Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Ik ben bezig met een 24V systeem (off-grid) waarbij de stroom vrij hoog kan worden (ca. 35A). Het gaat om 6 panelen dia allemaal parallel geschakeld gaan worden.

Ik twijfel over 2 dingen:
- MC4 connectoren gaan volgens mij maar tot 30 A. Wat is wijsheid? Veel Y-connectoren toepassen, of alle kabels laten samenkomen in een doos en daar aan elkaar kleien met.... (?)
- Verlies aan stroom maakt me niet uit. Op topdagen is er toch veel teveel stroom, het systeem is gedimensioneerd op najaar met veel lagere opbrengsten. De afstand tussen de panelen en de laadregelaar is ca 15 m. Kan je dan gewoon 4mm2 toepassen, of moet je i.v.m. warmte ontwikkeling toch 6mm2 nemen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 16:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ze ook aan elkaar maken met WAGO's. Hoewel ik ook niet precies weet tot hoeveel ampère die gaan.
Je verliest voltage, geen stroom. Kan zijn dat het voltage veel inkakt.
Hangen de kabels buiten of in een muur oid?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Andere connectoren gebruiken sunclix gaat tot 40A

Kijk eens hier https://www.phoenixcontac...0a-4b68-8d1d-a3361256f374

[ Voor 67% gewijzigd door leonbong op 16-07-2017 14:13 ]

• MeTooPV
Dank je Leon, dat zijn mooie connectoren. Bij jouw link gaan ze per 50 en ze hebben geen Y-stuk, maar ik ga gewoon even verder zoeken.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29
Even kabelberekening maken! Lengte x2 ivm gelijkspanning. Wat is je max spanningsverlies?

Hoi

• MeTooPV
Heb inmiddels besloten om 6mm2 toe te passen. Het verschil is niet eens zo groot ( http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html )
6mm2, 35A --> 4,2% verlies
4mm2, 35A --> 6,3% verlies

En bij lagere stroom is het verlies nog kleiner, dus ik denk dat 4mm2 ook prima had gewerkt, maar als je de moeite neemt om het aan te leggen, dan is de meerprijs voor 6mm2 eigenlijk te klein om er op t ebezuinigen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met deze lage spanning is aanraakveiligheid niet nodig lijkt me, je kunt gewoon adereindhulzen in een klemmenkast (stringbox) gebruiken.
De klemmenkast wil je toch voor de zekeringen.

@MeTooPV weet je zeker dat je geen MPPT omvormer wil? Dan gaat de stroom naar 12A, dus 1/9 verlies.
Ook heb je dan geen stringbox nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 23-07-2017 15:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MeTooPV
Uiteindelijk was het kosten afweging. Het is off-grid, dus overschotten heb ik niets aan. Doel is bij minder zon toch nog productie maken. De verschillen in opbrengst tussen mppt en pwm waren minder groot dan ik dacht. Gekozen voor beperkte investering.
Pagina: 1