Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We storten ons wat in het "off-grid" wonen en om te zorgen dat we voldoende stroom beschikbaar hebben wil ik ook voor voldoende opslag zorgen, dat we voornamelijk in de avond meer beschikbaar hebben (als er dus weinig tot niks opgewekt wordt), tevens een overschot aan energie (als de opslag vol is en het gebruik laag) terug leveren aan het net.

Daarom hebben we voorgenomen een hybride omvorver te kopen, daarbij is mijn oog gevallen op een Smartverter SV6000 van Lybra Energy. Nu is de vraag is dat iets, wat betreft opslag, voorzieining in huis en terugleveren aan het net?, wellicht dat iemand daar een deskundige visie op kan ventileren?

Dank!

Vr.gr.
Marcel

Alle reacties

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 10:56:
Hallo allemaal,

We storten ons wat in het "off-grid" wonen en om te zorgen dat we voldoende stroom beschikbaar hebben wil ik ook voor voldoende opslag zorgen, dat we voornamelijk in de avond meer beschikbaar hebben (als er dus weinig tot niks opgewekt wordt), tevens een overschot aan energie (als de opslag vol is en het gebruik laag) terug leveren aan het net.

Daarom hebben we voorgenomen een hybride omvorver te kopen, daarbij is mijn oog gevallen op een Smartverter SV6000 van Lybra Energy. Nu is de vraag is dat iets, wat betreft opslag, voorzieining in huis en terugleveren aan het net?, wellicht dat iemand daar een deskundige visie op kan ventileren?

Dank!

Vr.gr.
Marcel
'Off-grid' en 'terugleveren aan het' net is een vreemde combinatie; het spreekt elkaar tegen.
Als je wilt terugleveren en dus gewoon aan het net verbonden wilt zijn heb je niet zoveel aan opslag; de huidige saldeerregeling is vele malen kostenefficiënter voor je.

Als je echt off-grid wilt kun je dus niet terugleveren. Ik zou daarmee als particulier individu echter wachten tot de batterijcapaciteit hoger is en de kosten lager zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door EddoH op 31-07-2017 11:10 . Reden: typo's ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
de huidige saldeerregeling is vele malen kostenefficiënter voor je.
Aan het net terugleveren is meestal ook de milieuvriendelijkere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, als we dan niet gaan voor terugleveren, dus alleen gebruik en opslag, zal dan de Smartverter SV6000 een goede invulling zijn als hybride omvormer?

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dat is net zoiets als vragen 'is een Fiat Punto voor ons een goede auto?'

Waarom wil je eigenlijk off-grid danwel hybride? Wat is je doel precies?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ja hoor.

Maar... Wat wil je precies? Een accu gebruiken is duur en inefficiënt. Als je volledig off grid gaat kun je de accu laden met 2300 watt max, dus slechts de helft van het omvormer vermogen.

Doe je het voor de portemonnee? Neem dan een normale omvormer, doe je het voor het milieu, neem dan een normale omvormer. Doe je het voor iets anders? Leg ons dan uit wat je bedoeling is en waarom..
Dan krijg je ook beter advies.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:04
In NL is off grid gaan eigenlijk geen optie; om 's winters elke dag voldoende te produceren voor de nacht betekent iets van 2-3 keer het aantal panelen leggen van wat je nodig zou hebben als je saldeert.

Andere optie, bij een dekkende jaarproductie, is de overtollige energie van de zomer opslaan voor de vijf maanden dat je niet voldoende produceert, maar schrik niet van de kosten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zolang je nog kunt salderen (voorlopig t/m 2023) zou ik niet investeren in accu opslag.\
Nu kun je nog 'gratis' van 'opslag' gebruik maken, namelijk het net.

En desnoods over een paar jaar weer kijken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Leuk onderwerp wat niet meer in de kinderschoenen staan.
Helaas is het nog niet kostendekkend om met opslag te werken zolang je kan salderen in NL bij normaal gebruik.
Zeker met het relatief betrouwbare netwerk
wat we in nederland hebben.
(ik zeg relatief omdat de grote stroomstoring in Diemen toendertijd heel noord holland lam legde, winkels die gesloten worden en OV wat stopte).

Nadeel van dit ding vindt ik dat je niet erg modulair bent, je zit aan deze omvormer vast, mocht het defect raken dan heb je niks meer.
2 jaar terug heb ik op de stand van Libra Energy dit ding mogen beschouwen op de VSK beurs en vondt hem zeer interresant.

Zelf heb ik al veel gelezen over de Victron Multiplus die ook uitstekend voor dit doel ontworpen is.
Hier kan elke pv omvormer op aan worden gesloten en je kan zelf kiezen hoe groot je batterijbank wordt.
Victron is dan ook een zeer grote speler in de maritieme sector met veel ervaring.
Nadeel is dat het geen goedkoop speelgoed is ;)

Zeker het hybrid grid concept is leuk omdat je zeer minimaal stroom afneemt van je netbeheerder.
Ik verwacht dan ook dat menig energieleverancier zijn wenkbrauwen optrekt aan het zeer lage verbruik ervan en vermoedelijk je (slimme) meter als defect zal stempelen.

Het grootste voordeel van een hybrid-grid is dat je een hele grote ups hebt.
Dat kan interresant zijn als je apparatuur hebt wat door moet gaan en een stroomstoring niet geaccepteerd kan worden.

Ook is het leuk dat je hele dorp last heeft van een stroomstoring en jij gewoon lekker tv blijft kijken met de verlichting aan!

Verder is het wel leuk om er mee te expirimenteren, zie het dan als een dure hobby.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Verwijderd

Topicstarter
Voor de portemonnee doen we het niet echt nee, het is meer uit overweging om groen te draaien. En opslag is nu nog best prijzig, dat is me inderdaad opgevallen.

Maar als ik ook wil opslaan, heb ik dan geen hybride omvormer nodig, kan het ook met een normale? Op zich heb ik voldoende aan 2300 watt laden overdag, het stroomverbruik zal dan toch nihil zijn. We zijn ook geen groot verbruikers, een geheel jaar nog geen 2000Kwh, volgens mij is dat niet veel met een gezin.

Verder ben ik niet zo thuis in de omvormers maar deze smartverter SV6000 leek me wel een geschikt model. Begrijp dat het lastig is om daarover een oordeel te vellen, om naar een Fiat te refereren als auto bijv. Maar voor laden doet deze voldoende en output ook wel. Ik vraag me af of het voor het process opwekken (panelen) / opslag (accu's) en gebruik (afname) een goed apparaat is. Of zijn er andere / betere apparaten te verkrijgen?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:59
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:52:
Verder ben ik niet zo thuis in de omvormers maar deze smartverter SV6000 leek me wel een geschikt model.
Waarom is dat een geschikt model voor je? Wat zijn de eigenschappen waar je op selecteert?

• prein2

prein2

je moet je vooral afvragen waarom je wilt opslaan.

Een tesla powerwall kost geloof ik zo'n 6000 euro. Dat verdien je nooit en tenimmer terug. Mocht de overheid in 2023 besluiten om iets aan het teruglevertarief te doen, dan begint het terugverdienen dan pas. Kun je hem beter dan pas kopen, anders zijn je accus al halverwege stuk.

Voor het milieu hoef je het ook niet te doen. terugleveren is net zo milieuvriendelijk als batterijopslag. misschien zelfs vriendelijker (denk aan de chemische unit die je in je huis haalt).

Als je niet wilt opslaan, dan is elke omvormer geschikt, als je wel wilt opslaan, ja dan kan deze. Bedenk wel dat het een markt is die nog niet volwassen is, dus nog weinig ervaring met garantie etc. Overigens, als je 2000 kWh gebruikt per jaar, dan wil je dus een paneel of 8-10 leggen om energiedekkend te zijn. Dan is deze omvormer een factor 2,5-3 te groot..

Overigens heb je nog steeds niet verteld waarom je batterij-opslag wilt. stroom die je teveel opwekt kun je gewoon terugleveren aan het net. En dat tegen hetzelfde tarief.

• TWyk
Voor de portemonnee doen we het niet echt nee, het is meer uit overweging om groen te draaien.
Off grid is dus niet groen !!!
Groen is het om je overtolige stroom te delen via het net.
Juist on grid terugleveren is groen.
Alleen voor zaken waarvoor de opslag in een batterij uiteindelijk toch noodzakelijk is (Je elektrische auto, je elektrische tandeborstel is het wel zinvol om je energie direct in die batterijen op te slaan).

Daarnaast nog extra (onnodige!!) batterijen voor opslag in je huis plaatsen is niet groen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de verdere reacties.

Het was niet mijn bedoeling een Tesla powerwall te kopen, die zijn inderdaad nogal prijzig. De opslag zal voor verbruik in de avond zijn en om pieken overdag op te vangen. Wellicht is de omvorver wat te groot maar het heeft dan wel een optie om uit te breiden, mocht dat gewenst zijn. En ik ben dan meer voor wat overcapiciteit beschikbaar te hebben dan bijv over een paar jaar genoodzaakt te zijn om een andere omvormer te kopen.

Zie niet dat het niet groen is (al zijn er natuurlijk ook wel milieu belastende zaken mee gemoeid), veel energie (al valt het in NL mee) komt nog steeds van kerncentrales en kolen centrales. Dus wat er doorgaans van het net komt is ook niet zo groen, al zit daar wel steeds meer beweging in. De accu zelf, zou bijv. een gekoppeld systeeem van zoutopslag kunnen zijn, het hoeft niet lithium of iets dergelijks te zijn.

Het is allemaal nog wat in de kinderschoenen inderdaad maar soms moeten mensen er gewoon instappen en dan wordt het met de tijd vanzelf voor de massa interessant wat betreft kosten/baten.

Daarbij komt dat ik sterke vermoedens heb dat de overheid en energie maatschappijen over een aantal jaren vast aan banden gaat leggen (daar wordt al even over gesproken en denk dat het puur een kwestie van tijd is), denk aan belastingen of dat je er niks meer voor krijgt.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
Daarbij komt dat ik sterke vermoedens heb dat de overheid en energie maatschappijen over een aantal jaren vast aan banden gaat leggen (daar wordt al even over gesproken en denk dat het puur een kwestie van tijd is), denk aan belastingen of dat je er niks meer voor krijgt.
Ik zou dat moment afwachten, en dan met de techniek die er dan is een keuze maken. Als je vandaag kiest, is je systeem in 2023 sowieso sterk verouderd. Tot 2023 heb je een gratis accu bij je netbeheerder.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Verwijderd
Gewoon mee beginnen, pioniers worden toch altijd afgezeken, eigen ervaring, toen ik 10 jaar
geleden over zonnepanelen begon te denken, reacties naar m,n kop als tien x niks, te duur
en overbodig, nu zijn ze zelfs sexy ( heb ze al weer 8 jaar op m,n dak liggen )

Hier nog wat meer omvormers met of zonder opslag
on-grit, on en off-grit en off-grit

• prein2

prein2

Vandaar ook de vraag: wat ben je van plan.

Ik maak nu op dat je wilt pionieren, interessant! Zoutopslag batterijen zijn de komende jaren nog niet leverbaar, maar is veelbelovende techniek.

Wat ga je voor batterij gebruiken als je dit systeem kiest? Op welke termijn wil je alles realiseren?

• TWyk
Zie niet dat het niet groen is (al zijn er natuurlijk ook wel milieu belastende zaken mee gemoeid), veel energie (al valt het in NL mee) komt nog steeds van kerncentrales en kolen centrales. Dus wat er doorgaans van het net komt is ook niet zo groen, al zit daar wel steeds meer beweging in
Het is niet groen omdat er door het opslaan in een extra onnodig opslag niet meer groen energie wordt opgewekt en ook geen energie wordt bespaard maar netto alleen extra schaarse middelen voor batterijen worden verbruikt.
Er worden dus extra resources voor die batterijopslag verbruikt zonder dat er iets voor terug komt aan extra energie of besparing van energie tov terugleveren aan het net.

Vanaf 2024 zou het kunnen dat opslag in een accu een beperkt financieel voordeel biedt afhankelijk van welke regeling het salderen gaat vervangen maar zelfs dan wordt het gebruik van extra batterijen daardoor geen groene oplossing.
Gewoon mee beginnen, pioniers worden toch altijd afgezeken, eigen ervaring, toen ik 10 jaar
geleden over zonnepanelen begon te denken, reacties naar m,n kop als tien x niks, te duur
en overbodig, nu zijn ze zelfs sexy ( heb ze al weer 8 jaar op m,n dak liggen)
]
Zonnepanelen zijn zelfs nu nog een dure manier om energie op te wekken maar door regulering van de overheid wel inmiddels rendabel tov conventionele energie. Verder werden zonnepanelen al een groene oplossing vanaf het moment dat ze meer opleverden dan productie en installatie kostten en dat was al heel lang geleden.

[ Voor 24% gewijzigd door TWyk op 01-08-2017 13:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

^ wat TWyk zegt.
Druk gewoon de grijze stroom van het net voor maximaal effect, juist door het invoeden van je overschot.
Laat de NorNed en andere internationale interconnects en de Doggersbank maar voor je nachtstroom zorgen.

Pionieren is leuk, dus dat kan je goed en nuttig voor je camper/boot/volkstuintje doen.
Als er al koper in je straat ligt, is het ecologisch een zonde om een accu te kopen, nog los van de economische verspilling.
Als de wetgeving verandert geldt dat nog steeds, maar dan is het misschien nog economisch zinvol...

Mocht je eigenwijs genoeg zijn, kijk dan ook eens bij Fronius (nog steeds geen aandelen ;))
https://www.24hoursofsun.com/nl/
https://www.fronius.com/e.../fronius-storage-solution

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1