Aankoopadvies voor een NAS, eventueel iBood actie

Pagina: 1
Acties:

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:06
Ik zoek een NAS die goed zijn werk doet en ik nog een paar jaar (3?) kan gebruiken.

Op de NAS worden alle belangrijke bestanden van de computer, mijn notebook, foto's van de camera en de bestanden en foto's van mijn telefoon erop gezet. Ik wil dan een NAS waardoor je niet steeds een PC hoeft op te starten maar dat iedereen erbij kan met elk ondersteunend apparaat en je makkelijker de data kan uitwisselen naar elkaar.

Ik zag bij iBood dat ze een leuke actie hebben van het merk Thecus. Ik heb op Tweakers.net geen reviews gezien van het goedkoper segment van dit merk.

Link: http://www.ibood.com/elec...es/27226/2308/thecus-nas/

Hier valt te zien dat je bij de goedkopere toch wel veel bang for-the-buck krijgt qua hardware.

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...are/554401;771435;304939/

Ik neem aan dat een goedkope NAS wel volstaat en ik las ook net dat de bestanden in de cloud van Thecus gezet kunnen worden?

Graag jullie bevindingen.

Eventuele vragen kunnen gesteld worden maar worden pas beantwoord na 22:00 in verband met werken vanaf 18:00

Edit: Ikdacht dan aan deze: http://www.ibood.com/elec...us-4k-multimedia-nas.html

4GB RAM, Celeron N3150.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeanke117 op 27-07-2017 17:34 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:15
Die heb ik in ieder geval gekocht, ziet er wel goed uit

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al eens gedacht aan FreeNAS?
http://www.freenas.org/

Dat installeer je op een willekeurige PC en heeft alle functionaliteiten en nog een beetje meer. :)

Bijvoorbeeld op een HP Microserver, waar weer dit topic over is: Het grote HP Proliant Microserver topic

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:06
unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:07:
Heb je al eens gedacht aan FreeNAS?
http://www.freenas.org/

Dat installeer je op een willekeurige PC en heeft alle functionaliteiten en nog een beetje meer. :)

Bijvoorbeeld op een HP Microserver, waar weer dit topic over is: Het grote HP Proliant Microserver topic
Dan moet je toch ook iets nieuws kopen? Dan kan ik misschien beter voor een NAS gaan. Of bedoel je dan dat je meer dingen kunt op zo'n server dan een NAS dat het een betere investering is?

Edit: Ik keek net op de iBood site en zag dat die uitverkocht is.... Helaas pindakaas en weer van mijn fout geleerd. Ik moest niet wachten tot na het werken maar moest hem meteen kopen....

Dan kan ik beter voor een microserver gaan en ga eens kijken naar het freenas programma.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeanke117 op 27-07-2017 22:35 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Jeanke117 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:21:
[...]
Dan moet je toch ook iets nieuws kopen? Dan kan ik misschien beter voor een NAS gaan. Of bedoel je dan dat je meer dingen kunt op zo'n server dan een NAS dat het een betere investering is?
Als je al hardware in huis hebt hoef je niets nieuws te kopen maar heb je dat niet, dan heb je met zo'n Microserver of vergelijkbare hardware iets in huis dat je ook voor iets anders zou kunnen gebruiken.

Stel dat je over 3 jaar een grotere NAS wil of een ander platform, tuig je dat op, zet je je data over en kun je de Microserver voor iets anders gebruiken. Met een normale NAS kan dat in de regel niet. (Niet helemaal waar, ik heb wel eens een HP P4500 LeftHand in handen gehad. Da's een bedrijfs-NAS. Onder water gewoon een DL180G6 met maar 1 CPU en 4G geheugen. Prima om te bouwen naar een 12-bay NAS met 4 CPU's en volgens spec, 144G geheugen. Niet echt iets voor thuis maar typisch een voorbeeld waarbij mijn stelling niet klopt dat je een NAS niet kunt ombouwen.)
Edit: Ik keek net op de iBood site en zag dat die uitverkocht is.... Helaas pindakaas en weer van mijn fout geleerd. Ik moest niet wachten tot na het werken maar moest hem meteen kopen....

Dan kan ik beter voor een microserver gaan en ga eens kijken naar het freenas programma.
FreeNAS en een Microserver zijn niet heilig maar persoonlijk denk ik zeker dat het een heel goede oplossing is waar niet altijd aan word gedacht. :) Die Microserver Gen8's zijn goedkoop (iets meer dan 200 EUR kaal, met CPU en 2G of 4G geheugen), stop d'r 8G of 16G geheugen in (LET OP: dat moet non-reg ECC zijn, HP branded hoeft niet), een paar disks en een USB stick voor FreeNAS en je bent voor pak 'm beet 350 EUR exclusief harddisks klaar.

Harddisks kun je zo gek maken als je zelf wil.

Let er wel op dat FreeNAS gebruik maakt van ZFS. Dat heeft heel veel voordelen maar een van de "nadelen" is dat je een RAID set qua aantal disks niet kunt uitbreiden. Je kunt wel de disks vervangen door grotere exemplaren. Dus maak je nu een RAID1 set van 2 disks, dan blijft dat altijd 2 disks. De Microserver kan 4 disks aan, je zou er dan nog wel een RAID1 set van 2 disks bij kunnen zetten. (In ZFS termen heet dat trouwens een mirror.)

Persoonlijk zou ik, wegens de combinatie snelheid/betrouwbaarheid, gaan voor een zgn. mirrored-stripe, RAID10 equivalent. Je mag dan 1 disk verliezen (2 in het meest gunstige scenario) en je hebt zowel de voordelen van een stripe (RAID0) als een mirror (RAID1) op gebied van dataveiligheid (disk uitval) en snelheid.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hoeveel zin heeft het een raid 0 te draaien, als een single schijf al makkelijk je Gbit vol trekt?.
Heb in mijn Synology een "raid 5" SHR array draaien welke read / writes haalt van 500/350MB/s; schiet er helaas weinig mee op met 1x Gbit :(.
@Tortelli droomt over 10Gbit ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 28-07-2017 10:05 ]

Verwijderd

FreeNAS heeft sinds v9 webdav (in 2011 nog niet). Heb toen een Asus 6x SATA low power (Asus E35M1-I met AMD onboard CPU) bord genomen en draait nog probleemloos met Debian 8 met webdav (nu).
Ruimte zat, dus een high tower (kast en zo gratis 2e hands geregeld).
Als de nieuwere LTS versie van Debian te zwaar wordt... lijkt een overgang naar FreeNAS nog een mooie optie, is vast minder zwaar als "uitgekleed" OS.
Kosten destijds per server incl 4 x 2TB ca 396 euro, goedkoper dan elke NAS destijds en tot minimaal 6 disks uitbreidbaar. Via USB en een SATA converter nog uitbreidbaar tot 10.
Pagina: 1