Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/Stream PC Build ~ 1500 budget

Pagina: 1
Acties:

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27
Allen,

Momenteel ben ik in de zoektocht naar de perfecte build met als hoofddoel om StarCraft II te kunnen streamen. Er zijn nog al wat topics op het internet die zeggen dat ryzen niet geschikt is voor Starcraft II.

Daarom moet deze build uit het blauwe kamp komen. Zie ik dit als een belemmering? Nee, dit zie ik als een uitdaging. Want opeens vallen een hoop aankoopadvies / BBG's af om je actuele informatie weg te halen.

Vandaar dat ik mijn eigen topic even maak om mijn build met jullie te bespreken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Zoals al eerder venoemd wil ik StarCraft II kunnen streamen.

Daarnaast zou ik de build graag willen gebruiken om:
- Muziek op te nemen met een audio interface.
- Video's renderen met Sony Vegas
- Solidworks (en mogelijk andere tekenprogramma's) draaien voor studie doeleinden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel denk ik aan 1500 euro. Dit is exclusief de kosten van Windows / Koelpasta / Rand hardware.

Ik wil het systeem zelf gaan assembleren, dus hier hoeven geen kosten voor meegenomen te worden. Mocht het moederbord geüpdatet moeten worden voordat hij de voorgestelde CPU kan draaien, dan graag deze kosten wel mee nemen in de overweging om het moederbord voor te stellen. (ik ga uit van de kosten van 25 euro hier voor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude systeem is erg verouderd, daarom heb ik besloten zelfs de HDD niet mee te nemen uit dit systeem.Alleen de rand hardware zoals muis / monitor / toetsenbord / audio interface worden meegenomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 16 GB werkgeheugen lijkt mij voldoende.
- 256GB m.2 SSD voor het draaien van de OS partitie.
- 1TB hardeschijf voor het opslaan van video's / games.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Keiharde merkvoorkeuren heb ik niet. Wel vind ik het belangrijk dat merken een goede service en lange garantie leveren.

Bij voorkeur zou ik dus een videokaart van EVGA nemen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbuik is voor mij belangrijk omdat het systeem lang aan zal staan. Omdat ik geluid wil op nemen, is het belangrijk dat de PC niet voor een achtergrondruis gaat zorgen. Maar dit zou volgens mij alleen het geval zijn als ik de stock intel fan monteer.

Ga je overklokken?
Nee ik ga er niet van uit dat ik ga overclocken. Of iemand moet een goede reden geven waarom ik dat bij dit budget met deze componenten wel zou moeten doen.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht advies / spiegeling op mijn build. ik geloof niet dat ik zelf alle wijsheid / kennis in pacht heb, dus een spiegeling / open discussie leek mij verstandig voordat ik tot aankoop over ga. Momenteel zit ik nog iets voor mijn gevoel over mijn budget heen, daarom graag advies hoe ik dit mogelijk nog "iets" zou kunnen verlagen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 335,50€ 335,50
1MSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 169,-€ 169,-
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 558,90€ 558,90
1Seagate Barracuda, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Fractal Design Define C Window€ 82,-€ 82,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,70€ 62,70
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 147,95€ 147,95
1BitFenix Whisper BWG550M€ 90,-€ 90,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.618,-

Hieronder mijn motivatie voor de keuze van de componenten:
Processor:
Ik heb toch gekozen voor de -K versie , terwijl ik niet ga overclocken. Maar omdat deze CPU standaard al een overclock heeft t.o.v van de non -K CPU versie. heb ik hier toch voor een -K versie gekozen.

Behuizing
Fractal maakt in mijn optiek mooie behuizingen die ook geluiddempend zijn. het no-nonsense design van deze behuizing trekt mij enorm aan. Ik heb gekozen voor de window versie, omdat de binnenkant van al dit moois zien, voor mij wel een toevoeging op de "experience" is. De PSU shroud is voor mij een pre i.v.m het window.

Videokaart
Zoals al eerder genoemd gaat hier mijn voorkeur uit naar een EVGA kaart. De 1070 leek mij de top pick voor de door mij vastgesteld budget.

Binnen de EVGA lijn vond ik 10 uitvoeringen van de 1070 lijn. Opvallend vond ik het feit dat de FTW versie sneller geclocked is, maar goedkoper is dan de SC versie.

De watergekoelde Hybrid Gaming versie is op het moment van schrijven bijna even duur als de luchtgekoelde FTW versie. Dit bleek alleen helaas maar bij 1 winkel te zijn, waar ik in het verleden geen "uitmuntende" ervaringen mee heb gehad. Daarom ben ik toch voor de luchtgekoelde FTW gegaan.

SSD
Hier gekozen voor de M.2 SSD van Samsung. Zoals aangegeven denk ik dat 256GB voldoende is voor mijn OS partitie (met enkele programma's er naast geïnstalleerd). Aangezien leessnelheden hier belangrijk zijn voor de boottime. Leek mij Samsung de beste leverancier hier.

HDD
Dat de HDD stil is, is voor mij wel een vereiste. Niks wat mij zo erg kan ergeren als het geluid van een HDD. In de reviews las ik dat de HDD werd geleverd in een OEM verpakking (zakje). Voor mij is dat geen heikel punt, dus voldoet die aan mijn wens, voor een goede prijs.

Moederbord
Mijn voorkeur gaat hier uit naar het -270 platform i.v.m de extra PCI-E lanes. Mogelijk zou ik in de toekomst willen uitbreiden met een extra capture / audio kaart. En aangezien mijn Videokaart en M.2 al elke PCI-E lanes innemen, leek mij dit geen overbodige luxe.

Aangezien de behuizing ene ATX formfactor ondersteund, maakt de grootte niet uit.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de MSI 270 Gaming Pro carbon voor zijn looks en de uitgebreide feature set. Alleen een verdere onderbouwing heb ik niet voor deze keus. Dus hier is ieder advies dan ook welkom.

Voeding
Natuurlijk heb ik hiervoor mijn inspiratie opgedaan in het topic van @-The_Mask- (Voeding advies en informatie topic)

Omdat ik mijn systeem veel ga gebruiken en efficiëntie en kwaliteit van de voeding daarom belangrijk zijn. Heb ik het advies uit de sector "Enthousiast voedingen" ten harte genomen. Naar lange twijfel tussen de Corsair en de BitFenix ben ik toch voor de Bitfenix gegaan.

Wat heeft de doorslag gegeven? Geen idee. De manier van schrijven van @-The_Mask- over deze voeding misschien? Wie zal het zeggen, maar naar het lezen van zijn adviezen kreeg ik een beter "gevoel" (ja, zo lekker meetbaar) bij deze PSU.

Geheugen
Veel kennis van geheugen heb ik niet, dus ik ben maar op True latency snelheid afgegaan. 10ns leek mij een mooie snelheid geheugen. De prijs die je extra betaald voor nog snellere tijden, leek mij voor mijn budget een beetje te enthousiast.

CPU koeling
Ik hou van stil en aangezien ik er niet van uit ga dat ik ga overclocken, waren uiterste koelprestaties voor mij niet heel interessant. Daarom voor de normale versie gekozen i.p.v de pro versie van be quiet!

[ Voor 101% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 11:22 ]

Certified Google Teacher.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Een budget van 1500 euro, dat is niet helemaal goed gegaan of wel? ;)
Desondanks denk ik dat de 100 euro extra wel gerechtvaardigd is. Het is een gebalanceerd systeem voor jouw doeleinden.

WD Blue drives zijn over het algemeen iets stiller dan Barracuda's. De 1TB met EZEX in het typenummer is een 7200rpm drive. De rest zijn 5400.

Voor een purpose built SCII systeem zie ik team blue wel zitten. De R7 1700 komt er goed uit de verf tijdens het streamen, maar als de game Ryzen niet zo leuk vindt dan ga je daar niks aan doen.

Je hebt een window, dus Noctua fans vind je vast niet zo'n plan door de kleur. De Dark Rock 3 is een prima alternatief. Hoewel je niet gaat overclocken, is het misschien een idee om de processor zo in te stellen dat hij altijd 4.5GHz draait, zijn boostclock. Dit konden 99% van de 6700K's al op standaard voltage, de 7700K is een nog betere overclocker, dus dat moet kunnen. Met behulp van stresstests als AIDA64 zou je nog kunnen uitzoeken of je het voltage nog lager kunt krijgen dan stock terwijl je 100% stabiel blijft. Ook dit is niet zeldzaam, Intel speelt het natuurlijk meer dan safe met de stock settings. Just food for thought, het gewoon stock laten is geen schande. Je keuze voor een Z moederbord en een K chip is volgens je beschrijving ook zonder overclocking bewust en naar mijn mening gerechtvaardigd.

3200MT/s RAM vind ik persoonlijk een pietsie overkill. Ik zou stoppen met al te veel meerprijs betalen vanaf 2666. Het 3000C15 kitje van corsair is niet al te duur en zou dus mijn keuze zijn. Ook die true latencies zijn een beetje overpriced vind ik. Met rendertijden in premiere merk je er "iets" van. Niet genoeg in mijn optiek om het geld waard te zijn.

De RM550x is een prima alternatief voor de Whisper. Kwalitatief beter zelfs. Als hij niet al te veel extra kost, zou ik die kiezen. De Whisper is daarentegen net zo goed high end en dus geen slechte keuze.

Als ik harddrives bestel komen ze altijd gewoon in een antistatic bag. Megekko stopt er nog wel eens foam met karton omheen just to be sure. Retail verpakking heb ik nog nooit gezien.

Die kast: Goede keuze. Ben ook fan van Fractal. Misschien een extra intake fan? Is maar optioneel hoor. Niet per se nodig. De stockfans van de Define C zijn los verkrijgbaar onder de naam Dynamic X2 GP-12 / -14 voor 120 en 140mm respectievelijk.

Over de m.2:
Ik zou hem in het onderste m.2 slot steken. Hier zit een m.2 shield met een thermalpad waardoor de 960 Evo koeler blijft. Geen overbodige luxe aangezien de controller van de 960 Evo nog wel eens kan throttlen onder lange periodes van load.
Ook zit het onderste slot verder weg van de grootste hitteproducent in deze build, de 1070.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 11:54 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De meest interessante vraag is denk ik: "hoe ga je streamen?" Je kunt dit doen via de IGP in de Intel CPU, de extra CPU core's van de Ryzen CPU of via de videokaart. Alles heeft zijn voor en nadelen en bepaald ook wat de beste keuze is qua hardware.

De IGP in de Intel CPU zorgt er voor dat je geen performance hit krijgt, zowel de CPU core's als videokaart worden niet extra belast, maar de kwaliteit is het laagst.

De extra AMD core's van een Ryzen CPU kun je ook inzetten voor streaming, omdat er zoveel aanwezig zijn hoeft niet op de game performance te drukken. Daarmee zou je ook in hogere kwaliteit kunnen streamen.

Als laatste kun je nog de videokaart zelf gebruiken, maar bij een GPU bottleneck zal dit een performance hit veroorzaken, hoeveel dit is zal ook aan de instellingen/kwaliteit van de stream liggen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• flipkipse
youridv1 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:50:
Een budget van 1500 euro, dat is niet helemaal goed gegaan of wel? ;)
Desondanks denk ik dat de 100 euro extra wel gerechtvaardigd is. Het is een gebalanceerd systeem voor jouw doeleinden.
Daarom gaf ik aan in het gedeelte "wat verwacht je van ons?" dat ik graag advies krijg hoe ik dit mogelijk nog "iets" zou kunnen verlagen. Maar het klopt, met mijn baseline build zit ik er iets overheen :)
WD Blue drives zijn over het algemeen iets stiller dan Barracuda's. De 1TB met EZEX in het typenummer is een 7200rpm drive. De rest zijn 5400.
Mijn grootste zorg ik deze was, dat op tweakers deze HDD maar 4 sterren krijgt van de 129 Reviews. En dat de mening in deze reviews nog al wisselt over het feit of de HDD stil is.
Als ik harddrives bestel komen ze altijd gewoon in een antistatic bag. Megekko stopt er nog wel eens foam met karton omheen just to be sure. Retail verpakking heb ik nog nooit gezien.
Dat is dus 1 van de genoemde minpunten bij reviews. ik heb ook geen idee wat retail verpakking inhoud, maar ik neem aan dat ze dat bedoelen met de antistatic bag.
Je hebt een window, dus Noctua fans vind je vast niet zo'n plan door de kleur.
De kleurstelling is niet mijn grootste prioriteit, maar als het dan toch zo uitkomt, vond ik het zwarte mooi inderdaad.
Hoewel je niet gaat overclocken, is het misschien een idee om de processor zo in te stellen dat hij altijd 4.5GHz draait, zijn boostclock. Dit konden 99% van de 6700K's al op standaard voltage, de 7700K is een nog betere overclocker, dus dat moet kunnen. Met behulp van stresstests als AIDA64 zou je nog kunnen uitzoeken of je het voltage nog lager kunt krijgen dan stock terwijl je 100% stabiel blijft. Ook dit is niet zeldzaam, Intel speelt het natuurlijk meer dan safe met de stock settings. Just food for thought, het gewoon stock laten is geen schande.
Bedankt voor het advies voor de instellingen. Voltage lager? ik dacht dat die juist hoger moest als je wil overclocken?
3200MT/s RAM vind ik persoonlijk een pietsie overkill. Ik zou stoppen met al te veel meerprijs betalen vanaf 2666. Het 3000C15 kitje van corsair is niet al te duur en zou dus mijn keuze zijn. Ook die true latencies zijn een beetje overpriced vind ik. Met rendertijden in premiere merk je er "iets" van. Niet genoeg in mijn optiek om het geld waard te zijn.
Dit geeft inderdaad food for thought, zal alweer een 12 euro schelen. Maar dan de vraag is het die 12 euro extra niet waard op zo'n budget...
De RM550x is een prima alternatief voor de Whisper. Kwalitatief beter zelfs. Als hij niet al te veel extra kost, zou ik die kiezen. De Whisper is daarentegen net zo goed high end en dus geen slechte keuze.
Kwalitatief beter? waar baseer je dat op? ik las juist bij de buren dat de Whisper efficiënter is.
Die kast: Goede keuze. Ben ook fan van Fractal. Misschien een extra intake fan? Is maar optioneel hoor. Niet per se nodig. De stockfans van de Define C zijn los verkrijgbaar onder de naam Dynamic X2 GP-12 / -14 voor 120 en 140mm respectievelijk.
Mij leken de Standaard fans in eerste instantie voldoende. Mocht het blijken dat dit niet zo is, kan ik dit altijd overwegen. Alleen dit zou wel voor extra geluidsproductie zorgen.
-The_Mask- schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:50:
De extra AMD core's van een Ryzen CPU kun je ook inzetten voor streaming, omdat er zoveel aanwezig zijn hoeft niet op de game performance te drukken. Daarmee zou je ook in hogere kwaliteit kunnen streamen.
Dit kan dus niet, want ik kan voor deze build geen Ryzen CPU gebruiken i.v.m Starcraft II. Want als ik de frames en de kwaliteit niet uit de game haal, kan ik ze ook niet streamen. Of zie ik iets over het hoofd in deze redenatie?

In eerste instantie dacht ik er aan om op de extra cores van mijn intel 7700K CPU in te gaan zetten. Aangezien dit een Quid-core is. Starcraft II draait volgens mij maar op 1 core. Dus daar zou ruimte moeten zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 12:26 ]

• youridv1
In het voedingen topic van the mask dacht ik te lezen dat de whipser in het segment high end valt en de RMx meer bij enthusiast hoort. Ze zitten in ieder geval niet erg ver bij elkaar vandaan.
Edit; Ze zijn beide enthusiast. Echter gaat mijn keuze naar de RMx. Daar zit 3 jaar meer garantie op.

Starcraft 2 gebruikt volgensmij een thread of 3-4 max. Zijn er dus nog 4-5 threads over. Ik zou er bijna mijn woord voor durven geven dat je zonder echte fps loss kunt streamen op de processor met star craft 2. Ik ga niks garanderen natuurlijk, das onverstandig. ;)

De fan is inderdaad een erg makkelijke upgrade achteraf.
Twee fans op 60% rpm zijn naar wat ik ervan gehoord heb stiller en effectiever dan 1 fan op 100%. Daarom neem ik voor mijn intake altijd 2 fans als de hardware uit meer bestaat dan een 75watt gpu en een 65watt cpu.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 12:35 ]

• flipkipse
youridv1 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:30:
In het voedingen topic van the mask dacht ik te lezen dat de whipser in het segment high end valt en de RMx meer bij enthusiast hoort. Ze zitten in ieder geval niet erg ver bij elkaar vandaan.
Edit; Ze zijn beide enthusiast. Echter gaat mijn keuze naar de RMx. Daar zit 3 jaar meer garantie op..
Wat mij het voordeel van de Whisper leek boven de RMx waren de kabels. De garantie heeft mij inderdaad ook doen twijfelen. Maar 7 jaar met 1 PSU leek mij nog al fors, daarom gaven de extra 3 jaar van corsair geen doorslag.

De kabels van de Whisper zijn niet extra gesleeved en plat (zowel de atx connector als de sata / molex ), wat voor een mooier ogende kabel management kan zorgen. Ik nam aan dat de capacitors bij de RMx in de verdikking onder de krimpkous zitten. Aangezien deze onder de PSU shroud zouden vallen, zouden deze wel weer mooier geplaatst zijn, i.p.v de grote stekker van de Whisper waar ze inzitten.

Kabel van de Whisper:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J5LxK2lm.jpg

Kabel van de RMx:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LshRBlNm.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 12:46 ]

• youridv1
Ik heb zelf een RMx en vind de sleeving persoonlijk juist wat mooier dan de flatblack kabels. Als het goed is zitten de capacitor daar onder de krimpkous ja.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 12:48 ]

• flipkipse
TL;DR samenvatting:

Ik zit nog steeds op de build:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.618,-

Maar wel met twijfel op de voeding tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x Zwart€ 90,-€ 90,-

Ik weet nog niet welke voeding nou beter is, ik zie op andere forums dat de whisper efficiënter is

Wel heeft de corsair een lagere Standbye power consumption van 0.02Watt

De Whipser staat constant op 400RPM tot 350Watt, waar de Corsair pas bij 300Watt aanslaat maar dan wel gelijk naar 600RPM gaat.

De CPU verbruikt 80Watt
De GPU verbuikt 75Watt van het PCIe slot en 140Watt via de 6+2-pin connector (215Watt totaal)
Het moederbord verbruikt 50Watt normaal en 64Watt overclocked

Wat mij brengt tot een totaal rond de 370, als ik voor de andere componenten (Fans, Memory, SSD en HDD een grove aanname doe)

Rond de 370Watt zouden beide systemen ongeveer de fan even snel hebben draaien. Ga ik er van uit dat de Videokaart een fluctuatie heeft van 70 watt tijdens gamen, zou de Whisper fan zachter draaien, en naar aller waarschijnlijkheid daardoor stiller zijn.

Maar dit kan een gevalletje zijn; na jezelf toerekenen. O-)

Whipser vs Corsair op het gebied van kabels:
De kabels van de Whipser zijn na mijn mening mooier.
De Atx connector van de Corsair is mooier daar de capicitors onder de PSU shroud komen

Dit is voor mij echt een gevalletje: Positieve gevolgen, negatieve gevolgen, moeilijk moeilijk moeilijk.

En met twijfel op het geheugen tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52

Ik vraag mij af of de 12 euro de 200mhz verantwoord.

Andere aan-/opmerkingen over de build zijn ook uiteraard nog steeds welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 13:45 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Ik zou een 'gewone' SSD van 500GB nemen. Je hebt meer aan extra opslag dan aan een fractie snellere boottijd, je HDD wordt dan ook minder gebruikt dus stiller... Op die 250GB extra kan je wel al wat games kwijt.
Je hebt dan ook minder mobo zorgen en zou daar ook iets kunnen besparen.

Mugen 5 PCGH editie als koeler, net iets goedkoper.

Beide voedingen zijn goed, het gaat dan echt over minimale details...

Je selectie is zowiezo goed, of het nu 1500€ of 1600€ kost, als je al redelijk wat geld aan een PC wil geven zal dat het verschil wel niet maken zeker. Er zitten allesinds geen echte overkill keuzes in.

• flipkipse
Inrage schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:32:
Ik zou een 'gewone' SSD van 500GB nemen. Je hebt meer aan extra opslag dan aan een fractie snellere boottijd, je HDD wordt dan ook minder gebruikt dus stiller... Op die 250GB extra kan je wel al wat games kwijt.
Je hebt dan ook minder mobo zorgen en zou daar ook iets kunnen besparen.
Hier kan ik mij helaas niet in vinden. Boottime is voor mij een belangrijk aspect. Want ik erger mij altijd aan de wachttijd van Windows.
Mugen 5 PCGH editie als koeler, net iets goedkoper.
De top cover plate van de Be Quiet! is in de zelfde styl als de behuizing. Daarnaast vind ik het jammer dat de Mugen 5 geen donkere "fins" heeft.

Echter is de Mugen 5 PCGH inderdaad stiller en is een stuk eenvoudiger te monteren (al is dat maar eenmalig uiteraard).

Ik denk dat de Mugen 5 PCGH het gaat winnen en in de build komt :Y Scheelt weer 13 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.605,29

[ Voor 66% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 14:57 ]

• youridv1
Over dat voltage verlagen; Ja dat komt voor als je geen al te duizelingwekkende overclocks draait. In den beginne van het leven van mijn 6700K draaide ik deze op 4.4 GHz op 1.19 Volt. Op de "auto" en dus stock setting draait een 6700K 4.0-4.2GHz op tussen de 1.3 en 1.4 volt. Een verlaging van voltage met een overclock dus. Mijn 6700K draait nu echter 4.7 GHz met 1.355Volt op de core. 4.7 is de hardcap. zelfs met 1.4 volt (de echte max voor een 24/7 applicatie naar mijn mening) haalt hij 4.8 niet. Met wat baseclocking was 4.75 wel te doen, maar de performance gain was nihil en 100% stabiel was het niet. Hij bluescreende eens in de twee weken.

Verder: Heb je ooit al een systeem met een 2.5inch SSD gehad? Ik draai een doodnormale 850 Evo en windows doet er toch wel een hele 30 seconde over, inclusief inloggen

• flipkipse
Iemand een beter voorstel voor ene MOBO + SSD Combinatie dan?

Want ik denk zelf ook dat hier wel de nodige euro;s nog te verdienen zijn en het mogelijk inderdaad nog een klein overkill gehalte in zich heeft.

• youridv1
SSD: Samsung 850 Evo. Ik noemde hem doodnormaal, maar het is 1 van de snelste SATA based ssd's die er is. Ook goed verkrijgbaar en betrouwbaar.

Non overclocking bord, zonder raid controller.
Minder lanes dan Z270. Genoeg voor een m.2 en 4 sata drives op zijn minst.
pricewatch: ASRock B250 Pro4

Overclocking met raid controller
pricewatch: MSI Z270 SLI

Non overclocking moederborden met een raid controller vallen onder chipset H270. De borden zijn vaak maar 20 euro goedkoper dan de overclocking z270 borden en naar mijn mening dus oninteressant.

De carbon is overigens helemaal geen slechte deal. Het is een kwalitatief goed bord. De SLI koos ik omdat dit kwalitatief goed genoeg is en net iets minder kost.

[ Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 16:59 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Heb je dan nu nog geen SSD ofzo? De boottijd gaat echt niet veel sneller zijn, van HDD > SSD dat is wel een wereld van verschil. Ook geen idee hoeveel keer je je systeem boot per dag, per uur, ...

Waar ik het zelf bijvoorbeeld wel merk is dat het laden van mappen in Diablo III instant is, PUBG mappen laden ook direct en bij CS:GO ben ik ook instant in de map. Dat was niet zo toen all m'n games op HDD stonden. Dus games op de SSD vind ik persoonlijk echt wel prettig, 5 seconden sneller booten niet zo :)

Ik zou het vanavond eens kunnen testen maar zelfs op m'n relatief oude systeem (i5 3750k 8gb ram) is de laadtijd van Windows verwaarloosbaar, ik zou gokken dat het minder dan 30 seconden is en dan nog 10 seconden voor m'n internet ook in gang schiet...

• flipkipse
youridv1 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:58:
Overclocking met raid controller
pricewatch: MSI Z270 SLI

De carbon is overigens helemaal geen slechte deal. Het is een kwalitatief goed bord. De SLI koos ik omdat dit kwalitatief goed genoeg is en net iets minder kost.
Wat is het verschil tussen de Carbon en de SLi?

Op uiterlijk en rgb controller na, zie ik geen verschillen

Vraag is blijkbaar al is gesteld en ook daar tot de conclusie gekomen op de M.2 Shield, RGB en uiterlijk na niet veel.

Uiteindelijk toch er voor gekozen om de M.2 in te ruilen voor de grotere SSD. Zie het voordeel van alles op de SSD in het dagelijks gebruik wel, boven de boot time.

Dat brengt de build momenteel op:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z270 SLI€ 136,68€ 136,68
1BitFenix Whisper BWG550M€ 89,30€ 89,30
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.601,27

is het slim om hier de SSD nog te vervangen voor de pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB ?

Dit zou de prijs per GB lager maken en dit zorgt voor minder kabel management.

Er staat 1 review op van deze SSD op tweakers. Maar deze review wordt weerlegd in de reacties en op andere sites krijgt deze SSD goede reviews.

[ Voor 90% gewijzigd door flipkipse op 31-07-2017 18:38 ]

• youridv1
De MX300 is een prima ssd of je nou de 2.5" of de m.2 versie hebt. Het argument zou gegeven kunnen worden dat je een m.2 "verspilt" omdat de m.2 versie nog steeds sata based is en je dus eigenlijk een slot opvult waar je later een over tijd goedkoper geworden NVMe based ssd in kan doen zoals de 960Evo. Echter heeft het moederbord 2 m.2 sloten, dus er is in de toekomst altijd nog plek voor een NVMe ssd.

Ik zou zelf de sata variant gekocht hebben. 2.5 inch is prima en die twee extra kabels werk ik wel weg. Het enige wat je ervan ziet is een minuscuul sata kabeltje dat vanaf een gat naast het moederbord de stapel sata connectors in gaat.
Als je voor cable management de tijd neemt is het echt een fluitje van cent, als je tenminste een kast hebt die uberhaupt de ruimte heeft voor al je kabels achter de moederbord tray. De Define C heeft daar ruimte zat.

[ Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2017 19:58 ]

• flipkipse
TL;DR samenvatting:

Momenteel zit ik op deze build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.596,34

Voeding
Op het gebied van voedingen zit ik nog steeds tussen de:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x Zwart€ 89,95€ 89,95

Dit gaat echt om minimale verschillen zoals in alle andere reacties beschreven. Zelf geef ik nu de voorkeur aan de kabels van de Whisper.

Geheugen
Op het gebied van voedingen zit ik nog steeds tussen de:
#ProductPrijsSubtotaal

Is 200Mhz 12 euo waard is hier de vraag. Naar lang wikken en wegen heb ik besloten dat het minimale verschil van de 200Mhz geen 12 euro waard is, waardoor het totaal dichter bij de 1500 komt.

Ik zit nog wel met de vraag is het hier misschien wijsheid om toch voor G.Skill geheugen te gaan, daar deze vaak kwalitatief iets beter zijn en zich makkelijker laten overclocken (mocht ik hier in de toekomst toch nog voor kiezen).

Moederbord
Hier is de keus gemaakt tussen onderstaande modellen:
#ProductPrijsSubtotaal

De extra 33 euro voor de RGB's op het moederbord, de carbon look en de M.2 Shield hebben het helaas niet gehaald, omwille van het budget. Dit komt mede omdat er momenteel geen M.2 SSD gebruikt wordt.

Opslag
Hier is de keus gemaakt tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,50€ 162,50

Het verschil tussen de M.2 en de SATA qaat in het dagelijks gebruik alleen gemerkt worden in boot time. Wanneer hier voor de SATA variant gekozen wordt, kan opgeschaald worden naar de 500GB. Hierdoor kunnen de games ook op de SSD, wat tot snellere laadtijden in game gaat zorgen.

*Wanneer ik toch voor de M.2 SSD ga, is het verstandig om het Moederbord weer terug te veranderen in de pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon omdat deze een M.2 Shield heeft

CPU koeler
Hier is de keus gemaakt tussen onderstaande modellen:
#ProductPrijsSubtotaal

De Mugen 5 is net iets goedkoper dan de Dark Rock 3 en presseert marginaal beter. Echter de top cover van de Dark Rock 3 zou beter bij case passen.

Alleen doordat de videokaart toch al uit de toon valt in een "All black" build. Is er voor gekozen om hier 13 euro te besparen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
flipkipse schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:17:
[...]

Dit kan dus niet, want ik kan voor deze build geen Ryzen CPU gebruiken i.v.m Starcraft II. Want als ik de frames en de kwaliteit niet uit de game haal, kan ik ze ook niet streamen. Of zie ik iets over het hoofd in deze redenatie?
Een betrouwbare bron. Ik kan mij namelijk onmogelijk voorstellen dat bijvoorbeeld een Ryzen 5 1600X niet StarCraft II perfect kan draaien. Zelf de single thread performance van zo'n CPU moet echt meer dan genoeg zijn voor een game uit 2010. Als zo'n CPU niet voldoet, dan voldoen ook heel weinig Intel CPU's en bestond er zelfs geen enkele CPU die de game fatsoenlijk kon draaien toen de game uitkwam. 7 jaar geleden waren de CPU's namelijk simpelweg niet zo sterk als bijvoorbeeld een Ryzen 5 1600X nu is.

Als je het topic enkele dagen eerder had gemaakt kon ik het voor je testen, toen had ik een Ryzen 5 1600 systeem tot mijn beschikking. :p
In eerste instantie dacht ik er aan om op de extra cores van mijn intel 7700K CPU in te gaan zetten. Aangezien dit een Quid-core is. Starcraft II draait volgens mij maar op 1 core. Dus daar zou ruimte moeten zitten?
Het is maar een quadcore en de game zal vast lopen op meer dan één core in tegenstelling wat wordt beweert op Reddit. Maar de IGP in de i7 7700K is natuurlijk wel perfect, tenminste als je oké bent met die beeldkwaliteit.
flipkipse schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Hier kan ik mij helaas niet in vinden. Boottime is voor mij een belangrijk aspect. Want ik erger mij altijd aan de wachttijd van Windows.
Er zit geen enkel verschil in starten van programma's of games tussen een dure NVMe SSD en normale SATA-600 SSD. Dit komt omdat de SSD niet tot amper nog een bottleneck is bij zulke dingen. Een NVMe SSD heeft alleen in sommige erg I/O intensieve dingen voordeel, bijvoorbeeld als scratchdisk bij Photoshop. Heb je niet van die I/O intensieve toepassingen dan schiet je ook niks op met een NVMe SSD.
flipkipse schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:22:

Dit gaat echt om minimale verschillen zoals in alle andere reacties beschreven. Zelf geef ik nu de voorkeur aan de kabels van de Whisper.
De kwaliteit van de fan in de Whisper is een beetje onbekend, maar voor de rest doet die niet onder voor de RMx. Overigens is de minimale fan snelheid van de Whisper zo'n 550 RPM, zelf gemeten en ook bevestigd door eigen testdocumenten van hun zelf. De 400 RPM in de review van Tomshardware is dus niet haalbaar.
De Mugen 5 is net iets goedkoper dan de Dark Rock 3 en presseert marginaal beter. Echter de top cover van de Dark Rock 3 zou beter bij case passen.
Zelf zou ik wel voor een CPU met zwarte bovenkant kiezen, i.p.v. zilver bij een case met window, waar de rest ook netjes zwart is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1