Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378245

Topicstarter
Lieve Tweakers,

Ik heb een vraag die ik even aan jullie wil stellen. Heb een aanbieding gekregen met een jaarcontract. Ik kom uit op ongeveer 10.000 Euro per maand.

Mijn vraag: hoeveel zou ik hier ongeveer netto aan overhouden als ik alle kosten ervan af zou moeten halen? Ik heb veel websites gezien met verscheidene berekeningen, maar weet nou niet welke kloppen.

Heb dit nu staan:

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering v.a. 80,- per jaar
Arbeidsongeschiktheidsverzekering 2200-3500 euro per jaar
Ondernemerspensioen v.a. 50,- per maand
Zorgverzekering 900 - 1100 euro per jaar

Mis ik iets?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 00:41
BTW
Inkomstenbelasting
Zakelijke rekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:07

Tens

let me drink about it

Zzp'er met een jaarcontract?

Dus geen andere opdrachtgevers? het kan in bepaalde situaties, maar overleg dan eerst met de inspecteur. Richtlijn is (geen regel!) minimaal drie klanten, waarbij de grootste max 70% van de tijd in beslag neemt.
je hebt eerst wrs nog investeringen, en een belastingvoordeel in de eerste jaren, startersaftrek, zelfstandigenaftrek.

lees je eerst even goed in:
https://www.belastingdien...ingspaginas/zakelijk/zzp/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:26
Met 120k omzet en 10k kosten (auto, pc, etc) zit je op grofweg 75-80k netto. Give or take a few k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
10k per maand, uurtarief 70? Excl BTW neem ik aan.

Bij een omzet van 120k moet je rekening houden met een belastingdruk van bijna 37%.

De inkomstenbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW zijn hiermee betaald.

Niet meegeteld: startersaftrek, investeringsaftrek, S&O aftrek, meewerkaftrek, hypotheekrenteaftrek en lijfrentes / toevoeging FOR, AOV. Allemaal indien van toepassing natuurlijk. Deze zaken drukken allemaal je belastingdruk omlaag.

Tel een paarduizend euro van de omzet voor kantoorkosten, 19 cent per kilometer voor reiskosten. En de rest maal 0.63 voor een indicatie van je netto inkomen.

Daarvan betaal je je verzekeringen etc. Sommige kosten (lijfrentes, AOV) zijn belastingaftrekbaar en kosten je netto dus slechts de helft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:11

JdM

Humbled

Die AOV kun je schrappen denk ik, ik zou eerder afspraken maken met de opdrachtgever over wat te doen bij eventuele langdurige ziekte. Als je dat niet van tevoren afspreekt ben je zeker je opdracht kwijt na maximaal een jaar, maar mag jij wel de premie voor je AOV blijven betalen. Verder vwb je AOV, heb je dan nagedacht over een eventuele wachttijd? Voor 3500/jr heb je een geschatte wachttijd van 2 maanden en een netto uitkering van max 1500/mnd. Als je 10k/mnd wil verzekeren (zeg netto 8k) dan ga je dat never nooit halen met 3500/jr premie.
Pensioenverzekering 50/mnd kun je ook schrappen, blijf je die 50/mnd betalen nadat je de opdracht hebt afgerond dan?

Schiet me nog wat te binnen: wat doet de belastingdienst met 1 opdrachtgever per jaar? Dat is eerder een dienstverband dan een ZZP opdracht (met bijbehorende werkgevers-premies)

[ Voor 12% gewijzigd door JdM op 17-07-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Dat zijn geen kosten maar komen bovenop het tarief.

Wat je wel krijgt is het werkgeversdeel van de zorgverzekering, en dat is max €2500 en daar zit je al vrij snel aan met een dergelijke omzet.
Daarnaast de aanschaf van werkmiddelen, laptop en telefoon bijvoorbeeld, auto misschien.
Aftrekbare kosten, maar toch.
Pensioenopbouw kan een flink deel van je inkomsten opeten, maar dat is een keuze.

Maak tot slot niet de fout om
1) ontvangen BTW uit te geven, dat moet je grotendeels weer afdragen namelijk
2) geen rekening te houden met de inkomstenbelasting, die komt namelijk pas na een jaar. Hou gewoon 50% van je factuur ex btw opzij, dan zit je safe.

En welkom bij de zzp brigade!

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:48:
Zzp'er met een jaarcontract?

Dus geen andere opdrachtgevers? het kan in bepaalde situaties, maar overleg dan eerst met de inspecteur. Richtlijn is (geen regel!) minimaal drie klanten, waarbij de grootste max 70% van de tijd in beslag neemt.
je hebt eerst wrs nog investeringen, en een belastingvoordeel in de eerste jaren, startersaftrek, zelfstandigenaftrek.

lees je eerst even goed in:
https://www.belastingdien...ingspaginas/zakelijk/zzp/
Interessant! Dus ik moet minstens 3 klanten hebben voordat ik ZZP'er mag worden?

Maar met andere woorden: ik kan dus stellen dat bij 10.000 Euro bruto, ik ongeveer 6000 Euro netto overhoud, per maand. Klopt mijn berekening dan ongeveer?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 378245 op 17-07-2017 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compworm
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01-2024
Anoniem: 378245 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:29:
[...]

Interessant! Dus ik moet minstens 3 klanten hebben voordat ik ZZP'er mag worden?

Maar met andere woorden: ik kan dus stellen dat bij 10.000 Euro bruto, ik ongeveer 6000 Euro netto overhoud, per maand. Klopt mijn berekening dan ongeveer?
Nee die mag je ook later verzamelen, tijdens aanmelden als zzp-er zullen ze er niet om vragen.
Maar zodra er aan het licht komt dat je uitsluitend voor 1 werkgever werkt, dan zullen ze wel aan de bel trekken en vragen waarom je niet in loondienst zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Compworm schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Nee die mag je ook later verzamelen, tijdens aanmelden als zzp-er zullen ze er niet om vragen.
Maar zodra er aan het licht komt dat je uitsluitend voor 1 werkgever werkt, dan zullen ze wel aan de bel trekken en vragen waarom je niet in loondienst zit.
Goede om te weten. Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Anoniem: 378245 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:29:
[...]

je moet een boekhouding gaan voeren; 10K bruto omzet is geen 10K netto winst. na aftrek van kosten hou je een bedrag over, daar gaat je inkomsten belasting weer vanaf.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:34:
[...]

je moet een boekhouding gaan voeren; 10K bruto omzet is geen 10K netto winst. na aftrek van kosten hou je een bedrag over, daar gaat je inkomsten belasting weer vanaf.
True, 37% belasting, dus netto 6300 Euro. En daarna nog al die andere kosten ervan af. Dat is niet heeeeeeel veel dat je nog overhoudt, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 21:01
Anoniem: 378245 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:36:
[...]

True, 37% belasting, dus netto 6300 Euro. En daarna nog al die andere kosten ervan af. Dat is niet heeeeeeel veel dat je nog overhoudt, dan.
Mwah 3x modaal netto (netto modaal was in 2016 2021 euro)

Al denk ik sowieso dat je je vrij rijk rekend met netto 6300,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frankyboy707 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:38:
[...]

Mwah 3x modaal netto (netto modaal was in 2016 2021 euro)

Al denk ik sowieso dat je je vrij rijk rekend met netto 6300,-...
Die 6300 Euro is het bedrag na inkomstenbelasting, he... dus ik ga zeker niet uit van 6300 Euro dat ik zelf overhoud. Al met al zit ik dan denk ik op een slordige 4000 Euro per maand zit, na aftrek van alle kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Compworm schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Is niet helemaal waar hoor, de soep wordt niet zo heet gegeten.
Voor een schilder is het raar als je maar 1 opdrachtgever hebt, maar als softwareontwikkelaar kun je ergens best jaren zitten.
Voorbeeld is het UWV waar een maximum van 48(!) maanden geldt.
Zelf heb ik al meerdere opdrachten van 2+ jaar gehad.

Voor de belastingdienst ben jij de ideale inkomstenbron: je maakt weinig kosten en brengt veel inkomstenbelasting op.
Die laten ze vaak met rust.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compworm
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01-2024
Greyfox schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:41:
[...]

Is niet helemaal waar hoor, de soep wordt niet zo heet gegeten.
Voor een schilder is het raar als je maar 1 opdrachtgever hebt, maar als softwareontwikkelaar kun je ergens best jaren zitten.
Voorbeeld is het UWV waar je een maximum van 48(!) maanden geldt.
Zelf heb ik al meerdere opdrachten van 2+ jaar gehad.

Voor de belastingdienst ben jij de ideale inkomstenbron: je maakt weinig kosten en brengt veel inkomstenbelasting op.
Die laten ze vaak met rust.
Mjah is ook wel zo, heb ook nog niet gehoord dat iemand er ooit op aangepakt is, hoogstens een keer de vraag waarom je niet in loondienst bent, en dan kan je dat vaak wel redelijk uitleggen.
Ik zou mij er in ieder geval niet door af laten schrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

leesvoer: https://www.ikwordzzper.nl/
en de belastingdienst natuurlijk.

Wat ga je doen eigenlijk?
Soms kan het zijn dat bij uw ondernemerschap past, dat u langdurige opdrachten krijgt. Een beginnend ondernemer kan bij de opstart van zijn bedrijf soms maar een paar of één opdrachtgever(s) hebben. Hij kan namelijk niet zomaar kiezen en zal bij een langdurige opdracht kiezen voor zekerheid. Het hebben van één opdrachtgever in enig jaar is dan geen probleem. In deze casus had de ondernemer in het volgende jaar wel meerdere opdrachtgevers. Conclusie is dus wel dat u als ondernemer niet meerdere jaren voor één opdrachtgever mag werken.
Bron

Rechtbank Breda, 9 december 2011.

[ Voor 74% gewijzigd door Tens op 17-07-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Ik ben vooral benieuwd of één klant voor één jaar wel mag.

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 17-07-2017 19:54 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JdM schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:14:
Die AOV kun je schrappen denk ik, ik zou eerder afspraken maken met de opdrachtgever over wat te doen bij eventuele langdurige ziekte. Als je dat niet van tevoren afspreekt ben je zeker je opdracht kwijt na maximaal een jaar, maar mag jij wel de premie voor je AOV blijven betalen. Verder vwb je AOV, heb je dan nagedacht over een eventuele wachttijd? Voor 3500/jr heb je een geschatte wachttijd van 2 maanden en een netto uitkering van max 1500/mnd. Als je 10k/mnd wil verzekeren (zeg netto 8k) dan ga je dat never nooit halen met 3500/jr premie.
Pensioenverzekering 50/mnd kun je ook schrappen, blijf je die 50/mnd betalen nadat je de opdracht hebt afgerond dan?

Schiet me nog wat te binnen: wat doet de belastingdienst met 1 opdrachtgever per jaar? Dat is eerder een dienstverband dan een ZZP opdracht (met bijbehorende werkgevers-premies)
AOV premie loopt bij mij niet door bij ziekte. AOV zou ik wel nemen. Ja het is veel geld maar je wil niet diegene zijn die iets overkomt en geen inkomen meer heeft.

Ik neem aan dat je geen 8k per maand gaat verzekeren. Ikzelf verzeker mezelf voor veel lager, mocht ik een beroep er op moeten doen voor langere tijd kan ik het zelf opvangen. Mocht het echt tot arbeidsongeschiktheid komen dan pas ik me dan aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Teknix1982 op 17-07-2017 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Jumpman schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:53:
Ik ben vooral benieuwd of één klant voor één jaar wel mag.
https://uitspraken.rechts...n/ljn=BV1562&so=Relevance

sleutelwoord is 'de aard van het werk' als tuinman of schilder zal één opdrachtgever niet acceptabel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Anoniem: 378245 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Die 6300 Euro is het bedrag na inkomstenbelasting, he... dus ik ga zeker niet uit van 6300 Euro dat ik zelf overhoud. Al met al zit ik dan denk ik op een slordige 4000 Euro per maand zit, na aftrek van alle kosten.
Reken maar 5000 a 5500.

Voor 400 per maand heb je een prima AOV (geschiktheid eigen beroep, 50k bruto verzekerd, wachttijd 1 maand -- op beide punten veel beter dan de werknemersverzekering bij het UWV). Dat kost dus 200 netto.

Dat verhaal van de "onbetaalbare AOV" komt niet uit de ICT, maar uit de bouw. Een schilder verzekert met moeite een modaal inkomen voor 800 per maand.

Pensioen, reken op 600 a 800 storten (ook belastingaftrekbaar).

Zakelijke kosten, 200 a 300 per maand voor je zakelijke rekening, computer, mobiele telefoon etc.
Autokosten (obv 19 ct/km) zijn ook enkele duizenden.

Dan heb je het over een winst van 110k, minus 37% en minus je kosten voor AOV en pensioensparen. Pakweg 5200 netto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:26
Zullen we deze discussie verder voeren in het algemene topic? Het freelance ICT-ers discussie topic
Pagina: 1