Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij definitieve keuze.

Pagina: 1
Acties:

• JaiVer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-11 20:10
Zo. Na een 2tal weken dit forum dagelijks te hebben gevolgd is het volgens mij tijd om een keuze te maken.
Daarbij zou ik nog een laatste keer om jullie hulp vragen.

Een tijd geleden heb ik zelf ook een thread opgestart waar ik mijn wensen en eisen heb toegelicht.
Dus dat ga ik niet allemaal opnieuw overlopen maar gewoon een linkje plaatsen. Indien nodig kunnen
jullie het nog eens lezen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1788431

Nu heb ik 2 laptops na al die tijd toch blijven uitschieten. Deze zijn als volgt.

1e keuze. (DELL INSPIRON 15 5000)

Wat mij vooral aanspreekt bij deze laptop is wat je krijgt voor je geld. Vermoed ik toch in ieder geval.
Een degelijk design, 7e generatie i7, 16GB RAM. en nu is er ook een actie waarbij je nog eens 100euro
korting krijgt. dat komt neer op zo een 800euro. In de pricewatch vind ik amper iets wat aan die specs kan toppen. Dat is toch wel een groot voordeel aangezien ik toch een beetje een limiet heb op mijn budget. maar er zijn ook een aantal nadelen.

- 256gb SSD. mijn opleiding vraagt toch een minimum van 500gb en dat heeft deze dan weer niet. zelf weet ik ook niet of er ruimte is voor extra storage want ik vind er niet zoveel over op het internet. Dus dat zou wel eens een groot nadeel kunnen zijn.

- Ook heb ik bij reviews van deze laptop veel verschillende meningen gezien. Toch redelijk wat klachten over het beeld. batterij etc.. En aangezien ik toch wel graag de 3 jaar wil overbruggen schrikt dit me toch wel wat af.

2e keuze. (ASUS VIVOBOOK AR558UQ-DM1225T)

Had normaal graag dit model gekocht (ASUS K501UQ-DM008T-BE AZERTY) maar dit
model blijkt plots niet meer leverbaar bij coolblue jammergenoeg en het komt blijkbaar ook niet
meer binnen, dit terzijde. Dan kwam ik de vivobook tegen die mij toch ook wel aanspreekt qua design etc..
enig nadeel is dat de prijs iets hoger uitvalt. Namelijk 949euro. Nu, omdat dit via coolblue zou aangekocht worden krijg ik wel 50eur aan viking punten dus heb ik opzich 3 maanden gratis abbonement dus komt de prijs neer op een 900eur. Iets waar ik niet over wil gaan.

Deze laptop heeft ook 16Gb ram. maar wel een i5 7e generatie. dus geen idee of dit een grote nalating is vergeleken met de Dell. Deze is wel iets lichter heeft ook een dedicated GPU enz.

Groot pluspunt is de 512gb SSD waar ik dus zonder problemen mijn 3 jaar zou kunnen overbruggen.
Ook de usb-C etc.. lijken mij een groot voordeel.

Maar omdat ik relatief weinig van laptops ken wil ik dus nog een laatste maal jullie kennis vragen. Welke van de 2 zouden jullie kiezen of is er nog iets beter te vinden voor deze prijs? Laptop wordt voornamelijk gebruikt voor autocad, verslagen en nog wat andere tekenprogramma's.

Hoor het graag.
Mvg

Verwijderd

Verschil tussen een i5 en een i7 is denk ik vooral de energie consumptie. Die i5 is ruim voldoende voor gemiddeld gebruik. Pas als je CPU intensieve applicaties gaat/moet gebruiken is die i7 interessant.

Op zich is het vervangen van een HDD/SSD in een laptop erg eenvoudig. Het komt neer op het losschroeven van de plastic cover, 2 scroefjes losdraaien om de HDD/SSD uit de ldaptop te kunnen verwijderen, nieuwe SSD in de houder terugschroeven en de houder met SSD terugplaatsen in de laptop. Als laatste de cover weer terugschroeven. Een nieuwe 500GB SSD komt op dit moment op ongeveer EUR160,- (de 250GB van de Dell zou je dan voor ongeveer EUR70 kunnen verkopen.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2017 21:00 ]

Verwijderd

Waarom een nieuw topic? Je kunt gewoon in het oude verder gaan?
Op zich is het vervangen van een HDD/SSD in een laptop erg eenvoudig. Het komt neer op het losschroeven van de plastic cover, 2 scroefjes losdraaien om de HDD/SSD uit de ldaptop te kunnen verwijderen, nieuwe SSD in de houder terugschroeven en de houder met SSD terugplaatsen in de laptop.
Dit hangt erg van de laptop af. Er zijn laptops waarbij het vervangen van een HDD een totale slachtpartij wordt waarbij je het hele ding van voor tot achter uit elkaar moet halen, en ook waar het heel eenvoudig is.

Wat een hele goede optie kan zijn, je kunt je CD/DVD station ook vervangen door een caddy waarin je de schijf plaatst. Dit kan op nagenoeg elke laptop wél heel eenvoudig.

Zoiets (ik weet niet of deze specifiek geschikt is, dat moet je zelf even uitzoeken)
https://www.bol.com/nl/p/...5ejm7TsSCzDoaAn-5EALw_wcB

En ja, dit kan ook bij die Dell.

Voor wat betreft de vraagstelling; als ik in je andere topic kijk wat je ermee wil doen, is de grafische kaart belangrijker dan de CPU. Ik gebruik dezelfde toepassingen veel op een Dell XPS (eerste versie), ook een i5, en dat werkt prima. Beide laptops die jij noemt zijn beter en sneller, dus het zou op beiden an sich goed moeten draaien.

Ik zou voor de Dell gaan, maar daar heb ik geen zwaar doorwrochte redenatie voor, anders dan dat hij betere specs heeft. Ook blijven in mijn ervaring Dell laptops (en iMacs) langer leven, zijn ze toch net iets degelijker dan 'de rest', alhoewel Asus van 'de rest' wel een van de betere is.