Passende speakers voor versterker: interpreteren W en Ω

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Voor mijn Onkyo TX-NR555 ben ik op zoek naar speakers. Een 2.1 setje omdat ik voorlopig geen plek heb voor 5.1 of meer.

Hetgeen mij belemmert in mijn zoektocht is de onduidelijkheid over wat ik efficiënt aansluiten kan. Volgens de specs heb ik "130W per kanaal", maar elders staat in meer detail:
Power Output
All Channels
130 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC)
160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 10% THD, 1 Channel Driven, JEITA)
Dynamic Power
160 W (3 Ω, Front)
125 W (4 Ω, Front)
Ja, wat is het nu?

Komt daar nog bij: de speakers zelf. Ik ben al twee uur aan het grasduinen en heb nog steeds niets gevonden dat prijs/kwaliteit interessant is. Het probleem is dat op (Duitse) hifi-fora bijna niemand interesse heeft in instapmodellen en dat er enkel topklasse modellen besproken worden die ver buiten mijn budget zijn. Het prijs/kwaliteit beste dat ik tot nu toe vind ligt rond de €500 euro voor 2 speakers, anders gaan we meteen naar heel goedkope modellen voor €100. Toch vond ik iets daartussen: Quadral Quintas 606. Daar zou ik nog een Quadral Quintas 601 bij kopen.

[Betere keuze] Magnat Monitor Supreme 802 (170W RMS) met Magnat Monitor Supreme Center 252 (70W RMS).

Als iemand daar een mening over heeft hoor ik het ook graag.

[ Voor 17% gewijzigd door YellowOnline op 22-07-2017 22:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Vergeet vermogen en weerstand. Er wordt op zo veel verschillende manieren gemeten dat matchen eigenlijk niet eens mogelijk is. En al was het mogelijk moet je er niet te moeilijk over doen. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt totaal voldoende.

Wat die getallen achter de 130 Watt trouwens zeggen is dat Onkyo creatief meet om de gemiddelde consument te trekken. De gemiddelde consument wordt nu eenmaal aangetrokken door hoge cijfers. De 130 Watt is gemeten op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en 1% THD. Bij normaal gebruik heb je minimaal twee kanalen in gebruik bij een bereik van 20 - 20.000 Hz en wil je niet boven de 0,1% THD zitten. Oftewel eerlijk gemeten zal de Onkyo (veel) minder vermogen leveren. Maar dat is wederom theorie en maakt niet uit omdat je in de praktijk maar een paar Watt nodig hebt. Zie verder [FAQ] Audio voor meer uitleg. Die 160 Watt is bij nog veel meer vervorming en is een waarde die ik niet eens bruikbaar zou noemen.

Edit:
Ook bij speakers kan je niet vergelijken op cijfers. Sowieso zeggen cijfers niets over de klank van een speaker. Maar ook bij speakers wordt er op andere manieren gemeten. Zo meet men het bereik veelal op -3 dB, maar sommige merken meten op -6 dB of nog hogere verzwakking om betere getallen er uit te krijgen. Duitse merken (als Magnat, Elac en Quadral) zie je dit veel doen. Maar ook Yamaha maakt zich hier schuldig aan. Dan krijg je opeens relatief kleine speakers die zogenaamd 20 Hz halen...

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 22-07-2017 20:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.hifigear.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/2000x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/x/tx-nr555__s__rear.jpg

Achterop de versterker staat 450w. Dat is het maximale budget wat de versterker/receiver heeft van de meterkast af.

Als je 5 speakers maximaal belast (waar deze receiver voor ontworpen lijkt te zijn aangezien de subwoofer een preout heeft en de 6e en7e speaker grijs gemaakt zijn alsin die ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken) dan kan deze receiver niet boven die 450w uitkomen.

5 kanalen x 130 of 160 watt volgens jouw gegevens is dus gelogen, kan gewoon niet aangezien dat 650 of 800 watt zou betekenen.

Reserveer 50 watt voor de Dolby/DTS/DAC en controlfuncties en je houdt 400 watt voor 5 speakers over wat neerkomt op 80 watt per kanaal. (nog een beetje naar beneden rekenen voor preciesie en wat toleranties en je denkt aan 60-70 watt per kanaal)

60-70 watt is btw prima sterk genoeg voor een stabiel geluid uit middelgrote speakers.

Wat impedantie betreft zou ik gewoon blijven bij 6 of nog gangbaarder 8 ohm, als je meerdere 4 ohms speakers aansluit (als je die al kan vinden in de redelijke prijsklasse) zit je eerder aan de limieten van de versterker wat controle betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door enchion op 24-07-2017 00:31 ]

How do you save a random generator ?