Netwerk aanleggen woning - jullie tips en advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31
Onlangs een jaren 90tig woning gekocht en besloten om de woning geheel te voorziening van netwerkaansluitingen.

Begane grond
BG

1e verdieping
F1

2e verdieping
F1

Begane grond
- Ziggo wordt mijn provider en de modem komt in de meterkast in de hal.

- Ziggo modem in bridge mode.
Een Switch (Linksys LGS116P) komt naast de modem te hangen.

- In de woningkamer wil ik 4 netwerkpunten
+ Fritzbox (7390 of 7490) voor WiFi en Voip telefonie
+ TV
+ Mediaplayer
+ Reserve / beveiligingscamera

1e verdieping
- In elke slaapkamer 2 netwerk aansluitingen
In een van de kamers komt een TV en een mediaplayer. De andere 2 kamers zijn aanslutingen voor de toekomst.

- In de overloop wil ik een access point (Ubiquiti UniFi AP-AC LITE) voor WiFi

2e verdieping
- 2 netwerk aansluitingen
Dit wordt mijn werkkamer met een vaste PC en werklaptop.

Netwerkkabel is Cat6.

Wat vinden jullie van mijn netwerk indeling?

Is de wifi dekking met een router in de woonkamer + access point in de overloop op de 1e verdieping genoeg?
Mijn idee is om hetzelfde SSID naam te geven voor zowel router en access point

Kan ik een netwerkverbinding vanaf de switch direct aansluiten op mijn computer of moet er iets tussen komen (netwerkkastje)?

De genoemde producten heb ik zelf gevonden hier op tweakers. Mochten jullie een betere alternatief hebben, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ken jouw huis niet maar gezien het grote aantal aansluitingen op de 1e is het misschien simpeler om alle netwerk naar de zolder te brengen. Voor TV heb je ook nog coax nodig met Ziggo dacht ik!
Heb je een apart VOIP abonnement dat je die Fritxbox gebruikt? Let goed op dat de kabel en de manier van afmonteren met elkaar kloppen anders krijg je storingen, als je er geen ervaring mee hebt laat het doen anders kost het heel veel tijd en ergernis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Frogmen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:02:
Ken jouw huis niet maar gezien het grote aantal aansluitingen op de 1e is het misschien simpeler om alle netwerk naar de zolder te brengen. Voor TV heb je ook nog coax nodig met Ziggo dacht ik!
Heb je een apart VOIP abonnement dat je die Fritxbox gebruikt? Let goed op dat de kabel en de manier van afmonteren met elkaar kloppen anders krijg je storingen, als je er geen ervaring mee hebt laat het doen anders kost het heel veel tijd en ergernis.
Thanks!

Kan je nader uitleggen om alle netwerken naar zolder te brengen?
Bedoel je dat de switch daar geplaatst moet worden?

TV in de slaapkamer gaat via de Ziggo app.

In mijn huidige woning heb gebruik ik al een fritzbox met een abo bij voipbuster.

Bedoel je met kabel afmonteren dat de draden van het netwerkkabel correct in het connector wordt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Twee kabels zijn nog te doen door 1 pijp. Maar ik heb gewoon een extra switch bij de tv in de woonkamer gezet. Zodoende kan ik het af met 1 netwerkkabel.

Qua aansluitingen is het lastig. Als geld iets minder van belang is, is het netjes om het op te lossen met kleine patch panels in de meterkast. Hierdoor is de kans op slopen een stuk minder en het ziet er even netter uit.

Is er een reden dat je voor een linksys switch bent gegaan en voor een ubiquiti AP? Mijn voorkeur heeft het altijd om alles proberen van 1 merk te nemen.

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
muppet99 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:09:
Twee kabels zijn nog te doen door 1 pijp. Maar ik heb gewoon een extra switch bij de tv in de woonkamer gezet. Zodoende kan ik het af met 1 netwerkkabel.

Qua aansluitingen is het lastig. Als geld iets minder van belang is, is het netjes om het op te lossen met kleine patch panels in de meterkast. Hierdoor is de kans op slopen een stuk minder en het ziet er even netter uit.

Is er een reden dat je voor een linksys switch bent gegaan en voor een ubiquiti AP? Mijn voorkeur heeft het altijd om alles proberen van 1 merk te nemen.
Reden dat ik voorde Linksys heb gekozen is de PoE.
Verder maakt het me niet uit welke switch of AP neem.

Patch panel als volg gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5h4aahMzAX7EtKEEFXv7z03/full.jpg

De switch dan aansluiten op de Ziggo modem

[ Voor 11% gewijzigd door ChiMan op 03-03-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 23:12
Als je de modem in bridge modus laat zetten, heb je nog een router in de meterkast nodig. Die Fritzbox kan dat op zich nemen, maar die moet dan rechtstreeks op het modem zitten. Dus zonder de switch ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
HenkDePoema schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:28:
Als je de modem in bridge modus laat zetten, heb je nog een router in de meterkast nodig. Die Fritzbox kan dat op zich nemen, maar die moet dan rechtstreeks op het modem zitten. Dus zonder de switch ertussen.
Als ik de Ziggo modem niet in bridge zet, moet ik dan nog een extra router gebruiken naar mijn switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:31:
[...]

Als ik de Ziggo modem niet in bridge zet, moet ik dan nog een extra router gebruiken naar mijn switch?
Nee, dan hoeft het niet.

Je kunt de Ziggo modem in bridge zetten en de Fritzbox als router gebruiken (wat op zich een goed idee is*), maar dan heb je twee netwerkkabels tussen meterkast en Fritzbox nodig:
Ziggo modem <--> Fritzbox (WAN-poort)
Fritzbox (LAN-poort) <--> Linksys switch

Edit:
Kortom, ik zou overwegen de Fritzbox in de meterkast te hangen en eerst af te wachten hoe het gaat met WiFi. Je kan altijd nog een extra access point op een van de geplande netwerkaansluitingen in de woonkamer aansluiten.

*Qua stabiliteit, maar ook omdat je, wanneer de modem niet in bridgemodus staat, zaken als voip of evt port forwarding lastiger ingesteld krijgt. Bovendien is daarmee je hele netwerk vanuit de Fritzbox interface te beheren en dat is wel zo overzichtelijk!

[ Voor 36% gewijzigd door HenkDePoema op 03-03-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
HenkDePoema schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Nee, dan hoeft het niet.

Je kunt de Ziggo modem in bridge zetten en de Fritzbox als router gebruiken (wat op zich een goed idee is*), maar dan heb je twee netwerkkabels tussen meterkast en Fritzbox nodig:
Ziggo modem <--> Fritzbox (WAN-poort)
Fritzbox (LAN-poort) <--> Linksys switch

Edit:
Kortom, ik zou overwegen de Fritzbox in de meterkast te hangen en eerst af te wachten hoe het gaat met WiFi. Je kan altijd nog een extra access point op een van de geplande netwerkaansluitingen in de woonkamer aansluiten.

*Qua stabiliteit, maar ook omdat je, wanneer de modem niet in bridgemodus staat, zaken als voip of evt port forwarding lastiger ingesteld krijgt. Bovendien is daarmee je hele netwerk vanuit de Fritzbox interface te beheren en dat is wel zo overzichtelijk!
Thanks!

Dus mijn opties zijn:

1. Ziggo modem (niet in bridge mode) <> switch <> patch panel <> netwerk in kamers incl fritzbox in woonkamer

2. Ziggo modem (in bridge mode) <> friztbox <> switch <> patch panel <> netwerk in kamers

Klopt het dat de patch panel niet perse nodig voor beide opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:08:
[...]

Thanks!

Kan je nader uitleggen om alle netwerken naar zolder te brengen?
Bedoel je dat de switch daar geplaatst moet worden?

TV in de slaapkamer gaat via de Ziggo app.

In mijn huidige woning heb gebruik ik al een fritzbox met een abo bij voipbuster.

Bedoel je met kabel afmonteren dat de draden van het netwerkkabel correct in het connector wordt gemonteerd?
De reden dat het handig kan zijn om je patch panel op zolder te plaatsen zit in het feit dat meestal makkelijker vanaf de zolder naar de kamers op de 1e verdieping komt dan vanaf de meterkast. En vanaf de meterkast naar de zolder gaat meestal ook goed. Het is een keuze, denk dus vooraf goed na over hoe je de kabels gaat leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Frogmen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:33:
[...]

De reden dat het handig kan zijn om je patch panel op zolder te plaatsen zit in het feit dat meestal makkelijker vanaf de zolder naar de kamers op de 1e verdieping komt dan vanaf de meterkast. En vanaf de meterkast naar de zolder gaat meestal ook goed. Het is een keuze, denk dus vooraf goed na over hoe je de kabels gaat leggen.
Duidelijk!

Vorige bewoners hadden in elke slaapkamer CAI kabel vanaf de meterkast.
Ben van plan om de netwerkkabels via de bestaande CAI kabel door te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:29:
[...]

Thanks!

Dus mijn opties zijn:

1. Ziggo modem (niet in bridge mode) <> switch <> patch panel <> netwerk in kamers incl fritzbox in woonkamer

2. Ziggo modem (in bridge mode) <> friztbox <> switch <> patch panel <> netwerk in kamers
Klopt helemaal, waarbij optie 2 zonder twijfel de voorkeur geniet!
Klopt het dat de patch panel niet perse nodig voor beide opties?
Dat klopt ook. Zoals al gezegd, het is netter en je bent flexibeler wanneer er iets verandert aan je configuratie, maar het is niet noodzakelijk voor het functioneren van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Oei in dat geval goed opletten op de dikte en stugheid van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Frogmen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:38:
Oei in dat geval goed opletten op de dikte en stugheid van de kabel.
Is flexibele kabel een optie/verstandig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Als je geen patchpaneel gebruikt kan je af met flexibele kabel anders heb je stugge kabel nodig

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Eens met opmerkingen hierboven, mijn ouverweging zou zijn om op zolder twee keer twee netwerkaansluitingen te maken. Wellicht dat in de toekomst nog een scheidingswandje voor het maken van twee kamers komt (you never know), en dan heb je het alvast! Of zonnepanelen met een netwerkaansluiting, of dit of dat.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 16:38
Ik snap het nut van de Fritzbox niet echt als je toch Ziggo voor je vaste telefonie hebt. Gooi een DECT basisstation in de meterkast en een charger in de woonkamer voor je cordless telefoon en je bent klaar. Voor dat geld kun je net zo goed 2 extra Ubiquiti Unifi apparaten ophangen. Het mooie is dan ook dat je al je Wifi binnen 1 omgeving hebt. Daarbij zou ik voor de 5Ghz dekking de Wifi in de kamer ophangen waar je het meeste doet, ipv op de overloop. Het is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid beton die je hebt, maar in mijn huis komt 5GHz niet ver. Dat heeft als voordeel dat ik in de kamers waar ik het meest ben geen last heb van de buren. Nadeel is dat daarbuiten de 2.4Ghz moet ruzien met iedereen om de dekking te realiseren.

Let op dat de PoE van Linksys waarschijnlijk niet werkt met de proprietary PoE van Ubiquiti

[ Voor 0% gewijzigd door Raindeer op 03-03-2017 15:29 . Reden: Linksys werkt wel met Linksys, maar vast niet met Ubiquiti :-( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Raindeer schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:07:
Ik snap het nut van de Fritzbox niet echt als je toch Ziggo voor je vaste telefonie hebt. Gooi een DECT basisstation in de meterkast en een charger in de woonkamer voor je cordless telefoon en je bent klaar. Voor dat geld kun je net zo goed 2 extra Ubiquiti Unifi apparaten ophangen. Het mooie is dan ook dat je al je Wifi binnen 1 omgeving hebt. Daarbij zou ik voor de 5Ghz dekking de Wifi in de kamer ophangen waar je het meeste doet, ipv op de overloop. Het is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid beton die je hebt, maar in mijn huis komt 5GHz niet ver. Dat heeft als voordeel dat ik in de kamers waar ik het meest ben geen last heb van de buren. Nadeel is dat daarbuiten de 2.4Ghz moet ruzien met iedereen om de dekking te realiseren.

Let op dat de PoE van Linksys waarschijnlijk niet werkt met de proprietary PoE van Linksys
Reden dat ik nog VOIP gebruik is omdat wij vaak naar Hong Kong bellen (vaste lijn).
Maar ga het overleggen thuis of VOIP eruit kan

Kan je uitleggen wat je bedoelt met " proprietary PoE"?
Werkt de Linksys met de Ubiquiti Unifi via PoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:30:
[...]

Reden dat ik nog VOIP gebruik is omdat wij vaak naar Hong Kong bellen (vaste lijn).

Kan je uitleggen wat je bedoelt met " proprietary PoE"?
Werkt de Linksys met de Ubiquiti Unifi via PoE?
Ubiquity gebruikt een passieve PoE, dat is niet dezelfde PoE als je Linksys levert. Als je een enkele Unifi koopt krijg je er een PoE injector bij. Als je een 3-pack koopt, dan zit er geen PoE bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Raindeer schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:40:
[...]

Ubiquity gebruikt een passieve PoE, dat is niet dezelfde PoE als je Linksys levert. Als je een enkele Unifi koopt krijg je er een PoE injector bij. Als je een 3-pack koopt, dan zit er geen PoE bij.
Ik zie dat je met een PoE injector nog apart stroom moet leveren via een adapter.
Zoek een AP met PoE zonder dat ik een aparte voedings adapater.
Iemand een aanbeveling?

Andere optie is een switch en AP te kopen zonder PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:08:
[...]

Ik zie dat je met een PoE injector nog apart stroom moet leveren via een adapter.
Iemand een aanbeveling?

Of je koopt een Ubiquiti switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:08:
[...]

Iemand een aanbeveling?

Als je evt. even in het Ubiquity topic kijkt staan daar ook enkele dingen over de PoE, maar zal het even kort voor je samenvatten ;)
• De UAP AC Pro pakt netjes de AF/AT standaard wat betreft Poe, dus werkt wel samen met je Linksys switch
• De UAP AC LR wordt nog in "oude" vorm geleverd maar ook in "nieuwe" vorm (is te zien aan een sticker op de doos), de "oude" doet ook passive PoE, waarbij je dus of de eigen injector nodig bent OF er zijn "omvormers" te krijgen die je inline moet plaatsen, (dus tussen je switch en patchpaneel), de "nieuwe" AC LR (met sticker op de doos) doet wel de AF standaard, en werkt dus ook met je Linksys switch.
• De UAP AC Lite is vooralsnog niet in NL/Europa te krijgen in de "nieuwe" vorm (die dus ook PoE AF/AT ondersteund) hier moet je vermoedelijk nog een X maanden op wachten.

Dat gezegd hebbende, je wilt zo ik het nu kan zien maar 1 UAP AC gaan gebruiken in je woning, dit heeft in principe weinig meerwaarde, daarvoor zou je evt. ook een ander accespoint kunnen gebruiken, de UniFi lijn heeft meerwaarde bij 2 of meer accespoints omdat het dan centraal wordt ingesteld (ook m.b.t. roaming e.d.).

Voor de rest lijkt je opzet aardig netjes, en als je de optie hebt vind ik persoonlijk het netter om in je meterkast ook af te werken met een patchpaneel, is ook makkelijker wisselen, stel dat je 1 aansluiting dedicated als telefoonlijn o.i.d. wilt gebruiken dan kan je makkelijker omprikken (bijv je gaat wel je ziggo telefoon gebruiken, dan maak je ff van een standaard telefoonkabeltje met aan de ene kant RJ11 (telefoon stekker) en aan de andere kant de RJ45 stekker, zo kan je makkelijk wisselen/kiezen waar je je basisstation neer gaat zetten, dat wordt iets lastiger als je in de meterkast overal RJ45 aan knijpt.

Zou persoonlijk ook zoals hier al eerder gezegd je opzet als volgt doen:
Ziggo modem in bridge <> Fritzbox <> Switch <> Patchpaneel <> Wall outlets
en dan zowel in je woonkamer als op de overloop (en evt. nog op zolder als dat nodig blijkt) een UniFi AP AC

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
ChiMan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:30:
[...]

Als je vaak belt naar het buitenland, dan zou ik die voip lijn zeker houden.... Scheelt je een berg geld op jaarbasis

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
shure-fan schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:30:
[...]

Als je vaak belt naar het buitenland, dan zou ik die voip lijn zeker houden.... Scheelt je een berg geld op jaarbasis
Dat niet alleen het is zo ie zo goedkoper dan Ziggo ;)
Oke, je betaald er per maand wel voor maar het scheelt je wel in de belkosten ook binnen NL

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Dank voor alle feedback (tot nu toe).

Afgelopen weekend met een vriend gesproken en hij adviseerde me de Fritz 1750 als AP.
Deze werkt goed in combinatie met de 7490 router.
Mocht de 7490 wifi signaal sterk genoeg zijn, dan kan ik de 1750 retouneren via 100 dagen niet goed geld terug actie van AVM.

Fritzbox 7490 als router
Velen van jullie adviseerde me om de 7490 als router te gebruiken (Ziggo modem op bridge mode).
Nu ben ik van plan om de router te plaatsen in de woonkamer en de AP op de 1e verdieping.
Reden is dat de router dan achterin het huis staat en de AP meer aan de voorkant.
Zo heb ik beter bereik in de woonkamer en tuin en AP voor 1e en 2e verdieping.

Het enige nadeel is dat ik een 2 lange netwerk kabels van router (in de woonkamer) moet trekken naar meterkast voor de switch en AP op de 1e verdieping overloop.

Ziggo modem als router
Als ik de Ziggo modem als router gebruik dan kan er direct een netwerkkabel naar de 7490 (in de woonkamer) en AP op de 1e verdieping.

Voordeel is dat ik minder kabels hoef aan te leggen.

Vraag is: werken de AP en 7490 goed samen (roaming) als ze niet direct op elkaar zijn aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
ChiMan schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:13:
Dank voor alle feedback (tot nu toe).

Afgelopen weekend met een vriend gesproken en hij adviseerde me de Fritz 1750 als AP.
Deze werkt goed in combinatie met de 7490 router.
Mocht de 7490 wifi signaal sterk genoeg zijn, dan kan ik de 1750 retouneren via 100 dagen niet goed geld terug actie van AVM.
Prima keuze, maar het is uiteraard niet noodzakelijk om een AP van hetzelfde merk als de router te nemen. Ubiquiti bijvoorbeeld, gooit hoge ogen als het gaat om verhouding tussen prijs en kwaliteit. En ook de 'WiFi Versterker' van KPN krijgt goede reviews.
Fritzbox 7490 als router
Velen van jullie adviseerde me om de 7490 als router te gebruiken (Ziggo modem op bridge mode).
Nu ben ik van plan om de router te plaatsen in de woonkamer en de AP op de 1e verdieping.
Reden is dat de router dan achterin het huis staat en de AP meer aan de voorkant.
Zo heb ik beter bereik in de woonkamer en tuin en AP voor 1e en 2e verdieping.

Het enige nadeel is dat ik een 2 lange netwerk kabels van router (in de woonkamer) moet trekken naar meterkast voor de switch en AP op de 1e verdieping overloop.
Van de 4 LAN-poorten op de FB7490 houd je er 3 2 over: de 1e poort dient als WAN-poort en de 2e poort gaat naar de switch in de meterkast. In plaats van extra aansluitingen in de woonkamer te maken (= per aansluiting 1 extra kabel van de meterkast naar de woonkamer) kun je ook deze 2 poorten gebruiken voor netwerkapparatuur in de woonkamer. Op die manier hoef je naast de twee kabels (WAN+LAN) naar de Fritzbox geen extra kabels te trekken: de Fritzbox neemt gewoon een deel van de switch over.
Je kunt dan ook kiezen of je op deze 'switch' het AP op de eerste verdieping aansluit, of dat je die via de switch in de meterkast aansluit. Dat maakt voor de functionaliteit niet uit.

In deze situatie is een patchpaneel dus handig: mocht dit veranderen (omdat je bijvoorbeeld toch via de Ziggo modem zou willen routeren), dan hoef je in de meterkast alleen maar wat patchkabels tussen patchpaneel en switch te wisselen. De kabels tussen meterkast en woonkamer krijgen dan simpelweg een andere functie.
Ziggo modem als router
Als ik de Ziggo modem als router gebruik dan kan er direct een netwerkkabel naar de 7490 (in de woonkamer) en AP op de 1e verdieping.

Voordeel is dat ik minder kabels hoef aan te leggen.
Het scheelt dus alleen de kabel van Ziggo modem naar de WAN-poort op de Fritzbox in de woonkamer. Als je daar een patchpaneel tussen plaatst, kun je die kabel later altijd nog ergens anders voor gebruiken, door em op de switch in de meterkast aan te sluiten.

Zoals al gezegd: het maakt niet uit of je het AP op de 1e verdieping via de switch in de meterkast of via de Fritzbox in de woonkamer aansluit.
Vraag is: werken de AP en 7490 goed samen (roaming) als ze niet direct op elkaar zijn aangesloten?
Ja dus :) . Roaming heeft te maken met hoe de WiFi-signalen ingesteld staan: SSID's, kanaalnummers, radiosterkte, overlap e.d. Hoe de uplink geregeld is, staat daar los van. In theorie zou je met de hele straat een roamingnetwerk kunnen instellen, mocht je daar het nut van inzien :+

[ Voor 0% gewijzigd door HenkDePoema op 09-03-2017 20:13 . Reden: Bij gebrek aan een universele WAN-poort zal 1 van de LAN-poorten zal als WAN-poort moeten fungeren, waardoor er niet 3, maar 2 overblijven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
HenkDePoema schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Prima keuze, maar het is uiteraard niet noodzakelijk om een AP van hetzelfde merk als de router te nemen. Ubiquiti bijvoorbeeld, gooit hoge ogen als het gaat om verhouding tussen prijs en kwaliteit. En ook de 'WiFi Versterker' van KPN krijgt goede reviews.

[...]

Van de 4 LAN-poorten op de FB7490 houd je er 3 2 over: de 1e poort dient als WAN-poort en de 2e poort gaat naar de switch in de meterkast. In plaats van extra aansluitingen in de woonkamer te maken (= per aansluiting 1 extra kabel van de meterkast naar de woonkamer) kun je ook deze 2 poorten gebruiken voor netwerkapparatuur in de woonkamer. Op die manier hoef je naast de twee kabels (WAN+LAN) naar de Fritzbox geen extra kabels te trekken: de Fritzbox neemt gewoon een deel van de switch over.
Je kunt dan ook kiezen of je op deze 'switch' het AP op de eerste verdieping aansluit, of dat je die via de switch in de meterkast aansluit. Dat maakt voor de functionaliteit niet uit.

In deze situatie is een patchpaneel dus handig: mocht dit veranderen (omdat je bijvoorbeeld toch via de Ziggo modem zou willen routeren), dan hoef je in de meterkast alleen maar wat patchkabels tussen patchpaneel en switch te wisselen. De kabels tussen meterkast en woonkamer krijgen dan simpelweg een andere functie.

[...]

Het scheelt dus alleen de kabel van Ziggo modem naar de WAN-poort op de Fritzbox in de woonkamer. Als je daar een patchpaneel tussen plaatst, kun je die kabel later altijd nog ergens anders voor gebruiken, door em op de switch in de meterkast aan te sluiten.

Zoals al gezegd: het maakt niet uit of je het AP op de 1e verdieping via de switch in de meterkast of via de Fritzbox in de woonkamer aansluit.

[...]

Ja dus :) . Roaming heeft te maken met hoe de WiFi-signalen ingesteld staan: SSID's, kanaalnummers, radiosterkte, overlap e.d. Hoe de uplink geregeld is, staat daar los van. In theorie zou je met de hele straat een roamingnetwerk kunnen instellen, mocht je daar het nut van inzien :+
Hou in de gaten dat dat geen 'seamless' roaming is, oftewel je kunt een tijd lang verbonden blijven met een 'niet meest gunstig' accesspoint, alleen maar omdat jouw device niet 'overspringt'. Het instellen van juist een lager zendvermogen per AP kan er voor zorgen dat je sneller overspringt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Vandaag met een vriend gekeken of het mogelijk is om 2 kabels per slaapkamer te trekkken.
Het wordt een uitdaging en heb daarom het volgende in gedachten.

Netwerk
  • Router in de woonkamer krijgt een direct verbinding van de Ziggo modem
  • Access point in de overloop op de 1e wordt wordt direct verbonden met de Ziggo modem
  • Een switch met een verbinding met de Ziggo modem zal 6 of 7 kabels naar de slaapkamers en zolder gaan.
- In slaapkamer 1 is het mogelijk om 2 kabels te trekken. Deze zijn nodig voor de TV en media player
- Slaapkamer 2 en 3 kunnen 1 aansluiting per kamer. Mocht het nodig zijn, dan plaats ik een extra switch per kamer.

Vraag is nu of je snelheid en stabiliteit verliest als je een switch gebruikt in de slaapkamer (switch naar switch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Kort antwoord: nee.
Iets langer antwoord: zolang je twee gigabit switches gebruikt (en er is eenvoudigweg geen reden om dat niet te doen) zul je hier niets van merken. Mede doordat de kabels in een gemiddeld huis te kort zijn om data over te verliezen of voor instabiliteit te zorgen. De enige uitzondering zou zijn dat één van de op de slaapkamerswitch aangesloten apparaten de complete verbinding vol trekt (door bijv. een back-up naar een NAS in de meterkast). Dan blijft er voor de overige apparaten op die switch natuurlijk niet genoeg bandbreedte over om, zeg, fatsoenlijk te internetten.
ChiMan schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 01:35:
  • Router in de woonkamer krijgt een direct verbinding van de Ziggo modem
  • Access point in de overloop op de 1e wordt wordt direct verbonden met de Ziggo modem
  • Een switch met een verbinding met de Ziggo modem zal 6 of 7 kabels naar de slaapkamers en zolder gaan.
Als ik het goed begrijp, ga je dus toch voor de Ziggo modem als router (dat levert inderdaad extra vrije poorten op!)? Zo niet: let er dan op dat je in bridge modus alleen de Fritzbox rechtstreeks op (LAN-poort 1 van) de modem kunt aansluiten, en de rest via de switch moet. Dat gaat, gezien de tekening, precies passen op een 8-poort switch. Excuses voor het feit dat ik hier zo op loop te hameren 8)7, maar mijn advies zou echt zijn om het eerst te proberen met de Ziggo modem in bridge!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3093711/netwerksmall.png
De moeite die de extra kabel tussen meterkast en woonkamer kost, betaalt zich dubbel en dwars uit in het gemak dat je later van je eenvoudige netwerkbeheer hebt én het feit dat je die extra kabel altijd nog voor andere doeleinden kunt gebruiken, zie m'n vorige post!

Is het ondanks de goede adviezen >:) toch het plan om de Ziggo modem als router te laten werken, let er dan op dat je DHCP en NAT uitzet op de Fritzbox, en dat de Fritzbox een vast IP-adres krijgt binnen de range van de Ziggo modem. Als de Fritzbox een AP-modus heeft (daar lijkt het volgens de reviews in de PW niet op), dan moet je die gebruiken en bovenstaande vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Sorry voor de late reactie maar door onstandigheden hebben we vertraging opgelopen.

Op advies van jullie en vooral @HenkDePoema heb ik het volgende gedaan/van plan.

Afgelopen week hebben we eindelijk de UTP kabels getrokken door het huis.
Alle slaapkamers, woonkamer en zolder hebben 2 kabels, overloop 1e verdieping 1 kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KdDQdPDWHLMxgUzvkUrhyIPi/thumb.png

- Ziggo modem komt in bridge mode
- Router wordt de Fritzbox 7490 in de woonkamer
- Een 16 poorts switch van TP-Link TL-SG1016D
- 10 poorts patch panel
- AP wordt de Fritz! 1750E

Mochten jullie nog advies hebben dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Dat ziet er goed uit :)
Er is precies nog ruimte om vanaf de woonkamer-Fritz via het patch panel naar de switch te gaan, of heb je er bewust voor gekozen om deze direct aan te sluiten?
Is het inmiddels aangelegd? Ik ben wel benieuwd hoe het bevalt en of het WiFi-bereik nu toereikend is in het hele huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HenkDePoema schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe het bevalt en of het WiFi-bereik nu toereikend is in het hele huis!
Dekking lijkt me belangrijker dan bereik. WiFi reikt zonder obstakels >300m, maar een huis is een en al obstakel.

Verder vooral benieuwd naar handovers tussen de twee AP's. Heb je last van sticky clients of niet?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
HenkDePoema schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:00:
Dat ziet er goed uit :)
Er is precies nog ruimte om vanaf de woonkamer-Fritz via het patch panel naar de switch te gaan, of heb je er bewust voor gekozen om deze direct aan te sluiten?
Is het inmiddels aangelegd? Ik ben wel benieuwd hoe het bevalt en of het WiFi-bereik nu toereikend is in het hele huis!
Nee, netwerk is nog iet actief.
Moet nog een abo nemen bij Ziggo :z

Wat bedoel je precies met vanaf de woonkamer-Fritz via het patch panel naar de switch te gaan?
dion_b schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:47:
[...]

Verder vooral benieuwd naar handovers tussen de twee AP's. Heb je last van sticky clients of niet?
Kom erop terug zodra het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door ChiMan op 18-05-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
ChiMan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:24:
Wat bedoel je precies met vanaf de woonkamer-Fritz via het patch panel naar de switch te gaan?
Nou, in je laatste schema staat de router (woonkamer-Fritz) rechtstreeks verbonden met de switch in de meterkast. Dat zou ook via het patch panel kunnen.
Dat geldt ook voor de kabel tussen modem en router, maar wil je ze allebei via patch panel laten lopen dan heb je weer een groter patch panel nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
HenkDePoema schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:50:
[...]

Nou, in je laatste schema staat de router (woonkamer-Fritz) rechtstreeks verbonden met de switch in de meterkast. Dat zou ook via het patch panel kunnen.
Dat geldt ook voor de kabel tussen modem en router, maar wil je ze allebei via patch panel laten lopen dan heb je weer een groter patch panel nodig!
Duidelijk!

Laat de modem direct verbinden met de switch.
Zo heb ik geen extra grote patch panel nodig en bespaar ik ruimte in de meterkast 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
Tis weer een hele tijd geleden maar eindelijk de tijd gehad om mijn netwerk af te maken thuis.

Uiteindelijk heb ik zoals in dit post mijn netwerk aangelegd.

Alleen staat de AP op zolder (tijdelijk) en moet ik VOIP telefonie nog aansluiten.

Alles werkt zoals het moet en de WiFi signaal is goed door het hele huis.

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie input.
Pagina: 1