Anoniempje859 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:58:
[...]
- Ik denk denk dat een minimum van 200Mbps mij zal voldoen, zolang downloaden en streamen vlot gaat. De games die ik wil spelen zijn redelijk zwaar, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, .... ik wil ook streamen als dat kan.
Dan wil je *echt* bedraad werken. WiFi is half-duplex, je kunt dus niet zenden en ontvangen tegelijk. Als jij wilt gamen en wilt streamen heb je twee gegevensstromen die elkaar bijten. Het is niet onmogelijk over WiFi, maar met een verdieping en een paar muren ertussen is het ernstig twijfelachtig of het goed gaat.
- Deze vind ik niet zo goedkoop, maar aangezien een kennis van mij voor bedraad internet heeft aangeraden zal ik voor een netwerkkabel willen kiezen. Ik denk dat downloaden en streamen een stuk vlotter zullen verlopen.
Inderdaad. Zolang je kabel goed genoeg is om zonder packetloss verbinding te maken, kan er bruto 1000Mbps over, wat netto ~940Mbps TCP oplevert. En dat voor een zeer bescheiden prijs vergeleken met minder stabiele/performante alternatieven.
- Gemiddelde snelheid buiten piekuren (19u-23u) : Download - 180 Mbps, Upload - 18 Mbps. Deze test heb ik draadloos gedaan via mijn laptop.
Bedraad direct op de modem geeft een betere indicatie van de werkelijke snelheid, maar dit is duidelijk genoeg. Waar heb je deze test uitgevoerd? Op jouw kamer of vlakbij de router?
[...]
- Kabel gaat langs drie muren, de grond is van tegels en de kabel zal achter een grote tv kast gaan en tussen twee deuren.
[...]
- "Bedenk trouwens dat het netter en betrouwbaarder is om de kabels in leidingen weg te werken met contactdozen aan beide uiteinden, dan om een enkele kabel met stekkers direct van router naar PC te trekken." Sorry voor deze noob vraag maar ik snap niet precies wat je bedoelt. Ik had in gedachte dat de Ethernetkabel verbonden moet zijn rechtstreeks met het moederbord en router en dan netjes weggewerkt moet worden van de woonkamer tegen de muren achter de tv kasten en zo door de deuren.
Wat jij voorstelt is een losse, slingerende kabel door het huis. Dat vinden de meeste mensen niet mooi, maar technisch is het ook geen goed idee: zo'n kabel kan tussen de deur komen te zitten, mensen kunnen erop gaan staan en voorwerpen kunnen erop vallen
en als je huisdieren hebt kunnen ze eraan knagen.
Het is een veel beter idee om kabels in leidingbuizen door de muren heen te trekken (zoals gebeurt voor electra en doorgaans ook voor telefonie en televisie). Doorgaans lopen dergelijke leidingen van de meterkast naar de kamers. In de meterkast ziet dat er zo uit:

Zie de buis links van het doosje "KPN" waar een tweetal kabels in gaan. Die komen ergens anders in huis uit.
In de andere kamer zie je dan iets als dit:
Daar zit zo'n montagedoos achter waar je de kabels de muur in ziet gaan.
Als er dus leidingbuizen lopen tussen jouw slaapkamer en de meterkast en tussen de woonkamer en de meterkast kun je de netwerkkabels door die buizen trekken, dan aan de uiteinden wandcontactdozen plaatsen, zoals deze:
Heb je geen vrije plek meer, dan kun je Cat6 RJ45 combineren met coax in dezelfde contactdoos:
Zo zorg je voor goede afwerking waardoor alles er net uitziet - en waarmee de kabels veilig weggewerkt zitten en jarenlang betrouwbaar zullen blijven.
Door de muur wil je stugge (solid-core) UTP gebruiken, voor de aansluiting van wandcontactdoos naar PC of naar router wil je korte flexibele (flexible-core) UTP patchcables gebruiken.
De netwerkkabels die je me op die website aangeeft vind ik heel goedkoop. Ik wist niet precies wat FTP en UTP is, en daarom heb ik gewoon voor het duurste gekozen omdat ik dacht dat deze van de beste kwaliteit was.
FTP is extra afgeschermd tegen verstoringen van buitenaf. Het levert alleen meerwaarde als je die hebt, wat in een normale woning vrijwel uitgesloten is. Bovendien is FTP lastiger om te monteren - het is dikker, het is stugger, en voor goede werking moet de mantel altijd ergens geaard worden (en waar dat is hangt ook af van aantal factoren). Als je niet zeker weet dat je (S/)FTP nodig hebt, wil je het niet gebruiken.
Duurder is zeker niet altijd beter.
zou ik een Cat6 UTP kopen, zal ik die kunnen verbinden met mijn router en moederbord?
Als je er RJ45-stekkers op hebt zitten en je moederbord een Ethernetaansluiting heeft: ja.
Maar wederom, het is een beter idee een lang stuk stugge Cat6 door de muur te laten lopen, die af te werken met contactdozen, en dan korte flexibele patchcables van contactdoos naar router/moderbord.