Nieuwe woning - nieuw netwerk....maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 952291

Topicstarter
Beste tweakers,
al langere tijd kijk ik met argusogen naar de kennis die velen van jullie hebben aangaande systemen / software / netwerken etc.
Zelf heb ik enige kennis echter krijg ik het toch altijd voor elkaar problemen te creeeren binnen mijn thuisnetwerk.

In oktober word ons huis opgeleverd en ik wil graag een netwerk inrichten waar ik probleemloos gebruik van kan maken. Hopelijk kunnen jullie mij advies geven van een veilige en moderne netwerk setup die gericht is op normaal thuisgebruik.

Relevante hardware die ik gebruik:

- Normale Windows 7 laptop (met i5 processor)
- MacBook
- Ziggo Cisco modem
- Asus : RT-AC56U
- diverse iPhones/iPad's
- Android tablet
- WD Livebook

Verder zijn er nog TV's, gameconsoles die in het netwerk dienen te worden opgenomen en staat een slimme thermostaat en sonos op het verlanglijstje.

Het huis heeft 3 verdiepingen met een ethernetkabel op elke verdieping.
Mijn vrees is dat ik met de Ziggo Modem die ik moet aansluiten in de meterkast maar beperkte wifi spreiding zal hebben.

Alle tips/suggesties zijn meer dan welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 22:45

lier

MikroTik nerd

Hoe meer accesspoints, hoe beter. Mooi uitgangspunt is een per verdieping en misschien een buiten. Elk apparaat dat op een vaste plek staat voorzien van kabel. Vergeet niet aan televisie te denken, waarschijnlijk gaat dat over een paar jaar allemaal over ethernet. Heb je kinderen (of zou je ze graag willen hebben)? Voor ieder minimaal een in hun kamer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Misschien heb je hier wat aan:
Netwerk aanleggen woning - jullie tips en advies

Heb in ieder kamer minimaal 2 UTP aansluitingen.
Deze worden via een switch/patchpanel verbonden met een router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:59

Pazo

Mroaw?

(jarig!)
Ik heb dit onlangs in ons nieuwbouwhuis ook gedaan. Werd casco opgeleverd, dus ideaal om zelf te bepalen hoe ik het netwerk wilde hebben.

Ik heb in iedere kamer een netwerkaansluiting gemaakt. Daarnaast op de eerste verdieping, zolder en achterin de tuin nog een extra netwerkpunt voor een accesspoint. In de woonkamer heb ik meerdere netwerkaansluitingen. De plek waar ik de TV heb staan zitten nu 2 stuks. Maar, aan de andere kant van de kamer ook 2, mocht in de toekomst een grote wisseltruc met meubels willen doen, dan kan de TV ook aan de andere kant van de kamer staan. Misschien iets om over na te denken.

Alle kabels komen uit in de meterkast. Daar een patchkastje hangen en daarnaast een switch en router.
Alle apparaten die bedraad aangesloten kunnen worden, zijn dus ook bedraad aangesloten. Accesspoints zorgen voor een goede dekking in het hele huis voor de mobiele apparaten zoals telefoons en tablets.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het huis heeft 3 verdiepingen met een ethernetkabel op elke verdieping.
Mijn vrees is dat ik met de Ziggo Modem die ik moet aansluiten in de meterkast maar beperkte wifi spreiding zal hebben.
Welke heb je dan exact? Ziggo heeft nogal wat verschillende Cisco modems gebruikt over de jaren...

Wat is dan de rol die je voorziet die AC56U?

Verder zal zelfs de beste AP moeite hebben om dekking te bieden in een moderne, goed geisoleerde woning, dus dat dat niet met $modem gaat lukken is nogal wiedes.

In ieder geval is voor nieuwbouw met 3 verdiepingen een enkele Ethernetaansluiting per verdieping naar de toekomst toe erg karig. Als je nog kans hebt dit bij te sturen zou ik het sterk aanraden. WiFi-performance wordt steeds beter, maar de dekking vanuit een enkele AP daalt met iedere generatie. Binnen een of twee generaties (en dus 10 jaar) zul je naar een AP per kamer moeten gaan. Hoezeer de meerwerkkost voor een (loze) leiding per kamer gruwelijk hoog lijkt, het is nog altijd een stuk goedkoper dan hak- en breekwerk achteraf, en dat is goedkoper dan meerdere keren achter elkaar zitten prutsen met Powerline of repeaters of andere dingen om situatie in bestaande huizen zonder fatsoenlijke infra recht te proberen te breien :o

Maar goed, voor nu is eentje per verdieping voor alleen WiFi mogelijk voldoende, zolang ze niet op exact zelfde plek staan bij het traphuis...

Qua WiFi lees ik dat je wilt gaan voor ontzorging, dan zou een Ubiquiti UniFi setup een goed idee zijn, met een UniFi UAP AC Lite per verdieping.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23
lier schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:14:
Hoe meer accesspoints, hoe beter. Mooi uitgangspunt is een per verdieping en misschien een buiten. Elk apparaat dat op een vaste plek staat voorzien van kabel. Vergeet niet aan televisie te denken, waarschijnlijk gaat dat over een paar jaar allemaal over ethernet. Heb je kinderen (of zou je ze graag willen hebben)? Voor ieder minimaal een in hun kamer.
Persoonlijk is mijn motto: een glasvezel per baksteen. Je weet maar nooit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
lier schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:14:
Dit is ook lang niet altijd waar. Zo ken ik bedrijven die in elke ruimte een accesspoint hebben en het zo onbetrouwbaar is als wat. Ik heb 1 accesspoint per verdieping (150m2 per verdieping) en haal overal in huis minimaal 80Mbit (met asus accesspoints van 30~ euri).

Teveel accesspoints kunnen op elkaar gaan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Teveel AP's is ook niet goed nee. Als je teveel hebt, daalt performance juist als je AP's toevoegt.

Wat je nodig hebt is de mogelijkheid AP's te plaatsen op de plekken waar het signaaltechnisch nodig is. Dat is met huidige technieken zeker niet een per kamer in een enigszins normale woning, maar door de mogelijkheid te hebben per kamer kun je de AP's nu correct hangen in plaats van lukraak op die enkele plek op een verdieping waar je toevallig een netwerkaansluiting liet maken - en op moment dat we naar 60GHz overgaan en daadwerkelijk eentje per kamer nodig hebben, is dat ook mogelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Anoniem: 952291 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:57:
Beste tweakers,
al langere tijd kijk ik met argusogen naar de kennis die velen van jullie hebben aangaande systemen / software / netwerken etc.
Zelf heb ik enige kennis echter krijg ik het toch altijd voor elkaar problemen te creeeren binnen mijn thuisnetwerk.
Keep it simple.....zou ik zeggen:
}:O Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Anoniem: 952291 Heb je nog invloed op het aantal loze leidingen en eventueel de mogelijkheid een goede installateur de gebouwbekabeling aan te laten leggen?

Zeker bij nieuwbouw en als je de middelen hebt, zou ik het laten doen.

Zoals @Pazo zegt, idealiter is in iedere ruimte 2x ethernet (en anno 2017, ALTIJD gaan voor CAT6A bekabeling, niet proberen te besparen door CAT5E of CAT6 aan te leggen), alles samen laten komen in de meterkast in een goed patchpaneel en vanaf daar je netwerk verdelen.

Als je een ruime meterkast hebt, daar ook je eventuele NAS en thuisserver plaatsen, anders die in een andere ruimte. (Dat kan prima.)

In ieder geval in de meterkast je modem en router (idealiter 2 apparaten, dus een los modem van je ISP in zgn. bridge mode en daarnaast een goede soho router).

Hou ook rekening met WiFi. Ik hoor heel goede geluiden over Ubiquiti. Die hang je normaliter aan je plafond, als een soort lamp. Ook daar kun je misschien al rekening mee houden in je nieuwe huis door op strategische plekken een centraaldoos met netwerk aan te laten leggen. (Alleen netwerk, dat spul heeft geen stopcontact nodig maar maakt gebruik van Power over Ethernet, PoE.)

Als je het nu goed planned en waar nodig nog wat wijzigingen in je huis door voert, heb je daar jaren plezier van. :)

An-sich hoeft zo'n netwerk niet heel ingewikkeld te zijn en kun je het zo gek maken als je wil maar voor een simpel thuisnetwerk zonder gedoe, heb je redelijk genoeg aan een eenvoudige router en unmanaged switches, waar je voor de stroomvoorziening van je accesspoints (AP's) PoE poorten nodig hebt zo veel als dat je AP's hebt.

Mocht je in een ruimte toch meer bedrade aansluitingen nodig hebben, kun je vrij eenvoudig een switch plaatsen in die ruimte.

Qua afwerking zou ik alles op ook in de zakelijke markt gebruikte wall outlets laten uitkomen. Dus in je meterkast een eenvoudig patchpaneel en in je muren een wall outlet met 2x RJ45 aansluiting. Dat ziet er fraai uit en wil je iets aansluiten, prik je d'r een korten CAT6A kabel in en hang je daar je apparatuur op.

Van vrijwel elk merk zijn er wel mooie wall outlets in dezelfde stijl als je stopcontacten en lichtschakelaars.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

rally

Deyterra Consultancy

Eventueel kun je per kamer/verdieping ook een COAX aansluiting neerleggen en gebruik maken van een Hirschmann MOKA 32.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

rally schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:40:
Eventueel kun je per kamer/verdieping ook een COAX aansluiting neerleggen en gebruik maken van een Hirschmann MOKA 32.
Kan maar blijft een lapmiddel. Voordeel van ethernet is dat het goedkoop is en de techniek overal gebruikt word. (Ieder bedrijf maakt gebruik van ethernet en vrijwel altijd voor een groot deel over koper, CATx bekabeling dus.)

MOKA zou ik eerder inzetten in situaties waar ethernet niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

rally

Deyterra Consultancy

Mee eens, maar er is niet zo heel veel bekend over de mogelijkheden in de woning.

Ik heb nu tijdelijk een huurwoning waar ik geen kabels in kan/mag trekken en dan is dit een ideale oplossing om ethernet op een andere locatie te krijgen.

Powerline kreeg ik niet stabiel, is "lomp" (nemen vaak 1.5 stopcontact in beslag) en heeft beperkingen m.b.t. de snelheid.

Het was maar een tip. In mijn andere woning heb ik in iedere kamer 2-4 Netwerk aansluitingen en 1-2 COAX aansluitingen. Ethernet heeft bij mij de voorkeur

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 20:40
Hier vorig jaar ook uitgevoerd.

Ziggo technicolor modem in meterkast met WiFi.
( alleen WiFi in woonkamer, WiFi wordt gehinderd door apparatuur en bewapend beton )

Horizon box WiFi uitgezet.
( niet in netwerk, is drama )

Elke kamer boven WiFi middels AirPort express via netwerkkabel.
( bridge mode en zelfde naam en wachtwoord gekozen als ziggo technicolor )

De Sonos play5 staat verbonden met WiFi van ziggo technicolor.
De Sonos play1 ( boven ) staat verbonden met WiFi van AirPort express

[ Voor 15% gewijzigd door londemanmp op 31-07-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@londemanmp dat Technicolor modem kan in zgn. bridge mode gezet worden. Hang je d'r je eigen router achter en vul je dat aan met WiFi. :)

(Ik moet dat nog steeds doen, draai nog op het oude Ubee modem. Weer eens bellen met Ziggo om te vragen of die Technicolor nu *wel* in bridge kan. Heb ik eindelijk echt 300/30 ipv de 200/20 die de Ubee maar aan kan.)

Note overigens dat je dat niet zelf kunt maar dat je daarvoor Ziggo moet bellen om het te laten doen en het kan fout gaan waardoor je een paar uur of langer zonder internet zit. Daarbij moet je ook je netwerk intern aanpassen, er MOET dan namelijk een router achter.

[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 31-07-2017 23:19 ]

Pagina: 1