Het hele miljoenen/miljardenbal vernaggelt het herenvoetbal wel wat ja. Maar er is nog een tussenweg tussen een transfer van 220 miljoen, en een onkostenvergoeding...
Zover ik weet dient vraag en aanbod in orde te zijn, als de inkomsten van vrouwenvoetbal laag blijven hoe kun je dan de salarissen omhoog krijgen? Dat probleem speelt in genoeg andere sporten die weinig populair zijn.
Zolang het buiten de media blijft, zal dat probleem blijven. Blijkbaar is er toch een markt voor (als je de kijkcijfers mag geloven) dus dan zou het prima moeten kunnen. Dat niet elke sport populair kan worden snap ik. Maar dit is blijkbaar een sport met potentie. Wil je die potentie eruit halen moet je er geld insteken. Investeren dus.
Tevens in het mannenvoetbal. Genoeg mannen die veel meer kunnen en laten in Jupiler League teams, en daar een matig contract voor terug krijgen. En ook daar maken genoeg jongens de keus om voor een maatschappelijke loopbaan te gaan. Dat ze iets betere kansen hebben kun je weer afzetten tegen de kleinere kans dat je doorbreekt wegens de vele concurrentie.
Wat vind jij dan een beetje normaal salaris voor een (vrouwen)voetballer? Al dan niet van discutabel niveau...
Het maakt mij weinig uit, maar als je wil dat de sport groeit (en dat is de wens van oa de KNVB) en het niveau groeit moet het toch een normaal salaris zijn. Wat is een normaal salaris? Ik zou zeggen laat het beginnen bij zo'n 2000 euro bruto voor een 18 jarige, en laat het meegroeien afhankelijk van de prestaties. Daar kan je van rondkomen en mag men eisen dat je je volledig focussed op de sport. Je kan natuurlijk meer verdienen met een opleiding, maar als je de drive hebt om goed te worden heb je op deze manier in ieder geval ook de middelen om dat te halen. Momenteel ligt het bedrag tussen de 700 en 2300 euro. En dan is er nog een groot deel dat het enkel voor een onkostenvergoeding doet.
Nogmaals: De KNVB wil het laten groeien. En als WE het niveau omhoog willen, dan moet je daar de middelen voor aanbieden. Hoe hoger het salaris, hoe groter de kans dat dames blijven voetballen en het als carriere overwegen. En hoe groter de kans op een sterk elftal.
Iets kritisch melden wordt hier ook direct afgefakkeld door de vrouwenvoetballiefhebbers....Of denk je echt dat het niveau opeens drastisch beter wordt als matige voetbalsters opeens een flink modaal of hoger salaris krijgen?
Je voelt je afgefakkeld... maar bij een discussie is niet iedereen het met je eens. Er zijn genoeg sporten naast het damesvoetbal die te weinig aandacht krijgen IMHO. Ik ben benieuwd hoeveel uur voetbal er wekelijks op tv is. Als je samenvatting, wedstrijden en nabeschouwingen bij elkaar optelt.....
En zoals al eerder uitgelegd: Een hoger salaris zorgt voor meer interesse in een voetbalcarrière. Simpel vraag en aanbodverhaal. En beter voetbal zorgt voor meer kijkers. En meer kijkers voor meer inkomsten. Het is dus puur investeren.
Heb de finale voor 75% gekeken ofzo. Best een vermakelijke wedstrijd en sommige spelers zijn gewoon heel goed. Maar als je dan kijkt naar het niveau van sommigen.....dat is gewoon dramatisch en dat wordt Europees Kampioen. Dat zegt toch simpelweg iets over de huidige stand van zaken? Er zit nog veel te veel verschil in. Die 3-2 vrije trap was gewoon een lachertje, dat soort doelpunten mogen niet vallen.
Toch vallen ook dat soort doelpunten in de eredivisie. En ook daar is het niveau soms om van te huilen...
Persoonlijk vind ik dat ook wel de charme van het damesvoetbal en dat maakt het ook leuk om te kijken. Er gebeurt veel en is minder een schaakpartij. Maar als je het niveau omhoog wil, is extra geld toch de eerste stap. Het niveau van het herenvoetbal is ook enorm gegroeid de laatste decennia. De inkomsten en salarissen ook....