Hybride, LPG, of toch benzine bij 32k km per jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een fulltime baan waarbij ik voor woon-werk 650km per week af moet leggen. Toen heb ik mijn Nissan mirca '98 verkocht en een Hyundai getz '05 gekocht omdat ik wat "meer auto wilde"

Alleen ben ik achteraf gaan nadenken of het kopen van de Getz(op benzine) wel zo'n goede keus was geweest, omdat ik best veel kilometers maak. Ik krijg kilometervergoeding vanuit mijn werk en daarmee kan ik het redden, dat is niet het probleem, maar de getz rijdt 1:15.5 (6,4L per 100 km) en als ik een zuinigere auto zou hebben zou mij dat veel brandstof geld kunnen besparen. Met veel kilometers is rijden op benzine niet meer een logische keuze. Als ik mijn getz ga verkopen zal ik er geld op verliezen, maar als ik er mee blijf doorrijden ook.

De kilometers die ik maak zijn vrijwel alleen snelwegkilometers, ik woon in een dorpje rondom assen, en werk in Nieuwleusen. Ik heb onderweg maar 1 rotonde en 1 stoplicht, geen stadsverkeer dus.

Diesel wil ik niet rijden,mede gesteund door berichten over fijnstof, , sjoelmelsoftware, en te veel techniek om de Nox uitstoot binnen de perken te houden wat tot hoger verbruik leidt, en ook kapot kan gaan. Dan blijven benzine en LPG over (ik heb geen CNG gezien met mijn budget)

Verdere eisen zijn: Automaat( ik heb geen normaal rijbewijs) , en airco.Mijn budget is ongeveer 4500 euro.

Ik heb de volgende rekensom gemaakt, onderhoud zit er helaas niet bij omdat die niet makkelijk te vinden is, maar ik las al wel dat je bij sommige lpg installaties de kleppen moet stellen wat een dure grap kan zijn :| De prius is volgens mij wel een zeer betrouwbare auto. (net zoals de Getz die ik heb)
Alle verbruikscijfers zijn van Spritmonitor.de gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkJDVDiXHlZHCyltSxdQYNrv/full.png?1

Ook is het aanbod in kleine auto's met lpg (en automaat) bedroevend laag, ik heb èèn getz op lpg gevonden en ook een honda jazz, die dan weer net boven budget is. Een prius is nog wel te doen in het budget, al vind ik het wel een grote auto (meer dan ik nodig heb) Andere LPG auto's zijn ook al snel C/D segment
De laguna kan ik zo te zien beter vermijden, ik ga alleen maar extra betalen op termijn (aanschaf scheelt dan wel weer :+ )

Een getz op LPG is volgens deze rekensom het goedkoopst, en laat die dan ook nog eens voor de helft van mn budget te koop staan. Maar ik wil toch graag eerst wat tips/feedback. Ik weet gewoon niet goed dat ik nou moet doen, Mijn ouders zeggen gewoon dat ik beter kan doorrijden in mn huidige auto.
Alleen vind ik het Gaspedaal niet echt comfortabel, en rij ik toch liever in iets Japans. Maar goed, dat zijn wensen, geen eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 27-07-2017 22:06 ]

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Voor 2500 euro een kleine benzineauto kopen en voor 2000 euro een gasinstallatie laten plaatsen. Dan zit je ook aan je budget en hoef je niet zo bang te zijn voor duur LPG onderhoud. :)

Als een laguna 1:14 rijdt op benzine, hoe kan hij dan ineen 1:7.7 rijden op gas? Verkeerde installatie?
Met een 2 liter benzinemotor uit 1965 haal ik dat zelfs al. Zou eerder verwachten dat hij rond de 1:10 uitkomt.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 27-07-2017 22:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp niet waarom je diesel uitsluit. Je onderbouwing daarvoor rammelt. Diesel is momenteel met dat budget gewoon de beste keuze, en voor 4500 koop je een hele knappe diesel die echt nog jarenlang zonder noemenswaardig onderhoud meekan, en zuiniger rijdt dan je Getz.

Het hele sjoemelverhaal is vanuit consumentenoogpunt een farce. Wat maakt het uit als die auto in testcondities anders presteert, het gaat er om hoe hij presteert als jij 'm gebruikt, en dat is - ook voor de sjoemeldiesels - doorgaans ruim voldoende.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
Opel corsa die zijn fabrieksaf in lpg variant geleverd of dat ook in automaat variant bestaat weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 27-07-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:10:
Ik begrijp niet waarom je diesel uitsluit. Je onderbouwing daarvoor rammelt. Diesel is momenteel met dat budget gewoon de beste keuze, en voor 4500 koop je een hele knappe diesel die echt nog jarenlang zonder noemenswaardig onderhoud meekan, en zuiniger rijdt dan je Getz.

Het hele sjoemelverhaal is vanuit consumentenoogpunt een farce. Wat maakt het uit als die auto in testcondities anders presteert, het gaat er om hoe hij presteert als jij 'm gebruikt, en dat is - ook voor de sjoemeldiesels - doorgaans ruim voldoende.
Een diesel kost in dezelfde gewichtsklasse 100 euro per kwartaal meer(272 euro) aan wegenbelasting. Ga je uit van 1:20 met diesel en 1:10 met LPG dan kost diesel(adviesprijzen!) 6.5 cent per kilometer en LPG 7.5 cent. Met die cent verschil moet je een hoop rijden in dat kwartaal wil je het er uit halen(oftewel: voor hetzelfde bedrag kom je 1350 km per kwartaal en 450km per maand verder op LPG).

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 27-07-2017 22:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja ik zal niet te lang doorgaan over diesel omdat TS aangeeft geen diesel te willen en dat is zijn goed recht, ik vond alleen de onderbouwing rammelen.

Inhoudelijk: als je voor 2000 euro een LPG installatie moet plaatsen, zijn dat 20 kwartalen á 100 (=5 jaar). Als er in brandstof maar 1ct verschil zit, ben je dus 5 jaar bezig voor je voordeel van LPG gaat hebben. Met 32k p/j op een 2e hands auto is dat 150k km op een auto die ws al meer dan 100k gelopen had. De vraag is of je dat uberhaupt gaat halen.

Bij diesel gaat je budget op aan de auto, en krijg je dus gewoon een betere auto. Tenzij je een auto koopt waar al LPG inzit, natuurlijk.

35k km ligt iig voor de vergelijking benzine/diesel voor nagenoeg elke auto al boven het omslagpunt waar Diesel goedkoper is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
@mrc4nl neem de verzekeringskosten ook even mee in je verhaal. Kan zo 30% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
leonbong schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:11:
Opel corsa die zijn fabrieksaf in lpg variant geleverd of dat ook in automaat variant bestaat weet ik niet.
Er staat er èèntje te koop op autoscout (bj2001) Ik heb geen andere Cosa LPG-Automaat gezien helaas.
LED-Maniak schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:07:
Voor 2500 euro een kleine benzineauto kopen en voor 2000 euro een gasinstallatie laten plaatsen. Dan zit je ook aan je budget en hoef je niet zo bang te zijn voor duur LPG onderhoud. :)
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat kan natuurlijk ook. Alleen ik zou niet weten welke auto's daar erg geschikt voor zijn, ik meende dat honda motoren het wel aardig deden. in dat geval een Jazz misschien.
Als een laguna 1:14 rijdt op benzine, hoe kan hij dan ineen 1:7.7 rijden op gas? Verkeerde installatie?
Met een 2 liter benzinemotor uit 1965 haal ik dat zelfs al. Zou eerder verwachten dat hij rond de 1:10 uitkomt.
Geen idee, spritmonitor geeft dat aan, ik pak eentje die redelijk bovenaan staat (rond 1/3e)
LPG: 13.07 L/100KM Benzine: 8.72L/100KM
LED-Maniak schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:27:
@mrc4nl neem de verzekeringskosten ook even mee in je verhaal. Kan zo 30% schelen.
Zal ik morgen doen

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 27-07-2017 22:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mrc4nl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:28:
[...]

Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat kan natuurlijk ook. Alleen ik zou niet weten welke auto's daar erg geschikt voor zijn, ik meende dat honda motoren het wel aardig deden. in dat geval een Jazz misschien.
Generaliserend hebben de meeste jappen geen probleem met LPG. Per auto kan dit verschillen natuurlijk maar bij n=1 heb ik daar de meeste kilometers mee gereden(mitsubishi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

Ken je deze auto's?

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=2

en deze bestaan ook nog:

https://www.marktplaats.n...624&previousPage=lr&pos=4

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 27-07-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:29
Dat verbruik van die Laguna is echt onzin, die gaat gewoon +/- 1 op 10 op LPG.
Persoonlijk vind ik een iets grotere wagen altijd net wat fijner rijden als je zoveel snelweg hebt. Maar dat is persoonlijk gevoel.

Ik heb zelf ook de keuze moeten maken vorig jaar en gekeken naar zo'n Spark bifuel (had al een hybride Honda, die zou dan worden ingeruild op een Lancer EVO of WRX STi). Maar uiteindelijk gewoon gekozen voor een 2.2 diesel die 10x beter zit, 10x lekkerder rijdt en gewoon wel lekker meekomt met het verkeer. Comfort en vooral ook mijn rug zijn mij op de lange termijn meer waard dan die centen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBrut3 op 27-07-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:38

-tom-562

Oliesjeik

Brr die Spark, dat valt onder zelfkastijding :P
Met dat budget zou ik gaan kijken voor een Volvo 940 op LPG. Zo goedkoop comfortabel en betrouwbaar ga je niet kunnen rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Ik heb jarenlang gedieseld met 30K per jaar, nu een LPG. Van een 206 1.4hdi van 949kg naar een 207SW 1.6vti van 1146kg.
Ik rijd nu een stuk meer auto tegen dezelfde kosten. Verzekering is allrisk voor de 207 zelfs goedkoper dan WA+ voor de 206.

Grootste nadeel van LPG is dat het storingsgevoeliger is dan diesel of gewoon benzine. Kennis van LPG ontbreekt bij de meeste garages, dus kan flink in de papieren lopen. Ik weet nog dat 2 kapotte bobines van 35-55 euro per stuk me hele dure garagerekeningen hebben opgeleverd. Kastje naar de muur, uiteindelijk na tweede bezoek aan de LPG boer kwam de aap uit de mouw, niet 1 maar 2 kapotte bobines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:22

Wok

Dakloos...

-tom-562 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:13:
Brr die Spark, dat valt onder zelfkastijding :P
Met dat budget zou ik gaan kijken voor een Volvo 940 op LPG. Zo goedkoop comfortabel en betrouwbaar ga je niet kunnen rijden
Schrap goedkoop maar uit dat rijtje :P Betrouwbaar zijn ze echter absoluut en met vier ton op de klok zijn ze nog niet eens op de helft van hun levensduur :)

~€115 per maand aan belasting en 1:8,5 op LPG... Bovendien zijn mooie exemplaren ook niet heel goedkoop meer in aanschaf...

[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 28-07-2017 12:29 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-10 23:46

Aight!

'A toy robot...'

Volvo en goedkoop, dat gaat toch niet?

Maar auto rijden kost gewoon geld! Let wel op bij aanschaf diesel is met de milieuwet/eisen. Sommige steden zijn oudere diesels verboden voor 2001.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wok schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Schrap goedkoop maar uit dat rijtje :P Betrouwbaar zijn ze echter absoluut en met vier ton op de klok zijn ze nog niet eens op de helft van hun levensduur :)

~€115 per maand aan belasting en 1:8,5 op LPG... Bovendien zijn mooie exemplaren ook niet heel goedkoop meer in aanschaf...
115 euro per maand, en +30k willen rijden, dat valt dan toch wel mee? Een middenklasse dieseltje rijdt duurder verwacht ik. Als je een laatste serie 940 hebt hebt ('97/'98), die moeten ook wel 1:10 lopen op LPG (mijn benzine 940 turbo reed met verhoogde turbodruk 1:11/1:11,5)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

-tom-562 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:59:
[...]

115 euro per maand, en +30k willen rijden, dat valt dan toch wel mee? Een middenklasse dieseltje rijdt duurder verwacht ik. Als je een laatste serie 940 hebt hebt ('97/'98), die moeten ook wel 1:10 lopen op LPG (mijn benzine 940 turbo reed met verhoogde turbodruk 1:11/1:11,5)
Met de V70 zit ik op €145 per maand, maar rijdt wel 1:15-16!

Nadeel is alleen onderhoud en grote bak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ik zou gewoon voor een Prius 2 gaan. Wat meer kilometers op de teller is geen probleem. Geen distributieriem, geen startmotor, geen dynamo, geen koppeling. De automaatbak is ook nooit wat mee, ook niet na een half miljoen kilometers.
Die zal echt het goedkoopst zijn in onderhoud. Diesel kan al nauwelijks goedkoper rijden, en je zult er inderdaad (op lange termijn) meer onderhoudskosten door krijgen. Dus in de praktijk vraag ik het me af. Zelfde voor LPG.

De Prius is waarschijnlijk meer auto dan je nodig hebt. Maar omdat hij zo efficient is rijdt hij dus zuiniger dan je huidige kleine auto, ondanks dat hij van hetzelfde bouwjaar is (mogelijk) en ondanks dat hij groter en zwaarder is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

leonbong schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:11:
Nee, die zijn nooit af fabriek geleverd met LPG én automaat (enkel Corsa D/E ook).
mrc4nl schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:28:
[...]
Er staat er èèntje te koop op autoscout (bj2001) Ik heb geen andere Cosa LPG-Automaat gezien helaas.
2001 is ook geen af fabriek LPG Corsa ;) Nu weet ik niet of die aangepast zijn voor op LPG te rijden.

Oudere Peugeot's/Citroen's/Renault's (Mégane I of Mégane 2, Citroen C4, Peugeot 307...) kunnen over het algemeen goed tegen LPG.

Prius 2 is vrijwel altijd een verstandige en betrouwbare keuze. 1:20 is zeker haalbaar.

Als de Getz voorzien is van een klepsmeersysteem durf ik die ook nog wel aan op LPG, anders niet.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-10 13:44

cdoens

Peugeot-gek

Rij zelf een Peugeot 307CC 2.0 uit 2006 op gas. Dit is in 2014 ingebouwd bij 140.000km. Ding staat nu op 190.000 en kan nog wel het dubbele halen. Klepsmeersysteem is niet nodig en kleppenstellen doet de motor zelf (zal bij meeste andere merken toch ook wel zo zijn?) De oude types 307 kunnen ook prima op gas rijden maar die 2-liters zijn iets minder bulletproof, ook op benzine.
Onderhoud aan de LPG installatie blijft bij een filtertje a 10 euro per 20.000 km. Voor de rest onderhoudsvrij systeem. Een oliebeurtje is redelijk makkelijk zelf uit te voeren en daarmee bespaar je ook nog een geld.

Een benzine-automaat kopen en vervolgens op gas zetten, is prijzig maar kan op de lange termijn wel uitbetalen. Heck, zelfs een Prius kun je nog op gas zetten.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:24:
Nou ja ik zal niet te lang doorgaan over diesel omdat TS aangeeft geen diesel te willen en dat is zijn goed recht, ik vond alleen de onderbouwing rammelen.
Sowieso is in die prijsklasse (rond de 6000 EUR) diesel een prima keuze.
Het is niet zo goedkoop als LPG maar fors goedkoper dan benzine, er is zat keuze en diesel heeft juist weer andere voordelen zoals veel trekkracht bij lage toeren, grote actieradius en een (vind ik tenminste) prettiger motorgeluid.

Zo'n grotere actieradius lijkt mij bij 35K per jaar een prettig voordeel. Het scheelt nogal of je om de 300Km of om de 900Km bij de pomp staat. (Tenzij je tanken een leuke bezigheid vind natuurlijk.)
Inhoudelijk: als je voor 2000 euro een LPG installatie moet plaatsen, zijn dat 20 kwartalen á 100 (=5 jaar). Als er in brandstof maar 1ct verschil zit, ben je dus 5 jaar bezig voor je voordeel van LPG gaat hebben. Met 32k p/j op een 2e hands auto is dat 150k km op een auto die ws al meer dan 100k gelopen had. De vraag is of je dat uberhaupt gaat halen.

Bij diesel gaat je budget op aan de auto, en krijg je dus gewoon een betere auto. Tenzij je een auto koopt waar al LPG inzit, natuurlijk.

35k km ligt iig voor de vergelijking benzine/diesel voor nagenoeg elke auto al boven het omslagpunt waar Diesel goedkoper is.
Dat dus.

Kortom, als ik TS was, zou ik zeker diesel heroverwegen.
(Wij hebben niet al te lang geleden voor dezelfde keuze gestaan. Zelfde budget, minder kilometers. Uitkomst na lang speuren was een Skoda Fabia Combi TDI van een jaar of 8 oud. Niet snel maar wel ontzettend tevreden mee en die traagheid wen je aan.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja maar een hybride is dus sneller, schoner, evt ruimer en kost minder in wegenbelasting en kost ook minder in onderhoud en reparaties. Als de TS dan ook nog eens wenst in een minder vervuilende auto te rijden is het helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

!null schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:07:
Tja maar een hybride is dus sneller, schoner, evt ruimer en kost minder in wegenbelasting en kost ook minder in onderhoud en reparaties. Als de TS dan ook nog eens wenst in een minder vervuilende auto te rijden is het helemaal klaar.
Hybride voor 6K is lastig te vinden, zeker als je ook nog een beetje ruimte wil. Plus dat ze niet per definitie heel veel zuiniger zijn. Wij rijden met onze Fabia diesel ook 1:21. :)

Minder onderhoud en reparaties is nog maar afwachten. Accupacks gaan volgens mij niet eeuwig mee en een goed onderhouden benzine of diesel, hoeft niet heel erg hoge onderhoudskosten te hebben. (Juist regelmatig en goed onderhoud, houd de kosten in de hand.)

(Ter info: wij wilden dus hybride. Maar het was voor het geld dat we wilden betalen, gecombineerd met de andere wensen en eisen, domweg niet te vinden.)

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 29-07-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:24:
[...]

Hybride voor 6K is lastig te vinden, zeker als je ook nog een beetje ruimte wil. Plus dat ze niet per definitie heel veel zuiniger zijn. Wij rijden met onze Fabia diesel ook 1:21. :)

Minder onderhoud en reparaties is nog maar afwachten. Accupacks gaan volgens mij niet eeuwig mee en een goed onderhouden benzine of diesel, hoeft niet heel erg hoge onderhoudskosten te hebben. (Juist regelmatig en goed onderhoud, houd de kosten in de hand.)

(Ter info: wij wilden dus hybride. Maar het was voor het geld dat we wilden betalen, gecombineerd met de andere wensen en eisen, domweg niet te vinden.)
Het is wat dubbel.. Die fabia's hebben nogal eens wat gezeur met EGR kleppen, en daarnaast zal een even dure diesel meer km's gelopen hebben. Daar hoort extra algemene slijtage en dus kosten bij.

Die factor moet je bij berekeningen met tweedehands auto's ook meenemen. En dan kon het omslagpunt nog wel eens wat naar boven verschuiven. Tel daarbij op dat TS nu ook al een vrij zuinige benzineauto heeft en wissels vaak ook geld kosten omdat een nieuwe tweedehands vaak ook nog wat liefde en aandacht nodig heeft zou het kunnen zijn dat het in TS' situatie een beetje over-optimaliseren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet waar je woon, maar op heel veel plekken is de LPG aanzienlijk goedkoper. (directlease heeft een zeer fijne app voor brandstofprijzen. )

Bij mij in de buurt is de LPG 0,49 en de Euro95 1,45.

Ik heb zelf een tijdje op LPG gereden en beviel mij erg goed. Enige echte nadeel is dat ik elke 400km moest tanken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:50

Daniel36

vernieuwde formule

Fiat Grande Punto 1.4 op lpg met dualogic...ik zou je de mijne verkopen als ik haar niet zou missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yucon schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:37:
[...]
Het is wat dubbel.. Die fabia's hebben nogal eens wat gezeur met EGR kleppen, en daarnaast zal een even dure diesel meer km's gelopen hebben. Daar hoort extra algemene slijtage en dus kosten bij.
Wat ik begreep is dat er een nieuw model is van die EGR klep. Koop je een Fabia met een vervangen EGR klep, gaat die in theorie de rest van zijn leven geen problemen meer opleveren.

Qua kosten, die van ons had toen we 'm kochten 120.000Km gelopen. Dat is jong voor een diesel. Ik verwacht juist in die prijsklasse met diesel relatief lage kosten die niet hoger gaan zijn dan bij een benzine, gas of hybride.
Die factor moet je bij berekeningen met tweedehands auto's ook meenemen. En dan kon het omslagpunt nog wel eens wat naar boven verschuiven. Tel daarbij op dat TS nu ook al een vrij zuinige benzineauto heeft en wissels vaak ook geld kosten omdat een nieuwe tweedehands vaak ook nog wat liefde en aandacht nodig heeft zou het kunnen zijn dat het in TS' situatie een beetje over-optimaliseren is.
Wissels kosten geld, maar TS _is_ op zoek naar een nieuwe auto. :)
Maar inderdaad heb je wellicht gelijk dat de vraag die TS zich moet stellen, is of een autowissel nu wel de moeite waard is of dat 'ie beter zijn huidige auto nog een paar jaar op kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:16
Aight! schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:10:
[...]

Dat is dan de zuinigste lpg v70 ter wereld. Of je rijd alleen maar 80 km /hr voor de volledige tank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Je gegevens over LPG kloppen niet. Je hebt een te hoog verbruik en lpg prijs genoteerd. Ik heb het even voor je aangepast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NviZAQYPS62mf4BfiLX1YwNr/full.png

Edit: random diesel voorbeeld toegevoegd. Ik heb zelf geen ervaring met diesel, dus weet niet 100% zeker of het verbruik en dieselprijs kloppen.

[ Voor 58% gewijzigd door Tyranium op 29-07-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

lpg; auto kiezen met een motor die het bewezen goed doet op lpg (qua kleppen en cilinderkop/pakking).
Wel onderhoud aan de installatie laten doen en gaan.
Verreweg het goedkoopst, hoewel ik van hybride niet alles af weet moet ik eerlijk toegeven.

Overigens zou ik mogelijk diesel alsnog overwegen vanwege de lage kosten en het rijcomfort van het hoge koppel.
De verhalen over fijnstof en sjoemelsoftware zullen kloppen, maar jij (TS) gaat dat in je uppie nooit keren natuurlijk.

Tenzij je erg principieel bent, maar dan zou je dus eigenlijk te paard danwel op de fiets naar je werk moeten... ;)

Overigens is lpg een relatief schone brandstof vanwege het feit dat het een restproduct is en bij een erg hoge temperatuur zeer schoon verbrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 22:32

WhySoSerious

Be the change.

Prius, duidelijk.

Bewezen techniek, zie taxi's. Omdat je vast zit aan een automaat (en redelijk duur om te maken bij defecten) valt dat ook in het voordeel van de Prius. Plus algemeen goedkoper onderhoud dan de meeste ICE's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Prius op LPG...
Ik weet dat er Lexus sen op LPG rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Daniel36 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:39:
Prius op LPG...
Ik weet dat er Lexus sen op LPG rijden.
Toyota/Lexus is nou net een merk wat juist niet echt lekker op LPG gaat :P Ja, mss een LS400 met zijn 4 liter V8. Maar daar zal de TS niet naar op zoek zijn :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:13:
Confortabel zal het wel zijn, maar het is een zeer grote auto, ik heb de voorkeur aan iets compacters.
Daarnaast is LPG-Automaat-airco een zeldzame combinatie, ik zie er èèntje voor 4000 euro staan, wat ik veel vind voor een auto uit '98.

Oudere auto's hebben meer roest gerelateerde problemen, hoeft niet meteen afkeur te zijn. maar is wel iets wt je met auto's van >2004 minder zal hebben (scheelt toch weer 6 jaar)
TheBrut3 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:11:
Dat verbruik van die Laguna is echt onzin, die gaat gewoon +/- 1 op 10 op LPG.
Persoonlijk vind ik een iets grotere wagen altijd net wat fijner rijden als je zoveel snelweg hebt. Maar dat is persoonlijk gevoel.
Voor mij is een B-segment al prima. En met kortere wielwasis kan je wat makkelijker manouvreren. Om bij huis te parkeren moet ik een scherpe bocht maken, en met mn getz ging dat net zonder te hoeven steken
Ik heb zelf ook de keuze moeten maken vorig jaar en gekeken naar zo'n Spark bifuel (had al een hybride Honda, die zou dan worden ingeruild op een Lancer EVO of WRX STi). Maar uiteindelijk gewoon gekozen voor een 2.2 diesel die 10x beter zit, 10x lekkerder rijdt en gewoon wel lekker meekomt met het verkeer. Comfort en vooral ook mijn rug zijn mij op de lange termijn meer waard dan die centen.
Dat zegt denk ik meer over de spark dan een 2.2 diesel :+
Natuurlijk ga ik niet zomaar een auto kopen zonder proefrit, dan is het wel te merken of een auto een beetje comfortabel is (ook op de snelweg)

Want ik heb geen zin in weer een "miskoop" De volgende auto moet echt een blijvertje zijn.
Mijn micra uit '98 reed altijd heerlijk maar op warme dagen zakte het comfort ver naar beneden door het ontbreken van airco, anders was ik (tot nu toe) gewoon in de micra blijven rijden, ging prima op lange stukken.
Aight! schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:33:
Volvo en goedkoop, dat gaat toch niet?

Maar auto rijden kost gewoon geld! Let wel op bij aanschaf diesel is met de milieuwet/eisen. Sommige steden zijn oudere diesels verboden voor 2001.
Is ook èèn van de redenen dat ik liever geen diesel heb, want het is geen garantie dat die grens op 2001 blijft hangen. Het kan over een paar jaar zomaar 2005 worden.
Aight! schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:10:
[...]

Mijn ouders hebben een V70 (diesel) gehad als 2e auto, heerlijk ding, Leder interieur+rijke uitrusting, maar ze hebben m weg gedaan omdat ie 1:10 deed oid. Daarvoor een oudere volvo op lpg, maar daar werd (meende ik) de reparatie te duur dus hebben z m weg gedaan. Nu rijden ze een golf5.

En het is idd een grote bak.
!null schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:18:
Ik zou gewoon voor een Prius 2 gaan. Wat meer kilometers op de teller is geen probleem. Geen distributieriem, geen startmotor, geen dynamo, geen koppeling. De automaatbak is ook nooit wat mee, ook niet na een half miljoen kilometers.
Die zal echt het goedkoopst zijn in onderhoud. Diesel kan al nauwelijks goedkoper rijden, en je zult er inderdaad (op lange termijn) meer onderhoudskosten door krijgen. Dus in de praktijk vraag ik het me af. Zelfde voor LPG.

De Prius is waarschijnlijk meer auto dan je nodig hebt. Maar omdat hij zo efficient is rijdt hij dus zuiniger dan je huidige kleine auto, ondanks dat hij van hetzelfde bouwjaar is (mogelijk) en ondanks dat hij groter en zwaarder is.
Ik denk ook dat de prius een uitstekende keus is, je ziet er een hoop met hoge kilomterstand dat betekend dat er een hoop die dus ook halen. en Veel lange ritten is beter voor de motor dan veel korte stukjes.

De kleinere yaris hybrid past gewoon niet in mn budget helaas. (is ook een stuk nieuwer, en dus duurder)
MK1998NL schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:20:
[...]

Nee, die zijn nooit af fabriek geleverd met LPG én automaat (enkel Corsa D/E ook).

[...]
Oudere Peugeot's/Citroen's/Renault's (Mégane I of Mégane 2, Citroen C4, Peugeot 307...) kunnen over het algemeen goed tegen LPG.
ik neem aan dat de laguna door ook onder valt?
De laguna was toch meer de zakelijke variant van de megane, met meer opties?
Alleen hoor ik wel eens verhalen over franse auto's en elektrishe systemen die lang niet alijd feilloos werken en zomaar weer terug kunnen komen.
Prius 2 is vrijwel altijd een verstandige en betrouwbare keuze. 1:20 is zeker haalbaar.
ik probeer met mn getz ook zo zuinig mogelijk te rijden, gewoon 100 ipv 130 op de snelweg, ik denk dat ik wel over die 1:20 heen ga met een prius :)
Als de Getz voorzien is van een klepsmeersysteem durf ik die ook nog wel aan op LPG, anders niet.
Mmm, ik denk dat ik mij wat meer moet inlezen over LPG en kleppen. schijnt nogal gevoelig ding te zijn
unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 07:14:
[...]
Sowieso is in die prijsklasse (rond de 6000 EUR) diesel een prima keuze.
Voor dat geld koop je ook een deftige hybride
Het is niet zo goedkoop als LPG maar fors goedkoper dan benzine, er is zat keuze en diesel heeft juist weer andere voordelen zoals veel trekkracht bij lage toeren, grote actieradius en een (vind ik tenminste) prettiger motorgeluid.
Trekkracht ga ik niet ontkennen, is ook wel een puntje van Mn getz, hij is compeet dood onderin. Als je 80 @2000 toeren rijdt en wil accelereren gebeurd er gewoon niets. De micra die ik hiervoor had, had een cvt en dus een stuk minder last van.
Motorgeluid vind ik alleen niet prettiger bij een diesel, doet mij denken aan afgeragde bestelbusjes (transit in bijzonder)
De motor moet je helemaal niet kunnen horen.
Zo'n grotere actieradius lijkt mij bij 35K per jaar een prettig voordeel. Het scheelt nogal of je om de 300Km of om de 900Km bij de pomp staat. (Tenzij je tanken een leuke bezigheid vind natuurlijk.)
Leuke bezigheid wil ik de staatskas spekken nou ook weer niet noemen :+
Maar die 10 minuten ik ik per tankbeurt kwijt ben doet mij niet veel, zeker niet op de 2 uur per dag die ik in de auto zit. Sta nu 1.5x per week bij de pomp, als dat 2x wordt heb ik daar geen probleem mee (dus 300KM actieradius)
[...]
Dat dus.

Kortom, als ik TS was, zou ik zeker diesel heroverwegen.
(Wij hebben niet al te lang geleden voor dezelfde keuze gestaan. Zelfde budget, minder kilometers. Uitkomst na lang speuren was een Skoda Fabia Combi TDI van een jaar of 8 oud. Niet snel maar wel ontzettend tevreden mee en die traagheid wen je aan.)
Tja, maar ik heb ook zo mn principes, en ga die niet zomaar aan de kant schuiven.
unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:24:
[...]
Er staan best een aantal priussen te koop voor onder de 6000 euro. Op autoscout zijn er 131 stuks te koop.
Elke auto heeft onderhoud nodig, toch scheelt het wel als een auto een distributieketting heeft, en je moet er ook eentje kopen met betrouwbare motor, bij de VW golf was de 1.7 diesel lang niet zo betrouwbaar als de 1.9 (o.i.d). Om maar te zwijgen over die eco 3 pitters.

Ben nu even AFK, ik moet nog ontbijten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Actieradius op LPG valt op zich nog mee. Ik heb hier een 1.6VTi die op benzine gemiddeld 1:14 doet, op gas haalt ie 1:12. Elke 450km naar de pomp en dan gaat er hooguit 37 liter bij. Toen ik nog doorreed tot ie leeg was kon er 42 liter in een tank. Doorrijden tot leeg doe ik niet meer, installatie kan het wel hebben, maar auto rijdt merkbaar beter na tanken en met de laatste dampen breng je ook vooral de paraffine naar het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mrc4nl schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:35:
[...]

Confortabel zal het wel zijn, maar het is een zeer grote auto, ik heb de voorkeur aan iets compacters.
Daarnaast is LPG-Automaat-airco een zeldzame combinatie, ik zie er èèntje voor 4000 euro staan, wat ik veel vind voor een auto uit '98.

Oudere auto's hebben meer roest gerelateerde problemen, hoeft niet meteen afkeur te zijn. maar is wel iets wt je met auto's van >2004 minder zal hebben (scheelt toch weer 6 jaar)
Een 940 is gegalvaniseerd, in principe roesten die dus niet :P Overigens, die specifiek 940 die jij benoemd, daar ga ik wss binnenkort naar kijken ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:07:
Tja maar een hybride is dus sneller, schoner, evt ruimer
Je verzint een heleboel voordelen. Hoezo is een hybride sneller? Waar haal je dat vandaan? Ze zijn doorgaans juist trager, omdat het twee kleine motoren behelst (we hebben het over 2e hands hybrides van rond de 5000 euro). De tijd dat een diesel langzam was, ligt al 15 jaar achter ons. Schoner wil ik voor auto's uit deze prijsklasse en leeftijd nog wel eens bewezen zien. Ruimer, waar haal je dat vandaan? Een hybride moet nog een pak aan accu's meeslepen.

Pak bv. een Volvo V40 station met diesel, gaat van 0-100 in 8-9 s (een Prius doet daar 2s langer over). Prius CO2 uitstoot: 102g/km, Volvo: 90g/km. Hij is dus ruimer, sneller, groter en schoner. Dus waar heb je het in hemelsnaam over?

Nogmaals als TS geen diesel wil, ook al is dat om verkeerde redenen, dan is dat zijn goed recht, maar laten we wel de feiten op een rij houden. In die prijsklasse is een diesel niet vervuilender dan een prius (minder zelfs, als je het recyclen meerekent), zuiniger, ruimer en sneller. En als je zo'n volvo pakt heb je een auto waar echt geen onderhoud aan zit of roest. Het hele sjoemelverhaal is waar voor VAG, niet voor Volvo (waar volvo of PSA diesels inzitten) en sowieso een onzinverhaal bedacht door de Amerikanen om de VAG groep een hak te zetten. Er wordt duidelijk met beide ogen ingetuind. Maar kijk eens naar de getalllen ipv stemmingmakerij.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Is ook èèn van de redenen dat ik liever geen diesel heb, want het is geen garantie dat die grens op 2001 blijft hangen. Het kan over een paar jaar zomaar 2005 worden.
Voor 6K koop je een diesel van rond het jaar 2010 met emissieklasse EURO 5. Ik zou me de komende 5-10 jaar niet te veel zorgen maken met een diesel uit 2010 en na 5-10 jaar ruil je 'm in voor iets moderners.
[...]
Voor dat geld koop je ook een deftige hybride
Helaas. Er zijn een apar hybrides voor dat geld te vinden maar ze zijn zeldzaam. Een beetje fatsoenlijke hybride, met trekhaak en ruime kofferbak (ofwel, formaat Fabia Combi) begint bij 8-10K.
(Als er fatsoenlijke hybrides voor 6K waren geweest, hadden we mogelijk een hybride gekocht en geen diesel.)
[...]
Leuke bezigheid wil ik de staatskas spekken nou ook weer niet noemen :+
Maar die 10 minuten ik ik per tankbeurt kwijt ben doet mij niet veel, zeker niet op de 2 uur per dag die ik in de auto zit. Sta nu 1.5x per week bij de pomp, als dat 2x wordt heb ik daar geen probleem mee (dus 300KM actieradius)
Volgens mij heeft een auto op LPG een actieradius van rond de 300Km. Een beetje diesel 900.
Het is het verschil tussen 3x per week of 1x per week tanken. Ieder zijn ding maar ik zou d'r niet per-se gelukkig van worden. :)
[...]
Elke auto heeft onderhoud nodig, toch scheelt het wel als een auto een distributieketting heeft, en je moet er ook eentje kopen met betrouwbare motor, bij de VW golf was de 1.7 diesel lang niet zo betrouwbaar als de 1.9 (o.i.d). Om maar te zwijgen over die eco 3 pitters.
Mwah. Bij moderne auto's moet je de distributieriem bij 200.000Km eens een keer vervangen. Dat is voor de gemiddelde gebruiker hooguit 1x in het leven van de auto. Als je dat al haalt.

Qua betrouwbare motoren, de vrouw van een kennis heeft zo'n zelfde ecodiesel als wij hebben. Geloof dat d'r nu 3 ton mee is gereden zonder serieuze problemen. Die 3 cilinders hebben zichzelf inmiddels wel bewezen. Er lijkt geen reden te zijn ze te wantrouwen. Misschien de eerste series, maar koop een auto vanaf pak 'm beet 2008 en je hebt met een 3 pitter een prima betrouwbare auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-10 23:52
Je zou toch iets verder moeten kijken dan de fabrieksopgave van uitstoot.

Tenzij ik het verkeerd heb. Een diesel verbruikt per liter 2,6 kg CO2, een benzine 2,3kg gram CO2 en LPG 1,7kg CO2 uitstoot. De onderstaande verbruik cijfers zijn van spritmonitor.

Normaliter zou een Diesel zuiniger zijn, echter bij een Megane 1.5 dci verbruik van 1 op 18,6 zou dit ongeveer neer komen op 139 gram per km. Een Prius zit op ongeveer 1 op 19,3, komt neer op 124 gram per km.

Voor een V40 is een gemiddeld verbruik van 1 op 17.2 of iets dergelijks. Er vanuit gaande dat het een auto van voor 2010 is. Dus dit is nog slechter dan de Megane hierboven.

Dan praten we nog niet over de Nox uitstoot die vele malen hoger is bij een diesel.
http://publications.tno.n...uBoFl/TNO-2016-R11177.pdf

Ten opzichte van een benzine uitstoot van Nox.
http://publications.tno.n...K/MON-RPT-2010-01330a.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Sjonge jonge, wat een hopen onzin in dit topic bij vlagen.
O.a. het sjoemelverhaal aangaande VAG-diesels: dat is geen opgeklopt verhaal, o.a. Suzuki is nu aangeklaagd voor hetzelfde.

Actieradius van een willekeurige lpg auto zal beter zijn dan 300 km op een tank, maar minder dan een diesel idd. Gemiddelde lpg auto zal zo'n beetje 1 op 11 doen, dat is bij een "normale" tank waar 45 liter ingaat ongeveer 475 km.
Er zijn ook auto's met een joekel van een tank, maar meestal zuipen die ook aanzienlijk meer, denk aan Amerikaanse v8 motoren met ongeveer 1 op 5.

Diesels zijn al tijden niet meer langzaam, de kleinste eco dieseltjes uitgesloten.
Maat met alles dat zo'n beetje zwaarder is dan de 1.2 tdi e.d. kan je uitstekend rijden in NL.
Vergeet niet dat de gemiddelde diesel een uitstekende tussen acceleratie neerzet door het relatief hoge koppel.

Verder roesten de meeste auto's die geproduceerd zijn vanaf ongeveer 2000 al niet erg meer, mits ze een klein beetje zijn onderhouden dan.

Misschien is de grootste uitdaging nog wel om een passende auto te vinden die een automaat heeft.
Veel (compacte) diesel en lpg auto's hebben die namelijk niet in mijn ervaring.
Hierbij scoort een hybride direct een groot voordeel, voor zover ik weet zijn al die dingen namelijk automaat(?), denk ik aan een Prius, Insight, etc.

Uitstoot vind ik ook wel een leuk verhaal want de uitstoot van een hybride/elektrische auto is laag, maar waar denk je dat die stroom vandaag komt?
Meestal uit een steenkoolcentrale... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 29-07-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

[...]
[...]
ik neem aan dat de laguna door ook onder valt?
De laguna was toch meer de zakelijke variant van de megane, met meer opties?
Alleen hoor ik wel eens verhalen over franse auto's en elektrishe systemen die lang niet alijd feilloos werken en zomaar weer terug kunnen komen.
Ja, de 1.6 16v/1.8/2.0 kunnen prima op LPG in zowel de Laguna als de Mégane (en zelfs Clio). Laguna 2 is zeker na de facelift best betrouwbaar. Voor de facelift is iets meer twijfelachtig, maar dat het kan voorkomen betekent niet dat het zal voorkomen ;)
[...]
ik probeer met mn getz ook zo zuinig mogelijk te rijden, gewoon 100 ipv 130 op de snelweg, ik denk dat ik wel over die 1:20 heen ga met een prius :)
Dan moet dat zeker lukken ;)
[...]
Mmm, ik denk dat ik mij wat meer moet inlezen over LPG en kleppen. schijnt nogal gevoelig ding te zijn
Ja, voor op LPG te rijden moet de motor daar wel voor bestemd zijn. Hiervoor heb je o.a. inderdaad geharde kleppen nodig. Opel's met af-fabriek LPG zijn hier bijvoorbeeld op voorbereid, al zijn die nooit geleverd met automaat zover ik weet. Italiaanse auto's kunnen er ook vaak goed tegen (Grande Punto 1.4 8v bijvoorbeeld) aangezien de Italianen dol zijn op LPG.
unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:52:
[...]
Volgens mij heeft een auto op LPG een actieradius van rond de 300Km. Een beetje diesel 900.
Het is het verschil tussen 3x per week of 1x per week tanken. Ieder zijn ding maar ik zou d'r niet per-se gelukkig van worden. :)
Nah dat is onzin. 300km op een tank? Met doorrijden zonder CC haal ik met mijn mini tank van netto 32l nog 400km. Vergeet niet dat de actieradius in feite zelfs groter is als je telkens zowel de benzinetank als LPG-tank leeg rijdt ;)
[...]
Mwah. Bij moderne auto's moet je de distributieriem bij 200.000Km eens een keer vervangen. Dat is voor de gemiddelde gebruiker hooguit 1x in het leven van de auto. Als je dat al haalt.
Distributieriem van 200k km? Dat wil ik nog wel eens zien. Er zijn zelfs auto's (bijv. VW up! 1.0) waarbij de riem elke 3 jaar of 50k km vervangen moet worden :o Meestal is het 100/125k km of 5 jaar, wat eerder komt.
Daniel36 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:14:
Vergeet niet dat de gemiddelde diesel een uitstekende tussen acceleratie neerzet door het relatief hoge koppel.
Vergeet dan ook niet dat diesels een versnellingsbak hebben met langere overbrengingen (aangezien diesels minder rpm kunnen draaien) en daardoor meer koppel bij diesel niet echt rapper is dan een benzine equivalent ;)
Misschien is de grootste uitdaging nog wel om een passende auto te vinden die een automaat heeft.
Veel (compacte) diesel en lpg auto's hebben die namelijk niet in mijn ervaring.
Hierbij scoort een hybride direct een groot voordeel, voor zover ik weet zijn al die dingen namelijk automaat(?), denk ik aan een Prius, Insight, etc.
Honda CR-Z is hybride + handbak :+ Maar de rest is inderdaad CVT. En dat maakt hybride in dit geval ook aantrekkelijk. Aangezien het een automaat moet zijn, en er weinig kleine diesels/LPG-auto's zijn in deze prijsklasse met automaat, wordt hybride een goed alternatief. Voor <5k vind je wel een nette Prius uit 2005/2006 met net geen 2 ton gelopen.
Uitstoot vind ik ook wel een leuk verhaal want de uitstoot van een hybride/elektrische auto is laag, maar waar denk je dat die stroom vandaag komt?
Meestal uit een steenkoolcentrale... ;)
Hybrides als de Prius, Honda Civic Hybrid op Insight worden niet opgeladen aan het stroomnet ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Distributie elke 200K is er wel. De DV4TD motor, bekend als 1.4HDI doet 240K met een riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

_JGC_ schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:27:
Distributie elke 200K is er wel. De DV4TD motor, bekend als 1.4HDI doet 240K met een riem.
Dat wist ik niet :o Let wel op: Peugeot geeft hiervoor 180.000km/10 jaar op voor stadsgebruik, of 240.000km/10 jaar voor snelweggebruik. Zelfs dat vind ik al lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MK1998NL schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:24:
[...]

Nah dat is onzin. 300km op een tank? Met doorrijden zonder CC haal ik met mijn mini tank van netto 32l nog 400km. Vergeet niet dat de actieradius in feite zelfs groter is als je telkens zowel de benzinetank als LPG-tank leeg rijdt ;)
Als je ook telkens je benzinetank leeg rijd, ben je het voordeel van LPG weer kwijt. (En als je een jerrycan diesel in de kofferbak legt kun je opeens 1800Km rijden zonder te taken.)

Kortom, dat is een non-argument. Je rijd niet op LPG om vervolgens telkens op benzine te gaan rijden en de actieradius op LPG van de gemiddelde LPG auto is 300-400Km.
[...]
Distributieriem van 200k km? Dat wil ik nog wel eens zien. Er zijn zelfs auto's (bijv. VW up! 1.0) waarbij de riem elke 3 jaar of 50k km vervangen moet worden :o Meestal is het 100/125k km of 5 jaar, wat eerder komt.
Het officiële interval van de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline is 210.000Km.
Da's een auto van 8 jaar oud. Ik heb ook al gehoord van 240.000Km en meer.

200.000Km is dus *zeker* realistisch. (Al zal in de praktijk zo'n ding eerder vervangen worden maar dat doe je ook met een auto waar 'ie na 120K vervangen moet worden. Dat doe je ook niet als 'ie 119K heeft gelopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:37:
[...]
Als je ook telkens je benzinetank leeg rijd, ben je het voordeel van LPG weer kwijt. (En als je een jerrycan diesel in de kofferbak legt kun je opeens 1800Km rijden zonder te taken.)
Zeker waar, maar de actieradius in totaal is dus niet 300-400km ;) Anders hebben alle PHEV ook maar een actieradius van maar 40km, want daarna is al het voordeel weg.
Kortom, dat is een non-argument. Je rijd niet op LPG om vervolgens telkens op benzine te gaan rijden en de actieradius op LPG van de gemiddelde LPG auto is 300-400Km.
Ik begrijp wat je bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd. Zelf sta ik ook elke 350km bij de pomp, ik ga toch niet extra betalen om op benzine te rijden ?! Maar LPG + benzine volledig oprijden zal waarschijnlijk niet duurder zijn dan eenzelfde tank diesel leeg rijden ;) (MRB meegerekend)

Voor mij ligt er letterlijk een tankstation op mijn route, waardoor die 5 minuten extra me ook helemaal niks uitmaken. Misschien is dat voor @mrc4nl ook zo ;)

300-400km is natuurlijk ook afhankelijk van de tank, ik heb een kleintje liggen op de plek van het reservewiel. Een groter formaar auto kan ook een grotere tank meenemen, soms wordt zelfs de vloer verhoogd. Zo kan je zomaar een 80l tank meenemen, waarmee je makkelijk 900km kan rijden.
[...]
Het officiële interval van de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline is 210.000Km.
Da's een auto van 8 jaar oud. Ik heb ook al gehoord van 240.000Km en meer.

200.000Km is dus *zeker* realistisch. (Al zal in de praktijk zo'n ding eerder vervangen worden maar dat doe je ook met een auto waar 'ie na 120K vervangen moet worden. Dat doe je ook niet als 'ie 119K heeft gelopen.)
Zie mijn reactie hierboven, dat wist ik echt niet ;) Maar als dat je grootste zorg is: neem een distributieketting ;)

Edit: vergeet niet dat het aanbod niet erg groot is. Als ik de vereisten even door Autoscout gooi:
https://www.autoscout24.n...tf=5&sort=standard&desc=0
(met oudere, zwaardere auto's al gedeeltelijk weggefilterd).
En dan hou je nog maar een handjevol over. Waarbij interessant:
Fiesta 1.4TDCi
https://www.autoscout24.n...02-3cae0770082d?cldtidx=2
Seat Ibiza LPG:
https://www.autoscout24.n...8b-e2c2100f0e53?cldtidx=8
Corsa C 1.3CDTI:
https://www.autoscout24.n...2f-5e976edcffbf?cldtidx=9
Prius:
https://www.autoscout24.n...9-b8459d86879c?cldtidx=13
Insight met schade:
https://www.autoscout24.n...2-d9715535af68?cldtidx=14
De rest is al niet meer interessant, vanwege o.a het gewicht.

[ Voor 28% gewijzigd door MK_ op 29-07-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Lynx schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Dat is dan de zuinigste lpg v70 ter wereld. Of je rijd alleen maar 80 km /hr voor de volledige tank.
Nee sorry is een diesel!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Je verzint een heleboel voordelen. Hoezo is een hybride sneller? Waar haal je dat vandaan? Ze zijn doorgaans juist trager, omdat het twee kleine motoren behelst (we hebben het over 2e hands hybrides van rond de 5000 euro). De tijd dat een diesel langzam was, ligt al 15 jaar achter ons. Schoner wil ik voor auto's uit deze prijsklasse en leeftijd nog wel eens bewezen zien. Ruimer, waar haal je dat vandaan? Een hybride moet nog een pak aan accu's meeslepen.
Ho ho ho eens even. Wacht eens even. Er werd een vergelijking met een Fabia 1.2tdi gemaakt. Prius is veel sneller en heeft altijd koppel voor handen. Zoek de specs maar op en kom dan even terug. Tuurlijk heb je ook snelle diesels.
Ruimer is ook weer versus de diesel hatchbackjes waarmee hij hier vergeleken wordt.

Schoner kom ik zo op terug.
Pak bv. een Volvo V40 station met diesel, gaat van 0-100 in 8-9 s (een Prius doet daar 2s langer over). Prius CO2 uitstoot: 102g/km, Volvo: 90g/km. Hij is dus ruimer, sneller, groter en schoner. Dus waar heb je het in hemelsnaam over?
Nee, waar heb jij het over? Je haalt even een V40 D4 erbij. Ja je slaat even de D2 over om met een auto te komen die sneller is dan een Prius. En vertel eens even, hoe duur is een V40 D4?

Dit is de goedkoopste V40 D4 voor bijna 8K, moet ie alleen nog even alle schade repareren :D
http://www.autowereld.nl/...tie-24458772/details.html

Je CO2 cijfers zeggen niks over hoe schoon dat ding is.

Jij en anderen draaien er vrolijk om heen in dit topic. De Topic starter wil een schonere auto. Wat doen jullie, jullie raden hem vrolijk auto's aan die vervuilender zijn dan de Hyundai die hij nu heeft!
Ja, hij kan vast minder CO2 uit stoten, daar is hij ook naar op zoek (een zuinigere auto).
Maar hij heeft nu een Euro 3 of Euro 4 benzine auto, en jullie dragen hem Euro 4 of Euro 5 diesels aan.

Newsflash: Euro 5 diesels zijn smeriger dan (een stuk oudere) Euro 3 benzine wagens. Meer NOx, meer fijnstof.

Maar daar geef jij vast niets om. De TS en anderen wel.
Nogmaals als TS geen diesel wil, ook al is dat om verkeerde redenen
Nee, nee, de TS heeft hartstikke gegronde redenen, jij negeert ze gewoon of je kent ze werkelijk niet.
dan is dat zijn goed recht, maar laten we wel de feiten op een rij houden. In die prijsklasse is een diesel niet vervuilender dan een prius (minder zelfs, als je het recyclen meerekent),
Zie effe hierboven. Euro 5 diesel vervuilender dan Euro 3/4/5 benzine.
zuiniger,
Nope. Spritmonitor Volvo V40 D4 (ja, jij wilde de D4, niet de D2) is gemiddeld 5,9l/100km.
Een Prius van een generatie daarvoor (5 jaar oudere techniek): 5,1l/100km.
ruimer
Nope, V40 335 liter, Prius 408 liter
en sneller.
Ja een duizenden euro's duurdere diesel die niet aan zijn wensen vol doet is sneller ja, gefeliciteerd. Alle eco dieseltjes zijn echter niet sneller dan een Prius.
En als je zo'n volvo pakt heb je een auto waar echt geen onderhoud aan zit of roest.
Geen onderhoud? Nooit koppeling vervangen, nooit startmotor of dynamo kapot? Nooit EGR dichtzitten?

Je vergelijkt nota bene een auto met een distributie riem tegenover een auto met een distributie ketting die nooit vervangen hoeft te worden. Sowieso, gegarandeerd meer onderhoudskosten.
Het hele sjoemelverhaal is waar voor VAG, niet voor Volvo (waar volvo of PSA diesels inzitten) en sowieso een onzinverhaal bedacht door de Amerikanen om de VAG groep een hak te zetten. Er wordt duidelijk met beide ogen ingetuind. Maar kijk eens naar de getalllen ipv stemmingmakerij.
Kijk zelf eens naar de getallen. Zet je alu hoedje ook even af.

Het is niet alleen een VAG verhaaltje. Het is gewoon heel moeilijk om zo'n diesel schoon te krijgen. Ondanks de EGR, roetfilters en eventueel AdBlue. Nee, er werd getruuct (door alle merken) om in de 20 minuten test onder de norm te komen. Gaat dus over NOx en fijnstof.

Die amerikanen deden gewoon hun werk. Hier in de EU wist iedereen al hoe het zat met de diesels, maar werd er niks met de informatie gedaan.

Doe volgende keer even wat beter je huiswerk voordat je zo reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb altijd gedieseld, 900km op een tank van 50 euro (werd later 65 en is nu weer 50). Nu een LPG, om de 450km voor 20 euro tanken. Eens in de 3 maand voor 25 euro benzine erbij.

Tanken vind ik niet erg, heb 2 goedkope LPG pompen op mijn route waarvoor ik niks hoef om te rijden, waarvan een een snelwegpomp.

Ik heb nu geen gezeik meer met hogedruk brandstofleidingen van plastic die slijten, dieselfilters van 7 tientjes, turbo die versleten is en olie spuugt en bovenal: ik rijd nu een station van 1146kg voor de wegenbelasting van een kleine hatchback van 949kg.

Verder wat betreft ketting vs riem, een ketting kan ook kapot. Voorbeelden zat van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:33:
Voorbeelden zat van te vinden.
Die zijn voornamelijk terug te herleiden naar 1 leverancier, voornamelijk bij verschillende modellen.

Het is een beetje een dooddoener. Er rijden al jaren auto's rond met ketting, en op bepaalde series van de VAG auto's na (die hebben het inmiddels ook wel onder controle), is een auto met een ketting gewoon een stuk goedkoper op lange termijn.

Ik heb er eentje staan met 250dkm op de teller, daar zijn geen dure distr. riem rekeningen aan op gegaan.

Ook nog een oude wagen gehad, die had geen ketting of riem, gewoon tandwielen :+ Dus ook naar 4 ton geen omkijken naar (dat deel in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

!null schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:13:

Doe volgende keer even wat beter je huiswerk voordat je zo bijdehand reageert.
iets met een pot en een ketel... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
!null schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:39:
[...]

Die zijn voornamelijk terug te herleiden naar 1 leverancier, voornamelijk bij verschillende modellen.
Wel meerdere merken hebben problemen met oprekkende, of zelf brekende, distributie ketting. Vaak zijn het wel bepaalde motoren en niet alle modellen van een merk.

Bij Toyota is het echter een uitzondering dat er zich problemen voor doen met een ketting.

Wel is olieverbruik tegenwoordig vaker een probleem, ook bij een Prius.

Ik zou in dit geval voor een Prius gaan. Kosten per kilometer (verbruik, onderhoud, wegenbelasting, e.d.) vrijwel zeker lager dan de meeste diesels. Zeker als je het vergelijkt met hetzelfde klasse auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daniel36 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:06:
[...]

iets met een pot en een ketel... ;)
Ja sorry, dan moet hij me niet uitlokken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-10 16:41
Volgens mij hebben je ouders gelijk. Hoop interessante meningen en feiten hierboven. Ik denk dat met >30k. snelwegkilometers een diesel de goedkoopste keus is, maar die valt om persoonlijke redenen af. Bij hybride is mijn ervaring dat de verbruikscijfers vnl. erg tegenvallen als je veel (en hard, >130km) snelweg rijdt. Gelet op je woonwerktraject kan ik mij voorstellen dat dit zo is. Gas=goedkoop, maar moet je een beetje geluk mee hebben. Ik zou zeker geen goedkope auto kopen en het resterende budget aan ombouw besteden, dan heb je gewoon veel minder auto voor je geld waar je dan ook nog forse kosten voor maakt die de waarde van de auto niet of nauwelijks zullen beïnvloeden. Dus dan maar de Getz op gas als je daar niet voor hoeft bijbetalen en wellicht ook nog een paar maandjes garantie op krijgt. Anders inderdaad gewoon maar doorrijden omdat aan een transactie doorgaans alleen de autohandelaar wat verdient als je geen duurdere wagen koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Gentry schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:17:
Volgens mij hebben je ouders gelijk. Hoop interessante meningen en feiten hierboven. Ik denk dat met >30k. snelwegkilometers een diesel de goedkoopste keus is, maar die valt om persoonlijke redenen af. Bij hybride is mijn ervaring dat de verbruikscijfers vnl. erg tegenvallen als je veel (en hard, >130km) snelweg rijdt. Gelet op je woonwerktraject kan ik mij voorstellen dat dit zo is.
Ik probeer juist zo zuinig mogelijk te rijden, dus max 100 en soms zelfs achter een vrachtwagen blijven rijden als ik er eentje zie, en veel uitrollen ipv remmen. Ik ben geen westerling :p
Gas=goedkoop, maar moet je een beetje geluk mee hebben. Ik zou zeker geen goedkope auto kopen en het resterende budget aan ombouw besteden, dan heb je gewoon veel minder auto voor je geld waar je dan ook nog forse kosten voor maakt die de waarde van de auto niet of nauwelijks zullen beïnvloeden. Dus dan maar de Getz op gas als je daar niet voor hoeft bijbetalen en wellicht ook nog een paar maandjes garantie op krijgt. Anders inderdaad gewoon maar doorrijden omdat aan een transactie doorgaans alleen de autohandelaar wat verdient als je geen duurdere wagen koopt.
LPG laten inbouwen was ook niet mijn eerste keus. 2e hands met lpg installatie is goedkoper. De getz met LPG die ik te koop zag staan was trouwens ~2000 euro goedkoper dan dat ik voor mijn benzine variant heb betaald.

De mogelijkheden hangen ook een beetje af van hoe goed ik mijn Getz kan verkopen, want een groot deel van mn budget komt pas vrij bij de verkoop. In augustus heb ik 3 week vakantie en ben ik niet van mijn auto afhankelijk, en kan dan dus kijken naar een ander.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gentry schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 23:17:
Volgens mij hebben je ouders gelijk. Hoop interessante meningen en feiten hierboven. Ik denk dat met >30k. snelwegkilometers een diesel de goedkoopste keus is, maar die valt om persoonlijke redenen af.
Ik zie nu pas dat het budget van TS geen 6000 EUR is zoals ik eerder dacht, maar 4500 EUR.
Daar ga je voor zover ik weet geen fatsoenlijke hybride voor vinden.

Dus dan is de keuze diesel, gas of doorrijden op benzine.
Bij hybride is mijn ervaring dat de verbruikscijfers vnl. erg tegenvallen als je veel (en hard, >130km) snelweg rijdt. Gelet op je woonwerktraject kan ik mij voorstellen dat dit zo is. Gas=goedkoop, maar moet je een beetje geluk mee hebben. Ik zou zeker geen goedkope auto kopen en het resterende budget aan ombouw besteden, dan heb je gewoon veel minder auto voor je geld waar je dan ook nog forse kosten voor maakt die de waarde van de auto niet of nauwelijks zullen beïnvloeden. Dus dan maar de Getz op gas als je daar niet voor hoeft bijbetalen en wellicht ook nog een paar maandjes garantie op krijgt. Anders inderdaad gewoon maar doorrijden omdat aan een transactie doorgaans alleen de autohandelaar wat verdient als je geen duurdere wagen koopt.
Tja. Ze zeggen wat van sjoemeldiesels, maar juist hybrides hebben een veel hoger verbruik dan mensen lijken te hopen en denken. Heb je ook nog hybride diesels die het iets beter doen, maar dat wil TS niet.

Ik denk dat TS wellicht toch moet overwegen zijn/haar gewetensbezwaren aan de kant te zetten en diesel te gaan rijden, of de hogere lasten van benzine een paar jaar voor lief moet nemen en door moet rijden met zijn/haar huidige auto.

Nu die auto verkopen levert een direct verlies op dat best eens flink wat maanden op kan wegen tegen de hogere kosten van er mee door blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
unezra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 06:42:
[...]

Tja. Ze zeggen wat van sjoemeldiesels, maar juist hybrides hebben een veel hoger verbruik dan mensen lijken te hopen en denken. Heb je ook nog hybride diesels die het iets beter doen, maar dat wil TS niet.

Ik denk dat TS wellicht toch moet overwegen zijn/haar gewetensbezwaren aan de kant te zetten en diesel te gaan rijden, of de hogere lasten van benzine een paar jaar voor lief moet nemen en door moet rijden met zijn/haar huidige auto.

Nu die auto verkopen levert een direct verlies op dat best eens flink wat maanden op kan wegen tegen de hogere kosten van er mee door blijven rijden.
Ik vind het toch steeds verwonderen dat mensen zo makkelijk tegen anderen zeggen dat ze hun geweten opzij moeten zetten. TS heeft vanwege, vind ik goede, redenen aangegeven geen diesel te willen.

Hybrides , in ieder geval de Toyota's, laten goede verbruik cijfers zien. Dat laat de gemiddelde van 1 op 19,3 op spritmonitor zien ten opzichte van 1 op 23 wat de fabrieksopgave is. Diesels laten vaak net zo'n afwijking zien en soms nog hoger. Een handige link vind ik die van carblogger voor gemiddelden;
https://www.carblogger.nl/zuinigste-autos/

Kijkende naar de rijstijl van de TS vermoed ik dat 1 op 21 ook haalbaar moet zijn. Heb zelf afgelopen maand een Prius gehaald en de eerste tank gaf bij de tank 1 op 21.

Wellicht inderdaad tijdelijk in de Getz te blijven rijden een goed idee, in ieder geval totdat je wellicht een vast salaris hebt gekregen?
Anders nog wellicht een Dacia Sandero op LPG, deze zijn af fabriek geleverd. Een voorbeeld is;
http://www.autotrader.nl/...tof--lpg%7Cprijs-tot-5000
Weet niet of deze zaak goed is etc. dit is meer een voorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Kootstra op 30-07-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kootstra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 07:52:
[...]
Ik vind het toch steeds verwonderen dat mensen zo makkelijk tegen anderen zeggen dat ze hun geweten opzij moeten zetten. TS heeft vanwege, vind ik goede, redenen aangegeven geen diesel te willen.
Ik vind de redenen redelijk beperkt. Voor TS zijn ze valide maar ik zie zat onderbouwing in het topic die de redenen van TS flink ontkrachten.

Daarbij, er is een budgetbeperking van 4500 EUR en daar is de spoeling op hybride gebied erg dun.
Hybrides , in ieder geval de Toyota's, laten goede verbruik cijfers zien. Dat laat de gemiddelde van 1 op 19,3 op spritmonitor zien ten opzichte van 1 op 23 wat de fabrieksopgave is. Diesels laten vaak net zo'n afwijking zien en soms nog hoger. Een handige link vind ik die van carblogger voor gemiddelden;
https://www.carblogger.nl/zuinigste-autos/

Kijkende naar de rijstijl van de TS vermoed ik dat 1 op 21 ook haalbaar moet zijn. Heb zelf afgelopen maand een Prius gehaald en de eerste tank gaf bij de tank 1 op 21.
Ik vind het eigenlijk nogal tegen vallen als ik die cijfers zie. Als ik een beetje door de cijfers heen kijk, kan een niet-hybride net zo zuinig zijn als een hybride.

De ontwikkelingen zijn goed, maar voor een 2e hands hybride van 4500 EUR is het denk ik nu nog een beetje te vroeg en ik vraag me heel sterk af of hybride wel het eindstation qua automobiliteit gaat zijn. Qua verbruik is er in ieder geval nog heel erg veel te winnen. Voordat hybride echt interessant word, zal het verbruik forser moeten gaan afwijken.

Don't get me wrong, ik vind het fijn dat er zo'n ontwikkeling is en als niemand hybride koopt, word het doorontwikkelen ook niet gestimuleerd. Olie raakt op en we moeten op zoek naar een alternatief. Hybride heeft ook nu al voordelen. Ze zijn denk ik alleen nog niet zo groot als mensen soms lijken te denken. (Onder andere op gebied van uitstoot. Waarbij we nog vrij veel gebruik maken van kolencentrales en zo'n batterij maken en recyclen volgens mij ook niet heel goed voor het milieu is.)
Wellicht inderdaad tijdelijk in de Getz te blijven rijden een goed idee, in ieder geval totdat je wellicht een vast salaris hebt gekregen?
Anders nog wellicht een Dacia Sandero op LPG, deze zijn af fabriek geleverd. Een voorbeeld is;
Denk inderdaad dat als TS gewetensbezwaard is ten opzichte van diesel, zijn huidige auto voorlopig de beste keuze is. Mee doorrijden en over een jaar of 5 eens opnieuw bekijken of hybride of zelfs 100% electrisch binnen bereik is. De ontwikkelingen gaan keihard, over 5 jaar kan het auto landschap er totaal anders uit zien *en* heeft TS met wat geluk een hoger salaris waardoor een duurdere auto tot de mogelijkheden behoort. (En er dus meer keuze is.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kootstra
unezra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 08:30:
[...]

Ik vind de redenen redelijk beperkt. Voor TS zijn ze valide maar ik zie zat onderbouwing in het topic die de redenen van TS flink ontkrachten.

Daarbij, er is een budgetbeperking van 4500 EUR en daar is de spoeling op hybride gebied erg dun.

[...]

Ik vind het eigenlijk nogal tegen vallen als ik die cijfers zie. Als ik een beetje door de cijfers heen kijk, kan een niet-hybride net zo zuinig zijn als een hybride.

[...]

Denk inderdaad dat als TS gewetensbezwaard is ten opzichte van diesel, zijn huidige auto voorlopig de beste keuze is. Mee doorrijden en over een jaar of 5 eens opnieuw bekijken of hybride of zelfs 100% electrisch binnen bereik is. De ontwikkelingen gaan keihard, over 5 jaar kan het auto landschap er totaal anders uit zien *en* heeft TS met wat geluk een hoger salaris waardoor een duurdere auto tot de mogelijkheden behoort. (En er dus meer keuze is.)
Ik heb eigenlijk nog geen reden gezien waar staat dat diesel net zo goed of beter is voor het milieu dan een benzine of hybride. Wellicht op CO2 niveau, alleen niet voor Nox etc. Maar ik zal hier verder geen discussie van maken voor TS.

Het verbruik van een Hybride vind ik juist redelijk spectaculair, vergeleken met een soortgelijke auto. Tuurlijk er zijn auto's die net zoveel verbruiken alleen dan praat je over vele maler kleinere auto's zoals een Nissan Pixo of een Aygo etc.

Met betrekking tot het budget wellicht is het verstandigst om nog een tijdje door te rijden in de Getz en dan over een periode iets anders te halen wanneer het budget wat hoger is. Onze Prius uit 2006 met 84k heb ik weten te kopen voor 6250 EUR. Wellicht veel voor een auto van 11 jaar maar hopelijk heb ik hier jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Kootstra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 07:52:
[...]
Jammer dat het geen automaat is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Kootstra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 08:49:
Met betrekking tot het budget wellicht is het verstandigst om nog een tijdje door te rijden in de Getz en dan over een periode iets anders te halen wanneer het budget wat hoger is. Onze Prius uit 2006 met 84k heb ik weten te kopen voor 6250 EUR. Wellicht veel voor een auto van 11 jaar maar hopelijk heb ik hier jaren plezier van.
Eigenlijk is dat het enige waar je op moet letten bij een Prius, ver weg blijven van alle modellen met extreem lage km standen. Nu zal dat bij die van jou wel meevallen, maar het gaat erom dat hij toch op zn minst 1x maandelijks is gebruikt. Ook geen ramp als dat een keertje niet gebeurt.

Maar als je bijvoorbeeld een 10 jaar oude Prius ziet staan met maar 20.000km op de teller, dan kan het zijn dat de accu eronder heeft geleden door de zelfontlading die niet bijgevuld werd. Daarom kun je beter eentje kopen met 300.000km dan 20.000km :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik zag trouwens vandaag bij een lokale pomp dat lpg 0.54 euro was, dat is flink lager dan de 0.74 die ik heb gebruikt in mijn tabel.

Over even doorsparen: is ook mogelijk, maar ik moet niet al mijn geld in mn auto stoppen. Over 2 jaar wil ik op mijzelf wonen en ga dat uiteraard dichter bij mijn werk doen. Ik Zal het geld dan hard nodig hebben voor mijn hypotheek/Inboedel

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 30-07-2017 12:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

mrc4nl schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:05:
Ik zag trouwens vandaag bij een lokale pomp dat lpg 0.54 euro was, dat is flink lager dan de 0.74 die ik heb gebruikt in mijn tabel.

Over even doorsparen: is ook mogelijk, maar ik moet niet al mijn geld in mn auto stoppen. Over 2 jaar wil ik op mijzelf wonen en ga dat uiteraard dichter bij mijn werk doen. Ik Zal het geld dan hard nodig hebben voor mijn hypotheek/Inboedel
In dat geval is bijv. een Seat Ibiza op LPG geen gek idee:
https://www.autoscout24.n...8b-e2c2100f0e53?cldtidx=8
Die 1.4 16v kunnen prima op LPG rijden (of fabriek is er voor de Golf/Polo met dezelfde motor zelfs een Bi-Fuel variant geweest).

Edit: net verkocht zie ik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft doorrijden, ja dat kost benzine en dat kost geld, maar je weet nu wat je hebt. Met 30K per jaar zal je wat meer onderhoud gaan krijgen, maar je weet wel wat je hebt.
Als je nu je auto verkoopt en voor 1500 meer een auto op LPG koopt is het de vraag wat je tegen gaat komen. Voor dat geld kan je heel wat kilometers op benzine doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrc4nl schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:05:

Als je dichter bij je werk gaat wonen, is misschien tegen die tijd je benzine auto ook een minder groot probleem. :)

Denk dat het interessant is beide scenario's tot je gaat verhuizen uit te rekenen en daarna de kosten per jaar door te rekenen van als je verhuisd bent. Ben wel benieuwd naar die rekensom.

Zeker als je ook nog moet sparen voor je uitzet kan het wel eens nog interessanter worden niet van auto te wisselen.

Wil je direct gaan kopen of wil je in eerste instantie gaan huren? (Relevante vraag, voor een koophuis heb je aanzienlijk meer spaargeld nodig dan voor een huurhuis waar je d'r met 1-2 maanden borg en je reguliere verhuiskosten wel bent.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
unezra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:23:
[...]

Als je dichter bij je werk gaat wonen, is misschien tegen die tijd je benzine auto ook een minder groot probleem. :)

Denk dat het interessant is beide scenario's tot je gaat verhuizen uit te rekenen en daarna de kosten per jaar door te rekenen van als je verhuisd bent. Ben wel benieuwd naar die rekensom.

Zeker als je ook nog moet sparen voor je uitzet kan het wel eens nog interessanter worden niet van auto te wisselen.
Ik heb een nieuwe rekensom gemaakt met aanschaf kosten erbij en verdeeld over 2 jaar, en dan blijkt dat de prius eigenlijk helemaal niet zon slimme zet is. Ik heb helaas geen kleine auto op lpg meer kunnen vinden op autosout.

Niet wisselen zou mij geld besparen omdat ik dan geen verlies heb op de verkoop. Ik ga nu uit van 3600 euro, 400 euro minder dan dat ik m heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f2PHKiokOLeGhRq2vwR9up0i/full.png?
Wil je direct gaan kopen of wil je in eerste instantie gaan huren? (Relevante vraag, voor een koophuis heb je aanzienlijk meer spaargeld nodig dan voor een huurhuis waar je d'r met 1-2 maanden borg en je reguliere verhuiskosten wel bent.)
Dat is een keuze die ik over 2 jaar moet maken, tot die tijd: Sparen Sparen Sparen

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 30-07-2017 22:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@mrc4nl Ik denk dat je de verkoopprijs van je auto wat overschat. :-) Je hebt die auto een paar maanden, dan krijg je er waarschijnlijk veel minder voor dan 3600 EUR. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen jouw aankoopprijs en wat een dealer betaald om jouw auto aan te kopen.

Ik denk ook dat je qua onderhoudskosten aan een Laguna of S70 hoger zit dan met je huidige auto. Dat moet je ook mee tellen. Plus het verschil in verzekering. (Als je nu een kleinere, nieuw goedkopere auto rijd is je premie lager dan bij een Laguna of S70.) EDIT: Ik zie dat je dat al had meegeteld. Of enkel WA een verstandige keuze is, is aan jou. (Ik zou, zeker de eerste jaren, gaan voor WA+ of All-Risk. Zeker met een beperkte hoeveelheid spaargeld achter de hand.)

Voor ons hebben die onderhoudskosten meegespeeld met de keuze *wel* een nieuwe (2e hands) auto te kopen. Primair was het omdat we met onze 206SW niet de gewenste groene milieusticker in Duitsland konden krijgen. Maar we zijn uiteindelijk gegaan voor een ruim 1000 EUR duurdere (maar nieuwere en minder kilometers) auto dan we van plan waren vanwege de verwachte lagere onderhoudskosten en langere gebruiksduur.

Qua sparen, dat is dus wat ik zou doen. Je hebt heel rap 5K-10K nodig om alle bij het in eigendom verkrijgen van je huis bijkomende kosten te betalen (maximale financiering is vanaf 2018 nog maar 100%, dus notariskosten, hypotheek advieskosten, etc, moet je allemaal zelf betalen), te verhuizen en een lik verf op de muur te smeren. Dus als je over 2 jaar wilt verhuizen, is het zinvol nu een plan te maken te zorgen dat je tegen die tijd 10K of meer op de bank hebt staan.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 31-07-2017 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
unezra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 06:25:
@mrc4nl Ik denk dat je de verkoopprijs van je auto wat overschat. :-) Je hebt die auto een paar maanden, dan krijg je er waarschijnlijk veel minder voor dan 3600 EUR. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen jouw aankoopprijs en wat een dealer betaald om jouw auto aan te kopen.
Dat zou wel jammer zijn. -O- Al kan ik natuurlijk proberen particulier te verkopen.
Ik denk ook dat je qua onderhoudskosten aan een Laguna of S70 hoger zit dan met je huidige auto. Dat moet je ook mee tellen. Plus het verschil in verzekering. (Als je nu een kleinere, nieuw goedkopere auto rijd is je premie lager dan bij een Laguna of S70.)
Onderhoud zal duurder zijn. Maar is moeilijk te zeggen hoeveel. Voor die 2800 euro die ik kan besparen kan je veel onderhoud plegen en toch nog goedkoper uit zijn.

Premie valt mee. Varieert tussen 45 a 52 pm. Zie kopje WA in de tabel.
Voor ons hebben die onderhoudskosten meegespeeld met de keuze *wel* een nieuwe (2e hands) auto te kopen. Primair was het omdat we met onze 206SW niet de gewenste groene milieusticker in Duitsland konden krijgen. Maar we zijn uiteindelijk gegaan voor een ruim 1000 EUR duurdere (maar nieuwere en minder kilometers) auto dan we van plan waren vanwege de verwachte lagere onderhoudskosten en langere gebruiksduur.

Qua sparen, dat is dus wat ik zou doen. Je hebt heel rap 5K-10K nodig om alle bij het in eigendom verkrijgen van je huis bijkomende kosten te betalen (maximale financiering is vanaf 2018 nog maar 100%, dus notariskosten, hypotheek advieskosten, etc, moet je allemaal zelf betalen), te verhuizen en een lik verf op de muur te smeren. Dus als je over 2 jaar wilt verhuizen, is het zinvol nu een plan te maken te zorgen dat je tegen die tijd 10K of meer op de bank hebt staan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrc4nl schreef op maandag 31 juli 2017 @ 06:36:
[...]
Dat zou wel jammer zijn. -O- Al kan ik natuurlijk proberen particulier te verkopen.
Kan inderdaad, maar ook dan. Lastig in te schatten wat 'ie precies doet, om te voorkomen dat je jezelf rijk rekent zou ik de verkoopprijs eerder op 3200 zetten. Wat zegt de ANWB koerslijst?
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/koerslijst

Bij onze auto, die we in juni bij een merkdealer hebben gekocht, scheelt het inclusief afleverbeurt 1800 EUR (bij partikuliere verkoop) resp 1400 EUR (bij inruil). Die afleverbeurt was iets van 700 EUR, dus enkel het verschil tussen koude aankoopprijs en hudige koude verkoopprijs ligt tussen de 700 en 1100 EUR. (Grappig genoeg ligt de aankooprijs bij een merkdealer fors hoger dan wat wij er voor hebben betaald.)
[...]
Onderhoud zal duurder zijn. Maar is moeilijk te zeggen hoeveel. Voor die 2800 euro die ik kan besparen kan je veel onderhoud plegen en toch nog goedkoper uit zijn.
Kan ook heel erg tegen vallen. Als bij zo'n auto de distributieriem over 10.000Km vervangen moet worden ben je dacht ik heel rap 700 EUR of meer verder. Je kunt geluk hebben maar je zult de eerste niet zijn waar de APK opeens 1000 EUR kost.

Dus inderdaad, je kunt goedkoper uit zijn, maar je koopt waarschijnlijk ook een veel oudere auto met meer kilometers en loopt met wat pech meer risico op groot en duur onderhoud.

Wat me even niet helemaal duidelijk is: Heb je bij die aanschafprijs nieuwe auto, de verkoopprijs van je huidige auto al verrekend (en is dat dus wat je moet bijbetalen), of is dat de ruwe nieuwprijs?

Als het de ruwe nieuwprijs is, ga je van een auto van 4000 naar eentje van 1500 of 3000. Ook weer geen wet van meden en perzen maar je koopt daar vaak ook daadwerkelijk een goedkopere auto mee. (Maar goed, als de verkoopprijs van je eigen auto is meegeteld, gaat dat argument nauwelijks nog op. Dan ga je juist naar een veel duurdere auto.)

Even zitten meerekenen:
2950+(1725*2)+(692*2)+(600*2)-3600 = 5384

Dus zo te zien ga je uit van een losse nieuwprijs van 2950 voor die Laguna en wil je je eigen auto verkopen voor 3600. Effectief heb je dan dus een Laguna met een "nieuwprijs" van 2950 en dan vraag ik me dus af of je daar goed aan gaat doen en je jezelf niet rijk rekent.

Wat ik ook niet zie, zijn afleverkosten van een nieuwe auto. Die zijn zeker niet verplicht, maar ik snap waarom het vaak word aangeraden. (Wij hebben er bewust wel voor gekozen, ook omdat we daarmee extra garantie kochten. We zijn zelf totaal niet handig met auto's. Het moet het gewoon doen en als er iets mis mee is, rijden we naar onze vaste garage.) Kortom, als je die hebt, tel die mee in je rekensom.
Premie valt mee. Varieert tussen 45 a 52 pm. Zie kopje WA in de tabel.
Dat valt inderdaad mee. Zoals gezegd, ik zou wel even kijken wat WA+ of All-Risk (Casco) kost. Die premies zijn hoger, maar wat als jij morgen om wat voor reden dan ook je auto totall-loss rijd? Met een all-risk verzekering gaat welliswaar je premie omhoog, maar hou je je spaargeld heel. Zeker met je verhuisplannen zou ik dat overwegen. Een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje weet ik uit ervaring. (Ik heb zelf het genoegen gehad door letterlijk 1 inschattingsfoutje mijn auto de prullenbak in te kunnen gooien en 1 oud barrel mee te nemen de vuilnisbak in, de auto dáárrvoor had schade aan zijn bumper.)

Ik heb het idee dat je er an-sich goed over na denkt, maar ik zou toch al het bovenstaande meenemen voordat je de keuze maakt je auto te verkopen. Puur op basis van het financiële plaatje betwijfel ik namelijk of het wel zo gunstig uit pakt als nu in de tabel staat en of je niet per ongeluk toch richting nieuwe auto aan het rekenen bent. :) (Terwijl je als ik het goed heb gelezen, daar enkel een financieel argument voor hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

mrc4nl schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:17:
[...]
Ik heb helaas geen kleine auto op lpg meer kunnen vinden op autosout.
Ik heb ondertussen wel nog een Chevrolet Aveo 1.4 16v Class gevonden met automaat en LPG:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=324238858
Nu heb ik zelf zitten zoeken of dit blok goed kan op LPG, maar niet zo veel kunnen vinden. Er rijden er aardig wat rond op LPG, en de Aveo 1.4 16v staat in de catalogus van Vialle: hierin staan normaal enkel auto's die ook fatsoenlijk op LPG kunnen rijden. Verder vrij aangekleed voor het type auto (climate control, elektrische ramen v/a...).

Verbruik: 1:12
Brandstofkosten: 1467
MRB: 692
Verzekering: +- 600
Na 2 jaar: 10018
- verkoop Hyundai:
€6418

Verkoopprijs bij handelaren is zonder inruil altijd wel flexibel, dus daar valt eventueel nog winst te behalen.

ANWB koerslijst is ook lang niet altijd representatief. Zo heb ik een Corsa C verkocht (volgens de ANWB dan) tegen de prijs van een merkdealer incl. garantie :')

Voor zover ik weet is de Getz van mrc4nl van 2005 + 5 deurs, dat laatste geeft al meerwaarde. Verder zal die (gezien de prijs wat hij betaald heeft) een relatief lage km-stand hebben en dan is 3600-4000 echt wel de waarde van die auto.

In de tabel staat het gewicht van de Laguna trouwens fout, lichtste Laguna II met automaat is 1325kg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:35:
[...]

Eigenlijk is dat het enige waar je op moet letten bij een Prius, ver weg blijven van alle modellen met extreem lage km standen. Nu zal dat bij die van jou wel meevallen, maar het gaat erom dat hij toch op zn minst 1x maandelijks is gebruikt. Ook geen ramp als dat een keertje niet gebeurt.

Maar als je bijvoorbeeld een 10 jaar oude Prius ziet staan met maar 20.000km op de teller, dan kan het zijn dat de accu eronder heeft geleden door de zelfontlading die niet bijgevuld werd. Daarom kun je beter eentje kopen met 300.000km dan 20.000km :P
Ik vind het altijd merkwaardig dat men bij een hybride zonder stekker altijd zo bang is voor het accu-pakket. De accupakketten (van oa Toyota) hebben zich inmiddels ruimschoots bewezen. Daarnaast is een nieuw accu-pakket niet veel duurder dan een nieuw roetfilter + EGR, turbo etc. die bij een diesel bijna met zekerheid een keer stuk gaan. Vreemd genoeg hoor je daar bijna niemand over.

Toyota Prius accu vervangen? Kan heel goedkoop
http://www.toyotablog.nl/...rvangen-kan-heel-goedkoop

Ik zou gerust een Prius kopen met 20.000km op de teller. De aandrijving en het onderstel hebben amper kilometers gemaakt, een nieuwe accu (in worst case) is dan zeker de investering waard.

De aandrijflijn van een Toyota HSD is daarnaast zo simpel van opzet dat deze onderhoudsarm is en er maar heel weinig stuk kan. Dit in tegenstelling tot moderne diesels en downsize motoren.

Ik heb overigens ook goede ervaring gelezen van een Honda Insight op LPG. Op autoweek stond dacht ik een review van iemand die 300.000km met LPG had gereden in een Insight en nul extra onderhoud had gehad. Dit was overigens wel een LPG installatie met additionele klepsmering. Voordeel is dat de Insight niet heel bekend is waardoor de prijzen erg aantrekkelijk zijn.

Edit: Gevonden!
Honda Insight met 3 ton op de klok en een verbruik van 1:18 op LPG
http://www.autoweek.nl/au...nsight-13-i-vtec-elegance

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2017 13:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
revolution-nl schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Ik vind het altijd merkwaardig dat men bij een hybride zonder stekker altijd zo bang is voor het accu-pakket.
Dat weet ik allang, en ik weet ook dat je losse cellen kan vervangen. Of soms is het voldoende om de draadboom op het accupakket te vervangen, die kan verkeerde voltages aflezen door corrossie of wat dan ook.
Maar dat allemaal hoef je doorgaans niet te doen. De Prius is super betrouwbaar, mede dankzij het goede accu management systeem.

Maar het enige wat dat systeem niet tegen kan houden is zelfontlading. Voor de gewone auto koper die niet zo van sleutelen houdt of onverwachte rekeningen, is het beter om er eentje te kopen die niet veel heeft stil gestaan.
Zelf zou ik er in ieder geval niet fors meer voor betalen, zoals je bij andere auto's wel zou doen met een extreem lage kilometer stand. Dan is het beter om er eentje te kopen met wat meer kilometers.

Maar goed, ik zou ook makkelijk van iemand een defecte Prius durven kopen en deze dan zelf oplappen.
Ik heb overigens ook goede ervaring gelezen van een Honda Insight op LPG. Op autoweek stond dacht ik een review van iemand die 300.000km met LPG had gereden in een Insight en nul extra onderhoud had gehad. Dit was overigens wel een LPG installatie met additionele klepsmering. Voordeel is dat de Insight niet heel bekend is waardoor de prijzen erg aantrekkelijk zijn.

Edit: Gevonden!
Honda Insight met 3 ton op de klok en een verbruik van 1:18 op LPG
http://www.autoweek.nl/au...nsight-13-i-vtec-elegance
Maar bij de Honda's, in ieder geval de Honda Civic hybrids, moet wel vaker een accu vervangen worden dan bij een Prius. Ook lijkt het erop dat de kwaliteit toch minder is dan een Prius, maar dat zal pas na jaren / veel kilometers aan het zicht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, waren die Honda dingen niet gewoon een benzinemotor waarbij ze een elektromotor aan de krukas geprakt hebben? Dat terwijl een Prius al vanaf het eerste model is ontworpen als hybride auto met bijbehorende aandrijflijn.

Bij Honda waren er destijds wat problemen waarbij accu's te zwaar belast werden. Oplossing was toen een software update die de accu's minder zwaar belast, maar de leaserijders die zo'n ding alleen voor de bijtelling hadden waren daar niet blij mee, want dat kostte vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
De honda insight vind ik alleen niet echt een mooie verschijning, een beetje "2e rangs Prius" gevoel krijg ik er van.Net zoals ik Dacia vind voor degene die geen Renault kunnen kopen.

Het is niet dat ik de Insight daarom niet zo willen, maar als ik voor weinig extra een prius heb doe ik dat liever.
Binnenkort ga ik nog eens goed kijken wat er zoal te koop is en of ik ook daadwerkelijk de switch ga maken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 13:53:
Mja, waren die Honda dingen niet gewoon een benzinemotor waarbij ze een elektromotor aan de krukas geprakt hebben? Dat terwijl een Prius al vanaf het eerste model is ontworpen als hybride auto met bijbehorende aandrijflijn.

Bij Honda waren er destijds wat problemen waarbij accu's te zwaar belast werden. Oplossing was toen een software update die de accu's minder zwaar belast, maar de leaserijders die zo'n ding alleen voor de bijtelling hadden waren daar niet blij mee, want dat kostte vermogen...
Been there, ik heb destijds 2 accu-pakketten versleten in 120.000km. Toen ik de Civic inleverde was het derde pakket ook al slecht aan het worden. Over 120.000km had ik overigens een verbruik van 1:18.5.

Het probleem wordt veroorzaakt wanneer je de IMA assist en regen maximaal gebruikt (zoals je een hybride hoort te rijden dus), hierdoor ontstond er onbalans in het pakket waardoor cellen beschadigd raakten. Dit speelde voornamelijk bij 2009 modellen. Honda heeft dit "opgelost" door de IMA assist op te schuiven naar hogere toeren waardoor deze in de praktijk minder gebruikt werd. Bijzonder vervelend omdat de Civic hierdoor minder koppelrijk werd, lawaaiiger en het verbruik steeg.

De koeling van het accu-pakket bij de Civic schijnt ook niet optimaal te zijn.
Al deze problemen zijn overigens niet van toepassing bij de Insight.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mrc4nl schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:10:
De honda insight vind ik alleen niet echt een mooie verschijning, een beetje "2e rangs Prius" gevoel krijg ik er van.Net zoals ik Dacia vind voor degene die geen Renault kunnen kopen.

Het is niet dat ik de Insight daarom niet zo willen, maar als ik voor weinig extra een prius heb doe ik dat liever.
Binnenkort ga ik nog eens goed kijken wat er zoal te koop is en of ik ook daadwerkelijk de switch ga maken.
De Insight ziet er met een paar fraaie velgen al een stuk beter uit.
1:18 op LPG, goedkoper ga je niet rijden ;)

Ik ben het wel eens dat de Toyota HSD technisch een stuk fraaier is.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

edit: beter lezen |:(

[ Voor 149% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Het is een tijdje stil geweest, maar ik ben nog altijd aan het proberen om te kijken of ik een switch ga maken.

Paar kleine veranderingen:

1. 32000KM per jaar is blijkbaar erg terughoudend gerekend, dat is alleen woon-werk. ik maak privé ook nog best wat kilometers waardoor ik toch al snel richting de 40000 per jaar ga. (7700KM in 65 dagen)

2.Motorstoring Getz. Het is al een tijdje gaande, maar de getz heeft een motorstoring voor emissiewaardes. Ik heb een afspraak gepland bij de garage, die gaf al aan dat de uitlaat waarschijnlijk lek is. Dit gaat iig geld kostten.

3. Distributieriem Getz, het was mijn eigen fout om er niet naar te vragen bij de aanschaf, maar de onderhoudsboekjes zijn erg summier, ik kan niets vinden over wanneer de distributieriem zou zijn vervangen. Enige wat ik wel weet is dat hij om de 90000KM of 6 jaar moet worden vervangen en dat hij de 6 jaar eerder heeft gepasseerd dan de 900000. En dus in sept 2017 toe is aan een nieuwe riem. Gaat veel geld kostten.

4. De honda Jazz op LPG staat nog steeds te koop. Een gunstig verbruik ICM met laag gewicht, is echt goedkoop rijden.

5.De getz staat bijna een week te koop maar echt niemand heeft interesse. de prijs zal denk ik flink omlaag moeten. ik hou nu 3000 aan.

6. heb een exta rij toegevoegd met alleen kosten, want ze zullen na 2 jaar heus geen 0 euro meer waard zijn, een hogere aanschaf zal ook een hogere restwaarde betekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6iaiX4AO4JY5ZuIMxULSDiOd/full.png

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom niet kijken wat je terug krijgt bij het inruilen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Touchdomex schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:48:
Waarom niet kijken wat je terug krijgt bij het inruilen?
Ik wil komende week ergens een proefrit maken en vragen wat ik zou krijgen als ik mijn getz inruil. :)
Zit er idd overna te denken de reparties aan de getz niet uit te voeren en gewoon kijken wat ik bij verkoop ervoor krijg.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mrc4nl schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:44:
2.Motorstoring Getz. Het is al een tijdje gaande, maar de getz heeft een motorstoring voor emissiewaardes. Ik heb een afspraak gepland bij de garage, die gaf al aan dat de uitlaat waarschijnlijk lek is. Dit gaat iig geld kostten.
Wat is de exacte foutcode? Kan ook een kapotte lambdasonde zijn. Stuk goedkoper dan een uitlaat(tenzij je de uitlaat laat dichtsmeren).

Als emissie echt een probleem is zie je dat met de APK.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 14-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nou ik heb eens gekeken bij een laguna, na de proefrit had ik een paar kleine dingen die aan de laguna zouden worden worden gefixed, en kreeg een aanbod wat het zou kosten inc inruil + verhelpen van die paar kleine dingetjes.

Het bedrag dat ze aanvankelijk voor mijn Getz wilden geven was 1750 euro.
Mijn reactie was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xcidIKiuCfN2SPm9GUy7CwUM/full.gif

ik gaf aan dat ik zat te denken aan een bedrag van 2800, na wat overleg in kamertjes (waar ik niet bij was), gaven ze een bod van 2500 euro. en dan was de motorstoring nog niet eens ter sprake gekomen.

Dus. :O

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 16-08-2017 18:17 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Kleine update, andere garage heeft naar de motorstoring gekeken. Uitlaat was lek. Maar blijkbaar hangt mm katalysator van binnen ook op half zeven ;( FML

Die 2500€ was eigenlijk niet zon verkeerd bod bij nader inzien ;(

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 22-08-2017 18:40 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

mrc4nl schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:39:
Kleine update, andere garage heeft naar de motorstoring gekeken. Uitlaat was lek. Maar blijkbaar hangt mm katalysator van binnen ook op half zeven ;( FML

Die 2500€ was eigenlijk niet zon verkeerd bod bij nader inzien ;(
Snel terug gaan een het bod van 2,5k accepteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

Als je toch ook de Prius meeneemt, waarom dan niet de Honda Civic Hybrid?
Zijn er veel van te koop en smoelen beter dan een Prius en toch ruim.
Wegenbelasting €60 pmnd (Zuid-Holland) en verbruik van 1 op 18 is zonder veel moeite haalbaar. Ga je er op letten kan je wel tot 1 op 24 halen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
eazyq schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:50:
Als je toch ook de Prius meeneemt, waarom dan niet de Honda Civic Hybrid?
Zijn er veel van te koop en smoelen beter dan een Prius en toch ruim.
Wegenbelasting €60 pmnd (Zuid-Holland) en verbruik van 1 op 18 is zonder veel moeite haalbaar. Ga je er op letten kan je wel tot 1 op 24 halen.
Ik blijf het wel een grote auto vinden. Voor nu blijf ik nog even doorrijden met de Getz. in december wil ik opnieuw gaan oriënteren op een andere auto, mn budget zal dan ook wat groter zijn, en kan ik gaan kijken naar aardgas auto's

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 20-10-2017 23:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq

eazyq

we blijven strijden

Aardgas heeft een redelijk kleine actieradius en (nog) niet zo veel tankpunten, Als je budget wat ruimer is kun je ook kijken voor Honda Jazz hybride, niet zo groot, wel heel handig en ook behoorlijk zuinig. Voor 40k km per jaar zou ik naar een hybride of diesel neigen en niet naar aardgas of lpg. Hoewel de moderne auto's en LPG installaties wel stukken beter zijn geworden. Misschien een idee om een youngtimer te nemen? en die op gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:47
eazyq schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:46:
Aardgas heeft een redelijk kleine actieradius en (nog) niet zo veel tankpunten, Als je budget wat ruimer is kun je ook kijken voor Honda Jazz hybride, niet zo groot, wel heel handig en ook behoorlijk zuinig. Voor 40k km per jaar zou ik naar een hybride of diesel neigen en niet naar aardgas of lpg. Hoewel de moderne auto's en LPG installaties wel stukken beter zijn geworden. Misschien een idee om een youngtimer te nemen? en die op gas
Heb je ervaring met LPG, anders ben ik benieuwd waarom je bij 40k km geen LPG zou nemen. Vele malen goedkoper dan diesel of hybride.
En zoals zo vaak gezegd minimaal extra onderhoud en storingen, als je maar bij iemand komt met verstand van zaken.
Helaas blijft het fabeltje rondgaan dat LPG veel meer onderhoud en problemen met zich mee zou brengen, nonsens. Tuurlijk lees je weleens spookverhalen, maar dat kan met benzine of diesel ook voorkomen (maandagochtendmodelletje, of beun installateur van LPG installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ybos schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

Heb je ervaring met LPG, anders ben ik benieuwd waarom je bij 40k km geen LPG zou nemen. Vele malen goedkoper dan diesel of hybride.
En zoals zo vaak gezegd minimaal extra onderhoud en storingen, als je maar bij iemand komt met verstand van zaken.
Helaas blijft het fabeltje rondgaan dat LPG veel meer onderhoud en problemen met zich mee zou brengen, nonsens. Tuurlijk lees je weleens spookverhalen, maar dat kan met benzine of diesel ook voorkomen (maandagochtendmodelletje, of beun installateur van LPG installatie).
D36 mompelt iets over defecte turbo's en injectoren bij diesels...
Maar hybride of beter nog zelfs, volledig elektrisch kan misschien interessant zijn voor TS?
CNG is voor zover ik weet nogal ondervertegenwoordigd in NL net als de tankstations ervoor?
Sowieso heb ik de indruk dat de regering hier erg inzet op elektrisch rijden.
Helaas valt een mooie Tesla buiten het budget :+

Oh, en lpg is relatief gezien "schoon" vergeleken met de rest inclusief stroom omdat het een "restproduct" is van het maken van diesel/benzine/kerosine etc. ;) . Stroom komt in elk geval vandaag de dag meestal nog uit steenkolencentrales die nogal vervuilend zijn, om een eufemisme te gebruiken.

And last, but by no means least: Het grote LPG topic
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq

eazyq

we blijven strijden

ybos schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:59:
[...]

Uiteraard kan ook een diesel of benzine of zelfs een elektrische auto ook problemen geven. In principe is een LPG ook gewoon een benzine auto maar op LPG vaak een wat kleinere actieradius en mede door het noodzakelijke schakelen tussen 2 brandstoffen is het gewoon een feit dat deze auto's storingsgevoeliger zijn. Neemt niet weg dat ze bij goed onderhoud ook flink wat km kunnen maken. Maar mijn persoonlijke voorkeur heeft het niet bij aanschaf van een gebruikte auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

eazyq schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:55:
[...]

Uiteraard kan ook een diesel of benzine of zelfs een elektrische auto ook problemen geven. In principe is een LPG ook gewoon een benzine auto maar op LPG vaak een wat kleinere actieradius en mede door het noodzakelijke schakelen tussen 2 brandstoffen is het gewoon een feit dat deze auto's storingsgevoeliger zijn. Neemt niet weg dat ze bij goed onderhoud ook flink wat km kunnen maken. Maar mijn persoonlijke voorkeur heeft het niet bij aanschaf van een gebruikte auto.
Ik voel mij zo vrij dit te scharen in de categorie "broodje aap verhalen"...
Het schakelen levert geen problemen op in mijn ervaring.
Het feit dat er een extra installatie aan de auto is toegevoegd is dan eerder een reden voor meer storinggevoeligheid.
Maar hoewel dit niet geldt voor benzine en diesel auto's zijn er daar ook genoeg componenten die een probleem kunnen geven.
In noem injectoren/turbo's e.d.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een tijd terug stond er een jaren 90 Celica te koop, op LPG. Had 730.000 kilometer gelopen. Wat nou storingsgevoeligheid?

Je moet je wel een beetje inlezen ja, maar tegenwoordig zijn er al modellen te vinden die af fabriek op gas kunnen rijden.

Zodra de kilometers wat minder zijn zou ik hybride aanraden. Dat rijdt betaalbaar of je nou 5000 of 20000 gaat rijden, als je bijvoorbeeld nog niet weet hoeveel je gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq

eazyq

we blijven strijden

Daniel36 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

Ik voel mij zo vrij dit te scharen in de categorie "broodje aap verhalen"...
Het schakelen levert geen problemen op in mijn ervaring.
Het feit dat er een extra installatie aan de auto is toegevoegd is dan eerder een reden voor meer storinggevoeligheid.
Maar hoewel dit niet geldt voor benzine en diesel auto's zijn er daar ook genoeg componenten die een probleem kunnen geven.
In noem injectoren/turbo's e.d.
:)
Ik voel mij zo vrij mij zelf dan verder te verduidelijken :*) :
Mede (dus ook) door het noodzakelijke schakelen tussen LPG en benzine is er meer storingsgevoeligheid is. Dat is gewoon een feit. Het is geen feit dat die storingen er ook daadwerkelijk zullen komen. Maar belangrijkste is dat onderhoud, onderhoud en onderhoud van cruciaal belang is voor elke auto,ongeacht de brandstof.Ik ken mensen met LPG die er inderdaad tonnen mee rijden maar ik ken er ook die er alleen maar ellende mee gehad hebben. Het lijkt ook vaak samen te hangen met de combinatie van motortype en merk LPG installatie. Sommige combinaties lijken gewoon niet samen te willen werken terwijl anderen totaal geen problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Tja, wat volgens mij sowieso belangrijk is, zijn de volgende punten:
-het type motor dient geschikt te zijn.
-de inbouwer dient zijn vak echt te verstaan
-de eigenaar moet zijn lpg installatie niet laten repareren/onderhouden door zijn garagist, tenzij die
donders goed weet hoe en wat.

Mijn garagist blijft verre van de lpg installatie en daarvoor heb ik een goed en betaalbaar adres gevonden.
Mijn ouders wonen in Tsjechië en hadden een Renault 1.6.16v en een Suzuki SX4 1.6 16v met variabele kleptiming, beide nieuw aangeschaft en op lpg gezet door hetzelfde inbouwstation.

De Renault ging als een zonnetje, waar de Suzuki zijn kleppen verbrandde waarna na reparatie er een klepsmeersysteem is geplaatst wat het probleem voorkwam.

Maar van problemen rond het overschakelen heb ik gelukkig nooit last gehad.
Wel heb ik op pakweg 160 d km totaal eenmaal de lpg pomp laten vervangen, eenmaal de ecu van de lpg installatie opnieuw laten inlezen en eenmaal de installatie laten nakijken omdat we de motor hadden vervangen en er ergens een kabelbreuk bleek te zitten 8)7

Hiervan waren ongeveer 120 d km in een Citroen 1.8 16v met Vialle installatie en de rest in een Fiat met een 1.4 blokje en een Lando Renzi installatie.
:Y)

- ah, excuus. Ik dacht me te bevinden in het LPG topic... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
eazyq schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:08:
[...]
Ik voel mij zo vrij mij zelf dan verder te verduidelijken :*) :
Mede (dus ook) door het noodzakelijke schakelen tussen LPG en benzine is er meer storingsgevoeligheid is. Dat is gewoon een feit. Het is geen feit dat die storingen er ook daadwerkelijk zullen komen. Maar belangrijkste is dat onderhoud, onderhoud en onderhoud van cruciaal belang is voor elke auto,ongeacht de brandstof.Ik ken mensen met LPG die er inderdaad tonnen mee rijden maar ik ken er ook die er alleen maar ellende mee gehad hebben. Het lijkt ook vaak samen te hangen met de combinatie van motortype en merk LPG installatie. Sommige combinaties lijken gewoon niet samen te willen werken terwijl anderen totaal geen problemen geven.
Sommige motoren moet je niet op LPG willen, dat betekent kleppen of klepzittingen verbranden.

Verder gaat er niks mis met schakelen tussen benzine en lpg. Wat wel voor storing kan zorgen is dat LPG niet is meegenomen in het ontwerp van de auto. Je onderbreekt de aansturing naar de benzine injectoren en leidt die om via een extra computer, waar je een droog plekje voor moet vinden (vaak bovenop accu, wat het vervangen daarvan ook een hel maakt). Computer of bekabeling stuk en je auto loopt ook niet meer op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik heb tot heden gewoon doorgereden met mijn benzine auto, maar ben de laatste tijd weer actief aan het kijken voor iets anders.Grootste reden is onderhoud. distributieriem gaat slechts 60000 km mee, das 1.5 jaar voor mij.

ook wil ik eens navraag gaan doen bij een autogas bedrijf hier in assen naar de mogelijkheden, en of CNG ipv LPG interessant is.

Ik weet dat de mercedes B klasse met vanaf fabriek met CNG verkrijgbaar is, alleen zijn de modellen binnen het budget alleen te koop met hele flinke kilometerstanden.

ik kom er binnenkort dus op terug.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nou ik ben eruit, ik laat mijn auto ombouwen.

Ik heb nog naar andere auto's met lpg gekeken, maar er was telkens wel iets mis mee
  • of te groot (=duur)
  • of te hoge km stand (=binnen een paar jaar "op" )
  • heeft geen automaat
  • viel niet in het budget
plus het risico van groot onderhoud aan de auto of installatie, daarom maar doorgaan met mijn huidige auto.

Mijn getz het net een verse apk zonder al te veel mankementen, dus dat wordt komende jaren lekker lpg tanken.

ora et labora

Pagina: 1