Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Celgetallen (ik weet niet hoe dit heet) optellen

Pagina: 1
Acties:

• jvgend
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-10-2022
Ik wil graag celgetallen (heet dit soms argumenten?) optellen.

Stel ik heb in een cel staan:

=A1

In een andere cel wil ik dan hebben staan =A2. Ik wil echter iets specifieks testen en ik wil in de andere cell dus eigenlijk zoiets hebben staan als =A1 +1. Alleen die 1 moet niet opgeteld worden bij de inhoud van cel A1 maar bij de 1 van A1.
Snap dat de vraag misschien onduidelijk is maar hoop dat iemand mij snapt ;) en het antwoord weet. Hoor het heel graag!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Nibbz

Postmaster General

Ga in de cel staan waar je wil dat je nieuwe waarde komt te staan

dan doe je daar =A1 + 1. Dan heb je A1 niet veranderd, maar staat er in de cel waar je net die formule hebt ingevult, bv. 21 (als A1 20 is)

edit:

Microsoft heeft wel een goeie help pagina btw.. weet niet of je die al gevonden had

https://support.office.co...a3-4115-85bc-f4a465f64a8a

[ Voor 33% gewijzigd door Nibbz op 19-07-2017 14:00 ]

13:37

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:36

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

=SOM(A1:A6)

telt alles op van A1 t/m A6

je kan ook:

=SOM( invoeren en dan andere velden aanklikken

Professioneel Heftruck Syndroom

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:01
Wat jvgend bedoelt is denk ik dat hij de 1 rij bij een bepaald getal wil optellen.
Bijvoorbeeld als hij "cel +5" wil doen dan is de uitkomst in A1 6 en in A101 106

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
Ik denk dat ik je snap. Je wilt eigenlijk in een formule A1+1 laten uitkomen als A2 en niet als <waarde A1>+1. Volgens mij moet je dan even met VBA aan de gang.
Gewoon wat pseudo code om iets duidelijk te maken:
code:
1
2
3
intCel = 1
ActiveSheet.Range("A"&intCel).Select
Rest van code..

• jvgend
Archie_T schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:02:
Ik denk dat ik je snap. Je wilt eigenlijk in een formule A1+1 laten uitkomen als A2 en niet als <waarde A1>+1. Volgens mij moet je dan even met VBA aan de gang.
code:
1
2
3
intCel = 1
Rest van code..
Dit is inderdaad wat ik bedoel!

• jvgend
Wat Archie_T schrijft is inderdaad zoals ik het bedoel. Nu ken ik geen VBA, maar weet nu in welke richting het moet gaan zoeken. Mochten anderen alsnog aanvullende tips hebbe ndan houd ik me aanbevolen natuurlijk :-)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03
jvgend schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:06:
Wat Archie_T schrijft is inderdaad zoals ik het bedoel. Nu ken ik geen VBA, maar weet nu in welke richting het moet gaan zoeken. Mochten anderen alsnog aanvullende tips hebbe ndan houd ik me aanbevolen natuurlijk :-)
Nog even doorgespeeld. Ik zie dat de functie INDIRECT doet wat jij wilt (mocht je geen VBA willen doen) snap alleen nog niet hoe het werkt maar neem aan dat je ook wat kan googlen:
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
<edit>
Eigenlijk simpel Je vult Kolom en rijnummer in aparte cellen in en deze gebruik je in de functie om de volgende cel op te zoeken:
Cel A1 waarde: A
Cel A2 waarde: 4
Cel A3 formule: =INDIRECT (A1&A2)
Cel A4: waarde 12
In Cel A3 komt nu 12 te staan doordat de formule er A&4 van maakt en dus cel A4 uitleest. Pas je cel A2 aan naar waarde 5 zal in cel A3 de informatie uit cel A5 komen te staan enz...

[ Voor 58% gewijzigd door Archie_T op 19-07-2017 14:19 ]

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Volgens mij wil je de OFFSET functie gebruiken. Je kunt hierin een Cell aangeven (bv. A1) en dan aantal rijen naar beneden en aantal kolommen naar rechts + het aantal terug te geven rijen en kolommen.

Wil je dus van A1 naar A2. Dan doe je: =OFFSET(A1, 0, 1, 1, 1)

EDIT: Dit geeft dan de waarde terug van wat in A2 staat. Dus niet de waarde A2.

[ Voor 13% gewijzigd door The_Ghost16 op 19-07-2017 14:13 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Archie_T schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:02:
code:
1
2
3
intCel = 1
Rest van code..
Vba is niet nodig: de functie adres is voldoende
code:
1
=Adres(rij(A1)+1,kolom(A1))
geeft de tekst '$A$2'. Dollartekens en verwijzingsvorm zijn opties.

En als je wel een verwijzing wilt hebben dan is het idd offset()

Tenzij je verwijzing in een cel met een rij wilt ophogen. Dan wordt t echt complexer, maar ik kan me ook geen situatie voorstellen waarbij dat nuttig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 19-07-2017 18:50 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• jvgend
Top, bedankt voor de tips, ik ga er mee bezig.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
INDIRECT is hiervoor de makkelijkste functie. VBA is te ingewikkeld volgens mij voor wat je wilt bereiken.

• jvgend
Ik was zelf bezig een oplossing te bedenken voor onderstaand probleem. Wellicht is het beter dat ik de vraag hier concreter maak, omdat mijn bedachte oplossing ook wellicht niet de goede is. Aan de administrator: deze vraag heb ik vandaag ook gesteld in Moeilijker manier van transponeren Deze is op slot gezet omdat het een "huiswerkopdracht" zou zijn en ik een klasgenoot van ene Sanne zou zijn. Dit is absoluut een verkeerde aanname. Dit heb ik u ook gemeld in een privébericht.

De kwestie is als volgt:

Ik moet regelmatig een kolom met data omzetten in meerdere rijen. Dit gaat meestal in stappen van 6 rijen, maar dit kan variabel zijn. Het aantal rijen is ook variabel maar is altijd een veelvoud van 6. Ik denk dat het plaatje voor zich spreekt. De data in de linkerkolom moet omgezet worden naar de drie horizontale rijen.

Ik kom er niet uit om dit te automatiseren. Ik moet nu per 6 cellen kopiëren en plakken (transponeren). Het gaat echter soms over wel meer dan 100 regels. Iemand een oplossing? Hoor het heel graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vrLvkOt3GFNPydrGyaLBgTq1/thumb.jpg

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:33
jvgend schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:50:
Ik was zelf bezig een oplossing te bedenken voor onderstaand probleem. Wellicht is het beter dat ik de vraag hier concreter maak, omdat mijn bedachte oplossing ook wellicht niet de goede is. Aan de administrator: deze vraag heb ik vandaag ook gesteld in Moeilijker manier van transponeren Deze is op slot gezet omdat het een "huiswerkopdracht" zou zijn en ik een klasgenoot van ene Sanne zou zijn. Dit is absoluut een verkeerde aanname. Dit heb ik u ook gemeld in een privébericht.

De kwestie is als volgt:

Ik moet regelmatig een kolom met data omzetten in meerdere rijen. Dit gaat meestal in stappen van 6 rijen, maar dit kan variabel zijn. Het aantal rijen is ook variabel maar is altijd een veelvoud van 6. Ik denk dat het plaatje voor zich spreekt. De data in de linkerkolom moet omgezet worden naar de drie horizontale rijen.

Ik kom er niet uit om dit te automatiseren. Ik moet nu per 6 cellen kopiëren en plakken (transponeren). Het gaat echter soms over wel meer dan 100 regels. Iemand een oplossing? Hoor het heel graag.

[afbeelding]
Met een VBA macro is dit heel simpel

• jvgend
Helaas is VBA niet iets dat ik beheer :-( Is dat makkelijk toe te lichten met een voorbeeldje?

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als de breedte van de rijen vast staat is makkelijk uit te rekenen welke rij uit kolom A je moet hebben voor elke target cel binnen het blok rijen: (rij - 1) * breedte + kolom. Denk maar na: de 1e kolom van de 2e rij is eigenlijk gewoon het 7e getal. Het 4e getal in de 3e rij is (3-1)*6+4 = 16, dus de 16e rij uit kolom A. Je kan met INDIRECT en ADRES hiermee een simpel blok maken met formules zodat het precies ingevuld wordt zoals je wilt. Geen VBA voor nodig.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:33
Je kan met formules heel veel maar ik vind persoonlijk dat het heel snel een knoeiboeltje wordt. Als ik meer dan 3 functies in 1 formule nodig heb maak ik meestal een macro. Je zou iets in deze stijl kunnen doen:

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
dim i as integer, j as integer, k as integer