Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Je hebt netjes aangegeven wat je nu verdient, geef aan wat je bij een functie met meer verantwoording en minder zekerheden wenst te verdienen. Dus dat je zelf meer zat te denken aan 3600 op basis van 40 uur.
Is maar een kleine stap omhoog, maar wel reeel.
Ze zijn waarschijnlijk ook wel gewent aan de mensen die standaard 400 erbij plussen als gevraagd wordt naar het huidige salaris. Dus een lager bod is dan niet gek.
Die verhoging ga je waarschijnlijk niet snel (lees bijna zeker niet) krijgen.
Vanuit ervaring kan ik zeggen dat het sowieso altijd bullshit verhalen zijn. Ooit in principe aangenomen bij een werkgever voor 2700 (was echt de max, want anders zou ik meer verdienen dan de rest van de afdeling) toch bij een ander begonnen voor 3200 op basis van 40 uur. Half jaar later alsnog bij die werkgever gaan werken en toen kon in een keer hetzelfde salaris (3200 bij 40 uur) wel betaald worden.
Alle beloftes van opleidingen en vast contract werden echter nooit meer waargemaakt.
[ Voor 32% gewijzigd door Morelleth op 20-07-2017 10:57 ]
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Als ik als SAP consultant wat meer functioneel of project management wil doen gaan ze mij ook minder bieden dan als senior developer waar ik jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren ervaring heb.
[ Voor 38% gewijzigd door Koja78 op 20-07-2017 10:56 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Een afgeronde HBO opleiding en (enige) werkervaring zou al reden zijn voor 2 periodieken bovenop het startsalaris. Plus de (schriftelijke) toezegging dat je bij verlening van je contract (of na een jaar in dienst) weer een periodiek omhoog gaat.
Denk verder vooral ook aan je secundaire arbeidsvoorwaarden die voor jou belangrijk zijn.
Daarnaast is zonder te vermelden wat je nieuwe functie inhoud, en welke verantwoordelijkheden je gaat krijgen het voor ons niet in te schatten wat een fatsoenlijk salaris voor die functie zou zijn.
Ik zou tijdens de onderhandelingen harde en meetbare afspraken maken wanneer onder welke voorwaarden welke salarisverhoging komt.
[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 20-07-2017 11:07 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
In mijn korte werkervaring was het altijd gezeik met bedrijven die vroegen wat ik al verdiende ook omdat het vertrouwen zo laag was dat ik een loonstrook moest geven om te laten zien wat ik binnen kreeg.(nooit verteld wat ik verdiende)
Verder verwacht ik niet dat ze meteen hoger gaan dan wat je nu verdient en zogenaamd 200 euro jouw kant op gaan zodat je hetzelfde verdiend.
Je kan (als je het echt leuk werk vind en verwacht makkelijk te kunnen doorstomen naar een ander bedrijf) nog vragen wat de functie inhoud en wat je verantwoordelijkheden zijn. Als dit practisch hetzelfde is als je vrouw: Hard lachen, weglopen en nooit meer omkijken.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Echt boeiend dat je hebt verteld wat je salaris was, waarschijnlijk hadden ze toch niet meer dan 3200 geboden.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
Ik heb vorig jaar mijn HBO Projectmanagement opleiding behaald, en ben nu aan het soliciteren voor een project manager functie in de IT. Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik door het 1e en 2e gesprek heen ben en dat ze erg enthousiast waren.
Ze vroegen ook naar een salaris indicatie wat ik nu verdien. Ik heb (stom genoeg) gewoon eerlijk gezegd wat ik nu verdien. Daarna hebben ze mij een aanbod gedaan voor 3200 euro voor 40 uur met een 6 maanden contract (daarna een jaar, en daarna pas een vast dienstverband). Ze gaven als reden dat ik beginnend ben en dat ik na een half jaar kan groeien qua salaris. Hoeveel ik ga groeien konden ze mij niet vertellen, dat zou afhangen van mijn prestaties.
Ik ben momenteel werkzaam als serverbeheerder bij de overheid met een salaris van 3400 euro voor 40 uur, en dat zou dus betekenen dat ik er 200 euro bruto op achteruit ga. Ook heb ik nu een vast dienstverband met 9 dienstjaren. Alleen de huidige functie is wel een stuk lager qua niveau/taken, en heb minder verantwoordelijkheden.
Is het gebruikelijk dat men een lager salaris gaat bieden bij een nieuwe en hogere functie? Ik heb er totaal geen ervaring mee want ik heb pas 1 baan in loondienst gehad.
Ook lijkt me het salaris aan de lage kant, mijn vrouw is projectmanager bij de overheid (ook beginnend) en die verdient 4100 euro.
Op deze site zie ik bijvoorbeeld iemand die 4200 euro verdient en dat zou wel passen bij de functie:
https://www.intermediair....%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Iemand hier ervaring met deze functie en het bijpassende salaris?
De keuzes zijn niet lastig:
Wil je de baan echt graag, is de 200 minder, onzekerheid over verhogingen, anderhalf jaar geen vast contract geen probleem. Neem de baan
Wil je de baan graag, maar is het loon en de rest dan wel een probleem, doe een tegenbod ( en leg het ook vast )
Wil je de baan wel maar is de loon en de rest een probleem en willen ze niet omhoog of heb je er geen vertrouwen in dat ze kunnen/willen matchen, blijf bij je huidige baan en zoek verder.
Sowieso als je hier te horen krijgt "Ja dit is gebruikelijk" en dan? ga je dan de baan toch nemen ondanks dat je het vervelend vind dat je 200 minder gaat verdienen en het anderhalf jaar geen vast contract hebt, want het is gebruikelijk?
En als het niet gebruikelijk is? Wat denk je dat de de andere partij aan die boodschap heeft? die gaan je vertellen "Oh bij ons is dit gebruikelijk ja"
Sowieso is projecleider lastig uit van die intermediair grafieken te halen, het verschilt per bedrijf nogal wat de functie inhoud en verdient
Maar de vraag is ga jij akkoord met een lager salaris maar wel de mogelijkheid om te groeien.
Daarnaast is het ook grotendeels afhankelijk van je overige arbeidsvoorwaarden.
25 om 40 verlofdagen of... wel/geen leasebak etc..
...
Om even samen te vatten wat ik nu doe, ik ben gewoon een simpele server / active directory beheerder in een grote organisatie, erg makkelijk baantje zonder stress.Question Mark schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:05:
T
Daarnaast is zonder te vermelden wat je nieuwe functie inhoud, en welke verantwoordelijkheden je gaat krijgen het voor ons niet in te schatten wat een fatsoenlijk salaris voor die functie zou zijn.
Nieuwe functie betreft het managen van online software projecten van grote multinationals (meerdere), eigenlijk de grootste klanten van het bedrijf. Ik moet meerdere interne teams aansturen om ervoor te zorgen dat deze projecten goed lopen volgens de verwachtingen en doelstellingen van de klant. Ik zit daar met harde deadlines, meer stress en hoge verwachtingen.
Echt een totaal andere functie dus, en dat vind ik ook echt niet erg want wil graag die kant op maar het salaris aanbod is helaas erg laag.
[ Voor 7% gewijzigd door bones op 20-07-2017 11:17 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik moet dringend van land veranderen.
3200 voor zo'n managementfunctie is volgens mij toch wel te laag.
Vraag wat jij voor die functie wil krijgen.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:14:
Bedankt voor de reacties allen, zoals het eruit ziet kan ik dus nu het beste een tegenaanbod doen wat iets hoger ligt dan mijn huidige salaris? Doel van dit topic was eigenlijk meer om te peilen wat andere projectmanagers verdienen en of het gebruikelijk is dat ze lager bieden dan het huidige salaris, en wat daar de insteek van is.
Dat kan/zal hoger liggen dan je huidige salaris, maar heeft geen koppeling met je huidige salaris.
Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!
De overheid betaalt, vaak, relatief hoge aanvangssalarissen, de groei van deze salarissen is echter, zeker na verloop van tijd, beperkt. Daar tegenover staat dat de secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, dertiende maand, vrije dagen etc..) vaak weer beter zijn dan in het bedrijfsleven. Is er door de nieuwe werkgever aangegeven wat je salaris over vijf- of over tien jaar zou kunnen zijn? Het kan zijn dat de salarisgroei sneller gaat dan bij de overheid (komt vaker voor). Zijn er bonus- of winstdelingsregelingen? Zo ja, wat is er in 2015 en 2016 dan uitgekeerd?
Je stapt over naar een andersoortige baan (van beheer naar projectmanagement). Dat betekent dat die negen jaar werkervaring niet, volledig, relevant zijn. Je hebt minder ervaring dan een collega die al negen jaar projectmanagement ervaring heeft. Als je vanuit die optiek kijkt, zou het redelijk zijn als je nieuwe werkgever je iets lager inschaalt. Maar je komt niet vers uit de collegebanken. Interessant hierin is, dus, wat een net afgestudeerde HBO-er in deze functie zou gaan verdienen, als het goed is ligt dat salaris lager.
Maar dat betekent niet dat je niet kan overleggen of er geen mouw aan te passen is op een manier die voor beide partijen acceptabel is. Je zou (bijvoorbeeld) kunnen voorstellen dat, bovenop het standaard scholingsbudget (de verplichte trainingen die je volgt) een bedrag wordt gelegd dat overeenkomt met het verlies aan (bruto) salaris en andere emolumenten in een bepaalde periode.
Maak daarnaast goede afspraken over het salaris na zes maanden en, eventueel, na twaalf maanden. En ja, dit moet vastgelegd worden.
Bedenk dat je bij je nieuwe werkgever het 'visitekaartje' bent bij de grootste klanten, jij bent contactpersoon. En als de klanten heel tevreden over je zijn, zal je werkgever niet de behoefte hebben om je een streek te leveren. Als je weggaat levert dat onrust bij de klanten op, en dat wil je werkgever niet. Daarnaast heb je de eerste 18 maanden geen concurrentie- of relatiebeding, niets staat je in de weg om na, als de tijdelijke overeenkomst niet verlengd wordt, over te stappen naar de concurrent met medeneming van al je kennis en contacten. (maar zeg dit NOOIT tegen je werkgever).
Overigens: Wat zegt je gevoel / je intuïtie? Als de verhalen te mooi om waar te zijn lijken, is dat ook vaak zo. Vertrouw daarin ook op je gevoel en niet alleen op de sommetjes die je ongetwijfeld maakt.
Tot slot: Iets minder verdienen in een heel toffe baan is niet erg. Ook ken redelijk wat mensen die vastzitten in een k*tbaan, maar vanwege de hypotheek en leasebak niet over kunnen stappen naar een minder betaalde, maar leukere job.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Met bovenstaande. Ik had zoiets ook voorgehad bij een vorige werkgever en als het puntje bij paaltje komt, de business loopt niet zoals verwacht of je doet de taken niet zoals het hoort. Alles om maar niet te moeten betalen.Room42 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:47:
Dat is altijd zo'n bullshit. Ze houden je hiermee een worst voor. Ze willen niet meer betalen en hopen je hiermee te lokken. Maar ga er niet vanuit dat je over een half jaar opeens bergen meer gaat verdienen. Tenzij je daar harde afspraken over maakt, maar dat willen ze dus niet.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Maar vergeet niet dat het salarisonderhandeling is, het stomste om te doen is akkoord gaan met het eerste aanbod. Zij zullen altijd rekening houden met een tegenbod en ruimte willen houden om toe te geven in de onderhandelingen. Geef dus gewoon aan dat je niet wilt wisselen als je er op achteruit gaat en leg een tegenbod neer van 3500, kijk waar je uit komt.
Vergeet ook niet dat het contract na een half jaar gewoon eindigt. Tegen die tijd zit je waarschijnlijk midden in een project en hebben ze al in je geïnvesteerd. Mensen aannemen kost namelijk aardig wat geld, wellicht heb je nog opleidingen gehad. Een mooi moment voor jou om te eisen dat er een salarisverhoging in dat nieuwe contract zit, zullen zij je dan laten vallen voor 200 euro extra per maand als dat betekent dat ze een nieuw iemand moeten inwerken? Kans is klein.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Op zich ook wel logisch, als ook de pensioen groei beperkt is en de start inleg naar verhouding hoog.Bernard0343 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:40:
Ha @bones ,
De overheid betaalt, vaak, relatief hoge aanvangssalarissen, de groei van deze salarissen is echter, zeker na verloop van tijd, beperkt. Daar tegenover staat dat de secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, dertiende maand, vrije dagen etc..) vaak weer beter zijn dan in het bedrijfsleven.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Daarnaast een sollicitant voor een PM functie die niet onderhandelt is wat mij betreft ook al een negatief signaal mbt functiegeschiktheid.Tsurany schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:47:
Die 3200 euro voor een startende projectmanager is geen gek salaris. Je hebt amper ervaring in project management, waarom zou je dan wel het salaris van een ervaren project manager krijgen?
Maar vergeet niet dat het salarisonderhandeling is, het stomste om te doen is akkoord gaan met het eerste aanbod. Zij zullen altijd rekening houden met een tegenbod en ruimte willen houden om toe te geven in de onderhandelingen. Geef dus gewoon aan dat je niet wilt wisselen als je er op achteruit gaat en leg een tegenbod neer van 3500, kijk waar je uit komt.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Goed punt, alleen vraag ik me af of een bedrijf het lef heeft om dan het contract alsnog niet aan te bieden.Bossie schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:49:
[...]
Daarnaast een sollicitant voor een PM functie die niet onderhandelt is wat mij betreft ook al een negatief signaal mbt functiegeschiktheid.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Die vlieger gaat alleen op als je overstapt naar een gelijkwaardige functie.Wat je vergeet is dat TS naar een andersoortige baan overstapt. Zijn opgebouwde werkervaring is dus niet helemaal relevant en wordt dus lager gewaardeerd.desmond schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:52:
...Het is ongebruikelijk om een lager loon met minder goede voorwaarden te accepteren...
Denk je dat ik het salaris van een ICT-er met tien jaar werkervaring, maar pas afgestudeerd als vaktherapeut, die bij mij als vaktherapeut aan de slag wil, één op één overneem? Nee dus. Ik pak de salarisschalen voor vaktherapeuten erbij en waardeer zijn werkervaring binnen de ICT voor de helft en schaal hem in als therapeut met vijf jaar werkervaring. Als dit betekent dat hij er financieel op achteruit gaat, dan is dat maar zo.
Bij een baan horen werkzaamheden en verantwoordelijkheden die je op een bepaalde manier waardeert. Als je overstapt naar een andersoortige functie bij een andere werkgever, kan het dus zijn dat je dus salaris inlevert om er iets anders (werkplezier, doen wat je op dat moment wilt doen) voor terug te krijgen.
Overigens vind ik € 3.200 euro heel redelijk. Startsalaris voor een HBO-er bedrijfskundige informatica ligt, volgens mij, ergens rond de € 2.500,-.
En wat vaak ook helpt, zet op een papiertje alle plussen en minnen. Ook al zit het in je hoofd, van papier leest dat gek genoeg toch anders. Ik wens je veel wijsheid!
O ja, de grotere salaris sprongen worden gemaakt bij jobhoppen, in je reguliere baan zijn dat vaak procenten van je bestaande salaris. Dit is dus wel een kans ...
[ Voor 9% gewijzigd door Houtenklaas op 20-07-2017 13:40 ]
Mijn punt is, dat hij dan beter doorzoekt naar een betrekking waar ze meer betalen. Uit andere berichten leid ik af dat hij juist MEER verantwoordelijkheden zal gaan krijgen; hij is niet voor niets afgestudeerd en dat komt dus bovenop dat wat TS nu al kan/inbrengt. Daarbij is het ook geen overstap van Buschauffeur naar Fietsenmaker he: zijn achtergrond en ervaring zijn best relevant voor de nieuwe job.Bernard0343 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:28:
[...]
Die vlieger gaat alleen op als je overstapt naar een gelijkwaardige functie.Wat je vergeet is dat TS naar een andersoortige baan overstapt. Zijn opgebouwde werkervaring is dus niet helemaal relevant en wordt dus lager gewaardeerd.
Bij een baan horen werkzaamheden en verantwoordelijkheden die je op een bepaalde manier waardeert. Als je overstapt naar een andersoortige functie bij een andere werkgever, kan het dus zijn dat je dus salaris inlevert om er iets anders (werkplezier, doen wat je op dat moment wilt doen) voor terug te krijgen.
Meer verantwoordelijkheid? Je bedoelt denk ik een andere vorm van verantwoordelijkheid. Zijn huidige ervaring is voornamelijk gericht op server beheer, afhankelijk van de omgeving kan het best zo zijn dat je vrijwel geen relevante skills ontwikkeld die je kan gebruiken binnen project management.desmond schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:42:
[...]
Mijn punt is, dat hij dan beter doorzoekt naar een betrekking waar ze meer betalen. Uit andere berichten leid ik af dat hij juist MEER verantwoordelijkheden zal gaan krijgen; hij is niet voor niets afgestudeerd en dat komt dus bovenop dat wat TS nu al kan/inbrengt. Daarbij is het ook geen overstap van Buschauffeur naar Fietsenmaker he: zijn achtergrond en ervaring zijn best relevant voor de nieuwe job.
Als je punt duidelijk was had ik niet hoeven reageren.
Het addertje onder het gras is nog veel lulliger, wanneer je over een half jaar komt met de vraag over hogere beloning komen zij met het tegenbod dat je nog een jaar verlengd krijgt.
Dit soort bedrijven probeert gewoon goedkoop gekwalificeerde mensen te krijgen zonder extra efford.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Verwijderd
Nee, helaas niet
Hoe oud ben je (ongeveer)? Ik werk nu (niet al te lang meer ;-) in een organisatie waar ik meer dan 15 jaar werk. Ik heb hier de hoogste papieren (op mijn afdeling) maar omdat ik de jongste ben is het "gebruikelijk" dat ik dus het minste verdien. (i know, klinkt stom maar het is gebruikelijk hier, anders komen al die oudjes in opstand ;-)
Wordt jij ingehuurd bij de overheid? jij praat namelijk over een salaris van 3400 voor 40 uur (ambtenaren hebben in het algemeen andere arbeidscontracten).
Ik heb meerdere promoties gehad hier, hier kwamen telkens meer taken en verantwoordelijkheden bij, dit zou ik voor geen goud hadden willen missen (dit zou voor mij al een goede reden zijn om over te stappen)
Ze konden me bij elke promotie niet gelijk het salaris geven wat ik wilde (of dacht te verdienen ;-)) maar bij goed presteren zou ik meer verdienen (mondeling overeen gekomen) en ipv de gebruikelijke jaarlijkse periodiek kreeg ik ineens meerdere keren per jaar en/of dubbele periodieken aan het eind van het jaar (dit heb ik als erg positief ervaren, natuurlijk meer geld is altijd leuk maar het is ook een waardering voor jouw werk).
Ik heb besloten hier weg te gaan bij mijn werkgever (begin volgend jaar) en als ik ergens anders mijn (droom)baan kan vinden voor minder (maar wel met meer doorgroei in? en dat hoeft nog geen eens salaris te zijn) salaris dan zou ik de stap zo nemen!
Oh kleine toevoeging, heb je je goed verdiept in het bedrijf?
Goede tips. Ik zou met 2. geen moeite hebben, mogelijk wel heel rooskleurig voorstellen door jaarsalaris inclusief alle mogelijke bonussen/13e maand/vakantiegeld/pensioenbijdrage/reiskosten door 12 te delen.Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:04:
[...]
Niet normaal nee, maar als jij toehapt komen ze er mooi mee weg!
Ik zou terug sturen dat je toch wel significant meer wilt verdienen. Of nu, of over zes maanden. En laat ze dat maar zwart op wit zetten: het nieuwe contract na zes maanden heeft een brutoloon van 4200,-. Hupsakee.
Als ze daar niet in mee willen, jammer dan. Durf ook los te laten!
Voor de volgende sollicitatie neem je dit mee als belangrijke les:
1. Geef nooit een salarisstrook.
2. Zeg nooit wat je verdient.
3. Geef alléén aan wat je wilt gaan verdienen.
Verder mogen ze weten wat ik verdien en dat dat intussen een reden is om verder te kijken
En je hóeft niet toe te happen als ze je huidige salaris evenaren.
Overige tips:
In een CAO hebben ze na een half jaar niet zoveel mogelijkheden om je hoger in te schalen (en anders gebruiken ze dat in ieder geval als argument).
Na 6 maanden heb je in zo'n geval ook een evaluatie moment voor jezelf. Mét een half jaar ervaring.
Hoog genoeg insteken en waarmaken is makkelijker dan laag insteken en snel groeien.
Deze salaris onderhandeling neem je mogelijk nog enkele keren mee bij volgende stappen als werkgevers weer gaan vergelijken met het dan geldende salaris...
Als TS fris van school zou komen, zou een salaris van ongeveer € 2.500 redelijk zijn. Hem wordt € 3.200 geboden. Zijn werkervaring wordt (deels) meegenomen in het aanbod. Volgens mij is de consensus hier dat er best nog wel wat bij kan, hetzij in de primaire beloning (salaris) of in de secundaire beloning (opleiding / training). TS werkt bij nu de overheid. Zijn startsalaris is daardoor hoger dan gemiddeld echter, een ambtenaar zit relatief snel in zijn eindschaal (na een jaar of 10/12 geloof ik). Daarna is er van salarisgroei, anders dan de loonindexatie, geen sprake. Over een aantal jaren zal TS er niet meer in koopkracht op vooruit gaan als hij in zijn huidige functie blijft werken.desmond schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:42:
[...]
Mijn punt is, dat hij dan beter doorzoekt naar een betrekking waar ze meer betalen. Uit andere berichten leid ik af dat hij juist MEER verantwoordelijkheden zal gaan krijgen; hij is niet voor niets afgestudeerd en dat komt dus bovenop dat wat TS nu al kan/inbrengt. Daarbij is het ook geen overstap van Buschauffeur naar Fietsenmaker he: zijn achtergrond en ervaring zijn best relevant voor de nieuwe job.
Bij zijn, mogelijk, nieuwe werkgever start TS met een lager aanvankelijk salaris. Deze werkgever heeft echter meer vrijheid om TS, in de loop van de tijd, meer te laten groeien in zijn salaris. Deze werkgever is, mogelijk, minder gebonden aan afspraken over schalen en periodieken en werkt, mogelijk, met bonussen en winstdeling. Het is dus heel goed mogelijk dat TS, over een aantal jaar, méér verdient als mensen met een vergelijkbare baan bij de overheid, omdat hij sneller en langer doorgroeit in salaris.
Iedere overstap naar iedere nieuwe werkgever brengt onzekerheid met zich mee en het is heel begrijpelijk dat je, in eerste instantie,niet geheel zeker bent over de oprechtheid van je werkgever. Daarom is het goed om goede afspraken te maken en vast te leggen. En ja, een werkgever kan je besodemieteren. Zo zijn er ook werknemers die zich in een sollicitatieprocedure niet helemaal eerlijk zijn over hun kennis, vaardigheden en ervaring. Dat is een gok die beide partijen nemen.
Aangezien TS een redelijke spilfunctie binnen het bedrijf aangeboden krijgt (eerste aanspreekpunt voor de grote klanten), zal het voor de werkgever van belang zijn om een langdurige relatie met TS aan te gaan. Als TS na het uitdienen van zijn tijdelijke contracten de laan uitgestuurd wordt (of zelf vertrekt), verlaat hij het pand met detailkennis over de grootste klanten van zijn werkgever. Niets houdt hem tegen om dan naar de concurrentie over te stappen.
Maar zoals ik al eerder aangaf, TS zal zelf moeten inschatten of de bedoelingen van zijn nieuwe werkgever oprecht zijn. IMHO: € 3.200 is niet onredelijk als startsalaris bij deze werkgever, mits de werkgever een goede manier vindt (opleiding, tekenbonus bij verlenging of vaste aanstelling, verzin maar wat) om TS tegemoet te komen voor de terugval in verdiensten.
Tot slot: Werken doe je voor 't geld. Maar als je alleen maar naar het geld kijkt als je een baan zoekt, zal je niet gelukkig zijn in je werk.
Waarom vind je dat 3200 euro voor een startende projectleider voor een dubbeltje op de eerste rang is?Wim-Bart schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:50:
Ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Het punt is nl. dat TS in dit vakgebied een starter is. Een startende HBO-er krijg ongeveer 2200 euro. TS krijgt dus 1000 euro meer op basis van zijn werkervaring in een ander vakgebied. Ik zie niet in waarom dit voor een dubbeltje op de eerste rang is. Ze hoeven TS niet aan te nemen, ze kunnen ook iemand met dezelfde opleiding uit de schoolbanken halen voor 2200 euro per maand.
Dat TS in een ander vakgebied, meer betaald krijgt is ook niet intressant voor de nieuwe werkgever. Da's een ander vakgebied, dus die ervaring is niet 1 op 1 over te nemen.
Ik acht de kans erg klein dat TS als starter ergens anders veel meer gaat krijgen. Hij kan beter (als hij dat echt wil) deze baan aannemen, maar dan hele goede meetbare afspraken maken over zijn carriére en bijbehorend salaris.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Met de ''wage gap'' zou je daar als man minimaal 6k kunnen verdienen.Koja78 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:18:
4100 bruto? beginnend projectmanager (je vrouw?)
Ik moet dringend van land veranderen.
3200 voor zo'n managementfunctie is volgens mij toch wel te laag.
het is niet goed dat dit gebeurt, maar de persoonlijke klik is zo veel makkelijker te maken met mensen inde zelfde levensfase, dat is toch vaak de dealmaker, vertrouwen.
Dus de waarde van een iets ouder persoon voor de werkgever is dat deze effectiever kan werken met klanten waardoor de vergelijking met kennis of relevante werkervaring net even anders ligt naar mijn inzicht
het lijkt mij wel heel erg zinvol om inhoudelijke-diepgaande- training te laten verzorgen door je baas/voorganger VOORDAT je met klanten in contact komt want een eerste indruk is vaak blijvend, als je een stommiteit maakt duurt het heel lang voordat je de klant zijn vertrouwen hebt herwonnen
[ Voor 15% gewijzigd door sukkel 24 op 20-07-2017 19:51 ]
Het werk wat TS hiervoor deed was wel behoorlijk anders. Ik vind het nofi, niet persoonlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat hij goed in z'n nieuwe baan zal zijn omdat slechte of ongeschikte gewoontes evengoed ingesleten zijn. Om eerlijk te zijn zie ik de meeste mensen in een dergelijke functie die ik ken in gedachten aardig hard onderuit gaan als ze zo'n switch zouden maken, juist omdat het persoonlijkheidstype en bijbehorende gedrag gewoon echt niet past.Houtenklaas schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:36:
... Ook al ben je starter in die nieuwe kans, je hebt wel 9 jaar werkervaring en weet hoe je issues moet beetpakken om op te lossen. Je werk- en denkniveau is dan wel degelijk 'hoger' dan die van een echte starter. Tuurlijk, de skills zijn er nog niet, maar 10 tegen 1 dat jij je die skills makkelijker eigen maakt dan iemand zonder jouw werk- en denkniveau. En een inwerkperiode daarom ook navenant korter zal zijn dan een 25 jarige. En ook dat mag zich uitbetalen in salaris,
Heb ik uit eigen ervaring; ik ben in het verleden ambtenaar geweest, namelijk.
[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2017 20:25 ]
Of je als persoonlijkheid past is natuurlijk een ander verhaal. Ik zeg alleen dat een stuk levenservaring ook niet vanzelf komt aanwaaien. Ongeacht je werk, de manier om een probleem aan te pakken is tamelijk universeel toepasbaar. En met 10 jaar ervaring heb je dat vaak wel waar een schoolverlater alle fouten nog mag maken. My two centsHet werk wat TS hiervoor deed was wel behoorlijk anders. Ik vind het nofi, niet persoonlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat hij goed in z'n nieuwe baan zal zijn omdat slechte of ongeschikte gewoontes evengoed ingesleten zijn. Om eerlijk te zijn zie ik de meeste mensen in een dergelijke functie die ik ken in gedachten aardig hard onderuit gaan als ze zo'n switch zouden maken, juist omdat het persoonlijkheidstype en bijbehorende gedrag gewoon echt niet past.
WawkesNature schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:58:
[...]
Met de ''wage gap'' zou je daar als man minimaal 6k kunnen verdienen.
En minder geld.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:14:
Ik zit daar met harde deadlines, meer stress en hoge verwachtingen.
Zijn deze extra "primaire arbeidsvoorwaarden" je die €200 bruto waard? Voor mij zou dit een no go betekenen, tenzij je ze een reëel tegenbod doet waar je zelf achter kunt staan. Inleveren is geen optie, niemand wil achteruit boeren.
Ja, uit het aanbod spreekt dat ze echt dolenthousiast zijnbones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
3200 euro voor 40 uur met een 6 maanden contract (daarna een jaar, en daarna pas een vast dienstverband
Onderschat nooit het lange termijneffect van het accepteren van een laag aanbod. Die tijdelijke contracten verergeren dat alleen maar, want kort voor het verlopen doen ze een take-it or leave-it bod voor een nieuw contract zonder verhoging.
Aangezien ze een tegenbod van 4k met vast contract toch niet gaan accepteren kun je beter verder kijken. Bij de huidige werkgever de taken verruimen lijkt een aardige optie.
Klinkt als een leuke uitdagende baan & interessante carriereswitch maar voor het salaris niet per se een stap vooruit.
Ik vind het geen vreemd openings bod. O, en ik heb namens diverse organisaties medewerkers ingehuurd en kan me niet voorstellen dat het aanbod ingetrokken wordt omdat een potentiële medewerker probeert te onderhandelen.
Verwijderd
Dit dus. Het woord onderhandeling kan niet genoeg benadrukt worden omdat veel mensen bang zijn om dat daadwerkelijk te doen tegenwoordig. Zelfs wanneer een initieel bod naar je tevredenheid is, moet je nooit dat laten blijken, en verder onderhandelen. In je carriere zijn er maar weinig momenten waarop je met een paar woorden veel geld kunt verdienen, maar dit is er een van.Tsurany schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:47:
Die 3200 euro voor een startende projectmanager is geen gek salaris. Je hebt amper ervaring in project management, waarom zou je dan wel het salaris van een ervaren project manager krijgen?
Vergeet ook niet dat het contract na een half jaar gewoon eindigt. Tegen die tijd zit je waarschijnlijk midden in een project en hebben ze al in je geïnvesteerd. Mensen aannemen kost namelijk aardig wat geld, wellicht heb je nog opleidingen gehad. Een mooi moment voor jou om te eisen dat er een salarisverhoging in dat nieuwe contract zit, zullen zij je dan laten vallen voor 200 euro extra per maand als dat betekent dat ze een nieuw iemand moeten inwerken? Kans is klein.
Al ben ik helemaal geen kei in onderhandelen, ik heb in het begin van mijn carriere er 15% extra bijgeluld, simpelweg door goede argumenten aan te dragen. Zo'n grote ruimte is er niet altijd, dat moet je aanvoelen, maar bedenk dat die 15% uiteindelijk gaat over tienduizenden euros. Ieder verhoging in de 20 jaar erna die ik sindsdien werk, nemen die extra 15% mee. Het telt ook door in pensioen, in alles. Zelfs als lul je er 5% bij, dat tikt over de tijd enorm aan.
Nogmaals, verhogingen door ergens te werken zullen nooit zo snel gaan als de kans die je hebt tijdens een onderhandeling. En je hebt goede kaarten op tafel liggen op de onderhandeltafel. Je eerdere salaris was hoger, en je hebt een vast dienstverband. Dat is een sterk punt om de bal bij de nieuwe werkgever te leggen om dat verschil te overbruggen. Ik zou 100 a 200 euro meer vragen dan je eerder salaris, dan kunnen ze zeggen dat dat teveel is, en kom je hopelijk in het midden uit.
Hoe ver je kunt gaan kan ik natuurlijk niet beoordelen, dat ligt er aan hoe graag ze je willen, hoeveel andere kandidaten er zijn, etc. Maar doe in ieder geval een poging. Vriendelijk, constructief, en met goede argumenten. Er zijn maar weinig bedrijven die daar totaal ongevoelig voor zijn als ze je willen.
10% ten opzichte van wat je nu hebt lijkt me redelijk en haalbaar om aan ze voor te stellen.
Waarom? Omdat het kan!!
Wat ik niet in de opening heb vermeld, is dat dit wel een hele andere branche is waar ik nu werk, en ook een ander vakgebied. Mijn it achtergrond heeft slechts beperkt voordeel bij mijn nieuwe functie. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik snel ergens anders een projectmanager functie kan krijgen zoals deze, aangezien ik gewoon geen ervaring heb en bij alle vacatures die er zijn (en dat zijn er niet veel in deze branche) vraagt men 3 tot 5 jaar werkervaring in dezelfde branche als projectmanager.
Een onderdeel van de solicitatie was overigens het maken van een projectplan en deze presenteren aan hun huidige projectmanagers, HR en directie. Ik kreeg na afloop direct feedback, en sommigen twijfelden of ik deze functie aan zou kunnen, en anderen waren wel positief. Dus ze weten ongeveer wat ik kan en denk ook dat ze mij daarom deze kans hebben gegeven. Want ook in hun vacature vroegen ze 3 jaar werkervaring als projectmanager.
Echter ben ik dus niet tevreden met het salaris in hun voorstel, al zou ik het wel willen accepteren om ervaring op te doen, al is het maar voor een half jaar. Het bedrijf is een van de grootste namen in deze branche, en vermoed dat als ik na een jaar zou gaan jobhoppen (indien ze mijn salarris niet willen verhogen) ik wel bij een bedrijf terecht kan komen waar ze mij wel een "redelijk" salaris zullen geven voor deze toch wel zware functie.
Maar ik houd helemaal niet van jobhoppen en hoop dan ook dat ze mij na een half jaar of een jaar alsnog een redelijke verhoging geven.
Ik wil ze in ieder geval een tegenvoorstel doen, waarbij ik aangeef dat ik minimaal 250 euro bovenop mijn huidige salaris had verwacht, ben nu alleen nog even aan het bedenken welke argumenten ik allemaal kan aanvoeren, want ik moet wel onderbouwen waarom ik een hoger salaris verwacht. Kan niet aankomen met dat in mijn huidige organisatie beginnende projectmanagers 4100 euro verdienen en dat ik daarom ook een hoger salaris verwacht.
Bekijk het hele pakket, vraag een Proforma loonstrook aan en bekijk wat het jouw meer of minder gaat kosten om daar te gaan werken.
Als je klaar bent met onderhandelen qua salaris begin dan over je pensioen en geef aan dat je huidige werkgeven een beter regeling heeft (geef een rekenvoorbeeld met apb dat ze begrijpen). Dat je meer vakantiedagen hebt en een jaarlijkse bonus krijgt.
Daar kun je ook nog wat uithalen om het wat minder pijn te laten doen als je minder verdient
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Verwijderd
Ik denk dat het een persoonlijke keuze wordt voor jou.bones schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 07:46:
Super bedankt voor al jullie reacties. Had niet zoveel reacties verwacht om eerlijk te zijn, en waardeer al jullie input enorm. Het is ook wel grappig om te zien dat sommigen aangeven dat ik blij mag zijn met het aanbod, en dat anderen weer zeggen dat ik het niet moet accepteren en verder moet zoeken.
Wat ik niet in de opening heb vermeld, is dat dit wel een hele andere branche is waar ik nu werk, en ook een ander vakgebied. Mijn it achtergrond heeft slechts beperkt voordeel bij mijn nieuwe functie. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik snel ergens anders een projectmanager functie kan krijgen zoals deze, aangezien ik gewoon geen ervaring heb en bij alle vacatures die er zijn (en dat zijn er niet veel in deze branche) vraagt men 3 tot 5 jaar werkervaring in dezelfde branche als projectmanager.
Een onderdeel van de solicitatie was overigens het maken van een projectplan en deze presenteren aan hun huidige projectmanagers, HR en directie. Ik kreeg na afloop direct feedback, en sommigen twijfelden of ik deze functie aan zou kunnen, en anderen waren wel positief. Dus ze weten ongeveer wat ik kan en denk ook dat ze mij daarom deze kans hebben gegeven. Want ook in hun vacature vroegen ze 3 jaar werkervaring als projectmanager.
Echter ben ik dus niet tevreden met het salaris in hun voorstel, al zou ik het wel willen accepteren om ervaring op te doen, al is het maar voor een half jaar. Het bedrijf is een van de grootste namen in deze branche, en vermoed dat als ik na een jaar zou gaan jobhoppen (indien ze mijn salarris niet willen verhogen) ik wel bij een bedrijf terecht kan komen waar ze mij wel een "redelijk" salaris zullen geven voor deze toch wel zware functie.
Maar ik houd helemaal niet van jobhoppen en hoop dan ook dat ze mij na een half jaar of een jaar alsnog een redelijke verhoging geven.
Ik wil ze in ieder geval een tegenvoorstel doen, waarbij ik aangeef dat ik minimaal 250 euro bovenop mijn huidige salaris had verwacht, ben nu alleen nog even aan het bedenken welke argumenten ik allemaal kan aanvoeren, want ik moet wel onderbouwen waarom ik een hoger salaris verwacht. Kan niet aankomen met dat in mijn huidige organisatie beginnende projectmanagers 4100 euro verdienen en dat ik daarom ook een hoger salaris verwacht.
Als ik het zo bekijk ga je terug naar een "junior" functie, je geeft zelf al aan dat je in een andere branche gaat werken. Je huidige achtergrond wordt minder relevant, al zal je altijd wel iets hebben aan je opgebouwde ervaring..
200 euro minder is misschien niet leuk, maar 3200 euro voor een beginnen PM is redelijk hoog.. Ze kunnen ook een starter van school met een prince2 certificaatje oppikken..
Zie het als een stapje terug om daarna flink te groeien..
Maak evt een afspraak dat je na 6 maanden en goed functioneren weer op gelijke voet staat met wat je nu verdient (3400 euro)..
Geld is niet alles, je moet plezier hebben in je werk, en als je meer geluk uit PM haalt dan moet geld jou niet tegenhouden..
kans dat bedrijf verhuist naar lokatie verder van huis of meer fileś?
leuk en uitdagend werk is fijn, maar kan je dan thuis sávonds nog paar uurtjes werken of moet dat op zaak.
hoe denkt vrouw/vriendin hierover, moet je ivm haar werk op tijd bij creche een kind ophalen, allemaal zaken die doorslaggevend kunnen zijn
hoe lang kan je huidige werkkring verlaten zonder dat jouw huidige kwalificaties/ervaring minder relevant wordt, mocht het geen succes zijn en je binnen 2 jaar terug wilt naar gelijksoortig werk dat je nu doet
succes
Ik vind plezier in het werk idd belangrijker, maar heb dat nu ook met mijn huidige baan. Maar minder geld is in mijn situatie iets wat mij wel deels tegenhoud, ik kom nu al amper rond elke maand, en met minder salaris zal dat dus alleen maar lastiger worden.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:54:
[...]
Geld is niet alles, je moet plezier hebben in je werk, en als je meer geluk uit PM haalt dan moet geld jou niet tegenhouden..
Als ik elke maand veel geld zou over houden nu, dan zou ik het me makkelijker kunnen veroorloven om (tijdelijk) minder te gaan verdienen.
Wat overigens nog iets is, ze hebben dus blijkbaar een concurrentiebeding waarbij ik erna niet bij een concurrent mag gaan werken of voor mijzelf mag beginnen. Dus als ik nu akkoord zal gaan met een lager salaris, en na een jaar krijg ik er slechts 100 euro bij o.i.d., dan kan ik ook niet gaan jobhoppen. Ik zit dus eigenlijk aan ze vast.
[ Voor 21% gewijzigd door bones op 24-07-2017 10:16 ]
Verwijderd
https://www.juridischloke...aarden/concurrentiebeding
En anders vragen om het te schrappen uit je contract voor de duur van 1-2 jaar??..
Ik had ook een concurrentie beding in mijn oude contract. Dat komt te vervallen als je elders meer kan verdienen bij dezelfde werkzaamheden. Stelt in de praktijk niets voor dat beding. Zeker als je daarover je werkgever laat informeren via je rechtsbijstand.bones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
Ik vind plezier in het werk idd belangrijker, maar heb dat nu ook met mijn huidige baan. Maar minder geld is in mijn situatie iets wat mij wel deels tegenhoud, ik kom nu al amper rond elke maand, en met minder salaris zal dat dus alleen maar lastiger worden.
Als ik elke maand veel geld zou over houden nu, dan zou ik het me makkelijker kunnen veroorloven om (tijdelijk) minder te gaan verdienen.
Wat overigens nog iets is, ze hebben dus blijkbaar een concurrentiebeding waarbij ik erna niet bij een concurrent mag gaan werken of voor mijzelf mag beginnen. Dus als ik nu akkoord zal gaan met een lager salaris, en na een jaar krijg ik er slechts 100 euro bij o.i.d., dan kan ik ook niet gaan jobhoppen. Ik zit dus eigenlijk aan ze vast.
In sommige branches is het heel specifiek zoeken naar een andere baan en dan is er helemaal geen sprake van 'noodzaak door zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen'. Men wil dan gewoon je als werknemer door dit beding behouden om verder te gaan winkelen, voornamelijk bij concurrentie. Juist omdat het soms een zeer specifieke markt is en je altijd bij een concurrent aan de slag zou gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 24-07-2017 11:17 ]
Ik denk dat (@Ardana) daar anders over denkt, als ik het mij nog goed herinnerNoord27 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:06:
[...]
Ik had ook een concurrentie beding in mijn oude contract. Dat komt te vervallen als je elders meer kan verdienen bij dezelfde werkzaamheden. Stelt in de praktijk niets voor dat beding. Zeker als je daarover je werkgever laat informeren via je rechtsbijstand.
In sommige branches is het heel specifiek zoeken naar een andere baan en dan is er helemaal geen sprake van 'noodzaak door zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen'. Men wil dan gewoon je als werknemer door dit beding behouden om verder te gaan winkelen, voornamelijk bij concurrentie. Juist omdat het soms een zeer specifieke markt is en je altijd bij een concurrent aan de slag zou gaan.
Die heeft daar geloof ik een rechtszaak over verloren.
Ok, niet iedere situatie is gelijk dus. Maar in mijn geval wilde mijn vorige werkgever een uiteindelijk lager salaris betalen als wat ik elders (waar ik nu zit) zou kunnen gaan verdienen. Na contact tussen de rechtsbijstand en mijn oude werkgever heeft die zich terug getrokken met het beding.RedHat schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:23:
[...]
Ik denk dat (@Ardana) daar anders over denkt, als ik het mij nog goed herinner
Die heeft daar geloof ik een rechtszaak over verloren.
Misschien kan het geen kwaad om eens te kijken naar jullie uitgavepatroon. 3400 bruto per maand + 4100 euro bruto per maand van je vrouw is een net inkomen.bones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
ik kom nu al amper rond elke maand, en met minder salaris zal dat dus alleen maar lastiger worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Freekers op 24-07-2017 11:36 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Verwijderd
Dit, helemaal als je met z'n tweeën ruim 5k netto binnenhaalt:Freekers schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:30:
Misschien kan het geen kwaad om eens te kijken naar je uitgavepatroon. 3400 bruto per maand (wat je nu dus verdient) is een net salaris.
Los daarvan: je solliciteert op een baan waar ervaring wordt gevraagd die je eigenlijk niet hebt. Je huidige salaris (gebaseerd op kennis en ervaring in een ander vakgebied) is daarbij totaal niet van belang.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
mijn vrouw is projectmanager bij de overheid (ook beginnend) en die verdient 4100 euro.
Klein stapje achteruit om ervaring op te doen is helemaal niet raar. Vind je het leuk, ben je er goed in, maar krijg je weinig verhoging na 0.5/1/2 jaar? Dan heb je i.i.g. de ervaring om bij een volgende sollicitatie een stuk meer te vragen.
Je WW komt uit je laatst verdiende salaris hé. Dus als je het niet haalt in die 6 maanden gaat men uit van je 3200.Een onderdeel van de solicitatie was overigens het maken van een projectplan en deze presenteren aan hun huidige projectmanagers, HR en directie. Ik kreeg na afloop direct feedback, en sommigen twijfelden of ik deze functie aan zou kunnen, en anderen waren wel positief. Dus ze weten ongeveer wat ik kan en denk ook dat ze mij daarom deze kans hebben gegeven. Want ook in hun vacature vroegen ze 3 jaar werkervaring als projectmanager.
Zo te lezen zit je niet helemaal stevig in het zadel daar dus of je moet je naar verwachting kunnen ontplooien, of je zit na 6 maanden in de mallemolen op basis van je lagere salaris.
Binnen de overheid heb je meestal voldoende ruimte om opleidingen te volgen en te kunnen ontplooien. Waarom niet daar een aanloop proberen, je hebt nu een lekker stressless baanje waaruit je prima verder kan?
Dit is wel een beetje zorgwekkend, het is wel goed om daar eens (als 't mogelijk is) wat aan te doen. Het moet (tonnen aan schuld daargelaten) namelijk prima kunnen, rondkomen van 3400,- p/m., zeker als jullie tweeverdieners zijn.bones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
Ik vind plezier in het werk idd belangrijker, maar heb dat nu ook met mijn huidige baan. Maar minder geld is in mijn situatie iets wat mij wel deels tegenhoud, ik kom nu al amper rond elke maand, en met minder salaris zal dat dus alleen maar lastiger worden.
...
Los daarvan, ik denk dat het goed is om te onderhandelen over het salaris, al is het maar als oefening voor een volgende keer. Hou er wel rekening mee dat de verwachtingen veelal harder stijgen naarmate het salaris hoger wordt. Met andere woorden: Hoe meer je verdient nu, hoe beter je het waarschijnlijk moet doen om na die 6 maanden een verlening te krijgen.
De aangehaalde argumenten hier zijn goed om te gebruiken, zoals dat je nu ook al een bepaald salaris krijgt met een vast contract. Wat daar wel tegenover staat is dat je een carrière switch wil maken, wat ook nu inleveren kan inhouden om later grotere stappen te kunnen maken. Een stap naar achteren, twee vooruit.
2. Onderhandelen zonder tegenvoorstel is geen onderhandelen. Net als 1 offerte geen offerte is
Kortgesteld, bij secundair op termijn gelijkwaardig, en je wil graag deze stap maken, lijkt reeel: tegenvoorstel van 3400 nu, en na 6 maanden 3750 bij gebleken 2-zijdige match.
Wellicht terugkeergarantie bij huidige baas mogelijk? (kom ik wel eens tegen)
Houdt dat argument wel even achter de hand. Als je proberen af te schepen met "wij betalen martkconform", dan kun je dit inzetten, je weet immers wat martkconform is. Natuurlijk is projectmanager niet altijd projectmanager, of iemand budget verantwoordelijk is maakt voor de zwaarte van de functie en de beloning wel uit. Maar ook dat is info die je graag hebt voordat je er begint.bones schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 07:46:
... Kan niet aankomen met dat in mijn huidige organisatie beginnende projectmanagers 4100 euro verdienen en dat ik daarom ook een hoger salaris verwacht.
- het niet naar mijn zin hebt in mijn huidige positie
- Bij de nieuwe werkgever de secudaire arbeidsvoorwaarden een stuk beter zijn
- Het lagere salaris voldoende ruimte overlaat om te kunnen voorzien in mijn huidige levensstandaard
Je geeft zelf al aan dat dat je het wel naar je zin hebt, en aangezien je voor de overheid werkt heb je ook geen beroerde sec. arbeidsvoorwaarden.
Als je nieuwe werkgever beloftes voorspiegeld die niet op papier worden gezet zoals salarisverhogingen na een half jaar, beschouw die maar als niet uitgesproken en/of gemaakt.
Ik zou het in jouw situatie gewoon niet doen, probeer binnen je huidige baan op te klimmen of kijk gewoon verder.
Heb je bij je huidige werkgever (de overheid) aangegeven dat je een nieuwe uitdaging zoekt met meer verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden?
Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen dmv bij/om-scholing.
De overheid lijkt me een fijne werkgever.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Ja misschien zorgwekkend maar hebben ook hoge lasten (bijvoorbeeld hypotheek van 1280). Hebben overigens ook nog ongeveer 500 euro bruto inkomen uit een onderneming (webshop) erbij dus zitten op iets van 8000 bruto samen. Maar eind van de maand niks meer en doen niet eens gekke dingen (kopen niet eens kleding elke maand bijvoorbeeld). Maar dit staat los van het zoeken naar een nieuwe baan hoor. Dat doe ik puur voor mijn toekomst en omdat ik toe ben aan iets anders.freggel schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:55:
[...]
Dit is wel een beetje zorgwekkend, het is wel goed om daar eens (als 't mogelijk is) wat aan te doen. Het moet (tonnen aan schuld daargelaten) namelijk prima kunnen, rondkomen van 3400,- p/m., zeker als jullie tweeverdieners zijn.
Nee heb het nog niet besproken maar er zijn ook niet soortgelijke projecten binnen de overheid. Projectmanager functies zijn er genoeg maar op hele andere gebieden.technomania schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:13:
Waarschijnlijk een domme reactie maar wil het toch vragen?
Heb je bij je huidige werkgever (de overheid) aangegeven dat je een nieuwe uitdaging zoekt met meer verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden?
Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen dmv bij/om-scholing.
De overheid lijkt me een fijne werkgever.
Als het overigens niet doorgaat allemaal dan blijf ik er fijn werken hoor. Kan op kosten van mijn huidige werkgever nog genoeg opleidingen doen.
Met huurprijzen van 1400 euro voor een gezinshuisje in Amsterdam vind ik dat nog niet eens zo heel buitensporig hoog. Dan nog hou je ongeveer 4000 euro netto over om te besteden aan energie, verzekeringen, auto, voedsel, kleding etc, dus nogmaals probeer eens je uitgavepatroon in kaart te brengenbones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:02:
Ja misschien zorgwekkend maar hebben ook hoge lasten (bijvoorbeeld hypotheek van 1280). Hebben overigens ook nog ongeveer 500 euro bruto inkomen uit een onderneming (webshop) erbij dus zitten op iets van 8000 bruto samen. Maar eind van de maand niks meer en doen niet eens gekke dingen (kopen niet eens kleding elke maand bijvoorbeeld). Maar dit staat los van het zoeken naar een nieuwe baan hoor. Dat doe ik puur voor mijn toekomst en omdat ik toe ben aan iets anders.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ten 1e het zijn mijn (onze) zaken niet. Ten 2e heeft het niks met de vraagstelling te maken. Maar...Freekers schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:20:
[...]
Dan nog hou je ongeveer 4000 euro netto over om te besteden aan energie, verzekeringen, auto, voedsel, kleding etc, dus nogmaals probeer eens je uitgavepatroon in kaart te brengen
Ik ben het volledig met je eens... Ik moet het doen met 1200 euro netto (incluis toeslagen) en dan moet ik mijn huur nog betalen.
Kan me niet voorstellen dat jullie er zoveel geld doorheen jagen.
(let op, is geen persoonlijke aanval en mocht het ongewenst zijn zal ik mijn post aanpassen

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Nu loon was niet de grootste drijfveer bij mij. Een grotere uitdaging en iets zeer mooi op mijn cv kunnen zetten was voor mijn leeftijd de voornamelijkste reden.
Mijn mening, of het nu net onder of boven je huidig loon zit, zou ik daar niet over twijfelen. De onzekerheid dat je aangeeft (eerst extern beginnen en na lange tijd optie te vast) en de vage belofte van opslag zijn voor mij wel breekpunten. Probeer eerder die te onderhandelen, zet er een minimum cijfer op die opslag en ga voor vast in dienst.
Is het overigens een functie waar je je oude kennis nog zal kunnen gebruiken? Ik merk dat in sommige bedrijven project managers of product manager met kennis van IT echt wel een meerwaarde zijn. Je mag dan wel junior zijn in project manager, maar je kan vaak de IT kennis niet onderschatten in zo'n functies. Ik ben de enige op mijn werk met deze combinatie en ben dan bij veel projecten fel gevraagd.
Je laat je immers geen blaasjes wijsmaken, pikt zeer snel op waarover het gaat en identificeert zeer snel mogelijke problemen.
[ Voor 21% gewijzigd door SMGGM op 24-07-2017 20:59 ]
Wait wutbones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
ik kom nu al amper rond elke maand, en met minder salaris zal dat dus alleen maar lastiger worden.

Dus je leeft gewoon op te grote voet. Tjah...Hypotheek, 2 auto's en kinderopvang zijn onze grootste kostenposten. Wij sparen slechts 200 euro per maand voor onvoorzienbare uitgaven.
[ Voor 23% gewijzigd door Chip. op 26-07-2017 12:15 ]
bones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:12:
[...]
Samen 8k bruto-inkomen, een dergelijke (in mijn ogen normale) hypotheek en eind van de maand blut zijn; hoe dan? Het netto-verschil tussen je huidige salaris en het aanbod is niet zo groot en zou met zo'n inkomen op te vangen moeten zijn. Ik mag hopen dat er van het inkomen minstens 1-2k gespaard wordt en dat dit onder de hoge lasten valt (en blut dus niet helemaal/helemaal niet blut is). Los daarvan: zo'n tegenvoorstel doen dat jij als je elkaar in het midden treft tevreden bent. Zo lang je in onderhandeling bent, kunnen beide partijen ermee stoppen.bones schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:02:
[...]
Ja misschien zorgwekkend maar hebben ook hoge lasten (bijvoorbeeld hypotheek van 1280). Hebben overigens ook nog ongeveer 500 euro bruto inkomen uit een onderneming (webshop) erbij dus zitten op iets van 8000 bruto samen. Maar eind van de maand niks meer en doen niet eens gekke dingen (kopen niet eens kleding elke maand bijvoorbeeld). Maar dit staat los van het zoeken naar een nieuwe baan hoor. Dat doe ik puur voor mijn toekomst en omdat ik toe ben aan iets anders.
[...]
Nee heb het nog niet besproken maar er zijn ook niet soortgelijke projecten binnen de overheid. Projectmanager functies zijn er genoeg maar op hele andere gebieden.
Als het overigens niet doorgaat allemaal dan blijf ik er fijn werken hoor. Kan op kosten van mijn huidige werkgever nog genoeg opleidingen doen.
Ik heb overigens zo'n vermoeden dat het om een cursus op hbo-niveau gaat, niet om een volwaardige (extra) hbo-opleiding.
Hypotheek, 2 auto's en kinderopvang zijn onze grootste kostenposten. Wij sparen slechts 200 euro per maand voor onvoorzienbare uitgaven. Maar goed daar gaat dit topic niet over.wheel schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:44[/message]:[/b]
Samen 8k bruto-inkomen, een dergelijke (in mijn ogen normale) hypotheek en eind van de maand blut zijn; hoe dan? Het netto-verschil tussen je huidige salaris en het aanbod is niet zo groot en zou met zo'n inkomen op te vangen moeten zijn. Ik mag hopen dat er van het inkomen minstens 1-2k gespaard wordt en dat dit onder de hoge lasten valt (en blut dus niet helemaal/helemaal niet blut is). Los daarvan: zo'n tegenvoorstel doen dat jij als je elkaar in het midden treft tevreden bent. Zo lang je in onderhandeling bent, kunnen beide partijen ermee stoppen.
Ik heb overigens zo'n vermoeden dat het om een cursus op hbo-niveau gaat, niet om een volwaardige (extra) hbo-opleiding.
Ik heb een tegenvoorstel gedaan en ben nu in afwachting van hun reactie daar op.
Ik heb overigens wel een volwaardige HBO opleiding gedaan met diploma, en geen cursus op HBO niveau.
Ik zal de uitkomst van mijn onderhandelingen hier wel posten. Iedereen bedankt totzover.
Dit soort uitspraken zou ik niet graag teruglezen van een projectmanager met budget verantwoordelijkheid als werkgever zijnde.bones schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:51:
[...]
Hypotheek, 2 auto's en kinderopvang zijn onze grootste kostenposten. Wij sparen slechts 200 euro per maand voor onvoorzienbare uitgaven. Maar goed daar gaat dit topic niet over.
Dit is toch wel enigszins ontopic hoor voor een functie waar visie en inzicht kerncompetenties zijn.
Als één van je grootste kostenposten uit je auto's komt waarom niet een leaseauto voorstellen? Voor jou een vooruitgang in koopkracht en voor de werkgever goedkoper dan het leasebudget als bruto salaris uit te keren.
Voor 11/9/2001 , in het gulden tijdperk, had ik bij 2 bedrijven een aanbod, 1 bood ongeveer het salaris wat ik toen had (ik ging er wel iets op achteruit, want minder vrije dagen en pensioen premie), en 1 bood 10% onder mijn huidige salaris.
Ik ging wel een geheel andere functie doen, en had 3,5 jaar werk ervaring, WO geschoold. Overige voorwaarden en functie waren bijna hetzelfde, bij bedrijf 1 iets beter.
Toen ik deze laatste afbelde, zeiden had het gezegd dan hadden we het aanbod gematched als ik het had laten weten (in het salaris gesprek lieten door schemeren dat dit bod het was). Ze wisten mijn huidige salaris, dus hebben ze bewust lager ingeschoten. Ze probeerden het gewoon. Het was nog op de top van de economie, dus met een tekort aan ICT-ers.
Bij de eerste had ik onderhandeld dat ik na een half jaar bij goede prestatie er 10% op vooruit zou gaan (hiermee compenseerde ik mijn achteruit gang mooi) als extra tussentijdse beoordeling.
Toen kreeg je nog direct een vast contract.....
De wereld is vandaag wel anders, maar er is/dreigt al weer een schaarste in de ICT.
Ik zou bedenken wat je wilt verdienen, en dan een tegen bod doen wat hoger ligt dan wat je wilt.
Als zij echt nee zeggen, kan je altijd nog besluiten hun bod te aanvaarden (of niet), zij zitten te springen om mensen. Dus wil je op 3400 uit komen dan kan je op 3600/3700 gaan zitten, wil je hoger doe dan een hoger tegen aanbod. Overdrijven is natuurlijk niet goed, maar laten zien dat je weet wat je waard bent is goed.
Verder denk na over andere voorwaarden, sneller een vast contract (na een half jaar al, of na een jaar), een snellere salaris groei, cursussen die je wilt doen zonder dat je aan een studie contract vast zit (denk aan prince 2 certificaat incl examens of ipma c, eventueel scrum master), zeker belangrijk gezien de korte contracten die ze aanbieden. Wat is belangrijk voor jou, en gebruik dat als wisselgeld.
Een Prince 2 cursus met examens komt ook al op 2000-3000 euro, gedeeld door 12 maanden is ook iets van 200 euro per maand. Als je dan geen studie schuld op bouwt, is da mooi meegenomen.
PS Als je wilt weten hoe het is afgelopen, het tweede bedrijf is na 8 jaar failliet gegaan, het eerste bedrijf bestaat nog, maar ik ben er wel na 9 jaar ontslagen (en daarna weer aangenomen toen men een klus voor me had). Ik ben nu al 10+ jaar projectleider in de ICT (omdat bedrijf 1 iedereen op prince 2 cursus stuurde toen ik daar begon) en zzp-er. Het bevalt me prima, dus alles is goed gekomen
Everything is better with Bluetooth
Misschien wel beginnend in deze tak van sport, maar natuurlijk niet als werkende. Je neemt immers ervaringen en kennis mee vanuit je huidige werkgever. Of dit vertaald kan worden naar salaris, dat is vraag twee.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
Ze gaven als reden dat ik beginnend ben
Los van mijn bovenstaande opmerking, moet je ook kijken naar de groei. Als je nu op de maximale trede binnen je schaal zit en je nieuwe werkgever in de laagste trede, je bij je nieuwe werkgever meer zult verdienen.bones schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
Is het gebruikelijk dat men een lager salaris gaat bieden bij een nieuwe en hogere functie?
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar niet helemaal. Want dit is voor jouw keuze wat je nu moet doen toch wel behoorlijk relevant. En ik zal er daarom niet verder over doorgaan dan deze, maar ik zou je toch echt heel erg adviseren een lijstje te maken van waar je geld elke maand naartoe gaat, en of het echt nodig is en niet heel veel goedkoper kan zonder aan geluk in te leveren. Want laten we wel wezen, met 8k bruto nauwelijks rond kunnen komen is wel degelijk een gat in de hand.bones schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:51:
[...]
Hypotheek, 2 auto's en kinderopvang zijn onze grootste kostenposten. Wij sparen slechts 200 euro per maand voor onvoorzienbare uitgaven. Maar goed daar gaat dit topic niet over.
In totaal dus 3400, voor 40 uur met een half jaar (7 maanden) contract. Dat is dus exact hetzelfde als wat ik nu verdien. Ik kan daar best vrede mee hebben, alleen zit wel nog met het 7 maanden contract waardoor ik twijfel om het wel/niet te doen.
ik verwacht niet dat je direct een vast contract krijgt, maar ik zou wel eisen dat er na 7 maanden, het volgende contract 1 voor onbepaalde tijd is. Tevens zou ik afspraken maken over opleidingen en certificeringen zoals ik ook aangaf, liefst zonder studie afbetaal beding als het kan
Kan dat niet zonder beding, zorg zeker voor de voorwaarde dat bij beëindiging na het eerste contract op hun initiatief er geen studie schuld, lease schuld etc overblijft.
Everything is better with Bluetooth
Een leaseauto betekend als je het volledig doorrekent, in de regel *geen* vooruitgang in salaris. Lijkt me dus niet het juiste om in te zetten.De Rikster schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:22:
[...]
Dit soort uitspraken zou ik niet graag teruglezen van een projectmanager met budget verantwoordelijkheid als werkgever zijnde.
Dit is toch wel enigszins ontopic hoor voor een functie waar visie en inzicht kerncompetenties zijn.
Als één van je grootste kostenposten uit je auto's komt waarom niet een leaseauto voorstellen? Voor jou een vooruitgang in koopkracht en voor de werkgever goedkoper dan het leasebudget als bruto salaris uit te keren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
In de regel niet inderdaad maar als TS aangeeft met 8k+ net aan rond te komen en de grootste kostenposten de auto's, hypotheek en kinderopvang zijn zou ik het niet op voorhand afschrijven.unezra schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:49:
[...]
Een leaseauto betekend als je het volledig doorrekent, in de regel *geen* vooruitgang in salaris. Lijkt me dus niet het juiste om in te zetten.Je rijd privé goedkoper dan met een leaseauto _tenzij_ je privé ook gloednieuw wilt rijden, dan is lease goedkoper.
Juist wel.De Rikster schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:52:
[...]
In de regel niet inderdaad maar als TS aangeeft met 8k+ net aan rond te komen en de grootste kostenposten de auto's, hypotheek en kinderopvang zijn zou ik het niet op voorhand afschrijven.
Leaseauto betekend in de regel minder salaris (dus ook minder vakantiegeld, eventuele 13e maand en pensioenopbouw) plus dat je ook nog eens de fiscale bijtelling hebt. Met een leaseauto word je plat gezegd, dubbel genaaid.
Ik zou TS eerder adviseren en een wat goedkopere (aanschaf, operationele kosten) auto te rijden. :-)
Ben het met je eens dat 8K+ bruto best een riant gezinsinkomen is en ik schrok er ook van dat TS met dat bedrag, in staat is net 200 EUR te sparen.
Met zo'n uitgavenpatroon zit TS precies in de situatie waar ik in andere topics voor waarschuw: Je leeft om te werken. Er is geen enkele foutmarge. 200 EUR per maand over is verwaarloosbaar. Een beetje koelkast kost al 800 EUR. Da's voor TS 4 maanden spaargeld. Moet zijn/haar auto vervangen worden, ben je heel rap 6000 EUR kwijt. Da's 30 maanden (!) spaargeld.
Nog even gerekend, 200 EUR per maand is 2400 EUR per jaar spaargeld. Met 8K gezinsinkomen, dus een ruwe 112K per jaar, moet het toch zeker mogelijk zijn 10-20K per jaar te sparen of (om terug te komen op het onderwerp) een baan te accepteren die een paar honderd EUR minder op brengt.
Ik zie veel grotere problemen dan alleen "deze nieuwe baan is leuk, maar heeft een te laag salaris om van rond te kunnen komen". Ik zie eerder een probleem in de trant van "mijn uitgaven zijn te hoog ten opzichte van mijn inkomen".
[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 29-07-2017 07:15 . Reden: 200 per maand is natuurlijk 2400 per jaaar, geen 1200. Thnx Croga :) ]
unezra schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 06:39:
Nog even gerekend, 200 EUR per maand is 1200 EUR per jaar spaargeld.
pssst. ik denk dat je een nieuwe rekenmachine nodig hebt ;-)
*oops* Het is nog vroeg.Croga schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 07:11:
[...]
offtopic:
pssst. ik denk dat je een nieuwe rekenmachine nodig hebt ;-)
Zo generiek kan je dat helemaal niet stellen. Ligt er gewoon volledig aan wat prive de eisen aan een auto zijn. Als je een hobby hebt waarvoor je een ruime station nodig hebt en 30k km's prive rijdt valt het sommetje heel anders uit dan als alle familie en vrienden om de hoek wonen en je 5k km's per jaar.unezra schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:49:
[...]
Een leaseauto betekend als je het volledig doorrekent, in de regel *geen* vooruitgang in salaris. Lijkt me dus niet het juiste om in te zetten.Je rijd privé goedkoper dan met een leaseauto _tenzij_ je privé ook gloednieuw wilt rijden, dan is lease goedkoper.
On-topic: Ik zou niet te veel de focus op die 7 maanden leggen met onderhandelen, dat is waarschijnlijk een regel in de organisatie, klinkt niet alsof die voor jou specifiek opgeheven gaat worden. Beter harde afspraken maken over hoe verder te gaan na de 7 maanden.
Er zijn altijd corner cases. Iets met uitzonderingen, regel en bevestigen.Oilman schreef op zondag 30 juli 2017 @ 22:34:
[...]
Zo generiek kan je dat helemaal niet stellen. Ligt er gewoon volledig aan wat prive de eisen aan een auto zijn. Als je een hobby hebt waarvoor je een ruime station nodig hebt en 30k km's prive rijdt valt het sommetje heel anders uit dan als alle familie en vrienden om de hoek wonen en je 5k km's per jaar.
Punt is dat een leaseauto (auto van de zaak), meestal behoorlijk wat verborgen kosten heeft die zich niet beperken tot de fiscale bijtelling alleen. Over het algemeen kun je privé een prima 2e hands auto rijden, voor veel minder geld dan een vergelijkbare nieuwe auto je kost als lease auto.
Die harde afspraken kun je waarschijnlijk ook gevoeglijk vergeten. Bedrijven hebben daar in de regel prima interne regels voor. Natuurlijk kun je proberen om een clause als "bij goed functioneren" op te nemen, maar wat is die waard? Stel na 7 maanden klikt het toch niet helemaal, dan functioneer je gewoon niet goed. Dat kun je aanvechten, maar op dat moment heb je een verstoorde arbeidsrelatie en lig je alsnog als werknemer buiten.On-topic: Ik zou niet te veel de focus op die 7 maanden leggen met onderhandelen, dat is waarschijnlijk een regel in de organisatie, klinkt niet alsof die voor jou specifiek opgeheven gaat worden. Beter harde afspraken maken over hoe verder te gaan na de 7 maanden.
krijg bijna het gevoel dat ze je nodig hebben voor een klusje van 6 maanden.bones schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:28:
Ok ik heb dus een tegen aanbod gedaan wat 800 euro hoger is dan hun eerste aanbod, en had ook gevraagd om een jaarcontract ipv half jaar (7 maanden). Ik had verwacht dat we in het midden zouden eindigen met een jaarcontract... maar ze bellen mij zojuist op dat ze niet akkoord kunnen gaan met mijn bod, en doen weer een tegenbod van 200 euro hoger dan het eerste bod. Ze gaven ook aan dat ze nooit beginnen met een jaarcontract of vast contract.
In totaal dus 3400, voor 40 uur met een half jaar (7 maanden) contract. Dat is dus exact hetzelfde als wat ik nu verdien. Ik kan daar best vrede mee hebben, alleen zit wel nog met het 7 maanden contract waardoor ik twijfel om het wel/niet te doen.
wat zou voor een bedrijf de reden kunnen zijn om geen jaarcontract af te geven (eventueel met proeftijd).
Na 1 jaar hoeven ze niet te verlengen.
...
Ik zou je toch echt (redelijk dringend) willen adviseren om eens goed inzichtelijk (kan bijv in excel) te krijgen waar het geld precies naartoe gaat.
Tuurlijk, hypotheek en kinderopvang is duur, maar (and correct me if I'm wrong), voor beide kan je toeslag krijgen (danwel HRA).
Eens met hierboven, met 8k zou je jaarlijks 10-20k moeten kunnen sparen (ikzelf had dat als doel gesteld).
mwha zal wel meevallen denk ik. Veel bedrijven is het gewoonlijk om zo lang mogelijk tijdelijke contracten te geven, google maar eens op de 7+8+8 regel.koentjuh1987 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:11:
[...]
krijg bijna het gevoel dat ze je nodig hebben voor een klusje van 6 maanden.
wat zou voor een bedrijf de reden kunnen zijn om geen jaarcontract af te geven (eventueel met proeftijd).
Na 1 jaar hoeven ze niet te verlengen.
Dat is niet het onderwerp van het topic toch? Als je samen een baan hebt waar in je totaal 8K bruto verdient ben je waarschijnlijk ook slim genoeg om je uitgaven op een rijtje te zetten als dat nodig is.aaajeetee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:12:
Ik weet dat het niet het onderwerp hier is, en het is al voorbij gekomen, ik vind het toch wel zorgelijk dat TS en partner niet rond kunnen komen van 8000bruto per maand.
Ik zou je toch echt (redelijk dringend) willen adviseren om eens goed inzichtelijk (kan bijv in excel) te krijgen waar het geld precies naartoe gaat.
Tuurlijk, hypotheek en kinderopvang is duur, maar (and correct me if I'm wrong), voor beide kan je toeslag krijgen (danwel HRA).
Eens met hierboven, met 8k zou je jaarlijks 10-20k moeten kunnen sparen (ikzelf had dat als doel gesteld).
[ Voor 46% gewijzigd door Bartske op 31-07-2017 09:18 ]
ik ken het. maar als een bedrijf je graag wil hebben maken ze m.i. geen goede indruk door alleen maar korte contracten aan te bieden...Bartske schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:16:
[...]
mwha zal wel meevallen denk ik. Veel bedrijven is het gewoonlijk om zo lang mogelijk tijdelijke contracten te geven, google maar eens op de 7+8+8 regel.
[...]
Dat is niet het onderwerp van het topic toch? Als je samen een baan hebt waar in je totaal 8K bruto verdient ben je waarschijnlijk ook slim genoeg om je uitgaven op een rijtje te zetten als dat nodig is.
...
Daar ben ik het overigens helemaal mee eens. Een werkrelatie moet van beide kanten komen.koentjuh1987 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:19:
[...]
ik ken het. maar als een bedrijf je graag wil hebben maken ze m.i. geen goede indruk door alleen maar korte contracten aan te bieden...
Ik zou me dan niet meer druk maken om het salaris, maar de focus te leggen op het contract. Als ze écht niet afstappen van de 7 maanden, dan geen jaarcontract erna maar vast. En daarbij ook de stijging in salaris vastleggen. Of je geeft ze de keuze.. voor het risico wat jij neemt met een korte contracten een stuk hoger (500?) salaris.bones schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:28:
Ok ik heb dus een tegen aanbod gedaan wat 800 euro hoger is dan hun eerste aanbod, en had ook gevraagd om een jaarcontract ipv half jaar (7 maanden). Ik had verwacht dat we in het midden zouden eindigen met een jaarcontract... maar ze bellen mij zojuist op dat ze niet akkoord kunnen gaan met mijn bod, en doen weer een tegenbod van 200 euro hoger dan het eerste bod. Ze gaven ook aan dat ze nooit beginnen met een jaarcontract of vast contract.
Het bedrijf waar ik nu voor werk (Den Bosch regio) heeft mij in het begin ook een 7 - 8 - 8 maanden constructie gehad. Zo behoud het bedrijf jouw de toch maximaal aantal maanden en zonder een eventuele "transitie vergoeding" te hoeven betalen als deze besluiten mij na het derde contract niet te behouden. (Gelukkig was dat ik mijn geval wel zo en heb ik nu een vast contract)koentjuh1987 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:19:
[...]
ik ken het. maar als een bedrijf je graag wil hebben maken ze m.i. geen goede indruk door alleen maar korte contracten aan te bieden...
Ik heb het niet nagerekend, maar juist bij hogere inkomens gaat die toeslag heel hard naar beneden. Kosten voor kinderopvang voor bv 3 kinderen de hele week hollen je inkomen echt enorm uit. Geen idee wat TS heeft rondrennen maar ik kan het me op zich wel een beetje voorstellen.aaajeetee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:12:
Ik weet dat het niet het onderwerp hier is, en het is al voorbij gekomen, ik vind het toch wel zorgelijk dat TS en partner niet rond kunnen komen van 8000bruto per maand.
Ze konden ook niet aangeven in welke salarisschaal ik terecht zou komen en hoever ik kan groeien in de schaal. Ze deden daar heel vaag over en had zelf het idee dat ze van plan waren om na 7 maanden het salaris redelijk te verhogen. Voor mij is het dan ook jammer maar helaas, wellicht krijg ik in de toekomst een nieuwe kans.
Wat de vaste lasten betreft, die ga ik komende maand eens op een rijtje zetten om precies te zien waar wat naartoe gaat. Had al van een medetweaker een lijstje gehad met inkomens/uitgaven en die kon met minder veel meer sparen dus dat was wel even een eye opener.
Doen overigens echt geen gekke dingen maar denk dat we te makkelijk over kleine uitgaven denken, met name boodschappen en buiten de deur eten.
Jammer dat het niets geworden is, maar je bent wel weer een wijzer geworden over onderhandelenbones schreef op maandag 31 juli 2017 @ 17:19:
Wat de vaste lasten betreft, die ga ik komende maand eens op een rijtje zetten om precies te zien waar wat naartoe gaat. Had al van een medetweaker een lijstje gehad met inkomens/uitgaven en die kon met minder veel meer sparen dus dat was wel even een eye opener.
Doen overigens echt geen gekke dingen maar denk dat we te makkelijk over kleine uitgaven denken, met name boodschappen en buiten de deur eten.
Wat betreft verstandig omgaan met je geld, mijn vrouw en ik hebben samen kort geleden het Financial Peace University programma van Dave Ramsey doorlopen. We zijn er beiden dik tevreden over en het heeft ons echt een andere kijk op geld gegeven, met bijbehorend actie plan. Aanrader om eens naar te kijken (of het boek "Total Money Makeover" van hem te lezen). Succes met het aanpakken van je financiën!
When life throws you a curve, lean into it and have faith!