Mijn eigen ervaring
Voor 11/9/2001 , in het gulden tijdperk, had ik bij 2 bedrijven een aanbod, 1 bood ongeveer het salaris wat ik toen had (ik ging er wel iets op achteruit, want minder vrije dagen en pensioen premie), en 1 bood 10% onder mijn huidige salaris.
Ik ging wel een geheel andere functie doen, en had 3,5 jaar werk ervaring, WO geschoold. Overige voorwaarden en functie waren bijna hetzelfde, bij bedrijf 1 iets beter.
Toen ik deze laatste afbelde, zeiden had het gezegd dan hadden we het aanbod gematched als ik het had laten weten (in het salaris gesprek lieten door schemeren dat dit bod het was). Ze wisten mijn huidige salaris, dus hebben ze bewust lager ingeschoten. Ze probeerden het gewoon. Het was nog op de top van de economie, dus met een tekort aan ICT-ers.
Bij de eerste had ik onderhandeld dat ik na een half jaar bij goede prestatie er 10% op vooruit zou gaan (hiermee compenseerde ik mijn achteruit gang mooi) als extra tussentijdse beoordeling.
Toen kreeg je nog direct een vast contract.....
De wereld is vandaag wel anders, maar er is/dreigt al weer een schaarste in de ICT.
Ik zou bedenken wat je wilt verdienen, en dan een tegen bod doen wat hoger ligt dan wat je wilt.
Als zij echt nee zeggen, kan je altijd nog besluiten hun bod te aanvaarden (of niet), zij zitten te springen om mensen. Dus wil je op 3400 uit komen dan kan je op 3600/3700 gaan zitten, wil je hoger doe dan een hoger tegen aanbod. Overdrijven is natuurlijk niet goed, maar laten zien dat je weet wat je waard bent is goed.
Verder denk na over andere voorwaarden, sneller een vast contract (na een half jaar al, of na een jaar), een snellere salaris groei, cursussen die je wilt doen zonder dat je aan een studie contract vast zit (denk aan prince 2 certificaat incl examens of ipma c, eventueel scrum master), zeker belangrijk gezien de korte contracten die ze aanbieden. Wat is belangrijk voor jou, en gebruik dat als wisselgeld.
Een Prince 2 cursus met examens komt ook al op 2000-3000 euro, gedeeld door 12 maanden is ook iets van 200 euro per maand. Als je dan geen studie schuld op bouwt, is da mooi meegenomen.
PS Als je wilt weten hoe het is afgelopen, het tweede bedrijf is na 8 jaar failliet gegaan, het eerste bedrijf bestaat nog, maar ik ben er wel na 9 jaar ontslagen (en daarna weer aangenomen toen men een klus voor me had). Ik ben nu al 10+ jaar projectleider in de ICT (omdat bedrijf 1 iedereen op prince 2 cursus stuurde toen ik daar begon) en zzp-er. Het bevalt me prima, dus alles is goed gekomen

Succes