Toon posts:

Switch and Access point, or just AP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb op zolder een enkele ethernetaansluiting. Nu wil ik een tweede computer (server) daar aan gaan sluiten en wil ik daar tevens een goed wireless signaal. Nu heb ik her en der wat rond gevraagd, en mij werd aangeraden om een switch en een access point te kopen. Nu vroeg ik mij na wat rondkijken af of het niet ook met alleen een access point kan. Veel AP's komen met LAN poorten.

Kan dat?

Cheers,

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een AP met LAN-poorten is een AP met een ingebouwde switch, dus ja dat werkt ook. Let wel dat de meeste van dat soort apparaten routers zijn en dat je dus even de instellingen goed moet zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46
Veel wifi-routers kan je al als switch+accesspoint instellen (zie ook [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point). Let wel, niet alle merken/types gaan helemaal goed! Ik heb zelf slechte ervaringen met een TP-Link router - die kon goed omgezet worden als access point, maar als switch werkte hij niet goed.

Tevens zijn er enkele merken/types die zo'n switch/accesspoint als kiesbare configuratie hebben. Asus RT-AC66U en 68U zijn in elk geval types die ik zelf gebruikt heb waarbij je bij de initieele setup voor access point mode kan kiezen - en je gelijk een vijfpoorts-switch hebt.

Verwijderd

Als je daar een server gaat aansluiten, dan wil je een goede snelle verbinding. Gebruik daarvoor een switch. Die zijn gemaakt om snel te switchen (en niets anders te doen), en dat doen ze goed.

De AP, moet zijn ding doen. Ja, er zijn AP's met ingebouwde switch, maar je weet dat er "bekibbelt" is door de fabrikant op de switch chip. Misschien is het goed, misschien niet.

Laat ieder apparaat zijn eigen werk doen. Dus switch is voor switching, en AP is voor WiFi.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

Er kan net zo goed beknibbelt zijn bij het ontwerp van een switch. De kans daarop acht ik even groot (erg klein). Genoeg apparaten hebben verschillende functies in één (modem+switch+wifi) en die werken veelal prima.

Koop gewoon een accesspoint met ingebouwde switch. Die voldoen prima voor thuis gebruik.

Zowel kpn als ziggo hebben er een te koop. Niets mis met deze accespoints.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 23-07-2017 21:14 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ikzelf heb hiervoor jarenlang een TP-link Archer C7 gebruikt, werkte prima.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

TommyboyNL schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:51:
Ikzelf heb hiervoor jarenlang een TP-link Archer C7 gebruikt, werkte prima.
Dat is het accesspoint dat ziggo (met aangepaste firmware) verkoopt: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Kpn verkoopt aan zijn klanten deze accesspoint: https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

[ Voor 12% gewijzigd door job op 23-07-2017 21:07 ]

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Als ik de TS goed begrijp dan heeft hij nu alleen 1 computer op deze netwerk aansluiting aangesloten. Als hij deze wil delen voor 2 apparaten dan volstaat een switch. Voor 25 tot 40 euro heb je al een prima gigabit switch.

Mocht er dan later als nog behoefte zijn aan een AP dan kun je deze later altijd aansluiten. Een AP heeft, in de regel, niks met switching te maken en puur voor het aansluiten van 2 pc's over 1 ethernetkabel is een AP helemaal niet nodig. Een router of AP met ingebouwde switch kan alleen maar voor extra problemen zorgen(bij sommige modellen).
job schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:51:
Er kan net zo goed beknibbelt zijn bij het ontwerp van een switch. De kans daarop acht ik even groot (erg klein). Genoeg apparaten hebben verschillende functies in één (modem+switch+wifi) en die werken veelal prima.

Koop gewoon een accesspoint met ingebouwde switch. Die voldoen prima voor thuis gebruik.

Zowel kpn als ziggo hebben er een te koop. Niets mis met deze accespoints.
Dat het prima werkt wil niet zeggen dat het beter is. Er valt natuurlijk wat voor het principe "schoenmaker blijf bij je leest" te zeggen.

Het voordeel van een los AP en een losse switch is dat als er behoefte is aan een nieuw AP(bijvoorbeeld vanwege nieuwe wi-fi versie) dat je dan de switch kan behouden.

Daarnaast is het zo dat als je aanpassingen doet aan je wi-fi settings dat je server vaak even down is i.v.m. een reboot indien je een AP met ingebouwde switch zou hebben. Dat probleem voorkom je ook als een losse switch hebt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Qlimaxxx op 24-07-2017 13:50 ]

Pagina: 1