loki504 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:35:
@Verwijderd Waarom moet ICS ineens voor rechter gaan spelen? En waar staat dan dat ICS wetterlijk verplicht is mee te werken? Ja CC maatschappijen en PP bemiddelen is geschillen en kunnen geld terug halen. Maar zover ik weet zijn ze niet verplicht je geld terug te geven. op basis van AV die wettelijk niet correct zijn maar waar TS wel mee akkoord is gegaan.
Als ik er naast zit kan je mij altijd overtuigen met een bron.
ICS hoeft niet voor rechter te gaan spelen. Dat staat nergens, je moet echt iets beter gaan lezen.
Op het moment dat je een CC neemt, zijn er regels van toepassing. Die staan in de voorwaarden van de CC maatschappij en de wet. Die regels betreffen ook zaken als terugbetaling bij annulering.
Daarom is de CC maatschappij verplicht terug te betalen bij annulering, omdat dit zo in het contract staat wat zij met kaarthouder afgesloten hebben.
Nu gaat het om wát er dan in die regels staat. ICS beroept zich nu op het feit dat er in die regels staat dat er naar de Algemene Voorwaarden van de winkel gekeken moet worden, en, dat in dit specifieke geval er in de algemene voorwaarden een clausule staat dat er bij annulering annuleringskosten verschuldigt zijn.
Ze willen dus wel annuleren en terugbetalen, maar daarbij de annuleringskosten inhouden, conform de algemene voorwaarden van de winkel.
Echter, AV's kunnen nooit de wet overrulen. De wet koop op afstand is glashelder; een consument mag zich bedenken en annuleren, en daarbij mogen geen annuleringskosten gerekend worden, louter eventueel verzendkosten.
De CC maatschappij beroept zich dus op een regel uit de AV's van de winkel welke in strijd is met de wet en tevens onredelijk bezwarend.
Het is geen kwestie van 'gunnen' of 'sympathiek meewerken' wat ICS in dit geval doet, je vraagt ze niet om een gunst. Er ligt gewoon een contract tussen ICS en kaarthouder, waarin het hoofdstuk annulering is opgenomen, alsmede dat kaarthouder mag annuleren en ICS dan gehouden is terug te betalen.
Zou ICS nu op basis van de AV van de winkel besluiten om exclusief annuleringskosten terug te betalen, dan doet ICS iets wat tegenwettelijk is. En dat mag domweg niet.
Het is geen kwestie van bemiddelen. ICS heeft gewoon een contract met kaarthouder. En alle contracten, AV's, enzovoort, zijn alleen geldig voor zover ze niet in strijd zijn met de wet.
Dit lijkt mij toch niet zo'n moeilijk te begrijpen verhaal, en is ook genoeg over te vinden op internet met een beetje zoeken.
Voor wat betreft het 'made to order' gedeelte; er moet dan sprake zijn van iets wat specifiek aangepast wordt op basis van een keuze van de koper. Dus bv. stel de winkel verkoopt een stoel, maar de koper mag kiezen hoeveel poten er onder die stoel moeten. DAN is er sprake van made to order.
Van iets dergelijks is in dit geval geen sprake, dus is de wet koop op afstand gewoon onverkort van kracht. En die schrijft heel duidelijk voor dat er geen annuleringskosten gerekend MOGEN worden.
En ook de CC (die dus wél annuleringskosten wil inhouden) heeft zich gewoon aan de wet te houden, en de liggende contracten.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 25-07-2017 21:05
]