Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router achter XperiaBoxV10 vindbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers :-)

Ik heb een XperiaBox V10 met daarachter een ASUS RT-AC52U routertje. Mijn PC zit met een kabel vast aan de XperiaBox en de smartphones, tablets, smart-tv en overige zooi zitten zowel via wifi als met kabels aan de ASUS.

Mijn probleem is dat mijn PC nu de ASUS niet kan bereiken. Hoe los ik dit op? Ik ben totaal niet thuis in netwerken. Ik heb het een en ander al opgezocht, maar ik kom er niet uit... Kan iemand me helpen?

Alle reacties

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:18
Je wilt je router (de ASUS) niet in router-modus hebben maar in accespoint modus.
Dat kan je mogelijk op verschillende manieren bereiken, ik ken persoonlijk deze asus router niet maar mogelijk zit er ergens in het menu een optie verstopt om deze als accespoint te gebruiken.
Zit deze optie er niet kijk dan even hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom moet de PC de Asus kunnen bereiken? De PC krijgt alle internet-gegevens zoals DNS en gateway al van de Experiabox.

Grote kans trouwens dat jouw PC op een ander IP/subnet zit dan de rest van de omgeving dus dan heb je een extra probleem om dit netjes voor elkaar te krijgen.

Wat heb je precies opgezocht en waarom werken die suggesties niet? Het is erg lastig te raden wat je wel/niet hebt gelezen en wel/niet hebt ingesteld. Zeker voor iemand die weinig van netwerken weet, is de setup op zijn minst opvallend te noemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Annuk schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:27:
Je wilt je router (de ASUS) niet in router-modus hebben maar in accespoint modus.
Dat kan je mogelijk op verschillende manieren bereiken, ik ken persoonlijk deze asus router niet maar mogelijk zit er ergens in het menu een optie verstopt om deze als accespoint te gebruiken.
Zit deze optie er niet kijk dan even hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Als ik m in AP-mode zet, kan ik dan de LAN-poorten nog wel gebruiken? Of zal hij dan alleen maar de Wi-Fi signalen regelen?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:25
In AP-mode wordt de WAN-poort een vijfde LAN-poort.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:58:
[...]

Als ik m in AP-mode zet, kan ik dan de LAN-poorten nog wel gebruiken? Of zal hij dan alleen maar de Wi-Fi signalen regelen?
https://www.asus.com/support/faq/1005259 ?

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Op die pagina staat geen antwoord op de vraag van TS.

• MAX3400

MAX3400

RobinF schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:28:
[...]

Op die pagina staat geen antwoord op de vraag van TS.
In this mode, the firewall, IP sharing and NAT functions are disabled by default.

Dus lijkt me wel; er staat niets over dat de connecties over wired/wireless worden uitgeschakeld. En er is niets mis mee. Daarnaast zijn en tientallen Tweakers die hun Asus-routers ook op een dergelijke manier hebben geconfigureerd en hier en daar er iets over hebben gepost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de AP-mode uitgeprobeerd, maar dan is de oudercontrole niet beschikbaar. En laat ik nou twee kinderen hebben in huis. Dus helaas is dat dan geen optie.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:51:
Ik heb de AP-mode uitgeprobeerd, maar dan is de oudercontrole niet beschikbaar. En laat ik nou twee kinderen hebben in huis. Dus helaas is dat dan geen optie.
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Als ik het dus goed begrijp heb je een router achter je router?

Wanneer dit het geval is krijgt je tweede router een interne internet ip adres van je experia box.
Op dit adres zou je de router vanaf de pc moeten kunnen benaderen. Dus ff inloggen op de experia box en kijken welke IP adres je Asus router heeft gekregen en deze dan gebruiken op je pc om in te loggen.

Wanneer dit niet werkt moet je op de Asus router even de externe management aanzetten, aangezien deze achter de Experia box zit staat die dan nog niet open voor de buiten wereld.

Voorbeeld: https://www.asus.com/nl/support/faq/1000926/

[ Voor 28% gewijzigd door remco91 op 24-07-2017 15:58 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:25
Je kunt natuurlijk ook je PC aan je Asus koppelen, dan zit alles weer in een netwerk.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:18
No Offence @Verwijderd maar als je kinderen (weet niet hoe oud ze zijn) hier enigszins oog op hebben dan houd die oudercontrole ze ook niet tegen ;)
Daar zijn ze dan al voorbij voordat jij de kamer uitloopt.

Ik zou als je gewoon 1 netwerk wilt houden en jij de apparaten die achter de asus hangen ook gewoon wilt kunnen bereiken de asus in de AP modus zetten, of wat @MAX3400 zegt/hint in zijn laatste bericht, om op die manier de gehele Experiabox uit te sluiten (mits je dus glasvezel hebt).

Wil hier geen discussie opstarten over het wel of niet inzicht van de TS e.d. maar zo gaat het over het algemeen als de ouders er minder/weinig verstand van hebben, en de kinderen ermee opgroeien en er interesse in hebben.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• MAX3400

MAX3400

@Annuk En er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om die hele Experiabox eruit te mikken maar dan heb je wel al een stukje extra kennis nodig om de router te flashen/configureren zodat internet, IPTV en mogelijk VOIP blijft werken.

Als de Asus inderdaad nu achter de Experia hangt, dan is er een gerede kans dat beiden routing aan boord hebben en dat is de reden dat de PC de rest van de omgeving niet kan zien. Ook kan het betekenen dat ene app op een tablet niet goed naar buiten kan communiceren omdat er mogelijk dubbel NAT/firewalling plaatsvindt; eerst van tablet naar Asus en daarna nog eens van Asus naar Experia naar WAN.

De setup van @Verwijderd is sub-optimaal en niet geheel doordacht; we denken dan ook wel iets meer info (zoals een netwerk-tekening of een IP-schema) voor meer informatie/advies.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:51:
Je weet hopelijk dat dergelijke 'controle' doodeenvoudig te omzeilen valt... nog los van de erg discutabele opvoedkundige waarde ervan.

Sowieso, heeft die Experiabox geen vergelijkbare functionalteit?

Maar goed, stel dat het dat niet heeft en dat je de UI van de AC52U wilt benaderen van de WAN-zijde ervan. Dan moet je in de UI instellen dat je het van op "het internet" (wat in dit geval neerkomt op de LAN achter je Experiabox waar de AC52U op z'n WAN op aangesloten is) wilt kunnen beheren. Vervolgens zou je het moeten kunnen benaderen op het WAN-IP van de AC52U, wat een IP is binnen de LAN van de Experiabox.

Te ingewikkeld? Dan moet je geen router achter een router hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
dion_b schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 01:54:
[...]

Maar goed, stel dat het dat niet heeft en dat je de UI van de AC52U wilt benaderen van de WAN-zijde ervan. Dan moet je in de UI instellen dat je het van op "het internet" (wat in dit geval neerkomt op de LAN achter je Experiabox waar de AC52U op z'n WAN op aangesloten is) wilt kunnen beheren. Vervolgens zou je het moeten kunnen benaderen op het WAN-IP van de AC52U, wat een IP is binnen de LAN van de Experiabox.
Kortom, De oplossing die ik hierboven aangedragen heb.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
offtopic:
Aanname: Ik krijg het gevoel dat TS een "pizzadoos die de kinderen in de gaten kan houden" in de winkel heeft aangesmeerd gekregen en deze zonder verder na te denken in het netwerk heeft aangesloten

OT:

2 routers in 1 netwerk is niet altijd wenselijk en kan NAT problemen met zich meebrengen (bijv. gamen op consoles met elkaar werkt dan niet meer goed) In dat geval is het zoals MAX3400 al aangeeft ook technisch mogelijk dit te voorkomen en de Experiabox te vervangen maar dat kost wel redelijk wat technisch inzicht/kennis om dit goed in te stellen en te houden (KPN gaat daar geen support op geven als het niet werkt).

Als je echt een soort firewall/monitoring oplossing zoekt, dan zijn daar toch betere (hardware/software) alternatieven voor die daar meer voor geschikt is . Zoals echter aangegeven kan dit wel een dagtaak zijn en ook technische kennis vragen aangezien de jeugd van tegenwoordig behoorlijk behendig is om dit soort dingen te bypassen en ze moeiteloos op een publiek WiFi netwerk of hotspot van een vriendje of vriendinnetje kunnen zitten wat buiten je eigen netwerk ligt en dus niet te controleren dan is.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1