Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:43
Hallo allen,
ik lees al jaren mee, en af en toe als ik iets zinnigs denk te kunnen zeggen waag ik het wel eens aan een reactie. De hoeveelheid info op dit forum maakt het niet altijd makkelijk om materie snel te doorgronden. Mag ik een beroep doen op jullie denkkracht.

Situatie:
- Woning uit 2005. Ca 500 m3. Goed geïsoleerd. (R=3,5, behalve de zolderkamer R=2,5) Helaas dat de CV leidingen in de dekvloer liggen of ongeïsoleerd zijn weggewerkt achter gesloten schotten.
- Zonneboiler 60 buizen op ZZO, 400 liter tapwaterboiler, 2 spiralen.
- Aanvoer CV max 50 graden, retour ca 30 graden. Retour CV gaat altijd door bovenste spiraal van ZB.
- Geen ruimte meer voor PV of buizen.
- Overschot 700 kWhe per jaar. Er is al veel gedaan aan besparingen.
- Weersafhankelijke regeling met nachtverlaging en verlaging tussen 10:00 en 16:00
- Gasverbruik 675 m3 per jaar, waarvan 150 in elk december en januari, en 100 m3 in november en februari.

Casus:
Ik wil het gasverbruik verder terugdringen met een warmtepomp.

Drie gedachten:

1) Elga installeren a la EricPlan
- Lastig vanwege geluid en trillingen. De buitenunit zou op de dakkapel van de zolderkamer moeten. Daar wordt geslapen.

2) Energiewinner of andere ventilatiepomp
- Lastig wegens de omvang van deze apparaten. Ze hebben allen een inwendig voorraadvat (wat niet nodig is als ik op de retour van de CV aansluiten kan. Besparing waarschijnlijk vrij laag.

3) W/W waterpomp welke in de aanvoer en de retour van het ZB systeem wordt geplaatst
Ik merk op dat ook in de wintermaanden de temperatuur in het boiler vat van ca 13 tot tot ca 20 graden wordt opgewarmd. Hier zit dus potentie denk ik. Door de warmte in de aanvoer op te pompen en de retour af te koelen. In de tussentijd is het opgepompte warme water in het vat afgegeven.
Geen idee trouwens of dit kan en wat het rendement is.

Wat denken jullie?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
joepie de p schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:19:

- Aanvoer CV max 50 graden, retour ca 30 graden. Retour CV gaat altijd door bovenste spiraal van ZB.
weet je zeker dat de ZB dan niet gaat draaien op het moment dat de heatpipes kouder zijn dan de bovenkant van de ZBboiler? Dat had ik waardoor er dus warmte verdween ipv bijkwam

tav de warmtepomp: je kan de buitenunit ook in de tuin zetten naast/achter/voor je huis. Bij mij hangt ie op 1.5m hoogte aan de buitenmuur naast de woonkamer. heel soms kan je het een beetje horen, maar dat stoort bij mij in huis niemand (en "we" zijn best kritisch).
Ik zou in ieder geval voor een oplossing gaan waarbij je definitief zonder gas kan. dus een warmtepomp die ook de boiler naar 60 graden brengt of een warmtepomp voor CV en een elektrische doorstroomverwarmer voor na de boiler.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• joepie de p
BarryH schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:50:
weet je zeker dat de ZB dan niet gaat draaien op het moment dat de heatpipes kouder zijn dan de bovenkant van de ZBboiler? Dat had ik waardoor er dus warmte verdween ipv bijkwam
Nee want de sensor zit onder in het vat en diens temp wordt vergeleken met de temperatuur van de buizen. Die opzet wordt niet beïnvloed door een andere opzet.

Bedenk me overigens wel dat als je een W/W warmtepomp in het glycoldeel zet, dat deze pas kan gaan werken als de pomp in werking wordt gezet.
tav de warmtepomp: je kan de buitenunit ook in de tuin zetten naast/achter/voor je huis. Bij mij hangt ie op 1.5m hoogte aan de buitenmuur naast de woonkamer. heel soms kan je het een beetje horen, maar dat stoort bij mij in huis niemand (en "we" zijn best kritisch).
Ik zou in ieder geval voor een oplossing gaan waarbij je definitief zonder gas kan. dus een warmtepomp die ook de boiler naar 60 graden brengt of een warmtepomp voor CV en een elektrische doorstroomverwarmer voor na de boiler.
Eens. Ik dacht aan een eenvoudige zonneboiler (80l ofzo) Maar eerst even op zoek naar een goede basis opzet.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
joepie de p schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:27:
[...]

Nee want de sensor zit onder in het vat en diens temp wordt vergeleken met de temperatuur van de buizen. Die opzet wordt niet beïnvloed door een andere opzet
Is bij mij ook zo, echter de cv retour bracht warmte binnen bovenin de boiler met als gevolg dat de sensor onder 18 graden was, buiten 22, bovenin de boiler 35. Zb sloeg aan, glycolcircuit pakte warmte op bovenin de boiler, buiten steeg temp naar 25 en de pomp bleef vrolijk draaien....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:23
Eerlijk antwoord? Minder gas is geen optie. Gasloos is de enige keus die je hebt. Cv eruit, l/w erin. w/w verdien je nooit terug, elga ook niet.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik dit zo lees, dan is de vraag inderdaad wat de geschikte warmtebron voor de warmtepomp in jouw geval is.
Wanneer je dat weet, ga je volledig gasloos.
Je gebruikt al zo weinig gas dat de vaste kosten domineren.

Heb je een voor/achtertuin? Dan een lucht/water warmtepomp.
Is dat geen optie? Dan wellicht een eisspeicher in de kruipruimte.
Ook geen kruipruimte? Dan een grondboring laten doen.
If all else fails, een meter zolderkamer opofferen voor een 9 kW lucht/water warmtepomp voor binnenopstelling met dakdoorvoeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46
Best lastig.
Als ZB een 1 inch bodemspiraal heeft, zou je die kunnen delen met een Panasonic monoblock parallel aan de heatpipes met terugslagkleppen erin.

Als er nu een >28kW gas-CV-ketel hangt, is de kans groot dat in plaats ervan een kleine 5/6kW panasonic monoblok direct kan worden aangesloten.
Naregeling zal wel een issue zijn voor indivuele ruimtetemperaturen regelingen, waar naar een oplossing gezocht dient te worden daar er geen ontkoppel buffer wordt gebruikt bij direct aansluiting.
Ipv het bovenste spiraal in de CV-retour, deze via een 3 wegklep als boiler aansluiten op de monobloc.
Deze verwarmt niet de gehele ZB alleen het deel waar bovenste spiraal zit en erboven (ca200ltr), wat een issue kan zijn als de 400ltr gekozen is op basis van dagelijks SWW verbruik.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Proton_
Voor een binnenopstelling kun je ook bij DHS terecht.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• joepie de p
Bedankt alvast! Ik ga even met de info in de weer. Als de ketel weg gaat is er idd ruimte voor een toestel. Binnenopstelling kan mogelijk ook nog op de kruipvliering.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar je betaald geen 8.000 - 10.000 euro voor een (franse) Pana monobloc in een "huisje/omkasting met dakdoorvoer" toch? (excl kraanhuur)
(heb al eens geinformeerd wat die zou moeten gaan kosten, 3 jaar geleden, toen ik ook geen goede plaats wist voor de buitenunit)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 23:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• joepie de p
Binnenopstelling betekent toch dat er nog steeds buitenlucht als bron wordt gebruikt? Kan er dan ook warmte worden gewisseld met warme uitgaande ventilatielucht (ventilatie type C)?

Er is een tuin maar niet veel ruimte. Het overwegen waard. Afstand tot zolder is ca 18 meter. Mooi zou zijn als er op de CV beneden kan worden ingevoerd.

[ Voor 62% gewijzigd door joepie de p op 16-07-2017 23:19 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de ruimte waar de plofketel stond op zolder, gebruikt voor een 450 ltr rvs buffervat.

Via de trapkoof, kon ik alle nieuwe koperen water leidingen kwijt, naar de binnenunit, die in de trapkast hangt beneden.
En ook naar alle 3 de verdiepingen met vloerverwarming verdelers.

Via de kruipruimte en buiten (onder de grond in mantelbuis) kon ik de koelleidingen kwijt naar de buitenunit die in mijn schuurtje staat, los van het huis. Met uitblaas direkt naar buiten. En een flinke home-made geluidsdemper op de uitblaas.

Ik dacht ook aan hem op zolder te plaatsen (compleet)
Maar daar vanaf gezien, vanwege de ruimte. En er moest ook nog een ventilatie WTW komen op zolder.
Nu is het geluid gewoon buiten (in de schuur) en nergens last van.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 23:20 ]

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:09:
[...]

Maar je betaald geen 8.000 - 10.000 euro voor een (franse) Pana monobloc in een "huisje/omkasting met dakdoorvoer" toch? (excl kraanhuur)
(heb al eens geinformeerd wat die zou moeten gaan kosten, 3 jaar geleden, toen ik ook geen goede plaats wist voor de buitenunit)
Waarom niet, het is een kant en klare oplossing. Zonder gehobby, want daar zit lang niet iedereen op te wachten.

Het is zeker een hoop geld, maar het is natuurlijk niet zomaar een kastje van een paar centen. De oplage zal niet bijzonder groot zijn, dat maakt het een dure oplossing. Maar ik vind het wel een mooie oplossing.

Ik snap wat je bedoeld, maar de Innotec uit de eerdere post is echt niet goedkoper.

@joepie de p Ik verwacht dat je ventilatie aangesloten word op de unit.
Op de afbeelding zie ik een rond kanaal aangesloten zitten op de omkasting. Verwacht dat dat de MV is.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 16-07-2017 23:22 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oxellaar
Om >6000 euro te besparen op de WP installatie, die hetzelfde kan, hobby ik wel hoor.
Maar inderdaad. geen 2 dagen werk allemaal voor ff een warmtepomp te plaatsen door mezelf.
En alles wat je "laat" uitvoeren kost je geld uiteraard (en vaak ook 2x a 3x van wat je zelf kan)
Maar niet iedereen is daar handig genoeg voor, of beschikt over de juiste spullen/opleiding
(jij en ik doen niets anders dan "techniek", dat maakt het makkelijk, anders zaten we ook niet op dit forum)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 23:32 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@AUijtdehaag
Deze oplossing bouw jij en ik niet voor 3 a €4000 exact na, dus de vergelijking klopt niet.

Als je de oplossing waar jij voor gekozen hebt, zou laten uitvoeren door een bedrijf, dan was je ook een vermogen kwijt.

Ik hobby zelf ook graag aan dingen buiten mijn eigenlijke vakgebied. Ik vind het leuk om te doen en bespaar wat centjes. Aan mijn auto doe ik 80% van het onderhoud zelf.
Maar als de zin of kennis ontbreekt en het geld is er, dan kies je voor zo'n soort oplossing.
Of in mijn situatie, voor de garage, maar dan weet je waarvoor je werkt

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je kan hobbyen kan je een pana monoblok nemen en die de aanzuig en uitlaat via het dak van en naar buiten doen met custom fan ducts. Geen standaard oplossing natuurlijk.

Cv weg en de binnen unit in de plaats, buiten unit aan de gevel waar hij het minste overlast geeft kan ook.
Hang heb ieder geval niet onder je slaapkamer raam.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1