Met het geld wat je bespaart kan je een paar PV panelen neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

PV + warmtepomp = meer gasbesparing dan een zonneboiler.
Dus als je dat doet, kan je de collector verwijderen :)
Op zich is het wel handig om ruimte te houden voor een 200 liter voorraadvat, maar daar kan je natuurlijk nu een praktischer plek voor vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:21
Roy schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:23:
Situatie: huidig woonhuis (bouwjaar 2002) gaan we verbouwen. De schuine kap aan de achterzijde op de eerste verdieping gaan we vervangen door een plat dak. Hierdoor kunnen we een extra slaapkamer en badkamer realiseren.

De huidige CV- en wasruimte wordt dan de badkamer. In deze ruimte hangt op dit moment ook onze boiler van de zonnecollector, en de collector zelf zit op het schuine dak dat gaat verdwijnen. We zitten nu alleen met de overweging of we de zonnecollector moeten verplaatsen of verwijderen. Enkele gegevens:
  • Verplaatsen kost minimaal 600 euro (als alle beugels e.d. te hergebruiken zijn).
  • Daarnaast krijgen we in de badkamer te weinig ruimte voor een (ruime) halfopen inloopdouche (wat we graag willen), waardoor we voor een schuifwand moeten gaan die ongeveer 1800 euro kost (de douchewand kost ongeveer 1000).
  • Volgens ‘het internet’ besparen we tussen de 80 en 100 euro per jaar aan gaskosten door de zonnecollector.
Als we dus de zonnecollector verplaatsen zijn we zeker 600 euro kwijt, en als we de extra kosten voor de indeling van de badkamer erbij rekenen ongeveer 1400 euro extra kwijt (en wordt de badkamer een stuk onhandiger qua indeling). Maar dan houden we wel het ‘gratis warme water’ van de zonnecollector. Daarnaast vragen we ons af of een dergelijk systeem bij de verkoop van de woning (bijvoorbeeld over 5 jaar) een pluspunt is.
Daarentegen is er natuurlijk ook het risico dat de zonnecollector de verhuizing niet overleeft of langzaamaan aan het einde van z’n levensduur is (het is namelijk een Agpo Aquasol, die staan niet bekend om hun degelijkheid).

Dus nu de afweging om de (op dit moment) goed werkende techniek weggooien (of verkopen), of toch maar investeren? Iemand goede argumenten voor een van de opties?
toon volledige bericht
Tis wel zonde om iets wat werkt af te breken... naar ik kan me goed voorstellen dat je hem verwijderd. In het algemeen vind ik zonnecollectoren erg gunstig omdat je minder warm water hoeft te maken. In dit geval kan je er misschien een buitendouche of kinderbad vulplaats mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:44

Roy

Hobbies?

Topicstarter
Deze week spreken we even met onze installateur om te kijken wat de gevolgen zijn, maar onze voorkeur nijgt naar het verwijderen van het systeem. Maar ik blijf het zelf ook wel enorm jammer vinden; ik vind het een mooi systeem. Misschien maar even kijken hoeveel het kost om enkele PV panelen te plaatsen (even kijken wat er voor het geld dat we besparen mogelijk is).

Wellicht dat er nog behoefte is aan reserveonderdelen van ons systeem: de hele wijk hangt er namelijk vol mee dus er zal vast wel ergens iets kapot gaan.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55
In jouw geval lijkt het me bijna zinvoller om, mocht je in de toekomst weer een zonneboiler willen, een nieuwe te plaatsen ipv deze te verplaatsen gezien de extra kosten en de ouderdom van het systeem.

Met de huidige salderingsregeling is het inderdaad interessanter om extra PV te plaatsen. Ik ben benieuwd of dat nog steeds zo is mocht de saldering weg vallen (2023). Ik ben me nu ook aan het oriënteren op all-electric, ik ben er nog niet uit wat de oplossing wordt :)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Pagina: 1