Op zoek naar geschikte 55" televisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:26
Hallo medetweakers. Ik heb me de laatste dagen verdiept in mijn wens om een nieuwe televisie aan te kopen. Op dit moment hebben mijn vriendin en ik een 32" televisie, 1080p. Model van Sony van 7 jaar oud o.i.d. Hij doet het prima maar ik vind hem gewoonweg te klein en het beeld te mat.

Ik zoek daarom een nieuwe televisie, bij voorkeur 55", waarmee ik de komende 5 jaar mee vooruit kan. Omdat het scherm toekomstbestendig moet zijn, mag het best wat kosten. Mijn budget ligt tussen de 1000 en 2000 euro; afhankelijk van wat het scherm biedt. Ik ben natuurlijk liever geen 2000 kwijt als een scherm van 1200 niet veel onderdoet. Ik richt me vooral op 55" omdat groter dan dat overbodig is (ik zit 2.5-3 meter van het scherm) en er door de grote producenten op 55" nog mooie nieuwe televisies worden gemaakt (49" lijkt een beetje verleden tijd te gaan worden, kijkende naar bijvoorbeeld de OLED-televisies van LG).

Ik zal het apparaat gebruiken voor gamen & televisie. Dat laatste gaat via een ziggo-box, geen echt tweaker-waardige setup dus. Veel content zullen we dus kijken in 1080p (of lager). Gamen zal ook vooral op 1080p gebeuren met mijn PS4 pro, alhoewel sommige games als Horizon Zero Dawn zeker in 4k en HDR draaien. Met het zicht op de ontwikkeling van 4K is UHD echter toch een must; ik verwacht dat over 3-5 jaar veel content op 4k zal draaien. Bovendien game ik ook op PC; allicht zal ik die ooit aansluiten op de TV.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan, en twijfel vooral tussen LCD & OLED. Ik lees dat bijvoorbeeld de Samsung LCD's toch best degelijk donkere kleuren weergeven, en bovendien een stuk goedkoper zijn (bijvoorbeeld Samsung KS8000). Alternatief heb je de LG B6/C6 en B7/C7 televisies, die OLED zijn. Mooiere zwartwaardes, maar ook 400-500 euro duurder (en dan heb je nog een mooie aanbieding te pakken w.b. de LG). Omdat de televisie in een vrij lichte woonkamer zal staan, lees ik daarnaast dat LCD in dat geval beter tot zijn recht komt. Andere bronnen melden me weer dat OLED ook prima werkt in lichtere ruimtes wegens het grote contrast; wat waarheid is weet ik dus niet.

Samenvattend zoek ik dus een televisie met:
- 4K HDR (standaard bij de nieuwere, degelijke panelen. Wel graag degelijke HDR, geen HDR in name only).
- 55"
- Moet goed te zien zijn in relatief lichte woonkamer; niet veel last hebben van reflecties
- Lage inputlag (gamen)
- Budget 1000-2000 (alleen 2k als het echt een briljante aankoop is)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik lees trouwens dat men verwacht dat de LG Oleds uit 2017 nog wat in prijs dalen, dat zou fijn zijn. Maar met name is de vraag dus; is OLED de meerprijs waard en werkt dit in een lichte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De LG 55C7V is van de week bij Hofma voor € 1895 verkocht. Dat is ca. € 100 à € 200 onder de prijs die hier de afgelopen weken gangbaar was. Als je nog even geduld hebt, dan komt de C7 dus steeds verder onder de € 2000 te liggen.

Zie voor de prijzen van OLED-televisies dit topic: \[Prijs-discussie] OLED Televisies
En voor een opsomming van de laagste prijzen deze post: Resinman in "\[Prijs-discussie] OLED Televisies"

Of een lichte kamer funest is voor televisie kijken met een OLED betwijfel ik. Ik kijk overdag naar de Tour de France, of mijn dochter kijkt tekenfilmpjes op Netflix en beiden hebben we nergens last van. De lichtinval zal in elk huis verschillen, maar bij mij is het prima te doen. Nu staat de tv misschien niet op de lichtste plek van het huis, maar ik heb afgelopen weken nog niks nadeligs gemerkt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Jorgen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:56:
De LG 55C7V is van de week bij Hofma voor € 1895 verkocht. Dat is ca. € 100 à € 200 onder de prijs die hier de afgelopen weken gangbaar was. Als je nog even geduld hebt, dan komt de C7 dus steeds verder onder de € 2000 te liggen.

Zie voor de prijzen van OLED-televisies dit topic: \[Prijs-discussie] OLED Televisies
En voor een opsomming van de laagste prijzen deze post: Resinman in "\[Prijs-discussie] OLED Televisies"

Of een lichte kamer funest is voor televisie kijken met een OLED betwijfel ik. Ik kijk overdag naar de Tour de France, of mijn dochter kijkt tekenfilmpjes op Netflix en beiden hebben we nergens last van. De lichtinval zal in elk huis verschillen, maar bij mij is het prima te doen. Nu staat de tv misschien niet op de lichtste plek van het huis, maar ik heb afgelopen weken nog niks nadeligs gemerkt.
Dankje; ik houd dat topic al goed in de gaten, maar wilde gisteren geen aankoop doen zonder het af te stemmen met mijn vriendin en meer onderzoek te doen/antwoorden te krijgen. Ik kan best nog een paar weken wachten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Ik weet niet of kicken verboden is, maar ik heb in ieder geval even 24 uur gewacht. Inmiddels neig ik echt naar de OLED-panelen en het liefst de 7-serie. Deze zijn met SD-content toch wel wat beter, lees ik.

Toch hoor ik graag nog even hoe jullie OLED in een lichte ruimte ervaren. Ik zal trouwens ook geregeld wel in het donker kijken; het is meer dat ik overdag met zon ook wil kunnen gamen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:59
Samsung Qled eeft de naam dat ze de meeste lichtopbrengst geven in een overdag-ruimte. Staat de zon op je Tv? Ach je weet het pas als je dan wel OLED of Qled hebt staan, mogen mensen zeggen wat ze willen, weet je nog niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Lichtopbrengst is ook maar een nieuwe marketinghype, de Oleds van dit jaar scoren hoger dan welke LCD tm 2015 dan ook en er zijn maar een paar high end 2016 en 2017 modellen die iets hoger scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
De zon staat zeker niet op het scherm. Ik heh nu een oude Sony Bravia en zelfs daarop zie ik alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TheProf82 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:57:
Ik weet niet of kicken verboden is, maar ik heb in ieder geval even 24 uur gewacht. Inmiddels neig ik echt naar de OLED-panelen en het liefst de 7-serie. Deze zijn met SD-content toch wel wat beter, lees ik.

Toch hoor ik graag nog even hoe jullie OLED in een lichte ruimte ervaren. Ik zal trouwens ook geregeld wel in het donker kijken; het is meer dat ik overdag met zon ook wil kunnen gamen :).
Nuttige informatie / afwegingen / enz. toevoegen is nooit verboden; net als reageren op de posts boven je.
Enkel kicken zitten inderdaad regels aan

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:59
Malt007 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:03:
Lichtopbrengst is ook maar een nieuwe marketinghype, de Oleds van dit jaar scoren hoger dan welke LCD tm 2015 dan ook en er zijn maar een paar high end 2016 en 2017 modellen die iets hoger scoren.
Yup tis maar een hype, maar wel even fijntjes laten merken dat OLED de beste ook daarin is, he, althans meedoet erin. haha. :9 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Sjah schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 05:59:
[...]

Yup tis maar een hype, maar wel even fijntjes laten merken dat OLED de beste ook daarin is, he, althans meedoet erin. haha. :9 :>
Meer onderuit halen dat OLED daar waardeloos scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Ik heb mijn keuze gemaakt. Het wordt een LG 7 TV, dus nu is het puur wachten op een aanbieding. Ik ga er geen 2200 of meer voor betalen als hij zo vaak wordt aangeboden voor lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 17:38

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Wellicht wat mosterd na de maaltijd maar:

Tweakers heeft laatst Samsung Qled tv gereviewd. Hierbij kwam al naar voren dat het goede ''lcd tv's'' zijn maar OLED toch nog een slag beter zijn (puur beeldkwaliteit). Denk dus dat je een goede keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budasson
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-03 19:45
Ik zit met hetzelfde probleem: geeft OLED genoeg licht voor een woonkamer? Als je de TV al gekocht hebt, wil je ons laten weten wat je ervaringen zijn? Is het beeld via de Ziggo Horizon box OK en niet te donker?

Behalve de punten die je noemt in je samenvatting heb ik nog de kwestie van Dolby Vision. Technisch biedt het meer dan HDR en Netflix schijnt het te bieden. Heeft iemand daar een mening over? Dwz, is het een overweging om nu in 2017 mee te nemen in je keuze?
TheProf82 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:40:
Hallo medetweakers. Ik heb me de laatste dagen verdiept in mijn wens om een nieuwe televisie aan te kopen. Op dit moment hebben mijn vriendin en ik een 32" televisie, 1080p. Model van Sony van 7 jaar oud o.i.d. Hij doet het prima maar ik vind hem gewoonweg te klein en het beeld te mat.

Ik zoek daarom een nieuwe televisie, bij voorkeur 55", waarmee ik de komende 5 jaar mee vooruit kan. Omdat het scherm toekomstbestendig moet zijn, mag het best wat kosten. Mijn budget ligt tussen de 1000 en 2000 euro; afhankelijk van wat het scherm biedt. Ik ben natuurlijk liever geen 2000 kwijt als een scherm van 1200 niet veel onderdoet. Ik richt me vooral op 55" omdat groter dan dat overbodig is (ik zit 2.5-3 meter van het scherm) en er door de grote producenten op 55" nog mooie nieuwe televisies worden gemaakt (49" lijkt een beetje verleden tijd te gaan worden, kijkende naar bijvoorbeeld de OLED-televisies van LG).

Ik zal het apparaat gebruiken voor gamen & televisie. Dat laatste gaat via een ziggo-box, geen echt tweaker-waardige setup dus. Veel content zullen we dus kijken in 1080p (of lager).
...
Samenvattend zoek ik dus een televisie met:
- 4K HDR (standaard bij de nieuwere, degelijke panelen. Wel graag degelijke HDR, geen HDR in name only).
- 55"
- Moet goed te zien zijn in relatief lichte woonkamer; niet veel last hebben van reflecties
- Lage inputlag (gamen)
- Budget 1000-2000 (alleen 2k als het echt een briljante aankoop is)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik lees trouwens dat men verwacht dat de LG Oleds uit 2017 nog wat in prijs dalen, dat zou fijn zijn. Maar met name is de vraag dus; is OLED de meerprijs waard en werkt dit in een lichte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Budasson schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:32:
Ik zit met hetzelfde probleem: geeft OLED genoeg licht voor een woonkamer? Als je de TV al gekocht hebt, wil je ons laten weten wat je ervaringen zijn? Is het beeld via de Ziggo Horizon box OK en niet te donker?

Behalve de punten die je noemt in je samenvatting heb ik nog de kwestie van Dolby Vision. Technisch biedt het meer dan HDR en Netflix schijnt het te bieden. Heeft iemand daar een mening over? Dwz, is het een overweging om nu in 2017 mee te nemen in je keuze?

[...]
Geen probleem met Ziggo, eerder te fel dan te donker. Alleen HDR-content gaf me soms donkere beelden; daar pas ik soms (afhankelijk van zonlicht) de settings van de TV op aan. Maar al met al ben ik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
Sjah schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:48:
Samsung Qled eeft de naam dat ze de meeste lichtopbrengst geven in een overdag-ruimte. Staat de zon op je Tv? Ach je weet het pas als je dan wel OLED of Qled hebt staan, mogen mensen zeggen wat ze willen, weet je nog niet zoveel.
Die lichtopbrengst is laatst debunked, de enige LCD tv's die er echt toe doen zijn momenteel de Sony XE930 en XE900 in 55". De Samsung redt net aan 750 nits. LG oled doet dat ook. De Sony's gaan dik over de 1.000 (behalve de A1).

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q7f-q7

De beste TV in zijn budget is of de LG C7 als die onder de 2k kost of de Sony XE930 of 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budasson
Bedankt voor de rtings link. Op rtings stat er ook een review van de LG C7

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

incl. veel technische gegevens. Wat mij meest opvalt is de relatief lage lichtopbrengst van de Q7.

Samsung Q7:
SDR Real Scene Peak Brightness 234 cd/m2
HDR Real Scene Peak Brightness 419 cd/m2

LG C7:
SDR Real Scene Peak Brightness 383 cd/m2
HDR Real Scene Peak Brightness 718 cd/m2

Duidelijk. Ook voor een goede helderheid moet je de LG C7 nemen.
Bouddieehh schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Die lichtopbrengst is laatst debunked, de enige LCD tv's die er echt toe doen zijn momenteel de Sony XE930 en XE900 in 55". De Samsung redt net aan 750 nits. LG oled doet dat ook. De Sony's gaan dik over de 1.000 (behalve de A1).

De beste TV in zijn budget is of de LG C7 als die onder de 2k kost of de Sony XE930 of 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budasson
Als het een Sony wordt, zou ik voor de XE930 kiezen omdat die Dolby Vision zal ondersteunen (via firmware update, de kracgtige SoC heeft'ie al), terwijl de XE900 dat niet kan (te zwakke SoC, firmware update is niet voldoende).
Bouddieehh schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheProf82 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:57:

Ik heb een LG B6 met een kamer en serre op zuid. Geen centje pijn en dan heb ik Oled light nog niet eens op de helft staan. product: LG B6V

Waarom de 7 lijn? Met de B6 is helemaal niets mis en ik ben echt een zeikerd als het gaat om beeld. Ik kom van plasma omdat LED/LCD voor mij altijd een no go is geweest, zeker als filmkijker en kijken vanuit verschillende kijkhoeken.

Succes met je aankoop en veel kijkplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
Budasson schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:16:
Als het een Sony wordt, zou ik voor de XE930 kiezen omdat die Dolby Vision zal ondersteunen (via firmware update, de kracgtige SoC heeft'ie al), terwijl de XE900 dat niet kan (te zwakke SoC, firmware update is niet voldoende).

[...]
Klopt alleen is de XE930 misschien net boven zijn budget en dan is de XE900 een goede substituut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Budasson schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:07:
Bedankt voor de rtings link. Op rtings stat er ook een review van de LG C7

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

incl. veel technische gegevens. Wat mij meest opvalt is de relatief lage lichtopbrengst van de Q7.

Samsung Q7:
SDR Real Scene Peak Brightness 234 cd/m2
HDR Real Scene Peak Brightness 419 cd/m2

LG C7:
SDR Real Scene Peak Brightness 383 cd/m2
HDR Real Scene Peak Brightness 718 cd/m2

Duidelijk. Ook voor een goede helderheid moet je de LG C7 nemen.
Voor het beste contrast in HDR weergave moet je een LG OLED hebben.

Een Samsung is echt significant beter in langdurig grote delen van het grote scherm met veel lichtopbrengst sterk belicht houden:

HDR Sustained 100% Window
Samsung: 458 cd/m2
LG OLED: 137 cd/m2

Maar dit is allemaal nutteloos. Het enige waar de samsung misschien beter in is, is in hele lichte huiskamers HDR effect bereiken (al betwijfel ik dat ook sterk). Maar dan moet je wel het type zijn dat wel perse HDR wil, maar niet de moeite doet om de kamer wat donkerder te maken om ervan te genieten midden op de dag. Dat lijkt me een zeldzame combi.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
Budasson schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:32:

[...]
Hey Budasson,

Vorige week een LG B6 geïnstalleerd bij mijn ouders zij hebben een heel lichte woonkamer met vrijwel een geheel glazen pui aan 1 kant van de kamer. Ik had mijn bedenkingen maar nadat ik alles geïnstalleerd had moet ik zeggen dat het beter is dan op mijn huidige Panasonic G15 plasma. Mijn plasma lijkt net een donkere spiegel vergeleken met de LG.

Beeldkwaliteit van de LG op de humax box (oud ziggo gebied) was goed niets op af te dingen. Heb best een kritische blik maar geen meetapparatuur. De TV had het beeld mooi geupscaled naar 4k. Als je de settings van Tweakers/Rtings/FlatpanelHD of AVforums e.d. gebruikt zit je voor 95% goed.

HDR10/DV ik zou me er totaal niet druk om maken. DV is momenteel tot 4.000 nits geen enkele tv trekt dat. LCD worstelt nog met 1.200++ nits en OLED met 750++ nits. Dus uhmm misschien over 4-5 of zelfs 10 jaar als OLED vervangen wordt met QD-LED gaat dat pas écht leven. Ik zou wel aanraden om een TV te kopen die beide ondersteunt zodat je alles kan kijken.

Voor meer info over het verschil in HDR10/DV zou je even kijken op bovengenoemde websites. Zij maken er haast een universitaire studie van en kunnen je vele malen beter voorlichten dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:28:
[...]

Ik heb een LG B6 met een kamer en serre op zuid. Geen centje pijn en dan heb ik Oled light nog niet eens op de helft staan. product: LG B6V

Waarom de 7 lijn? Met de B6 is helemaal niets mis en ik ben echt een zeikerd als het gaat om beeld. Ik kom van plasma omdat LED/LCD voor mij altijd een no go is geweest, zeker als filmkijker en kijken vanuit verschillende kijkhoeken.

Succes met je aankoop en veel kijkplezier!
Ik koop liever de nieuwste productlijnen vanwege ondersteuning en volwassenheid. Ook is de c7v toch nog iets 'beter'. Daarbij heb ik hem voor 1950 weten te vinden en was de b6 toen maar een stukje goedkoper.

Ik heb er inderdaad geen spijt van; weinig tot geen last van licht of andere zaken, top aankoop!
Pagina: 1