Ik heb een oude computer, ooit de gaming-PC van mijn broer geweest, die niet meer werkt. Daar heb ik al een eerder topic aan gewijd (zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1618734) maar door gebrek aan tijd en inzet is het nooit echt gelukt om deze weer draaiende te krijgen. Destijds kreeg ik al de tips om gewoon over te stappen op een nieuwe generatie systemen, maar destijds wou ik slechts de foute componenten vervangen om het geheel weer draaiende te krijgen. Daarom ben ik nu hier...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het nieuwe systeem gebruiken als tweede systeem naast mijn Dell Inspiron 15-7537 laptop. Edit: in tegenstelling tot de link heeft mijn laptop 16gb intern geheugen.
Ik gebruik het dan voor programma's zoals Adobe Illustrator/Photoshop/Dreamweaver/After Effects/Premiere Pro, maar zou het ook graag voor een aantal games willen gebruiken. Dat zouden dan vooral games van Paradox Interactive zijn en soms een shooter uit de Battlefield-serie (wil vooral eens Battlefield 1 gaan spelen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vaste prijs, maar ik hoop natuurlijk mijn budget zo goed mogelijk te rekken. Ik ga op dit moment uit van 560 euro voor de nieuwe componenten, op basis van wat ik naar aanleiding van de BBG en verschillende topics hier op het forum heb kunnen samenstellen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eerder een videokaart gekocht voor mijn vorige systeem, omdat dat toen de problemen zou moeten oplossen. In wat ik heb kunnen vergelijken zijn meeste stats nog redelijk goed in vergelijking met de keuzes uit verschillende BBG's. Het gaat om deze videokaart:
Verder heb ik verschillende monitoren die ik kan aansluiten. Het moederbord heeft zelf al een internet-kaart, en anders heb ik die ook nog liggen. Ook heb ik van de vorige computer nog veel losse fans liggen om het allemaal lekker door te luchten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik reeds heb weten samen te stellen op basis van wat ik hier allemaal gelezen heb en denk nodig te hebben:
De chipset schijnt erg koel te zijn, dus ik weet niet of ik nog meer koeling nodig heb? Het is gewoon de eerste keer dat ik een heel systeem zelf in elkaar zet, dus het is voor mij ook beetje kijken en gokken wat ik nu heb.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig vooral naar Intel/Asus, maar heb geen harde voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu komt de grootste grap: ik ga deze computer niet inbouwen in normale behuizing, maar in een kastje van een IKEA Expedit/Kallax (zie afbeelding hieronder). Het moederbord wil ik dan aan de zijkant monteren, zodat die schijn staat (zoals doorgaans in een behuizing-toren ook het geval is). Ik hoop naast de gaten voor de fans slechts één gat naar buiten waardoor alle draden naar binnen gaan; de uitgangen van het moederbord en de videokaart zitten dan dus gewoon in het kastje zelf. Daarnaast verwacht ik nog ruimte open te houden op de vloer van het kastje waar ik dan nog mijn externe harde schijf neer kan zetten, evenals draadloze muis en toetsenbord kan opbergen. Ik ben bezig een deur van plexiglas aan het maken waardoor het allemaal ook nog mooi zichtbaar is.
Let op: wordt in slechts één kastje ingebouwd!
Ga je overklokken?
Heb het nog nooit gedaan dus verwacht het niet, maar wat niet is kan mogelijk nog komen. Ik ben doorgaans blij met de standaard.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een systeem waarmee ik minstens dezelfde of betere resultaten krijg dan bij mijn huidige laptop. Ik hoop dezelfde programma's te draaien die ik ook op mijn laptop draai en eerder genoemd heb, evenals ook enkele games erop te gaan spelen. Wat ik van jullie vraag is of ik hiermee op goede weg zit, of dat er misschien een mismatch is tussen de gekozen onderdelen? Kan ik een beter systeem samenstellen dat mogelijk zelfs goedkoper is met de zelfde stats? Ik hoop gewoon zo wat feedback te verkrijgen; alvast hartelijk dank voor alle tips!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het nieuwe systeem gebruiken als tweede systeem naast mijn Dell Inspiron 15-7537 laptop. Edit: in tegenstelling tot de link heeft mijn laptop 16gb intern geheugen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Inspiron 15 7537 (cn75315) | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vaste prijs, maar ik hoop natuurlijk mijn budget zo goed mogelijk te rekken. Ik ga op dit moment uit van 560 euro voor de nieuwe componenten, op basis van wat ik naar aanleiding van de BBG en verschillende topics hier op het forum heb kunnen samenstellen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eerder een videokaart gekocht voor mijn vorige systeem, omdat dat toen de problemen zou moeten oplossen. In wat ik heb kunnen vergelijken zijn meeste stats nog redelijk goed in vergelijking met de keuzes uit verschillende BBG's. Het gaat om deze videokaart:
| 1 | Asus GeForce GT 730 2GB LP | € 62,- | € 62,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 62,- | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik reeds heb weten samen te stellen op basis van wat ik hier allemaal gelezen heb en denk nodig te hebben:
| 1 | Intel Core i3-6100 Boxed | € 110,35 | € 110,35 |
| 1 | MSI B150M BAZOOKA | € 67,74 | € 67,74 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 135,95 | € 135,95 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 91,95 | € 91,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 155,- | € 155,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 560,99 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig vooral naar Intel/Asus, maar heb geen harde voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu komt de grootste grap: ik ga deze computer niet inbouwen in normale behuizing, maar in een kastje van een IKEA Expedit/Kallax (zie afbeelding hieronder). Het moederbord wil ik dan aan de zijkant monteren, zodat die schijn staat (zoals doorgaans in een behuizing-toren ook het geval is). Ik hoop naast de gaten voor de fans slechts één gat naar buiten waardoor alle draden naar binnen gaan; de uitgangen van het moederbord en de videokaart zitten dan dus gewoon in het kastje zelf. Daarnaast verwacht ik nog ruimte open te houden op de vloer van het kastje waar ik dan nog mijn externe harde schijf neer kan zetten, evenals draadloze muis en toetsenbord kan opbergen. Ik ben bezig een deur van plexiglas aan het maken waardoor het allemaal ook nog mooi zichtbaar is.
Let op: wordt in slechts één kastje ingebouwd!
Ga je overklokken?
Heb het nog nooit gedaan dus verwacht het niet, maar wat niet is kan mogelijk nog komen. Ik ben doorgaans blij met de standaard.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een systeem waarmee ik minstens dezelfde of betere resultaten krijg dan bij mijn huidige laptop. Ik hoop dezelfde programma's te draaien die ik ook op mijn laptop draai en eerder genoemd heb, evenals ook enkele games erop te gaan spelen. Wat ik van jullie vraag is of ik hiermee op goede weg zit, of dat er misschien een mismatch is tussen de gekozen onderdelen? Kan ik een beter systeem samenstellen dat mogelijk zelfs goedkoper is met de zelfde stats? Ik hoop gewoon zo wat feedback te verkrijgen; alvast hartelijk dank voor alle tips!