Nu ik ook een PV installatie heb, en de omvormer achter een knieschot op zolder heb geplaatst, is temperatuur een dingetje geworden.
Fysiek
Dak:

Overloop:

Ventilatie gaten onder omvormer:

Achter knieschot:

De cijfers!!
Zoals je hieronder ziet, is de opbrengst prima.

En zelfs een efficiëntie met 6.263kWh/kW.
Maar de temperatuur loopt wel hard op bij hoge productie:

Zoals je op de overloop foto zag heb ik al onder en boven de omvormer ventilatiegaten gemaakt.
Ook is het huis goed geïsoleerd met 12 cm glaswol als dakisolatie, en de zonnepanelen zitten pal boven de omvormer, dus warmte van het dak is niet het probleem.
Nu lees is op fora dat een lage omgevingstemperatuur de efficiëntie en levensduur van de omvormer sterk te goede komt. Dus ik start een zoektocht naar ventilatoren en schakelmateriaal om mijn omvormer boven de 50 graden te koelen.
Conrad:

Nu vind ik 51 euros voor een paar ventilatoren en temp schakelaar aan de dure kant.
Heeft iemand ervaring met het koelen van zijn omvormer?
Zijn er kant en klare setjes voor een schappelijke prijs?
Fysiek
Dak:

Overloop:

Ventilatie gaten onder omvormer:

Achter knieschot:

De cijfers!!
Zoals je hieronder ziet, is de opbrengst prima.

En zelfs een efficiëntie met 6.263kWh/kW.
Maar de temperatuur loopt wel hard op bij hoge productie:

Zoals je op de overloop foto zag heb ik al onder en boven de omvormer ventilatiegaten gemaakt.
Ook is het huis goed geïsoleerd met 12 cm glaswol als dakisolatie, en de zonnepanelen zitten pal boven de omvormer, dus warmte van het dak is niet het probleem.
Nu lees is op fora dat een lage omgevingstemperatuur de efficiëntie en levensduur van de omvormer sterk te goede komt. Dus ik start een zoektocht naar ventilatoren en schakelmateriaal om mijn omvormer boven de 50 graden te koelen.
Conrad:

Nu vind ik 51 euros voor een paar ventilatoren en temp schakelaar aan de dure kant.
Heeft iemand ervaring met het koelen van zijn omvormer?
Zijn er kant en klare setjes voor een schappelijke prijs?