5.1 surround + speakers keuken & badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putmans
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-01-2024
Vorig jaar hebben we een huis gekocht waarbij de bekabeling in de huiskamer klaarzit voor een surround systeem. Ik was nu es aan het kijken voor een 5.1 systeem. Daarvoor had ik al gedacht aan volgende receivers:

- Denon AVR-X1300W
- Onkyo TX-NR656

Bij het bekijken van de bekabeling zie ik echter dat er ook kabels aanwezig zijn voor een paar speakers in de keuken en een paar speakers in de badkamer.

Is het mogelijk om deze aan te sluiten op bovenstaande recievers? Of heb ik hiervoor een 9.1 reciever nodig?

Beste antwoord (via putmans op 28-07-2017 15:02)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Let met een receiver met twee zones wel op de limitaties van de hardware. Veel receivers hebben meerdere zones, maar lang niet alle (vooral de lager modellen) sturen de speakers in andere zones ook actief aan. Als Zone 2 alleen Pre-Outs heeft dan voorziet de receiver alleen in signaal en zal je in de ruimte zelf voor nog een versterker moeten zorgen. Daarbij heb je ook nog eens het issue dat hoe lager het model receiver hoe minder er door wordt gegeven naar andere zones. Lagere series doen bijvoorbeeld alleen analoge bronnen (soms wel bijgestaan door netwerk en/of USB), een klasse hoger doet veelal ook optisch en digitale coax naar zone 2 doorzetten en de hoogste series sturen echt alles door en hebben zelfs voor andere zones een HDMI Out. Nadeel is dat dit veelal slecht te vinden is in de specificaties. Soms moet je het halen uit één of twee regels in die handleiding onder trouble shooting...

Een speaker selector kan zeker een oplossing zijn. Het is qua techniek ook niet heel lastig om te maken. De duurdere modellen zullen vooral claimen betere interne bekabeling te gebruiken en/of betere terminals om de hardware op aan te sluiten. Puur audiofiel gezien heb je weer extra schakelingen in de keten, maar hoorbaar zal het - mits goed aangesloten - niet zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk of de versterkers een A/B zone hebben.

https://www.homecinemamag...een-home-cinema-receiver/

Met bovenstaande informatie ga je zeerzeker uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In jouw geval moet je dus kijken naar speakers met meer zones. Zone 1 is je hoofdzone, voor de keuken of badkamer gebruik je dan zone 2 of zelfs 3.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putmans
Zag tijdens het googlen ook de optie van een speaker selector. Iemand hier ervaring mee? Kan dit een oplossing zijn wanneer ik een receiver koop met slechts twee zones?

De receivers met drie zones lijken mij direct al duur en beetje buiten budget :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Let met een receiver met twee zones wel op de limitaties van de hardware. Veel receivers hebben meerdere zones, maar lang niet alle (vooral de lager modellen) sturen de speakers in andere zones ook actief aan. Als Zone 2 alleen Pre-Outs heeft dan voorziet de receiver alleen in signaal en zal je in de ruimte zelf voor nog een versterker moeten zorgen. Daarbij heb je ook nog eens het issue dat hoe lager het model receiver hoe minder er door wordt gegeven naar andere zones. Lagere series doen bijvoorbeeld alleen analoge bronnen (soms wel bijgestaan door netwerk en/of USB), een klasse hoger doet veelal ook optisch en digitale coax naar zone 2 doorzetten en de hoogste series sturen echt alles door en hebben zelfs voor andere zones een HDMI Out. Nadeel is dat dit veelal slecht te vinden is in de specificaties. Soms moet je het halen uit één of twee regels in die handleiding onder trouble shooting...

Een speaker selector kan zeker een oplossing zijn. Het is qua techniek ook niet heel lastig om te maken. De duurdere modellen zullen vooral claimen betere interne bekabeling te gebruiken en/of betere terminals om de hardware op aan te sluiten. Puur audiofiel gezien heb je weer extra schakelingen in de keten, maar hoorbaar zal het - mits goed aangesloten - niet zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putmans
Ok bedankt!

Dan doe ik verder aan mijn research ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Badkamer zou ik niet doen, met water en vochtigheid enzo en glij partijen overstromingen etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52

Mystikal

It never hurts to help!

Koop 2 speakers speciaal voor in de badkamer (meestal in inbouw plafond). Koop een Bluetooth amplifier bij Ali voor 25,- en je kan middels je telefoon alle muziek afspelen die je wilt. Draadloos en volledig uit het zicht. Mijn amplifier ligt in het inbouwplafond en schakel ik aan met een klikaan klikuit systeem. Ideaal, prima geluid en goedkoop.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putmans
De speakers in de badkamer zitten er al in van de vorige eigenaars, die zijn inderdaad in het plafond ingebouwd :)

Een Bluetooth amplifier kan inderdaad ook nog een oplossing zijn, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL, In het plafond ?

Wist je dat er een vliegtuig in brand is gevlogen vanwege een audio/video systeem. (Totaal neergestort met 300 mensen aanboord, piloten verloren totale controle over het vliegtuig)

De kabels liepen door het plafond en schuurde zich kapot vanwege vliegtuig-vibraties tegen ijzer hekje zo doende onstond een kort sluiting in deze kabeltjes, getuige een klein metalen ijzeren/koperen balletje in draden.

(Bizar genoeg zat het vliegtuig plafond vol met extreem brandbaar materiaal. In arme landen vliegen ze nog steeds met dit spul omdat ze te arm zijn om het te vervangen denk ik "metalized-mylar" (ofzoiets) heette dat spul een silver kleurig folie achtig materiaal, zou zogenaamd veilig/niet brandbaar zijn maar het tegenovergestelde bleek het geval).

Misschien hebben deze speakers minder vibratie of misschien zelfs meer... misschien is er geen ijzer of misshien ook wel om een kortsluiting te veroorzaken.

Misschien is dat plafond meer of minder brandbaar dan dat vliegtuig.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee ! LOL :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2017 09:06 ]

Pagina: 1