Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoalster
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 20:19
Beste medetweakers,

Net als vele van jullie ben ik ook geïnteresseerd in zonnepanelen. Mijn verbruik is momenteel 2200 kWh per jaar, maar ik verwacht dat dit (als gevolg van het krijgen van kinderen) binnen nu en 5 jaar significant zal gaan stijgen. Daarom heb ik bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd voor een verbruik van 3000 – 3500 kWh.

Ik heb 4 lokale partijen gevraagd en 1 landelijke en heb uiteenlopende prijzen, configuraties en opbrengsten gekregen.
Ik wil de panelen laten leggen door de bedrijven, om zo problemen met garantie etc uit te sluiten. Verder wil mijn vriendin dat het er mooi uitziet. We hebben een zonneboiler op het dak liggen en ze wil alleen onder en rechts van de zonneboiler PV-panelen, links dus niet. Verder hebben wij een 3-fase-aansluiting in de meterkast.

Wij wonen in een woonwijk in een dorp in Oost-Groningen en hebben gedeeltelijk last van schaduw door bomen. In de zomer is dit nihil, maar als de zon in de winter lager staat zal ik er meer last van krijgen. De meeste aanbieders bieden een SolarEdge omvormer aan met optimizers. Gezien de schaduw (en ook het loggen per paneel, je blijft toch tweaker), lijkt me dit een goede optie. Slechts 1 leverancier biedt een Sunnyboy SMA 4000 aan.

In mijn rekensheet heb ik gerekend met een stroomprijs die ieder jaar 0,5% stijgt. Ik moet zeggen dat dit een aanname is en ik niet weet of deze aanname goed is. Kijkend naar de afgelopen periode klopt deze niet, maar je moet ergens mee rekenen. Als iemand van jullie betere voorspellingen heeft, hoor ik deze graag. Ik heb op t=0 een stroomprijs van 18.235 cent genomen, onze huidige stroomprijs bij energiedirect.
Verder heb ik voor de panelen rekening gehouden met een opbrengstafname gebaseerd op de vermogensgarantie na 25 jaar (meestal 80% vd oorspronkelijke opbrengst na 25 jaar). Daarnaast houd ik rekening met het vervangen van een omvormer na 12 jaar. De kosten voor de vervanging heb ik geschat op 950 euro.

Hieronder een opsomming van de offertes:

1)
Paneel: 14x Trina Solar (14x275Wp = 3850 Wp)
Omvormer: Solaredge SE3500
Optimizer: SE P300
Vermogensgarantie: 80% na 25 jaar
Verwachte opbrengst jaar 1: 3248 kWh
Prijs incl btw: 6160.98 (1.60€ / Wp)
Leverancier 1 is een landelijke aanbieder. 2x gebeld door de aanbieder. Tijdens het bellen bleek genoeg expertise aanwezig te zijn. Leverancier is niet langsgeweest.

2)
Paneel: 12x Qcells (12x290Wp = 3195 Wp)
Omvormer: Solaredge SE3000
Verwachte opbrengst jaar 1: 3195 kWh
Prijs incl btw: 5351.73 (1.54€ / Wp)
Leverancier 2 installeert veel in de regio vanwege vergoedingen voor aardbevingen. Deze leverancier is niet langsgeweest. Collega’s hadden goede ervaringen hiermee. Panelen worden met dakhaken bevestigd, welke over de panlatten worden geschoven.

3)
Paneel: 14x Bauer 6MB280 (14x280Wp = 3920 Wp)
Omvormer: Solaredge SE3680
Verwachte opbrengst jaar 1: 3350 kWh
Prijs incl btw: 6364.60 (1.62€ / Wp)
Goed gevoel bij leverancier 3. Is anderhalf uur langsgeweest om te kijken en diverse vragen te beantwoorden. Kwam over als expert. Lichte voorkeur voor deze leverancier. Deze man zei dat er haken op panlatten worden geschroefd (Schletter dakhaken).

4)
Paneel: 12x JA Solar (12x280Wp = 3360 Wp)
Omvormer: Solaredge SE3680
Vermogensgarantie: 82% na 25 jaar
Verwachte opbrengst jaar 1: 2856 kWh
Prijs incl btw: 6076.65 (1.81€ / Wp)
Leverancier is een half uur langsgeweest. Duurste installatie en levert het minste kWh op. Daarnaast is de verwachte opbrengst lager dan waar om gevraagd werd.

5)
Paneel: 16x Bisol (16x280Wp = 4480 Wp)
Omvormer: Sunnyboy SMA4000
Optimizer: ?
Vermogensgarantie: 85% na 25 jaar
Verwachte opbrengst jaar 1: 3500 kWh
Prijs incl btw: 6242.39 (1.39€ / Wp)
Leverancier is niet langsgeweest. Offerte duurde het langst. Verder staat in de offerte dat de installatie normaal 4032 kWh moet opleveren, maar in ons geval 3500. Waarop deze gebaseerd is, is me niet duidelijk. Verder is het (volgens mij) niet mogelijk te loggen per paneel.

Ik heb een grafiek gemaakt waarin de cumulatieve kosten van alle opties zijn uitgezet. Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m9ageqwqe21utjx/Knipsel1.PNG?dl=1

Mijn vragen aan jullie:
- Mis ik bepaalde dingen in mijn analyse?
- In hoeverre passen jullie gevoel toe bij het selecteren van een juiste aanbieder? Heb een lichte voorkeur voor 3, maar dit is niet de goedkoopste aanbieder.
- Hoe selecteer je een juiste omvormer? De solaredge aanbieders kiezen elk voor een verschillende omvormer. Ook bij aanbieders met bijna hetzelfde aantal Wp (1 en 3) wordt toch voor verschillende omvormers gekozen. Heeft de ene veel overcapaciteit of is de andere juist wat klein bemeten?
- In hoeverre is mijn voorspelling dat stroom 0.5% per jaar duurder wordt correct?
- Wat zouden jullie doen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22
Ik mis de foto's en afmetingen van je dak :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
optie 5 is 1,62euro / Wp of kijk ik verkeerd.

Solar edge neem je meestal als je schaduw op je dak hebt.
optie 5 lijkt me dus niet verstandig.

[ Voor 52% gewijzigd door maartentmm op 31-07-2017 15:12 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:50

Wailing_Banshee

You're Next

Over punt 5, de opbrengst is natuurlijk afhankelijk van je situatie. Hoe staat je huis op de windroos, hoeveel last heb je van schaduw en waar staat je huis in Nederland. De meeste van die aanbieders kijken op google maps (op onze offerte stond zelfs een screenshot van het huis vanaf google maps :p)
- In hoeverre passen jullie gevoel toe bij het selecteren van een juiste aanbieder? Heb een lichte voorkeur voor 3, maar dit is niet de goedkoopste aanbieder.
Voor onze eerste panelen zijn we uit gegaan van referenties uit de straat (aardbevingsgebied, dus er waren meer in ons dorp die voor panelen zijn gegaan :p)
- Hoe selecteer je een juiste omvormer? De solaredge aanbieders kiezen elk voor een verschillende omvormer. Ook bij aanbieders met bijna hetzelfde aantal Wp (1 en 3) wordt toch voor verschillende omvormers gekozen. Heeft de ene veel overcapaciteit of is de andere juist wat klein bemeten?
Dit hangt een beetje af van de ligging van je huis (op de windroos). En van jezelf. Hoe erg vind je het om afgetopte pieken te zien als die zon eindelijk eens gaat schijnen? Geen van die aantallen zijn zo erg als een die wij kregen voor de tweede set: 5000Wp op een 4000Wp omvormer... Mijn grens ligt toch echt wel bij maximaal 400Wp overdimensioneren!
- Wat zouden jullie doen? :P
Wetende wat ik nu weet: diegene die niet langsgekomen zijn: negeren of vragen of ze een keer langskomen om na te meten. Ze waren bij ons ook niet langsgekomen en uiteindelijk paste het echt maar nèt (en dan bedoel ik ook echt nèt, minder dan 5 cm van de hoek van het paneel en de dakrand...)

Puur op basis van je verhaaltje zou ik waarschijnlijk voor 3 gaan en waarschijnlijk kijken of er niet een omvormer is die één maatje groter is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
delete

[ Voor 99% gewijzigd door develdonk op 31-07-2017 15:27 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Knoalster Graag foto's van je dak, exacte afmetingen. En een google maps afbeelding zodat het dak goed in beeld is qua ligging t.o.v, het zuiden.

Moeten het perse zwarte panelen zijn? Of mogen blauwe poly's oid ook?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
ThinkPadd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:30:

***members only***
De breedte van het huis is 5.70 meter, en de lengte van het dak is 7 meter (deze kan ik niet op de bouwtekeningen vinden, maar heb ik grofstoffelijk berekend.)

https://www.dropbox.com/s...7%2020%2006%2034.jpg?dl=0

[ Voor 7% gewijzigd door Knoalster op 31-07-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
maartentmm schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:07:
optie 5 is 1,62euro / Wp of kijk ik verkeerd.

Solar edge neem je meestal als je schaduw op je dak hebt.
optie 5 lijkt me dus niet verstandig.
Excuus, bij optie 5 had ik het aantal Wp gekopieerd van een andere optie. Dit is inmiddels aangepast. Het aantal euro/Wp klopte wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Knoalster als die 3500 kWh van nr 5 klopt, dan zit je wel heel erg ongunstig... Dat is 78%! En zelfs wij zitten daar toch echt wel boven (86%) met onze ZWZW opstelling

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
ThinkPadd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:30:

***members only***
Bij mij heeft Martijn ook de panelen gelegd.
Goede service. Misschien niet altijd de goedkoopste maar wel een eerlijk en goed verhaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Atomic2005 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:32:
@Knoalster Graag foto's van je dak, exacte afmetingen. En een google maps afbeelding zodat het dak goed in beeld is qua ligging t.o.v, het zuiden.

Moeten het perse zwarte panelen zijn? Of mogen blauwe poly's oid ook?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De kleur moet inderdaad bij voorkeur zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Knoalster schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:22:
[...]

***members only***

De kleur moet inderdaad bij voorkeur zwart.
Die bovenste van de 2 2onder1kappers? Is meer west-zuidwest, dan zuidwest. Dus je zou eventueel ook de achterkant kunnen gebruiken die op oost-noordoost staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Atomic2005 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Die bovenste van de 2 2onder1kappers? Is meer west-zuidwest, dan zuidwest. Dus je zou eventueel ook de achterkant kunnen gebruiken die op oost-noordoost staat.
Klopt inderdaad. Is inderdaad west-zuidwest. Heb het aangepast.
Mijn voorkeur is om de voorkant te gebruiken, omdat er op de achterkant pijpen en schoorstenen uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Wailing_Banshee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:26:
Over punt 5, de opbrengst is natuurlijk afhankelijk van je situatie. Hoe staat je huis op de windroos, hoeveel last heb je van schaduw en waar staat je huis in Nederland. De meeste van die aanbieders kijken op google maps (op onze offerte stond zelfs een screenshot van het huis vanaf google maps :p)

[...]

Voor onze eerste panelen zijn we uit gegaan van referenties uit de straat (aardbevingsgebied, dus er waren meer in ons dorp die voor panelen zijn gegaan :p)

[...]

Dit hangt een beetje af van de ligging van je huis (op de windroos). En van jezelf. Hoe erg vind je het om afgetopte pieken te zien als die zon eindelijk eens gaat schijnen? Geen van die aantallen zijn zo erg als een die wij kregen voor de tweede set: 5000Wp op een 4000Wp omvormer... Mijn grens ligt toch echt wel bij maximaal 400Wp overdimensioneren!

[...]

Wetende wat ik nu weet: diegene die niet langsgekomen zijn: negeren of vragen of ze een keer langskomen om na te meten. Ze waren bij ons ook niet langsgekomen en uiteindelijk paste het echt maar nèt (en dan bedoel ik ook echt nèt, minder dan 5 cm van de hoek van het paneel en de dakrand...)

Puur op basis van je verhaaltje zou ik waarschijnlijk voor 3 gaan en waarschijnlijk kijken of er niet een omvormer is die één maatje groter is.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Naar referenties kijken is inderdaad ook een goede.
Hoe weet je het aantal wattpiek waar een omvormer voor geschikt is? Naar welke waarde op het datablad moet je dan kijken? Als ik naar het SolarEdge datablad kijk, zie bij input een Maximum DC power en bij output: Rated AC power output en Maximum AC Power Output. Welke van de 3 moet ik hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/hu4yg6.jpg

Als je hier kijkt haal je nog 90% waarschijnlijk met panelen op je voorkant, afhankelijk van de hoek (steilheid) van je dak.

Plaatst eerst even goede foto met afmetingen van je dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk eens naar Solar Frontier panelen.
Dan heb je geen optimizers nodig, vanwege korte strings.
Is ook mooi hoor.

https://www.mupload.nl/img/dzhx1u6wwq3oa.jpg
Foto is van mijn noord dak by the way.. (werkt ook)

Maar ff serieus.
Er kan niemand een goed advies geven als je niet met "exacte" maten komt.
Dakpannen tellen dus. (en de maat van dak tot dak pan weten)
Van pijp tot pijp, van dakraam tot rand, etc

Zoiets:
https://www.mupload.nl/img/czxvd5wbo3paf.jpg
en dan wordt het uiteindelijk zo:
https://www.mupload.nl/img/voysxyemp08no.jpg
Omdat dat beter uitkwam 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Atomic2005 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:59:
[afbeelding]

Als je hier kijkt haal je nog 90% waarschijnlijk met panelen op je voorkant, afhankelijk van de hoek (steilheid) van je dak.

Plaatst eerst even goede foto met afmetingen van je dak.
Volgens die grafiek zouden wij ergens rond de 93-90% (255 graden, dus zo'n 55 graden uit zuid) moeten hebben, maar overal anders waar ik kijk, geven ze zo'n 85% aan (we zaten vorig jaar op 87%). Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van de echte locatie (breedtegraad: die getallen zullen anders zijn op de poolcircel dan op de evenaar, nog even los van temperatuur)
Knoalster schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:46:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Naar referenties kijken is inderdaad ook een goede.
Hoe weet je het aantal wattpiek waar een omvormer voor geschikt is? Naar welke waarde op het datablad moet je dan kijken? Als ik naar het SolarEdge datablad kijk, zie bij input een Maximum DC power en bij output: Rated AC power output en Maximum AC Power Output. Welke van de 3 moet ik hebben?
Meestal geeft het nummer van de omvormer naam het wel aan:

Van nummer 3: totaal 3920Wp. Dit is het maximum* onder optimum omstandigheden. Neem een dag zoals afgelopen weken elke dag (zo ongeveer :p). Buiig, dus die panelen koelen af door de regen en dan ineens die felle juli zon erop. De omvormer is 3680Wp, dus kan iets minder verwerken dan dat de panelen kunnen leveren. Waarom ik zei: neem een iets grotere (als dat mogeijk is), je zegt nu wel dat er maar aan één kant van de zonneboilers panelen moeten komen liggen... (aftoppen zul je niet zo heel veel last van hebben, alleen op buiige dagen, want op mooie dagen is de output altijd wat lager vanwege warmte)

* het kan wel eens hoger uitvallen, als de panelen ijskoud zijn en ineens komt die zon er vol op, ik heb wel eens uitschieters van 300-400Wp gezien...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Leveranciers dekken zich in. Hier werd ook 85% voorspeld voor onze zuid-set. Is in de praktijk rond de 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Bedankt voor alle reacties. Het is me nog niet gelukt de boel op te meten.
Hoe denken jullie over de voorspelbaarheid van de stroomprijs? Gaat deze in de toekomst een dalende trend vertonen of juist een stijgende? In mijn file reken ik met een 0,5% per jaar stijging. Als deze echter daalt, duurt het nog langer voor het systeem is terugverdiend. De tvt kan nog iets naar beneden door minder overcapaciteit neer te leggen

[ Voor 9% gewijzigd door Knoalster op 01-08-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Knoalster schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:46:
Bedankt voor alle reacties. Het is me nog niet gelukt de boel op te meten.
Hoe denken jullie over de voorspelbaarheid van de stroomprijs? Gaat deze in de toekomst een dalende trend vertonen of juist een stijgende? In mijn file reken ik met een 0,5% per jaar stijging. Als deze echter daalt, duurt het nog langer voor het systeem is terugverdiend. De tvt kan nog iets naar beneden door minder overcapaciteit neer te leggen
Dat percentage werk achter de komma win je niets mee.
Stel je hebt alles aangelegd en het blijkt een cent te stijgen of te dalen. Je kunt er achteraf toch niets aan veranderen. Wat wil je dan? wachten......waar op?

Zorg dat je het zo goedkoop mogelijk aanlegt, tvt van 4 a 5 jaar max. Dan heb je alles ruimschoots terugverdient voor het salderen word aangepast/verandert/versobert.

Dan ben je spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zit hier ook met een overschot...
Nou ja... "zit"....
Ben er blij mee. Lekker salderen tot 2023...
Zolang er maar geen dakpan meer te zien is. (dat levert niks op) ;)

AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Atomic2005 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:56:
[...]

Dat percentage werk achter de komma win je niets mee.
Stel je hebt alles aangelegd en het blijkt een cent te stijgen of te dalen. Je kunt er achteraf toch niets aan veranderen. Wat wil je dan? wachten......waar op?

Zorg dat je het zo goedkoop mogelijk aanlegt, tvt van 4 a 5 jaar max. Dan heb je alles ruimschoots terugverdient voor het salderen word aangepast/verandert/versobert.

Dan ben je spekkoper.
Hier geloof ik niet in. Ik ben voorstander van érgens mee rekenen. Stel dat de prijs van 18 cent daalt naar 12 cent. Daar zit je dan met je zonnepanelen en je tvt van 4 jaar. Deze wordt dan ineens een stuk hoger. Momenteel heb ik nog niets aangelegd en gezien de prijzen de afgelopen paar jaar gedaald zijn, weet ik niet of dit verstandig is.
Om een goede analyse te maken heb je deze gegevens nodig.
En wachten? Nee, je geld in dingen stoppen die wel renderen, lijkt me dan handiger.
Laat ik het omdraaien: stel dat stroom gratis wordt, zou je dan nog panelen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

I rest my case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoalster
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:56:
Ik zit hier ook met een overschot...
Nou ja... "zit"....
Ben er blij mee. Lekker salderen tot 2023...
Zolang er maar geen dakpan meer te zien is. (dat levert niks op) ;)

AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"
Mooi om te zien dat je zo enthousiast bent. Dakpannen leveren inderdaad niets op, tenzij ze door tesla gemaakt zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Investeren is risico nemen...
En niet alles is te berekenen/voorspellen.
Anders kocht ik wel staatsloten...

En we doen het ook voor het milieu, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Knoalster schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:13:
[...]
Laat ik het omdraaien: stel dat stroom gratis wordt, zou je dan nog panelen leggen?
Ja. Uit principe. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor onze nieuwe set van panelen niet eens heb berekend wat de terugverdientijd zou zijn... (ik moet ook eerlijk zijn: onze huidige panelen waren natuurlijk al binnen een half jaar terugverdiend maar daar staan andere kosten tegenover...)
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:22:

Dat is wel onze belangrijkste motivatie. Wij wonen in een onzuinig huis (en zonder ingrijpende veranderingen zoals het aanbrengen van een spouwmuur wat het karakter van het huis zou vernietigen is dat niet te veranderen), dus zonnepanelen is één manier om het milieu te ontlasten. Dat het de jaar afrekening kleiner maakt is een leuke bijkomstigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Knoalster schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:16:
[...]

Mooi om te zien dat je zo enthousiast bent. Dakpannen leveren inderdaad niets op, tenzij ze door tesla gemaakt zijn :)
Die leveren ook niets op, kosten alleen geld want je mag je inschrijven en je krijgt voorlopig niets geleverd.
Met een beetje geluk krijg je misschien ergens in 2018 iets op je dak. Maar ja evaring uit het verleden met Tesla leert dat ze het zo nog maar een jaartje kunnen opschuiven.

Er zijn 10-tallen andere fabrikanten die dit spul al lang en breed op de markt hebben. Ze hebben alleen niet de marketing hype die tesla heeft. Dus even googlen en je kunt pannen vinden die wel echt gelijk renderen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:22:

Uiteraard doen we het ook voor het milieu. Ik kom echter niet op de 4-5 jaar die Atomic2005 noemde, maar eerder op 8 à 10 jaar met de huidige stroomprijs en gewenste setup. Bij 5 jaar was het voor mij ook een no brainer geweest en had ik het direct gedaan. Nu wil ik er toch nog even beter over nadenken, het is toch een hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Als je gaat rekenen met een verhoging van 0.5% van de stroomprijs per jaar zou ik ook de scenario's doorrekenen na 2023, als salderen mogelijk wordt afgeschaft en vervangen door iets anders. Meer informatie hierover is hier te vinden: Terugleversubsidie alternatief salderen

Ik verwacht zelf overigens dat de stroomprijs niet veel gaat stijgen. Gas daarentegen wel. Ook dit kun je met zonnestroom oplossen (in combinatie met een warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Knoalster
2e hands spullen (of deels 2e hands) en zelf leggen.
Dan haal je dat.
Maar niet met nieuwe spullen en monitoring per paneel en alles laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook doet, ga ik niet in zaken met Zonneplan.

Ik heb een groot systeem door ze laten plaatsen. De zonnepanelen die er tot nu toe liggen werken prima, maar het duurt allemaal erg lang en ze nemen geen initiatief om eens contact op te nemen om het restant werk op te pakken. Ik moet zelf constant overal achteraan zitten.

We hebben het over een systeem van 8,5K incl btw.

Ik begon het project in januari. Nu eind Aug is het nog steeds niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bekend verschijnsel, op de website is het allemaal zo mooi wat ze bieden tot er iets echt fout gaat }:O
Zo heb ik gewoon een jaar !! moeten wachten op een garantie reparatie van een omvormer.
Dat omvormer merk is al een tijd over de kop (guess why) en dat maakte het niet eenvoudiger.
Zonneplan laat alles aan anderen over en ik snap eigenlijk niet waarom ze een busje met hun logo hebben :P
Je kan beter elders shoppen waar je kan zien dat ze het werk zelf doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1