HD recovery, meer mogelijkheden ?

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:03
Bij een collega was de Dell laptop gevallen en daardoor de HD gecrasht.

De laptop wilde wel booten en na zeer lange tijd ook wel enig teken van leven geven.

De HD van de laptop is vervangen en die draait weer. Nu kwam de vraag of ik nog wat data van de oude schijf kan "redden" ivm geen backup.

Aangezien de schijf wel benaderbaar was en ook herkend wordt ben ik deze aan het scannen met Minitool Power data recovery.

Tot zo ver is er geen enkel bestand gevonden (wat wel raar is omdat de schijf destijds nog wel enig teken van leven gaf)

Is dit kansloos of hebben jullie nog een suggestie ?

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27
Je zal wel aardige mechanische schade hebben in de schijf na zoiets. Ik zou hem opgeven, Tenzij er heel erg belangrijk iets op staat, Dan word het een kwestie van recovery bedrijf inschakelen, En zelf niet meer aan klooien, De schade kan nu al veel erger zijn dan eerst nu je hem weer aangehad hebt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Ja, meteen stoppen!
Lees eerst Thematopic: Datarecovery door.
Maak eerst onderl Linux een dd-copy van de te recoveren disk en ga dáár op "recoveren".

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
@Renault Als er mechanische schade is mag je hem helemaal niet meer aan zetten. Dan moeten er onderdelen worden vervangen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Was de HDD toevallig encrypted? Verder is het HEEL dom om direct vanaf de HDD een recovery te starten, je doet er beter aan eerste een bit-voor-bit kopie te maken, deze read-only op te slaan, en je tools daarop los te laten.

• Noppesnada
TommyboyNL schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:36:
Was de HDD toevallig encrypted? Verder is het HEEL dom om direct vanaf de HDD een recovery te starten, je doet er beter aan eerste een bit-voor-bit kopie te maken, deze read-only op te slaan, en je tools daarop los te laten.
Nee, de HD was niet encrypted.

Uiteraard ben ik geen recovery van de oude HD begonnen. Deze is uitgebouwd en ligt nu aan een USB poort met een kabeltje. Er wordt niets naar toe geschreven !

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:55
Noppesnada schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:56:
[...]

Uiteraard ben ik geen recovery van de oude HD begonnen. Deze is uitgebouwd en ligt nu aan een USB poort met een kabeltje. Er wordt niets naar toe geschreven !
Zelfs het aanzetten alleen al kan in dit geval schadelijk zijn: stel dat door een val een lees/schrijfarm verbogen is - dan kan het zomaar zijn dat je nu allemaal mooie cirkelsporen op de schijf aan het tekenen bent.

Vraag 1 die je eigenlijk moet beantwoorden: hoe belangrijk is die data voor je? Is het je, zeg, 1000 euro waard om terug te krijgen? Zo ja, dan moet je vooral niet zelf gaan rommelen maar een serieus recoverybedrijf zoeken. Die kunnen de schijf eerst fysiek inspecteren en in een stofarme ruimte repareren voor ze proberen data terug te halen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Noppesnada schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:56:
[...]

Je laat nog steeds de recoverysoftware naar de fysieke patiënt kijken. DOE DIT NOU NIET. Trekt een image van de patiënt, en laat de recovery software DAAR naar kijken.
Als je nu 4 verschillende programma's probeert, moet je 4 keer de disk uitlezen. Bij elk block dat je uitleest wordt de kans groter dat je disk sterft. TREK DUS EEN IMAGE voordat je verder gaat. Of laat uiteraard een professional hiernaar kijken.

• Noppesnada
vanaalten schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Zelfs het aanzetten alleen al kan in dit geval schadelijk zijn: stel dat door een val een lees/schrijfarm verbogen is - dan kan het zomaar zijn dat je nu allemaal mooie cirkelsporen op de schijf aan het tekenen bent.

Vraag 1 die je eigenlijk moet beantwoorden: hoe belangrijk is die data voor je? Is het je, zeg, 1000 euro waard om terug te krijgen? Zo ja, dan moet je vooral niet zelf gaan rommelen maar een serieus recoverybedrijf zoeken. Die kunnen de schijf eerst fysiek inspecteren en in een stofarme ruimte repareren voor ze proberen data terug te halen.
Het is de schijf van mijn collega, dus ook niet mijn data ;)

Hij had iemand anders al een poging laten wagen om data terug te krijgen, maar die kon niets meer vinden.

Aardige collega als ik ben heb ik aangeboden nog eens een poging te wagen. Ik weet niet wat degene voor mij allemaal al gedaan heeft.

Edit 30/7

Met Piriform Recuva lukt het me wel om duizenden bestanden te zien en grotendeels te recoveren. Probleem is alleen dat hij maar niet de gehele schijf kan scannen binnen afzienbare tijd. Volgens opgave heeft hij daar 5 dagen voor nodig 8)7

Weer iets te veel van het goede.

[ Voor 12% gewijzigd door Noppesnada op 30-07-2017 10:46 ]

Pagina: 1